فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسأله. 5
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
1-4 اهداف تحقیق.. 6
1-4-1 اهداف اصلی: 6
1-4-2- اهداف فرعی.. 6
1-5- متغیرهای پژوهش حاضر عبارتند از: 6
1-6 فرضیه های پژوهش... 7
1-7 بیان مفاهیم و اصطلاحات... 7
فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مبانی نظری و یافتههای پژوهشی: 10
2-1-1 خود کارآمدی.. 10
2-1-1-1 تعریف خود کارآمدی.. 12
2-1-1-2 انواع خودکار آمدی.. 14
2-1-1-3 تفاوت خود کار آمدی با سایر انواع باورهای خود. 15
2-1-1-4 ابعادخودکارآمدی ادراک شده 17
2-1-1-5 منابع باورهای خود کارآمدی.. 18
2-1-1-6 خودکارآمدی بالاوپایین.. 21
2-1-1-7 خودکارآمدی ،انگیزش واسناد. 22
2-1-1-8 جنسیت وخود کارآمدی.. 24
2-1-1-9 خودکارآمدی وپیشرفت تحصیلی.. 25
2-1-1-10 تأثیرزمینه های فرهنگی واجتماعی روی باورها ی خودکارآمدی.. 26
2-1-1-11 نقش باورهای خود کارآمدی در انگیزش رفتار و انتخاب اهداف آگاهانه. 27
2-1-1-12 تحلیل تحولی باورهای خودکارآمدی در گستره زندگی.. 28
2-1-1-13 رشدخودکارآمدی به واسطه تجارب مرحله گذر نوجوانی.. 31
2-1-1-14 خودکارآمدی مرتبط با بزرگسالی.. 31
2-1-1-15 ارزیابی مجدد خودکارآمدی با افزایش سن.. 31
2-1-1-16 راهبردهای بهبود خودکارآمدی.. 32
2-2- سلامت روان. 34
2-2-1 سلامت روانی.. 35
2-2-2 تعریف سلامت روانی.. 35
2-2-3 تعریف بهداشت روان در فرهنگهای مختلف 37
2-2-4 اصول بهداشت روانی.. 39
2-2-5 خصوصیات افراد دارای سلامت روانی.. 40
2-2-6 عوامل موثر در تامین سلامت روان. 42
2-2-7 نقش خانواده در تامین سلامت روان. 42
2-2-8 نظریات مرتبط با سلامت روانی.. 43
2-2-9 نظریات نوین مبتنی بر شناخت درمانی.. 46
2-3 عقب ماندگی ذهنی.. 47
2-4 عقب مانده ذهنی آموزش پذیر ( EMR): 48
2-5 ویژگیهای کودک استثنایی.. 48
2-6 نیازهای والدین کودکان استثنایی.. 48
2-7 احساسات والدین کودکان استثنایی.. 49
2-8 پیشینه تحقیق.. 50
2-8-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 50
2-8-2 تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 59
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه. 66
3-2 روش پژوهش... 66
3-3 جامعه آماری.. 66
3-4 نمونه و روش نمونه گیری.. 66
3-5 ابزار پژوهش... 66
3-6 روش اجراء. 68
3-7 روش تجزیه و تحلیل دادهها 69
3-8 پایایی پرسشنامه ..................................................................................................................................69
فصل چهارم:یافته های پژوهش
4-1 مقدمه. 72
4-2 آمار توصیفی.. 72
4-3 بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ تحصیلات... 73
4-4 بررسی آمار توصیفی متغیرهای مربوط به والدین کودکان عادی.. 73
4-5 آزمون نرمال بودن دادهها 74
4-6 تحلیل استنباطی داده ها 75
4-7 بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق.. 75
4-7-1 بررسی وضعیت مؤلفه سلامت روانی.. 76
4-7-2 بررسی وضعیت مؤلفه خودکارآمدی والدین کودکان عادی.. 77
4-7-3- بررسی وضعیت مؤلفه خودکارآمدی والدین کودکان مرزی.. 78
4-8 بررسی فرضیه های تحقیق.. 79
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه. 83
5-2 بحث و نتیجه گیری در مورد فرضیه های پژوهش 83
5-3 نتیجه گیری.. 88
5- 4 محدودیت ها 88
5-5 پیشنهادات... 88
منابع و مأخذ. 89
منابع فارسی.. 89
منابع انگلیسی.. 93
پیوست
چکیده انگلیسی
