فهرست:
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول کلیات
مقدمه……..………………………………………………………………………….…………………....... 2
1-2.بیان مسئله……………………………………………………………………………………….......... .. 4
1-3. اهمیت وضرورت پژوهش……….……………………………………………………………………… 6
1-4.فرضیات پژوهش…………………………………………………………………………………….... 8
1-4-1.فرضیه اصلی:…………………………………………………………………...... 8
1-4-2.فرضیات فرعی :………………………………………………………………….... 8
1-5.سؤالات تحقی…………………………………………………………………………………........ 8
1-5-1.سوال اصلی: …………………………………………………………………………………........ 8
1-5-2.سوالات فرعی:………………………………………………………………………………........ 8
1-6.تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………........... 10
1-6-1.تعاریف نظری……………………………………………………………………... 10
1-6-2.تعاریف عملیاتی…………………………………………………………………... 11
فصل دوم
ادبیات تحقیق
مقدمه:…………………………………………………………………………………………………......... 13
الف:چارچوب نظری تحقیق……………………………………………………………………….. ......... 13
2-1.فرسودگی شغلی…………………………………………………………………………………....... 13
2-2. رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی شغلی …………………..………………………........ 14
2-2-1. رویکرد بالینی …………………………………………………………………………… ......... 14
2-2-2 رویکرد روانشناختی- اجتماعی……………………………………………………………......... 16
2-2-3 رو یکرد تبادلی چرنیس………………………………………………………………………...... 17
2-3.مدل کاپنر………………………………………………………………………………………......... 18
2-4. رویکرد ساختاری………………………………………………………………………………........ 19
2-5 مراحل فرسودگی شغلی……………………………………………………………………… ......... 20
2-5-1 دیدگاه ماسلاچ………………………………………………………………………………....... 30
2-5-2 دیدگاه پستونچی……………………………………………………………………………........ 21
2-5-3 مراحل فرسودگی شغلی معلمان از دیدگاه ساراسون:……………………………………....... 22
2-6 عوامل فرسودگی شغلی…………….………………………………………………………………... 23
2-7 نشانه های فرسودگی شغلی………………………………………………………………………..... 23
2-8 عوارض فرسودگی شغلی ………………………………………………………………………....... 25
2-9 استرس شغلی…………………………………………………………………………………. ......... 26
2-9-1 منابع استرس شغلی……………………………………………………………………………...... 27
2-9-2 ارتباط استرس شغلی با فرسودگی شغلی……………………………………………………....... 28
2-10 چگونگی پیدایش فرسودگی شغلی……………………………………………………. ......... 29
2-10-1 شخصیت فرد و فرسودگی شغلی…………………………………………………………...... 31
2-10-2 فرسودگی شغلی و شغل آموزگاری………………………………………………………...... 33
2-11 فشار روانی …………………………………………………………………………………. ......... 34
2-11-1 آثار تخریبی فشار روانی در تدریس …………………………………………………......... 35
2-11-2 راههای کاهش فشار روانی معلمان ………………………………………………………....... 35
2-12.ارگونومی………………………………………………………………………………………....... 36
2-13.تاریخچه ارگونومی….........................................................……………………… ......... 39
2-14.رویکرد های جدید در ارگونومی ……………………………………………………………....... 40
2-14-1.تعریف سیستم ……………………………………………………………………………......... 41
2-14-2.ارگونومی و سیستم کار……………………………………………………………………....... 42
2-14-3.ارگونومی سخت افزار………………………………………………………………………...... 43
2-14-4.ارگونومی محیطی…………………………………………………………………………........ 43
2-14-5.ارگونومی شناختی (نرم افزار)………………………………………………………………...... 43
2-14-6.ماکرو ارگونومی…………………………………………………..………………………........ 44
2-14-7.ماکروارگونومی و ساختار سازمان………………………………………..……………... 44
2-14-8.ارگونومی و کیفیت…………………………………………………..……………………....... 47
2-15.ارگونومی مشارکتی…………………….………………………………………………..….... 48
2-16.شاخه های دانش ارگونومی………………………………….……………………………..…...... 50
2-17.چگونگی اجرای ارگونومی……………………………………………………………………...... 52
2-18. طراحی یک پست کار………………………………………………………………………........ 54
