فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده فارسی....................................................................................................................................................................ن
چکیده انگلیسی.................................................................................................................................................................س
فصل اول:کلیات پژوهش
پیش درآمد............................................................................................................................................................................2
مقدمه......................................................................................................................................................................................2
1-1بیان مسئله......................................................................................................................................................................3
1-2اهمیت وضرورت پژوهش...........................................................................................................................................5
1-3هدفهای پژوهش..........................................................................................................................................................7
1-3-1هدفهای اصلی........................................................................................................................................................7
1-3-2هدفهای جانبی.......................................................................................................................................................7
1-4فرضیه های پژوهش...................................................................................................................................................7
1-4-1فرضیه های اصلی..................................................................................................................................................6
1-4-2یافته های جانبی.....................................................................................................................................................7
1-5تعاریف مفهومی............................................................................................................................................................7
1-5-1خودنظم بخشی.......................................................................................................................................................7
1-5-2ویژگی های شخصیتی..........................................................................................................................................8
1-5-3کارکردخانواده..........................................................................................................................................................9
1-5-4تیزهوشی..................................................................................................................................................................9
1-5-5مدارس عادی.........................................................................................................................................................9
1-6تعاریف عملیاتی............................................................................................................................................................9
1-6-1خودنظم بخشی.....................................................................................................................................................10
1-6-2ویژگی شخصیتی...................................................................................................................................................10
1-6-3کارکردخانواده.........................................................................................................................................................10
1-6-4تیزهوشی.................................................................................................................................................................10
فصل دوم:پیشینه پژوهش.........................................................................................................................................11
پیش درآمد..........................................................................................................................................................................12
2-1تعاریف ومفاهیم خودنظم بخشی............................................................................................................................12
2-1-1خودنظم بخشی رفتار..........................................................................................................................................12
2-1-2انواع خودنظم بخشی.........................................................................................................................................13
2-1-3خودنظم دهی بیرونی.........................................................................................................................................13
2-1-4خودنظم دهی درون فکنی شده......................................................................................................................14
2-1-5ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم..................................................................................................................14
2-1-6منابع خودنظم بخشی..........................................................................................................................................16
2-1-7 تعیین کننده های شخصی.............................................................................................................................16
2-1-8تعیین کننده های رفتاری.................................................................................................................................17
2-1-9تعیین کننده های محیطی.................................................................................................................................17
2-1-10اصول آموزش برای خودنظم بخشی...............................................................................................................17
2-1-11ضرورت آموزش خودنظم بخشی در مدارس...............................................................................................17
2-1-12الگوهای یادگیری خودنظم بخشی..................................................................................................................18
2-1-13الگوی کرنو...........................................................................................................................................................18
2-1-14الگوی بوگارتس...............................................................................................................................................18
2-1-15الگوی کارور وشییر.........................................................................................................................................19
2-1-16الگوی باتلر ووین...............................................................................................................................................21
2-1-17الگوی پنتریچ.....................................................................................................................................................22
2-1-18راهبردهای شناختی یادگیری........................................................................................................................25
2-1-19راهبردهای خودگردانی جهت کنترل شناخت.........................................................................................25
2-1-20راهبردهای مدیریت منابع...............................................................................................................................25
2-1-21دیدگاه هاو نظریه های یادگیری خودگردان..............................................................................................25
2-1-22پدیدارشناسان....................................................................................................................................................25
2-1-23کنشگران............................................................................................................................................................25
2-1-24ویگوتسکی...........................................................................................................................................................26
2-1-25پردازش اطلاعات.................................................................................................................................................28
2-2تعاریف ومفاهیم ویژگی های شخصیتی...............................................................................................................29
2-2-1ماهیت شخصیت....................................................................................................................................................30
2-2-2کارکردهای روانشناختی.......................................................................................................................................30
2-2-3دیدگاه های موجود درباره شخصیت.................................................................................................................31
2-2-4ساختار واندازه گیری شخصیت..........................................................................................................................31
2-2-5نظریه ها و رویکردهای شخصیت......................................................................................................................33
2-2-6رویکرد روان تحلیلگری........................................................................................................................................33
2-2-7حالت من والدینی...............................................................................................................................................34
2-2-8حالت من کودکی................................................................................................................................................35
2-2-9حالت من بالغ.......................................................................................................................................................35
2-2-10رویکرد شناختی................................................................................................................................................36
2-2-11رویکرد یادگیری..................................................................................................................................................36
2-2-12رویکرد زیستی.....................................................................................................................................................37
2-2-13رویکرد صفاتی....................................................................................................................................................38
2-2-14رویکرد یونگ.......................................................................................................................................................39
2-2-15 رویکرد انسانگرایی............................................................................................................................................39
2-2-16نظریه آیزنگ.......................................................................................................................................................40
2-2-17نظریه کتل............................................................................................................................................................41
2-2-18الگوهای پنج عامل شخصیت...........................................................................................................................42
