فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول.. 2
کلیات پژوهش.... 2
1-1- مقدمه: 3
1-2- بیان مسئله: 6
1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش: 11
1-4- اهداف پژوهش: 13
1-4-1- هدف کلی: 13
1-4-2- اهداف جزیی: 13
1-5- فرضیه های پژوهش: 13
1-6- تعریف نظری متغیرهای پژوهش: 14
1-6-1- بازی: 14
1-6-2- مهارتهای ذهنی: 14
1-6-3- مهارت های اجتماعی: 15
1-7- تعاریف عملیاتی: 15
1-7-1 بازی: 15
1-7-2- مهارت های ذهنی: 15
1-7-3- مهارت های اجتماعی: 15
فصل دوم. 16
ادبیات و پیشینه ی تحقیق.. 16
2-1- مقدمه: 17
2-2- مباحث نظری بازی و فعالیت های بدنی: 17
2-2-1- بازی چیست؟ 17
2-2-2- وﯾﮋگی های اساسی بازی: 18
2-3- نظریه ی انرﮊی مازاد: 19
2-4- نظریه ی پیش تمرینی: 20
2-4-1- نظریه ی غریزی مک دوگال: 21
2-4-2- نظریه ی اجتماعی گروس: 21
2-4-3- نظریه ی ویلیام اشترن: 22
2-4-4- نظریه ی پستالوژی: 22
2-5- نظریه ی بازپیدایی: 23
2-6- نظریه ی بیان خود: 23
2-7- نظریه ی ﮊان پیاﮊه: 24
2-8- انواع بازی به نظر ﮊان پیاﮊه: 25
2-8-1- بازی های مهارتی: 25
2-8-2- بازی های نمادین: 25
2-8-3- بازی های با قاعده: 26
2-8-4- بازی های سازنده: 27
2-9- نظریهی شارلوت بوهلر: 27
2-9-1- بازی های کنشی: 27
2-9-2- بازی های وانمود سازی یا خیالی: 28
2-9-3- بازی های انفعالی: 28
2-9-4- بازی های ساختمانی: 29
2-9-5- بازی های جمعی: 29
2-10- دیدگاه مکتب اسلام درباره ی بازی: 29
2-11- رشد و تکامل حرکات از دیدگاه علم تکامل بدن انسان: 30
2-12- مباحث نظری مهارت های ذهنی: 32
2-12-1- مفهوم شناسی مهارت های ذهنی: 32
2-13- مباحث نظری مهارت های اجتماعی: 33
2-13-1- مفهوم شناسی مهارت های اجتماعی: 33
2-13-2- انواع مهارت های اجتماعی: 35
2-13-3- عناصر مهارت های اجتماعی: 36
2-13-4- پیامد های مهارت های اجتماعی: 37
2-13-5- مدرسه و مهارت های اجتماعی : 38
2-14- پیشینهی تحقیقاتی: 39
2-14-1- بازی و مهارت های ذهنی.. 39
2-14-1-1- پژوهش های داخل کشور: 39
2-14-1-2- پژوهش های خارج از کشور: 41
2-14- 2- بازی و مهارت های اجتماعی: 42
2-14-2-1- پژوهش های داخل کشور: 42
2-14-2-2- پژوهش های خارج از کشور: 44
2-15- جمع بندی پیشینه های تحقیق: 46
فصل سوم. 48
روش تحقیق.. 48
3-1- مقدمه: 49
3-2- روش پژوهش: 49
3-3- جامعه و نمونه آماری: 49
3-4- روش نمونه گیری پژوهش: 49
3-5- ابزار گردآوری اطلاعات: 50
3-5-1- آزمون بصری– حرکتی بندر گشتالت: 50
3-5-2- مقیاس سنجش مهارت ها ی اجتماعی ماتسون: 53
3-6- روایی مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی: 54
3-7- پایائی مقیاس مهارت های اجتماعی: 55
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات: 56
3-9- اطلاعات جمعیت شناختی نمونه: 56
فصل چهارم. 58
تجزیه و تحلیل یافته ها 58
4-1- مقدمه. 59
4-2- یافته های توصیفی.. 59
4-3- یافته های استنباطی.. 60
فصل پنجم.. 69
بحث و نتیجه گیری.. 69
5-1- مقدمه: 70
5-2- خلاصه پژوهش: 70
5-3- نتایج پژوهش: 71
5-3-1- فرضیه های اصلی: 71
5-3-2- فرضیه های فرعی: 73
5-4- پیشنهادها: 75
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی: 75
5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی: 76
5-5- محدودیت های تحقیق: 76
پیوست ها 77
منابع و ماخذ. 82
منابع فارسی: 83
منابع انگلیسی : 88
چکیده انگلیسی : .........................................................................................................................................................95
