فهرست:
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش... 2
مقدمه. 3
بیان مسئله. 5
اهمیت و ضرورت پژوهش... 7
اهداف پژوهش... 9
فرضیههای تحقیق.. 9
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش... 12
هوش... 13
معنویت... 14
هوش معنوی و مؤلفه های آن. 16
مؤلفه های هوش معنوی در اسلام. 23
رشد هوش معنوی.. 25
هوش معنوی و سلامت روانی.. 28
مقایسه هوش معنوی با هوشهای دیگر. 29
مفهوم تاب آوری.. 31
تاب آوری چیست؟. 32
روانشناسی انعطاف پذیری یا تاب آوری.. 34
تعاریف دیگر از انعطاف پذیری یا تاب آوری.. 35
ویژگی های افراد دارای تاب آوری.. 36
روش های ایجاد تاب آوری در افراد. 37
دیدگاه های مربوط به تاب آوری.. 38
نقش محیط در تاب آوری.. 43
سلامت روان. 47
تعریف سلامت روان. 48
عوامل مؤثر بر سلامت روان. 50
سلامت روان در مکاتب مختلف... 51
نظریه های سلامتروان. 57
بازنگری پژوهش ها 62
فصل سوم: روش شناسی پژوهش... 68
مقدمه. 69
جامعه آماری.. 69
حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 69
خصوصیات آزمودنی ها 70
طرح پژوهش... 70
ابزار پژوهش... 71
نحوه انجام پژوهش... 74
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش... 76
الف) یافته های توصیفی.. 77
ب) یافته های استنباطی مربوط به فرضیه های پژوهش... 79
ج) یافته های جانبی.. 81
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 83
بحث و نتیجه گیری.. 84
محدودیت های پژوهش... 89
پیشنهادات پژوهش... 90
منابع. 91
پیوست ها 102
چکیده لاتین.. 109
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول 2-1: مقایسه هوش معنوی و هوش متعارف... 31
جدول 3-1: توزیع دانشجویان برحسب جنسیت... 70
جدول 3-2: توزیع دانشجویان برحسب وضعیت تاهل.. 70
جدول4-1: میانگین و انحراف معیار تاب آوری، هوش معنوی و سلامت روان دانشجویان. 77
جدول4-2: میانگین و انحراف معیار تاب آوری، هوش معنوی و سلامت روان دانشجویان دختر و پسر 78
جدول4-3: میانگین و انحراف معیار تاب آوری، هوش معنوی و سلامت روان دانشجویان مجرد و متاهل 78
جدول 4-4: رابطه تاب آوری با سلامت روان دانشجویان. 79
جدول 4-5: رابطه هوش معنوی با سلامت روان دانشجویان. 80
جدول4-6: ربطه چندگانه بین تاب آوری و هوش معنوی با سلامت روان دانشجویان. 80
جدول4-7: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) هوش معنوی، تاب آوری و سلامت روان دانشجویان دختر و پسر 81
جدول4-8: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) هوش معنوی، تاب آوری و سلامت روان دانشجویان متاهل و مجرد 82
منبع:
منابع فارسی
آریا، ساره. (1388). بررسی رابطه باورهای انگیزشی با سلامت روانی دانش آموزان دبیرستانی دختر ناحیه 4 اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
آریایی، مهران. (1389). رابطه تاب آوری با خود اثر بخشی در پزشکان شهرستان کاشمر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام.
احمدزاده، علی. (1389). رابطه شوخ طبعی با رضایت از زندگی دانشجویان رشته های علوم انسانی. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
اسکندری، ستار. (1387). رابطه کیفیت زندگی با شوخ طبعی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
انتظاری، سهیلا. (1390). بررسی رابطه شوخ طبعی با سلامت روانی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار.
ایران نژاد، فریبا. (1389). رابطه بین خوش بینی، شادکامی و هوش هیجانی با انعطاف پذیری کنشی در معتادین مرد شهرستان ماهشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات خوزستان.