2-2-19عوامل پنج گانه شخصیت................................................................................................................................43
2-3تعاریف و مفاهیم کار کرد خانواده..........................................................................................................................46
2-3-1راهبردهای خانواده................................................................................................................................................47
2-3-2رویکردهاودیدگاه های تبیین خانواده...............................................................................................................47
2-3-3رویکرد چند نسلی................................................................................................................................................48
2-3-4رویکرد ساختاری.................................................................................................................................................48
2-3-4-1خانواده گسسته...............................................................................................................................................49
2-3-4-2خانواده به هم تنیده.......................................................................................................................................49
2-3-5طرح سه محوری....................................................................................................................................................49
2-3-5-1بد کارکردی رشدی خانواده....................................................................................................................50
2-3-5-2بدکارکردی نظام خانواده...........................................................................................................................50
2-3-5-3بدکارکردی گروه خانواده..........................................................................................................................50
2-3-6دیدگاه راهبردی................................................................................................................................................51
2-3-7 کارکردهای اساسی خانواده..........................................................................................................................51
2-3-8حمایت ومراقبت................................................................................................................................................52
2-3-9جامعه پذیری.......................................................................................................................................................52
2-3-10عاطفه وهمراهی.............................................................................................................................................53
2-3-11مدل فرآیند کارکرد خانواده..........................................................................................................................54
2-3-12نقش ها...............................................................................................................................................................55
2-3-13ارتباط.................................................................................................................................................................55
2-3-14دخالت عاطفی...................................................................................................................................................56
2-3-14-1عدم دخالت یافقدان دخالت......................................................................................................................56
2-3-14-2علاقه...............................................................................................................................................................56
2-3-14-3آمیختگی خودخواهانه................................................................................................................................56
2-3-14-4دخالت دلسوزانه..........................................................................................................................................56
2-3-14-5شبکه................................................................................................................................................................56
2-3-15کنترل...................................................................................................................................................................57
2-3-16ارزشها وهنجارها.................................................................................................................................................58
2-3-17پیشینه پژوهش..................................................................................................................................................58
2-3-18پژوهش های انجام شده در ایران................................................................................................................58
2-3-19پژوهش های انجام شده خارج از ایران........................................................................................................65
فصل سوم:
طرح پژوهش......................................................................................................................................70
3-1پیش درآمد..................................................................................................................................................................71
3-2طرح پژوهش................................................................................................................................................................71
3-3جامعه آماری................................................................................................................................................................71
3-4ابزارپژوهش..................................................................................................................................................................73
3-4-1پرسشنامه پنج عاملی شخصیت.........................................................................................................................73
3-4-2پرسشنامه عملکرد خانواده..................................................................................................................................74
3-4-3پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد...........................................................................................................................77
3-5شیوه اجرا...................................................................................................................................................................78
3-6 روش آماری.................................................................................................................................................................78
فصل چهارم:یافته های پزوهش........................................................................................................79
4-1پیش درآمد.................................................................................................................................................................80
4-2تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه یک..............................................................................................................80
4-3تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه دو..................................................................................................................82
4-4تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه سه..................................................................................................................86
4-5یافته های جانبی........................................................................................................................................................90
4-6یافته های جانبی یک...............................................................................................................................................89
4-7یافته های جانبی دو...................................................................................................................................................90
4-8یافته های جانبی سه................................................................................................................................................90
4-9یافته های جانبی چهار.............................................................................................................................................91
4-10یافته های جانبی پنج.............................................................................................................................................92
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری..............................................................................................................................95
5-1پیش درآمد................................................................................................................................................................96
5-2مروری برمسئله وهدف پژوهش.............................................................................................................................96
5-3تبیین یافته ها به ترتیب.........................................................................................................................................96
5-4فرضیه یک....................................................................................................................................................................96
5-5فرضیه دو.....................................................................................................................................................................98
5-6فرضیه سه...................................................................................................................................................................99
5-7یافته یک....................................................................................................................................................................100
5-8یافته دو....................................................................................................................................................................101
5-9یافته سه...................................................................................................................................................................101
5-10یافته چهار..............................................................................................................................................................101
5-11یافته پنج...............................................................................................................................................................102
5-12محدودیت های پزوهش.....................................................................................................................................102
5-13پیشنهادهای پژوهشی.........................................................................................................................................103
5-14پیشنهادهای کاربردی........................................................................................................................................103
فهرست منابع فارسی.....................................................................................................................................................105
فهرست منابع انگلیسی.................................................................................................................................................111.
