فهرست:
فهرست مطالب
Contents
کلیات تحقیق.. 10
مقدمه. 11
بیان مسئله. 12
ضرورت و اهمیت تحقیق.. 13
هدف اصلی: 15
اهداف فرعی: 15
تعریف اصطلاحات... 15
تربیت.. 15
اخلاق. 15
تربیت اخلاقی.. 16
کودک.. 16
اخلاق. Error! Bookmark not defined.16
تربیت اخلاقی.. 16Error! Bookmark not defined.
برسی ادبیات و پیشینه تحقیق.. 17
مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 17
مقدمه. 18
1-2-آشنایی با مفاهیم.. 18
1-1-2-مفهوم اصل. 18
برخی از ویژگی اصول. 19
2-1-2- مفهوم روش... 19
مفهوم تربیت... 20
تربیت از دیدگاه امام علی(ع). 22
مفهوم اخلاق.. 24
اخلاق از دیدگاه امام علی (ع). 26
اخلاق در نهجالبلاغه. 28
اخلاق در اندیشه علوی.. 29
ساختار اخلاقی و تربیتی نهجالبلاغه. 30
الف: اخلاق فردی.. 32
ب: اخلاق اجتماعی.. 34
تربیت اخلاقی.. 37
تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی (ع). 38
خودسازی و دگرسازی.. 39
انسان کامل.. 40
توجه به ارزشها و فضیلتها 40
پرهیز از دنیاپرستی.. 40
بصیرت و آگاهی.. 41
گام در مسیر هدایت... 41
مناجاتهای شبانه. 42
ترس از خدا 42
پرهیزگاری.. 43
استفاده از فرصت... 43
رابطههای خدایی.. 43
محبوبترین بندگان.. 44
یاد خدا و آخرت... 44
حسابرسی اعمال.. 44
کامل و ایده آل.. 45
بهای انسان.. 45
آثار تقوا در انسان.. 46
پیشینه تحقیق.. 46
جمعبندی پیشینه. 55
روش تحقیق.. 57
مقدمه. 58
3-2 نوع تحقیق.. 58
3-4 روش تحقیق.. 58
3-5 گردآوری اطلاعات... 58
3-6 ابزار تحقیق: 58
3-7 طبقهبندی اطلاعات... 59
3-8 استنباط اصول و روشها 59
تحلیل و استنتاج اطلاعات گردآوری شده. 59
تجزیهوتحلیل.. 60
مقدمه. 61
مبانی تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع). 61
1-پرهیزگاری یا تقوا 62
2-اعمال عبادی.. 62
3-نظم و حساب بررسی امور. 62
4-ازادگی، دادگری و ظلم ستیزی.. 63
5-زهدورزی و اعراض از زخارف فریبای دنیا 68
6-عمل صالح و خدمت به خلق.. 63
7-دانش اندوزی توأم با عمل. 63
سؤال دوم اصول تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی چیست؟. 64
1-اصل اصلاح شرایط محیطی کودکان. 64
2-اصل عزّت.. 65
3-اصل تعقل. 67
4-اصل تداوم در عمل. 67
5-اصل تذکر. 68
6-اصل فضل.. 76
7-اصل عدل. 70
سوال سوم: هدف تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) چیست؟ 71
تقوا 71
حکمت.. 72
عبادت.. 73
سماحت.. 74
قناعت.. 74
پرورش روح عدالت خواهی.. 75
سوال چهارم :روش تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) چیست؟ 76
1-زمینه سازی.. 77
2-معاشرت و مجالست.. 78
3-الگوسازی.. 79
4-احترام گذاشتن.. ……................81
5-تعافل....................................................................................................................................................................................82
6-تزکیه یا تهذیب نفس.......................................................................................................................................................83
7-تمرین، تکرار وعادت دادن..........................................................................................................................................84
8-محاسبه.............................................................................................................................................................................84
9-موعظه.................................................................................................................................................................................85
10-عبرت آموزی............................................................................................................................................................86
11-عفو و مبالغه....................................................................................................................................................................88
12-مبالغه در تشویق............................................................................................................................................................89
13-توبه...................................................................................................................................................................................90
شرایط احراز صلاحیت مربیگری و معلمی برای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی(ع): 92
ویژگیهای صلاحیت حرفهای یک معلم برای تربیت کودکان از دیدگاه امام علی(ع) 93
بحث و نتیجهگیری.. 98
سؤال اول.. 99
سؤال دوم. 100
سؤال سوم. 103
سؤال چهارم. 103
سؤال پنجم.. 109
محدودیت: 109
پیشنهادها 109
منابع و مأخذ..........................................................................................................................................................................111
منبع:
احمدی، احمد، (1368). اصول و روشهای تربیت در اسلام. تهران: جهاد دانشگاهی (دفتر مرکزی) بخش فرهنگی.
احمدی، سید احمد. (1380). اصول و روشهای تربیت در اسلام. اصفهان: نشر جهاد دانشگاهی.
ادیب، علی محمدحسین. (1362). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (ع). ترجمه سید محمد رادمنش. تهران: موسسه انجام کتاب.
ادیب، علی محمدحسین. (1362). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی. ترجمه محمد رادمنش. تهران: موسسه انجام کتاب.
افشار، معصومه. (1376). مقایسه آموزههای تربیت اخلاقی از منظر پست مدرنیسم و تربیت اخلاقی. رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
امینی، ابراهیم. (1376). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: سازمان انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی.
