فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده: 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 )مقدمه. 3
2-1 )بیان مسئله. 6
3-1) اهمیت و ضرورت پژوهش.... 9
4-1) اهداف پژوهش.... 12
5-1) فرضیه های پژوهش.... 12
6-1 ) تعریف متغیرهای پژوهش.... 13
1-6-1 ) تعریف مفهومی.. 13
1-1-6-1 ) لکنت... 13
2-1-6-1 ) کارکردهای اجرایی.. 13
3-1-6-1 ) حافظه کاری.. 13
4-1-6-1 ) بازداری پاسخ.. 14
5-1-6-1) سازماندهی و برنامه ریزی.. 14
6-1-6-1) کودکان عادی.. 14
2-6-1) تعریف عملیاتی.. 14
1-2-6-1) کودکان با لکنت... 14
2-2-6-1) حافظه کاری.. 15
3-2-6-1) بازداری پاسخ.. 15
4-2-6-1) سازماندهی و برنامه ریزی.. 15
فصل دوم: ادبیات پژوهش
1-2) کارکردهای اجرایی.. Error! Bookmark not defined.
2-2) اجزای کارکردهای اجرایی.. 18
1-2-2) حافظه کاری.. 19
2-2-2) بازداری پاسخ.. 22
3-2-2) برنامه ریزی و سازماندهی.. 25
3-2) مدل های کارکردهای اجرایی.. 26
1-3-2) مدل براون.. 26
2-3-2) مدل CEO مغزی یا رهبر ارکستر (مک کلوسکی) 27
3-3-2) مدل 3 لایه ساراوارد. 37
4-2) اختلال های ارتباطی.. 38
1-4-2) رشد زبان.. 38
2-4-2) اختلال های زبان 41
3-4-2) انواع اختلال های زبان.. 42
1-3-4-2) اختلال زبان درکی.. 42
2-3-4-2) اختلال زبان بیانی.. 42
3-3-4-2) زبان پریشی.. 43
1-3-4-2) اختلال زبان درکی.. 42
4-4-2) اختلال های گفتاری.. 45
1-4-4-2) اختلال های روانی گفتار 45
2-4-4-2) لکنت... 46
1-2-4-4-2) ویژگی های لکنت... 47
2-2-4-4-2) سبب شناسی لکنت... 49
3-2-4-4-2) انواع لکنت لکنت... 51
4-2-4-4-2) مراحل مختلف لکنت... 52
5-2-4-4-2) روش های اصلاح و درمان لکنت... 53
5-4-2) کارکردهای اجرایی و لکنت... 55
فصل سوم: روش پژوهش
1-3 ) مقدمه. 61
2-3) جامعه مورد پژوهش.... 61
3-3) حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 61
4-3) ابزار اندازگیری یا روش های عملی جمع آوری داده ها 62
1-4-3) آزمون هوشی وکسلر کودکان.. 62
2-4-3) آزمون آندره ری.. 64
5-3) شیوه اجرا 65
6-3) روش تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش.... 66
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
1-4) مقدمه 68
2-4) توصیف داده ها 68
3-4) آزمون فر ضیه ها 68
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
1-5 ) خلاصه 72
1-5 ) بحث و نتیجه گیری 73
2-5) محدودیت ها 75
1-5 ) پیشنهادهای پژوهش.... 76
2-5) پیشنهادهای کاربردی.. 76
پیوست ها
تنظیم تصاویر وکسلر. 78
نمره گذاری خرد آزمون تنظیم تصاویر وکسلر. 91
آزمون آندره ری.. 92
خرده آزمون حافظه ارقام وکسلر. 93
منابع و ماخذ
منابع فارسی: 94
منابع لاتین: 98
چکیده انگلیسی: 113
منبع:
منابع
امیری، مجید. (1388). بررسی تأثیر اضطراب در کودکان دچار لکنت و کودکان عادی سنین 14-8 ساله
شهرستان شهررضا و اصفهان. تعلیم و تربیت استثنایی، 95 و 96، 8 -3.