پیوست.............................................................................................................................................................................114
پرسشنامه کارکرد خانواده..........................................................................................................................................113
پرسشنامه شخصیت نئو..............................................................................................................................................116
پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد.................................................................................................................................. 123
منبع:
منابع فارسی
ابراهیمی قیری، ا. (1392). مقایسه انگیزش تحصیلی و امید تحصیلی د انش آموزان تیزهوش و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
ابوت، پ؛ و والاس ،ک. (2010). درآمدی بر جامعهشناسی نگرشهای فمینیستی، ترجمه مریم خراسانی و حمید احمدی، تهران: دنیای مادر.
اتکینسون، ر؛ اتکینسون، ر؛ اسمیت، ا؛ بس، د؛ و هوکسما، س. (2000). زمینه ی روانشناسی هیلگارد، ترجمه براهنی،محمد تقی; بیرشک،بهروز; بیک،مهرداد; زمانی،رضا; شهر آرای، مهرناز; کریمی، یوسف ;گاهان، نیسان; محی الدین، مهدی; هاشمیان، ( 1385 ). چاپ نهم. تهران: رشد.
اتکینسون ، ر وهیلگارد ، ا. (2006 ). زمینه روانشناسی، ترجمه رفیعی، ح ؛ ارجمند ،م ؛ حمیدپور ،ح . (1391 ) .تهران: ارجمند .
احمدی پور، ط. ( 1387). اثر بخشی آموزش دو جانبه بر یاد گیری خود تنظیم دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان شهرستان سقز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
احمدی، م ; کرمی، م; حسینی المدنی، س.ع. (1393). مقایسه خودتنظیمی و هوش هیجانی دانش آموزان پسر سال ا ول متوسطه تیزهوش و عادی. مجله پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی،1 ،62-69.
استوار،ن. (1380). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد در تکالیف علوم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
افتخار، ز؛ حافظی، ف؛ و سید نژاد، م. ( 1389 ). مقایسه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، ویژگی شخصیتی دانش آموزان دبیرستانهای تیزهوش و عادی شهر اهواز. مجله یافتههای نو درروانشناسی،127-140.
اعزازی، ش.( 1385). جامعهشناسی خانواده: با تاکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
امانی،ف; امانی،ع; و محمدپور، ح. (1391). مقایسه باورهای انگیزشی، راهبردهای خودتنظیمی و عوامل شخصیتی و نقش پیش بینی کنندگی آنها بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش وعادی. زن ومطالعات خانواده، 4 ، 15. 62-43.
امینی زرار، م. (1387). رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دولتی اشنویه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
امینی،ش. (1382). بررسی نقش خود کارآمدی، خود تنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته علوم تجربی شهرشتان شهر کرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
ایروانی، م; یوسفی حمیدی ،س. ( 1388). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و بحران هویت نوجوانان خمینی شهر. مجله جامعه شناسی،1.4 .
برک، ل. (2007). روانشناسی رشد از لقاح تا کودکی، ترجمه: محمدی سید یحیی،(1393). تهران، ارسباران . 382-384.
بستان، ح. (1385). اسلام و جامعهشناسی خانواده، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
پارسایی،ا. (1390). مقایسه سبکهای شناختی یادگیری دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی شیراز. روشها و مدل های روانشناختی،2 ، 47-64.
پروچاسکا،ج .او و نورکراس،ج. (2012). نظریه های روان درمان، ترجمه.سیدمحمدی (1389).تهران: رشد.
پروین، ل؛ جان، الیور.ب) . 1985). روان شناسی شخصیت نظریه ها و کاربرد. ترجمه پروین کدیور و محمد جعفرجوادی (1381 ) .تهران: آییژه.
پور قاسمی، م. (1389). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کارکرد خانواده زنان دارای همسر معتاد، پایان نامه کارشناسی ارشد، شماره ثبت187-700. گروه مددکاری اجتماعی.
تمنایی فر، م؛ صدیقی ارفعی، ف؛ و گندمی، ز. (1391 ). رابطه بین اعتیاد به اینترنت با ویژگی های شخصیتی دانش آموزان مقطع متوسطه. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان( طبیب شرق)،14(1)، 67-71.
توابی،ل. (1390). بررسی و مقلیسه راهبردهای فراشناختی در بین دانش آموزان تیزهوش وعادی دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه زنجان.
ثنایی ذاکر، ب ؛ علاقبند، س؛ و هومن، ع ).1387 ( .مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج .تهران: بعثت.
ثنایی،ب. (1387). مقیاسهای سنجش خانواده وازدواج. تهران: بعثت.
