فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش... 1
مقدمه: 2
بیان مسئله 3
اهمیت وضرورت پژوهش... 4
اهداف پژوهش... 5
فرضیه هاوسوال پژوهش... 5
تعریف نظری وعملی مفاهیم. 6
تعاریف عملیاتی : 7
فصل دوم : ادبیات پژوهش... 8
فناوری.. 9
تاریخچه فناوری اطلاعات وارتباطات.. 13
تاریخچه فناوری اطلاعات وارتباطات درایران. 14
حوزه های فناوری اطلاعات وارتباطات.. 16
کامپیوترچگونه میتواندبه یادگیری افرادکمک میکند؟. 17
گوش دادن به عنوان یک مهارت.. 26
تأثیرفناوری اطلاعات وارتباطات دریادگیری.. 27
فاواوکیفیت آموزشی.. 28
فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش... 29
اهمیت وضرورت فناوری اطلاعات درنظام آموزشی کشور. 30
تأثیرفناوری اطلاعات وارتباطات (فاوا) برکارکردهای نظام آموزش وپرورش... 32
جایگاه فناوری اطلاعات درآموزش... 34
فناوری آموزشی.. 35
ویژگی های فناوری آموزشی.. 37
کاربردفناوری درتعلیم وتربیت... 39
کارکردهای فناوری های آموزشی دریادگیری.. 40
فوایدفناوری آموزشی درآموزش ویادگیری.. 42
تاریخچه پیدایش وتحول فناوری آموزشی.. 46
وظایف،مسئولیتهاونقشهای دبیران درنظام پویای آموزش مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطات.. 48
ایجادانگیزه دردبیران نسبت به کاربرد فاوا 59
انعطاف پذیری فرصت های رشدوتوسعه حرفه ای.. 62
ویژگیهای آموزشی دبیران امروز. 64
دانش آموزان وفاوا 66
فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش های جدید دبیر ودانش آموز. 68
چالش های دبیران درکاربردفاوا 72
پیشینه پژوهشی.. 74
فصل سوم : روش... 78
مقدمه. 79
طرح کلی پژوهش... 79
جامعه آماری.. 79
نمونه وروش نمونه گیری.. 79
روش گردآوری اطلاعات.. 80
ابزاراندازهگیری.. 80
روایی.. 80
پایایی.. 80
جدول ضرایب آلفای کرنباخ ازپرسشنامه فناوری اطلاعات.. 81
شیوه گردآوری داده 81
شیوه های آماری مورد استفاده 81
فصل چهارم : تجزی وتحلیل داده ها 82
توصیف داده ها 83
ویژگی جمعیت شناختی آزمودنیها 83
جدولشماره1-4- توزیع فراوانی افرادشرکت کننده درپژوهش به تفکیک رشته تحصیلی.. 83
نمودارشماره1-4- توزیع فراوانی افراد شرکت کننده درپژوهش به تفکیک گروه 84
جدول 2-4 - فراوانی ودرصدسابقه کاری ( دبیران ) درپژوهش... 84
نمودار 2-4 - فراوانی سابقه کاری افرادشرکت کننده درپژوهش... 85
جدول 3-4 – تحلی دادهای توصیفی ازداده های به دست آمده ازپرسشنامه فناوری اطلاعات.. 85
نمودار 3-4 : میانگین نمرات رابطه فناوری اطلاعات بامتغیرهای مرتبط باآموزش... 86
نمودار 4-4 : میانگین نمرات رابطه فناوری اطلاعات بامتغیرهای مرتبط باآموزش... 86
یافتههای استنباطی: 86
جدول 4-4 - تحلیل دادهای به دست آمده ازدبیران درسطح استنباطی ( آزمونt تک نمونها ) 87
جدول 5-4 - تحلیل دادهای به دست آمده ازدبیران درسطح استنباطی ( آزمون t تک نمونها ) 87
جدول 6-4 - تحلیل دادهای به دست آمده ازدبیران درسطح استنباطی ( آزمون t تک نمونها ) 88
جدول 7-4: نتایج آزمون تحلیل واریانس برای دبیران سه شاخه تحصیلی (رشددبیر) 88
جدول 8-4 نتایج آزمون تحلیل واریانس برای دبیران سه شاخه تحصیلی (اثربخشی تدریس ) 89
جدول 9-4 نتایج آزمون تحلیل واریانس برای دبیران سه شاخه تحصیلی (تعامل دانش آموز ودبیر) 89
مقدمه : 93
فرضیه کلی پژوهش... 93
نقش دبیران درفاوا 95
محدودیت ها 99
پیشنهادهای تحقیق.. 99
منابع ومآخذ. Error! Bookmark not defined.