اسلامی، امین؛ امیری، شبنم؛ تقاء، منصوره؛ اسلامی، وحید. (1388). لکنت علل ناشناخته، در جستجوی
درمان. فصلنامه علوم مغز و اعصاب ایران، 25، 486- 476.
بهرامی، هادی. (1377). آزمون های روانی- مبانی نظری و فنون کاربردی. تهران: انتشارات دانشگاه علامه
طباطبایی.
بهرامی، هاجر؛ نجاتی، وحید؛ پوراعتماد، حمیدرضا. (1391). میزان وابستگی گفتار به توجه در کودکان و
نوجوانان مبتلا به لکنت تحولی. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا. 2، 100- 96.
بنیامین جیمز سادوک، ویرجینیا آلکوت سادوک. (2007). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی
بالینی. ترجمه فرزین رضاعی (1387). تهران: انتشارات ارجمند.
پاشاشریفی، حسن. (1384). نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.
پناهی، علی. (1383). هنجاریابی آزمون تصاویر درهم آندره ری بر روی دانش آموزان پسر مقطع
راهنمایی شهر تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه
آزاد اسلامی واحد رودهن.
جانه، مژده؛ ابراهیمی قوام، صغری؛ علیزاده، حمید. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی
سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران.
فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی، 5، 42- 21.
شهیم. سیما. (1383). مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان/ انطباق و هنجاریابی. شیراز:
انتشارات دانشگاه شیراز.
شفیعی، بیژن؛ مهرعلیان، زهره. (1382). اختلال ناروایی گفتار در کودکان. اصفهان: انتشارات دانشگاه علوم
پزشکی اصفهان.
صفرپور، ندا. (1388). مقایسه سرعت نامیدن و 3 مؤلفه حافظه فعال در کودکان نارساخوان و طبیعی.
پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
صاحبان، فاطمه؛ امیری، شعله؛ کجباف، محمد باقر و عابدی، احمد. (1389). بررسی کوتاه مدت آموزش
کارکردهای اجرایی، بر کاهش نشانه های کمبود توجه و بیش فعالی در دانش آموزان پسر دوره ابتدایی
شهر اصفهان. تازه های علوم شناختی، 12، 58- 52.
علیزاده، حمید. (1385). رابطه کارکردهای اجرایی عصبی – شناختی با اختلال های رشدی. تازه های علوم
شناختی، 4، 70- 57.
علیزاده، حمید. (1384). اختلال نقص توجه / بیش فعالی. تهران: انتشارات رشد.
غنائی، علی؛ گروسی، میرتقی؛ عشایری، حسین؛ باباپورخیرالدین، جلیل؛ مقیمی، علی. (1387). بررسی تأثیر
آموزش حرکات ریتمیک ورزشی بر کارکرد حافظه عددی دانش آموزان مبتلا به اختلالات ویژه یادگیری.
مطالعات تربیتی و روانشناسی، 2، 165- 149.
قمری، حسین؛ نریمانی، محمد؛ محمودی، هیوا. (1390). اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی بر کارکردهای
اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار نارساخوانی و نقص توجه/ بیش فعالی. مجله ناتوانی
های یادگیری، 2، 115- 98.
قمری گیوی، حسین؛ شایقی، حسین و قاسم نژاد، سمیه. (1388). بررسی بازداری شناختی و حرکتی در افراد
مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی و اسکیزوفرنی. دو فصلنامه روانشناسی معاصر، 2، 58- 45.
کاراحمدی، مژگان؛ شهریور، زهرا. (1385). بررسی کارکردهای اجرایی در مبتلایان به سندرم توره با و بدون
اختلال کمبود توجه و بیش فعالی. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 82، 66- 61.