جلالی، ا ;عارفی، م. (1388). مقایسه خودگردانی و دانش آموازن تیزهوش و عادی و نقش پیش بینی کنندگی ابعاد برای عملکرد تحصیلی دانش آموزان شهر شیراز. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی.
جلیلوند، م ; اژه ای، ج. ( 1374 ). مقایسه ویژگیهای شخصیتی دانش آموزان تیزهوش مراکزاستعداد درخشان و دبیرستانهای خاص تهران. مجله استعدادهای درخشان، 4. 30.
حاتمی،ج; تقی زاده، ع; و محبی نیا، ج. (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی با یادگیری خودتنظیمی وخودپنداره با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسرپایه سوم متوسطه کاشان. فصلنامه مطالعات آموزشی وآموزشگاهی،1،2.
حامدی فرد ،م. (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله اجتمتعی بر مهارتهای اجتماعی و مشکلات بین فردی در در دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش.پایان نامه کار شناسی ارشد دانشگاه گیلان.
حسن زاده ،ر. ( 1392). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، ساوالان ،چاپ چهاردهم .
حسین خانزاده ،ع. (1392 ). روانشناسی وآموزش کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه. تهران: اوای نور .چاپ دوم
حسین خانزاده ،ع. (1392 ). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان و نوجوانان. رشد فرهنگ. چاپ دوم.
حسینی، م. ( 1388 ). بررسی ارتباط ابعاد کارکرد خانواده و خودتنظیمی فرزندان. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز.
حق شناس، ح; چمنی، ا ؛ و فیروزآبادی، ع. (1385). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستانهای تیزهوشان و دبیرستانهای عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی ،8 ، 29-30.
خانی، م ;باقری،ص؛ و دانشیار،ش. (1392). رابطه راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده با نمره فیزیک دانش آموزان سوم متوسطه. اتحادیه های انجمن علمی آموزش معلمان فیزیک،چهاردهمین کنفرانس فیزیک ایران. دانشگاه فرهنگیان.
خورسندی، ف؛ کامکار،م؛ و ملک پور، م. (1389). رابطه پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی87-1386، رویکردهای نوین آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان ،5، 1،41-64.
خورشید، ع. ( 1390 ). بررسی رابطه چندگانه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای یادگیری دانش آموزان متوسطه نظری شهرستان بیجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
دست غیب، ف. (1389). بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده با ویژگی شخصیتی و خودکارآمدی دانش آموزان دبیرستانهای شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دلاور ،ع. (1390). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی،تهران:رشد، چاپ هشتم.
دوبووار، س. (1949). جنس دوم، ترجمه قاسم صنعوی(1380) ، تهران: توس.
دیباج نیا ،پ. (1383). بررسی رابطه کارایی خانواده وخودپنداره در دانشجویان دانشکده توانبخشی شهید بهشتی در سال1381 ، مجله پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی ، 9 ، 40 ، 137-240
راس، ا. (2007). روان شناسی شخصیت، نظریه ها و فرایندها. ترجمه سیاوش جمال فر.(1382) تهران: نشر روان.
رزمی فر، ز. ( 1389 ). بررسی رابطه خودکارآمدی، هستهی کنترل و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی شهر کازرون. دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
رفیعیان، ک. (1379). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خود گردان، مولفه های انگیزشی(خود کارآمدی، ارزش های درون زاد، اضطراب امتحان) و هوش با همدیگر و با عملکرد تحصیلی دانش اموزان پسر در سال دوم دبیرستان های شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد.
ریاسی،ح. (1391). مقایسه افسردگی دانش آموزان عادی وتیزهوش شهرستان بیرجند .مراقبت های نوین، فصلنامه علمی دانشکده پرستاری مامایی علوم پزشکی بیرجند، . 9، 2.
ریحانی ، ف؛ و زینی،و. (1386). تیپ های روان شناختی و روابط آنها: بر اساس روش میرز- بریجز و سو شیونیکس، نشر دورود، شاهین شهر.
زارع ،م؛ آذربخش،م؛ و ساریخانی،ر. ( 1392). تأثیر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و خود تنظیمی سطوح بالای یادگیری در درس فیزیک،اصیل، 4، 4، 18-24.
ساعتچی، م. ( 1389 ). آزمونهای روانشناختی، تهران . نشر ویرایش،چاپ اول
سامانی ،س ; و حسینی ،م. (1391). ارتباط ابعاد کارکرد خانواده و خود تنظیمی فرزندان، فصلنامه خانواده پژوهی ، 8 ، 31.
سگالین، م. (1370). جامعهشناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی، تهران:مرکز.
