فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه.............................................................................................................................................................2
2-1 بیان مساله.....................................................................................................................................................4
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش..........................................................................................................................7
4-1 اهداف پژوهش..............................................................................................................................................8
5-1 فرضیه های پژوهش....................................................................................................................................9
6-1 تعریف های مفهومی متغیرها....................................................................................................................9
7-1 تعریف های عملیاتی متغیرها.................................................................................................................11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
1-2 اختلالات رفتاری.......................................................................................................................................13
1-1-2 تاریخچه اختلالات رفتاری.................................................................................................................13
2-1-2 تعریف و توصیف اختلالات رفتاری..................................................................................................15
2-2 اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی........................................................................................................17
1-2-2 شیوع نارسایی توجه/بیش فعالی.......................................................................................................17
2-2-2 سبب شناسی.......................................................................................................................................17
3-2-2 زیر ریخت های اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی...................................................................18
1-3-2-2 عدم توجه........................................................................................................................................18
2-3-2-2 بیش فعالی.......................................................................................................................................18
3-3-2-2 تکانشگری.........................................................................................................................................19
3-2 تعریف پرخاشگری....................................................................................................................................19
1-3-2 پیشینه پرخاشگری............................................................................................................................20
2-3-2 نظریه های پرخاشگری.......................................................................................................................21
3-3-2 نمودهای رفتار پرخاشگرانه از کودکی تا جوانی............................................................................21
4-3-2 تاثیر عوامل اجتماعی بر بروز پرخاشگری.......................................................................................22
4-2 تعریف اختلال اضطرابی...........................................................................................................................22
1-4-2 پیشینه اختلال اضطرابی....................................................................................................................22
2-4-2 اهمیت اختلال اضطرابی.....................................................................................................................23
3-4-2 علائم اختلال اضطرابی........................................................................................................................23
5-2 افسردگی.....................................................................................................................................................26
1-5-2 تعریف افسردگی...................................................................................................................................27
2-5-2 پیشینه نطری افسردگی.....................................................................................................................28
3-5-2 سبب شناسی........................................................................................................................................29
6-2 تعریف عزت نفس......................................................................................................................................30
1-6-2 تاریخچه عزت نفس............................................................................................................................31
2-6-2 اهمیت عزت نفس................................................................................................................................32
3-6-2 تعریف خود و خودپنداره....................................................................................................................32
4-6-2 علت پیدایی پدیده خود،خودپنداره و عزت نفس..........................................................................32
5-6-2 تغییرات در خودپنداره و عزت نفس در نوجوانی...........................................................................34
6-6-2 دیدگاه نظریه پردازان درباره عزت نفس..........................................................................................34
7-6-2 چهار عامل مهم در تحول عزت نفس کودک از نظر کوپر اسمیت............................................34
8-6-2 کنترل خود و عزت نفس....................................................................................................................35
9-6-2 رابطه بین منبع کنترل و عزت نفس...............................................................................................35
10-6-2 تاثیر گروه همسالان بر عزت نفس کودکان و نوجوانان.............................................................36
11-6-2 ابعاد عزت نفس..................................................................................................................................37
12-6-2 شیوه های تربیتی عزت نفس.........................................................................................................39
