فهرست:
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول چارچوب پژوهش... 1
1-1-مقدمه و بیان مسئله.. 2
1-2-اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
1-3-هدف پژوهش.. 6
1-4-سوال تحقیق.. 6
1-5-تعاریف واژگان و مفاهیم اختصاصی پژوهش…. 6
1-5-1- تعاریف نظری.. 6
مهارتهای ارتباطی: 6
اختلال درخودماندگی: 6
بازیدرمانی شناختی-رفتاری: 7
1-5-2- تعاریف عملیاتی.. 7
مهارتهای ارتباطی: 7
کودک درخودمانده با عملکرد بالا: 7
1-6-متغیرها. 7
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش... 8
2-1- اتیسم. 9
2-1-1- ویژگیهای اصلی اختلال درخودماندگی.. 9
2-2- مهارتهای اجتماعی: 9
2-2-1- انواع مهارتهای اجتماعی.. 11
2-2-2- نقص مهارتهای اجتماعی: 11
2-3- هیجان های بنیادی: 14
2-3-1- شادی: 14
2-3-2- غم: 15
2-3-3- تعجب: 15
2-3-4- نفرت: 15
2-3-5- خشم: 15
2-3-6- ترس: 16
2-4- نقایص زبانی: 16
2-5- رفتار کلیشه ای.. 17
2-6- سبب شناسی.. 20
2-6-1- عوامل ژنتیکی.. 20
2-6-2- عوامل محیطی.. 21
2-6-3- عوامل روانی.. 22
2-6-4- عوامل عصب شناختی.. 23
2-6-5- عوامل شناختی.. 24
2-7- روشهای درمانی برای کودکان درخودمانده. 26
2-7-1- مداخلات جامع بهنگام رفتاری.. 27
2-7-2- آموزش و تربیت کودکان دارای اختلال درخودماندگی و ناتوانیهای ارتباطی.. 28
2-7-3- سیستم مبادله تصویر. 28
2-7-4- داستانهای اجتماعی.. 28
2-8- مداخلات تکمیلی.. 30
2-8-1- مداخلات غذایی.. 30
2-8-2- روش دی.آی.آر. 31
2-8-3- برنامهسان رایز. 31
2-8-4- روش یکپاچگی حسی.. 32
2-9- بازی درمانی: 32
2-9-1- نظریات مختلف در خصوص بازی درمانی: 35
2-9-2- ارزش درمانی بازی و بازی درمانی.. 38
2-9-3- رویکردهای مختلف در بازی درمانی.. 39
رویکرد روان تحلیل گری.. 39
تحلیل بازی از دیدگاه ملانی کلاین.. 40
کاربرد بازی درمانی از سوی آنافروید. 41
رویکرد ارتباطی.. 43
درمان بی رهنمود و یرجینیا اکسلاین.. 43
رویکردهای ساختارمند. 44
2-9-4- بازی درمانی شناختی-رفتاری.. 45
مزایای بازی درمانی وبازی درمانی شناختی-رفتاری.. 50
فصل سوم روش پژوهش... 52
3-1- مقدمه: 53
3-2- طرح تحقیق: 53
3-3- نمونه، روش نمونه گیری و تعداد شرکت کنندگان: 53
3-4- ابزار سنجش یا روش علمی جمعآوری دادهها: 54
3-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها: 54
3-6- برگه ثبت داده ها: 55
3-7- برنامهی درمانی: 55
3-8- شرح حال کودکان: 55
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 57
4-1- مقدمه: 58
4-2- آزمودنی اول: 59
4-3- آزمودنی دوم: 62
4-4- آزمودنی سوم. 65
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری.. 69
5-1- مقدمه: 70
5-2- محدودیت های پژوهش... 72
5-3- پیشنهادات: 73
منابع فارسی.. 74
منابع لاتین.. 77
منبع:
منابع فارسی
احمدی، فاطمه، (1389)، مقایسه تاثیر نظام ارتباطی مبادله تصویری و گفتار درمانی بر رشد ارتباط کودکان 4-8 ساله در خودمانده ، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
اسپادک، برنارد، (بی تا)، آموزش در دوران کودکی، مترجم، نظری نژاد، محمد حسین، (1380)، تهران: انتشارات نشر.
