فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ................................................................................................................................. 1
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1- بیان مسئله ...................................................................................................................................................... 2
1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش ........................................................................................................................... 4
1-3- اهداف تحقیق ................................................................................................................................................. 6
1-3-1- اهداف علمی .............................................................................................................................................. 7
1-3-2- اهداف کاربردی ......................................................................................................................................... 7
1-4- فرضیات پژوهش ............................................................................................................................................ 7
1-4-1- فرضیه اصلی ............................................................................................................................................. 7
1-4-2- فرضیات فرعی .......................................................................................................................................... 8
1-5- سوال پژوهش ................................................................................................................................................. 8
1-6- تعاریف نظری .................................................................................................................................................. 8
1-1-6- تعریف نظری ویژگی های شخصیت ................................................................................................... 8
1-2-6- تعریف نظری وابستگی به بازی رایانه ای .......................................................................................... 9
1-7- تعریف عملیاتی .............................................................................................................................................. 9
1-1-7- تعریف عملیاتی ویژگی های شخصیت ............................................................................................... 9
1-2-7- تعریف عملیاتی وابستگی به بازی رایانه ای ...................................................................................... 9
فصل دوم : پیشینه تحقیق
مقدمه ........................................................................................................................................................................... 10
2-1- مبانی نظری بازی رایانه ای ....................................................................................................................... 10
2-2- نظریه های راجع به بازی ........................................................................................................................... 12
2-2-1- نظرات پیشوایان اسلام و دانشمندان اسلام .................................................................................... 12
2-2-2- نظریه ویگوستگی ................................................................................................................................... 12
2-2-3- نظریه پیاژه ............................................................................................................................................... 13
2-2-4- نظریه روان تحلیل گری ....................................................................................................................... 13
2-2-5- نظریه های بازی ...................................................................................................................................... 13
2-2-6- نظریات دیگر دانشمندان ...................................................................................................................... 15
2-2-6-1- نظریه ی جان سولر ......................................................................................................................... 15
2-7- تاریخچه ی بازی های رایانه ای ............................................................................................................... 20
2-7-1- تاریخچه ی بازی های رایانه ای در ایران ......................................................................................... 23
2-8- ویژگی های بازی رایانه ای ........................................................................................................................ 24
2-9- اعتیاد و وابستگی به بازی های رایانه ای .............................................................................................. 26
2-10- ساختار بازی رایانه ای ............................................................................................................................. 29
2-11- انواع بازی های رایانه ای ......................................................................................................................... 30
2-12- اثرات مختلف بازی های رایانه ای ........................................................................................................ 30
2-13- مزیت های بازی های رایانه ای ............................................................................................................. 32
2-14- نظریه های مربوط به شخصیت ............................................................................................................. 34
2-14-1- نظریه یونگ .......................................................................................................................................... 36
2-14-2- نظریه آدلر ............................................................................................................................................. 36
2-14-3- نظریه آیزنگ ........................................................................................................................................ 36
2-14-4- نظریه اریک اریکسون ........................................................................................................................ 37
2-14-5- نظریه گوردن آلپورت ......................................................................................................................... 37
2-14-6- ریموند کیل .......................................................................................................................................... 38
2-14-7- جورج کلی ............................................................................................................................................ 38
2-14-8- اسکینر ................................................................................................................................................... 38
2-15- بررسی تحقیقات انجام شده .................................................................................................................. 39
