فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.................................................................................................................................................................................1
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1-مقدمه.......................................................................................................................................................................3
1-2-بیان مساله...............................................................................................................................................................6
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش....................................................................................................................................7
1-4- معرفی متغیرهای پژوهش...................................................................................................................................9
1-5- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.................................................................................................................9
1-6- اهداف پژوهش....................................................................................................................................................10
1-7-سوالات پژوهشی.................................................................................................................................................11
فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مبانی نظری........................................................................................................................................................13
2-1-1- اثربخشی سازمانی.........................................................................................................................................13
2-1-2-تعریف اثربخشی سازمانی.............................................................................................................................13
2-1-3- معیارها و مقیاسهای اثربخشی سازمانی................................................................................................14
2-1-4- مدلهای اثربخشی سازمانی ......................................................................................................................18
2-1-5- ادغام معیارهای اثربخشی............................................................................................................................22
2-2-کیفیت زندگی کاری...........................................................................................................................................22
2-2-1تعریف کیفیت زندگی کاری...........................................................................................................................24
2-2-2- ویژگی های کیفیت زندگی کاری درمدل والتون...................................................................................25
2-2-3- ویژگی های کیفیت زندگی کاری از دیدگاه دانشمندان توسعه سازمانی از جمله اسپکتور، موچینسکی، شافر، شاین ............................................................................................................................................27
2-2-4- ابعاد کیفیت زندگی کاری...........................................................................................................................28
2-2-5- مهمترین عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت زندگی کاری............................................................................28
2-3-رفتار شهروندی سازمانی....................................................................................................................................33
2-3-1-تعریف رفتار شهروندی سازمانی.................................................................................................................34
2-3-2- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی....................................................................................................................36
2-3-3- مفهوم سازی های اولیه از رفتار شهروندی سازمانی.............................................................................39
2-3-4- پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی..........................................................................................................43
2-3-5- چهارچوب های مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی...............................................................................44
2-3-6- پیش آیندهای نگرشی رفتار شهروندی سازمانی...................................................................................47
2-3-7- پیش آیندهای هیجانی رفتار شهروندی سازمانی..................................................................................48
2-4-پیشینه پژوهش...................................................................................................................................................49
2-4-1-پژوهش های خارجی.....................................................................................................................................49
2-4-2- پژوهش های داخلی.....................................................................................................................................50
2-5- استنتاج از پژوهش های پیشین.....................................................................................................................51
2-6-قلمرو مکانی تحقیق............................................................................................................................................52
فصل سوم : روش پژوهش
3-1- طرح کلی پژوهش.............................................................................................................................................54
3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری..................................................................................................................54
3-3- ابزارهای پژوهش................................................................................................................................................54
3-4-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.........................................................................................................................58
3-5- ملاحظات اخلاقی...............................................................................................................................................58
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1- یافته های توصیفی............................................................................................................................................60
4-2-یافته های مربوط به سوالات پژوهش..............................................................................................................62
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری..........................................................................................................................................73
5-2-محدودیت ها در پژوهش...................................................................................................................................80
5-2-1-محدودیت های پژوهشی..............................................................................................................................80
5-2-2-محدودیت های اجرایی.................................................................................................................................81
5-3- پیشنهادهای پژوهش........................................................................................................................................82
5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی...................................................................................................................................83
منابع فارسی...................................................................................................................................................................85
منابع انگلیسی................................................................................................................................................................90
پیوست ها........................................................................................................................................................................93
منبع:
منابع فارسی
1- ابریفام، لوکار(1388). کیفیت زندگی کاری و عملکرد شغلی، ترجمه محمود اسدی؛ ماهنامه تدبیر،12(4)، 26- 18.
2- اسدی، محمد حسین(۱۳۸۷). مدیریت بهره وری و ارتقای کیفیت شغلی. روزنامه مردم سالاری، شماره ۱۸۹۰.
3- اسلامی، حسن؛ سیار، ابوالقاسم(1386). رفتار شهروندی سازمانی. ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 187.
4- اکبری، زهرا(1390). زندگی کاری بهتر؛ یک عامل در افزایش بهره وری. مجله مطالعات مدیریت، 10(4)، 40- 32.
5- برومند، محمد(1374). بررسی عوامل فردی و سازمانی موثر بر رفتار شهروندی سازمانی. مجله مدیریت، شماره2، 46-38.
6- پورتراب، حمیده(1390). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری، دلبستگی شغلی و سلامت سازمانی با تعهد سازمانی کارمندان بان ک ملی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
7- تمجیدی، میلاد(1386). استقلال کاری، افزایش مهارت و عملکرد. فصلنامه پژوهش در روان شناسی، سال سوم، شماره1، صص: 34-17.
8- تنهایی، شیلا(1388). مرور ساختار سازمان و تاثیرات آن روی اثربخشی سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهران.
9- توفیقی، شهرام(1390). تأثیر تغییرات سازمانی بر شاخص های سلامت سازمان و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی. مجله طب نظامی،3(13)، 179-173.