2-19.نگرش حرفه ای………………………………………………………………………………......... 57
2-20.تأثیر نگرش حرفه ای بر عملکرد دبیران………………………………………………………....... 59
2-20-1. تدریس به منزله مؤلفه ای هنری …………………………………………………………....... 64
2-20-2. تقویت ویژگی پژوهندگی در معلم…………………………………………………..……………. 67
2-20-3. توجه به تربیت، آموزش و بازآموزی معلم ………………………………………………...... 68
2-21. انواع آموزش در توسعه استانداردهای آموزشی و نگرش حرفه ای معلمان………………....... 71
ب:پیشینه و مدل تحلیلی تحقیق………………………………………………………………………........ 73
2-1.پیشینه داخلی……………………………………………………………………………………......... 73
2-2.پیشینه خارجی……………………………………………………………………………………....... 74
2-3.مدل تحلیلی تحقیق بر اساس فرضیات….………………………………………………………..…..…77
2-4.مدل تحلیلی تحقیق بر اساس متغیر های میانجی ...................................................................78
فصل سوم:
روش تحقیق
مقدمه………………………………………………………………………………………………….......... 80
3-1.روش تحقیق………………………………………………………………………………………….... 80
3-2.جامعه آماری…………………………………………………………………………………………… 81
3-3.نمونه آماری ……………………………………………………………………………………........ 81
3-4.ابزار و روشهای جمعآوری اطلاعا………………………………………………….……………..... 82
3-4-1.پرسشنامه …………………………………………………………………………………..…....... 82
3-4-2روایایی و پاپایی پرسشنامه ها…………………………………………………………………...... 84
3-5-. روش تجزیه و تحلیل دادهها و آزمونهای آماری مورد استفاده……………………………...... 84
1-3-5. شیوه تحلیل داد ه ها……………………………………………………………………….. ...... 84
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه: ..……………………………………………………………………………………………..…...... 87
4-1.آمار توصیفی…………………………………………………..………………………………..…87
4-2.آمار استنباطی……..………………………………………………………………………………….99
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری
مقدم..............................................................................................................109
5-1.نتیجه گیری …….….…………………………………………………………………………………109
5-2.بحث وبرسی................................................................................................110
5-3.پیشنهادات کلی.……..…..…………………………………………………………………………..112
5-4.پیشنهادات برای تحقیقات آتی…….….…………..………………………………………………..115
5-5.محدودیتها…………..…………………….…………………………………………………………116
منابع و مراجع:……..….…………………………………………………………………………………. 118
مقالات ،نشریات،پایان نامه ها........................................................................................... 124
منابع لاتین......................................................................................................................................128
پیوستها (پرسشنامه ها)
چکیده لاتین
عنوان لاتین.
منبع:
منابع و مراجع:
منابع فارسی:
کتب:
آر راس، راندال(۱۳۷۷): استرس شغلی، ترجمه خواجه پور، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران.
الحسینی ، س. (1375).”مطالعه اجرای آزمون رغبت سنجتحصیلی – شغلی و آزمون هوش بر هدایت تحصیلی دانشآموزان نظام جدید آموزش متوسطه استان مرکزی“ اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی.
ابراهیمی، ع . (1373). بررسی میزان آشنایی معلمان پایه اول ابتدایی استان بوشهر با روش تدریس و مفاهیم علمی دروس پایه . شورای تحقیقات آموزشی اداره کل آموزش و پرورش بوشهر.
ابطحی،سید حسین(۱۳۸۳): مدیریت منابع انسانی، چاپ سوم، انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت،تهران.
احقر ، قدسی (1385 ). بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی دبیران دوره راهنمایی شهر تهران . فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 2 ، سال 22 .
احمدی، سید احمد. خلیفه سلطانی، افتخار اسادات( 1385 ) بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقطع های سه گانه شهر اصفهان.