اصغری نکاح، سیدمحمد، (1390)، مجله اصول بهداشت روانی، سال 13(1).
اریک جی، مش و دیویدای، وولف، ( 2008). ترجمه مکیآبادی، محمد مظفر و فروغ الدین عدل، اصغر(1391)، تهران: رشد.
اکسلاین، ویرجینیا، (1373)، بازی درمانی، مترجم احمد حجاریان، تهران: کیهان.
ام آکسالین، ویرجینیا، (1369)، بازی درمانی، ترجمه احمد حجاریان، تهران: کیهان.
امجدیفر، رضا، (1385)، اثر بخشی بازی درمانی شناختی-رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان دبستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
انجمن روان پزشکان آمریکا، (2000)، متن تجدید نظر شده راهنمایی تشخیص و آماری اختلالات روانی، ترجمه نیکخو، (1381)، تهران: سخن.
اوزونف، سالی، ( 2002)، راهنمای والدین کودکان آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا، مترجم شریفیدرآمدی، پرویز( 1385)، انتشارات سپاهان.
ایزرائیل، آلن، (1381)، کودکان آسیب شناسی روانی، ترجمه محمد تقی منشی طوسی، مشهد: شرکت به نشر.
باچر، جیمز؛ مینکا، سوزان؛ هولی، جیل (1388)، آسیب شناسی روانی جلد دوم، مترجم یحیی سید محمدی، تهران: انتشارات ارسباران.
برنشتان، فیلیپ اچ، (1380)، زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری – ارتباطی، ترجمه حسن پور عابدی نائینی، تهران: رشد.
بیابانگرد، اسماعیل (1384)، مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستان نابینا، ناشنوا و عادی شهر تهران، فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، شماره 15، ص 68-55.
توماس، آر. چویل، کواتول، جی، ریچارد، (بی تا)، روانشناسی بالینی کودک (روشهای درمان گری)، مترجم: نائنیان، محمد رضا، تهران: رشد.
جلیل آبکنار، سیده سمیه (1386)، از عادی سازی تا آموزش فراگیر، تحولی در نظام آموزشی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران.
دادگران، سید محمد، ( 1384)، مبانی ارتباط جمعی، چاپ هفتم، تهران: فیروزه
دریوز، آنتا، (2007)، ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی. ترجمه رمضانی، غزل(1389)، تهران: وانیا.
دلاور، علی، (1388)، روش تحقیق در روان شناسی علوم تربیتی، تهران: ویرایش.
رافعی، طلعت، (1385). اتیسم ارزیابی و درمان، چاپ دوم. تهران: دانژه.
رامشینی، مریم، (1390)، بررسی اثر بخشی آموزش داستان اجتماعی بر افزایش تماس چشمی کودکان درخودمانده، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران.
رضا مهجور، سیامک، (1384)، روان شناسی بازی، تهران: انتشارات ساسان.
زاده هفت تنانیان، عصمت، ( 1386). مقایسه اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی( به شیوهی گروهی با الگوی گوردون)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
سادات سجادیپور، فریده، ( 1386)، اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اساس برنامه سازمان بهداشت جهانی بر میزان سازگاری دانشآموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران
سادوک، بنیامین جیمز؛ سادوک، ویرجینیا آلکوت، (2007)، خلاصه روان پزشکی، ترجمه فرزین رضاعی، انتشارات ارجمند.
شفر، چالز و کداسن، هایدی، (2000). برگزیدهای از روشهای بازی درمانی، ترجمه صابری، سوسن و وکیلی، پریوش( 1382). تهران: ارجمند
صمدی، سیدعلی، ( 1389)، بازی درمانی (نظریهها، انجام پژوهش و روشهای مداخله). تهران: دانژه.
صمدی، علی و مک کانکی، روی، (1390)، اختلالات طیف اوتیسم، تهران: نشر دوران.
