فهرست:
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله. 5
1-3- اهمیّت پژوهش... 6
1-4- فرضیه های تحقیق.. 6
1-5- ابعاد مؤثر بر سلامت روان. 7
1-5-1 خود بیمار انگار (SOM) 7
1-5-2 بعد وسواس- اجبار((O-C.. 7
1-5-3 بعد حساسیت بین فردی(I-S) 7
1-5-4 بعد افسردگی (DEP) 7
1-5-5 بعد اضطراب (ANX) 8
1-5-6 بعد خصومت(HOS) 8
1-5-7 بعد فوبیا (PHOB) 8
1-5-8 پارانویا (PAR) 8
1-5-9 روان پریشی.. 8
1-6- معرفی متغیرها وتعریف نظری و عملیاتی آنها 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- پیش درآمد. 11
2-2- سلامت روان. 11
2-2-1 روان شناسی سلامت... 11
2-2-2 مکتب تحلیل بیوانرژتیکی.. 12
2-2-3 مسایل اخلاقی در معنویت وسلامت روان. 12
2-2-4 ضوابط اخلاقی انجمن روان شناسی امریکا 12
2-2-5 معنویت و سلامت روان. 13
2-2-6 بخشایش و نادیده گرفتن خشم. 13
2-2-7 خصوصیات افراد دارای سلامت روان. 13
2-2-8 خود بیمار انگاری.. 14
2-2-9 اختلال وسواسی- اجباری( (ocd. 14
2-2-10 حساسیت بین فردی.. 15
2-2-11 افسردگی.. 15
2-2-12 اضطراب... 16
2-2-13 خصومت... 17
2-2-14 فوبیا 17
2-2-15 پارانویا 18
2-2-16 روان پریشی.. 18
2-3- پرخاشگری.. 18
2-3-1 تعریف پرخاشگری.. 18
2-3-2 انواع پرخاشگری.. 19
2-3-3 تظاهرات پرخاشگری از کودکی تا اوایل بزرگسالی.. 20
2-3-4 در طول دومین وسومین سال ها عمر، نشانه های رفتاری.. 20
2-3-5 نوجوانی و اوایل بزرگسالی.. 21
2-3-6 عوامل موثر بر پرخاشگری.. 22
2-3-7 خانواده به منزله مرکز آموزش پرخاشگری.. 22
2-3-8 تقلید پرخاشگری.. 23
2-3-9 تقویت پرخاشگری.. 23
2-3-10 تماشای خشونت در تلویزون. 24
2-3-11 نقص در مهارت های شناختی.. 25
2-3-12 کنترل پرخاشگری.. 26
2-3-13 آموزش استراتژی های موثر بر کاهش تعارض به کودکان. 26
2-3-14 تشویق وترغیب رفتارهای مخالف... 26
2-3-15 آگاهی فزاینده از تاثیرات زیان آورپرخاشگری.. 27
2-3-16 سازمان بندی مجدد محیط ها 27
2-3-17 برون ریزی عواطف از طریق هنر. 27
2-3-18 شیوه های رفع خشم. 27
2-3-19 شیوه های مو اجه با انسان خشمگین.. 28
2-4- نقاشی و نقاشی درمانی.. 28
2-4-1 نخستین مراحل نقّاشی کودکان خط خطی کردن. 28
2-4-2 مراحل تکامل خط خطی کردن. 29
2-4-3 از هیجده ماهگی تا دو سال و نیمگی.. 29
2-4-4 توصیف نقاشی توسط پیاژه 30
2-4-5 تفسیرهای فرافکنانه نقاشی کودکان. 31
2-4-6 توصیف نقاشی توسط پیاژه 31
2-4-7 هیجده ماهگی تا دوسال و نیمگی.. 31
2-4-8 از دو سال و نیمگی تا پنج سالگی.. 32
2-4-9 پنج تا هشت سالگی.. 32
2-4-10 هشت سالگی تا نوجوانی.. 33
2-4-11 شاخص های هیجانی در مورد نقاشی کودکان. 33
2-4-12 انتخاب موضوع نقاشی بین پسرها و دخترها 33
2-4-13 اضافه نمودن شخصیت های دیگر. 34
2-4-14 کمبود محبت... 34
2-4-15 نقاشی در مقام بازی.. 34
2-4-16 حسادت... 35
2-4-17 بی ارزش کردن اشخاص.... 35
2-4-18 کودک و میمون. 35
2-4-19 فاصله بین اشخاص.... 36
2-4-20 برجسته نمودن اشخاص.... 36
2-4-21 رنگ و تخیلات... 36
2-4-22 تعیین هویت... 37
2-4-23 تکامل چهره نگاری.. 37
2-4-24 ارتباط بین اندازه اشیاء و محل قرار گرفتن آنها 37
2-4-25 نقاشی و زندگی عاطفی کوک.. 38
2-4-26 جهت نقاشی.. 38
2-4-27 فضا 38
2-4-28 معانی رمزی حیوانات... 39