امینی، علیرضا(۱۳۸۸):یک تحقیق علی و معلولی در باره عوامل میکرو و ماکرو ارگونومیکی در فاجعه بوپال.کنفرانس بین المللی ارگونومی.
ایمنی ، علی رضا .(1388). بررسی علی و معلولی درباره عوامل میکرو و ماکرو ارگونومی در فاجعه بوپال . کنفرانس بین المللی ارگونومی.
بصری، ب(1373). بررسی میزان آشنایی معلمان پایه اول ابتدایی استان بوشهر با روش تدریس و مفاهیم علمی دروس پایه . شورای تحقیقات آموزشی اداره کل آموزش و پرورش بوشهر.
پنبهچی، ز. (1378). همخوانی شغل و شخصیت براساس نظریه هالند. پایاننامه ارشد. دانشگاه الزهراء.
جزء کنعانی، معصومه، باقر مرتضوی، علی خوانین، حسن اصیلیان(۱۳۸۸): ارگونومی، ایمنی و بهره وری،نخستین کنفرانس بین المللی ارگونومی.
جنتی، م. (1379). ارتباط نقش جنسیتی برتر و تیپ شخصیتی افراد شاغل شهرتهران. پایاننامه ارشد. دانشگاه الزهراء.
چوبینه، علیرضا. (1378). ارگونومی در عمل. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
حسنی، فاطمه (1381 ). بررسی میزان فرسودگی شغلی معلمان زن ریاضی و هنر دبیرستانهای عادی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
حسینیان، س. (1370). انتخاب حرفه بیانگر شخصیت فرد است. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهراء.
حسینیان، س. (1378). ”ضرورت هدایت تحصیلی دانشآموزان در انتخاب رشته هنر و گزینش دانشجو“. مجموعه مقالات همایش روشهای آموزش هنر. دانشگاه الزهراء.
حسینیان، س. و یزدی – س. (1376). حرفه مناسب شما چیست. انتشارات کمال تربیت
حسینیان، س. و یزدی (1379). انگیزه پیشرفت و ارتباط آن با رشته تحصیلی و انتخاب شغل. سمینار نقش مشاور در بهداشت روان – دانشگاه و علوم پزشکی.
حقیقی،محمد علی؛ رحیمی نیک، اعظم؛ برهانی، بهاالدین؛ صفری، مینا؛ کرد رستمی، مجید(۱۳۸۳): مدیریت رفتار سازمانی،انتشارات ترمه،تهران.
دایی زاده، ح(1385). بررسی میزان آشنایی معلمان دوره متوسطه با مبانی برنامه ریزی درسی و اصول یادگیری ، رساله دوره دکتری برنامه ریزی درسی . دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
21.ارگونومی برای مبتدیان .
دمیستر، وبر(۱۳۸۷):ارگونومی برای مبتدیان، ترجمه علی پور قاسمی،چاپ سوم، نشر مرکز، تهران.
دانش پژوه، ز و ولی اله ف (1385) ارزشیابی مهارت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی، فصلنامه نوآوری های آموزشی شماره 18 ، سال پنجم، زمستان
دی هیوس ، پیتر ؛ دایکسترا ، رنه اف دبلیو . صانعی ، سعید ( 1382 ) . آیا آموزگاران آسانتر دچار تحلیل رفتگی می شوند ؟ . فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره75 ، سال 19 ، شماره 3 .
دیب نیا، ا . (1383). بررسی موانع اجرای روش های تدریس فعال در مدارس ابتدایی شهر تهران . موسسه پژوهش برنامه ریزی درس و نوآوری های آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی.
راس، آر رندال؛ آلتمایر، ام الیزابت. خواجه پور، غلامرضا.(1377) ( استرس شغلی ). انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
رسولیان، مریم . الهی ، فاطمه . اقمم ابراهیمی، عزیزه ( 1383 ) ارتباط فرسودگی شغلی با ویژگیهای شخصیتی در پرستاران .
رشیدی، رجب. (1373). ارگونومی. مجله صنعت و ایمنی، شماره 35.
28.مبانی سازمان مدیریت .
