فهرست:
فصل اول: کلیات پژوهش
2
مقدمه......................................................................................................................................................................
3
بیان مسأله.............................................................................................................................................................
5
اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................................................
6
چهارچوب مفهومی پژوهش...............................................................................................................................
7
اهداف کلی و ویژه پژوهش.................................................................................................................................
7
هدف کلی...............................................................................................................................................................
8
اهداف ویژه.............................................................................................................................................................
8
سؤالهای کلی و ویژه پژوهش............................................................................................................................
8
سؤال کلی...............................................................................................................................................................
8
سؤالهای ویژه........................................................................................................................................................
8
تعاریف نظری مفاهیم سازمان یادگیرنده.........................................................................................................
9
تعریف نظری اثربخشی سازمانی........................................................................................................................
10
تعاریف عملیاتی مفاهیم سازمان یادگیرنده.....................................................................................................
10
تعریف عملیاتی اثربخشی سازمانی....................................................................................................................
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
سازمان یادگیرنده
12
یادگیری..................................................................................................................................................................
13
یادگیری در سطح فردی.....................................................................................................................................
13
یادگیری در سطح تیمی یا گروهی...................................................................................................................
14
یادگیری در سطح سازمان..................................................................................................................................
15
تعریف و مفهوم یادگیری سازمانی....................................................................................................................
16
فرایند یادگیری سازمانی.....................................................................................................................................
17
انواع یادگیری سازمانی........................................................................................................................................
18
تعریف و مفهوم سازمان یادگیرنده ...................................................................................................................
21
تاریخچه سازمان یادگیرنده................................................................................................................................
23
تفاوت یادگیری سازمانی با سازمان یادگیرنده...............................................................................................
25
ویژگیهای سازمان یادگیرنده............................................................................................................................
26
مزایای بالقوه سازمان یادگیرنده........................................................................................................................
28
تفاوت میان سازمان یادگیرنده با سازمانهای سنتی....................................................................................
29
سازمان یادگیرنده به عنوان مزیت رقابتی پایدار............................................................................................
30
سازمان یادگیرنده از دیدگاه دیگر صاحبنظران............................................................................................
30
سنگه........................................................................................................................................................................
31
گاروین.....................................................................................................................................................................
31
جفارت و مارسیک................................................................................................................................................
32
مارکوآرت................................................................................................................................................................
32
آرگریس و شون.....................................................................................................................................................
33
واتکینز و مارسیک................................................................................................................................................
34
مامفورد....................................................................................................................................................................
اثربخشی سازمانی
35
تعریف و مفهوم اثربخشی سازمانی....................................................................................................................
36
اثربخشی فردی......................................................................................................................................................
36
اثربخشی گروهی...................................................................................................................................................
36
اثربخشی سازمان...................................................................................................................................................
37
بررسی تاریخی مفهوم مفهوم اثربخشی سازمانی............................................................................................
39
روشهای سنتی برای سنجش اثربخشی سازمانی..........................................................................................
40
روش مبتنی بر تأمین هدف................................................................................................................................
40
روش مبتنی بر تأمین منابع................................................................................................................................
41
روش مبتنی بر فرآیند درونی.............................................................................................................................
42
روشهای نوین برای سنجش اثربخشی سازمانی............................................................................................
42
روش مبتنی بر تأمین رضایت گروههای ذینفع.............................................................................................
43
روش مبتنی بر ارزشهای رقابتی........................................................................................................................
45
مؤلفههای اثربخشی سازمانی و موارد کاربرد آنها........................................................................................
46
معیارها و مقیاسهای اثربخشی سازمانی.........................................................................................................
49
تئوریهای اثربخشی سازمانی.............................................................................................................................
49
دیدگاه لیکرت........................................................................................................................................................
50
دیدگاه استیرز........................................................................................................................................................
51
دیدگاه کمپل.........................................................................................................................................................
52
دیدگاه پارسونز......................................................................................................................................................
پیشینه داخلی و خارجی پژوهش
53
پیشینه داخلی.......................................................................................................................................................
58
پیشینه خارجی......................................................................................................................................................