2-4-29 معانی رمزی آب... 39
2-4-30 معانی رمزی رنگین کمان. 40
2-4-31 معانی رمزی کوه ها 40
2-4-32 معانی رمزی هواپیما 40
2-4-33 معانی رمزی راه 40
2-4-34 معانی رمزی خانه. 40
2-5- پیشینه تحقیق.. 41
2-5-1 پیشینه هنر و نقاشی درمانی.. 41
2-6- موسیقی و نقاشی.. 48
2-6-1 ریتم یا آهنگ ترسیم. 49
2-7- نظریه های مختلف در مورد سلامت روان. 49
2-7-1 نظریه فروید. 49
2-7-2 نظریه موری.. 50
2-7-3 نظریه آدلر. 50
2-7-4 نظریه مزلو. 51
2-7-5 نظریه فروم. 51
2-7-6 نظریه روان تحلیل گری.. 52
2-7-7 نظریه رفتار شناسی فطری.. 52
2-7-8 نظریه سائق (فرضیه ناکامی –پرخاشگری) 52
2-7-9 نظریه یادگیری اجتماعی.. 53
2-7-10 نظریه هنرمندانه. 54
2-7-11 نظریه بالینی- فرافکن.. 54
2-7-12 نظریه تکاملی.. 55
2-7-13 نظری بالینی- فرافکنانه. 56
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1- پیشدرآمد. 58
3-2- طرح تحقیق.. 58
3-3- جامعه آماری.. 59
3-4- حجم نمونه مورد مطالعه. 59
3-5- روش نمونهگیری و تعداد نمونه. 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- نتایج تجزیه و تحلیل.. 62
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث و تحلیل نتایج.. 73
5-2- محدودیتها 74
5-3- پیشنهادهای تحقیق.. 75
5-3-1 پیشنهادهای پژوهشی.. 75
5-3-2 پیشنهادهای کاربردی.. 75
منابع و مآخذ. 76
فهرست منابع فارسی.. 76
فهرست منابع انگلیسی.. 79
پیوست... 81
چکیده انگلیسی.. 88
منبع:
منابع و مآخذ
فهرست منابع فارسی
آنتونی چی، کُریتس. (1385). روانشناسی سلامت. مؤلف: ترجمه فتحی آشتیانی، علی؛ عظیمی آشتیانی، هادی آشتیانی. انتشارات بعثت.
اتکینسون، رتیال.ل.، ریچارد اتکینسون. و ارنست هیلگارد. 1983. زمینه روانشناسی. ترجمه محمدتقی براهنی، علیاکبر سیف، شکراله طریقتی، شهین علیایی زند، احمد محیط و مهدی محیالدین(1373). تهران: انتشارات رشد.
الپورت، ارونسون. (1389). روانشناسی اجتماعی. مترجم دکتر حسین شُکرکُن، انتشارات شد تهران.
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1994). راهنمای تشخیصی و آماری اختلافات روانی. ترجمه محمدرضا نیکخو، هایاماک آوادیس یانس، سیامک نقشبندی، مالک میرهاشمی و محیالدین غفرانی(1374). تهران: انتشارات سخن.
بهرامی، هادی. 1378. بررسی اختلالات روانی نزد زندانیان مردو مقایسه آن با افراد عادی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم شماره 1 و 2.
بیرشک، بهروز. (1379). سمینار هنر درمانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
پاشا شریفی، حسن. (1376). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.
توماس، گلین وی. و آنجل امر حبی سیلکر. (1370). مقدمهای بر روانشناسی نقاشی کودکان. ترجمه عباس مخبر. تهران: چاپ طرح نو.
درلئو، جوزف. (1375). تفسیر نقاشیهای کودکان. ترجمه فاطمه فروزان. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی کشور.
رابرت، بی. (1389). غلبه بر خشم. مترجم فرجی، جان، تهران: انتشارات شد.
ریتا ال. اتکینسون. و [دیگران]. 1390. زمینه روانشناسی هیلگارد. مترجمان تقی براهنی، محمد و [دیگران]؛ تهران: انتشارات رشد.
ساروخانی، باقر. (1369). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.