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1: نتایج مقدار آلفای کرونباخ جهت بررسی پایایی پرسشنامه .....................................................70
جدول 4-1: توزیع فراوانی، %، سن اعضای گروه نمونه. 72
جدول 4-2: توزیع فراوانی، %، تحصیلات اعضای گروه نمونه. 73
جدول 4-3: نتایج آزمون کلموگروف – اسمیرنوف برای متغیرهای تحقیق.. 74
جدول 4-4: نتایج آزمون t جهت تعیین وضعیت میانگین مؤلفه سلامت روانی.. 76
جدول 4-5 : نتایج آزمون t جهت تعیین وضعیت میانگین مؤلفه خودکارآمدی والدین کودکان عادی.. 77
جدول 4-6: نتایج آزمون t جهت تعیین وضعیت میانگین مؤلفه خودکارآمدی والدین کودکان مرزی.. 78
جدول 4-7: تأثیر سلامت روانی بر خودکارآمدی والدین کودکان عادی و مرزی.. 79
جدول 4-8 : آزمون تی مستقل.. 80
جدول 4-9: آزمون تی مستقل.. 81
منبع:
منابع و مأخذ
منابع فارسی
آبنیکی فرد، زهرا (1382)، رابطه بین عزت نفس ،انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم دبیرستان شاهد تهران و مقایسه اثر بخشی دو روش حل مساله و مهارتهای ارتباطی در افزایش عزت نفس ، آنها پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
احمدی، زینب (1377)، مقایسه عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر اهواز پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، اهواز
اختیاری امیری راضیه،(1383)،مقایسه بهداشت روانی دانشجویان مجرد ومتاهل خوابگاهی،خلاصه مقالات نخستین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران،دانشگاه شهید بهشتی.
آزاد حسین،(1378)سلامت روان ازدیدگاه الیس،فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره چهارم.
اعرابیان،اقدس (1383)، بررسی تاثیر باور های خود کار آمدی بر سلامت روانی و توفیق تحصیلی دانشجویان.
افروز غلامعلی،(1377)، مقدمه ای بر آموزش و پرورش کودکان استثنایی، تهران.
افروز غلامعلی،(1384)،روانشناسی وتوانبخشی کودکان آهسته گام، تهران،انتشارات دانشگاه تهران.
افروز غلامعلی،(1385)،مصاحبه و مشاوره با والدین کودکان استثنایی،تهران،دانشگاه تهران.
آقاجانی سعید،اسدی نوقابی احمدعلی،(1381)،نظریه مشاوره وروان درمانی ،تهران،مرکزنشردانشگاهی.
اله بخش ،شیرین (1385)، بررسی فرا تحلیلی خود پنداره تحصیلی ،انگیزش ،پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر ستان بندر لنگه ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبا یی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
بازرگان عباس،سرمد زهره،حجازی الهه،(1387)،روشهای تحقیق در علوم رفتاری،تهران،انتشارات آگاه.
بختیاری پروین،(1379)،برسی وضعیت بهداشت روان معلمان استان اصفهان،فصلنامه دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان.
برمک ،محمد علی (1386)، بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های فراشناختی بر خود کار آمدی عمومی دانش آموزان پسر سال دوم شهر شیراز ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبا یی ،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی .
بنی جمال واحدی شکوه السات،احدی حسن،(1370)،بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی،تهران،نشر نی.
بهرامی احسان هادی،(1381)،بهداشت روانی در قرن بیست ویکم و چالشهای پیشرو،مجله روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران،سال سی و دوم،شماره1.
بیابانگرد،اسماعیل(1377)، راهنمایی والدین و معلمان در تربیت وآموزش خانواده ،تهران :دفترنشر فرهنگ اسلامی .
