فهرست:
فهرست مطالب صفحه
چکیده ............................................................................................................................................................................................7
فصل اول: چارچوب پژوهش ......................................................................................................................................................8
مقدمه .............................................................................................................................................................................................9
بیان مسئله ....................................................................................................................................................................................11
هدف پژوهش ............................................................................................................................................................................12
فرضیه پزوهش ..........................................................................................................................................................................12
اهمیت و ضرورت پزوهش ......................................................................................................................................................13
تعاریف نظری و عملی مفاهیم موضوع پزوهش ................................................................................................................15
فصل دوم: پیشینه ی پژوهش ................................................................................................................................................16
مقدمه .........................................................................................................................................................................................17
اختلالات همبود و همراه با اختلال یادگیری غیرکلامی و درخودماندگی سطح بالا .............................................22
اختلال نارسایی توجه ..............................................................................................................................................................22
اختلال وسواس اجباری ..........................................................................................................................................................23
توانایی دیداری – فضایی در کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی و درخودماندگی سطح بالا ........................23
انواع توانایی دیداری – فضایی ...............................................................................................................................................24
فصل سوم: روش پژوهش ........................................................................................................................................................31
مقدمه ..........................................................................................................................................................................................32
روش پژوهش ............................................................................................................................................................................32
جامعه آماری .............................................................................................................................................................................32
نمونه و روش نمونه گیری .....................................................................................................................................................32
ابزار گردآوری داده ها ..............................................................................................................................................................34
شیوه ی گردآوری داده ها ......................................................................................................................................................34
روش تحلیل داده ها .................................................................................................................................................................36
فصل چهارم: یافته ها ..............................................................................................................................................................37
مقدمه ..........................................................................................................................................................................................38
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری ..........................................................................................................................................42
مقدمه .........................................................................................................................................................................................43
بحث و نتیجهگیری ..................................................................................................................................................................43
محدودیت ها .............................................................................................................................................................................45
پیشنهادها ..................................................................................................................................................................................46
منابع ...........................................................................................................................................................................................47
پیوست ها ....................................................................................................................................................................................53
پیوست شماره 1 ..................................................................................................................................................................... 53
پیوست شماره 2 .........................................................................................................................................................................56
فهرست جداول
جدول 4.1: ویژگی های دانش آموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی و درخودماندگی سطح بالا براساس سن و مقطع تحصیلی ......................................................................................................................................................................................................38
جدول 4.2: نتایج آزمون هوشی ریون رنگی .......................................................................................................................39
جدول 4.3: توصیف نمونه آماری پژوهش ...........................................................................................................................40
جدول 4.4: آزمون همگنی واریانس ها برای فرضیه ی تحقیق ....................................................................................41
جدول 4.5: نتایج آزمون تی مستقل در مورد فرضیه ی تحقیق ....................................................................................41
منبع:
منابع
آدامز، لین. (2008). اوتیسم و سندروم آسپرگر، ترجمه علیزاده موسوی، ابراهیم (1388). نشر تابران. تهران.
ابراهیم پور، مجید. (1388). بررسی و مقایسه ضایعه های عضوی مغزدرکودکان آسپرگر، پایان نامه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
ازونوف، سالی، داوسن، جرالدین؛ مک پارتلند، جیمز. (2002). راهنمای والدین کودکان آسپرگر و اوتیسم با عملکرد بالا، ترجمه شریفی درآمدی، پرویز؛ حاج نوروزی، محبوبه (1385)، تهران، سپاهان.
اشکان، مریم. (1383). ساخت هنجاریابی آزمون پیشرفت ادراک دیداری برای دانش آموزان پیش دبستانی و پایه اول در مقطع ابتدایی شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
بهرامی، هادی. (1381). آزمون های روانی (مبانی نظری و فنون کاربردی)، تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
بیابانگرد، اسماعیل. (1391). روش های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ۱ و ۲،نشر دوران.
بیچ، جان و هاردینگ، لئونورا. (1996). سنجش و اندازه گیری ذر روانشناسی اعصاب (نوروپسیکولوژی) ترجمه ی محمود دژکام و سعید ملیحی الذکرینی (1380). ارجمند. تهران.
پرون بورلی، میشل، پرون، رئژه (بی تا)، روانشناسی بالینی: مبانی آزمایش بالینی و فرایند تشخیص: پریرخ دادستان و محمود منصور (1376). تهران. بعثت.
ثقفی، مجید؛ استکی، شهناز؛ عشایری، حسن. (1391). مقایسه انواع کارکردهای اجرایی دانش اموزان با ناتوانایی یادگیری غیرکلامی ونارساخوان، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 12، شماره 2. 27-36.
حکیمی، مریم. (1388). بررسی رابطه ی دست برتری با توانایی های دیداری – فضایی و انعطاف شناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد.
دهقان منشادی، سمانه. (1389). بررسی و مقایسه توانایی های دیداری فضایی دانش آموزان 8 10 سال با و بدون اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
دیوید ای. سوسا. (2001). روانشناسی کودکان با نیاز های ویژه، ناتوانایی های یادگیری (چگونه مغز با نیاز های ویژه یاد می گیرد؟ ترجمه: یارمحمدیان، احمد؛ کجباف، محمد باقر(1388). انتشارات دانشگاه اصفهان.
زیدآبادی نژاد، فاطمه؛ ملک پور، مختار؛ فرامرزی، سالار؛ چوپان زیده، رویا؛ تقی پورجوان، عباسعلی. (1392). اثربخشی مهارت های روانی حرکتی برکارکرد های اجرایی کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی، فصلنامه تازه های علوم شناختی، سال15، شماره 3 ،32 -39.