ستاد مبارزه با مواد مخدر. (1381). ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر در زندانهای ایران. پژوهشکده ملی مواد مخدر ایران. مارنات (2003).
سرمد، زهره.، عباس بازرگان. و الهه حجازی. 1378. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
سیدی، طاهره. (1378). بررسی تأثیر قصهگویی بر کاهش پرخاشگرانه پسران پرخاشگر پایه اول. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد، تهران مرکزی.
شفیعآبادی، عبدالله. 1384. نظریههای مشاوره و رواندرمانی. مرکز نشر دانشگاهی.
شوران، گویرین. و ایلیس هستی. 1384. پرخاشگری و زورگویی در کودکان و نوجوانان. ترجمه و تألیف دکتر حسن توزند، جانی و نسرین کمالپور، نشر مررند.
علامهزاده، رضا. (بیتا). شناخت اجتماعی هنر. (هنر آدمیان نخستین، یک بررسی به زبان ساده از هنر دوران سنگ). تهران: چاپ حلیان کتاب.
عناصری، جابر. (1368). مردمشناسی و روانشناسی هنر. تهران: انتشارات اسپرک.
فراری، آنا الیوریو. (1387). نقاشی کودکان و مفاهیم آن. ترجمه صرافان، عبدالرضا، انتشارات:دیبا.
قراچهداغی، مهدی. (1387). افسردگی. تهران: نشر آسیم.
کیهان نیا. 1384. راز موفقیت در زندگی، هنر بهتر زیستن. نشر ماد.
کاپلان. و سادوک. 1387. خلاصه روانپزشکی. ترجمه دکتر فرزین رضاعی، انتشارات ارجمند.
کاپلان. و گرب سادوک. (1375). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری- روانپزشکی بالینی. ترجمه نصرالهپورافکاری. تهران: نشر شهرآب.
کرلینجر، فردان. (1377). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. تهران: انتشارات آوای نور.
کرمی، ابوالفضل. 1390. آشنایی با آزمونسازی و آزمونهای روانی. مرکز نشر روانسنجی.
لاندگارتن، هلن. (1981). هنر درمانی بالینی. ترجمه کیانوش هاشمیان و الهام ابوحمزه (1378). تهران: نشر مهاجر.
لطفآبادی، حسین. (1374). آزمونهای روانشناختی کودکان برای مشاوره کودک. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
لووَن، الکساندر. و لسلی لووَن. 1382. تپش گرم حیات سلامت روان با تمرینات بیوانرژیتیک. ترجمه صفایی، پریوش، انتشارات رشد، تهران.
ماسن، پاول هنری. و [دیگران]. (1374). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی. تهران: نشر ماد.
ماهر، فرهاد. (1374). جامعه شناسی ارتباطات. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ساروخانی، باقری (1369). تهران: انتشارات اطلاعات.
مجمد، مجد. (1384). انسان در مسیر زندگی. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران 1384.
مددی، نازنین. (1378). بررسی تأثیر نقاشی درمانی بر کاهش مشکلات هیجانی کودکان 11-7 ساله. پایاننامه دوره کارشناسی. چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
موسی خان بختیاری، هدیه. (1378). نقاشیهای کودکان چه میگویند. تهران: همشهری.
میرزا بیگی، علی. (1370). نقش هنر در آموزش و پرورش و بهداشت روانی کودکان. تهران: انتشارات مدرسه.
نلسون، ریتا ویکس. و الن سی ایزرائل. (1372). اختلالهای رفتاری کودکان. ترجمه محمدتقی منشی طوسی.
وی، توماس. و آنچل ام جی. 1370. سیلک مقدمهای بر روانشناسی نقاشی کودکان. ترجمه مخبر، عباس، انتشارات تک.
وین، فروگات. (1385). راهنمای غلبه بر اضطراب. مترجم مهرداد فیروزبخت. تهران: رسا.
هارتز، گری. (بی تا). معنویت و سلامت روان. ترجمه کامگار، امیر جعفری، عیسی.
هتر ینگتون، ای.، پارک میوسن. و دی راس. (1373). روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر. ترجمه جواد طهوریان و همکاران (1373)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
هنریک، ریچی. (1374). آشنایی با 39 فن درمانی. ترجمه احمد اعتمادی و مصطفی تبریزی. تهران: انتشارات فراروان.
هیربدنیا، ابراهیم. (1377). شعر و هنردرمانی. (خودشناسی، خودآموزی و به اندیشی). تهران: انتشارات تکثیر.
یحیی، سیدمحمدی. (1388). آسیبشناسی روانی. نشر ارسباران.
