فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1مقدمه ..............................................................................................................11
1-2بیان مسئله ........................................................................................................14
1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق .....................................................................................18
1-4هدف اصلی........................................................................................................24
1-4-1اهداف جزئی...................................................................................................24
1-5 سوال اصلی....................................................................................................24
1-5-1 سوالات فرعی ..............................................................................................25
1-6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش..............................................................25
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه .............................................................................................................28
2-2 جهانی شدن.......................................................................................................30
2-3 تاریخچه حهانی آموزش وپرورش..........................................................................35
2-4 مولفه های آموزش جهانی....................................................................................37
2-5 هدف های طرح..................................................................................................41
2-5-1 اهداف جزئی................................................................................................ 43
2-6 تحلیل محتوا ....................................................................................................52
2-7 تعریف تحلیل محتوا .............................................................................................................................52
2-8 ویژگی ها و شروط تحلیل محتوا ...........................................................................55
2-9 انواع تحلیل محتوا..............................................................................................57
2-10 محتوای آشکار و محتوای پنهان..........................................................................58
2-11 تاریخچه تحلیل محتوا .......................................................................................60
2-11-1 اصل اهمیت ................................................................................................61
2-11-2 اصل اعتبار ................................................................................................61
2-11-3 اصل علاقه..................................................................................................62
2-11-4 اصل سودمندی.............................................................................................63
2-11-5 اصل قابلیت یادگیری .....................................................................................63
2-11-6 اصل انعطاف پذیری.......................................................................................64
2-12 پیشینه تحقیق درایران .....................................................................................65
2-13 پیشینه تحقیق در جهان.....................................................................................67
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه ............................................................................................................70
3-2 روش تحقیق .....................................................................................................70
3-3 جامعه آماری ....................................................................................................71
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری ............................................................................71
3-5 روش نمونه گیری و افراد مورد مطالعه...................................................................72
3-6 روش های تحلیل آماری.......................................................................................74
3-7 روش تحلیل محتوای کتاب های درسی.....................................................................75
3-8 مراحل تحلیل محتوای کتاب های درسی ...................................................................76
3-8-1 اعتباریابی ...................................................................................................77
3-8-2 اجرای پژوهشی..............................................................................................77
3-9 مراحل انجام تحلیل محتوا....................................................................................78
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه ...........................................................................................................80
4-2 آمار توصیفی ...................................................................................................80
4-3 آمار استنباطی ................................................................................................86
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه ............................................................................................................91
5-2 یافته های پژوهش ..........................................................................................92
5-3 محدودیت ها و مشکلات......................................................................................98
5-4پیشنهادات پژوهشی ............................................................................................99
5-5 پیشنهادات باتوجه به یافته های پژوهش ............................................................102
5-5-1 پیشنهاد به پژوهشگران آتی .........................................................................103
5-6 خلاصه پژوهش ..............................................................................................106
5-6 منابع و ماخذ...................................................................................................109
فهرست نمودار
فهرست جداول
4-2-1 نمودار.......................................................................................................116
4-2-2 //.............................................................................................................117
4-2-3 //.............................................................................................................118
4-2-4 // ...........................................................................................................120
4-2-1 جدول.........................................................................................................122
4-2-2 //.............................................................................................................122
4-2-3 // .............................................................................................................123
4-2-4 //..............................................................................................................123
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1مقدمه ..............................................................................................................11
1-2بیان مسئله ........................................................................................................14
1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق .....................................................................................18
1-4هدف اصلی........................................................................................................24
1-4-1اهداف جزئی...................................................................................................24
1-5 سوال اصلی....................................................................................................24
1-5-1 سوالات فرعی ..............................................................................................25
1-6 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش..............................................................25
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه .............................................................................................................28