رووف، ع (1379) جنبش جهانی برای بهسازی تربیت معلم . تهران : انتشارات پژوهشکده تعلیم وتربیت.
ساعتچی ، محمود .( 1376 ).روانشناسی بهره وری. نشر ویرایش،چاپ دهم.
ساعتچی، محمود ( 1380 )، روانشناسی بهره وری، ویرایش دوم، تهران، نشر ویرایش
ساندرز، مارک. (1378). ارگونومی. ترجمه محمدرضا افضلی. تهران: علوم دانشگاهی.
ساندرز، مارک، اس. و دیگران. ۱۳۷۸. ارگونومی. ترجمه محمدرضا افضلی. تهران: علوم دانشگاهی.
سعادت ، اسفندیار ؛(1375 ) . تاثیر تحلیل رفتگی بر کارآیی نیروی انسانی . مجله دانش مدیریت، شماره 33 و 34 .
شفیع آبادی ، ع (1359). راهنمایی شغلی و نظریه های نتخاب شغل ، چاپ اول ، انشارات
شیرخدا ، الهه ؛ ( 1386 ) . تنیدگی شغلی . رشد مدیریت مدرسه، شماره6 ، دوره 6 .
صادقی نائینی، حسن. (1377). شیوه های عملی ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی، بخش کاربرد اصول مهندسی فاکتورهای انسانی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
صادقی نائینی، حسن. (1379). اصول ارگونومی در طراحی سیستم های حمل دستی کالا. تهران: آسانا.
صادقی نائینی، حسن. (1379)اصول ارگونومی در طراحی سیستم های حمل دستی کالا،تهران: آسانا.
صادقی نائینی، حسن.(1379) اصول ارگونومی در طراحی سیستم های حمل دستی کالا، انتشارات آسانا، تهران
صافی، ا (1385) مسائل آموزش و پرور ش ایران و راه های کاهش آن . تهران : نشر ویرایش.
صمدی،صادق(۱۳۸۵): اصول ارگونومی،انتشارات چهر ، تهران صدرا ابرقویی،ناصر،حسن حسینی نسب(۱۳۸۸):آنتروپومتری ایستاتیک در ایران، کنفرانس بین المللی ارگونومی
طاهری، احمد ( 1381 ). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و روحیه دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
طاهری، شهنام. (1376). کارسنجی و روش سنجی.تهران: آروین.
عسکریان، مصطفی . ( روابط انسانی و رفتار سازمانی) . انتشارات امیرکبیر، 1378 .
فرح شیرازی، ن.(1377). بررسی رابطه بین نوع شخصیت و رضایت شغلی دبیران علوم تجربی و ادبیات مدارس متوسطه شهرستان بوشهر. مرکز مدیریت دولتی.
فروزانفر، بهزاد. (1378). ارگونومی چیست؟مجله صنعت و ایمنی ، دوره ششم.
فقیه، نظام الدین. (1377) شیوه های عملی ارتقاء بهره وری نیروی انسانی، بخش ارگونومی در طراحی و مدیریت محیط کار. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
فقیه، نظام الدین. (1377). شیوه های عملی ارتقاء بهره وری نیروی انسانی، بخش ارگونومی در طراحی و مدیریت محیط کار. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
فیزنت، استیفن. (1375) انسان، آنتروپومتری، ارگونومی و طراحی. ترجمه علیرضا چوبینه و دیگران. تهران: مرکز.
فیزنت، استیفن. (1375). انسان، آنتروپومتری، ارگونومی و طراحی. ترجمه چوبینه وهمکاران. تهران: مرکزنشر دانشگاهی.
قدیمی مقدم ، ملک محمد . حسینی طباطبایی ، فوزیه . ( شیوع فرسودگی شغلی در بین معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش و رابطه آن با جنسیت ، مدرک تحصیلی ، مقطع شغلی ، موقعیت جغرافیایی .
کاظمینژاد. س. و مددلو. ف (1374). بررسی ارتباط تیپ شخصیتی دانشآموزان با رشته تحصیلی در دو مقطع دوم و چهارم دبیرستان. پایاننامه. دانشگاه الزهراء.