61
خلاصه فصل دوم..................................................................................................................................................
فصل سوم: روش پژوهش
64
روش تحقیق...........................................................................................................................................................
64
جامعهی مورد پژوهش.........................................................................................................................................
64
دامنهی پژوهش.....................................................................................................................................................
64
نمونه و روش نمونهگیری....................................................................................................................................
65
ابزار اندازهگیری و روش نمونهگیری دادهها.....................................................................................................
67
روایی و پایایی ابزارها...........................................................................................................................................
70
روش تجزیه و تحلیل دادهها...............................................................................................................................
70
روش اجرای پژوهش.............................................................................................................................................
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
73
یافتههای توصیفی.................................................................................................................................................
73
توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی آزمودنیها..........................................................................................
73
جنسیت...................................................................................................................................................................
74
سن...........................................................................................................................................................................
75
سطح تحصیلات.....................................................................................................................................................
76
سابقه خدمت.........................................................................................................................................................
79
یافتههای استنباطی..............................................................................................................................................
79
بررسی طبیعی بودن توزیع نمونهها...................................................................................................................
79
آزمون سؤالهای پژوهش.......................................................................................................................................
79
آزمون سؤال اصلی................................................................................................................................................
80
آزمون سؤال ویژه اول...........................................................................................................................................
81
آزمون سؤال ویژه دوم..........................................................................................................................................
82
آزمون سؤال ویژه سوم.........................................................................................................................................
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
85
خلاصه و بحث در مورد یافتههای پژوهش........................................................................................................
85
خلاصه یافتههای سؤال اصلی و بحث در مورد آن............................................................................................................
86
خلاصه یافتههای سؤال ویژه اول و بحث در مورد آن.......................................................................................
87
خلاصه یافتههای سؤال ویژه دوم و بحث در مورد آن...................................................................................
87
خلاصه یافتههای سؤال ویژه سوم و بحث در مورد آن..................................................................................
88
بحث و نتیجهگیری...............................................................................................................................................
89
پیشنهادهای پژوهشی...........................................................................................................................................
90
پیشنهادهای کاربردی...........................................................................................................................................
92
محدودیتهای پژوهش.........................................................................................................................................
فهرست جداول
15
جدول 2-1) تعاریف یادگیری سازمانی............................................................................................................
17
جدول 2-2) مراحل اصلی فرایند یادگیری سازمانی.....................................................................................
20
جدول 2-3) سیر تاریخی مفهوم سازمان یادگیرنده.....................................................................................
24
جدول 2-4) تفاوت یادگیری سازمانی با سازمان یادگیرنده........................................................................
29
جدول 2-5) تفاوت میان سازمان یادگیرنده با سازمانهای سنتی............................................................
37
جدول 2-6) سیر تاریخی اثربخشی سازمانی..................................................................................................
44
جدول 2-7) چهار الگوی ارزشهای اثربخشی..................................................................................................
45
جدول 2-8) مؤلفههای اثربخشی سازمانی و عرصههای کاربرد آنها..........................................................
51
جدول 2-9) معیارهای اثربخشی سازمانی از دیدگاه استیرز.......................................................................
52
جدول 2-10) مؤلفههای مدل اثربخشی سازمانی پارسونز..........................................................................
56
جدول 2-11 خلاصه پیشینه داخلی.................................................................................................................
60
جدول 2-12 خلاصه پیشینه خارجی...............................................................................................................
64
جدول 3-1) شرکت کنندگان پژوهش به تفکیک دانشکده........................................................................
65
جدول 3-2) طریقه نمرهگذاری پرسشنامه سازمان یادگیرنده...................................................................
65
جدول 3-3) ابعاد و نمونه سؤالات پرسشنامه سازمان یادگیرنده...............................................................
66
جدول 3-4) طریقه نمرهگذاری پرسشنامه اثربخشی سازمانی...................................................................
66
جدول 3-5) نمونه سؤالات پرسشنامه اثربخشی سازمانی...........................................................................
67
جدول 3-6) ضرایب آلفای کرونباخ مؤلفههای سازمان یادگیرنده.............................................................
