فهرست:
فهرست مطالب
چکیده............................................................................................................... 1
فصل اول : کلیات تحقیق....................................................................................... 2
1-1- مقدمه........................................................................................................ 3
1-2- بیان مسأله.................................................................................................. 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش............................................................................... 5
1-4- اهداف تحقیق.............................................................................................. 6
1-5- متغیرها...................................................................................................... 6
1-6- سؤالات تحقیق............................................................................................. 6
1-7- فرضیههای تحقیق.......................................................................................... 6
1-8- اصطلاح شناسی(ترمینولوژی)............................................................................. 7
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش....................................................................... 10
2-1- پیش درآمد............................................................................................... 11
2-2- تاریخچه طرحواره....................................................................................... 12
2-3- تعریف طرح واره........................................................................................ 13
2-4- تجارب کودکی و طرح واره های ناسازگار............................................................ 16
2-5- ذهنیت های طرح واره ای.............................................................................. 18
2-6- حوزه های طرح واره و طرح واره های ناسازگار اولیه................................................. 20
2-7- عملکردهای طرح واره.................................................................................. 27
2-8- تدوام طرح واره.......................................................................................... 27
2-9- بهبود طرح واره.......................................................................................... 28
2-10- سبک های مقابله ای ناسازگار......................................................................... 28
2-11- جبران افراطی طرح واره............................................................................... 29
2-12- اجتناب طرح واره...................................................................................... 29
2-13- تسلیم طرح واره........................................................................................ 30
2-14- سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب................................ 30
2-15- منظور از افسردگی چیست؟........................................................................... 32
2-16- سبب شناسی افسردگی................................................................................ 33
2-17- افسردگی از دیدگاه نظریه های زیست شناختی...................................................... 34
2-18- معاینه وضعیت روانی................................................................................. 39
2-19- ملاکهای DSM-IV-TR درمورد دوره افسردگی اساسی........................................... 40
2-20- درمان های اختلالات افسردگی...................................................................... 41
2-20-1- درمان های روانشناختی افسردگی................................................................ 41
2-21- اضطراب................................................................................................ 44
2-22- تفاوت ترس و اضطراب.............................................................................. 45
2-23- اختلالات اضطرابی.................................................................................... 46
2-24- نشانههای اضطراب................................................................................... 47
2-25- اختلال اضطراب اجتماعی............................................................................ 47
2-26- علت شناسی........................................................................................... 48
2-26-1- عوامل رفتاری....................................................................................... 48
2-26-2-عوامل شناختی....................................................................................... 48
2-27- نظریه های اضطراب................................................................................... 48
2-27-1- نظریه زیست شناختی.............................................................................. 48
2-27-2- نظریه رفتارگرایی................................................................................... 49
2-27-3- نظریه روانکاوی.................................................................................... 49
2-27-4- نظریه شناختی...................................................................................... 49
2-27-5- علوم زیستی........................................................................................ 50
2-28- پیشینه پژوهش......................................................................................... 51
فصل سوم : روش پژوهش................................................................................... 62
3-1- روش پژوهش........................................................................................... 63
3-2- جامعه آماری............................................................................................. 63
3-3- روش نمونه گیری و نمونه آماری...................................................................... 63
3-4- روش اجرا................................................................................................ 63
3-5- ابزار پژوهش............................................................................................. 64
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................................... 66
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها................................................................... 67
4-1- تحلیل توصیفی دادهها................................................................................... 68
4-1-1- گروه مضطرب........................................................................................ 68
4-1-2- گروه افسرده.......................................................................................... 68
4-1-3- گروه بهنجار.......................................................................................... 69
4-2- تحلیل استنباطی دادهها.................................................................................. 70