7-2 تعریف رضایت از زندگی..........................................................................................................................39
1-7-2 پیشینه رضایت از زندگی...................................................................................................................41
2-7-2- مولفه های اصلی رضایت از زندگی............................................................................................41
فصل سوم: روش پژوهش
1-3 طرح پژوهش..............................................................................................................................................44
2-3 جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.........................................................................................................44
1-2-3 جامعه آماری.........................................................................................................................................44
2-2-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری.......................................................................................................44
3-3 ابزارهای پژوهش........................................................................................................................................45
1-3-3 پرسشنامه اختلالات رفتاری آیشنباخ..............................................................................................45
2-3-3 پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ.........................................................................................................46
3-3-3 پرسشنامه رضایت از زندگی (SLWS )..........................................................................................46
4-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................................................48
فصل چهارم: نتایج و تجزیه و تحلیل دادهها
1-4 یافته های توصیفی...................................................................................................................................50
2-4 یافته های استنباطی............................................................................................................................... 52
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5 فرضیه اول:بین اختلالات رفتاری نوجوانان بی سرپرست و عادی تفاوت وجود دارد.................58
2-5 فرضیه دوم: بین رضایت از زندگی نوجوانان بی سرپرست و عادی تفاوت وجود دارد...............59
3-5 فرضیه سوم: بین عزت نفس نوجوانان بی سرپرست و عادی تفاوت وجود دارد..........................61
4-5 محدودیت های پژوهش...........................................................................................................................62
5-5 پیشنهادهای پژوهش...............................................................................................................................63
فهرست منابع
منابع فارسی........................................................................................................................................................65
منابع انگلیسی.....................................................................................................................................................67
فهرست جداول
جدول1-4 آماره های توصیفی متغیر جنسیت بر حسب گروه ها...........................................................50
جدول 2-4 توزیع فراوانی افراد بر حسب جنسیت در گروه ها................................................................50
جدول 3-4 آماره های توصیفی اختلالات رفتاری به تفکیک گروه ها...................................................51
جدول 4-4 آماره های توصیفی عزت نفس و رضایت از زندگی به تفکیک گروه ها............................51
جدول 5-4 آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس های خطای متغیرها در بین گروه ها..........52
جدول 6-4تحلیل واریانس چند متغیری متغیر ها در بین گروه ها......................................................53
جدول 7-4 اثرات بین آزمودنی ها در اختلالات رفتاری...........................................................................53
جدول 8-4 آزمون ام . باکس متغیرها در بین گروه ها..............................................................................54
جدول 9-4 آزمون لون جهت سنجش برابری واریانس های خطای متغیرها در بین گروه ها..........55
جدول 10-4 تحلیل واریانس چند متغیری متغیرها در بین گروه ها.....................................................55
جدول 11-4 اثرات بین آزمودنی ها در عزت نفس و رضایت از زندگی.................................................56
پیوست ها
پرسشنامه اختلالات رفتاری آیشنباخ.............................................................................................................75
پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ.......................................................................................................................77
پرسشنامه رضایت از زندگی.............................................................................................................................78
منبع:
منابع فارسی
باقری، قادر (1373). بررسی همه گیر شناسی اختلالات رفتاری در دانشآموزان شهر یاسوج، پایان نامه کارشناسی ارشد انستیتو روان پزشکی تهران
بیابانگرد، اسماعیل (1384). رابطه ی میان عزت نفس و انگیزه پیشرفت، و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای تهران، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، دوره 1، شماره 4و5 ،131-144
بیدی، فاطمه؛ نامداری پژمان، مهدی؛ امانی، احمد؛ قنبری، سیروس وکارشکی، حسین (1391). تحلیل ساختاری ارتباط بین اعتیاد به اینترنت با افسردگی، سازگاری اجتماعی و عزت نفس، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، (19) 3، 41- 48.
جعفری، فرهاد (1382). بررسی اضطراب در بزرگسالان شهرستان کرمانشاه، مجله علمی- پژوهشی دانشگاه اصفهان، 8(1) ، 35-42.
خسرو جاوید، مهناز (1381). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شوت در نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تربیت مدرس
شمس اسفندآباد، حسن؛ امامیپور، سوزان؛ صدرالسادات، سید جلال (1382). بررسی شیوع اختلال رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ابهر، مجله توانبخشی، 12(6)، 34-41.
شمس اسفندآباد، حسن؛ امامیپور، سوزان؛ صدرالسادات، سید جلال (1383). شناسایی اختلالات رفتاری در کودکان دارای پدر معتاد، پایان نامه کارشناسی ارشد.
شمس اسفندآباد، حسن؛ امامیپور، سوزان؛ صدرالسادات، سید جلال (1384). مقایسه شیوه های فرزند پروری و کارکرد خانواده در خانواده های بد سرپرست، دارای اختلالات رفتاری و عادی، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، 7(2)، 43-48
شمساسفندآباد، حسن (1380). بررسی شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان شهر ابهر، مجله شورای تحقیقات اداره آموزش و پرورش استان زنجان،25(5)، 37-54
شهرآرای، مریم (1384). تاثیر روان شناسی پیشرفته در بزرگسالان شهر تهران، مجله روانشناسی بالینی، 7(22)، 56- 78.