قزوینی نژاد، حمیرا، ( 1385)، کلیات بازیدرمانی، تهران: آییژ.
کاکاوند، علیرضا، (1388)، روان شناسی مرض کودک، تهران: نشر ویرایش.
کارتلج، ج ؛ میلبرن، اف، (1980)، آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، ترجمه محمد حسین نظری نژاد، چاپ اول(1369). مشهد: آستان قدس رضوی.
کراتوچویل، توماسآر، (2002)، روانشناسی بالینی کودک ترجمه ناینیان، محمدرضا (1388)، تهران: رشد.
کوانوچیل، توماس آر، موریس، ریچارد جی، (1949)، روانشناسی بالینی کودک، ترجمه محمد رضا نائنیان، (1388)، تهران: انتشارات رشد.
لندرت، گری، ( 2002)، بازی درمانی( هنر برقراری ارتباط). ترجمه داورپناه، فروزنده، (1390)، تهران: رشد.
مارکای، آمولفین، (1998)، شناخت درمانی در کودکان و نوجوانان؛ ترجمه علاقبند راد، جواد و فرهی تازه کنده، حسن( 1379)، تهران: بقعه.
محمد اسماعیل، الهه، (1382)، بازی درمانی، نظریه ها و روش ها، تهران: انتشارات دانژه.
ملکی، حسن، (1386)،30 مهارت زندگی( ویژه نوجوانان و جوانان)، تهران: آییژ.
هاردمن، مایکل، ام، وینستون، اگن، کیلفورد جی، درو، (1948)، روان شناسی، آموزش کودکان اسنثنایی در جامعه، مدرسه، خانواده، مترجم حمید علیزاده، کامران گنجی، مجید یوسفی لویه و فریبا یادگاری، (1387)، دانژه.
هیوز، فرگاس، (1384)، روانشناسی بازی: کودکان، بازی و رشد؛ ترجمه گنجی، کامران. تهران: دانژه.
هیوز، جان( 1384). درمان شناختی-رفتاری کودکان در مدارس. ترجمه توزندهجانی، حسن و کمالپور، نسرین. مشهد: نشر سنبله-آیین تربیت.
منابع لاتین
Barneh, H. (2010), Psyological disorder. New York: Chelsea House.
Baron-Cohen S, Wheelwright S. The friendship questionnaire: An investigation of adults with Asperger syndrome or high-functioning autism, and normal sex differences. Journal of Autism and Developmental Disorders 2003: 33(5): 509–17.
Bavon-chon, S & Cross, P, (1992). Reading the eyes: Evidence for the role of perception in the development of a theory of mind. Mind and language, 6, 173-186.
Baron- chon, S, (1990), Autism. A Specific cognitive disorder of mind – blindness, international review of psychiatry, 2, 79-88.
Baron- chon, S, Leslie, A. M &Frith, U. (1985), Dose the autistic child have a " theory of mind "? Conition, 21, 37-64.
Barnett, H, (2010). Psychological disorder. New york. Chelsea House.
Dawson, G, Webb, S.D & Mc Partland, D, (2005), Understanding the nature of face processing impairment in austim: insights from behavioral and electrophysiological studies. Developmental neuropsychology, 27(3), 403-424.
Deffenbacher, Jerry Lee, (2000). Social skills training In: Encyclopedia of psychology, Alan E. Kazdin Ed. Vol.7, Oxford university PRESS.
Ekman, P &Friesen, W, (1971), constants across cultures in the face and emotion, journal of personality and social physic ology, 17, 124-129.
Ekman, P & Friesen, W, (1972), constants across cultures in the face and emotion, journal of personality and social physic ology, 17, 124-129.
Ekman, P (1992), are there basic emotion? Psychological review, 99, 550-553.
Ekman, P (2003), emotions revealed. London: weidenfeld& Nicolson.
Freeman, Gregory D; Sullivan, Kathleen; Fulton, C. Ray(2003). Effects of creative Drama on self-concept, social skills, and problem behavior. Journal of Educational Research; Jan/Feb, Vol. 96, Issue 3, P 131.
