فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.............................................................................................................................................1
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه.......................................................................................................................................3
1-2 بیان مسئله................................................................................................................................5
1-3 اهمیت و ضرورت پژ وهش....................................................................................................7
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق.
2-1 مقدمه .....................................................................................................................................11
2-2 مبانی نظری اشتیاق شغلی........................................................................................................11
2-2-1 ابعاد اشتیاق شغلی...............................................................................................................12
2-2-2 پیشایندها و پیامدهای اشتیاق شغلی....................................................................................13
2-3 مبانی نظری خودارزشیابی های مرکزی................................................................................. 15
2-3-1 رویکرد سرشتی................................................................................................................ 15
2-3-2 ارزشیابی های مرکزی.........................................................................................................15
2-3-3 نظریه خود ارزشیابی های محوری.......................................................................................17
2-3-3-1 عزت نفس......................................................................................................................18
2-3-3-2 خودکارآمدی کلی...........................................................................................................19
2-3-3-3 جایگاه مهار....................................................................................................................19
2-3-3-4 ثبات هیجانی...................................................................................................................20
2-3-4 ارزشیابی های مرکزی بیرونی..............................................................................................20
2-3-5 ویژگی های افراد با خود ارزشیابی های مرکزی بالا............................................................21
2-3-6 کاربرد خودارزشیابی محوری...............................................................................................22
2-4 مبانی نظری فضای روانشناختی................................................................................................23
2-4-1 مفهوم فضای روانشناختی...................................................................................................24
2-4-2 محتوی فضا.........................................................................................................................26
2-4-3 پیشایندهای فضای روانشناختی...........................................................................................30
2-4-5- پیامدهای فضای روانشناختی.............................................................................................32
2-5- تحقیقات داخلی و خارجی............................................................................................... 35
2-6- جمع بندی..............................................................................................................................41
2-7 اهداف پژوهش .........................................................................................................................43
2-8 فرضیه های پژوهش...................................................................................................................43
2-9 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها...........................................................................................44
فصل سوم : روش تحقیق
3-1 مقدمه ......................................................................................................................................48
3-2 طرح کلی پژوهش.....................................................................................................................48
3-3 جامعه آماری..............................................................................................................................48
3-4 نمونه و روش نمونه گیری.........................................................................................................48
3-5 ابزارهای پژوهش........................................................................................................................49
3-6 روش اجرا..................................................................................................................................53
3-7 روش تحلیل داده ها.............................................................................................................. 53
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 یافتههای توصیفی..................................................................................................................... 56
4-2 یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش......................................................................................58
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 تبیین یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش............................................................................65
5-2 محدودیت های پژوهش...............................................................................................................70
5-3 پیشنهادهای پژوهشی....................................................................................................................71
5-4 پیشنهادهای کاربردی.....................................................................................................................71
پیوست ها.............................................................................................................................................73
منابع و مأخذ.........................................................................................................................................80
منابع فارسی............................................................................................................................................81
منابع انگلیسی.........................................................................................................................................83
چکیده انگلیسی......................................................................................................................................88
منبع:
منابع فارسی
آخربین، پیمان ؛ زاهد بابلان، عادل و نقی زاده باقی، عباس. (1392). «بررسی رابطه سبک رهبری خدمت گزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران اردبیل»، همایش ملی پژوهشهای کاربردی در ارتقای سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
ارشدی، نسرین؛ نیسی، عبداکاظم؛ دادرس، مهسا (1391). اثر مستقیم و غیرمستقیم خودارزشیابی های محوری بر خشنودی شغلی، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی. روانشناسی معاصر، 48-35، (1)7.