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول 3-1 : ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف در کل مقیاس مهارت های اجتماعی و 5 عامل حاصل از آن. 55
جدول 3-2: فراوانی و درصد جنسیت آزمودنیها 56
جدول 3-3: فراوانی و درصد تحصیلات پدر آزمودنیها 56
جدول 3-4: فراوانی و درصد تحصیلات مادر آزمودنیها 57
جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد دو گروه آزمایش و گواه مولفه های مهارت های اجتماعی در پیشآزمون و پس آزمون.. 59
جدول 4-2: میانگین و انحراف استاندارد دو گروه متغیر مهارت های ذهنی(میزان خطا) پیشآزمون و پس آزمون 60
جدول 4-3 : جدول آزمون وجود همگنی رگرسیون برای به کار بردن تحلیل کواریانس(مهارت ذهنی) 61
جدول4-4: آزمون تحلیل کواریانس برای بررسی تأثیر بازی های پیش دبستانی بر مهارت ذهنی کودکان پیش دبستانی 62
جدول 4-5: میانگین و انحراف استاندارد دو گروه متغیر مهارت اجتماعی در پیشآزمون و پس آزمون.. 63
جدول 4-6: جدول آزمون وجود همگنی رگرسیون برای به کار بردن تحلیل کواریانس(مهارت اجتماعی) 63
جدول4-7: آزمون تحلیل کواریانس برای بررسی تاثیر بازی های پیش دبستانی بر مهارت اجتماعی کودکان 64
جدول4-8 : جدول اثرات تحلیل کواریانس چندمتغیره 65
جدول4-9: آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره برای تعیین اثر بازی های پیش دبستانی بر مؤلفههای مهارت اجتماعی 65
جدول4-10: آزمون تی مستقل برای تعیین تاثیر بازی های پیش دبستانی بر مهارت ذهنی کودکان دختر و پسر 67
جدول4-11: آزمون تی مستقل برای تعیین تأثیر بازی های پیش دبستانی بر مهارت های اجتماعی کودکان دختر و پسر 68
منبع:
منابع فارسی:
1- ابراهیمی بیشه، فرخ ناز.(1388)، بررسی تأثیر بازی های سازمان یافته و تخیلی بر رشد مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان در کتاب های درس عمومی و متوسطه. دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانش و رفتار دانشگاه شاهد، سال 11، شماره ی 9،ص49-46.
2- احدی، حسن و بنی جمال، شکوه السادات(1382)، روانشناسی رشد کودک، تهران، چاپخانه بنیاد، چاپ هشتم.
3- احمدوند، محمدعلی (1381). روانشناسی بازی. دانشگاه پیام نور. تهران.
4- احمدوند، محمدعلی (1390)، روانشناسی بازی،انتشارات دانشگاه پیام نور،چاپ یازدهم.
5- اسلامی، یحیی.(1375)، تأثیر برنامه حرکتی وﯾﮊه بر توانایی های ادراکی– حرکتی دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر 13-10 ساله شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
6- ﺍﺳﻼﻭﻳﻦ،ﺭ .ﺍی(1385)، ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺗﺮﺑﻴﺘﯽ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻳﺤﻴﯽ ﺳﻴﺪ ﻣﺤﻤﺪی .ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻧﺸﺮ ﺭﻭﺍﻥ.
7- اﻧﮕﺠﻲ، ل؛ ﻋﺴﮕﺮی، ع(1385)، ﺑﺎزی و ﺗﺄﺛﻴﺮ آن ﺑﺮ رﺷﺪ ﻛﻮدک، ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻃﺮاﺣﺎن اﻳﻤﺎژ.
8- اخواست، آسیه؛ بهرامی، هادی؛ پورمحمدرضا تجریشی، معصومه؛ بیگلریان، اکبر ( 1388 ). تاثیر بازی های آموزشی بر میزان یادگیری برخی مفاهیم ریاضی در دانش آموزان پسر کم توان ذهنی آموزش پذیری، توانبخشی، دوره 10، شماره 3.
9- اشرفیان کفاش،ش(1383)،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده هنر و معماری،گروه ارتباط تصویری،دانشگاه آزاد اسلامی(تهران مرکزی).
10- باباجان، مهری(1377)، نقش بازی در پرورش کودکان، تهران: نشر دنیای نو.