شاهبداغی، محمدرحیم؛ کرد، نرگس؛ طحان زاده، بهنوش؛ قائمی، حمیده. (1390). کمک به کودک مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی با سندروم آسپرگر، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران.
عابدی، احمد. (1386). هنجاریابی مقدماتی و اثربخشی مداخلات زودهنگام برتوان بخشی کودکان با ناتوانایی یادگیری اثر روانشناختی- تحولی پیش دبستانی، پایاننامه دکتری. دانشگاه اصفهان.
علیزاده، حمید. (1389). اختلالات یادگیری غیرکلامی: چشم انداز بالینی، فصلنامه پژوهش درحیطه کودکان استثنایی، 102،199-208.
کاظمی، میترا؛ نژادالحسینی، اعظم. (1387). نشانگان آسپرگر: مجله تعلیم وتربیت استثنایی، شماره های 76 و77. 52-55.
گیلانی جویباری، زهرا. (1390). بررسی و مقایسه عملکرد عصب شناختی دانش اموزان با اختلال یادگیری غیرکلامی و دانش اموزان آسپرگر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
مارنات, گری گراث. (2003). راهنمای سنجش روانی، ترجمه پاشاشریفی، حسن؛ نیکخو، محمد رضا. (1384). تهران. رشد.
مختاری، یلدا. (1389). بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال آسپرگر. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
نبی زاده، رویا. (1384). اختلال یادگیری غیرکلامی چیست؟ فصلنامه پژوهش درحیطه کودکان استثنایی شماره 44.
هارون رشیدی، همایون: جاهدیان پور، فهیمه: عبده پور، الهام. (1389). اختلال های یادگیری غیرکلامی- مجله تعلیم و تربیت استثنایی شماره 102.
هالاهان، دانیل پی؛ لوید، جان و ؛ کافمن، جیمز؛ ویس، مارگارت پی و مارتینز، الیزابت (2005). اختلال های یادگیری (مبانی، ویژگی ها و تدریس موثر)، ترجمه: علیزاده، حمید؛ همتی علمدارلو، قربان؛ رضایی دهنوی، صدیقه و شجاعی، ستاره (1391)، نشر ارسباران. تهران.
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.-Text revision). Washington, DC: Author
Baron-Cohen S, Scott FJ, Carrie Allison C, Williams J, Bolton P, Matthews FE, Brayne C. Prevalence of autism-spectrum conditions: UKschool-based population study. Br J Psychiatry2009; 194(6): 500-9.
Broumback,R.A.( 1996)." Nonverbal learning disabilities ,Aspergers syndrome, Pervasive developmental disorder Should we care? " Journal of Child Neurology.,Vol.11, pp.427-429.
Coulter RA. Understanding the visual symptoms of individuals with autism spectrum disorder (ASD). Optom Vis Dev 2009;40(3):164-175.
deWit T, Schlooz W, Hulstijn W, Lier RV. (2007). Visual completion and complexity of visual shape in children with pervasive developmental disorder. European Child & Adolescent Psychiatry, 16(3), 168-77.
Dumitrescyu,c,c,(2005).Neuvopsychological profile differences between children with asperger syndrome and non verbal learning disability.PhD the sis,Roosevelt university Chicago.illinis.
Gunter, H; Ghaziun, M & Ellis , H(2002). Asperger syndrome: Tests of fright hemisphere functioning and interhemispheric dommunication. Journal of autism and developmental disorder.
Hakimi M, KhodaPanahi MK, Heydari M. Relationship between handedness with visuo-spatial ability and cognitive flexibility.2011؛ 5(1):83-89
Izadi-Najafabadi S, Nejati V, Mirzakhany-Araghi N, Pashazadeh-Azari Z. Motor impairment in children with high-functioning autism and Asperger: evidence of motor sequence learning. Feyz 2013; 17(1): 91-9.
Kaplan & Sadoch,(2009)comprehensive textbook of psychology.Ninth.dition.vil,4.
Katz,l.Goldstein,G & Beers,S.R .(2002). Learning Disabilities in Older Adolescents and Adults;Clinical Utility of the Neuropsychological perspective.Kluwer Academic Publishers :New York.
Klin, A., Volkmar, F. R., & Sparrow, S. S. (2000). Asperger syndrome. New York: Guilford Press.
Klin, A., Volkmar, F. R., Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., &Rourke, B. P. (1995). Validity and neuropsychological characterizationof Asperger syndrome: Convergence with nonverballearning disabilities syndrome. Journal of ChildPsychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 36, 1127–1140.
Lones.J(1996). Autism & Asperger syndrome.Skill journal:50 pp.21-24
Miller, J. N Ozonoff, S (2000). The external Validity of Asperger disorder Kack of evidence from the domain of neuropsychology journal of Abnormal
Molenar&Klumper,M.(2002). NonVerbal Learning Disorder: Characteristics ,Diagnosis and Treatment within an Education Setting . Londan, GBR: Jessica Kingsley Publishers.
Nyden,A.Niklasson.L.stahlberg.O.Anckarasater,H.Dahlgren- sandberg,a.Wentz,E& Rastam,M. (2010).Adults with asperger syndrome with and without a cognitive profile associated with nonverbal disability.journal home page:http://ees.elseviev.com.
Ozols, EJ, Rourke, Rorke BP. (1998). Characteristics of young learning-disabled children classified according to patterns of academic achievement: Auditory-perceptual and visual-perceptual abilities. Journal of Clinical Child Psychology; 17:44–52.
Roman, M. ( 1998) ." The syndrome of nonverbal learning disabilities : Clinical description and applied aspects". [ online ]..[2004/11/01].
Williams,DGoldstein,G.kojkowski,N.(2008).Do individuals with high functioning autism havth iq profit associated with non verbal learning disability?Reseach in autism spectrum disorders 2,353,361,Artiche in www.science direct.com.