پور عباس، علی. (1387). «تأثیر منابع و تقاضاهای شغلی بر فرسودگی و اشتیاق شغلی کارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
پورعباس، علی. (1387). اثر بخشی شرکت در کارگاه های خودکارآمدی حرفه ای بر اشتیاق شغلی کارمندان دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
تقی پور، آذین. (1388). «بررسی رابطهی علی بین فرهنگ سازمانی با اشتیاق شغلی، انگیزش شغلی و رفتارهای نوآورانه با میانجیگری توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان شرکت ملی حفاری ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
حسن زاده، رسول (1391). بررسی رابطه میزان اشتیاق شغلی و ابعاد نگرش های کاری کارکنان در دستگاه های اجرایی شهرستان کاشمر. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت.
خسروی، ولی ا... (1389). بررسی رابطه هویت سازمانی، انگیزش کارراهه و مالکیت روانشناختی با انگیزش شغلی و اشتیاق کاری در کارکنان شرکت گاز استان خوزستان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ساعی، الهام (1388) بررسی رابطه برخی متغیرهای انگیزشی هدف گذاری، عدالت سازمانی، کنترل شغلی، خودکارآمدی شغلی و خود تنظیمی با توانمندسازی روانشناختی و التزام کاری در یک کارخانه صنعتی اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
سودانی، منصوره؛ شفیع آبادی، عبدا...؛ یادگاری، الهام؛ و محمدی، کبریز (1388). اثربخشی آموزش روش های گروهی خلاقیت برافزایش اشتیاق شغلی کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران اهواز. سومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران.
شریفی، سمانه؛ سلیمی، قربانعلی؛ احمدی، سید احمد (1389). بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی با تعهد سازمانی در مدیران و معلمان مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان خوانسار. فصلنامه ی علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شماره ی4، صص 81- 106
شهبازی، سپیده. (1391). «تأثیر آموزش سرمایه روانشناختی بر عملکرد شغلی و اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت کیسون». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
میرحیدری، اشرف؛ سیادت، سیدعلی؛ هویدا، رضا و عابدی، محمدرضا (1391). رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیر شغلی با اشتیاق کاری مدیران. فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال سوم ، شماره2، صص 154- 139
میرزادارانی، حمیده. (1392). «اشتیاق شغلی دریچهای به سوی نشاط اجتماعی»، مجله علوم اجتماعی، شماره 62، صص 62-70.
نادری، عزت اله؛ سیف نراقی، مریم (1385). روش تحقیق در علوم انسانی ( با تأکید بر علوم تربیتی). تهران: انتشارات بدر.
هاشمی شیخ شبانی، سید اسماعیل؛ بشلیده، کیومرث؛ تقی پور، منوچهر؛ نیسی، عبدالکاظم (1390). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس خودارزشیابی های مرکزی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، (1) 99- 118.
References
Abraham, S. (2012). Job Satisfaction as an Antecedent to Employee Engagement. SIES Journal of Management, 8(2).
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1991). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: An examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior, 49, 252–276.
Avey, J. B.,Luthans, F. & Youssef. C. M. (2012). The additive value of positive psychological capital in predicting work attitudes and behaviors. Journal of Management, (36), 430- 452.
Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2008). Towards a model of work Engagement, Career Development Internatio, 13 (3), 209-223.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman
Bono, J. E., & Colbert, A. E. (2005). Understanding responses to multi-source
feedback: The role of core selfevaluations: Personnel Psychology, 58, 171-203.
Bono, J. E., & Judge, T. A. (2003). Core selfevaluations: A review of the trait and its role in job satisfaction and job performance: European Journal of Personality, 17, 5-18.
Boyar, S. L., & Mosley, D. C. (2007). Therelationship between Core self-evaluations and work and family satisfaction: The mediating role of work-family conflict and facilitation. Journal of Vocational Behavior, 71, 265-281.
Carmeli, A., Freund, A. (2002). The relationship between work and workplace
attitude and perceived external prestige. Corporate reputation review, 51-68.
Chamorro-Premuzic, T., Furnham, A., & Lewis, M. (2008). Personality and approaches to learning predict preference for different teaching methods. Learning and Individual Differences, 17, 241-250.