2-2 جهانی شدن.......................................................................................................30
2-3 تاریخچه حهانی آموزش وپرورش..........................................................................35
2-4 مولفه های آموزش جهانی....................................................................................37
2-5 هدف های طرح..................................................................................................41
2-5-1 اهداف جزئی................................................................................................ 43
2-6 تحلیل محتوا ....................................................................................................52
2-7 تعریف تحلیل محتوا .............................................................................................................................52
2-8 ویژگی ها و شروط تحلیل محتوا ...........................................................................55
2-9 انواع تحلیل محتوا..............................................................................................57
2-10 محتوای آشکار و محتوای پنهان..........................................................................58
2-11 تاریخچه تحلیل محتوا .......................................................................................60
2-11-1 اصل اهمیت ................................................................................................61
2-11-2 اصل اعتبار ................................................................................................61
2-11-3 اصل علاقه..................................................................................................62
2-11-4 اصل سودمندی.............................................................................................63
2-11-5 اصل قابلیت یادگیری .....................................................................................63
2-11-6 اصل انعطاف پذیری.......................................................................................64
2-12 پیشینه تحقیق درایران .....................................................................................65
2-13 پیشینه تحقیق در جهان.....................................................................................67
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه ............................................................................................................70
3-2 روش تحقیق .....................................................................................................70
3-3 جامعه آماری ....................................................................................................71
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری ............................................................................71
3-5 روش نمونه گیری و افراد مورد مطالعه...................................................................72
3-6 روش های تحلیل آماری.......................................................................................74
3-7 روش تحلیل محتوای کتاب های درسی.....................................................................75
3-8 مراحل تحلیل محتوای کتاب های درسی ...................................................................76
3-8-1 اعتباریابی ...................................................................................................77
3-8-2 اجرای پژوهشی..............................................................................................77
3-9 مراحل انجام تحلیل محتوا....................................................................................78
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه ...........................................................................................................80
4-2 آمار توصیفی ...................................................................................................80
4-3 آمار استنباطی ................................................................................................86
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه ............................................................................................................91
5-2 یافته های پژوهش ..........................................................................................92
5-3 محدودیت ها و مشکلات......................................................................................98
5-4پیشنهادات پژوهشی ............................................................................................99
5-5 پیشنهادات باتوجه به یافته های پژوهش ............................................................102
5-5-1 پیشنهاد به پژوهشگران آتی .........................................................................103
5-6 خلاصه پژوهش ..............................................................................................106
5-6 منابع و ماخذ...................................................................................................109
فهرست نمودار
فهرست جداول
4-2-1 نمودار.......................................................................................................116
4-2-2 //.............................................................................................................117
4-2-3 //.............................................................................................................118
4-2-4 // ...........................................................................................................120
4-2-1 جدول.........................................................................................................122
4-2-2 //.............................................................................................................122
4-2-3 // .............................................................................................................123
4-2-4 //..............................................................................................................123
منبع:
هرست منابع
صبوری خسروشاهی ، حبیب (1389) آموزش وپرورش درعصر جهانی شدن ، چالش ها و راهبردهای مواجهه با آن فصلنامه مقاله 6، دوره 1، شماره 1، 1389، صفحه 196- 153.
علم الهدی ، جمیله (1385) مبانی نظری آموزش جهانی . تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
ضرغامی ، سعید (1388) ساخت شکنی جهانی شدن دربرنامه های درسی با نظربه اندیشه دریدا .فصلنامه مطالعات برنامه درسی. سال چهارم، شماره 15. ص ص23-1.
ذکاوتی قراگزلو، علی (1384) آموزش صلح . تهران : نوروز هنر.
گیدنز، آنتونی (1384). چشم اندازهای جهانی ، ترجمه ی ، محمدرضا جلایی پور، ناشر :طرح نو چاپ اول.
عطاران ، محمد ؛(1382) جهانی شدن و فنآوری اطلاعات و تعلیم وتربیت ؛ تهران ؛ موسسه پژوهشی مهر.
ملکی ، حسن ؛ (1382) برنامه ریزی درسی ( راهنمای عمل ) ؛ تهران ، انتشارات مدرسه .
علم الهدی ، جمیله ؛(1383) ؛ بررسی مبانی نظری برنامه ی آموزش جهانی ؛ دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی ؛ وزارت آموزش وپرورش .
زیباکلام ،فاطمه ،(1379) مبانی فلسفی آموزش وپرورش درایران ،تهران :انتشارات حفیظ.
ملکی ،حسن ،(1389) آموزش وپرورش فرصت ها و تهدیدها ،تهران : عابد . چاپ اول.
باقری ، خسرو ؛ (1382) درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران ؛ فصلنامه نوآوری های آموزشی ؛ شماره 4؛ صص 9-49
حکیم زاده ، رضوان (1385) بررسی مبانی فلسفی برنامه آموزش جهانی و میزان همخوانی اهداف و محتوای کتاب های درسی دوره راهنمایی با اهداف و مفاهیم کلیدی این برنامه ، رساله دکتری رشته علوم تربیتی برنامه ریزی دانشگاه تربیت معلم ، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی .
درانی ، کمال (1384) مدرسه آینده درآینده نگری نظم نوین جهانی ، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جهانی شدن و تعلیم وتربیت . تهران : وزارت امورخارجه .
نوروزی ، وحیده ولطف آبادی ، حسین (1383) بررسی نگرشی دانش آموزان دبیرستانی وپیش دانشگاهی ایران درجهانی شدن وتاثیر آن بر ارزش ها و هویت دینی و ملی آنان ، فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری های آموزشی ، شماره 9.
تامیلسون ، جان ،(1381) جهانی شدن و فرهنگ ، ترجمه محسن حکیمی ، تهران . دفتر پژوهش های فرهنگی.
ایران زاده ، سلیمان (1380) جهانی شدن و تحولات استراتژیک در مدیریت و سازمان .
مانوئل کاستلز ،(1380) عصر اطلاعات – ترجمه علی قلیان و دیگران ، طرح نو
آنتونی گیدنز، (1379) جهان رها شده – ترجمه علی اصغر سعیدی و دیگران
جعفری ، ابراهیم وشریف ، مصطفی وشایسته فر ، عباس (1384)جهانی شدن و نظام های نوین آموزشی ، مجموعه مقالات اولین همایش ملی جهانی شدن و تعلیم وتربیت . تهران، وزارت امورخارجه.
