فهرست:
عنوان صفحه
چکیده............................................................................................................... 1
فصل یکم : مقدمه پژوهش
1-1- مقدمه........................................................................................................ 3
1-2- بیان مسئله................................................................................................. 4
1-3-ضرورت و اهمیت تحقیق............................................................................................................................................7.
1-4- اهداف پژوهش.............................................................................................. 8
1-4-1- اهداف اصلی......................................................................................... 8
1-4-2- اهداف فرعی......................................................................................... 8
1-5- فرضیه های پژوهش........................................................................................ 9
1-6- تعریف متغیر ها............................................................................................ 9
1-6-1- تعاریف مفهومی..................................................................................... 9
1-6-2- تعریف عملیاتی...................................................................................... 9
فصل دوم : پیشینه پژوهش
2-1- تاریخچه بهداشت روانی.................................................................................. 12
2-3- کلید سلامت روان........................................................................................ 13
2-4- علایم سلامت روان...................................................................................... 14
2- 5- تعریف «سلامت روان.................................................................................... 15
2 -6- ملاک های سلامت روان................................................................................ 16
2-7- سلامت روان از دیدگاههای مختلف..................................................................... 18
2-7-1- از نظر آمار دانان.................................................................................. 18
2-7-2- از نظر پزشکان.................................................................................... 18
2-7-3- روانپزشکان........................................................................................ 18
2-7-4- نظرروانکاوان....................................................................................... 18
2-8- سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف.................................................................... 19
2-8 -1- مکتب زیست گرایی............................................................................. 19
۲-8-2- مکتب رفتار گرایی................................................................................ 20
2-8-3- مکتب روانکاوی.................................................................................. 20
2-8-4 مکتب انسانگرایی.................................................................................. 21
2-8-5-مکتب بوم شناسی................................................................................. 21
2-9- اصول بهداشت روانی..................................................................................... 21
2-10- هدف ایجاد سلامت روان............................................................................... 23
2-11- مکانیزم روانی و نقش آن در سلامت روان............................................................ 25
2-11-1- مکانیسم سرکوبی............................................................................... 26
2-11-2- مکانیسم برون فکنی.......................................................................... 26
2-11-3- مکانیسم جا به جایی........................................................................... 26
2-11- 4- مکانیسم بازگشت.............................................................................. 26
2-11-5- مکانیسم واکنش سازی......................................................................... 27
2-11-6- مکانیسم تصعید................................................................................ 27
2-11-7- مکانیسم عذر تراشی (دلیل تراشی)........................................................... 27
2-11-8- مکانیسم همانند سازی........................................................................ 27
2- 11-9- مکانیسم جبران................................................................................ 28
2-11-10 مکانیسم انکار................................................................................... 28
2-12 - عوامل موثر بربهداشت روانی.......................................................................... 28
2-13- سلامت روان در پرتو پای بندی به آموزه های دینی................................................. 28
2-14- دین باوری و سلامت روان............................................................................. 29
2-15- ابعاد امنیت روانی و سلامت روان، در پرتو یاد خدا.................................................. 29
2-16- توکل و سلامت روان................................................................................... 30
2-17- اشتغال زنان............................................................................................. 31
2-18- پژوهشهای پیشین (داخلی – خارجی ).............................................................. 32
2-18-1- تحقیقات انجام شده در داخل ایران........................................................... 35
2-18-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور........................................................... 44
فصل سوم : روش پژوهش
3-1- روش پژوهش.............................................................................................. 55
3-2- متغیرهای تحقیق......................................................................................... 55
3-3- جامعه آماری............................................................................................. 55
3-4- نمونه آماری............................................................................................... 55
3-5- روش نمونه گیری وحجم نمونه.......................................................................... 55
3-6- ابزار مورد استفاده در این پژوهش....................................................................... 56
3-7-روش اجرای پژوهش....................................................................................... 59
3-8- روش تحلیل داده ها........................................................................................ 5
فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1- شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش............................................................... 61
فصل پنجم : بحث ونتیجه گیری
5-1- بحث در مورد فرضیه ها و تبیین آن.................................................................... 70
5-3-محدودیتها.................................................................................................. 77
5-4-پیشنهادات پژوهشی...……………………………………………………………77.
5-5-پیشنهاد کاربردی.......................................................................................... 78
منابع.............................................................................................................. 79
الف) منابع فارسی............................................................................................ 79
ب) منابع لاتین .......................................................................................................................................................... 84.
منبع:
منابع
الف) منابع فارسی
آبراهام، مزلو، انگیزش شخصیت، ترجمه : احمد رضوانی، مشهد آستان قدس رضوی.
آبراهام، مزلو، روانشناسی شخصیت سالم ، ترجمه : شیوا رویگردان، تهران گلشایی.
آرتور اس، ربر (2005). فرهنگ توصیفی روانشناسی، ترجمه :کریمی، یوسف وهمکاران (1390 ). تهران، انتشارات رشد.
