فهرست:
هرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده........................................................................................................................................................................ 1
فصل اول-کلیات پژوهش
مقدمه......................................................................................................................................................................... 3
1-1 بیان مسئله..................................................................................................................................................... 5
1-2 ضرورت انجام تحقیق................................................................................................................................... 8
1-3 اهداف پژوهش............................................................................................................................................... 9
1-3-1 هدف اصلی .............................................................................................................................................. 9
1-3-2 اهداف فرعی............................................................................................................................................. 9
1-4 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها............................................................................................................. 11
1-4-1 تعاریف نظری........................................................................................................................................... 11
1-4-2 تعاریف عملیاتی متغیرها....................................................................................................................... 13
فصل دوم- ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه......................................................................................................................................................................... 16
2-1 رفتارهای ضدتولید........................................................................................................................................ 16
2-1-1 تعاریفی از رفتارهای ضدتولید............................................................................................................. 18
2-1-2 رفتارهای ضدتولید چگونه طبقهبندی شدهاند؟.............................................................................. 18
2-1-2-1 دستهبندی رفتارهای ضدتولید از نگاه اسپکتور و همکاران................................................... 19
2-1-2-2 طبقهبندی رفتارهای ضدتولید از نگاه گرایز............................................................................... 20
2-1-3 ابعاد پنجگانه رفتارهای ضدتولید........................................................................................................ 20
2-1-3-1 بدرفتاری با دیگران........................................................................................................................... 21
2-1-3-2 انحراف از تولید.................................................................................................................................. 23
2-1-3-3 خرابکاری............................................................................................................................................. 23
2-1-3-4 سرقت................................................................................................................................................... 24
2-1-3-5 رفتارهای کنارهگیرانه........................................................................................................................ 25
2-1-4 پیشایندهای رفتارهای ضدتولید.......................................................................................................... 25
2-1-4-1 شش طبقهبندی پیشایندهای رفتارهای ضدتولید.................................................................... 25
2-1-4-2 طبقهبندی پیشبینیهای رفتارهای ضدتولید بر اساس ماهیتشان...................................... 26
2-1-5 پیامدهای رفتارهای ضدتولید............................................................................................................... 30
2-2 شخصیت: مبانی نظری و پیشینه پژوهشی............................................................................................ 30
2-2-1 مفهوم شخصیت....................................................................................................................................... 30
2-2-2 نظریههای شخصیت................................................................................................................................ 32
2-2-2-1 دیدگاه روانپویایی............................................................................................................................. 32
2-2-2-2 دیدگاه انسانگرایانه........................................................................................................................... 35
2-2-2-3 دیدگاه روابط بین فردی.................................................................................................................. 37
2-2-2-4 دیدگاه یادگیری اجتماعی............................................................................................................... 38
2-2-2-5 دیدگاه شناختی................................................................................................................................. 40
2-2-2-6 صفتگرایان......................................................................................................................................... 42
2-2-2-7 ریموند کتل......................................................................................................................................... 44
2-2-2-8 نظریۀ میدانی لوین........................................................................................................................... 44
2-2-2-9 گوردن آلپورت.................................................................................................................................... 47
2-2-2-10 نظریه آیزنک.................................................................................................................................... 47
2-2-2-11 نظریه رو........................................................................................................................................... 50
2-2-2-12 نظریه هالند...................................................................................................................................... 52
2-3 رفتار شهروندی سازمانی چیست؟............................................................................................................ 61
2-3-1 انواع رفتار شهروندی در سازمان......................................................................................................... 62
2-3-2 ابعاد رفتار شهروندی.............................................................................................................................. 63
2-3-3 اساس، چهارچوب و ساختار رفتار شهروندی سازمانی.................................................................. 69
2-3-4 چهارچوبهای مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی......................................................................... 71
2-3-5 تأثیر ویژگیهای کاری بر رفتار شهروندی سازمانی....................................................................... 72