کاویانپور، فرنوش؛ ملک پور، مختار؛ عابدی، احمد. (1392). اثربخشی آموزش کارکردهای اجرایی (بازداری
پاسخ) بر میزان تکانشگری کودکان پیش دبستانی دارای اختلال هماهنگی رشد: پژوهش موردی.
مجله توانبخشی، 1؛ 86- 76.
گراث، مارنات گری. (1386). راهنمای سنجش روانی. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو، تهران:
سخن، چاپ اول.
مشهدی، علی؛ رسول زاده طباطبایی، کاظم؛ آزاد فلاح، پرویز؛ سلطانی فر، عاطفه. (1389). توانایی برنامه ریزی
و سازمان دهی در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. مطالعات تربیتی و روانشناسی،
11، .151 -170
مشهدی، علی. (1388). بررسی کنش های اجرایی و تأثیر شیوه های درمانگری (دارو درمانگری،
آموزش کنش های اجرایی و ترکیب این دو مداخله) در افزایش کنش های اجرایی و کاهش نشانه
های بالینی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه – فزون کنشی. رساله دکتری، دانشگاه تربیت
مدرس.
مداح، مرضیه؛ آزاد فلاح، پرویز؛ سلمانی، معصومه و رسول زاده طباطبایی، کاظم. (1390). حافظه کاری واج
شناختی در کودکان ناروان طبیعی. مجله روانشناسی بالینی، 3، 6-1.
نامی، محمد صالح. مقایسه میزان فشار روانی و رضامندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده در
بین والدین کودکان آهسته گام و عادی در گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه
تهران.
ناظری، مهدی. (1383). هنجاریابی آزمون تصاویر درهم آندره ری بر روی دانش آموزان دختر مقطع
راهنمایی شهر تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد
اسلامی واحد رودهن.
نیکجو، محمدرضا، آوا دیس یانس، هامایات. (1381). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری
اختلال های روانی .تهران: انتشارات سخن
نظری، محمد علی؛ جهان، علی و مقدم سلیمی، مریم. (1391). لکنت و رسش مغزی. پژوهش در علوم
توانبخشی، 4، 753-744.
لاتین:
Ambrose, N., &Yairi, E. (2002). The tudor study: data and ethics. American
Journal of Speech–Language Pathology, 11, 190-204.
Avila, C., & Parcet, M. A. (2001). Personality and inhibitory deficits in the stop-
signal task: the mediating role of Gray’s anxiety and impulsivity. Personality
and Individual Differences, 31, 975-986.
Ardilla, A. (2008). On the evolutionary origins of executive functions. Brain and
, 68, 92–99.
Anderson, J. D., Wagovich, S. A., Hall, N. E. (2006). Nonword repetition skills in
young children who do and do not stutter. Journal of Fluency Disord, 31, 177-
199.
Anderson V, wukk., & castiello, u. (2002). Neuropsychological evaluation of
deficits in Executive functioning for ADHD children with or without learning
disabilities. Journal of neuropsychological, 22 (2), 501-537.
Anderson, J. D., Wagovich, S. A. (2010). Relationships among linguistic
processing speed, phonological working memory, and attention in children who
stutter. Journal of Fluency Disord, 35(3), 216-234.
Anderson, J. D., Pellowski, M. W., Conture, E. D., & Kelly, E. M. (2003).
Temperamental characteristics of young children who stutter. Journal of
Speech, Language and Hearing Research, 46, 1221–1233.
Ardila, A., Surloff, C. (2007). Dysexcutive syndromes. San Diego: Medlink:
Neurology.
Baer, R. A., & Nietzel, M. T. (1991). Cognitive and behavioral treatment of
impulsivity in children: A meta-analytic review of the outcome literature.
Journal of Clinical Child Psychology, 20(4), 400-412.
Baddeley, A. D. (2002). Working memory and language processing. Advances in
Cognitive Science, (4), 5-14.