اتکینسون، هیلگارد، (1999)، زمینه روانشناسی، دکتر براهینی (1379). تهران : جلد اول، رشد.
ادیب، یوسف؛ فردانش، هاشم (1382 ). مهارتهای زندگی مورد نیاز دانش آموزان مقطع راهنمایی، مجله دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال دهم، اسفند.
اسماعیلی، علی، هنجاریابی آزمون scl90 و مقایسه وضعیت سلامت روانی دانشجویان شاغل به تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی درسال تحصیلی 1377دانشگاه های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت در شهر تهران.
بخشانی، نور محمد؛ کیان پور، محسن؛سراوانی، محمدرضا (1377). همه گیرشناسی اختلالات روانی در وضعیت عمومی، معاونت پژوهشی دانشگاه علم و پزشکی زاهدان (پروژه ی تحقیقاتی ).
بست،جان (1369). روشهای تحقیق درعلوم تربیتی، ترجمه حسن پاشا شریفی ونرگس طالقانی، تهران انتشارات رشد.
بشیری، ابوالقاسم (1386 ). اشتغال زوجین وآثار وپیامدهای آن بر فرزندان، بر گرفته از کتاب تقویت نظام خانواده وآسیب شناسی آن، تهران : جلد دوم، انتشارات موسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ دوم.
پوریا، ناصر (1375 ). روانشناسی رشد 2، با نگرش به منابع اسلام، تهران : جلد 2، انتشارات سمت.
تقوی، سیدمحمدرضا (1380 ). مقایسه بهداشت روانی دانشجویان دختر وپسر سال اول وسال چهارم در دانشکده علوم تربیت وروانشناسی و مهندسی اولین سمینار بهداشت روانی دانشجویان تهران، وزارت علوم تحقیقاتی وفناوری.
خوی نژاد، غلامرضا(1377). زمینه روانشناسی تندرستی، انتشارات استان قدس.
رسولی، فاطمه؛ فراهانی، محمد تقی؛ مرادی، علیرضا (1381 ). مقایسه سلامت روانی ذانشجویان موفق وناموفق و ارتباط ان با ویژگیهای جمعیت شناختی اولین سمینار بهداشت روانی دانشجویان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری تهران.
رمضان پور، علی (1381). بررسی میزان سلامت روانی دانش آموزان دوره های تحصیلی و راهنمایی و متوسطه استان مازندران (پروژه تحقیقاتی )
روحانی، کاملیا (1372 ). بررسی درجه اضطراب جدایی مادر در زنان شاغلی که اولین فرزند خودرا به مهد می سپارند، پایان نامه ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
ساراسون، ایروین جی؛ساراسون، باربارا (1371 ). روانشناسی مرضی، ترجمه بهمن نجاریان ومحمدعلی اصغری مقدم ومحسن دهقانی، تهران، انتشارات رشد
.سهرابی، فرامرز (1382 ). بررسی سلامت جوانان براساس الگو ها وتیپ های شخصیتی، چهارمین همایش ملی سازماندهی خدمات روانشناسی و مشاوره سازمان ملی جوانان.
سیف، علی اکبر (1378). روشهای اندازه گیری وارزشیابی آموزشی، تهران، نشر دوران.
شاه محمدی، داوود(1380 ). بهداشت روانی گرداگرد جهان، تهران، نشر صدا.
شرقاوی، حسن(1366). گامی فراسوی روان شناسی اسلامی یا اخلاق وبهداشت روانی دراسلام، ترجمه سید محمد باقر حجتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
شفیع آبادی، عبداله؛ ناصری، غلامرضا (1375). نظریه های مشاوره وروان درمانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی،چاپ پنجم.
عبدالوهاب، پور قاز؛ رقیبی، مهوش (1384 ). مجله علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال دوم،اسفند 1384.
فتحی آشتیان، علی، آزمونهای روانشناختی، ارزشیابی شخصیت وسلامت روان.
کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنیامین(1376). اصول بهداشت روانی بررسی مقدماتی اصول بهداشت روانی برنامه ریزی در مکتب اسلام. خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری، روان پزشکی بالینی، ترجمه : نصرت الله پور افکاری،تهران، آزاده.
کالات، جیمز، روانشناسی عمومی، جلد دوم، ترجمه : یحیی سید محمدی.
کاوه، محمد (1391 ). آسیب شناسی بیماری های – اجتماعی، تهران : جلد اول، نشر جامعه شناسان.
کنرلی، هلن (1382 ). اختلالات اضطرابی، ترجمه : سیروس مبینی، تهران، انتشارات رشد.
گنجی، حمزه(1376). بهداشت روانی، تهران.
لطفی کاشانی، وزیری،شهرام (1380 ). روانشناسی بالینی کودک، تهران، ارسباران.
ماریو، بونژه؛ روبن، اردیلا، فلسفه روانشناسی، ترجمه : دکتر محمد جواد زارعان و همکاران
ماسن، پاول هنری وهمکاران، رشد وشخصیت کودک، ترجمه : مهشید یاسایی (1380 ).تهران مرکز، چاپ هفدهم.