2-3-6 پیشایندهای رفتار شهروندی سازمانی و روابط آن با دیگر سازهها............................................. 74
2-3-7 ادراک و انصاف و رفتار شهروندی سازمانی...................................................................................... 75
2-3-8 تأثیرات میانجی اعتماد به سرپرست.................................................................................................. 75
2-3-9 رابطه با سازههای عملکرد..................................................................................................................... 77
2-3-10 وابستگی متقابل تکالیف و رفتارهای شهروندی سازمانی.......................................................... 77
2-3-11 رفتارهای شهروندی سازمانی خدمتگرا........................................................................................ 78
2-3-12 کلیات رفتار شهروندی سازمانی....................................................................................................... 79
2-3-13 پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی................................................................................................. 79
2-3-14 پیشایندهای نگرشی رفتار شهروندی سازمانی............................................................................. 80
2-3-15 رابطه بین جنسیت و رفتار شهروندی سازمانی........................................................................... 82
2-3-16 جهتگیری جنسیتی و رفتار شهروندی سازمانی....................................................................... 83
2-3-17 حرفههای جنسیتی و رفتار شهروندی سازمانی.......................................................................... 83
2-3-18 پیشایندهای هیجانی رفتار شهروندی سازمانی............................................................................ 84
2-4 جمع بندی از مرور مطالعاتی برای ارائه چارچوب نظری تحقیق.................................................... 89
2-5 نمودار تحقیق................................................................................................................................................. 91
فصل سوم-روش کار و تحقیق
مقدمه......................................................................................................................................................................... 93
3-1 روش پژوهش................................................................................................................................................. 93
3-2 جامعهی آماری.............................................................................................................................................. 93
3-3 نمونه و روش نمونهگیری............................................................................................................................ 93
3-4 یافته های توصیفی ویافته های مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی........................................ 95
3-5 ابزار پژوهش................................................................................................................................................... 102
3-5-1 پرسشنامه رفتارهای ضدتولید.............................................................................................................. 102
3-5-2 پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت فرم کوتاه NEO-FFI.................................................. 103
3-5-3 پرسشنامه رفتارهای شهروندی سازمانی........................................................................................... 103
3-6 روش اجرا........................................................................................................................................................ 104
3-7 روش تجزیه و تحلیل دادهها...................................................................................................................... 104
فصل چهارم-نتایج
مقدمه ........................................................................................................................................................................ 106
4-1 یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش.................................................................................................. 106
4-2 آزمون فرضیهها............................................................................................................................................. 107
4-3 خلاصه یافتهها ونتایج.................................................................................................................................. 115
فصل پنجم-نتیجهگیری و پیشنهادات
مقدمه......................................................................................................................................................................... 118
5-1 نتیجهگیری..................................................................................................................................................... 118
5-2 محدودیتهای پژوهش................................................................................................................................ 127
5-2-1 در اختیار محقق...................................................................................................................................... 127
5-2-2 خارج از اختیار محقق............................................................................................................................ 128
5-3 پیشنهادهای پژوهشی.................................................................................................................................. 128
5-4 پیشنهادهای کاربردی................................................................................................................................... 129
5-5 ملاحظات اخلاقی......................................................................................................................................... 131
5-6 خلاصه نتایج.................................................................................................................................................. 131
منابع........................................................................................................................................................................... 132
منابع فارسی............................................................................................................................................................. 133
منابع انگلیسی.......................................................................................................................................................... 136
پیوستها.................................................................................................................................................................... 149
فهرست نامها............................................................................................................................................................ 158
چکیده انگلیسی....................................................................................................................................................... 162
منبع:
منابع فارسی
اسپکتور پ. 1387. روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه ش محمدی. تهران: انتشارات ارسباران.
برومند ز. 1374. مدیریت رفتار سازمانی-تهران: دانشگاه پیام نور.