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه ........................................................................................................................................................................... 51
3-1- طرح کلی پژوهش ........................................................................................................................................ 51
3-2- جامعه آماری پژوهش ................................................................................................................................. 51
3-3- ابزارها و مقیاس های سنجش ................................................................................................................... 51
3-4- پرسش نامه شخصیتی نئوفرم کوتاه ....................................................................................................... 52
3-4-1- اعتبار و روایی NEO –FFI ............................................................................................................. 52
3-5- پرسش نامه اعتیاد به بازی رایانه ای مشکل دار ................................................................................. 53
3-5-1- روایی و پایایی پرسش نامه اعتیاد به بازی رایانه ای .................................................................... 54
3-6- روش اجرایی پژوهش .................................................................................................................................. 54
فصل چهارم: یافته های پژوهش
مقدمه ........................................................................................................................................................................... 56
4-1- یافته های توصیفی ...................................................................................................................................... 56
4-2- مربوط به اعضای نمونه ............................................................................................................................... 56
4-3- مربوط به متغیرهای پژوهش ..................................................................................................................... 56
4-4- یافته های استنباطی ................................................................................................................................... 57
4-5- ضریب همبستگی خطی پیرسون ............................................................................................................ 57
4-6- آزمون t گروه های مستقل ........................................................................................................................ 58
4-7- رگرسیون خطی چندگانه .......................................................................................................................... 62
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه ........................................................................................................................................................................... 63
5-1- تبیین یافته های مربوط به فرضیات پژوهش ....................................................................................... 63
5-1-1- تبیین یافته های مربوط به فرضیه اصلی ........................................................................................ 63
5-1-2- تبیین یافته های مربوط به فرضیات فرعی ..................................................................................... 66
5-2- محدودیت ....................................................................................................................................................... 72
5-3- پیشنهادات ..................................................................................................................................................... 74
5-3-1- پیشنهادات کاربردی .............................................................................................................................. 74
5-3-2- پیشنهادات پژوهشی .............................................................................................................................. 74
منابع و مآخذ
منابع ............................................................................................................................................................................. 76
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1- یافته های توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش برای کل آزمودنی ها .............................. 57
جدو.ل 4-2 : ماتریس ضرایب همبستگی ساده خطی بین متغیرهای مورد مطالعه ................................ 58
جدول 4-3 : نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل جنسیت ............................................................. 59
جدول 4-4: نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل اعتیاد به بازی ...................................................... 59
جدول 4-5: نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل اعتیاد به بازی .................................................... 60
جدول 4-6: نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل اعتیاد به بازی .................................................... 60
جدول 4-7: نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل اعتیاد به بازی .................................................... 61
جدول 4-8: نتایج حاصل از آزمون t گروه های مستقل اعتیاد به بازی .................................................... 61
جدول 4-9: رگرسیون چندگانه بین ابعاد پنجگانه شخصیت با اعتیاد به بازی ......................................... 62
منبع:
منابع
1- آیزنگ ، هانس ( 1365) . واقعیت و خیال در روان شناسی. ترجمه محمد تقی براهنی و نیسبان، پاییر 1385 ، تهران : انتشارات روز .
2- احمدی.س(1377) بررسی اثرات بازی های کامپیوتری بر دانش اموزان پسر کلاس سوم راهنمایی شهر اصفهان پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
3- امیدوار.احمد صارمی.علی اکبر (1381) اعتیاد به اینترنت مشهد، فصلنامه تحقیقات فرهنگی دوره دوم شماره7 پاییز1388 ص ص 47_76
4- امینی وزلی، علی ( 1381)، بررسی اثرات بازی های رایانه ای بر رفتار پرخاشگرانه وابستگی و عملکرد تحصیلی کودکان و نوجوانان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران.
5- پروین. لارنس ا.وپی.جان اولیور.(1381) شخصیت نظریه و پژوهش ترجمه:محمد جعفر جوادی و پروین کدیور.تهران:اییژ.
6- پورمحسنی لکوری، فرهاد ( 1383). بررسی تأثیر بازی های رایانه ای به مهارت شناختی نوجوانان . پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه ترتیب مدرس.
7- تقی نژاد، محمد رضا ( 1387) بررسی تأثیر بازی های رایانه ای پرخاشگرانه بر خلاقیت و خودپنداره نوجوانان شکر شیراز. پایان تنامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
8- جوادی، محمد و امامی پور، حسن و رضایی، محمد ( 1388) بررسی رابطه بازی های رایانه ای با پرخاشگری و روابط والد – فرزند در دانش آموزان شهر کاشان. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
9- جودکی، مرضیه ( 1386). بررسی رابطه ویژگی شخصیت با سلامت روان و عزت نفس دانشجویان دانشگاه آزاد بروجرد. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه الزهرا شهریور 86.
10- حاجیلی محمود(1383). جوانان و جامعه اطلاعاتی ماهنامه موعود. شماره 94.