صاحب الزمانی، محمد؛ فشارکی، محمد و عبداللهی فرد، زهره (1389). بررسی ارتباط سبک زندگی با عزت نفس دختران نوجوان دبیرستانهای دولتی روزانه شهر تهران، مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، (20)1، 45-51
کاپلان، هارولد و سادوک (1376)، خلاصه روانپزشکی، ترجمه: پورافکاری،تبریز، انتشارات تابش
کرامتی، هادی و همکاران (1384). بررسی و مقایسه کارکرد خانواده و سیمای روانشناختی فرزندان بی سرپرست، فصل نامه نوآوری های آموزشی، شماره 11، سال چهارم
کوئن، بروس (1372). مبانی جامعه شناسی، ترجمه: فاضل و توسلی، تهران، انتشارات سمت
مایکل ب، فریش (1390). روان درمانی مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی، ترجمه: اکرم خمسه، انتشارات ارجمند
محمدی، محمدرضا (1387). بررسی رابطه ی بین افسردگی و سبکهای دلبستگی و عزت نفس، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران
محمدی، محمدرضا (1387). بررسی رابطه ی بین افسردگی و سبکهای دلبستگی و رضایت از زندگی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی تربیت معلم
محمدی، نادر(1384). مطالعه مقدماتی اعتماد به نفس و توانایی در پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، مجله روانشناسی ایران، 1(4)، 313-320
محمدی، نوید (1383). بررسی مقدماتی اعتبار و روایی مقیاس عزت نفس روزنبرگ، مجله روانشناسی ایران،5(9)، 34-67
یزدان پرست، آزاده و همت زاده، مریم (1385). شیوع اختلالات رفتاری- اجتماعی پسران نوجوان سنین 13تا18 سال در بوشهر، مجله دانشگاه شهید چمران اهواز، 9(3)، 54-66.
مشهدی، علی(1389). رابطه هوش هیجانی و نشانه های اختلال رفتاری، مجله اصول بهداشت روانی، 12(1)، 390-399
منابع انگلیسی
Achenbach, T. M., & McConaughy, S.H.( 2001) School-Based Practitioners' Guide for the Achenbach System of EmpiricallyBased Assessment (ASEBA). Burlington, VT: University of Vermont ResearchCenter for Children, Youth, & Families.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L.A. (2001)Manual of behavioral problems scale. Vermount university press.
Alfonso, V. C., Allison, D. B., Rader, D. E., & Gorman, B. S. (1992). The Extended Satisfaction With Life Scale: Development and psychometric properties. Social Indicators Research, 38(3), 275-301.
Alizadeh HM, Andries C.( 2002)Interaction of Parenting Styles and attention deficit hyperactivity disorder disorder disorder in Iranian Parents.j Child Fam Behav The. 24(3): 37-52
Almqvist F. Kumpulainen K, Ikaheimo K, Linna SL, Henttonen I. Huikko E, et al.( 1999) Behavioral and emotional Symptoms in 8-9-year- old children. Eur Child Adolesc Psychiatr; 8(4):7-16.
Balatsky, G., & Diener, E. (1993). A comparison of the well-being of Soviet and American students. Social Indicators Research, 28, 225-243.
Barkmann, C., Markwort. M.( 2005) Emotionaland behavioral problems of children and adolescents in Germany: An epidemiologicalscreening. Psychiatric Epidemiology, 40, 57–66.
Baumeister AA, Sevin JA. (1990)Pharmacological control of aberrant behavior in the mentally retarderd: toward a more rational approach. Neurosci Bio Behav Rev; 14(3): 253-62.
Blais, M. R., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Briere, N. M. (1989). L’Echelle de satisfaction de vie: Validation Canadienne-Francaise du Satisfaction with Life Scale. Canadian Journal of Behavioral Science, 21, 210-223.
Brown, I. Percy, M.(2007) AComprehensive Guide to Intellectual and Developmental/ London/ Powl. H.Brookes.
Chartier, M.J., et al. (2001). Social phobia and potential childhood risk factors in a community sample. Psychological Medicine, 31: 307-315.
Crozier,W.R. (1981). Shyness and self-esteem. British journal of social Psychology, vol. 20, 220-222
Deniz M E, Hamarta E, Ari R (2005). An investigation of social skills and loneliness levels of university students with respect to their attachment styles in a sample of Turkish students ,33(1): 19-32.
Diener, E,. Emmons, R,. Larsen, R,. & Griffin, S . (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment. 49: 710-750
Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness, and a proposal for a national index. American Psychologist, 55, 34-43.
Diener, E.D. Emmons, R. Larsen, R. & Griffin, (2001). The satisfaction with life scale
Duchnick JJ, Letsch EA, Curtiss G. (2009) Coping effectiveness training during acute rehabilitation of spinal cord injury dysfunction: a randomized clinical trial. Rehabil Psychol; 54(2): 123-32.