کشتکاران ، علی ؛ ( 1375 ) . تحلیل رفتگی و روش اندازه گیری آن . مجله دانش مدیریت ، شماره 33 و 34
55.. ارزیابی کار و زمان
مبشر، م(1376).بررسی دانش نظری معلمان علوم وریاضی . پژوهشکده تعلیم و تربیت.
محمدی حیدر باغی ، صابر ؛ ( 1386 ) . راههای کاهش فشار روانی بر معلمان . رشد معلم ، دوره 25 .
مردوخی رشاد. (1375)اصول بازبینی عوامل انسانی: علم ارگونومی، تهران: نشر نی
مرعشی، ع(1374). بررسی مهارت های شغلی معلمان دوره ابتدایی ، مرکز تحقیقات آموزشی وزارت آموزش و پرورش
ملکی، ح، (1384) صلاحیت های حرفه معلمی. تهران: انتشارات مدرسه
مهداد، علی (1380)روانشناسی صنعتی و سازمانی، اصفهان: انتشارات جنگل
62.). بررسی عوامل اثرگذار بر سیستم ارگونومی در در پاسخگویی به نیازهای مدیران و کارکنان ، مطالعه موردی
مورهد، گریفن(۱۳۸۶): رفتار سازمانی، ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید، تهران
میر کمالی، سید محمد.( روابط انسانی در آموزشگاه ). نشر یسطرون ،1380.
ندیمی، محمد تقی. بروج، محمد حسین ( 1377 ) . آموزش و پرورش سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه. چاپ 4 ، انتشارات مهرداد.
ولی پور، د (1388). میزان آگاهی معلمان دوره راهنمایی و مرتبط از مبانی برنامه ریزی
ولی پور،فیروز، علی خوانین، غلامحسین پور تقی، مرتضی ایزدی، مهناز مذاهبی(۱۳۸۸): اندازه گیری ظرفیت کار فیزیکی پرسنل دانشگاه بقیه الله (عج) در شرایط آب و هوایی آزمایشگاهی نرمال و خیلی گرم و مرطوب، نخستین کنفرانس بین المللی ارگونومی.
هلاندر ، مارتین .(1386). مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید(ارگونومی). ترجمه چوبینه ، شیراز: راهبرد
هلاندر، مارتین. ۱۳۷۵. مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید (ارگونومی). ترجمه علیرضا چوبینه. شیراز: راهبرد.
هلاندر،مارتین(۱۳۸۶): مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید، ترجمه چوبینه،انتشارات تچر،شیراز.
یوسفیان، ه (1387). مقایسه مهارت های حرفه ای معلمان دوره راهنمایی شرکت کننده در جشنواره الگوهای برتر تدریس با سایر معلمان استان مازندران در سال تحصیلی 1387مرکز تحقیقات آموزش و پرورش استان مازندران.
یادگارزاده، غ (1384). بررسی میزان آگاهی معلمان از روش های ارزشیابی تکو ینی و میزان کاربرد آن در کلاس درس، مرکز تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان همدان.
یزدی ، س و حسینیان. س. (1377). بررسی مقدماتی آزمون رغبتسنج تحصیلی-شغلی به منظور ارائه روش نمرهگذاری جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان سال اول متوسطه نظام جدید. تازهها و پژوهشهای مشاوره. جلد اول . شماره 1.
یزدی، س و حسینیان. س (1383). مقایسه میزان انگیزه پیشرفت و رغبت شغلی دانشجویان استعداد درخشان. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهراء.
یزدی، س و حسینیان. س.(1375). رغبت سنج تحصیلی – شغلی و راهنمای اجرای آن. دفتر مشاوره و برنامهریزی امور تربیتی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.
یوسفیان، ه (1387). مقایسه مهارت های حرفه ای معلمان دوره راهنمایی شرکت کننده در جشنواره الگوهای برتر تدریس با سایر معلمان استان مازندران در سال تحصیلی 1387مرکز تحقیقات آموزش و پرورش استان مازندران.