پرتو م. 1389. رابطه فشارزاهای سازمانی با میل به ماندن در شغل و رفتارهای ضدتولید در کارکنان شرکت بهرهبرداری نفت و گاز.
پروین ل. ا. 2001. روانشناسی شخصیت: نظریه و تحقیق. ترجمه پ کدیور، م ج جوادی. 1379، چاپ اول، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 653 صفحه.
پروین ل.ای، جان الف.پی. 1381. شخصیت نظریهها و پژوهش. ترجمه م ج جوادی، پ کدیور. تهران: نشر آییژ.
حقشناس ح. 1385. طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیت. چاپ اول، شیراز: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 174 صفحه.
خانی ف. 1389. رابطه سبکهای رهبری انسانگرا-وظیفهگرا با ویژگیهای شخصیتی مدیر. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
راس ا. 1992. روانشناسی شخصیت: نظریهها و فرایندها. ترجمه س جمالفر. 1373، تهران: انتشارات بعثت، 316 صفحه.
ساعتچی م. 1374. مشاوره و رواندرمانی: نظریهها و راهبردها. تهران: نشر ویرایش، 656 صفحه.
سلاسل م. 1388. بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد وظیفه، رفتار شهروندی سازمانی و ضدشهروندی سازمانی در بین کارکنان شرکت احیاء گستران اسپادان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
سیاسی ع ا. 1379. نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. چاپ هشتم، تهران: انتشارات آگاه،320 صفحه.
سیف ع ا. 1381. روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه، 709 صفحه.
شاملو س. 1374. مکاتب و نظریههای روانشناسی شخصیت. تهران: انتشارات رشد، 184 صفحه.
شفیع آبادی ع.1384. راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخاب شغل، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات رشد،340 صفحه.
شکری، ا، کدیور، پ. و دانشور پور، ز. (1386). تفاوتهای جنسیتی در بهزیستی ذهنی: نقش ویژگیهای شخصیت. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)،13،289-280
شولتز د ب، شولتز س ا. 1998. نظریههای شخصیت. ترجمه سیدمحمدی. 1384، چاپ هفتم، تهران: نشر ویرایش، 576 صفحه.
فتحی آشتیانی ع. 1388. آزمونهای روانشناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت.
کریمی ی. 1375. روانشناسی شخصیت. تهران: نشر ویرایش،277 صفحه.
کنعانی ک، آقایی الف، عابدی م. 1385. هنجاریابی و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه پنج عامل عمده شخصیتی (NEO-PI-R) و بررسی نیمرخ روانی عاملان تصادف با استفاده از این پرسشنامه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
کیامهر،ج. (1381). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی NEO.F.F.I و بررسی ساختار عامی آن (تحلیل تأییدی) در بین دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
گروسی فرشی م ت. 1380. رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت: کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت، چاپ اول، تبریز: نشر جامعه پژوه و دانیال،272 صفحه.
گروسی فرشی م. (1380). ارزیابی شخصیت، کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت. تبریز: نشر جامعه پژوه، نشر دانیال.
مهداد ع.، مهدیزادگان. 1388. مقایسه رفتارهای ضد شهروندی سازمانی و رفتارهای ضدتولید در میان کارکنان کارخانهجات خودروسازی ایران و مالزی. فصلنامه علمی و پژوهشی. سال چهارم. شماره 12.
مهداد ع. 1387. روانشناسی صنعتی و سازمانی. چاپ ششم. تهران: انتشارات جنگل، 408 صفحه.
مهداد ع. 1389. روانشناسی صنعتی و سازمانی. چاپ هفتم. تهران: انتشارات جنگل،424 صفحه.
نائلی، ع. 1373. انگیزه رشد در سازمانها. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،176 صفحه.
هاشمیان ک. 1377. نظریههای شخصیت و ارزیابی آن: اختلالات رفتاری و رواندرمانی. تهران: موسسه فرهنگی – انتشاراتی خیام، 346 صفحه.