68
جدول 3-7) ارزش ویژه و درصد واریانس تبیین شدهی عامل استخراج شده درمقیاس سازمان اثربخش....................................................................................................................................................................
69
جدول 3-8) تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس و بارهای عاملی برای 8 سؤال سازمان اثربخش....................................................................................................................................................................
70
جدول3-9) ضرایب پایایی مقیاس.....................................................................................................................
73
جدول 4-1) توزیع و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت...........................................
74
جدول 4-2) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک سن...................................................................
75
جدول 4-3) توزیع و درصد فراوانی سطح تحصیلات پاسخدهندگان........................................................
76
جدول 4-4) توزیع و درصد فراوانی سابقه خدمت کارکنان.........................................................................
77
جدول 4-5) آمارههای توصیفی برای مؤلفههای سازمان یادگیرنده..........................................................
78
جدول 4-6) آمارههای توصیفی مربوط به متغیرهای سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی به تفکیک دانشکدهها.................................................................................................................................................
79
جدول 4-7) نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادههای پژوهش..............
79
جدول 4-8) بررسی ضریب همبستگی پیرسون بین سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی.............
80
جدول 4-9) نتایج رگرسیون مؤلفههای سازمان یادگیرنده بر اثربخشی سازمانی در گام آخر............
81
متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون......t جدول 4-10) ضرایب استاندارد، غیر استاندارد و آمار
81
جدول 4-11) نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه به منظور بررسی میزان برخورداری دانشکدهها از ابعاد سازمان یادگیرنده....................................................................................................................................
82
جدول 4-12) نتایج آزمون تحلیل واریانس یکراهه به منظور بررسی تفاوت نگرش کارکنان نسبت به اثربخشی به تفکیک دانشکده........................................................................................................................
82
جدول 4-13) نتایج آزمون تعقیبی توکی........................................................................................................
فهرست شکلها
7
شکل 1-1) مدل مفهومی پژوهش....................................................................................................................
23
شکل 2-1) خاستگاههای ظهور و تکامل سازمان یادگیرنده.......................................................................
28
شکل 2-2) تکامل فکری سازمانها..................................................................................................................
37
شکل 2-3) ارتباط بین دیدگاههای اثربخشی.................................................................................................
40
شکل 2-4) بخشهای مختلف اثربخشی سازمان..........................................................................................
50
شکل 2-5) رابطه میان متغیرهای علتی، میانجی و بازده............................................................................
فهرست نمودارها
69
نمودار 3-1) نمودار سنگ ریزهی کتل..................................................................................................
74
نمودار 4-1) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب جنسیت..........................................................................
75
نمودار 4-2) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب سن..................................................................................
76
نمودار 4-3) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب میزان تحصیلات...........................................................
77
نمودار 4-4) نمودار توزیع فراوانی افراد بر حسب سابقه خدمت.................................................................
فهرست منابع
93
منابع فارسی...........................................................................................................................................................
97
منابع انگلیسی........................................................................................................................................................
پیوستها
پرسشنامه سازمان یادگیرنده.................................................................................................................................103
پرسشنامه اثربخشی سازمانی.................................................................................................................................104
منبع:
منابع فارسی :
اردلان، محمدرضا؛ اسکندری، اصغر؛ گیلانی، مریم. (1391). شناسایی رابطه بین رهبری دانش و هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان. مطالعات مدیریت راهبردی. شماره 12، صص 71-100.
آبکنار، مهدی نبی. (1386). سازمانهای یادگیرنده: پیشتاز خردگرایی. مجله تدبیر، شماره 185، صص 24-20.
ابوییاردکانی، محمد. (1379). نظریه سازمان یادگیرنده. کار تحقیقی درس مبانی فلسفی تئوریهای مدیریت. دانشگاه تهران: چاپ نشده.
ایراننژاد پاریزی، مهدی. (1378). مدیریت تحول و نوآوری. تهران : نشر مدیران.