ایزدی، فروغ. (1389). رابطه بین خوش بینی، شادکامی و هوش هیجانی با انعطاف پذیری کنشی در معتادین مرد شهرستان ماهشهر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات خوزستان.
باقری، ستار. جاوید، رضا و دوستانی، مهران. (1389). بررسی هوش معنوی و هیجانی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
برنا، محمد رضا و سواری، کریم. (1387). ارتباط ساده و چندگانه نگرش های مذهبی، سلامت روانی، رضایت از زندگی و عزت نفس با احساس شادکامی در بین دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی یافته های نو در روانشناسی. سال دوم. شماره 8 : 76- 86.
بشارت، شیرین. صالحی نیما و زبردست، باران. (1387). رابطه ی تاب آوری و سخت کوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روان در ورزشکاران شهر تهران، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
بهبهانی، رزیتا. (1387). بررسی رابطه سبک های مقابله با استرس با تاب آوری زنان مطلقه شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
پارسایی کیا، فریبا. (1390). رابطه سلامت روان با دلبستگی شغلی کارکنان بانک ملی اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
جمالی ، صدیقه. رقیبی، مهوش و سالاری درگی، زهره. (1389). رابطه هوش معنوی با تعهد زناشویی دانشجویان متاهل. مجله دانشگاه علوم پژشکی شهید صدوقی یزد. شماره 3، دوره 18، 242-235.
جوکار، لیلا و سمنگان، بهناز. (1389). رابطه تعلل و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و احد اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
جوهری نیا، رضا. (1385). مقایسه اضطراب مرگ و اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر و پسر دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
حسینی، ساره .(1391). بررسی رابطه ی بین تاب آوری و فرسودگی شغلی با تعهدسازمانی پرستاران شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.
حلاجانی، فاطمه. (1389). رابطه تنظیم هیجانی، فراشناخت و خوش بینی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی واحد علوم و تحقیقات خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان.
خدارحیمی، محمد. (1374). رابطه اضطراب مرگ با خوش بینی و سلامت روان دانشجویان. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
خزائلی، مریم و پارسا، بیتا. (1388). مقایسه ی رابطه ی ساختار انگیزشی،تاب آوری،استرس ادراک شده و رضایت از زندگی در دختران پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
خزل پور، بیتا. (1390). بررسی رابطه سازگاری فردی و اجتماعی با سلامت روانی مددکاران بهزیستی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
خزل، شیدا. (1390). بررسی رابطه ضریب سختی و تاب آوری با سلامت عمومی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم تحقیقات خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
خلیلی، سارا. (1392). اثربخشی موسیقی درمانی بر سلامت روان دانشجویان علوم تحقیقات خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم تحقیقات خوزستان.
داوودی، ایران و نجاریان، بهمن. (1380). ساخت و اعتبار یابی فرم کوتاه شده 90-SCL. مجله انجمن روانشناسی. شماره 18.
دهشیری، غلامرضا. علی نیا کروئی، رستم. دوستی، علی و یارعلی، محمد حسن. (1387). سبک های شوخ طبعی، بهزیستی فاعلی و هوش هیجانی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال 5، شماره 18: 169-159.
رحیمیان بوگر، فرید و اصغر نژاد، رضا. (1387). رابطه سرسختی روان شناختی و تاب آوری را با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده زلزله شهرستان بم، فصلنامه یافته های نو در روانشناسی، دوره دوم. 8: 24-15.
رضاپور، غلام. (1389). رابطه ی فرسودگی شغلی با سلامت روان با نقش کنترل کنندگی جنسیت و تاب آوری در معلمین ابتدائی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
رضوانی، شیوا. بهرامی، فاطمه و عابدی، محمدرضا. (1390). تاثیر تنظیم هیجانی بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان. فصلنامه یافته های نو در روانشناسی، دوره 5، شماره 8: 56-43.