11- آزاد، حسین ، زهرا و شایق، سمانه و بهرامی، حسین ( 1388) بررسی اعتیاد به اینترنت در رابطه آن با ویژگی شخصیت در نوجوانان تهران. فصل نامه علمی پژوهش سلامت، شماره 33، ص 308
12- حق شناس، حسن ( 1390). روان شناسی شخصیت ، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی شیراز، چاپ دوم.
13- خدابخش ، سمیه. ( 1387). شیوه کنار آمدن با استرس در نوجوانان وابسته و غیر وابسته به بازی های رایانه ای. فصلنامه خانواده و پژوهش ، سال دوم، شماره 3 : بهار 1387.
14- خداپرستی، بهزاد ( 1388). روایت در بازی های رایانه ای . هنر ، شماره 81، 320-370.
15- دانایی، زهره ( 1382). پیامدهای بازی های رایانه ای. مطالعات امنیت اجتماعی ، شماره : پاییز 1382 : 102-118.
16- دارابی ، جعفر ( 1379)، بررسی ویژگی های فردی و رفتاری و خانوادگی مراجعین به کلوپ رایانه ای. اصول بهداشت روانی، سال هشتم، بهار و تابستان 1379، 32 و 34 ، 66-61
17- رجب زاده، اکبر ( 1381). بررسی و مقایسه ویژگی های شخصیت و ارتباط آن با سلامت دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت معلم، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
18- رمضانی نژاد، علی ( 1387). رابطه بازی های رایانه ای با سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی گچساران . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
19- زمانی، محسن و خردمند، حمید رضا و چشمی، ابراهیم و عابدی، حسین و هدایتی، شهرام ( 1389). مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان معتاد با بازی ها رایانه ای و دانش آموزان تعادی در منطقه 2 تهران. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان.
20- سیاسی ، علی اکبر ، ( 1374) . نظریه های شخصیت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران .
21- شاملو، سعید، ( 1382) . مکتب ها و نظریه ها در روان شناسی شخصیت، تهران: انتشارات رشد.
22- شاوردی، تهمینه، شاوردی، شهرزاد ( 1388) . بررسی نظارت کودکان و نوجوانان و مادران نسبت به اثرات احتمالی بازی های رایانه ای . نشریه تحقیقاتی فرهنگی، شماره 7 ، 76-47.
23- شولتز(1388)نظریه شخصیت.ترجمه:یحیی سید محمدی.تهران.ویرایش.
24- شولتز، دوان پی شولتر و سیدنی الن ، نظریه های شخصیت ( ترجمه : یحیی سید محمدی، 1384)، تهران : انتشارات نشر ویرایش ویراست هفتم.
25- علی پور، احمد (1390). بازی های رایانه ای ، فرصت یا تهدید؟ انتشارات تهران، ارجمند 1390.
26- فتحی، حسین و محرابی زاده، سمیه و هنرمند، رضا ( 1387) بررسی میزان افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری ، سبک های دلبستگی به عنوان پیش بینی های وابستگی به اعتیاد در نوجوانان شهر اهواز
27- فرجی، علی و علی پور، احمد و میررضایی، حسین ( 1381) بررسی اثر بازی های رایانه ای هبر فعالیت های ذهنی و شاخص های ایمنی شناختی کودکان. نگاهی به سلامت روان در ایران، مجله اصول بهداشت روان، شماره 2 ص 73- 58 .
28- فرشته پور حسینی و همکاران(1383) تاثیر بازی رایانه ای بر توانایی چرخشی ذهنی نوجوانان تازه های علوم شناختی سال6 شماره 3و4
29- فصلنامه پژوهش های روان شناختی، دوره 10، شماره 1 و 2
30- قربانی، علی، محمدزاده، محمد و ترتیبان، علیرضا ( 1386) بررسی تأثیر بازی های رایانه ای بر انگیختگی نوجوانان پسر تهران مجله : جامعه شناسی ایران، دوره پنج ، شماره 2 ، ص 78-161.
31- قلی زاده کلان، قرض ا... ( 1376). روان شناسی شخصیت ، تهران: سازمان چاپ و نشر هادی .
32- کثیری دولت آبادی، حسین و اسلامی، محمد و مصطفوی، اکبر و حسن زاده علی و مرادی، علیرضا ( 1390) بررسی ارتباط بازی های رایانه ای بر کیفیت زندگی در نوجوانان تهران.