سلیمان نژاد،ا ; و حسینی نسب،س.د. ( 1391). تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک های شناختی دانش آموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی، مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، 4 ، 2 ، 81-115.
سلیمی شکراب، س. (1389). بررسی نقش هوش معنوی وهوش هیجانی در پیش بینی اظطراب امتحان دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
سواری، ک؛ ونیسی، ع . ( 1391 ). ارتباط خودتنظیمی تحصیلی و خوداثربخشی با گرایش به تکالیف درسی.فصلنامه روانشناسی تربیتی26و.84-91
سیاسی، ع.ا. (1374). روان شناسی شخصیت. تهران: سینا.
سیف، ع.ا. (1388). روانشناسی پژوهشی نوین. تهران: دوران.
شاملو، س. (1393). روانشناسی بالینی. تهران:رشد.
شعاری نژاد، ،ع.ا. (1380). نگاهی نو به روانشناسی آموختن یاروانشناسی تغییر رفتار . تهران: چاپخش.
شعاری نژاد،ع.ا. (1370.) روان شناسی عمومی. تهران: طوسی.
شفیع آبادی، ع؛ ناصری، غ. (1386). نظریههای مشاوره و رواندرمانی، تهران: نشر دانشگاهی.
شولتز،د. شولتز،س. (1998) .نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی(1389.( نشر: ویرایش.
شولتز،د. (1990) .نظریه های شخصیت.ترجمه کریمی،ی . جمهری، ف. نقشب ندی، س . گودرزی، ب . بحیرایی،ه . و نیکخو،م. (1393). تهران: ارسباران.
شیرازی تهرانی، ع. (۱۳۸۱). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود - تنظیمی با عملکرد تحصیلی دان شآموزان دختر و پسر دبیرستا نهای شهر اصفها ن، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، اصفهان.
صابر ،ف. (1390). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای حل مسئله در مردان معتاد و غیر معتاد . پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه گیلان.
صادقی، م . ( 1391 ). تعیین نقش کارکرد خانواده بر خودتنظیمی و خودکارآمدی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
صمدی ،م . (1386) .تأثیر روشهای تربیتی والدین وخود تنظیمی بر پیشرفت تحصیلی، تازه های علوم شناختی ، 9 ، 1 ، 40-48 .
طالب زاده نوبریان، م ;ابولقاسمی،م; عشوری نژاد، ف; و موسوی،ح. (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره ،یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، مجله روشها مدلهای روانشناختی . 4، 65-79.
عبدی، س؛ باباپور، ج ؛ و صادری اسکویی، ا. (1387). رابطه ی ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با توجه آگاهانه به حال در دانشجویان، مجله ی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی،10. 4، 281-288.
عسگری، پ؛ و مرعشیان، ف. (1387). رابطه بین ویژگی های شخصیتی و اضطراب کامپیوتر با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. یافته های نو در روان شناسی، 2(7)، 23- 35.
عطار، ح. (1388). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مدیران شرکتهای خودرو سازی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی واداری، دانشگاه مازندران.
غلامی، ی. (1382). بررسی ارتباط جهت گیری هدف با یاد گیری خود گردان در دانش آموزان دختر و پسر سال سوم متوسطه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
فتحی آشتیانی،ع . (1391). آزمونهای روانشناختی ارزیابی شخصیت وسلامت روان، انتشارات: بعثت.
فراهانی، ح ; و عریضی، ح. (1384). روشهای پیشرفته پژوهش در علوم انسانی، اصفهان: جهاددانشگاهی،چاپ اول.
فرمهینی فراهانی، م؛ عبدالملکی، ج ؛ و رشیدی، ز. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، 30، 85-98.
فریدمن، ج. (1381). فمینیسم،ترجمه فیروزهمهاجر،تهران،آشیان.
فیروزبخت، س. (1390). بررسی نقش واسطه تاب آوری در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده وخودتنظیمی انگیزشی در دانش آموزان دختر وپسر. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه شیراز.
قدیمی، س. (1388). بررسی و مقایسه رابطه شیوه فرزند پروری و خلاقیت در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانی و هنرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
قربانخان، ن. (1391). مقایسه خودنظیمی و تاب آوری در دانش آموزان تیزهوش و عادی بندرعباس. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت.
قریشی ،م . (1391). مقایسه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی فرزندان در گونه های مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند ومحتوی خانواده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت .
قنبری نوشری، م. (1391). مقایسه رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه ،ویژگیهای شخصیتی و سبکهای ابراز هیجان در زوجین عادی ودر آستانه طلاق. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
کارشکی،ح؛ خرازی، س.ع.ن؛ اژه ای، ج؛ و قاضی طباطبایی، س. م. (1388). رابطه ادراکات محیطی خانوادگی، باورهای انگیزشی و یادگیری خودتنظیمی: آزمون یک الگوی علی ، مجله روانشناسی، 50، 2.13،190-205.