4-2-1- فرضیه اصلی پژوهش................................................................................ 72
4-2-2- فرضیههای فرعی پژوهش........................................................................... 76
4-2-2-1- فرضیه فرعی اول................................................................................. 76
4-2-2-2- فرضیه فرعی دوم................................................................................. 77
4-2-2-3- فرضیه فرعی سوم................................................................................ 78
4-3- تحلیل رگرسیون خطی گام به گام...................................................................... 79
4-3-1- پیشبینی طرحوارههای اثرگذار بر افسردگی........................................................ 79
4-3-2- پیشبینی طرحوارههای اثرگذار بر اضطراب......................................................... 83
4-4- نتایج تحلیل شبکه عصبی مصنوعی..................................................................... 85
4-4-1- پیشبینی تفاوت در اضطراب و افسردگی از لحاظ طرح واره ها................................. 85
4-4-2- پیشبینی مهمترین طرح واره ها در ایجاد افسردگی و اضطراب.................................. 87
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری.......................................................................... 93
5-1- مقدمه..................................................................................................... 94
5-2- بحث و نتیجه گیری..................................................................................... 94
5-3- محدودیت های پژوهش................................................................................ 98
5-4- پیشنهادات پژوهش...................................................................................... 98
منابع و مأخذ..................................................................................................... 99
منابع فارسی.................................................................................................... 100
منابع انگلیسی.................................................................................................. 102
پیوست ها...................................................................................................... 104
پرسشنامه طرحواره یانگ...................................................................................... 105
پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس DASS......................................................... 110
فرم جمعیت شناختی.......................................................................................... 112
خروجی داده ها................................................................................................ 113
فهرست جداول
جدول3-1: نقاط برش برحسب شدت خردهمقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس.................................................. 65
جدول 4-1: توزیع فراوانی متغیرهای جمعیتشناختی اعضای گروه مضطرب............................................................ 68
جدول 4-2: توزیع فراوانی متغیرهای جمعیتشناختی اعضای گروه افسرده.............................................................. 68
جدول 4-3: توزیع فراوانی متغیرهای جمعیتشناختی اعضای گروه بهنجار.............................................................. 69
جدول 4-4 : توزیع فراوانی رشتههای تحصیلی اعضای گروهها مضطرب، افسرده و بهنجار............................................ 69
جدول 4-5: میانگین و انحراف معیار نمرات اضطراب و افسردگی سه گروه افسرده، مضطرب و بهنجار.............................. 70
جدول 4-6: نتایج آزمون t مستقل برای مقایسه میانگینهای اضطراب و افسردگی در دو گروه مضطرب و افسرده................... 71
جدول 4-7 : نتایج آزمون t برای مقایسه میانگینهای طرحوارههای حوزه گسستگی و طرد در دو گروه افسرده و مضطرب........ 72
جدول 4-8: نتایج آزمون t برای مقایسه میانگینهای طرحوارههای حوزه خودگردانی/عمکرد مختل در دو گروه افسرده و مضطرب 73
جدول 4-9: نتایج آزمون t برای مقایسه میانگینهای طرحوارههای محدودیتپذیری مختل در دو گروه افسرده و مضطرب........ 73
جدول 4-10: نتایج آزمون t برای مقایسه میانگینهای طرحوارههای حوزه دیگرجهت مندی در دو گروه افسرده و مضطرب...... 74
جدول 4-11 : نتایج آزمون t برای مقایسه میانگینهای طرحوارههای پیش آمادگی/ پیش بازداری در دو گروه افسرده و مضطرب 74
جدول 4-12: شاخصهای آماری طرحوارههای هیجدهگانه مرتب شده از بیشترین به کمترین در گروه افسرده...................... 76
جدول 4-13: شاخصهای آماری طرحوارههای هیجدهگانه مرتب شده از بیشترین به کمترین در گروه بهنجار...................... 77
جدول 4-14: شاخصهای آماری طرحوارههای هیجدهگانه مرتب شده از بیشترین به کمترین در گروه بهنجار...................... 78
جدول 4-15- خلاصه تحلیل رگرسیون چند گانه گامبهگام برای تبیین افسردگی دانشجویان براساس طرحوارهها................... 80
جدول 4-16- تحلیل واریانس رگرسیون چند گانه گام به گام برای پیشبینی میزان افسردگی دانشجویان مورد مطالعه.............. 81
جدول 4-17- ضرایب رگرسیون برای پیشبینی میزان افسردگی دانشجویان مورد مطالعه............................................... 83
جدول 4-18- خلاصه تحلیل رگرسیون چند گانه گام به گام برای تبیین اضطراب دانشجویان بر اساس طرحوارهها................. 83
جدول 4-19- تحلیل واریانس رگرسیون چند گانه گام به گام برای پیشبینی میزان اضطراب.......................................... 84
جدول 4-20- ضرایب رگرسیون برای پیشبینی میزان اضطراب دانشجویان مورد مطالعه............................................... 85
جدول 4-21- خلاصه فرآیند انجام شده.................................................................................................... 85
جدول 4-22- مقایسه اهمیت افسردگی و اضطراب در پیشبینی شبکه عصبی........................................................... 87
جدول 4-23- خلاصه فرآیند انجام شده.................................................................................................... 87
جدول 4-24- طبقهبندی موارد در افسردگی............................................................................................... 90
جدول 4-25- طبقهبندی موارد در اضطراب................................................................................................ 90
جدول 4-26- اهمیت طرح واره ها در پیشبینی شبکه عصبی............................................................................ 91
فهرست نمودارها
نمودار 4-1- ساختار معماری شبکه تحلیل عصبی مصنوعی................................................ 86
نمودار 4-2- مقایسه اهمیت افسردگی و اضطراب در پیشبینی شبکه عصبی.............................. 87
نمودار 4-3- ساختار معماری شبکه تحلیل عصبی مصنوعی................................................ 89
نمودار 4-4- اهمیت طرح واره ها در پیشبینی شبکه عصبی................................................ 92
منبع:
منابع فارسی
1.احمدیان، م؛ اصغرنژاد، ع؛ فتی، ل و ملکوتی، ک(1385). مقایسه طرح واره های ناسازگارانه بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی با بیماران افسرده غیر اقدام کننده به خودکشی و جمعیت غیر بالینی، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران.