33- گروسی فرشی. میرتقی(1380) رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت نشر جامعه پژوه. تبریز: دانیال.
34- مجله دانش و پژوهش در روان شناسی شماره 24 ، ص 42-35.
35- محتشم، نازنین و دریاسی، رفت و عودی، جواد ( 1389) بررسی تأثیر اعتیاد به بازی های رایانه ای بر سلامت جسمی و روانی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی تهران. فصلنامه علمی، پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 11، شماره 33.
36- مرادی، علیرضا ( 1386). بررسی نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در دختران دبیرستانی شهر تهران و مقایسه دختران معتاد و غیر معتاد به اینترنت در متغیرهای تنهایی، عزت نفس و مهارت های اجتماعی ، فصلنامه مطالعات فرهنگی – دفاعی زنان ، سال سوم، شماره 1 تابستان 86.
37- مریم قطریفی(1380) بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش اموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه شماره3- صص 24-11.
38- مسابی فرد، فرشاد و مرتضوی، هاشم و لسانی، حسین ( 1391) بررسی انواع و مدت زمان استفاده از بازی های رایانه ای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان شهر خوراسگان.
39- مصطفوی، کبری ( 1389)، بررسی رابطه بین بازی های ویدئویی با پرخاشگری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان مقطع راهنمایی شش خرامه. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد مرودشت.
40- مقدم، مصطفی، ترکمان، منوچهر ( 1380)، بازی های رایانه ای ، تهران: مدرسه
منطقی، مرتضی ( 1380). بررسی پیامدهای بازی های ویدئویی در رایانه ای تهران: نشر فرهنگ دانش.
41- مورهر و گریفین. رفتار سازمانی، ( ترجمه: سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده ( 1384) . تهران: انتشارات مروارید ، چاپ پنجم .
42- نادی، سلیمان و سجادیان، علی ( 1388) تحلیل مسیر رابطه بین ویژگی های شخصیتی و وابستگی به اینترنت با کیفیت زندگی کاربران کافی نت های شهر اصفهان. مجموعه مقالات هفتمین سمینار سراسری بهداشت روان.
43- نامخدایی، ایرج ( 1385). بررسی و مقایسه خصوصیات شخصیتی کاربران اینترنت با غیر کاربران اینترنت. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
44- نشریه: دانش و پژوهش در روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ( اصفهان )، سال چهاردهم، شماره 30، بهار 1391.
45- A cognitive Behavioral Mode of Pathological internet use. Davis.s smith.b Rodrigue,k Pulvers.k(1999) college student Journal,33,257-260.
46- A ffonso , B. (1990). Is the internet affecting the social skills of our children .(www. Siema soure . com ceps 613 internet . html.
47- Allen , Shuwartz . (2010) . Effects of other Chariocteri Stics of video Game. Psychology Bulletin Mayazine 6, 151- 173.
48- Anderson, Craig A: Karen. E. Dill (2000): Video Games and aggressive thoughts. Feeling and behavior in the laboratory and in life: Journal of personality and psychology vol . 75 , 123-129.
49- Arriagu , P. Benedicta . M (2011). Effects of playing violent computer games on emotional desensitization and aggressive behavior. Journal of applied Social Psychology . issuet , 1900-1925.
50- Bickham, Ds , (2004). The social implication of children’s media USA. Ph.d . dissertation university of teas. division of human development and family science. Journal of college sterlent Development vol, 30 , No G, pp-827.
51- Bond, D. ( 2011). The effect of violent video Games on aggressive behavior. University of south Florida Jourrnal of business venturing, 29-37.
52- Brenner.V.(1996)An initial reporty on the online assessment of internet addiction;the first days of the internet usage survey Psychological reports 80(PTl).879-889.
53-Cao.F.Su.l.(2007)Internet addiction among chinese adolescenets ;prevalence and psychological features.departement of psychiatry.thr second xiangy a hospital.china accepted for publicatio0n 26 september.Human Communication Reserch (3) 409-410.
54- Cooper . J. and D. Mackie ( 1986) Video Games and Aggression in children . Journal of Social Psychology 16.726-44.