کجباف ,م; موسوی،ح؛ و شیرازی،ع. (1382). بررسی رابط باورهای انگیزشی وراهبردهای یادگیری خودتنظیمی باعملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، فصلنامه تازه های علوم شناختی ، 5،1.
کدیور، پ. (1388). روانشناسی یادگیری، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.
کدیور، پ ؛ جوادی، م؛ و ساجدیان ،ف. (1380 ). رابطه سبک تفکر و خود تنظیمی با انگیزش پیشرفت .پژوهشکده تعلیم وتربیت.
کدیور، پ. (1393). روانشناسی تربیتی.ویراست دوم. تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.چاپ پانزدهم.
کرامتی، ا؛ شهامت،م؛ و خسروی،ح. (1390). بررسی رابطه محیط اجتمتعی و میزان خودتنظیمی در دانش آموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی،6.
کریمی، ی) . 1387). روان شناسی شخصیت .تهران: ویرایش .چاپ پنجم .
کریمی،ک. ( 1388 .(بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی نیروهای پلیس . دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6. 24. کرین، و. (2006). نظریه های رشد، ترجمه ی غلامرضا خوی نژاد، علی رضا رجایی، تهران،رشد.
کرین، و. (2006). نظریه های رشد، ترجمه ی غلامرضا خوی نژاد، علی رضا رجایی، تهران :رشد.
کشتی دار ، م؛ طالب پور، م؛ اقدسی، م.ت؛ و جهانگیری، م. (1389). مقایسه راهبردهای خود تنظیمی در میان ورزشکاران مرد و زن رشته های انفرادی و گروهی، پژوهش نامه علوم ورزشی ،12.6 ، 83-101.
کوئن، ب. (2009). درآمدی بر جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: توتیا.
گراگلیا، ک. (2003). فمینیسم در آمریکا تا سال 2003، تلخیص، ترجمه و تدوین معصومه محمدی، قم، معارف، جلد 2.
گرت، ا. (2012). جامعهشناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، تهران:دیگر.
گلچین ،م ؛ نصیری ،م ؛ نجم ، ب؛ و بشردوست، ن. (1378 ). ارتباط عملکرد خانواده با ویژگیهای روانی نوجوانان پسر ودختر . پژوهش در علوم پزشکی، 297-299 .
گلدنبرگ، ای؛ وگلدنبرگ، ه. (2013). خانواده درمانی. ترجمه حسینی شاهی،ح؛ و نقشبندی،س(1392). تهران:روان.
لواسانی،م؛ اژه ای،ج. (1392). تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مهارت خودتنظیمی و درگیری تحصیلی و اظطراب امتحان. مجله روانشناسی،2.17.
مانی، آ. (1383). بررسی رابطه طبقات دلبستگی و ویژگی های شخصیتی با احساس شادکامی بین دانشجویان دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
محمدپور، ن. (1391). بررسی سبکهای یادگیری ویادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی هنرجویان کارودانش هنرستانهای شهریار. پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاداسلامی تهران.
محمدپورپیر علیدهی، ن. (1391). مقایسه خودتنظیمی و تاب آوری دانش آموزان تیزهوش وعادی بندر عباس. پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
محمدی روزبهانی، ن. (1390). رابطه انسجام خانواده و انعطاف پذیری خانواده و ویژه گی های شخصیتی با عزت نفس مشروط ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی .
مردعلی، ل ; و کوشکی ،ش. (1387). رابطه خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی .اندیشه و رفتار ،دوره دوم . 7 .
مشیرزاده، ح. (1383). مقدّمهای بر مطالعات زنان، تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
مفیدی ،ف. (1390). اصول و مفاهیم آموزش وپرورش پیش از دبستان، چاپ و نشر کتابهای درسی.
مک کری، ر. آر؛ کاستا، پائول. تی. (1986 ). شخصیت در بزرگسالی .ترجمه میرتقی گروسی فرشی و فرهاد محمدی تبریز( 1386). جامعه پژوه.
منصور ،م .(1390). روانشناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری .چاپ دوازدهم .
میتو،اچ;السون،پی.آر.هرگنهان.(2009). .نظریه های یادگیری.ترجمه سیف،ع.تهران:دوران.(1392).
میرزائیان، ب؛ حسن زاده، ر؛ شیردل، خ. (1391). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک شهر ساری، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی،4.7. 77-87.