منبع:
منابع :
الف منابع فارسی :
احمدیان ، محمد ( 1374 ) ، مقدمات تکنولوژی آموزشی ، تهران : نشر و تبلیغ بشری
احمدیان ، محمد و رمضانی ( 1378 ) ، مقدمات تکنولوژی آموزشی ، تهران : آییژ
احمدیان ،محمد و محمدی، داود(1377) ، مباحث تخصصی در تکنوژی آموزشی ، تهران : ققنوس
احمدی ، نور الدین ( 1380) ف بررسی میزان و نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان قم در سال تحصیلی 79-80 ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، قم ، پژوهشکده تعلیم و تربیت .
اخوتی ، مریم ( 1377) ، بررسی وضعیت استفاده از اینترنت توسط اعضا هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران و شهید بهشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم پزشکی ایران .
اسلامی ، محسن (1382) ، ( بررسی قابلیت های آموزشی اینترنتی و میزان دسترسی ، استفاده و دیدگاه دانش آموزان دبیران مدارس متوسطه نسبت به آن در شهر تهران ) ، چکیده مقالات همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تهران ، انجمن برنامه درس ایران .
اسلامی ، رجبعلی ،(1382) بررسی زمینه های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT در مدارس آموزش عمومی استان مازندران ، سازمان آموزش و پرورش مازندران ، مرکز تحقیقات.
امام جمعه کاشان ، طیبه (1382) سواد اطلاعات ، سواد فناوری اطلاعات ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره نوزدهم ، شماره 4 ، ص23 .
آصفی راد ، ساشا (1381)تاثیر فناوری و نشر الکترونیک بر توسعه سواد ، وب سال سوم شماره22.
آمار ، فریان و طیبی ، اکرم (1382) استفاده از فناوری اطلاعات در مدرسه امروز ، دانش فردا ، مجله رشد تکنولوژی ، دوره 19 ، شماره 5
پاک نظر ، ثریا(1381) مدارس مجازی ، چالش جدی قرن حاضر ، وب ، سال سوم ، شماره 23.
تصویری قمصری ، فاطمه (1378) بررسی اطلاع یابی اعضا هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و چگونگی تاثیرات اینترنت به آن ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شیراز .
جاریانی ، ابوالقاسم (1381) فناوری اطلاعات ، رویکردی جدید در آموزش و پرورش ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره هجدهم ، شماره 3 ، ص 2 .
جاریانی ، ابوالقاسم (1382) تغییرات عمده آموزشی ، تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 ، شماره 1.
جاریانی ، ابوالقاسم (1382) معلمان برای تغییرات آماده شوند ، طراحی محیط های یادگیری در هم تنیده ، تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 ، شماره 5.
جاریانی ، ابوالقاسم (1382) طراحی محیط یادگیری در هم تنیده ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 شماره 1.
حکیمی ، رضا (1375) تعیین میزان استفاده از تکنولوژی اطلاعات موجود در کتابخانه های مرکزی دانشگاه شهر زاهدان در امر آموزش و پرورش . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه زاهدان
دلاور ، علی (1380) مبانی روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ، گران .
دویت ،هلن(1381)شش اصل یادگیری در جوامع فناورانه (تکنولوژی)،ترجمه توحید صیامی ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره 17 ، شماره 4 ، ص 6
دیلحقانی ، میرزاده (1382) نقش ICT در آموزش و پرورش ،مجله رشد تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 1 رووف ،علی (1380) فناوری آموزشی به کدام سو حرکت میکند ؟ (1) مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره 17،ش2
زارعی زوارکی ،اسماعیل (1382) ، (کاربرد اطلاعات و ارتباطات شبکه ای در آموزش عالی ) گاه نامه پژوهش و ارزیابی سازمان سنجش آموزش کشور ، سازمان سنجش آموزش کشور
سرمد،زهره و بازرگان و مجازی(1381) ، روشهای تحقیق در علوم رفتاری ، تهران ،آگاه ،
سلاجقه ، مژده (1377) بررسی نگرش کاربران مرکز اینترنت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد شبکه اینترنت و دستیابی به اطلاعات از طریق آن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
شهیدی، سید محمد مهدی (1381) مدرسه مطلوب اولین برنامه استراتژیک آموزش و پرورش در عرصه IT وب ، سال سوم ، شماره 33
ضمیمه ماه نامه وب (1383) ، در تاریخچه کامپیوتر در ایران
طلایی،ابراهیم (1382) سواد رایانه، مدارس مجازی و کتاب الکترونیکی ، تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 ، شماره 2