فهرست منابع انگلیسی
Arnheim, R. (1972). Toward a psychology of art. California: University of California press.
Arnheim, R. (1986). New essays on the psychology of art. California: University of California press.
Baron, R. A. (1985). Contribution of the psychology sciences. New York: plenum.
Berk, Laura. (1994). Child development. London: Ally and Bacon.
Blickle, G; Habash, A; Wolf gong, S. (1998). Verbal aggressiveness: Conceptualization and measurement a decade later. Psychological reports, London. 82(1).
Brain, J. A; Segal, A. (1998). How to prevent aggressive behavior (The council for exceptional children). Teaching Exceptional children. Mar/Apr.
Break Well , O. M. (1997). Coping with aggressive behavior. New York: wiley.
Carrigan , J. (1993). Painting therapy: A Swiss experience for people with mental retardation. American Journal of art therapy. 32(93).
Dwortzky, J. P. (1996). Introduction to child development. Washington: west publishing Company.
Fled man, E. B. (1961). Art as image and idea. Englewood: university of Georgia Print.
Gilory, A; Lee. C. (1994). Art and music therapy and research. London: Routhledge.
Graig, G. R. J; Kermis , M. (1995). Children Today. New Jersey: Prentice Hall.
Green, M. Y; Rein hard, R. (1995). When art imitates life (A look at art and drama therapy institute). Public welfare. Spring 94(53).
Hart, C; Nelson, D. A. (1998). Overt and relational aggression in russian nursery school age children; parenting style and marital linkage. Developmental psychology. 34(4).
Janice , J. B. (1990). Observing development of the young child. Singapor: Merill publishing.
Johnson, C; Lob dell. K; Nesbitt. J; Car. M. (1996). Theraputic crafts: A practical approach. U.S.A.: Slack Incor Porated.
Killick, K; Schaverien, J. (1997). Art Psychotherapy and Psychosis. London; Routhledge.
Kim. SY; Kim, HS; Yoon, SJ; Jang, HI; SVn , KM. (1992). A study of Psychiatric patients perceived effect and expectancy of activity therapy. Bib lo graphic citation. Taehan Kanho. 31(4).
Leober, R; Hay. D. (1997). Key Issues in the development of aggression and violence from childhood to early adulthood. Annual Review of Psychology. 48.
Levick, M. F. (1983). They couldn’t talk and so they drew. Illinois: Charles. C. Thomas.
Lyn , M. R. (1996). Strategies for teaching students with emotional and behavioral disorders. U.S.A. Pacific grove: Brooks cole.
Mc Niff, Sh. (1992). Art as medicine (Creating a therapy of the Imagingation). London : Shambhala.
Myers, D. g. (1996). Exploring Psychology. New York: worth Publishers.
Nicki , R. C; Bigbee , M. Howes , C. (1996). Gender differences in children ,s normative beliefs about aggression: How I hurt three? Let me count the ways. Child development. 67(3).
Oliver, R. W; (1993). Psychology and health care. London: Bailliere Tindall. Pettit, G. S. (1997). The development cause of violence and aggression (Mechanisms of family and per influence). The Psychiatric clinics of North America. 20.
Plascow, D. (1973). Art with children. London: Studio rista.
Rubin, K. H; Hasting, S. P; Stewart. Sh. Menical, K. (1998). Inter a personal and maternal correlates of aggression, conflict and externalizing problems in toddlers. Child Development. 69(6).
Scott, D. (1995). The effect of video games on feelings of aggression. The Journal of Psychology. 129(2).
Shaffer, D. R. (1996). Developmental Psychology, childhood and adolescence. London: Brooks Cole.
Simon, R. M. (1996). Symbolic images in art therapy. London: Routhledge.
Skaife, S; Huet, V. (1998). Art psychotherapy groups. London: Routhledge.
Stabler, J. R; Stabler, J. O; Karger, R. h. (1977). Evaluation of painting of nonretarded and retarded persons by Joudges with and without art training. American Journal of mental deficiency. 81(5).
Stein bauer, M; Taucher, J; Zapotoczky, H. C. (1999). Integrative painting therapy (A therapeutic concept for Psychiatric in patients at the university clinic in graz). Wein. Kin - Wochensch. Jull. 111(13).
Vasta, R; Halth, M. M; Miller, S. J. (1992). Child Psychology. New York: Wiley.
Wiley, J; Inc, S. (1997). Expressive communicative ability, symptoms of mental illness and aggressive behavior. Journal of Clinical Psychology: 53(4).
36. Williams, G. H; wood, M. M. (1977). Development art therapy. Baltimor: University Park press.