احمدزاده، مریم. (1389). مقایسه مدارس متوسطه دخترانه دولتی و غیر انتفاعی شهر تهران بر مبنای مؤلفههای سازمان یادگیرنده از دیدگاه دبیران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
استیفنپی، رابینز و تیموتی ای. جاج. (2008). مبانی رفار سازمانی. ترجمه: دکتر اعرابی و تقی زاده مطلق (1389). تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
پرداختچی، محمدحسن. (1383). دانشگاه به عنوان سازمان یادگیرنده. میزگرد بررسی ارتقای کیفیت آموزشهای دانشگاهی. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
پرداختچی، محمدحسن؛ قهرمانی، محمد؛ نوری یالقوزآغاجی، ایمان. (1387). مطالعه دانشگاه ارومیه بر اساس ابعاد سازمان یادگیرنده از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. دانشگاه آزاد واحد گرمسار، سال دوم، شماره 1، صص 9-22.
تامپکینز، جاناتان ار. (1386). نظریه سازمان و مدیریت دولتی. ترجمه: سید کمال خرازی، چاپ نشده.
حاتمی، سولماز. (1388). بررسی وضعیت واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران به عنوان سازمان یادگیرنده به منظور ارائه مدل مطلوب. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
حاجعلی، سکینه. (1388). بررسی رابطه بین سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی در دبیرستانهای دولتی دخترانه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
حمیدیزاده، محمدرضا. (1379). بررسی سازهها و راههای ارتقای اثربخشی نیروی کار. فصلنامه مدیریت دولتی. شماره 48-49، صص 42-27.
دفت، ریچاردال. (1998). مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. (1390). چاپ هفتم. تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی.
دفت، ریچاردال. (1998). تئوری و طراحی سازمان. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. (1391). جلد اول، چاپ پانزدهم. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
دفت، ریچاردال. (1998). تئوری و طراحی سازمان. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. (1385). چاپ پنجم. تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
دانش فرد، کرم الله و بهرامزاده، حسینعلی. (1385). ضرورت پیدایی سازمان یادگیرنده. مجله مدیریت. شماره 110- 109، صص 28-24.
رابینز، استیفن. (1943). تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی. ترجمه و نگارش: مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. (1387). چاپ 22. تهران: انتشارات صفار.
رابینز، استیفن. (1943). تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی. ترجمه و نگارش: مهدی الوانی و حسن دانایی فرد. (1391). چاپ 35. تهران: انتشارات اشراقی.
رسته مقدم، آرش. (1383). مطالعه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان سازمان یادگیرنده از دید مدیران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
رحیمی، غلامرضا؛ نوروزی، محمدرضا؛ سریعالقلم، نرگس. (1391). بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی. فصلنامه مدیریت. سال نهم، شماره 25، صص 21-34.
رهنورد، فرج الله. (1378). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده. فصلنامه علمی _کاربردی مدیریت دولتی. شماره 43. تهران: مرکزآموزش مدیریت دولتی.
رنجبر، وحید. (1388). بررسی و تبیین مدیریت دانش و رابطه آن با اثربخشی سازمانی از دیدگاه مدیران اتاق بازرگانی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکاه شهید بهشتی.
رضائیان، علی. (1389). مبانی مدیریت رفتار سازمانی (چاپ دهم). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1389). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
سنگه، پیتر. (1385). پنجمین فرمان: خلق سازمان های یادگیرنده. ترجمه: حافظ کمال هدایت و محمد روشن. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
سنگه، پیتر. (1385). رقص تغییر: چالش های تغییر پایدار در سازمان یادگیرنده. ترجمه: حسین اکبری و مسعود سلطانی. تهران: انتشارات آسیا.
سلیمانی نژاد، عادل و آدینه زاده، صدیقه. (1390). معرفی اثربخشی سازمانی و الگوهای آن. مجله مدیریت و کارآفرینی. شماره 91، صص 59-61.
سبحانینژاد، مهدی؛ شهائی، بهنام؛ یوزباشی، علیرضا. (1389). سازمان یادگیرنده: مبانی نظری الگوهای تحقق و سنجش (چاپ دوم). تهران: نشر یسطرون.