10- توکلی، زینب(1386). بررسی آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر تعهد سازمانی کارمندان سازمان فرهنگی- تفریحی شهرداری اصفهان. فصلنامه پژوهش در روان شناسی، سال اول، شماره 1، صص: 34-17.
11- جوادین، حسین(1385). بررسی رابطه ساده و چندگانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره 1، ص 92-79.
12- حسین زاده، محسن(1386). کیفیت زندگی. ماهانه تدبیر، سال هجدهم، شماره190.
13- حسینی فرجام، اعظم سادات(1383). بررسی وضعیت و پیامدهای کیفیت زندگی کاری معلمان شهر همدان. پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزش و پرورش استان همدان.
14- حیدری، علی(1390). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی با خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول .فصلنامه یافته های نو در روانشناسی، شماره16، صص: 14-10.
15- رابینز، استیفن (1385). تئوری سازمان(ساختار، طراحی، کاربردها)، مترجمان سیدمهدی الوانی و حسن دانائیفرد، تهران، صفار، چاپ پنجم.
16- رابینز، استیفن(1378). رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی تهران: انتشارات نیل، پژوهش های فرهنگی چاپ پانزدهم.
17- رضائیان، علی(1384). مبانی مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت، چاپ ششم.
18-زارع، مهدی(1383). بررسی شیوع فرسودگی شغلی و رابطه آن با هریک از مولفه های هوش هیجانی درکارکنان منطقه 4 سازمان آب تهران. اولین کنگره دو سالانه روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه اصفهان، صفحه 4-3.
19- زمردیان، اصغر(1385). مدیریت تحول. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، چاپ ششم.
20- ساعتچی، مجمود(1385). روانشناسی کار. تهران: موسسه نشر ویرایش، چاپ هشتم.
21- سجادی، سوسن(۱۳88). بررسی عوامل موثر در بهرهوری(کیفیت زندگی کاری، کیفیت محیط کاری) پرستاران بیمارستان های شهر سمنان. خلاصه مقالات همایش پرستاری و بهرهوری، تهران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت درمان، شورایعالی پرستاری.
22- سراجی، نادر(1385). مطالعه کیفیت زندگی کاری. مجله بهداشت عمومی، 35(7)، 123- 112.
23- سروش، میلاد(1381). راهکارهای افزایش بهره وری. ماهنامه تدبیر، سال شانزدهم، شماره 157.
24- سعادت، اسفندیار(1385). مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات سمت، چاب دهم.
25- سلاسل، جواد(1389). بررسی آموزش رفتار شهروندی سازمانی بر تعهد سازمانی کارمندان سازمان فرهنگی- تفریحی شهرداری اصفهان. فصلنامه پژوهش در روان شناسی، سال اول، شماره 1، صص: 34-17.
26- سلطانی، مرتضی(1382). مدیریت اخلاق در سازمان. ماهنامه تدبیر، شماره 132، صص:36-34.
27- سلمانی، داود(1384). کیفیت زندگی کاری و بهبود رفتار سازمانی. انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاپ اول.
28- سیدنقوی، میرعلی(1389). فرهنگ، استراتژی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی: با نگاهی بر مدیریت دانش. چشم انداز مدیریت دولتی، 1، 24-9.
29- شریف زاده، فتاح(۱۳۸۷). تبیین اثرات کیفیت زندگی کاری بر کاهش کجرویهای سازمانی از دیدگاه کارکنان در سازمان. مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، سال ۷، شماره ۲۱.
30- شکرکن، حسین؛ نعامی، عبد الزهرا و نیسی، عبدالکاظم(1380). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتارمدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، شماره 3 و 4، صص: 22-1.
31- شکرکن، حسین؛ نعامی، عبدالزهرا(1385). بررسی رابطه ساده و چند گانه عدالت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال سیزدهم، دوره سوم، شماره 1 ، صص: 92-79.
32- شیرکوند، مهیار(1386). عدالت و پیامدهای آن در کارکنان بانک های خصوصی تهران. پژوهشنامه ویژه مدیریت علوم انسانی و اجتماعی، سال هفتم، شماره بیست و هفتم.
33- عریضی، سید محمد رضا.(1385). نقش مشارکت شهروندی، شایسته سالاری و ساختارهای سازمانی در رفتار و نگرش کارکنان سازمان ها. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص: 275-251 .
34- فردی پور، حسین(1386) .بررسی کیفیت زندگی کاری واحدهای حسابداری ادارات آموزش و پرورش مناطق نوزده گانه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران.
35- فرخ نژاد، ایمان(1386). ارزیابی وضعیت کیفیت زندگی کاری بر اثربخشی سازمانی اداره کل امور اقتصاد و دارایی شهرستان اصفهان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره9، 41-33.
36- قاسم زاده، حسن(1384). بررسی وضعیت کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. فصلنامه علوم مدیریت، شماره 2، ص86.
37- قائم پناه، رمضان علی(۱۳۸۰). بررسی عوامل موثر در بهبود کیفیت زندگی کار کارکنان موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی. پژوهش یار، شماره ۲۴، صص: ۲۲ تا ۳۳.
38- کمالی، سمیرا(1388). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیات علمی دانشگاه های تهران و صنعتی شریف. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره36، صص: 42-36.