Baddeley, A., Eysenck, M. W., & Anderson, M. (2009). Memory. Hove:
Psychology Press.
Baddeley, A. D. (2007). Working memory, thought, and action. Oxford: Oxford
University Press.
Bloodstein, O. (1995). A handbook on stuttering, London: Singular.
Bannon, S., Gonsalvez, C. J., Croft, R. J., & Boyce, P. M. (2002). Response
inhibition deficits in obsessive-compulsive disorder. Psychiatry Research,
110, 165-174.
Barkley, R. A., Biederman, J. (1997). Toward a broader definition of the age-of-
onset criterion for attention-deficit hyperactivity disorder. Journal of the
American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36(9), 1204–10.
Barkley, R. A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York:
Guilford Press.
Barkley, R. A. (1998). Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder. A Handbook
for diagnosis and treatment. New York: Guilford press.
Baron, I. S. (2004). Neuropsychological evaluation of the child. New York:
Oxford University press.
Baddeley A. Working memory: looking back and looking Forward, Nature Review.
Journal of Neuroscience. 2003; 4, 829-839.
Bajaj, A. (2007). Working memory involvement in stuttering: Exploring the
evidence and research implications. J Fluency Disord, (32), 218-238.
Bishop, D. V., Norbury, C. F. (2005). Executive functions in children with
communication impairments, in relation to autistic symptomatology.
2: Response inhibition. Autism, 9, 29- 43.
Bernstrein Ratner, N., & Silverman, S. (2000). Parental perceptions of children's
communicative development at stuttering onset. Journal of Speech, Language
and Hearing Research, 43, 1252-1263.
Bernstrein Ratner, N. (2004). Caregiver-child interactions and their impact on
children s fluency: implications for treatment. Journal of Speech and Hearing
Research, 35, 14-20.
Bloodstein, O. (1995). A handbook on stuttering. San Diego, CA: Singular Press.
Briscoe, J., Rankin, P. M. (2009). Exploration of a double jeopardy hypothesis within
working memory profiles for children with specific language impairment.
Journal Commune Disorder, 44, 236-250.
Brown, T. E. (2006). Executive functions and attention: Deficit hyperactivity
disorder. Yale University, USA. International Journal of Disability,
Development and Education, 53, 1, 35–46.
Brown, S., Ingham, R. J., Ingham, J. C., Laird, A. R., & Fox, P. T. (2005). Stuttered
and fluent speech production: An ale meta-analysis of functional neuroimaging
studies. Human Brain Mapping, 25, 105–107.
Byrd, C. T., Vallely, M., Anderson, J. D., Sussman, H. (2012). Nonword repetition
and phoneme elision in adults who do and do not stutter. J Fluency Disord,
37(3), 188-201.
Chapman, R., France, J., & Shedlack, K. (2004). Stop-think-relax: Practical
applications of a self-control technique in individuals with developmental
disability and co-existing psychiatric illness. Proceedings of the National
Association for Dual Diagnosis International Congress V: Boston, MA.
Closson, M. S. (2010). Investigating the role of executive function in social
decision making in children with ADHD. A thesis submitted in partial
fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy,
Hofstra University.
Davis, D. W., & Burns, B. (2002). Problems of self – regulation: a new way to view
deficits in children born prematurely. Issues Ment Health Nurse, 22, 305- 323.
Danielsson, H., Lucy, H., Ronnberg, J., Nilsson, L. G. (2010). Executive functions in
individuals with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities,
31, 1299–1304.
Denckla, M. B. (1996). A theory and model of executive function: A
neuropsychological perspective. In G. R. Lyon & N. A. Krasnegor
(Eds.), Attention, memory and executive. Baltimore: Brookes.
Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents: A
practical guide to assessment and intervention. New York: Guilford Press.
Eggers, K., De Nil, L. F., & Van den Bergh, B. R. H. (2010). Temperament
dimensions of stuttering, voice disordered and normal speaking children. Journal
of Fluency Disorders, 35, 355–372.