سبحانینژاد، مهدی؛ شهائی، بهنام؛ یوزباشی، علیرضا. (1385). سازمان یادگیرنده: مبانی نظری الگوهای تحقق و سنجش (چاپ اول). تهران: نشر یسطرون.
شیرازی، حسینعلی؛ طاهریگودرزی، حجت؛ قنواتی، اکبر. (1390). رابطه بین زیر سیستم تحول سازمانی در سازمان یادگیرنده با هوش سازمانی در شرکت مخابرات استان خوزستان. مجله فراسوی مدیریت. شماره 18، صص24-7.
شریعتمداری، علی. (1378). روانشناسی تربیتی. تهران: نشر امیرکبیر.
شریف زاده، فتاح. (1387). مدیریت دانش در سازمانهای اداری، تولیدی و خدماتی. چاپ اول. جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه طباطبائی.
شهایی، بهنام. (1386). کسب مزیت رقابتی با خلق سازمان یادگیرنده. ماهنامه تدبیر. شماره 184.
طهماسبی، عبدالرضا. (1389). رابطه بین استفاده مدیران از انواع قدرت و اثربخشی و تعهد سازمانی دبیران و دبیرستانهای ناحیه 2 شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
طبرسا، غلامعلی و احدیان، منا. (1386). مدیریت منابع انسانی: قدرتمندی شرکتهای کوچک. نشریه تدبیر، شماره 189.
عسگری، محمدهادی؛ توکلیان، فرحناز؛ طالقانی، محمد. (1391). بررسی رابطه بین کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیئت علمی دانشگاهها. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره 63، صص 45-60.
علاقهبند، علی. (1388). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی (ویراست پنجم). تهران: نشر روان.
عنایتی، ترانه و عالی پور، علیرضا. (1391). مدیریت دانش، ویژگی سازمان یادگیرنده. مجله راهبرد. شماره 29، صص 85-101.
عباسپور، عباس و رسته مقدم، آرش. (1390). طراحی مدل مفهومی یکپارچهی سازمان یادگیرنده. فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال دوم، شماره 4، صص 21-54.
فاتحی، حمید. (1392). رابطه بین هوش سازمانی و سازمان یادگیرنده در دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکاه علامه.
قربانی زاده، وجه ا... و مشبکی، اصغر. (1385). طراحی الگویی برای تعیین سطح یادگیرندگی سازمانها. شرکتهای قطعه سازی خودرو. فصلنامه مدرس علوم انسانی. دوره 10، شماره 4، صص 209-869.
قربانیزاده، وجها.... (1387). یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده با نگرشی بر مدیریت دانش. تهران: انتشارات بازتاب.
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ کریمی، ایمان؛ آزاد مرزآبادی، اسفندیار. (1393). رابطه بین خلاقیت و هوش هیجانی مدیران با میزان کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در مدارس. مجله روانشناسی 70. سال 18، شماره 2، صص 130-145.
کاظمپور، مریم. (1391). بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با گرایش به نوآوری سازمانی در شرکت سهامی بیمه آسیا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
کریمی، مقداد. (1384). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانایی در گروه خودرو سازی بهمن. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکاه تهران.
کرمدخت، رقیه. (1389). بررسی رابطه اخلاق سازمانی و اثربخشی سازمانی مدیران مدارس شهرستان بابلسر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
محمدی، مسعود. (1377). سازمانهای یادگیرنده احیا میشوند. ماهنامه تدبیر. شماره 90.
مارکوارت، مایکل. (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده. ترجمه: محمد رضا زالی. تهران: انتشارات مرکز کار آفرینی دانشگاه تهران.
مجیدیان، نسرین. (1389). بررسی و تبیین توانمندسازی کارکنان و رابطه آن با اثربخشی سازمانی در شرکت تولیدی بازرگانی البسکو. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکاه شهید بهشتی.
ملکی، حاتم. (1391). بررسی تأثیر سازمان یادگیرنده بر عملکرد سازمانی با واسطه یادگیری سازمانی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکاه شهید بهشتی.