یوسف زاده س. 1389. رابطه تعهد سازمانی، دلبستگی شغلی و عملکرد وظیفه اعضای هیئت علمی دانشگاههای شهرستان بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان.
منابع انگلیسی
Alotaibi, A. (2001). Antecedents Of Organizational Citizenship Between A Study Of Public Personnel In Kuwait. Public Personnel Management, 30: 350 – 363.
Ambrose, ML, Mark A, Seabright MA,Schminke M. (2002). Sabotage In The Workplace: The Rol Of Organizational Injustice. Organizational Behavior And Human Decision Processes, 1:974-965.
Anderson, CA, Deuser WE, Deneve KM. (1995). Hot Temperatures, Hostile Cognition, And Arousal: Tests Of A General Model Of Effective Aggression. Personality And Social Psychology Bulletin. 21:434-448.
Appelbaun, Steven & Bartl Lomuccl, Nicolas & Beaumier, Erika & Boulanger Goanathan & Corriga, Rodney & Dore, I Sabell & Girad Chrystin & Serroni Carl. (2004). Organizational Citizenship Behavior: A Case Study Of Culture, Leadership And Trust Manament Decisi On, 42:13–40.
Ashnack, J. (1996). Organizational Citizenship Behavior. Journal Of Applied Psychology. 2:24 – 30.
Bachrach, D.G., Powell,B.C, Richey, R.G. & Bendole, E. (2006). Organizational Citizenship Behavior And Performance Evaluations: Exploring The Impact Of Task Interdependence, Jornal Of Business, 59: 849.
Beker, W. (1994).Why Incentive Pant˒S Cannot Work, Management Review. New York: Mcgrow Hill.
Bennett, R.J. & Stamper, C. (2002). Corporate Citizenship And Deviancy: A Study Of Discretionary Work Behavior. In C. Galbraith & M.Rayan(E Ds). International Research In The Business Disciplines: Strategies And Organizations In Transition 13:265-284.
Berkovwitz, L. (1998). Affective Aggression: The Rol Of Stress, Pain, And Negative Affect. In: RG Geen, E Donnerstein,(Eds). Human Aggression: Theories, Research,And Implications For Social Policy, Academic Press, San Diego, Pp:49 -72.
Bettencourt, L.A., Gwinner, K. P. & Meuter, M.L. (2001). A Comparison Of Attitude, Personality, And Knowledge Predictors Of Service-Oriented Organizational Citizenship Behaviors, Journal Of Applied Psychology, 86: 29 -40.
Bienstock, C., Demoranville, W.C & Smith, K.R. (2003). Organizational Citizenship Behavior And Service Quality. Journal Of Services Marketing 17(4), Pp:357-378.
Bies, R.J., Tripp, T.M. & Kramer, R.M. (1997). At The Breaking Point: Cognitive And Social Dynamics Of Revenge In Organizations. In R.A. Giacalone & J.Greenberg (EDs). Antisocial Behavior In Organizations. 18-36. Thousand Oaks, C A:Sage.
Bolino M C, Turnley WH, Bloodgood JM. (2002). Citizenshipbehavior And The Creation Of Social Capital In Organizations, Academy Of Management Review, 27,(4):5-22.
Bulent M. (2000). An Empirical Investigation Of A Social Exchange Model Of Organizational Citizenship Behavior Across Two Sales Situations: A Turkish Case, The Journal Of Personal Sellings And Sales Management, 4: 205-214.
Bushman BJ, Baumeister RF, Phillips CM. (2001). Do People Aggress To Improve Their Mood? Catharsis Beliefs, Affect Regulation Opportunity, And Aggressive Responding, Journal Of Personality And Social Psychology, 81: 17-32.
Castro, B.C., Armario, M.E., Ruiz, M.P. (2004). The In Fluence Of Employee Organizational Citizenship Behavior On Customer Loyalty. International Journal Of Service, 15:27-53.