11- برک، ل (1387)، روانشناسی رشد ( از لقاح تا کودکی). ترجمه یحیی سیدمحمدی . تهران:ارسباران
12- بوالحسنی، ناصر قلی (1379)، آموزش و یادگیری در دوران پیش دبستان. تهران. انتشارات آسیا. چاپ دوم.
13- بهشتی، احمد(1366)، اسلام و بازی کودکان، تهران. انتشارات اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش. چاپ اول.
14- پیتر هیوز، فرگاس (1391)، روانشناسی بازی:«کودکان، بازی و رشد». ترجمهی کامران گنجی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات رشد.
15- توفیق، زینب (1379)، روانشناسی کودک. تهران. انتشارات مرکز نشر نی. چاپ هشتم.
16- جعفری، علیرضا(1385) ،نقش بازی در پیشرفت تحصیلی کودکان، ارائه در سمینار
17- حسینی، سید حبیب (1386 ) ،تاثیر دوره پیش دبستانی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس اول ابتدایی منطقه خرامه ، همایش کیفیت بخشی دوره اساس (ابتدایی)، شیراز، اردیبهشت ماه
18- حقیقت شهربانو ( 1369 ) ، اثر آموزش پیش دبستانی بر مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی گروهی از دانش آموزان دختر و پسر طبقات مختلف اجتماعی ، اقتصادی دبستان های شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد
19- خدایی خیاوی، سیامک (1380 ). روانشناسی بازی. انتشارات احرار.
20- خیر، محمد؛ یوسفی، فریده(1381)، بررسی پایایی مهارت های اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره هجدهم، شماره دوم، ص 158-146.
21- دادستان، پریرخ.(1386)، روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی (جلد دوم). تهران: نشر ژرف.
22- ﺩﺍﺩﺳﺘﺎﻥ، ﭘﺮﻳﺮﺥ(1379 )، ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻣﺮﺿﯽ ﺗﺤﻮﻟﯽ ﺍﺯ ﻛﻮﺩﻛﯽ ﺗﺎ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﯽ(ﺝ.ﺩﻭﻡ).ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﻧﺸﺮ ژﺭف.
23- سلحشور، ماندانا.(1385). کودکان، مدرسه و مهارت های اجتماعی. تهران، دفتر انتشارات کمک آموز، سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش تربیتی پیوند، شماره ی 238،ص 31-24.
24 - سیف، سوسن؛ کدیور، پروین؛ کرمی نوری، رضا؛ لطف آبادی، حسین(1385)، روانشناسی رشد، تهران: انتشارات سمت.
25- سیف، ع. ا(1383)، روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
26- سنه،افسانه.سلمان،زهرا.آقازاده،محرم.(1387)،تاثیر فعالیتهای بدنی وبازی بر رشد توانایی های ذهنی پسران پیش دبستانی.فصلنامه نو آوری های آموزشی،شماره 26،سال هفتم،صص106-87.
27- سنه،افسانه.سلمان،زهرا. (1387)،تاثیر فعالیت های بدنی وبازی بر رشد توانایی های ذهنی دختران پیش دبستانی.فصلنامه خانواده و پزوهش،شماره 4،سال دوم،صص132-111.
28- شعاری ﻧﮋاد، علی اکبر (1385)، روانشناسی رشد، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ هفدهم.
29- شفیع آبادی، عبدالل (1381)، راهنمایی و مشاوره ی کودک (مفاهیم و کاربردها)، تهران، انتشارات سمت، چاپ نهم.
30- شفیع آبادی، عبدالله (1370)، فنون ورزش های مشاوره، تهران، انتشارات ترمه، چاپ چهارم.
31- صرافان، عبدالرضا (1378)، بازی و نقاشی. انتشارات دستان. چاپ ششم.
32- فصیح، اسماعیل (1383)، بازیهای روانشناسی ارتباط انسانی، تهران ،انتشارات البرز.
33- قنبری، رحمان.(1387)، بررسی هوش هیجانی مجرمان زندانی بر اساس نوع جرم و رابطه آن با سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارسنجان.
34- کارتلج، جی؛ میلبرن، جی اف.(1372)، آموزش مهارت های اجتماعی کودکان. ترجمه ی محمد حسین نژاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
35- گانیه، ر. م(1985)، شرایط یادگیری و نظریه آموزشی . ترجمه دکترجعفر نجفی زند (1373 ) ). تهران: انتشارات رشد.