مالکی، محسن؛ کیخسروی فر، محمد (1378 ). بررسی علل پرخاشگری در دانش آموزان پسرپایه سوم راهنمایی ناحیه دو زاهدان، پایان نامه، مراکز آموزش عالی فرهنگیان زاهدان.
محرابی، حسین (1387 ). بررسی ومقایسه سلامت روانی والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی با سایر والدین در شهرستان گناباد، پایان نامه کارشناسی ارشد.
مرادی، علیرضا؛ علیلو، مجید؛ پیروی، محمود (1380 ). بررسی سلامت عمومی دانشجویان دانشگاههای کشور، اولین سمینار بهداشت روانی دانشجویان تهران، وزارت علوم تحقیقات وفناوری.
مستخدمین حسینی، خیر النساء (1381 ). مقایسه افسردگی در مدارس عادی وخاص آموزش وپرورش استان تهران، پروژه تحقیقاتی.
منصور، محمود؛ دادستان، پریرخ (1374). روانشناسی ژنتیک، جلد 2، چاپ دوم، انتشارات رشد.
یار محمدیان، احمد؛ عریضی، حمید رضا، رابطه بیکاری با سلامت روانی با توجه به نقش تعدیلی تعهد به اشتغال دربین دانش آموزان ترک تحصیل کرده، پایان نامه نشریه بهداشت روان.
یعقوب خانی، مرضیه؛ احمدی،عبدالجواد (1380 ). مقایسه وضعیت روانی رانشجویان ورودی 1375 دانشگاه امام خمینی و مقایسه آن با زمان فراغت از تحصیل، اولین سمینار بهداشت روان دانشجویان تهران.
ب) منابع لاتین
Ali Asgar Nejad F. [Determination of effect ion of mental health education in Tehran high school students]. Thesis for MSc. Tarbiat Modares University. (Persian)
Asadi H, Ahmadi M R. [Comparsion students mental health athlete and nonathlete in Sanandaj]. Harakt Journal 2000;5:49-84. (Persian)
Eslami A, Shojaie zadeh D, Kamali P, Gobari banab B, Bateni A. [Assessment of pression and its relation with individual attitude to religion in Slamshar students]. Teb and Tazkie Journal 1999; 34:29-34..(Persian)
Farsi A, Amirian J. [Assessment of mental health in students boy and girl in Shiraz]. Thesis for MSc. Shiraz Univ Med Sci, 2001. (Persian)
Hosseini Fard S M, Birashk B, Atef Vahid M K. [Prevalance of mental disorder high school students in Rafsanjan city]. Iranian Journal of 2001; 25-26: 19-26.
Hosseini S H, Moosavi S E, Reza zadeh H. [Assessment of mental health in students of junior high schools in the city of Sari]. The Quarterly Journal of Fyndamentals of Mental Health 2003.; 6(19-20): 92-99.(Persian)
Jafari F. [Stressor in adolescence in Kermanshah city]. Behbod Journal 2003;8(1):35-42. (Persian)
Jahani Hashemi H, Noroozi K. [Mental health in students in Qazvin University of Medical Sciences]. Payesh, Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research. 004; 2(3): 145- 152. (Persian)
kadeh Health Science Jahad Daneshgahi 2003:24-35. (Persian)
Kaveh MH, Shojaei zadeh, Shah Mohamadi D, Eftekhar Ardabili H, Rahimi A, Bolhari J. [Determination of teachers role in mental heal students]. Payesh, Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research 2003; 2(2):95-103. (Persian)
Masod zadeh A, Khalilian A, Eshrafi M, Kimibegi K. [Mental health studend in Sari city]. Mazandaran Medical University Journal 2005; 74-82. (Persian)
Montazari A, Shariati M, Harirchi AM, Garmarodi G, Ebadi M. [Assessment of quality of life and mental health in Iranian adolescences]. Pajohesh
Psychiatry and Clinical Psychology (Andeesheh Va Raftar) 2002;11(131):71-80. (Persian)
Royal College of Psychiatrists. The mental health of students in high education. London, 2003: 1-66.
Sadeghian E, Farhadi nasab A, Falahinia Gh. [The study of mental health students in the Hamadan university of medical science]. The Journal of Evalution and Development in Medical Education 2009;1(1): 44-54. (Persian)
Sadeghian E, Heidarian pour A. [Determinationof mental health and related stressors in student of Hamadan medical university]. The Hayat officialscientific quarterly publication of the School of Nursing & Midwifery 2009;15(1):71- 81. (Persian)
Shariati M, Kaffashi A, Ghaleh Bandy MF,Fateh A, Ebadi M. [Mental health in medical students of the Iran University of Medical Sciences]. Payesh, Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research. 2002; 3(1): 29- 37. (Persian)
The mental health foundation. Promoting student mentalhealth. January 2001. Available from : http//:www.meantalhealth.org