Chen PY, Spector PE. (1992). Negative Affectivity As The Underlying Cause Of Correlatios Between Sterssors And Strains. Journal Of Applied Sychology, 76:398-407.
Chen PY, Spector PE. (1992). Relationships Of Work Stressors With Aggression, Withdrawal, Theft And Saubstance Use: An Exploratory Study. Journal Of Occupational And Organizational Psychology, 65: 177-184.
Cheng-Chen(Timothy) & Linand Tai-Kuang(T.K) & Peng (2009): From Organizational Citizenship Behavior To Team Performance: The Mediation Of Group Cohesion And Collective Efficacy, Management And Organization Review 6:155-75.
Cohen, A. & Kol. (2004). Professionalism And Organizational Citizenship Behavior Anempirical Examination Among Israel Inures, Journal Of Managerial Psychology, 4
Colbert, A.E., Mount, M.K., Harter, J.K, Witt, L.A. & Barrack, M.R. (2004).
Costa PT, Mccrae RR. (1991). Revised Neo Personality Inventory(NEO-PI-R) And The Five Factor Inventory (NEO- FFI). Professional Manual. Psychological Assessment Resources Inc, U.S.A.
Costa PT, Mccrae RR. (1998). Six Approaches To The Explications Of Facet-Level Traits: Examples From Conscientiousness. European Journal Of Personality, 12:117-134.
Crino MD. (1994). Employee Sabotage: Arandom Or Pereventable Phenomenon. Journal Of Managerial, 6:311- 330.
Cropanzano, R. & Baron, A.B. (2000). Injustice And Organizational Conflict: He Moderating Effect Of Power Restoration, International Journal Of Conflict Management, 1: 5-26.
Cullen, M.J. & Sackett, P.R. (2003). Personality And Counterproductive Workplace Behaviors. In M.R. Barrick., & A.M.Rayan(Eds)., Personality And Work: Reconsidering The Role Of Personality In Organizations (Pp.151-182). Sanfrancisco. Sco:John-Wiley Andsons.
Dalal R. S. (2005). Ameta-Analysis Of The Relationship Between Organizational Citizenship Behavior And Counterproductive Work Behavior, Journal Of Applied Psychology, 6: 1241-1255.
Dunlop, P. & Lee,K. (2004). Organizational Citizenship And Workplace Deviant Behavior: Are They Distinct? Journal Of Organizational Behavior 25:67-80.
Fine S., Horwitz, I., Weigler, H., Basis, L. (2009). Is Good Character Good Enough? The Effect Of Situational Variabeles On The Relationship Between Integrity And Counterproductive Work Behavior. Human Resource Management Review, 4: 271-356.
Folger R., Scarlicki, DP. (2005). Beyound Counterproductive Work Behavior: Moral Emotion And Deontic Relation Versus Reconciliation. In: S Fox, PE Spector (Eds). Counterproductive Workplace Behavior: Investigation Of Actors And Targets. Washington DC: APA,Pp:83-105.
Fox, S., Spector, P.E., Miles, D. (2001). Counterproductive Work Behavior (CWB). In Response To Job Stressors And Organizational Justice: Some Mediator And Moderator Tests For Autonomy And Emotions. Journal Of Vocational Behaviour, 3:291-309.
Fox, S. & Spector, P.E. (1999). A Model Of Work Frustration-Aggression. Journal Of Organizational Behavior, 20:915-931.
Goodstein, LD., Lanyon, RI. (1999). Application Of Personality Assessment To The Workplace: A Review. Journal Of Business And Psychology, 13:291-322.
Griffin, E.W. (1982). Task Desing: An Intergrative Approach. Glenview, II:Scott, Forman.
Gurys, M.L & Sackett, P.R. (2003). Investigaton The Dimensionality Of Counterproductive Work Behavior. International Journal Of Selection And Assessment, 11, Pp:30-42.
Hackman, I.R. & Lawler, E. (1971). Employee Reaction Of Job Characteristic. Journal Of Applied Psychology, 22,21.