Crawford, A. M. (2008). Empowerment and organizational climate: An investigation of mediating effects in the core self evaluations, job satisfaction, and organizational commitment relationship. Doctoral Dissertation of Philosophy. Auburn University.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper and Row.
Dormann, C., Fay, D., Zapf, D., & Frese, M.(2006). A state-trait analysis of job
satisfaction: On the effect of core selfevaluations. Journal of AppliedPsychology: An International Review, 55,27-51.
Erez, A. & Judge, T. A. (2001). Relationship of core self-evaluations to goal-setting, motivation, and performance. Journal of Applied Psychology, 86, 1270-1279.
Elankumaran, S.(2004). Personality, organizational climate and job involvement:A empirical study. Journal of Human. Values,10(2),117-130.
Johnson, R. D., Marakas, G. M., & Palmer, J. w. (2005). Differential social attributions toward computing technology: An empirical investigation. International Journal of Human-Computer Studies, 64, 446-460.
Judge T. A., Locke E. A., & Durham C. C. (1997). The dispositional causes of job satisfaction: A core evaluations approach. Research in Organizational Behavior, 19,151-188.
Judge, T. A., Erez, A., & Bono, J. E (1998). The power of being positive: The relationship between positive self-concept and job performance. Human Performance, 11, 167-187.
Judge, T. A., & Bono, J. E. (2001). Relationship of core self-evaluations traits—self-esteem, generalized selfefficacy, locus of control, and emotional stability—with job satisfaction and job performance: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 86, 80–92.
Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E., & Thoresen, C. J. (2003). The core selfevaluations scale: Development of a measure. Personnel Psychology, 56, 303–331.
Judge, T.A., Bono, J. E., Erez, A., & Locke, E. A. (2005). Core self-evaluations and job and life satisfaction: The role of selfconcordance and goal attainment. Journal of Applied Psychology, 90, 257-268.
Judge, T. A., & Hurst, C. (2008). How the rich (and happy) get richer (and happier): Relationship of core self-evaluations to trajectories in attaining work success. Journal of Applied Psychology, 93, 849-861.
Judge, T. A. (2009). Core self-evaluations and work success. Current Directions in Psychological Science, 18, 58–62.
Hakanen, J., Bakker, A. B., & Schaufeli, W. B. (2006). Burnout and work engagement among teachers. Journal of school psychology, 43, 495-513.
Hiller, N. J., & Hambrick, D. C. (2005). Conceptualizing executive hubris: The role of (hyper-) core self-evaluations in strategic decision-making. Strategic Management Journal, 26, 297-319.
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources. A new attempt at conceptualizin stress. American Psychologist, 44, 513– 524 .
Hobfoll, S., & Shirom, A. (2001). Stress and burnout in the workplace. In R. Golembiewski (Ed.), Handbook of organizational behavior (pp. 41–60). New York: Dekker
Hobfoll, S. E., Johnson, R. J., Ennis, N., & Jackson, A. P. (2003). Resource loss,
resource gain, and emotional outcomes among inner city women, Journal of
Personality and Social Psychology, 84, 632-43.
Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources. A new attempt at conceptualizin stress. American Psychologist, 44, 513– 524 .
Hobfoll, S., & Shirom, A. (2001). Stress and burnout in the workplace. In R. Golembiewski (Ed.), Handbook of organizational behavior (pp. 41–60). New York: Dekker
Hobfoll, S. E., Johnson, R. J., Ennis, N., & Jackson, A. P. (2003). Resource loss, resource gain, and emotional outcomes among inner city women, Journal of Personality and Social Psychology, 84, 632-43.
Hallberg, U., & Schaufeli, W. B. (2006). “Same same” but different: Can work engagement be discriminated from job involvement and organizational commitment? European Journal of Psychology, 11, 119-127.