36- لطف آبادی، حسین(1385)،آزمونهای روانی-شناختی کودکان برای مشاوره کودک، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
37- لیوارجانی، شعله؛ گل محمد نژاد، غلامرضا؛ قاسم شهانقی، معصومه(1388)،برای رابطه هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دوره ی دبیرستان تیز هوش عادی شهرستان خوی. فصلنامه علوم تربیتی ،سال دوم ،شماره ی 5، ص 210-185.
38- ﻣﺎﺟﺴﺘﻲ،ح(1373)، آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﭘﻴﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﻲ و دﺑﺴﺘﺎﻧﻲ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻗﺎﺿﻲ، ق، ﭼﺎپ دوم، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﺟﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان .
39- مجیب، فرشته(1379).روانشناسی بازی، جزوه درسی دانشگاه علامه طباطبایی.
40- مخبر، عباس (1377). مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان، تهران، انتشارات طرح نو، چاپ دوم..
41- ﻣﺸﺮﻑ ﺟﻮﺍﺩی، ﺑﺘﻮﻝ(1367)، ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﯽ ﻭ ﻭﺭﺯﺵ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ، ﺗﻬﺮﺍﻥ :ﻣﺮﻛﺰ ﻧﺸﺮ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ .
42- مظلوم، اشرف (1377)، بازی زبان سمبولیک، انتشارات آموزش و پرورش.
43- ﻣﻘﺪم، م(1386)، ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی ودرﻣﺎن اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﻲ، ﻋﺎﻃﻔﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺟﺴﻤﻲ از راه ﺑﺎزی، ﭼﺎپ اول، ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﺧﺪﻣﺎت آﻣﻮزﺷﻲ ﻛﻮدﻛﺎن.
44- منصور، محمود(1378)، روانشناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول.
45- منطقی، مرتضی (1377). روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم.
46- موثقی، هایده (1380).روانشناسی بازی، کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، آرین ویژه.
47- ﻣﻬﺠﻮر، س(1386)، رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ ﺑﺎزی، ﭼﺎپ دﻫﻢ، ﺷﻴﺮاز: اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﺎﺳﺎن.
48- مهجور، سیامک رضا (1376)، روانشناسی بازی، انتشارات راهگشا،چاپ پنجم.
49- مهجور، سیامک رضا (1387)، روانشناسی بازی، انتشارات ساسان، چاپ هشتم.
50- مفیدی، فرخنده(1383)،آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی،چاپ پنجم،تهران:انتشارات پیام نور.
51- مظفری،ک.( 1386 ). بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر زبان آموزی کودکان پیش دبستانی، دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد.
52- نظری ﻧﮋاد، محمدحسین (1366)،آموزش در دوران کودکی (ترجمه)، مشهد، انتشارات معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
53- هارجی، اون؛ کریستین ساندرز، دیکسون(1384)، مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی. ترجمه ی خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت، چاپ سوم، تهران: انتشارات رشد.
54- هارجی، و همکاران(1382)، مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میان فردی. چاپ سوم، تهران: رشد.
55- احدی، حسن و بنی جمال، شکوه السادات (1382)، روانشناسی رشد کودک، تهران، چاپخانه بنیاد، چاپ هشتم.
56- ﻋﺒﺪﻱ، ﺏ(1387)، ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺩﺑﺴﺘﺎﻧﻲ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺗﺤﻮﻟﻲ: ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ، 16، 341 -333.
57- فاتحی زاده، مریم؛ نصر اصفهانی، احمدرضا؛فتحی، فاطمه.(1384). بررسی کیفیت عملکرد دبیرستانها در ایجاد پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان اصفهان. مجله ی روان شناسی دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی اصفهان، شماره ی 34،ص 185-165.
58- فرگاس،پیتر هیوز.(1391).روانشناسی بازی :«کودکان، بازی و رشد». ترجمه ی کامران گنجی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات رشد.
59- گاری لی، لندرث (1937). بازی درمانی، به نقل از خدیجه آرین (1387)، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ هشتم.
60- یزدانی پور،نسیم.یزدخواستی،فریبا.(1391)، اثربخشی بازی های گروهی بر مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی 6تا7 ساله شهر اصفهان.تحقیقات علوم رفتاری،دوره 10،شماره 3،صص228-221.
منابع انگلیسی :
1- Andreas, B., Friedrich, L. (2006). Child social skills training in development crim prevention: Effect antisocial behavior and social competence. Psicothema, vol, 18, 603-610.