مینوچین ، س. ( 1976). خانواده و خانواده درمانی، ترجمه ب.ثنایی ذاکر. تهران امیر کبیر.
مینوچین،س؛ و فیشمن،اچ.چ. (1976). فنون خانواده درمانی. ترجمه بهاری، ف و سیا،ف1381).تهران:رشد.
نادریان جهرمی، م ؛ و امیرحسینی، س.ا. (1386). بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی و دموگرافیکی مدیران ورزشی با مهارت های شغلی آنان4،.15، 105-114.
نجمی،س.و فیضی،ا. (1390). بررسی رابطه ساختاری کارکردخانواده و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی،2،6.
نیکدل،ف.(1385).بررسی ومقایسه خودتنظیمی یادگیری وسازگاری عاطفی،اجتماعی وآموزشی در دانش آموزان کاربر اینترنت وغیر کاربر اینترنت دبیرستانهای پسرانه تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
وطن خواه، ح. رو ابوالقاسمی،ش. ( 1388). روانشناسی شخصیت، چاپ دوم، تهران: احسن.
هام، م. (1997 ). فرهنگ نظریههای فمینیستی، ترجمه نوشین احمدی خراسانی و دیگران(1382)، تهران
: توسعه.
منابع انگلیسی
Aksan,N. (2009). A descriptive study: epistemological beliefs and self regulated Learning. journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 896-90
Asch, M. (2004). Motivation and Learning. Ivy Publishing House.
Bahattin .g ;muge ,a .(2010) . Are There Association Among Big Five Personality Factors ,Perceived Family Environmet and Hopelesssness ?. Social and Behavioral Science , 5458-5462 .
Bembeutty, H. (2008). Self- Regulation of learning and Academic Delay of Gratification, Gender and Ethnic Differences among college students, Journal of Advanced Academics.
Bidjerano, T. & Yun Dai, D. (2007). The relationship between the bigfivemodel of personality and selfregulatedlearning strategies.Learning and Individual Differences, 17, 6981.
Brown,B.B., Mounts, N., Lumborn,S.D., Stenberg,L.(2009). Practice and Peer.Group Affiliation In Adolescence and Child Devalopment.4.467-482.
Bufford –Bouchard. (2002). therese, parent, sophie and laviree. Self-regulation on a concept–formation task among average and gited student, excremental child psychology, 56(1),115-134.
Bugarts, M.(1999).Self Regulation Learning : Where We Are Today.Internatinal Journal Of Education Reserch,31.
Cazan, A .M .(2012 ).Teaching Self Regulated Learning Strategies for Psychology Students. Social and Behavioral Sciences, 78 , 743 – 747.
Charlotte, D, Gerhard. B, & Hans- P. L. (2008). How can primary school students learn self – regulated strategies most effectively ? A meta- analysis on self – regulation training programmers, Educational Research Review, In Press, C orrected Proof.
Chamorro,B., moutafy, M., & Farenham, A. (2005). Psychological characteristics of academically gifted and regular stuidents. American council on university of Nebraska-Lincoln.
Chew ،K .H .P .& Dillon ،B .D. ( 2013 ).Statistics anxiety and the Big Fide Personality Factors.Social and Behavioral Science 112 , 1177-1186.
Danisman،I .G ;Tiftik،N .(2014) . Measuring family strengths and capabilities: Reliability and validity of the Turkish version of the Family Functioning Style Scale . Social and Behavioral Sciences, 114 , 346 – 350.
Demir ,k ., Kok,A. (2012) .Students Family and Family Values .Social and Behavioral Science ,4,7 .501-506 .
Dugun,R.F.&Andrade,H.L.(2012).Emploring The Construct Validity Of Academic Self Regulation Using a New Self Report Questionnaire.The Intenhation JurnalOf Education Psychological Assessment.7(1),45-63.
Eyesenck, H.J. (2000). personality in primary school children, Family background of British jour-nal of educational psychology.
Furnham,A. Cham orroPrem uzi c,T. & McDougal l,F. (2003). Personality , cogni t iveability, and beliefs about intelligence as predictors of academi cperformance. Learning and Individual Differences, 14, 4966
Goudas, M. , Kolovelonis, A & Dermitzaki, I. (2010). The effect of different goals self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting. Jounal of learning and Instruction. , 10, 1-10.
Gungor،F ;Kurt،H ;Ekicy، G .(2013 ).The relationship between personality types and self-efficacy perceptions of student teachers. Social and Behavioral Sciences, 116 , 786 – 790.
Heinz, N, Marlene schommer-Aikins, M. (2002). Self regulated science Learning with Highly Gift-ed students; the role of cognitve,motivational,and environmental variables. European Journal of high ability studies, 13 .
