فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه. 3
بیان مساله. 4
اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
فرضیه های تحقیق.. 8
هدفهای تحقیق.. 9
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
فصل دوم:مروری برادبیات وپیشینه تحقیق
مبانی نظری.. 9
توانمندسازی.. 13
تاریخچه ومبانی توانمندسازی.. 14
تعاریف توانمندسازی.. .16
ضرورت توانمدسازی کارکنان در سازمان. 16
راهکارهای عملی توانمندسازی.. 16
اهداف توانمندسازی کارکنان. 19
نتایج حاصل ازاجرای توانمندسازی.. 20
پیش نیازهای توانمندسازی.. 21
برنامه های توانمندسازی.. 23
دیدگاه های تونمندسازی.. 25
مدل های توانمندسازی.. 25
خلاقیت... 29
مفهوم خلاقیت... 30
پیشینه خلاقیت... 30
تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانی. .. 31
نظریه های علمی خلاقیت... 32
مفاهیم مرتبط با خلاقیت... 35
فرایند خلاقیت ونوآوری.. 38
ارتباط خلاقیت،نوآوری،اختراع. 38
اهمیت خلاقیت ونوآوری.. 39
دلایل خلاقیت برای مدیران ازدیدگاه پروا 41
ویژگی های یک تفکر خلاق.. 41
تسهیل وپدیدآیی خلاقیت... 41
محرک های فرایندخلاقیت... 43
موانع خلاقیت... 44
ضرورت خلاقیت ونوآوری درسازمان. 46
نقش مدیردرپرورش خلاقیت... 49
مدیریت کیفت فراگیر. 46
مفهوم کیفیت... 46
جایگاه کیفیت ودلایل اهمیت آن. 47
عوامل موثردرکیفیت... 48
تعاریف مدیریت کیفیت فراگیر. 50
تاریخچه مدیریت کیفیت فراگیر. 49
مدیریت کیفیت فراگیردرجهان امروز 53
نظریه پردازان مدیریت کیفیت فراگیر 51
اصول مدیریت کیفیت فراگیر. 57
اهداف مدیریت کیفیت فراگیر. 57
فواید مدیریت کیفیت فراگیر. 57
برنامه ریزی راهبردی درچارچوب مدیریت کیفیت جامع. 58
تعریف برنامه ریزی راهبردی.. 58
ننقش برنامه ریزی های راهبردی دررشدسازمان. 69
فوایدبکارگیری برنامه ریزی راهبردی.. 69
تفاوت مدیریت کیفیت فراگیربامدیریت سنتی.. 62
تحقیقات انجام شده درخارج ازکشور...............................................................................................62
تحقیقات انجام شده درداخل کشور.......................................................................................................70
جمع بندی.. 71
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
روش پژوهش... 73
جامعه پژوهش... 73
روش نمونه گیری و حجم نمونه. 73
روش گردآوری اطلاعات... 73
ابزار گردآوری اطلاعات... 73
روایی و پایایی ابزار. 74
روش اجرای تحقیق.. 76
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 76
ملاحظات اخلاقی.. 76
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها(یافته ها)
الف) داده های توصیفی.. 78
ب) آمار استنباطی.. 81
فصل پنجم: بحث ونتیجه گیری
خلاصه تحقیق.. 87
بحث و نتیجه گیری.. 87
محدودیت های تحقیق.. 93
پیشنهادات کاربردی.. 94
پیشنهاد پژوهشی.. 95
فهرست منابع: 96
منابع فارسی.. 96
منابع لاتین.. 98
پیوست ها
پرسش نامه مدیریت کیفیت فراگیر 104
پرسش نامه خلاقیت... 109
پرسش نامه توانمند سازی.. 114
چکیده انگلیسی 116
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول1-2:تفاوت مدیریت کیفیت جامع ومدیریت سنتی............................................................. 62
جدول1-4: توزیع حجم نمونه آماری بر اساس سن................................................................... 78
جدول2-4: توزیع حجم نمونه آماری بر اساس وضعیت تأهل..................................................... 78
جدول3-4: توزیع حجم نمونه آماری بر اساس جنسیت............................................................. 79
جدول4-4: توزیع حجم نمونه آماری بر اساس سابقه کار........................................................... 79
جدول 5-4: شاخصهای آماری مدیرت کیفیت فراگیر،خلاقیت وتوانمندسازی و ابعاد آن................. 84
جدول6-4: آزمون همبستگی بررسی رابطه میان مدیریت کیفیت فراگیروخلاقیت با توانمندسازی.........88