Duncan,B.B.,Forness,S.R.,& Hartsough, C.(1995). “Students identified as seriously emotionally disturbed in day treatment gender difficulties in the effects of family violence on childrens behavior”. Developmental Review.
Durak, M., Senol-Durak, E., & Gencoz, T. (2009). Psychometric properties of the satisfaction with life scale among Turkish university students, correctional officers, and elderly adults. Social Indicators Research.
Eapen V, Swadi H, Sabri S, Abou-Saleh M (2007). Childhood behavioural disturbance in a community sample in al-Ain, United Arab Emirates. East Mediter Health J, 7(3):428-34
Ford, T. Goodman, R., & Meitzer, H. (2003).the British Child and Adolescent Mental Health Survey 1999: the Prevalence of Dsm-Iv Disorders Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,42(10), 1203-1211
Gasma A (1990). Is emotional disturbance a precipitator or a consequence of choronic pain?. Pain, 42,183-95
Ghiasi N, Nazarpur F, Bakhti F, Purnajaf A, Shirini KH (2005). [Prevalence of behavioral disorders among school-boys & girls in Ilam durin ,16 (1):26-32.
Harland, P. Reijneveld, SA. Brugman, E. Verloove- Vanhorick, SP. Verhulst, FC (2002). Family factors and life events as risk factors for behavioural and emotional problems in children. Eur Child Adolesc Psychiatr, 11(4):179-84.
Hayman, S. Chisholm, D (2006). Mental disorders In: Jamison. Disease control priority in developing countries. 2nd Ed, Oxford University Press: UK, 605-26
Hultell, D., & Gustavsson, J. P. (2008). A psychometric evaluation of the satisfaction with life scale in a Swedish nationwide sample of university students. Personality and Individual Differences, 44, 1070- 1079.
Kaplan , Sadock B (2005). Comprehensive text book of psychiatry. 7th ed. Vol 3.Philadelphia: Lippincott Williams & Wikins , 3189-3198. 8. Biederman, J. Faraone. SV (2005). Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet ,366(9481): 237- 48.
Kaplan, BJ. Crawford, SG. Fisher, GC.et al (1998). Family disfunction is more strongly associated with ADHD than with general school problems. J Atten Disord, 2(4): 209-16
Katz, Jennifer, Joiner, Thomas E, Kwon, Paul (2002), Membership in a devalued social group and emotional well-being: developing a model of personal Self-Esteem, Collective Self-Esteem and group socialization, sex Roles: A Journal of research, Vol 47, no 9/10, PP 419-431.
Kauffman,J.M.(2001). Characteristics of emotional and behavior Disorder of Children and Youth (7th ed.). Upper Saddle river ,NJ: Merill/Prentice hall.
Khodam H, Madanlu MM, Ziaei T., Keshtkar AA (2009). [Behavioral disorders and some related factors in school age children in Gorgan city]. Iranian J Nurs Res, 4 (14):29-37
Khoushabi, K. Moradi, Sh. Shojaei, S. Hemati Alamdarlu, Gh. Dehshirei, Gh. Eisamorad, A (2007). Prevalence of behavioral disorders in primary school students in Ilam province: J Rehab ,8(29): 28-33
Liau AK, Liau, AW, Teoh GB, Liau MT.The case for emotional literacy: the influence
Loughlin, J. E., & Huebner, E. S. (2001). Life experience Locus of control and school satisfaction in adolescence. Social Indicators Research, 55,156-183.
Mac.Arture, John, D, Mac.Arture, Catherine. T, (2004), Research network on socioeconomic status and Health self esteem.
Magnus, K., Diener, E., Fujita, F., & Pavot, W. (1993). Extraversion and neuroticism as predictors of objective life events: A longitudinal analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 1046- 1053.
Mash, E.J. & Wolfe, D.A. (2002). Abnormal Child Psychology. Belmont:Wadsworth Gioup.
Mayer J, Salovey P. (1997). What is emotional intelligence? New York, BasicBooks, 1997;
Mohammadi, N. (2005). An introductory study of reliability and validity of Rosenberg's self-reliance. Journal of Iranian Psychologists, 1(4), 313- 320. (Persian).