Gerald, G.( 1999) short termplay therapy. Newyork: Allynbucon
Gohnng, L. Matson, Megan, A. Hattier, Brian Belva. (2011), Treatingadaptive living skills of persons with autism using applied behavior analysis: a review researching autism spectrum disorder
Harms, M, Martin, A., Wallace, G. (2010), Facialemotion recognition in autism spectrum disorder: a review of behavioral and neuroimaging studies. Neuropsychology review, 20 (3), 290-322.
Jones, C, (2004), using the picture exchange communication system and time elay to enchance the spontaneous speech of children with autism.
Kalat, J, Shiota, M, N, (2007), emotion, thamsonwadsworth publisher.
Kef, S., Dekovic, M. (2004), the role of being a comparison adolescents with and without a visual impairment. Journal of adolescence, 27, 435-466.
Knell, S. M.(1999). Cognitive-behavioral play therapy. In S. W. russ& T. Ollendick(Eds), Hand book of psychotherapier with children and families( pp. 385-404). New York: kluwer Academic/plenum publishers.
Landrigan, P. (2010), What causes autism exploring the environmental contribution. Department of community and prentive medicine, (22), 219-225.
Landerth, G. Bratton, S. (2002), play therapy. Counseling and human development.
Meirsschaut M, Roeyers H, Warreyn P. Parenting in families with a child with autism spectrum disorder and a typically developing child: Mothers’ experiences and cognitions. Res Autism Spectrdisord 2010; 4(4): 661-9.
Mirenda, P,& Schuler, A. L( 1988). Augmenting communication for personswithautuism 193: issues and strategies. Topics in language disorders, 9(1), 24-43.
Nelson, R. W. & Israel, A. C. (2000). Behavior disorders of childhood. Newjersey: Prentic-Halline.
Orsbern, M, L.(2002). Cognitive-behavioral play therapy: A survey of play therapists know ledge and use of a new approach to child therapy. A clinical Dissertation Submitted in Partial satisfactial of the Requirements for the Degree of psychology. Pepperdine University.
Paxton. K &Estay, I. A. (2007). Counselling people on the Austin spectrum: A practical manual – dessicakingsley publishers London and Philadelphia .p 171-184.
Paxton, K, Estay, L, A.(2007), counseling people on the autism spectrum: a practical manual. Jessica kingsley publishers London and Philadelphia, p 171-184.
Reere, J, M, (2009), understanding motivation and emotion, 5th edition, New York, wily.
Shopler, E. (1989). Teaching spontaneous communication to autistic and mentally hadicapped children. USA. Univ. of San Diego.
Sigridurloajonsdottir, Evddseamundsen, ingibjorjsifantonsdottir, solveigsigardordottir, denielolason. (2011), children diagnosed with autism spectrum disorder before after the age of 6 years. Research in autism spectrum disorder, 5, 175-184.
Stone,W. L. (1997). Autism in infancy and early childhood. In D. J. Cohen& F.R. Volkmar (Eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders. NEW YORK:johnwiley.
Sulzer- Azarof, B., Hoffman, A, Horton, C, B, Bondy, A, Frost, L. (2009), The picture exchange communication system (PECS). Journal of focus on autism and other developmental disabilities, 24, (2), 89-103.
Symons DK, Peterson CC, Slaughter V, Roche J, and Doyle E. Theory of mind and mental state discourse during book reading and story-telling tasks. British Journal of Developmental Psychology 2005: 23(1): 81-102.
Tager, H. (2007), evaluation the theory of mind hypothesis of autism. Association for psychological science, 160(6).
Tarkington, c, (2007), the encyclopedia of autism spectrum disorder. New york.
Wing, Lo. (1989) ‘The continuum of autistic characteristics.’ In E. Schopler and G. Mesibov (Eds) Diagnosis and Assessment in Autism. New York: Plenum Press.
Yapko, D, (2003). Understanding autism spectrum. London: Penton Ville.
Yeargin-Allsopp M, Rice C, KarapurkarT,Doernberg N, Boyle C, Murphy C(2000). Prevalence of autism in a United States metropolitan area. J Am Med Assoc 2008; 121(3): 547-54