جدول7-4: آزمون همبستگی بین مدیریت کیفیت فراگیر با توانمندسازی........................................ 92
جدول8-4:آزمون همبستگی بین ابعاد خلاقیت باتوانمندسازی....................................................... 87
جدول9-4: جدول تحلیل رگرسیون همزمان ابعاد مدیریت کیفیت جامع با توانمندسازی................. 88
جدول10-4: جدول تحلیل واریانس گام به گام ابعاد مدیریت کیفیت جامع با توانمندسازی........... 88
جدول11-4: نتایج تحلیل رگرسیون خلاقیت وتوانمندسازی........................................................ 84
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-2متغیرهای خلاقیت ومحرک های ابتکاردرسازمان........................................................ 42
نمودار 2-2:مدیریت عملیات وسوداوری.................................................................................... 47
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 1-2 مدل رهبری توانمندسازی لاوراک.............................................................................. 26
شکل 2-2 مدل رهبری توانمندسازی هارلی................................................................................ 27
شکل 3-2 مدل رهبری توانمندسازی والام واستورم..................................................................... 28
شکل شماره 4-2: مدل سیستمی توانمندسازی............................................................................. 29
شکل شماره5-2: مدل توانمندسازی رابطه هوش وخلاقیت واختراع.............................................. 39
شکل 6-2 چرخه دمینگ.......................................................................................................... 56
شکل 7-2 سلسله مراتب نیازهای سازمانی................................................................................. 59
منبع:
منابع و ماخذ
منابع فارسی
ابطحی، س و عابسی، س. (1386). توانمندسازی کارکنان، موسسه تحقیقات و اموزش مدیریت
اولیاء،م.(1378) .مدیرت کیفت جامع(TQM)وجایگاه آن درآموزش عالی.فصلنامه پژوهش وبرنامه ریزی درآموزش عالی.(18):صص 44-27.
احمدی، س. (1388). رهیافتی بر سازمان و مدیریت، چاپ اول، فیروزآباد (فارس)، انتشارات دانشگاه ازاد اسلامی فیروزآباد
اسکندری، م. (1382). طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران بررسی موردی مدیران کاروانهای حج جمهوری
امیرحسینی،خ. (1385) . خلاقیت ونوآوری(مبانی،اصول،تکنیک ها)،انتشارات عارفکامل چاپ دوم
اسمی ،ک.(1385).بررسی تحلیل رابطه ساختارسازمانی باخلاقیت سازمانی درمدارس متوسطه شهرشیراز،پایان نامه کارشناسیارشد مدیریت آموزشی واحدشیراز.
ارغوانی ،فاطمه.(1379). پایان نامه باموضوع بررسی تجزیه تحلیل اثرات فرهنگ سازمانی برخلاقیت سازمانی درواحدهای صنعتی استان قم.
ایران زاده، سلیمان و بابایی هروی، صادق (1389). توانمندسازی کارکنان در سازمانهای نوین، تبریز، انتشارات فروزش
استونزجیمزوفریمن ،ادوارد.(1385) . مبانی مدیریت،ترجمه:علی پارسیان سیدمحمداعرابی،انتشارات:شرکت چاپ ونشربازرگانی
بلانچارد، ک و کارلوس، ج و راندولف. (1381). مدیریت تواناسازی کارکنان، ترجمه: مهدی ایران نژادپاریزی، تهران، انتشارات مدیران، چاپ دوم
پیرخائفی ،ع .(1387) . پرورش خلاقیت(مبانی وارزشها)،انتشارات هزازه ققنوس،چاپ دوم
پرهیزکار، ک. (1373). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی، تهران، انتشارات دیدار چاپ اول
پورآمن، ب. (1375). آموزش نیروی انسانی فراگردی پیوسته در افزایش بهره وری سازمانها، تهران، مجموعه مقالات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول
مهربان، ر .(1388). مدیریت کیفیت جامع (روش پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع) مشهد، انتشارات جهان فرد
محمدی، م .(1380). توانمندسازی نیروی انسانی، فصلنامه مدیریت، شماره های 31 و 32.