Gardner, D. G., & Pierce, J. L. (2009). The core self-evaluation scale: Further construct validation evidence. Educational and Psychological Measurement, 70, 291–304.
Kacmar, M. K., Collins, B. J., Harris, K. J.,& Judge, T. A. (2009). Core self-evaluations and job performance: The role of perceived work environment. Journal of Applied Psychology, 94, 1572-1580.
Kittinger, J. D., Walker, A. G., Cope, J. G., & Wuensch, K. l. (2009). The relationship between core self-evaluations and affective commitment. Institute of Behavioral and Applied Management,1,68-92.
Koys , D . J . & DeCotiis , T . A . ( 1991 ). Inductive measures of psychological climate, Human Relation, 44, 265–285.
Langelaan, S., Bakker, A. B., Van Doornen, L. J., & Schaufeli, W. B. (2010). Burnout and work engagement: Do individual differences make a difference?.Personality and individual differences, 40(3), 521-532.
Llorens, S., Schaufeli, W., Bakker, A., & Salanova, M. (2007). Does a positive gain spiral of resources, efficacy beliefs and engagement exist? Computers in Human Behaviour, 23, 825–841.
Luthans, F., Avey, J. B., Avolio, B. J., & Peterson, S. J. (2010). The development and resulting performance impact of positive psychological capital. Human Resource Development Quarterly, 21(1), 41-67.
Rich, B. L. (2006). Job engagement: construct validation and relationships with job satisfaction, job involvement, and intrinsic motivation. The Thesis of Ph.D. of Philosophy in Psychology, University of Florida.
Rich, B. L., LePine, J. A., & Crawford, E. R. (2010). Job engagement: Antecedents and effects on job performance. Academy of menegement journal, 53, 617-635.
Rode, J. C. (2002). The role of core evaluations within a comprehensive job and life satisfaction model: A longitudinal analysis. Doctoral Dissertation of Philosophy, Indiana University.
Saks, A. M. (2006). Antecedents and consequences of employee engagement. Journal of Managerial Psychology, 21, 600-619.
Saks, A. M., & Gruman, J. A. (2010). Socialization resources, PsyCap and employee engagement. Unpublished raw data.
Seligman, M. E. P.(2003). Authentic happiness. New York: Free Press.
Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., Hoogduin, K., Schaap, C. & Kladler, A. (2001). On the clinical validity of the Maslach Burnout Inventory and the burnout measure. Psychology and Health, 16, 565-583.
Schaufeli, W. B., Marfitnez, J, M., Pinto, A. M., Salanova, M & Bakker, A. B.
(2002). Burnout and engagement in university student. Journal of cross- culture psychology, 23, 464- 481.
Schaufeli, W.B.,Bakker,A.B.& Salanova,M , (2006).The measurement of
work engagement with a short questionnaire:Across–national study. Educational and psychological Measurment .66.101-116.
Schaufeli, W. B., & Salanova, M. (2007), Work engagement: an emerging
psychological concept and its implications for organizations, in S.W. Gilliland, D.D. Steiner, and Skarlicki, D.P.(Eds), Research in Social Issues in Management(pp. 135-177)., Information Age Publishers, Greenwich, CT.
Schaufeli, W. B., Taris, T. W., & Van Rhenen, W. (2008). Workaholism, burnout and engagement: Three of a kind or three different kinds of employee well- being? Applied Psychology: An International Review, 57, 173-203.
Taylor, C. W. (2004). The relationship between core self-evaluations and job satisfaction: Finding the mediating variables: Doctoral Dissertation of Philosophy: Alabama University.
Thayer, T. S. (2008). Psychological climate and its relationship to employee engagement and organizational citizenship behaviors. Doctoral Dissertation. Capella University.
Thomas, W. H., Sorensen, K. L., & Eby, L. T. (2006). Locus of control at work: Ameta-analysis. Journal of Organizational Behavior, 27, 1057-1087.