رئیسی، علی. (1387). رابطه هوش فرهنگی و معنوی با سرسختی روانی دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
سادات خشوعی، مهدیه سادات. (1389). رابطه بین هوش هیجانی و شوخ طبعی دانشجویان دانشگاه. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، دوره 6، سال 3: 107-97.
ساعتچی، محمود. کامکاری، کامبیز و عسکریان، مهناز. (1390). آزمون های روانشناختی. تهران: انتشارات ویرایش. چاپ دوم.
سامانی، سارا. صحراگرد، امل و جوکار، تینا. (1386). رابطه تعاملی تاب آوری، سلامت روانی و رضایت از زندگی بیماران زن، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم،3: 290 – 295.
سقائیان، غلامرضا و سمیع، عبدالله. (1392). رابطه تاب آوری و صفات شخصیتی با شادکامی دانشجویان. سومین همایش ملی روان شناسی سلامت و خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت، 17 و 18 اردیبهشت.
سعیدی، ایران. (1391). مقایسه هوش معنوی و تاب آوری معتادین و افراد عادی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز
سمیع پور، اردلان. (1390). بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با سلامت روان دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.
سهرابی، فرامرز. (1385). درآمدی بر هوشمعنوی، فصلنامه معنا، ویژهنامه روانشناسیدین، شماره 2: 34-18.
شاکری نیا، ایرج و محمدپور، مهری. (1389). رابطه استرس شغلی و تاب آوری با فرسودگی شغلی در پرستاران زن. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. سال چهاردهم، شماره دوم.
شاوران، مژگان. دخیل پور، علی. مرادیان، خلیل و رهبریان، محمد. (1385). تاثیر آموزش هیجان محور بر میزان شوخ طبعی دانشجویان. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
عباسپور دوپلانی، طاهره. (1389). رابطه فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری در دانشجویان. فصلنامه یافته های نو در روانشناسی. سال پنجم. شماره 14. صص 111- 124 .
عطاری شوشتری، مرضیه و شفاعی، ثمره. (1391). رابطه اضطراب مرگ با سلامت روان بیماران سرطانی شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
علیپور، فرید. محمدپور، ابراهیم و بختیار، سعید. (1389) شادکامی و هوش معنوی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
فدایی، رضا. (1373). رابطه سلامت روان با بهزیستی و رضایت شغلی کارکنان ملی حفاری ایران در شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
فرج زاده، محسن. (1388). بررسی رابطه احساس امنیت شغلی و حمایت ادراکی با سلامت روانی کارکنان آب و برق شهرستان دهدشت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.
فقیهی، مریم. (1391). رابطه تاب آوری و ویژگی های شخصیتی، شادکامی دانشجویان دانشگاه آزاد تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
قادری، مینا. صبری، نازان. حسنوند، شقایق و موسوی، سارا. (1388). رابطه هوش هیجانی و مولفه های آن با سلامت روان دانشجویان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، دوره 9، شماره 4: 56-47.
کندری، علی. (1381). بررسی رابطه تاب آوری با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
کوچکی، شهلا. (1391). رابطه هوش معنوی با تعهد زناشویی زوجین. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.
محمدی، دانیال. (1384). رابطه تاب آوری با توانمندی روانی پرستاران بیمارستان های شهر آبادان، پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
مرادی دولت آبادی، مژگان. (1392). مقایسه هوش هیجانی، سلامت روان و رضایت شغلی دبیران زن و پرستاران شهرستان صحنه. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.
مرعشی، سیّد علی. (1390). تأثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روانشناختی، اضطراب وجودی و هوش معنوی در داشجویان دانشکدهی نفت اهواز. پایاننامهی دکتری، دانشکدهی علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مریدی، صدف. (1389). مقایسه تاب آوری دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی اهواز. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
مسعودی نیا، راشین. (1389). رابطه تنظیم هیجانی و عزت نفس با شادکامی دانشجویان شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
موسوی، زهرا و تامولی، لیلا. (1389). رابطه بین وسواس مذهبی و هوش معنوی با سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
مرادی، مژگان. (1383). اثربخشی هیجان مداری را بر کیفیت زندگی، افسردگی، اضطراب و احساس سلامت عمومی دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم تحقیقات خوزستان.