39- گل پرور، محسن(1389). نقش مشارکت شهروندی، شایسته سالاری و ساختارهای سازمانی در رفتار و نگرش کارکنان سازمان ها. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص: 275-251.
40- گل پرور، محسن؛ عریضی، سید محمدرضا(1385). نقش مشارکت شهروندی، شایسته سالاری و ساختارهای سازمانی در رفتار و نگرش کارکنان سازمان ها. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23، صص: 275-251.
41- محسن پور، فضل ا...(1384). بررسی تأثیرات مدیریت مشارکتی بر اساس دوایر کیفیت بر رضایت شغلی پرستاران از دیدگاه هرزبرگ. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، سال 3، شماره 4، ص ص694-689
42- محمدی، بهرام(1387). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی در مدارس متوسطه استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجایی تهران.
43- مظلوم مقدم، سلمان(1388). بررسی عوامل موثر بر عملکرد شغلی و اجتماعی یک شرکت صنعتی در جنوب خوزستان. مجله روانشناسی کاربردی، 6(2)، 50- 42.
44- میرسپاسی، ناصر(1386). مدیریت منابع انسانی و روابط کار(نگرش راهبردی/ استراتژیک). تهران: انتشارات میر، چاپ نوزدهم.
45- نجمی، علی(1385). کیفیت زندگی کاری. مجله فرهنگ و پژوهش ویژه هنر، شماره 180.
46- نظری، محمدرضا(1386). اصول مدیریت و سرپرستی. گرگان: انتشارات فراغی، چاپ اول.
47- نعامی، عبدازهرا(1381). شناسایی عوامل پش بینی خشنودی و بررسی روابط آنها با خشنودی شغلی و رابطه متغیر اخیر با عملکرد شغلی و رفتار شهروندی کارکنان کارخانه های اهواز. پایان نامه دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
منابع انگلیسی
48- Alotaibi, A. G. (2005). Antecedents of organizational citizenship behavior: A study of public personnel in Kuwait. Journal of Public Personnel Management, 11(6), 127-136.
49- Cole, J. (2005). A study of relationship on bureau of investigation officials, quality of work life, safety and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 78(4), 552- 556.
50- Graham, J. R. (1991). Motivation through the design of work: Test of theory. Organizational Behavior and Human Performance, 16(1), PP. 250-279.
51- Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurements, 30, 607-610.
52- Kim. D. (2006). Relationship between job characteristics and organizational citizenship behavior: The mediational role of job satisfaction. Journal of Social Behavior and Personality, 33(6), 523- 540.
53- Koffman, H. (2002). Understanding human behavior in organizations. Academy of Applied Psychology, 68,439- 446.
54- Lecy, D. (2012). Non-governmental and not-for-profit organizational effectiveness. A Modern Synthesis, 23(2), 434-457.
55- Manzoor, Q. A. (2011). Impact of employee's motivation on organizational effectiveness. Business Management and Strategy, 3 (1), 1-12.
56- MC Kensy, J., Poudsakof. P. (1993). Relationship between job characteristics and organizational citizenship behavior. Social Behavior& Personality, 33(6), 523-539.
57- Moorman, R.H., Niehoff, B.P & Organ, D.W. (1993). Treating employees fairly and organizational citizenship behavior: Sorting the effects of job satisfaction, organizational commitment and procedural justice. Employee Responsibilities and Rights Journal, 6(3), 209-225.
58- Organ, D. w. (1998). A Meta – analytic review of attitudinal and dispositional of organizational citizenship behavior. Personnel psychology, 48, 776 – 801.
59- Organ, D. w. (2006). Personality, satisfaction and organizational citizenship behavior. The Journal of Social Psychology, 135(3), 339-350.
60- Parsons, T. (1969). A social information processing approach to job attitudes and task design. Administrative Sience Quarterly, 224-253.
61- Peeter , M.H.(2003). The relationship of organizational justice and organizational citizenship behavior: conflict or compatibility? Journal Pengurusan, 21(6), 77-92.
62- Podsakoff, P., & Mackenzie, S. B. (1990). Organizational citizenship behavior the quantity of work group performance. Journal of Applied psychology, 82, 262 – 270.
63- Riley, H. (2010). Performance and quality of working life, Journal of organizational Change Management. Journal of Vocational Behavior, 52(2), 156-171.
64- Reham, A. (2009). A strategic skill based model of supplier integration and its effect on supply management performance. Industrial Marketing Management, 38(90), 117- 122.
65- Sharma, M. (2011). Workplace empowerment and organizational effectiveness. Academy of Banking Studies Journal, 10, 105-120.
66- Shiva, M., & Damodar, S. (2012). Transformational leadership, organizational culture, organizational effectiveness, and programmed outcomes in non-governmental organizations. Social Services and Welfare, 23, 684-710.
67- Van Dyne, L., Graham, G., & Dienesch, R. M. (1998). Organizational citizenship behavior: construct redefinition, and validation. Academy of Management Journal, 9(1), 3– 7.
68- Walton, R. (1973). Quality of work life: what is it? Sloan Management Review, 15(1), 44- 62.