Engel, P. M. J., Heloisa Dos Santos, F., & Gathercole, S. E. (2008). Are working
memory measures free of socio-economic influence? Journal of Speech,
Language and Hearing Research, 51, 1580–1587.
Fadda, I., Turriziani, P., Carlesimo, G. A., Nocentini, U., & Caltagirone, C. (1998).
Selective proper name anomia in a patient with asymmetric cortical degeberation.
European Journal of Neurology, 5, 417-422.
Friedman, N. P., & Miyake, A. (2004). The relations among inhibition and
interference control functions: A latent-variable analysis. Journal of
Experimental Psychology, 133, 101-135.
Fuster, J. M. (2008). The Prefrontal Cortex (fourth Eds.). New York: Academic
Press. Gadow, K. D. & Sprafkin, J. (2007). The symptom inventories: An
annotated bibliography [On-line]. Available: www.checkmateplus.com.
Gates, L. (2009). Executive function and false recall in nonverbal learning
Disability. PhD Thesis. Graduate program in psychology, New York University.
Guven, A. G & Sar, F.B. (2003). Do the mothers of stutterer use different
communication styles than the mothers of fluent children? International
Journal of Psychosocial Rehabilitation, 8, 25-36.
Guitar, B. (2006). Stuttering: An integrated approach to its nature and
treatment. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.
Guitar, B., & Marchinkoski, L. (2001). Influence of mother's slower speech on their
children's speech rate. Journal of Speech, Language, and Hearing Research,
44, 853-861.
Guitar, B., McCauley, R. J. (2010). Treatment of stuttering: Established and
emerging interventions. Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins.
Gray S. (2006). The relationship between phonological memory, receptive
vocabulary, and fast mapping in young children with specific language
impairment. J Speech Lang Hear R, (49): 955-969.
Gathercole, S. E., & Alloway, T. P. (2008). Working memory and learning: A
practical guide. Thousand Oaks, CA: Sage.
Gathercole, S. E., Alloway, T. P., Willis, C. & Adams, A. M. (2006). Working
memory in children with reading disabilities. Journal of Experimental Child
Psychology, 93, 265–281.
Garavan, H., Ross, T. J., & Stein, E. A. (1999). Right hemispheric dominance of
inhibitory control: An event-related functional MRI study. Proceedings of the
National Academy of Sciences, 96, 8301-8306.
Hakim, H. B., Ratner, N. B. (2004). Nonword repetition abilities of children who
stutter: an exploratory study. Journal Fluency Disord, 29(3), 179-199.
Johnson, J. I., Bolter, N., & Pascual – Leone, J. (2003). Development of mental
attention in gifted and mainstream children: the role of mental capacity,
inhibition, and speed of processing. Child Development, 74, 1594- 1614.
Johnson, C. R., & Slomka, G. (2000). Learning, motor, and communication
disorders. In M. Hersen & R. T Ammerman (eds). Advaned abnormal child
psychology. Mahwah, Nj: Erlbaum.
Jones, G., & Gold, J. I. (2009). How We Say No: Norepinephrine, Inferior Frontal
Gyrus, and Response Inhibition. BIOL PSYCHIATRY. 65, 548–549.
Kaneda , M . Osaka, N. (2008) . Role of anterior cingulated cortex during semantic
coding inverbal working memory. Journal of Neuroscience Letters, 436, 57-
61.
Kana, R. K., Keller, T. A., Cherkassky, V. L., Minshew, N. J., Just, M. A. (2007).
Sentence comprehension in autism: Thinking in pictures with decreased
functional connectivity. Brain, 129 (9), 2484 –2493.
Karrass, J., Walden, T. A., Conture, E. G., Graham, C. G., Arnold, H. S., Hartfield,
K. N., et al. (2006). Relation of emotional reactivity and regulation to childhood
stuttering. Journal of Communication Disorders, 39, 402–423.