2.آزاد، حسین،(1378). آسیب شناسی روانی. چاپ دهم. تهران: انتشارات بعثت.
3.احمدیان، معصومه(1378). مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه در بیماران افسرده اقدام به خودکشی با بیماران افسرده اقدام کننده به خودکشی و جمعیت غیر بالینی. تازه های علوم شناختی، شماره4، 59-49.
4.اندوز، زهرا؛ حمید پور، حسن(1385). بررسی رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه، سبک های دلبستگی و رضایت زناشویی در زوجین. دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
5.بایلینگ، پیتر جی؛ مک کب، رندی ای؛ آنتونی، مارتین ام(2006).گروه درمانگری شناختی رفتاری. ترجمه خدایاری فرد و عابدینی(1389). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6.جهانگیری، ا(1389). بررسی و مقایسه طرح واره های ناسازگار اولیه در افراد افسرده اساسی و غیر افسرده شهر تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مشاوره.
7.حسینی، ف(1390). مقایسه طرحواره ناسازگار اولیه بین بیماران افسرده و وسواس. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی.
8.حقیقت منش، الهه(1387). طرحواره های ناسازگار و ابعاد طرحواره تجاوز گران جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
9.خسروی، ز.(1376). نقش خود طرحواره منفی در شکل گیری و تداوم افسردگی دوران کودکی و نوجوانی. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا،21،1-16.
10.عابدی، محمدرضا؛ ذوالفقاری، مریم؛ فاتحی زاده، مریم(1387). تعیین رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با ابعاد صمیمت زناشویی ز.جین پرسنل فولاد مبارکه اصفهان. فصلنامه خانواده پژوهی. سال چهارم، شماره 15..
11.علیزاده،سپیده.(1388).بررسی اثربخشی درمان عقلانی هیجانی بر تاب آوری و سلامت روان افراد مبتلا به اچ-ای-وی،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن.
12. فتحی آشتیانی، علی(1391). آزمون های روان شناختی(ارزشیابی شخصیت و سلامت روان). چاپ هفتم.
تهران: انتشارات بعثت.
13.کاپلان سادوک سادوک، بنیامین، سادوک، ویرجینا(2003). خلاصه روانپزشکی. ترجمه فرزین رضاعی(1389). تهران: انتشارات ارجمند.
14.کرینگ، ان.م؛ دیویسون، جراند سی؛ نیل،جان م؛ جانسون، شری لی.( 2007). آسیب شناسی روانی، مترجم شمسی پور، حمید، انتشارات ارجمند.
15.کاویانی،حسین ؛ احمدی ابهری، هرمزی، ک (1381). شیوع اختلالهای افسردگی در جمعیت شهر تهران، مجله دانشکده پزشکی.399-393.
16.گنجی، مهدی؛ گنجی، حمزه(1392). آسیب شناسی روانی براساس DSM-5. جلد اول، چاپ اول، تهران: نشر ساوالان.
17.لطف آبادی، راضیه(1389). مقایسه طرحواره های ناسازگار در مبتلایان به اختلال شخصیت دسته ب و افراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا تهران.
18.موتابی، ف(1384). طرحواره های مربوط به عود در بیماران افسرده اساسی: مقایسه بیماران افسرده اساسی دارای سابقه عود، بار اول و افراد غیر افسرده. پایان نامه جهت دریافت دکترای تخصصی چاپ نشده دانشگاه علوم بهزیستی و
توان بخشی.
19..محمدی، جمال(1382). بررسی شناخت درمانگری گروهی متمرکز بر طرحواره بر ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
20.نوعی، زهرا؛ فتی، لادن؛ عاشوری، احمد(1389). مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و ریشه های والدینی آنها در مبتلایان به اختلالات شخصیت وسواسی اجباری و گروه غیر بالینی. مجله تازه های علوم شناختی.
21.هالچین، ریچاردپی؛ ویتبورن ، سوزان کراس؛( 1948).آسیب شناسی روانی ،دیدگاه های بالینی در باره اختلال های روانی . مترجم سید محمدی ، یحیی، نشر روان، چاپ نهم.