2- Armstrong, R.G.& Hauck, P. A., 1960: Correlates of the Bender-Gestalt scores in children.j. Pyschol.Studies.11: 153-158.
3- Baer, D.j.; Gale, R. H., 1967: Intelligence and Bender -Gestalt Test performance of institutionalized and non- institutionalized school children. G. Genet. Psychol. 111:119-124.
4- Bender, L., 1938: Avisual motor Gestalt test and its clinical use. The Am.Orthopsychiat.Ass.Res.Mon.,No.3.
5- Berk, L.E. & A. Winsler (1995). Scaffolding Children’s Learning: Vygotsky and Early Childhood Education. Washington, D.C. National Association for the Education of Young Children.-Bodrova, E. & D.J. Leong (1996). Tools of the Mind: The Vygotskian Approach to Early Childhood Education. Englewood Cliffs, N.J., Merrill/Prentice Hall.
6- Burenheide,B.J.(2006). Instructional gaming in elementary schools.master thesis. Doctoral dissertarion ,Kansas state university.
7- Bodrova, E. & D.J. Leong (1996). Tools of the Mind: The Vygotskian Approach toEarly Childhood Education. Englewood Cliffs, N.J., Merrill/Prentice Hall.
8- Caldwell, E. C., & Hall, V. C. (1970). Concept learning in discrimination tasks. Developmental Psychology , 2, 41-48.
9- Caldwell, E. C., & Hall, V. C. (1970). Concept learning in discrimination tasks. Developmental Psychology , 2, 41-48.
10- Campbell, S. C. (2008). Plays and its role in mental development, Retrieved, 10 June 2008, http://articledirectory.adsensepackages.com.
11- Campbell, S.C. (2008). Plays and its Role in Mental Development, Retrieved, 10 Child Development, 71.
12- Campbell, S.C. (2008). Plays and its Role in Mental Development, Retrieved, Child Development, 71. 10
13- Caskey, W.E., 1973: A comparison of a group Bender Visual Motor Gestalt Test with the individual Visual Motor Gestalt Test with kindergarten children and the relationship of the two Bender Test with IQ.Ph. d. Dissertation.Kent State University.
14- Cullen, J. F. (1983). Concept learning and problem Solving: The use of the entropy concept in college. Ph.D., Cornell University.
15- Cullen, J. F. (1983). Concept learning and problem Solving: The use of the entropy concept in college. Ph.D., Cornell University.
16- Exezidis, R. H. (1982). An investigation of the relationship of reading comprehension, vocabulary, mathematical concept and computation on problem solving among anglo black and chicano male and female middle school adolescents. Ph.D dissertation of the University of Houston.
17- Exezidis, R. H. (1982). An investigation of the relationship of reading comprehension, vocabulary, mathematical concept and computation on problem solving among anglo black and chicano male and female middle school adolescents. Ph.D dissertation of the University of Houston.
18- Flavell, J. H. (1988). Cognitive development, NJ: Prentice-Hall.
19- Franklin,S.,Peat,M.,&Lewis,A.(2003).Non-traditional intervention to simulation discussion: the use of games and puzzles, Journal of Biological Education, 37(2),79-84.
20- Gelman, R. (2000). Domain Specificity and Variability in Cognitive Development. Child Development, 71.
21- Gersham, F. M., Watson, T. S., Skinner, H. (2001). Factional behavior assessment: principles, proceduress, and futute directions. School Psychology Review, 30, 150-172.
22- Gersham, F. M., Watson, T. S., Skinner, H. (2001). Factional behavior assessment: principles, proceduress, and futute directions. School Psychology Review, 30, 150-172.
23- Glendon, K., & Ulrich,D.(2005). Using games as a teaching sterategy, Journal of Nursing education,44(7),338-340.
24- Greenbaum, R., 1955: A note on the use of the word association Test as an aid to interpreting the Bender. J. prog. Tech., 19:27-29.
25- Henderson, N.B.et al,1969: Effectiveness of the WISC and Bender -Gestalt Test in predicting arhthmetic and reading achievement for white and nonwhite children. G. Clin.psychol.25:268-271.
26- Hollinger, J. D. (1987). Social skills for behaviorally children as preparation for mainstreaming. Psychology And Individual Differences, 8, 17-27.
27- Hollinger, J. D. (1987). Social skills for behaviorally children as preparation for mainstreaming. Psychology And Individual Differences, 8, 17-27.