Hrbaskova،K., Hiadik , J. (2011 ). Domain-Specific Context of Students´Self-Regulated Learning in the Preparation of Helping Professions. Social and Behavioral Sciences, 29 , 330 – 340.
Ibrhim,S.H., & Christooher,A. (2010). Goal Efficacy And Metacognitive Self Regulation.
International Journl Of Education, .2.
Kaplan HI, Sadock BJ. (2003).Synopsis of Psychiatry , 9thEd., Williams and Wilkins Montalvo F, Torres G. Self-regulation learning current and future direction. Electr J Res Educ Psychol , 2(1), 1-34.
Lee, J.K . (2008). The effects of self-regulated Learning strategies and system satis faction regarding leamers performance. In formation and Mangement, 40 ,133-140.
Magno, C. (2011).Validating The Academic Self Regulation Learning And StudyStrategies Inventoriy.The Intennation Journal Of Education Pshychological Assessment, (2),56-73.
Malkoc,A.(2010).Big Five Personality Trait And Coping Style Predict Subjective Well-Being.Social And Behavioral Science.12,577-581.
Meteyard,I.d., Andersen, K.L& Marx. (2011). Exploring the Relationship etween Differentiation of self anrelijious Questing In Students from two faith Based colleges. Pastoral psychol. D O I 100 1007/s.
Nota, L. (2004). Self–regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study International Journal of Educational Research, 41, 3, 198- 215.
Pintrich.P.R & DeGroot, E.V, (1990). motivational and self-regulated learning components of dassroomacademic performance journal of Educational psychology, 82,33-40.
Ridder،D.D., Fujita،K., Mann, T. (2013). Self Regulation Of Health Behvior Socia lPsychological Approach To goal Setting And Goal striving. Health Psychology ، 23، 5،487-498.
Ryan, R. M. & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role ofmotivation and attitudes in adolescents help seeking in math class.Journal of Educational Psychology,89, 2,329-341.Schaefer, Richard.1989. Sociology, New York, McGraw, Hill Book Co.
Seo, D.,&Taherbhai,H.(2009).Motivational beliefs and cognitive processes in mathematicsachievement, analyzed in the context of cultural differences: a Korean elementary school example. Asia Pacific Education Review10, 193–203.
Shih,h.f;Huieileen chen,s;Chu chen,s;Chywey,sh.(2013).The Relationship Among Tertiary Level Efl Students Personality Oniine Learning Motivation And Online Learning Stisfaction.Social And Behavioral Science.11,112-116.
Stevens, M. J & Lane, A. M. (2000). Moodregulating strategies used by athletes.Journal of Sports Sciences, 18, 58-59.
Watner, Carl. On the History of the Word "Voluntaryism". The Voluntaryist. Retrieved on 2009-04-01.Zimmerman. B. J. & Martinez-pons, N. (1988). Constrat validation of a strategy model of student self- refulated learning, Journal of Educational-Psychology.
Zee ،M ., Koomen،H .M .y .,Vander Veen،I . (2013) .Student – teacher relationship quality and academic adjustment in upper elemnthrySchool : the role of Student Personality.Journal of School Psychology , 51 , 4 , 519-533.
Zimmerman, B. J., & Martinez- pons, N. (1990). Student Differences in self- regulated learn-ing: relating grade, sex and gifteduness to self- efficacy and strategy use journal of Educa-tional psychology, 84(1), 51-59.
Zimmerman, B. J. (2001). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. In B. J. Zimmerman & D. H. schunck (Eds. ), Self-regulated Learning and academic achievement: Theoretic Perspectives, 1 – 37 .
Zimmerman and Martincz. M. (2002). Self Regulationlearning.Journal of educational psychology, 108(3):253-289.
Zimmerman .B,J. Barry.J. (1994). Sself regulation oflearning and performance : issaes educationapplication., Journal of Educatioinal psychology. 82(3):468 -483.
Zupancic ,m;Kuvcic,t .(2014) Studenys Personality Traits Predicting Individuation to Mothers and Fathers .Jurnal of Adolescence ,37 .714-726 .
Zimmerman. B.J .(2000). Attining self – regulation A.school cognitive persp.ectiovsandiego, ca. Cognitiveperspective. sahdiego. ca. academic press. e.
Zumbrunn,SH., Tadlosk,j., & Roberts, Sharon,Z.(2011). Enlouraging Self Regulation In Th Classrom.Metropolitan Educational Reserch Consortium Virginia University.
Zyrianova.n.m., Cherkova.u.d . (2013). Pankartova.a.,The influence of Birth Order and Family Size on the Relationships Between Cognetive Ability and Personality Trait .Social and Behavioral science ,86 .262-266 .