22.یانگ، جفری.کلوسکو، ژانت. ویشار، مارجوری (2003). طرحواره درمانی. راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمه: حمیدپور،حسن. اندوز، زهرا (1389). تهران . انتشارات ارجمند. جلد اول.
23. یوسفی، ناصر؛ اعتمادی، عذرا؛ بهرامی، فاطمه؛ فاتحی زاده، مریم السادات؛ احمدی، سیداحمد(1388). بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه طرح واره های ناسازگار اولیه(EMSS). مجله روان شناسی بالینی، دوره14، شماره2،
ص182-203.
منابع انگلیسی
24.Brown TA, Barlow DH(2002). Classification of anxiety and mood disorders. In D.H. Barlow (Ed.) Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic, 2thEd. New York, NY: Guilford Press;. p. 292-327
25.Calvete et al., (2005). The Schema Questionnaire- Short Form: Structure and Relationship with Automatic Thoughts and Symptoms of Affective Disorders, European Journal of Psychological Assessment, Volume 21, Issue 2, Pages 90-99.
26.Cousineau, (2004). Early Maladaptive Schemas Predisposing Anxiety, Sante Ment Que; 29(1):53-60.
27.Delattre, et al, (2004). The Early Maladaptive Schemas: A Study in Adult Patients with Anxiety Disorders, Encephale; 30(3): 255-8.
28.Dvnyk,M. (2007).In the study of cognitive schemas as intermediate between incompatible with totalitarianism Discomfort and psychological distress on students overlap with early maladaptive schema. Journal Homepage.46,569-574.
29.Evans.J. Heron.Lewis.G.Araya.Ricardo(2005). Neggative self – schemas and the onest of depression in women. British journal of psychiatry,186,301-302.
30.Jens.C. Thimm(2009). Personality and early maladaptive schemas: A five – factor model perspective. Journal of behavior theory and experimental psychiatry.
31.J. Csorba et al(2010). Journal of Affective Disorders120,217-220.
32.Halvorsen, et al, (2009).Dysfunctional Attitudes and EarlyMaladaptive Schemas as Predictors of Depression: A 9-Year Follow-Up Study.
33.Hill,E.,Green.R.,Arnau.A.,Simore.L.,Myer.S.(2010). Research conducted as narcissism and schema Nasazgaravlyh. Schema Therapy: Apractitioner,s Guide. New York: Guilford publications.
34.Ghanbari Jahromi, F., & Naziria, Gh., & Barzegar, M.(2012). The relationship between socially prescribed perfectionism and depression:The mediating role of maladaptive cognitive schemas. Procedia Social and Behavioral Sciences 32,141-147.
35.Kose,F.(2009). On psychological was well-being associated with early abnormalities and interpretive schema. Cognitive Therapy and Research, 26, 405-416.
36. Lumley, Harkness, (2007). Specificity in the Relations among Childhood Adversity, Early Maladaptive Schema and Symptom Profile in Adolescent Depression.
37.Lee.S,(2007).Plans to evaluate two hypothetical models of the cognitive always mediating role between perfectionism and socially prescribed for depression and anxiety Plays payment. Procedia - Social and Behavioral Sciences 32-141-147.
38.Lovibond, p.F, Lovibond, S.H.(1995).The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxity Stress Scale(DASS) with the Beck Depression and Anxity Inventories. Behavior Research and Therapy .33(3):335-343.
39.Oie,D.,Baranoff.J(2007). In his research, "Psychometric was evaluation of the measured data and the Young Schema Questionnaire". Cognitive Therapy center of New York.
40.Rijkeboer, M.M., & Boo,G.M.(2010). Early maladaptive schemas in children. Development and Validetion of the schema inventory for children. Journal ofBehavior Therapy and Experimental psychiatry4,102-109.
41.Reinecke, Simons, (2005). Vulnerability to Depression among Adolescents: Implications for Cognitive-Behavioral Treatment, Cognitive and Behavioral Practice, V.12, n2, p166-176.
42.Renner, F., Lobbestael, J., Peeters, F., Arnte, A., Huibers, M. (2012 ). Early maladaptive schemas in depressed patients: stability and relation with depressive symptoms over the course of treatment. Journal of Affective Disorders,136,581-590.
43.Stopa, C ., Waters.B(2005). Investigate was Form the effect of mood on responses to the Young Schema Questionnaire Short. Journal of cognitive psychotherapy1,11-23.
44.Walker.Jason(2009).The relationship between early maladaptive schema. Chronic and acute depression. And help seeking behaviors. Submitted in partial fulfillment of the requirements of the master of art degree of the graduate school at Rawan University.