28- Jensen, E. (2002). Minds with brain in the mind, NY: ASCD
29- Johnson, J. C., Ironsmith, M., Whitcher, A. L., Poteat, G. M., Snow, C. W., & Mumford, S. (1997). The development of social networks in preschool children. Early Education and Deve - lopment, 8, 389-405.
30- Keogh, B. & Smith.C., 1961:Group techniques and proposed scoring system for the Bender Gestalt Test with children. G. Clin. Psychol., 17:172-175.
31- king, N.R. (1979).Play: The Kindergartners prespective. Elementary School Journal, 80, 81-87.
32- Klein,J.D; Freitag, E.(1991).Effects of using an instructional game on motivation and performance. Journal of education research [vol.84(no.5)].
33- Koppitz, E. m., 1958: The Bender- Gestalt Test and learning disturbances in young children.j. Clin.Psychol., 14:292-295.
34- Koppitz, E. m., 1958:Relationships between the Bender -Gestalt Test and the Wechsler Intelligence scale for children.J.Clin.Psychol.,14:413-416.
35- Klein,J.D; Freitag, E.(1991).Effects of using an instructional game on motivation and performance. Journal of education research [vol.84(no.5)].
36- Ladd, G. W. (1990). Having friends, keeping friends making friends, and being liked by peers in the,classroom: Prediction of children's early school adjustment? Child Development, 61, 1081-1100.
37- Malone, K. L. (2008). Correlations among knowledge structure, force concept inventory and problem solving behaviors. Physical Rewiew Special Topics, 4, 1-15.
38- Malone, K. L. (2008). Correlations among knowledge structure, force concept inventory and problem solving behaviors. Physical Rewiew Special Topics, 4, 1-15.
39- Matson, J, L., Rotatori, A, F., Helsel, W, J. (1983). Development of a Rating Scale to Measure Social Skills in Children: The Matson Evluation of Social Skills Erlbaum Associates (MESSY).Behavior Research And Therapy.21(4),335-340.
40- Mongillo,G.(2006). Instructional games: scientific language, concept understanding, and attitudinal development of middle school learners. Doctoral dissertarion, Fordham university.
41- Overton, W.F. (1998). Developmental Psychology: Philosophy, Concepts and Methodology. In W. Damon (Ed.). Handbook of Child psychology, Vol. 1, NY: Wiley Reynolds.
42- Papalia , D. & Olds ,S. W.(1992). Human development. Mc Grow – Hill. INC.
43- Pascal, G. & Suttell,B., 1951: The Bender- Gestalt Test.New York, Grune &Stratton.
44- Piaget, J. (1951). Play, dreams and imitation in childhood. New York.- Norton. .
45- Piaget, J. (1964). Development and learning. In R. Ripple and V. Rockcastle (Eds.), Piaget rediscovered (pp.7-20). Ithaca, NY: Cornell University Press
46- Raymond , J & Corcini ,B. (2002 ).Dictionary of psychology, journal psychology , vol 80 ,no, 510.
47- Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. In N. Eisenberg, (Ed.), Handbook of child psychology (6th ed.), Social emotional, and personality development. New York: Wiley.
48- Rubin, k.H. , Fein, G.C,.& Vandenberg, B.(1983).Play. IN p. H.Mussen (Ed.) , Handbook of child psychology (4 th ed. , 693-774).New York:Wiley.
49- Sancilio, Michacl. F. & Plumert, Jodie. M (1987). Friendship and Aggressiveness As Determinant of Conflict outcomes in middle childhood. Journal of Personality and Social Psychology. 53, 1146-1158.
50- sigleman, C. K. & Sheffer, D. r. (1995). Lifespan Human Development. California: brooks/ Cole publishing Company.
51- Slomowski, C., & Ounn, J. (1996). Young children understand of the peopels feeling and beliefs. Child Development, 62, 1352-1360.
52- Smilansky, s. (1968). The effects of socio-dramatic play on disadvantaged children: preschool children. New York: Wiley.
53- Smith, S. W., & Travis, P. C. (2001). Conducting social competence research : considering conceptual framworks. Behavioral Disorder, 26, 360-369.
54- Uren N, Stagnitti K. Pretend play, social competence and involvement in children aged 5-7 years: the concurrent validity of the Child-Initiated Pretend Play Assessment. Aust Occup Ther J 2009; 56(1): 33-40.
55- Wewetzer, K.H., 1959: Das Hirngeschadigte Kind. Stuttgart: Georg thieme Verlag.
56- Zare M, Ahmadi S. The effectiveness of cognitive behavior play therapy on decreasing behavior problems of children. Applied Psychology 2007; 1(3): 18-28. [In Persian].