محزون،م.(1385).بررسی تاثیرابعادمدیریت کیفیت جامع براثربخشی کارکنان بهزیستی شیراز،پایان نامه کارشناسی ارشدمدیریت آموزشی دانشگاه آزاداسلامی واحدمرودشت
سعیدی،کیا.مهدی(1386).اصول کارآفرینی:انتشارات کیا
صمدآقایی،ج.(1385). خلاقیت جوهره کارآفرینی،انتشارات مرکز،کارآفرینی دانشگاه تهران ،چاپ دوم.
صبورزاده،م.(1386).بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت فراگیر و نقش آن بر خلاقیت مدیران مقطع متوسطه شهرستان مرودشت ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
حقیقی، م (1382). مدیریت رفتار سازمانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات ترمه.
حقیقی،م،رحیمی نیک،ا. (1384) . مدیریت رفتارسازمانی،چاپ چهارم،انتشارات ترمه.
دانیالی ده حوض،.م.مردانی،ا.انصاری،م.(1387).بررسی شاخصهای مدیریت کبفیت فراگیردرمراکزآموزش عالی بخش خصوصی.فصلنامه مدیریت،سال پنجم،شماره11،پاییز1387
رجب بیگی، م، سلیمی، م.(1387).مدیریت کیفیت فراگیر، تهران، انتشارات دانشگاه امیرکبیر.
نیاز آذری، ک. (1385). نظریه های سازمان و مدیریت با تاکید بر سازمان های آموزشی، چاپ اول، تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.
ساجدی، وامیدواری،اعظم.(1386) .کارکنان توانمندوسازمانهای امروز،مجله تدبیرشماره 181
طاهری،م.(1387).بررسی رابطه مدیزیت مدیریت کیفیت جامع بااثربخشیکارکنان شرکت مخابرا یاسوج،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی،دانشگاه آزادشیراز.
فرنودیان،ف.(1370). مقاله محتوای درسی وپژوهش خلاقیت دانش آموزان شماره های7،6،5
قوشچی، ج .(1380). راههای تواناسازی کارکنان، مجله تبدیر، شماره 119.
نیازآذری ودیگران ،ک .(1389).توانمندسازی کارکنان ازطریق آموزشهای ضمن خدمت درشرکت پالاییش نفت اصفهان.
نیستانی، م؛ کیذوری. ( 1383 ). ارزیابی در آموزش عالی.
کینلادنیس.(1383). توانمندسازی منابع انسانی،ترایرانژادپاریزی،مهدیوسلیمیان،معصومعلی،نشرمدیران.
کاظمی،م.(1376). (مدیریت بهره وری)مدیریت دولتی شماره 29-30ص 105
وتن، د.ای و کمرون. کیم. اس. (1381). تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمه: بدرالدین اروعی یزدانی، کرج، انتشارات موسسه تحقیقات و اموزش مدیریت، چاپ اول
Refrence
-Amabile,T.M.(1998).AmodeL of ereaTivitg and innovation in organh zation in B.M
-Alridige, s. and Rowley, J.(1998). “Measuring customer in higher
education”,Quality Assurance in Education, 4(4):197-204.
- Andrews.p.H. & Herchel ,R.T.& Barid ,J.E.1997 ,Organisationel emmunication: Empowerment .in atachnological society.A. I. T.B.s publishers &Distributors(IrDpA)
- Benzian ,Michael.(2007).Employee Retention:Training makes a Difference, from:http://www.silverchairlearning.com news/enew letter707.pdf
Constance, compbell. R & Mark, matinko. J .(2002), "An Integrative attribution al perspectivew of empowerment and Learned helpessness: multi method field study", Journal of management, vol.24,No.2.