بیابانگرداسماعیل،(1372)،روشهای افزایش عزت نفس در کودکان ونوجوانان،تهران،انتشارات انجمن اولیاو مربیان.
پورافکاری نصرالله،(1376)،فرهنگ جامع روانشناسی-روانپژشکی وزمینه وابسته،چاپ دوم،تهران،نشر نی.
تقوی سید محمدرضا، (1380)، بررسی روایی و اعتیار پرسشنامه سلامت روانی، تهران.
حجازی،الهه (1379)، برداشت کودکان و نوجوانان از مفهوم هوش ،مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ،سال سی و سو،شمار 2،ص71-108.
حسن آبادی ،حمید رضا(1380)، بررسی باورهای معرفت شناختی و باورها خود کار آمدی دانش آموزان و دانشجویان پسر و دختر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه تهران ،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی.
حمیدی پور،رحیم (1377)، رابطه جومدرسه با کار آمدی شخصی مشاور مدرسه.پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه تربیت معلم.
راس،آ،آلن،(1377)،روانشناسی شخصیت نظریه ها وعمل،ترجمه جمالفرسیاوش،تهران،انتشارات بعثت.
رحیمی نژادعباس،پاک نژادمحسن،(1383)،ارتباط بین سازگاری خانواده باسلامت روانی وسطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان ونوجوانان،خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده در ایران،تهران،دانشگاه شهیدبهشتی.
رضایی درویش،مرضیه (1385)، بررسی رابطه خود کار آمدی ریاضی ،اضطراب ریاضی و جنسیت با پیشرفت ریاضی دانش ْآموزان سال اول دبیرستان های شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
زنجانی طبسی رضا،(1383)،ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روانشناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
سنچولی حمیده،(1388)،رابطه تجربه ی معنوی با سلامت روانی در والدین دارای فرزندان استثنایی و والدین فرزندان عادی،پایان نامه کارشناسی ارشد .
سیف ،علی اکبر(1386)، روانشناسی پرورشی نوین(ویرایش ششم)تهران:دوران.
سیف،علی اکبر(1380)، روانشاسی پرورشی تهران ،انتشارات آگاه.
سیف نراقی مریم،نادری عزت الله،(1382)،اختلالات رفتاری کودکان وروشهای اصلاح وترمیم آن،انتشارات بدر.
شاطرلو عالیه، افزایش عزت نفس دانش آموزان کم توان ذهنی از راه توجه به مولفه های خود پنداره، تعلیم وتربیت استثنایی ، 1386 شماره 74.
شاملو، سعید،(1368)،مکتبهاونظریه ها در روانشناسی شخصیت،چاپ اول،تهران،انتشارات رشد .
شریعتی تقی،داورمنش عباس،(1370)،نگرش پدران کودکان عقب مانده ذهنی در مورد عقب ماندگی فرزندانشان ومقایسه آنهادر سطوح مختلف فرهنگی،پایان نامه کارشناسی ارشد.
شعاری نژاد،علی اکبر(1375)، فرهنگ علوم رفتاری .تهران :انتشارات امیر کبیر.
شفیع آبادی عبدالله،(1372)،نظریه مشاوره و روان درمانی،تهران ،انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
شکری امید،(1380)،تفاوت های جنسیتی در بهزیستی ذهنی ونقش ویژگیهای شخصیت،مجله پزشکی و روانشناسی بالینی ایران،شماره 4 .
صمدی ،اکرم (1386)، رابطه بین ادراک حمایت از سوی حانواده ،معلمان و دوستان و خود کار آمدی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان متوسطه شاهد و غیر شاهد ،پایان نامه کار شناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
عباسپورعلی،(1385)،رابطه بین کمالگرایی و عزت نفس باسلامت روانشناختی در دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد .
علیزاده حمید،(1381)،تاثیر فرزند معلول یا ناتوان بر خانواده،تعلیم وتربیت استثنایی،1381،شماره14،ص3-7 .
فرهادی علی،(1384)،میزان شادمانی و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، فصلنامه اصول بهداشت روانی،سال هفتم،شماره 25 .
فیضی ژاله،(1386)،رابطه سلامت عمومی،کمالگرایی وعزت نفس در پزشکان عمومی،پایان نامه کارشناسی ارشد .