نصیر، رضا. (1389) رابطه ی راهبردهای مقابله با استرس و تاب آوری با سلامت روان در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دزفول . پایان نامه کارشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
نعمت زاده، سیمین. (1392). اثربخشی مهارت هوش هیجانی بر میزان سلامت روان بیماران ایدزی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
نوید، جفری و راتوس، اسپنسر. (1389). بهداشت روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات ارسباران.چاپ دوم.
منابع لاتین
Adelman, k. (2005). Resiliency and creativity. Articles from rostered Lay ministers Volume 21 Number 6.
Amram, J. (2005). Intelligence Beyond IQ: The contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership, Institune of Transpersonal Psychology.
Block, J. (2002). Personality as an affect – procesing system. Mahwah. NJ: Elbaum.
Cefai, C. (2008). Promoting resilience in the Classroom: A guide to developing pupils emotional and cognitive skills. Jassica kingsley publishers. London. UK.
Crichton, J.C.A. (2008). Qualitative study of spiritual intelligence in organizational leaders. A Dissertation, the Marshall Goldsmith School of Management.
Diener, E., Lucas, R., Schimmack, U. & Helliwell, J. (2009). Well- being for policy. New York: Oxford University Press.
Gemlik, N., Soares, J.F., Grossi, G. & sondin, O. (2010), The relationship between resilience And mental health Among Health sector staff in Turkey, Journal of Global Strategic, V: 8, 137-149.
Janson, J.O. (2000). Spiritual intelligence 12 month after coronary bypass graft surgery . Heart lung. 29, 410 – 10.
Lazaro, H. Capones, T. & Antonette, R. (2013). Relationship of resilience with happiness and mental health to students. Journal of psychology. Vol. 38.No. 6, pp.337-344.
MaiaDuerr, H .(2008). The use of meditation and mindfulness practices of support military care providers: Aprospectus.V2, 28-39.
Marsh, P.T .(1996). Resilience: A historical review of the construct. Journal of the California Alliance for the mentally illneses; 7 (3): 4-6.
McMullen, B. (2003). Spiritual intelligence; www. Studentbmj.com.
Mirec, H,. Donte, F., Robins, H. & Melisa, D. (2011). Relationship of emotion rogulation with mental health and quality of life. journal of Social Behavior,32, 323-334.
Nasel, D. D. (2004). Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality; Unpublished thesis. Australia: The university of south Australia.
Saroglou, V. and Scarit, C. (2010). Homor styles questionnaire: personality and educational corrlates in belgian hight school and college students. European Journal of personality .16.45-55.
Stive, W. (2011). Resilience and organizational citizenship behavior intentions: pair rewards fair treatment. journal of social psychology. 142,3.
Terje, G. and Morberg, K. (2010). Relationship of spiritual intelligence and Alexithymia with mental health of Students. Journal of Stress and Health, 32, 323-334.
Wain, U. Ruin, A. & Tai, L. (2009). The relationship spiritual intelligence and happiness support of the mental health Clinical Instructor, of Students. Journal of Indian Academy of Applied Psychology. 34. 110-118.
Walf. A. Annalakshmi. N. & Bernard. B. (2008). The resilience individual A personality Analyises. Journal of Indian Academy of Applied Psychology. 34. 110-118.
Waller, M.A. (2001). Resilience in ecosystemic eohtext: Erolution of the child. American journal of Orghopsychiatry 71.:290-297.
Wayet, H. & Richardson, E. (2012). The Meta theory of resilience and resilience. journal of Academic, Vol. 58 (3), 307-321.
Wegan, A.D. (2002). Validation of the united states version of the world Spiritual intelligence. Journal of clinical Epidemiology، 53،1-12.