Hackman, J.R. & Oldham, G. (1979). Development Of The Job Diagnostic Surrery. Journal Of Applied Psychology, 60:159-170.
Hantre, J.E. & Gerbing, D.W. (1982). Unidiminsional Measurement, Second-Order Factor Analysis And Causal Models. In B.M. Staw & L.L. Cummings(Eds). Research In Organizational Behavior (Vol.4, Pp.267-320). Geenvich, CITY:Jaipress.
Henle, CA. (2005). Predicting Workplace Deviance From The Interaction Between Organizational Justice And Personality, Journal Of Managerial Issues, 2:247-263.
Hollinger, RC. (1986). Acts Against The Workplace: Social Bonding And Employee Deviance, Deviant Behaviour, 7:53-57.
Hollinger, R.C. (1988). Working Under The Influence: Correlates Of Employees Use Of Alcohol Anti Other Drugs. Journal Of Applied Behavioral Science. 24:489-454.
Houston, D.J. (2000). Public Service Motivation Multination: Public Employee And Charitable Gifts Of Time, Blod, And Money, Journal Of Public Administration Research And Theory. 19:67-86.
Kazdin, AE. (2001). Progression Of Therapy Research And Clinical Application Of Treatment Require Better Understanding Of The Change Process. Clinical Psychology: Sience And Practice, 8(2):143-151.
Kelloway, E.K., Loughlin, C., Barling, J. & Nault. A. (2002). Organizational Citizenship And Counterproductive Behaviors: Separate But Related Constructs. International Journal Of Selection And Assessment 10:143-151.
Kerbs, D.L. (1970). Altruism – An Examination Of The Concept And Review Of The Literature, Psychological Bulletin, 73:258-302.
Kibeom, 1. & Natalie. (2002). Organizational Citizenship Behavior And Workplace Deviance: The Role Of Affect And Cognitions. Journal Of Applied Psychology, 87(1):131-142.
Kim, S. (2006). Public Service Motivation And Organizational Citizenship Behavior In Korea. International Journal Of Manpower, 27:722-740.
King, E.B., George, J.M & Hebl, M-R. (2005). Linking Personality To Helping Behaviours At Work:An Interactional Perspective, Journal Of Personality, 73:586-607.
Konovsky, M.A. & Pugh, S.D. (1994). Citizenship Behaviour And Social Exchange, Academyof Management Jounal, 3:656-669.
Lee K, Allen N. (2002). Organizational Citizenship Behavior And Workplace Deviance: The Role Of Affect And Cognition.Journal Of Applied Psychology, 1. Pp:131-142.
Lepine, J.A., Erez, A. & Johnson, D.E. (2002).The Nature And Dimensionality Of Organizational Citizenship Behavior A Critical Review And Meta-Analysis, Journal Of Applied Psychology, 87:52-65.
Liebert, RM., Spiegler MD. (1998). Personality Strargies And Issues. 8th Eden California: Brooks/Col.
Loke, E.A. (1976). The Natur And Cause Of Job Satisfaction. In Punnett,M.D (ED). Hand Book Of Industrial And Organizational Psychology, Ran Melvally. Chicago, II.297-349.
Maclane, C.N., Walmsley P.T. (2009). Redacting Counterproductive Work Behavior Through Employee Selection, Selection Human Resource Management Review Available Online From: www.Sciencedirect.Com (Accessed 2010.04.11)
McCare, R.R., Costa, P.T. (1991). The NEO Personality Inventiory: Using The Five – Factor Model In Counseling. Journal Of Counseling & Development, 69.Pp:367-372.
Mehdad A.Phd, Arifin Hj.Zainal, Phd. (2009). The Moderating Effect Of Nationality, Gender, Position And Tenure On The Relationship Between Organizational Citizenship Behavior And Counter Productive Work Behaviours (CWB˒S). Among Iranian And Malaysian Automotive Workers:A Cross Cultural Study. International Journal Of Psychology Volume 3, Number 1,2. Summer & Winter 2009.