هال، ریچارد. (1376). سازمان: ساختار، فرایند و رهآوردها. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
هرسی، پال و بلانچارد، کنث. (2005). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه: علی علاقهبند. (1386). تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
هوی، وین.ک، میسکل، سیسیل. (1987). مدیریت آموزشی، تئوری تحقیق و عمل. ترجمه: میرمحمد عباسزادگان (1382). چاپ چهارم. انتشارات دانشگاه ارومیه.
هوی، وین.ک و میسکل، سیسیل. (.(1387 مدیریت آموزشی، تئوری، تحقیق و عمل. ترجمه: میرمحمد سیدعباس زادگان. انتشارات دانشگاه ارومیه.
هرگنهان، السون. (1387). روانشناسی یادگیری. ترجمه: علی اکبر سیف. نشر دوران.
منابع انگلیسی:
Abili, Kh., Naderi, A., Yazdani, B., & Nastiezaie, N. (2014). The impact of participatory management on job satisfaction and organizational effectiveness. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty, 12(2).
Amidon, S. (2006). Writing the Learning Organization: A framework for teaching and research. Business Communication Quarterly, 68(4), 406 -428.
Armstrong, A., & Foley, P. (2003). Foundations for a learning organization: organization learning mechanisms. Learning Organization, The, 10(2), 74-82.
Ali, A. K. (2012). Academic staff's perceptions of characteristics of learning organization in a higher learning institution. International Journal of Educational Management, 26(1), 55-82.
Argyris, C., & Schon, D. (1978). Organizational learning: A theory of action approach. Reading, MA: Addision Wesley.
Argyris, C. S., & Schön, D. (1996). DA (1996) Organizational learning II: Theory, method and pra.
Bauman, G. L. (2005). Promoting organizational learning inhigher education to achieve equity in educational outcomes. New Directions for Higher Education, 2005(131), 23-35.
Berg, S. A., & Chyung, S. Y. Y. (2008). Factors that influence informal learning in the workplace. Journal of workplace learning, 20(4), 229-244.
Braun, T., Ferreira, A. I., & Sydow, J. (2013). Citizenship behavior and effectiveness in temporary organizations. International Journal of Project Management, 31(6), 862-876.
Bayraktaroglu, S., & Kutanis, R. O. (2003). Transforming hotels into learning organisations: A new strategy for going global. Tourism Management, 24(2), 149-154.ctice. Reading, PA: Addison-Wesley.
Cesnovar, T. (2010). Influences of Implementing the Learning Organisation on Companies’ Financial and Non-Financial Performances. Managing Global Transitions, 8(3), 285-306.
Chi, H. K., Lan, C. H., & Dorjgotov, B. (2012). The moderating effect of transformational leadership on knowledge management and organizational effectiveness. Social Behavior and Personality: an international journal, 40(6), 1015-1023.
Clements, M. D. (2010). Building learning capability: enhancing the learning talent chain by connecting environments. Development and Learning in Organizations, 24(1), 7-9.
Debora, L. (2009). The relationship between perception of learning organization characteristics and firm performance. A Dissertation in Workforce Education and Development. Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
Drucker, P. E. (1992). The society of organizations. Harvard business review, 95-104.
Dodgson, M. (1993). Organizational learning: a review of some literatures.Organization studies, 14(3), 375-394.
Drucker, P. F. (1988). The coming of the new organization.
Etzioni, A., Etzioni, A., Etzioni, A., & Etzioni, A. (1964). Modern organizations (Vol. 196). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Elkin, G., Cone, M. H., & Liao, J. J. (2009). Chinese pragmatism and the learning organisation. Learning Organization, The, 16(1), 69-83.
Fauske, J. R., & Raybould, R. (2005). Organizational learning theory in schools. Journal of Educational Administration, 43(1), 22-40.
Fiol, C. M., & Lyles, M. A. (1985). Organizational learning. Academy of management review, 10(4), 803-813.
Goh, S. C. (2003). Improving organizational learning capability: lessons from two case studies. Learning Organization, The, 10(4), 216-227.