Keith, R. W. (1999). Clinical issues in centeral auditory processing disorders.
Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 30, 339-344.
Kertes, A., Davidson, W., & Mc Cabe, P. (1998). Primary progressive semantic
aphasia: A case study. Journal of International Neurophsychological Society,
4(4), 388-398.
Kimberlee, Z. J. (2009). Applied behavioral self-control intervention for
impulsive preschoolers. A dissertation submitted in partial fulfillment of the
requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Graduate Faculty at
University of Grand Forks North Dakota.
Kirk, S. A., Gallagher, J. J., Anastasiow, N. J, & Coleman, M. R. (2006). Educating
Exceptional Children. Boston: Houghton Mifflin.
Kosmidis, M. H., Bozikas, V. P., Zafiri, M., & Karavatos, A. (2006). Shared
cognitive processes underlying performance on the Wisconsin Card Sorting
Test and the stroop test in patients with schizophrenia: A measurement artifact?
Neuroscience Letters, 409, 234–238.
Leonard, L. B. (1998). Children with specific language impairment. Cambridge,
MA: MIT press.
Lezak, M. D., Howieson, D. B., & Loring, D. W. (Eds.). (2004). Neuropsychological
Assessment (fourth Eds). New York: Oxford University Press.
Loftiz, W. C. (2004). An ecological validity study of executive function measures
in children with and without attention deficit hyperactivity disorder.
Dissertation for PhD. University of Florida.
Loucks, T., Kraft, S., Choo, A., Sharma, H., & Ambrose, N. (2011). Functional brain
activation differences in stuttering identified with rapid fmri sequence. Journal of
Fluency Disorders, 36, 302–307.
Ludlow C, Siren K, Zikria M. (1997). Speech production learning in adults with
chronic developmental stuttering. Motor Control, Brain Res and Fluency
Disord, Elsevier, NY, 221-230.
Lustig, C., Hasher, L., & Tonev, S. T. (2001). Inhibitory control over the present and
the past. European Journal of Cognitive Psychology, 13, 107-122.
McCloskey, G. (2008). Executive functions: Definitions, assessment and education/
intervention, Philadelphia College of osteopathic medicine (ppt)
gmccloskz@aol.com or georgemcc@pcom.edu.
Mikami, A. Y., Huang-Pollack, C. L., Pfiffner, L. J., McBurnett, K., & Hangai, D.
(2007). Social skills differences among attention-deficit/hyperactivity disorder
types in a chat room assessment task. Journal of abnormal Child psychology,
35, 509-521.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., Wager, T.
D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions
to complex ‘‘frontal lobe’’ tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology
, 41, 49–100.
Mason, L. H. (2004). TWA versus reciprocal questioning: Effects on expository
reading comprehension performance among students who struggle with reading.
Journal of Educational Psychology, 96, 283–296.
Meepien, D., Iamsupasit, S., & Suttiwan, P. (2010). Effect of self-control training to
reduce aggressive behaviors of female adolescent offenders in Ban Prance Juvenile
vocational training Center. Journal of Health Research, 24(1), 35-38.
Nobre, A. C., & O'Reilly, J. (2004). Time is of the essence. Trends in Cognitive
science, 8, 387- 389.
Ozege, A., Toros, F., Comelekoglu, U. (2004). The Role of Hemispheral Asymmetry
and Regional Activity of Quantitative EEG in Children with Stuttering. Child
Psychiatry and Human Development, 34(4), 269-280.
Oyoun, H, A., El Dessouky, H., Shohdi, S., Fawzy, A. (2010). Assessment of working
memory in normal children and children who stutter. Journal of American
Science, 6(11), 562-569.
Passolunghi, M. C. & Siegel, L. S. (2004). Working memory and access to numerical
information in children with disability in mathematics. Journal of Experimental
Child Psychology, 88, 348–367.
Pasinni, A., Paloscia, C., Alessandrelli, R., Porfirio, M. C., Curatolo, P. (2007).