Miller, L. & Hamblin, R.L. (1963). Interdependence, Difference Rewarding, And Productivity, American Sociological Review, 28:768-778.
Moorman, R.H, Blacely, G.L. & Niehoff, B.P. (1998). Dose Perceived Organizational Support Mediate The Relationship Between Procedural Justic And Organizational Citizenship Behavior? Academy Of Management Journal, 3:351-357.
Muchinesky, Paul.M. (2006). Psychology Applied To Work (Eigth Edition Wads Worth, USA.
Muchinshky, P.M. (2006). When The Psychometrics Of Test Development Meets Organization Realities: A Conceptual Framework Four Oeganization, Change, Examples And Recommendation. Arallels Between Counterproductive Work Behavior And Organizational Between Citizenship Behavior.Human Resource Management Review 12:269-292.
Neuman, J.H., Baron, RA. (1997). Aggression In The Workplace. In: RA Giacalone, J., Greenberg, (Eds). Antisocial Behavior In Organizations, Sage, Thousand Oaks, CA,37-67.
Niehoff, B.P. & Moorman, R.H. (1993). Justice As A Mediator Of The Relationship Between Methods Of Monitoring And Organizational Citizenship Behavior, Academy Of Management Journal, 3:527-556.
Ones, D. (2008). Exapanding The Criterion Domain:Counterproductive Work Behaviors. Assessment Center Group Conference March 14 2008. From: www.Google.Com .(Accessed:2010.02.14).
Organ, D.W. & Rayan, K. (1995). A Meta-Analysis Review Of Attitudinal And Dispositional Predictors Of Organizational Citizenship Behavior. Personal Psychology, 48,775-802.
Organ, D.W. (1998). Organizational Citizenship Behavior:The Good Soldier Syndrome, Lexington Books, Lexington, MA.
Organ, D.W., Ruan, KN. (1998). Organizational Citizenship Behavior, The Good Soldier Syndrome. Lexington, MA Lexington Books.
Organ, D.W. & Konvsky, M.A. (1989). Cognitive Versus Affective Determinants Of Organizational Citizenship Behavior, Journal Of Applied Psychology, 74:157-164.
Organ, D.W. & Rayan, K. (1995). A Meta-Analystic Review Of Attitudinal And Dispositional Predictors Of Organizational Citizenship Behavior, Personal Psychology, 48:775-802.
Organ, W.P., Podsakoff, M.P., Mackrnzie, B.S. (2006). Organizational Citizenship Behavior Is Natur. Antecedent, And Consequenes:Saye Publication Series.
Park, HI., Monnot, MJ., Jacob, AC. & Wangner SH. (2011). Moderators Of The Relationship Between Person-Job Fit And Subjective Well-Being Among Asian Employees, International Journal Of Stress Management,1:67-87.
Payne, B.K., Gainey, R.R. (2004). Ancillary Consequences Of Employee Theft, Journal Of Criminal Justice, 32:63-73.
Payne, S.C. & Webber, Sh.S. (2006). Effects Of Service Providers Attitudes And Employment Status On Citizenship Behavior And Customers Attituedes And Loyallty Behavior.Journal Of Applied Psychology, 2: 365-378.
Pllai, R., Schriesheim, C.A. & Williams, E.S. (1999). Faivness P Erceptions And Trust As A Mediator For Transformational And Transactional Leader Ship:A Two Sample Study. Journal Of Management, 25:897-933.
Podsakoff, P.M, Mackenzie, B. & Bommer, W.H. (1996). Transformational Leader Behaviours And Substitutes For Leader As Determinants Of Employees Satisfaction Commitment, Trust.
Podsakoff, P.M., Mackenzie, S.B., Paine, J.B. & Bachrach D.G. (2000). Organizational Citizenship Behaviors :A Critical Review Of The Oretical And Empirical Literature And Suggestions For Future Research, Journal Of Management. 96:513-567.