انصاری، محمد علی. (1362). غررالحکم و دررالکلم. ترجمه سید هاشم رسولى محلّاتى فرازی .تهران: انتشارات ناصرخسرو،
انصاریان، حسین. (1336). فروغی از تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مهدی.
ایمانی، محسن. (1378). تربیت عقلانی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
آموزگار، محمدحسن. (1374). اخلاق و تربیت اسلامی. ترجمه محمدحسن آموزگار.تهران: سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
باقری، خسرو. (1364). نقد تطبیقی مبانی شیوههای تربیت اسلامی، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
باقری، خسرو. (1379). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
البحرانی، کمال الدین میثم بن علی بن میثم. (1362). شرح نهجالبلاغه. قم. دفتر تبلیغات اسلامی.
بهشتی، محمد، (1380). علم النفس روانشناسی از دیدگاه دانشمندان مسلمان. ترجمه دکتر محمد عثمان نجاتی. تهران: انتشارات سمت.
پناهی، مهین. (1377). اخلاق متصرفه از خلال متون عرفانی. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
پور مقدس، علی. (1367). روانشناسی انگیزه و عواطف. تهران: انشارات مشعل.
الجرجانی، علی بن محمد. (1306). التعریفات. ترجمه محمدبن یعقوب بن اسحاق الکلینی الرازی. تهران: انتشارات ناصرخسرو.
جعفری، محمدتقی. (1375). و ترجمه نهجالبلاغه، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی. جلد1و2و9و7.
جمشیدیان، عبد الرسول. (1370). کرامت نفس در تربیت اسلامی. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
حجتی، محمدباقر. (1380). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: دفتر نشر و فرهنگ اسلامی.
حجتی، محمدباقر. (1385). اسلام و تعلیم و تربیت. تهران: نشر فرهنگ اسلامی.
حرانی، ابن شعبه. (1380). تحت العقول. ترجمه احمد جنتی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
خمینی، روح الله. (1366). اربعین حدیث یا چهل حدیث. تهران: انتشارات طه.
دشتی، محمدمهدی. (1383). سیمای پرهیزگاران. قم: موسسه فرهنگی تحقیقات امیر المومنین.
دلشاد تهرانی، مصطفی،(1379). ماه مهرپرور. تهران: انتشارات دریا.
دلشاد، تهرانی، مصطفی.(1376).سیری در تربیت اسلامی.تهران: موسسه نشر و تحقیقات.
دولت آبادی، فاطمه.(1370). وجدان اخلاقی و شیوه پرورش آن. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
دهخدا، علیاکبر.(1334). لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
دهشیری، حسینی. (1370). نگرشی به تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
رشید پور، مجید. (1370). مبانی اخلاق اسلامی،تهران: انجمن اولیای مربیان جمهوری اسلامی ایران.
رهنما،اکبر.(1378). برسی و تجزیهوتحلیل خاستگاهها، غایت و روشهای تربیت اخلاقی دیدگاه کانت و خواجهنصیرالدین طوسی.رساله دکتری، تربیت مدرس.
زرین پوش، فتانه. (1366). تربیت اخلاقی کودک در دوره دبستان، کارشناسی ارشد، تربیت مدرس.
زهادت، عبدالمجید.(1378). تعلیم و تربیت در نهجالبلاغه. حوزه علمیه قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
سادات، محمدعلی. (1364). اخلاق اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
سروش،عبدالکریم.(1376).حکمت و معیشت. انتشارات: موسسه فرهنگ صراط.ج1و2.
شرفی، محمدرضا. (1365). مقدمهای بر روشهای اسلامی. رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
شریعتمداری، علی. (1376). تعلیم و تربیت اسلامی. انتشارات: دانشگاه تهران.
شریعتمداری، علی. (1376). تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شریعتمداری، علی. (1373). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شریعتی، علی. (1365). مجموعه آثار. انتشارات قلم. جلد26.
شکوهی، غلامحسین. (1380).مبانی و اصول آموزشوپرورش. انتشارات: دانشگاه تهران. چاپ دوازدهم.
شهید ثانی،(1358). آداب تعلیم و تربیت در اسلام. مرتجم سید محمدباقر حجتی. حوزه علمیه قم: نشر دفتر تبلیغات اسلامی.
صادق زاده قمصری، علیرضا. (1375). مبانی اصول و شیوههای تهذیب اخلاقی از نظر فیض کاشانی و غزالی. رساله کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
طباطبایی، محمدحسین. (1281).المیزان فی تفسیر قرآن. محمد بن محمد رضا قمی مشهدی. انتشارات: نشر بنیاد علمی و فکری فرهنگی.
قائمی، علی. (1376). پرورش مذهبی و اخلاق کودکان. انتشارات امیری. چاپ ششم.
قائمی، علی. (1376). زمینه تربیت فرزند. انتشارات امیری، چاپ هشتم.
قائمی، علی. (1385). پرورش مذهبی کودک. قم: انتشارات ارشاد. ص79.
قرآن
قطب، محمد. (1375). روشهای تربیت اسلامی. ترجمه محمدمهدی جعفری. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
کلینی، رازی، محمد. (1369). اصول کافی. ترجمه سید جواد مصطوی. تهران، انتشارات علمیه اسلامی. جلد 2و6.
مطهری، مرتضی. (1362). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.
مکارم شیرازی، ناصر. (1377). اخلاق در قرآن. ناشر علی ابن الطالب. جلد1.
نهجالبلاغه
یار محمدیان، احمد. (1368). مقدمهای بر تربیت عاطفی در اسلام. رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.