مهدوی نیا، مهدی) 13آبان 1386) پژوهش موردی درباره ارزیابی پروژه آموزش جهانی توسط یونسیف درایران بین سالهای 2000تا 2003 میلادی ، هفتمین نشست ماهانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران .
مهدوی نیا، مهدی) 13آبان 1386) پژوهش موردی درباره ارزیابی پروژه آموزش جهانی توسط یونسیف درایران بین سالهای 2000تا 2003 میلادی ، هفتمین نشست ماهانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران .
لطف آبادی ، حسین (1385) تاثیر مولفه های پدیده جهانی شدن بر برنامه های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی ( مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد . تیغ بخش ، سمیرا (1390- 1389) ص 4.
هوانسیان ، گرتا (1390) راه حقیقت . اهمیت وضرورت ، سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش . درافق 1404
لطف آبادی ، حسین (1385) تاثیر مولفه های پدیده جهانی شدن بر برنامه های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی ( مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد . تیغ بخش ، سمیرا (1390- 1389) ص 4.
هوانسیان ، گرتا (1390) راه حقیقت . اهمیت وضرورت ، سند تحول بنیادین در آموزش وپرورش . درافق 1404
رابرتسون ، رونالد (1380) جهانی شدن : تئوری های اجتماعی و فرهنگ جهانی " ترجمه کمال پولادی ، تهران . نشر ثالث و مرکز بین المللی گفتگوی تمدن ها.#
فتحی و اجاره گاه ، کورش و واحد چوکده ، سکینه (1385) شناسایی آسیب های تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان " نظام آموزشی متوسطه نظری از دیدگاه معلمان آن ، شهر تهران. و ارائه راهکارهایی برا بهبود وضعیت آن ، فصلنامه نوآوری های آموزشی ، سال پنجم شماره 17 9-132
نقیب زاده ، ... (1388) نگاهی به فلسفه آموزش وپرورش . تهران . ص 26.
ضرغامی ، سعید (1386) بررسی مبانی نظری واهداف برنامه درسی آموزش جهانی تحول گرا ، تهران . فصلنامه پژوهش های تربیتی .
گروه مطالعات اجتماعی ،(1390)دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی ، راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی ، برای دوره ی آموزش عمومی (ابتدایی ، راهنمایی ).
کتاب معلم ، (راهنمای تدریس )مطالعات اجتماعی ،1391
باقری ، خسرو؛ عطاران ؛ محمد (1376) فلسفه تعلیم وتربیت معاصر ؛ تهران ؛ انتشارات محراب قلم .
ضرغامی ، سعید ؛ عطاران ، محمد (1387) چارچوب نظری طراحی فنآوری اطلاعات برای تعلیم وتربیت درعصر پست مدرنیزم ریا، همایش فنآوری آموزشی درعصر اطلاعات و ارتباطات ، اهواز ؛ دانشگاه شهید چمران .
مجموعه گزارش های همایش چالش ها و چشم اندازهای توسعه ایران ( هم اندیشی پژوهشگران و نظریه پردازان ) موسسه عالی آموزش وپرورش مدیریت و برنامه ریزی ( وابسته به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، 1381 جلدهای 5-1.
کومسا، 1387؛ جهانی شدن و منطقه گرایی و تاثیر آن بر کشورهای در حال توسعه ، اطلاعات سیاسی و اقتصادی ،ترجمه اسماعیل مردانی گیوی ، ش 148و 147، آذر و دی .
رووف ، علی ؛ 1379جنبش جهانی برای بهسازی تربیت معلم ، وزارت آموزش و پرورش ، دانشکده تعلیم وتربیت .
Pike,Graham.(1990).Learning in a world of change . In B .
Dufour, the new social curriculum. Cambridge; cambridge university press.
Dale, R(2000). Globalization & Education : Demonstrating a' Common World Educational Culture ' or Locating a' Globally Structure Education Agenda ' ? Journal of Educational Theory , Vol. 50,No.4,Pp427-448.
Alladin,Ibrahim(1989),Teaching for Global Awarenss.ATA Mangazine, V.69,n.4.
Fujikan,Hiroko,2003,Approaches to clobal Education in the united. States, the united Kingdom and japan, International Review of Education, Kluwer Academic publishers.
Line, jing, 2007, love,peace and wisdom in Education: Trans forming Education for peace, Marvard Education Review: Academic research library.
Tye.Kenneth,2003, Globalizing Global Education to nurture World citizens, Published at P.o box 789, Blooington.
Begler,Elise.(1993).Spining Wheels And Straw: Balanchng Contnt Proces, And Context In Global Teacher Education Programs, Theory Into Practice, Ohio State University , V.32,n.1,Pp.14-20.
Theoretical Feasibility Study of Global Education . Zarghami (ph.D),J. Alamolhoda. (Ph.D).
Pike, Graham&Selby,david. (1999).In The Global Cassroom 1.Pipping Publishing.
Pike, Graham.(2000). Global EducationY Reflection From The Field . Creen Teacher, N 54,Pp;6-10.
TrioloT, Rosalie,1998, civics and Citizenshi Education, monash University, Proquest Education journals.
Pike, Graham (2000), Global Education and National Identity : In Pursuit of Meaning, Theory in Practice , V.39,n.2.