Rahim, M.A, Magner, N.R., Antonioni, D. & Rahman, S. (2001). Do Justic Relationship With Organization- Directe Reactions Differ Across Us And Bangladesh Emplogee. The International Journal Of Conflict Management, 4:339-349.
Robinson, SL., Bennett, RJ. (1995). A Typology Of Deviant Workplace Behaviors:A Multidimensional Scaling Study. Academy Of Management Journal, 38:555-572.
Robinson, SL., Greenberg, J. (1998). Employess Behavior Badly: Dimensions, Determinants, And Dilemmas In The Study Of Workplace Deviance. In C.L. Cooper & D.M. Rousseau (Eds). Trens In Organizational Behavior : New York, Wiley, 1-30.
Roglberg, S.G. (2007). Encyclopaedia Of Industrial And Organizational Psychology. SAGE Publications Ice.
Sackeet, P.R. & Devore C.J. (2001). Counterproductive Behavior At Work In N.Anderson.
Sackett, P.R., Burris L.R., Callahan, C. (1989). Integrity Testing For Personnel Selection:An Update, Personnel Psychology, 42:491-529.
Sackett, P.R. & De Vore, C.J. (2001). Counterproductive Behavior At Work. In N.Anderson, D.Ones, H.Sinangil & C.Viswesvaran (E Ds.), Handbook Of Industrial, Work, And Organizational Psychology, 1:145-164. London:Sage.
Saks, A.M. (2006). Antecedents And Consequences Of Employee Engagement, Journal Of Managerial Psychology, 7:600-619.
Shaw, M.E. (1981). Group Dynamics: The Psychology Of Small Group Behavior. New Yourk: Harper.
Skarlicki, D.P. & Folger, R. (1997). Relation In The Workplace:The Role Of Distributive, Procedural, And Interactional Justice. Journal Of Applied Psychology, 82:434-443.
Spector, P.E., Fox, S. (2002). An Emotion – Centered Model Of Voluntary Workbehavior:Some Parallels Between Counterproductive Work Behavior And Organizational Citizenship Behavior, Human Resource Management Review. 12:269-292.
Spector, P.E., Fox, S., Penney, L.M., Bruursema, K., Goh, A., Kessler S. (2006). The Dimentionality Of Counterproductivity:Are All Counterproductive Behaviours Created Equal? Journal Of Vocational Bihavior, 3:446-460.
Spector, P.E. & Fox, S. (2005). A Model Of Counterproductive Work Behavior. In: S. Fox, PE Spector (Eds). Counterproductive Workplace Behavior: Investigations Of Actors And Targets. Washington Dc: APA, Pp:151-174.
Spector, P.E. (2006). Industrial And Organizational Psychology: Research And Practice. 4th Edn, New York: John Wily & Sons, 448.
Spector, P.E. (2003). Industrial And Organizational Psychology: Research And Practice. Third edition. John Wielly and Sons publication.
Ssalgado, Jesus, F. (2002). The Big Five Personality Dimentions And Counterproductive Behaviors. International Of Selection And Assessment, Vol. 10. PP.117-125. Avaible Online WWW.SSRN.COM
Tugba, Korkmaz And Ebru Arpac. (2009). Relationship Of Organizational Citizenship Behavior With Emotional Intelligence, Procedia Social And Behavioural Sciences 1.
Van Der Vegt, G.S., Van De Vliert, E. & Oosterhof, A. (2003). In Formation Dissimilarity And Organizational Citizenship Behavior: The Rol Of Intra-Team Interdependence And Team Identification, Academy Of Management Journal, 46:715-727.
Wagement, R. (1995). Interdependence And Group Effectiveness Administrative Sciecnce Quarterly, 40:145-180.
Yoon, MH., Suh J. (2003). Organizational Citizenship Behaviors And Service Quality As External Effectiveness Of Contact Employess, Journal Of Business Ressearch, 56:597 – 611