Attention and executive functions profile in drug naive ADHD subtypes. Brain &
Development, 29, 400–408.
Puckett, M. (2001). The young child: Development from prebirth through age 8
(3rd ed). Columbus: Merrill/Prentic Hall.
Repovs, G., Baddeley, A.D. (2006). The multi – component model of working
memory: exploration in experimental cognitive psychology. Journal of
Experimental Cognitive Psychology, 139, 5-21.
Reid, R., Trout, A. L., & Schartz, M. (2005). Self-regulation interventions for children
with ADHD. Exceptional Children, 71, 361-377.
Richels, C., Buhr, A., Conture, E., Ntourou, K. (2010). Utterance complexity and
stuttering on function words in preschoolage children who stutter. Journal of
Fluency Disorders, 35, 314–331.
Reilly, J., Donaher, J. (2005). Verbal working memory skills of children who stutter:
A preliminary investigation. CICSD Journal, 32, 38-42.
Rieger, M. (2000). Stop! and go? Neuroanatomical correlates and consequences
of the inhibition of ongoing responses. Ph.D. dissertation. University
Marburgvorgelegt von.
Rubia, K., Oosterlaan, J., Sergeant, J. A., Brandeis, D., & Van Leeuwen, T. (1998).
Inhibitory dysfunction in hyperactive boys. Behavioural Brain Research, 94, 25–
32.
Seery, C. H., Watkins, R. V., Ambrose, N., Throneburg, R. (2006). Non word
repetition by school age children who stutter. ASHA.org [Online].
Swanson, H. L., O’Connor, R. (2009). The role of working memory and fluency
practice on the reading comprehension of students who are dysfluent readers.
Journal of Learning disabilities, 42, 6548-575.
Spreen, O. & Strauss, E. (1998). Compendium of Neuropsychological Tests,
Administration, Norms, and Commentary (Second Ed.). New York: Oxford
University press.
Strayhorn, J. M. (2002). Self – control: Toward systematic training. Journal of the
American Acad Child Adolescent Psychiatry, 53, 401- 433.
Thorell, L. B., Lindqvist, S. B., Bohlin, G., & Klingberg, T. (2009). Training and
transfer effects of executive functions in preschool children. Developmental
Science, 12(1), 106-113.
Toppelberg, C. O., & Shapiro, T. (2000). Language disorders: A 10- year research
update review. Journal of the American Academy of child and Adolescent
Psychiatry, 39(2), 143- 152.
Yaruss, J.S& Conture, E.G. (1995). Mother and child speaking rates and utterance
lengths in adjacent fluent utterances :preliminary observations. Journal of
Fluency Disorders, 20, 257-278.
Vicari, S., Albertoni, A., Chilosi, AM., Cipriani, P., Cioni, G., & Bates, E. (2000).
Plasticity and reorganization during language development in children with early
brain injury. Cortex, 36, 31- 46.
Ward, S. (2007). Executive Function Skills. CCC-SLP, SPED PAC Presentation.
o.mel@verizon.net . www.executivefunctiontherapy.com
Ward, D. (2006). Stuttering and cluttering: Frameworks for understanding
treatment. Hove and New York City: Psychology Press.
Weyandt, L., & Willis, W. G. (1994). Executive functions in school-aged children:
Potential efficacy of tasks in discriminative clinical groups. Developmental
Neuropsychology, 10, 27-38.
Whaley, B. B., & Golden, M. A. (2000). Communicating with persons who stutter:
Perceptions and strategies. In D. O. Braithwaite and T. L. Thompson (eds).
Handbook of communication and people with disabilities: Ressearch and application.
Mahwah, NJ: Erlbaum.
Willemse, N., Viljoen, M., Govender, C. (2006). Neurological Aspects of Stuttering:
Summary Overview of Scientific Findings. Health SA Gesondheid, 11(1), 58-66.