Conger J.A.(1989).Leader ship:The Art of Empowerment others Academg of management Executive,VOL.3.No.1.
- Cartwrith Roger,2002.Empowerment, Easton Publishing.
Chrysant Lily Kusumawadoyo.(2007).Participative Management:Viable Approach for Employee Empowerment?from:http:www.iss.nl/content/6852/63062/file/c hapter12.pdf
- Faruk Unal, O.(2000). "Application of total aualuity management inn
higher education", institution Qafaz university.
- Honold, Linda(1997) a Review of Literature On Epoverment in organization ,Resserch Technolonge management,VOL.5.No.4.pp.202-212
- Harley,B,1995 the myth of Empowerment: Work Organization Hierchy & Employee Australhan Work places ,The University of Melbourne, Australia.
- kanenger: & k. (2002). Empowerment of eachersfosteers school emprovement. Paper presented at nationl council of prfessorsof education Adminisration Annual summer Conference. Gackson Hole. WY.Assurance in Education, 13(1) 17-36
- kane, Christine.(2006).Managemen role in shaping organizational culturet from http://www.black wellsynergy.: com/doi/abs/10.1111/y.1365- 2934.2006.00596.x
Kanji, G.K؛ Malek, A. and Tambi, B.A. (1999a). "Total quality
management in UK higher education institutions", Total Oulity
Management , 10(1):129-153
- Laverack, G . 2003, Building Capable Communities : Experiences in a Rural Fijian Context Health promotion InternationaI, VoI .18. No.2. England
- Langan, P.W., (1998), "A study the use to Teams in the Total Quality management process, as Implemented Through finance and university services at the uni
Montano, C.B. and Utter , .G.H.( 1999). "Total Quality Management in-
higher education: an applicatication of qulity improvement in a university"
, Ouality Progress, Aug 1999, 32(8):52-59.
-Marxo-Navaro , M; pedraja – lylesias, m and Rivera – Torres , m.(2005)
versity of Lowa" Dissertation Abstracts international. Vol. 89 No. 5.
Manil Brook,ober Josiah of citizen, Harvard Business Review.
- Manile Brook,ober Josiah,(2003)Beynd Empowrment:Building by Compang of Chitizen ,Harvard Business Review.
-Robbins, S.P. (1998). Organizational Behavior, www.ERIC.com
- Richard. (2000) Emowering people at work. Combride: Gower
- Shirley Gilmore and Swathi Ravichandran.(2007).To empower or not to empower: The case of students employed in one Midwestern university’s dining services , from:
http://www.fsmec.org /pdf/06/ UDSEmpowerment–rev.pdf
- SpritzerGretch &David Donnson ,(2005)musings ontherst Future Of Empverment,Handbook of Organi Zation Development.pp.1-25
- Siegal .M.Gardner.S.,2000 .Cotextual Factor of Psychogical Empowerment ,Personnel Review,Vol.29.No.6
- Savery K.L.LUKS A.j., 2001 THE Relation beween Empowerment ,job satisfaction and Reported stress Level:some Australian Evidence Leadership organization Development journal.312.
- Temponi, C.(2005).” Continuous improvement framework: implications
for academia” ouality
Thomas,K.& Valthouse ,B. Cognitive .(1990).Elments ,Empowerment:An”interpretive model ofinterisic Task motivation”.Academg of management Reviev ,15,p671
-Venkatraman, Sitalakshmi, (2007) "A framework for implementing TQM in higher education programs", Quality Assurance in Education, Vol. 15 Iss:
- Vernon.p.E ,.(2002)Nature of creativitg in Glover.G.A and orther .Hand book of crea Tivitg ,New York,pp:103-93
Wallace, M.& storm, j.,2003. Organizational Change in a Regional Local - council, Australian Journa l of Business& Social inquiry, Vol.1.No.2.pp.51-64.