کدیور،پروین(1381)، بررسی سهم باور های خود کار آمدی ،خود گردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان به منظور ارائه الگویی برای یاد گیری بهینه .پایان نامه دکتری ف دانشگاه تربیت معلم تهران .
کرامتی ،هادی (1380)، بررسی رابطه خود کار آمدی ادراک شده دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران و نگرش آنها نسبت به درس ریاضی با پیشرفت ریاضی آنها در سال 79-80 ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تربیت معلم .
مرتضوی،شهر ناز (1383)، روابط متقابل بین خودکار آمدپنداری و ادراک حمایت از سوی خانواده ،معلمان و دوستان نزدیک در ارتباط با رضایت از زندگی در نمونه هایی از دانش آموزان دبیرستان ،فصلنامه علمی –پژوهشی نوآوری های آموزشی شماره 8،صص39-13.
مژدهی،رضا (1381)، مقایسه باور های خود کار آمدی داش آموزان پسر شاخه های نظری ،فنی و حرفه ای و کارو دانش ،پایان نامه کار شناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی .
مشکی و همکاران(1387)، بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان، فصلنامه علمی پژوهشی فیض، دوره دوازدهم، شماره 4.
مصطفایی ،علی (1387)،بررسی اثر بخشی آموزش مولفه های راهبردی یادگیری خود تنظیمی مبتنی بر مدل پینتریج بر خود کار آمدی ،منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی .
مفیدی فرخنده،(1376)،آموزش خانواده راهنمای عملی والدین و مربیان کودکان استثنایی،انتشاراتی سرآمد کاوش.
میکائیلی منیع فرزانه، مقایسه بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان دبستانی دارای کم توان ذهنی وعادیف تعلیم وتربیت استثنایی، 1388، شماره 92ص88 .
میلانی فر بهروز، (1374)،روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، تهران،نشر قومس.
نریمانی محمد، آقامحمدیان حمیدرضا، رجبی سوران، مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی کودکان عادی فصلنامه اصول بهداشت روانی، 1386 شماره 33 و34 ، ص15-24 .
هالان،دانیل پی،کافمن جیمزام(1371)،کودکان استثنایی(مقدمه ای بر آموزشهای ویژه)،ترجمه جوادیان مجتبی، مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی.
هرشن سن،دیویدپاور،پال دبلیو،(1988)،مشاوره بهداشت روانی:نظریه وعمل،ترجمه منشی طوسی محمد تقی،مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی.
یوسفی لویه مجید، مداخله های روان شناختی در مورد کودکان با نیازهای ویژه تعلیم و تربیت استثنایی1387 شماره 85 و 84 .
منابع انگلیسی
1- Adler. A. (1926). The Neurotic Constitution. New york Dood mead
2- Burden.R.L(1980) measuring the effects of sters on the mother of handicapped imfamts: mast depression always follow?
3- Beckman, P.J(1991). Comparison of mothers and fathers perceptions of the effect of young children with and without
4- Cmic, k.,friedrich,w., Greenberg,m(1983).Adaptation of families with mentally retarded children: A model of stress, coping and family ecology.American journal of mental deficiency, 88, 125-231
5-Corsini. R.(1973). Current Psychotheraphes. Peacock Pubilshers. Inc Itasaca. Lllonnis
6- Corson. V.(1999)Bermer.A.Elizabeth.N.Mental Health Nursing. Sau Nders Compaany
7- Edwards, A.J(1977),Education psychology, landon.15-66
8- Ellis. A. doubson. (1988) How to live with and without anger New york: Reasers Digestpress
9- Leinonen. J. a,solataus, t . S, Punamaki. R.I, (2003)jurnal of child psychiatry,44(2),227-41
10-Ryff. C. D. Keyes. C. l. m Shomtkin .D. (2002). Optimal well-being :Empirical Encounter of two traditional. Journal of Personality and social psychology. 62 (6). 1007-1022
11- Skinner. B. F. (1973). Beyond Freedom and Dignity palific Grov. Califormia u.s.a