Garvin, D. (1993). Building a learning organization. Harvard Business Review, 71(4), 34-46.
Garvin, D. A. (2000). Learning in action: A guide to putting the learning organization to work. Harvard Business Press.
Gibson, J. L., Ivancevich, J. M., Donnelly, J. J., & Konopaske, R. (2009). Organzations (ed.). New York: McGrawrHill.
Ghanbari, S., & Eskandari, A. (2013). Relationships of Simple and Synthetic of transformational and transactional leadership styles with Organizational Effectiveness in board of trustees schools and state-run schools. Biennial Journal of Management and Planning in Educational Systems, 6(11), 111-137.
Gephart, M. A., Marsick, V. J., Van Buren, M. E., & Spiro, M. S. (1996). Learning organizations come alive. Training and Development, 50(12), 34-45.
Garcia Morales, V. J., Lorens Montes, F. J., & Verdu Jover, A. J. (2007). Influence of personal mastery on organizational performance through organizational learning and innovation in large film and SMEs Technovation. 27, 547-568.
Hariis, S. G. & Cole, M. S. (2007). A stages of change of perspective on manager’s motivation to learn in a leadership development context. Journal of Organization Change Management, 20(6), 774-793.
Hodkinson, p. (2006). Towards universities as learning organizations. The learning organization, 5, 228-238
Hannah, S. T., & Lester, P. B. (2009). A multilevel approach to building and leading learning organizations. The Leadership Quarterly, 20(1), 34-48.
Handy, C. The age of unreason, 1990. Boston: Harvard Business School and McGraw-Hill.
Harvey, I., & Sir, J. (1988). Making it Happen: Reflections of leadership. London: lollins.
Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Davis, H. A. (2009). Teachers’ self-efficacy beliefs. Handbook of motivation at school, 627-54.
Hoy, W. K., & Ferguson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness of schools. Educational Administration Quarterly, 21(2), 117-134.
Huysman, M. (2000). An organizational learning approach to the learning organization. European Jornal of Work and Organizational Psychology, 9, 133-145.
Hussein, N., Mohamad, A., Noordin, F., & Ishak, N. A. (2014). Learning Organization and its Effect on Organizational Performance and Organizational Innovativeness: A Proposed Framework for Malaysian Public Institutions of Higher Education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 130, 299-304.
Jensen, P. E. (2005). A contextual theory of learning and the learning organization. Knowledge and Process Management, 12(1), 53-64.
Jiménez-Jiménez, D., & Sanz-Valle, R. (2011). Innovation, organizational learning, and performance. Journal of Business Research, 64(4), 408-417.
Jamali, D., Sidani, Y., & Zouein, C. (2009). The learning organization: tracking progress in a developing country: a comparative analysis using the DLOQ. Learning Organization, The, 16(2), 103-121.
Jaradat, N. M. S., & Al Maani, A. I. (2014). The impact of Knowledge Management Infrastructure on Performance Effectiveness in Jordanian Organizations. Arab Economic and Business Journal, 9(1), 27-36.
Katsikea, E., Theodosiou, M., Perdikis, N., & Kehagias, J. (2011). The effects of organizational structure and job characteristics on export sales managers’ job satisfaction and organizational commitment. Journal of World Business, 46(2), 221-233.
Kim, J. H., Kim, C. S., & Kim, J. M. (2011). Analysis of the effect of leadership and organizational culture on the organizational effectiveness of radiological technologist’s working environments. Radiography, 17(3), 201-206.
Kontoghiorhes, C., Aubrey, S., & Fearing, P. (2004). Examining the relationship between learning organization dimension and change adaptation, innovation, as well as organizational performance. The learning organization. 10(2).
Liao, s., wen-Jung, c., & Chi-chang w. (2010). An integrated model for learning organization with strategic view: Benchmarking in the knowledge–intensive industry. Expert systems with applications, 37(5), 3792-3798.
Lejeune, C., & vas, A. (2009). Organizational culture and organizational effectiveness in business schools: jest of the accreditation impact. Journal of management Development, 28(8), 628-441.