Murray CJ, Lopez AD. (1997. Global mortality, disability, and the contribution of risk factors: the Global Burden of Disease Study. Lancet; 349: 1436-42
Myers, D. G .(2000). The funds, friends and faith of happy people. American Psychologist, 55,56-57.
Nelson, R.; & Israel, A. C. (2000).Behavior disorders of childhood of emotional intelligence on problem behaviours in Malaysian secondary school.23-54
Pavot, W. & Diener, E.D, (2000). Review of satistacation with life scale.
Pavot, W., & Diner, E. (1993). Revise of satisfaction with life scale. Psychological Assessment, 5(2), 164-172.
Pons, D., Atienza, F. L., Balaguer, I., & Garcia-Merita, M. L. (2000). Satisfaction with life scale: Analysis of factorial invariance for adolescents and elderly persons. Perceptual and Motor Skills, 91, 62- 68.
Pullmann, H., & Allik, J. (2000). The Rosenberg SelfEsteem Scale: Its dimensionality, stability and personality correlates in Estonian. Personality and Individual Differences, 28, 70
Sadock V, Kaplan H. Translated by Rezaee F (2008). Synopsis of Psychiatry behavioral Sciences. 1 st Edition, Arjmand: Tehran
Sadok BJ, Sadok VA, Kaplan & sadoks synopsis of psychiatry(2003). behavioral siences, clinical psychiatry. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 418-593.
Sagvolden, T., & Sergeant, J. A. (1998). Areview of Methods and Intruments for Assessing Externalizing Disorders. Clinical Psychology Reviw, 555-584.
Sastre, M. T. M, Ferriere, G(2000). Family decline & the subjective wellbeing of adolescent. Socialindicatovs research, 49, 69-82
Sausser, SH. Waller, RJ (2006). A model for music therapy with students with emotional and behavioral disorder. Art Psychotherap, 33(1): 1-10.
Swami, V., & Chamorro-Premuzic, T. (2009). Psychometric evaluation of the Malay satisfaction with life scale. Social Indicators Research, 92, 25- 33.
Tahmassian K, Mehryar AH, Bolhari J, Birashk B (1998). [The efficacy of parent training in reduction of children’s behavioral disorders]. Iranian J Psychiatr Clin Psychol (Andeesheh Va Raftar), 11(3): 54-60.
Tankersley,M.,& Landrum,T.J.(1997). “Comorbidity of emotional and behavioral disorders”. In J.W.Lloyd,E.J.Kameenui,& D.Chard(Eds.), Issues in Educating Students with Disabilitiespp.153-173.Mahawah, NJ:Erlbuam.
Teeter, P. A., & Semud- Clikeman, M.(1995). Integrating Neuropsychological, Psychosocial, and Bekavioral paradigms: a Transactional Model for the study of ADHD. Archive of Clinical Neuropsychology, 10(5), 433-461
Vitterso, J., Biswas-Diener, R., & Diener, E. (2005). The divergent meanings of life satisfaction: Item response modeling of the satisfaction with life scale in Greenland and Norway. Social Indicators Research, 74, 327- 348.
Walker, H. M., Forness, S. R., Kauffman, J.M. , & Strain, P .S . (1998). Macro social validation: Referencing outcomes in behavior disorders to societal issues and problems. Behavior Diosorders , 24, 7-18.
Wilens, T.E., Epenser, T. J., & Biederman, J. (2000). Attention Deficit / Hyperactivity Disorder with Substance Use Disorders. in T. E. Brown (ED.), Attention Deficit Disorder and Comorbidities in Children, Adolescent, and Adults. Washington D.C.: American Psychiatric Press
Wolraich.M. K., Lambert, E. W., Bickman, L., Simmons, T., Doffing, M. A., & Worley, K.A. (2004). Assessing the Impact of Parent and Teacher Agreement on Diagnosing Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics.
Yardley, J. K., & Rice, R. W. (1991). The relationship between mood and subjective well-being. Social Indicators Research, 24, 101-111.
Yazdanparast, A. Hemmatzadeh. M (2006). [The epidemiology of social behavioral disorders in male teenagers between 13-18 in Booshehr]. Jonub Med ,9(1):77 (Persian)
Ye, S. (2007). Validation of the temporal satisfaction with life scale in a sample of Chinese university students. Social Indicators Research, 80, 617-628.
Zullig, K. J., Valois, R. F., Huebner, E. S., & Drane, J. W. (2005). Adolescent health-related students. Journal of Moral Education, 32(1): 51-66.