عشری ، جلیل ،پور طهماسبی ، سیاوش ، موسوی ، مرتضی ، زوارقی ، رسول (1389) بررسی رابطه بین میزان استفاده اعضای علمی از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با عملکرد آموزشی و پرورش های آنان در دانشگاه تربیت معلم تهران ..مجله کتابداری و علم و اطلاعات . داشهید چمران اهواز دوره دوم شماره 1 . تابستان
عطاران ، محمد (1381) جهانی شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تعلیم و تربیت آینده آن ، چکیده مقاله های همایش ملی و مهندسی ، اصلاحات در آموزش و پرورش ( با کوشش منیژه رضایی)خرداد 1381 دانشگاه تهران
غنودی ، علیرضا (1381) نقش ITدر آموزش ماهنامه وب ،سال ، شماره 31 ، فهیمی مهدی (1381)
فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش پیام کتابخانه سال دهم،ش3
فرمهیمی فراهانی محسن (1376) مطالعات تطبیقی جهانی و امکان سنجی به کارگیری آموزشی از راه دوردر آموزش متوسطه کشور تحقیق انجام شده در معاونت فنی حرفه ای آموزش و پرورش
فهیمی مهدی (1380)(فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش )مجله رهیافت ش 25
فهیمی مهدی (1381) فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش ،پیام کتابخانه سال دهم ،تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 2
قاضی عصمت (1381)فناوری و ارتقای آموزشی عالی مجموع مقالات همایش کاربرد تکنولوژی آموزش عالی دانشگاه اراک
کمیته سواد فناوری اطلاعاتی شورای ملی پژوهشی ایالات متحده (1381)تبحر در فناوری اطلاعات ترجمه علی حسین قاسمی تهران چاپار
مجیدی موسی (1381) با اینترنت آشنا شوید . مجله رشد تکنولوژی آموزشی دوره 18 شماره 7
مک دا لن مک وین وچیونی چنگ (1382) انتظارات جامعه فردا هوشمند چندگانه ( ترجمه اعظم ملایی زاده )تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 6
نفیسی عبدالحسین فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل موثر در تقویت نقش مدرسه در توسعه
روستایی ارائهده در همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا تهران دانشگاه علم و صنعت اسفند 82
نیکنام ،مرداد (1372) مطالعه و آموزش استفاده کننده از کتابخانه و اطلاعات فصل نامه کتاب تابستان ص 113
الوانی ،مهدی (1382) سازمان های یاد دعهنده نسل جدید سازمان های یاد گیرنده فصل نامه مدیریت و توسعه دوره 5 شماره 18 ص 8
وسیل دونالدسی (1382 )( انتظار از یک معلم ترجمه فاطمه صادات میر عارفین ) تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 1
وقیپور عباس و قفاری صمد ( 1384) مدارس چند رسانه ای گامی به سوی مدارس هوشمند مجموعه مقالات اولین کنفرانس IT در آموزش و پرورش یزد سازمان آموزش و پرورش
یغما ،عادل (1382) معلم و فناوری آموزشی تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 1
یغما ، عادل (1379) سودمندی های فناوری آموزشی و مجل رشد و تکنولوژی ، آموزشی دوره 15 شماره 7
یغما ، عادل (1379) ویژگی های آموزشی مجله رشد تکنولوژی آموزشی دوره 16 شماره 5
منابع انگلیسی :
Chadwick clifton2002 why computers are failing in the
Education of our children , eductional technology,vol.42.no.5.p
Chedwick, clifton(2001) ,why computerR failing in the aeducation our children education technology 42no5p
Hadd . w.d.and jurich.s.2002.ict for Education: potential and potency.w.d.haddad and a.draxler (eds)technologies for Education : potential parameterf and prospects.unesco and acadeny for Education development,pp.28-40
Hulme , r,8 hulme , M(2000) how good practice in virgine cvn influence
Chenge in england : trvns-atletic lesson drawing in the use of technology in teching cite issue in – technology and teacher Education.1.2
Mehmet nuri (2014) use of Education technology in english classes .the turkish online gourmal of Education technology . vol.3
Issue2.article11.avaliable at : http://tojet.net/volunes/v3i2.pdf
Milleken .j.and bames . l.p.2002 teching and technology in higher Education : stuent perceptions reflections.computer and Education journal. Vol39.no.3pp.223-235
Tileston.donna walked 2014 . what evry teacher shuld know ebaut media and technology . united states of america . corwin press . inc guldberyg . helen 2002 from ABC to ICT . spiked IT .5 march