Mitleton-Kelly, E. (2003). What are the Characteristics of a Learning Organization?.
Manzoor, Q. A. (2012). Impact of employees motivation on organizational effectiveness. Business Management and Strategy, 3(1), pp-1.
Nobakht, M. B., & Sadeghi, A. A. (2008). The survey of the functionality of Islamic Azad University in Socity and Economic development of the country. Tehran, Islamic Azad university Reasearch assistantship. The office of the development of the production of knowledge: shadan publication.
Örtenblad, A. (2004). The learning organization: towards an integrated model. Learning Organization, The, 11(2), 129-144.
Paziuk, B. (2008). Building a Learning Organization at National Defense: Evolving the Learning and Career Center Network. Adissertation for the degree of Doctorate in Education in organizational Leadership Graduate School of Education and Psychology. Pepperdine University.
Price, J. L. (1968). Organizational Effectiveness---An Inventory of Propositions, Homewood, Illinois: Richard D. Irwin.
Pfeffer, J., & G. R. Salancik. (1978).The external control of organizations: A resource dependent Perspective. New York, Harper & Row, P (11).
Pool, S., & Pool, B. (2007). A management development model: Measuring organizational commitment and its impact on job satisfaction among executives in a learning organization. Journal of Management Development, 26(4), 353-369.
Qiu, J., & Lin, Z. (2011). A framework for exploring organizational structure in dynamic social networks. Decision support systems, 51(4), 760-771.
Quinn, R. E., & Rohrbaugh, J. (1983). A spatial model of effectiveness criteria: towards a competing values approach to organizational analysis. Management science, 29(3), 363-377.
Qurbanizade, V. (2008). Organizational learning and learning organization with a perspective on management of knowledge. Tehran, publisher: Bastab.
Rahimi, H. (2014). Relationship between entrepreneurship traits and learning organization dimensions: Kashan University. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences, 7(3), 127-133.
Rebelo, T. M., & Gomes, A. D. (2008). Organizational learning and the learning organization: reviewing evolution for prospecting the future. Learning Organization, The, 15(4), 294-308.
Reece, P. D. (2004). Universities as learning organizations: how can Australian universities become learning organizations? (Doctoral dissertation, Murdoch University).
Simon, H. A. (1991). Bounded rationality and organizational learning. Organization science, 2(1), 125-134.
Steers, R. M. (1977). Organizational effectiveness: A behavioral view. Santa Monica, California: Goodyear Publishing Company.
Smith, P. A. (2008). < IT> The Learning Organization turns 15: a retrospective. Learning Organization, The, 15(6), 441-448.
Senge, F. (1990). The fifth Discipline: The art and practice of the learning organization. New York, NY.
Song, J. H., Kim, H. M., & Kolb, J. A. (2009). The effect of learning organization culture on the relationship between interpersonal trust and organizational commitment. Human Resource Development Quarterly, 20(2), 147-167.
Turkington, M. (2004). The Catholic Education Office (CEO) Sydney as a learning organization and its perceived impact on standards. Australian Catholic University.
Ulrich, D., & Brockbank, W. (2005). The HR value proposition. Harvard Business Press.
Kanter, R. M. (1989). The new managerial work. Harvard business review, 67(6), 85.
Vera, D., & Crossan, M. (2003). Organizational learning and knowledge management: Toward an integrative framework.
Weldy, T. G. (2009). Learning organization and transfer: Strategies for improving performance. Learning Organization, The, 16(1), 58-68.
Wick, W. C., & leon, L. S. (1995). From idea to action: Creating learning organization. Human resource management, 4(2), 299-311.
Yang, B., Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2004). The construct of the learning organization: Dimensions, measurement, and validation. Human Resource Development Quarterly, 15(1), 31-55.
Yang, A., & et al. (1999). Organizational learning. NewYork, Oxford University press.
Yu-Je, L. (2012). A study on the influence of organizational change on organizational effectiveness of schools: Using investment for cloud computing technologies as a moderator. African Journal of Business Management, 6(17), 5710-5719.