55- Craig , A. Anderson , Brad , J. and Bash men (2012) . Effects of Violent Video Games on aggressive behavior. Journal of the association for Psychological scince, 52,511-524.
56- Craig . A . Anderson , Brod , J. and Bush man (2013) Violent Video Games on affect cognition and aggressive behavior , Jonrnal of mental Health Addietion Spring New Yourk.
57- Daly , L. A, and Perez , M . (2006) . Etposure to media Violence and other correlates of aggressive behavior in preschool children. Ph. D. dissertation, university of mills and yuba colleges.
58-Egger Gagnon ,rautereberg,m.(1996). Video game and spatial skills : an exploratory study . Educational communication and Technology hJournal , 33, 263-275.
59- Ferguson , ch.J. Rueda , S.M. (2008). Violent Video Games and aggression of . Criminal Justice and BehaviorAmerican Academy of Pediatric News , 16-21.
60- Funk, J, B, and, B buck man. D, D. (1996) Video Game controversies. Pediatric Annals 24: 91-98.
61- Gardner , E. (1991) . can the murio Bros . Help? Nintendo Games asan Adjund in psychotherapy with children. Psychotherapy 28: 667-670.
62- Gibb. G. D, Bialey , I. R.tam birth , T. T, and Wilson. W.p. (1983) personality Differences in High and low Electronic Video Games asers. Journal of psychology 124: 156-163.
63- Gombor A , Vasca , ( 2008) Nation and gencler based study ubout the relationship between the big five and matives for Internet use: Aitungarian and I srai comparson. Theory and scrence b (1) : ( -6).
64- Hardie E wee may , ( 2004) . Ecessive Internit use! The role of persondity: Loneliness and social support network in Interut addiciotion Aust J Emeg Techsoc 2007: 5 (1) : 34-44.
65- Kruut , M. R, Gross , T( 2000) Vidoo Game and Internet controrersies . Pediatric Annlas , 24(2) , 91-94.
66- Mc corduck , P. (1970). Maehines who think san Francisco , CA : W. H. freeman and company
67- Mellwraith , R. D. et al (1991) Television addiction – theories and data behind the ubiguitous metaphor . American Behavioral scientist , 35, 104 -121.
67- Naveteur and Rey ( 1990) Effects of violent Video Games on Anxutiy and Prosocial Behvior ! a meta – analytic review of the scientific literature– Journal of Psychology science , 12( 5) : 353-359.
68- Patton , G. C: sawyer , S, N (2000) Media and young minds , Medical Journal of Australia www. Mj. Com. av.3 , 1-15.
69- Robinson , T. N. (2001). Television Viewing and childhood obesity , pediater. Cline . Nth Am , 48, 1017 -1025.
70- Schutte , R. , Malouff . D.A, Rodsta , M.(1998) playiney violent electronic Games , hostile attribational style , and aggression related norms in German children , Journet of childenm , 27: 53-69.
71- Selnow . G. w. (1984) Playing video games. The electronic friend : Journal of communication. 34 , 148-156.
72- Shatton , M. A. ( 1998) . The costs and benefits of computer addiction. Behavior and information, Thechnolgoy 10 , 219 -230.
73- Vander AaN , overbeek G, Engels RCME ( 2009) Daily and Compulsive Internt use and well – being in Adolescence , Adiathesis stress model beased on big five Persandlutily traits. Jouknal of youth and Adolesconce 38: 765-760.
74- Vard Gyaili ( yaili ( 1993) the effects of gender on responses to computer Game , Internt with computers , 13 , 183-192.
75- Vidyanto E. (2004) conceptions of compters anong stlldents in taivan. Computers in Human Beharionr , 6, (85-199).
76- Widyanto , L. Mcmurran , M. ( 2004) The psychometric properties of the Internet Aditoion Test. Eyber psychology and Behavior . 16 , 13- 29.
77- Willoughby , T. Adachi , p. j. and Good , M. ( 2011) A longitudinal study of the association between violent video Game Play and aggression . Development a psychology , 107. 73-109
78- Winkel , D. , Novak , E. , Hopson , H ( 1987) The effects of video Game playon young children’s aggression , fantasy and prosocial Be havior. UJournal of Applied Developmental psychology , 453-462.