فهرست:
فهرست مطالب
فهرست صفحه
چکیده : 1
فصل اول کلیات تحقیق
1-1 مقدمه : 3
1-2 بیان مساله : 5
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش : 7
1-4 اهداف تحقیق.. 9
1-5 فرضیه های پژوهش: 9
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها : 10
فصل دوم : پیشینه تحقیق
2-1 مبانی نظری توانمندسازی.. 14
2-2 تعاریف توانمندسازی: 16
2-3 الگوها و مدل های توانمندسازی.. 17
2-4 پیش نیازهای توانمندسازی کارکنان.. 21
2-5 عوامل مؤثربر فرایند توانمندسازی کارکنان.. 23
2-6 موانع توانمندسازی : 25
2-7 اهداف توانمند سازی کارکنان.. 27
2-8 ابعاد توانمندسازی از دیدگاه های مختلف... 32
2-9 فواید توانمند سازی.. 34
2-10 مبانی نظری ساختار سازمانی : 35
2-10-1 مفهوم ساختار 35
2-10-2 ابعاد ساختار سازمانی: 39
2-10-3 عناصر مشترک در سازمان ها: 40
2-10-4 انواع ساختارهای سازمانی: 41
2-11 مبانی نظری مدیریت دانش : 44
2-11-1 تاریخچه دانش.... 44
2-11-2 مدیریت دانش.... 45
2-11-3 تعاریف مدیریت دانش.... 46
2-11-4 مولفه های مدیریت دانش.... 47
2-11-5 مفاهیم مرتبط با مدیریت دانش.... 51
2-11-6 انواع مدل های مدیریت دانش.... 52
2-11-7 عناصر اصلی مدیریت دانش 57
2-12 تحقیقات پیشین : 60
2-13 جمع بندی : 64
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 روش تحقیق: 67
3-2 جامعه آماری.. 67
3-3 نمونه و روش نمونه گیری.. 67
3-4 ابزار گردآوری اطلاعات... 69
3-5 روش اجرا 74
3-6 ملاحظات اخلاقی.. 74
3-7 روشهای تجزیه وتحلیل.. 75
فصل چهارم : یافته های پژوهش
4-1 یافته های توصیفی.. 77
4-2 یافته های استنباطی : 80
4-3 نتیجه گیری: 82
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه : 89
5-2 خلاصه پژوهش.... 89
5-3 بحث و نتیجه گیری.. 90
5-4 محدودیتها و موانع پژوهش.... 96
5-5 پیشنهادات... 96
5-5-1 پیشنهادات پژوهشی.. 96
5-5-2 پیشنهادات کاربردی. 97
پیوستها
پرسشنامه ساختار سازمانی ........................................................................................................................................... ...99
پرسشنامه مدیریت دانش................................................................................................................................................ 100
پرسشنامه توانمند سازی ............................................................................................................................................... 102
منابع و مأخذ
الف) منابع فارسی............................................................................................................................................................. 106
ب) منابع انگلیسی............................................................................................................................................................ 112
چکیده به زبان انگلیسی.................................................................................................................................................. 113
فهرست جداول
جدول 2-1 رویکرد توانمندسازی را به طور خلاصه نشان می دهد ( عبداللهی و نوه ابراهیم ، 1386). 34
جدول 3-1 درصد فراوانی وتعداد کارکنان براساس جنسیت... 71
جدول 3-2 درصد فراوانی وتعداد کارکنان بر اساس تحصیلات... 72
جدول 3-3 درصد فراوانی و تعداد کارکنان براساس سابقه کار 72
جدول 3-4 پایایی پرسش نامه ساختار سازمانی و ابعاد آن توسط میرشاهی 1391.. 74
جدول 3-5 نتایج آلفای کرونباخ پرسش نامه ساختار سازمانی در نمونه مورد مطالعه. 74
جدول3-6 ابعاد و گویه های مدیریت دانش.... 75
جدول 3-7 پایایی پرسش نامه مدیریت دانش وابعاد آن توسط دیندارلو 1390.. 75
جدول 3-8 نتایج آلفای کرونباخ پرسش نامه مدیریت دانش در نمونه مورد مطالعه. 76
جدول 3-9 ابعاد توانمندسازی و گویه های مربوط به آن.. 76
جدول 3-10 ضریب آلفای کرونباخ توانمندسازی و ابعادآن توسط مرتضایی 1390.. 77
جدول 3-11 نتایج آلفای کرونباخ پرسش نامه توانمندسازی در نمونه مورد مطالعه. 78
جدول 4-1 تعداد کارکنان،کمترین مقدار،بیشترین مقدار،میانگین،بیشترین امتیاز ممکن و انحراف استاندارد خرده مقیاس های توانمندسازی ساختار سازمانی و مدیریت دانش کل آزمودنی ها 82
جدول 4-2 :ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه متغیرهای پژوهش.... 83
جدول4-3 : آزمون رگرسیون خطی تک متغیره 84
جدول 4-4 :آزمون رگرسیون خطی چند متغیره 86
فهرست نمودار
نمودار 2-1 : مدل توانمندسازی( بیل هارلی، 1995 به نقل از ابطحی و عابسی ، 1386) 19
نمودار 2-2 : الگوی توانمند سازی چهار عاملی( ملهم ،2004 به نقل از طالبیان و وفایی ، 1388) 20
منبع:
منابع فارسی
ابطحی، سیدحسین و عابسی، سعید .(1386).توانمندسازی کارکنان ، کرج : مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
استیفن، رابینز، (1386). رفتار سازمانی. ترجمه دکتر علی پارسیان و دکتر میر محمد اعرابی ، جلد اول و دوم وسوم، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
اسکندری ، مجتبی .(1371). طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران "بررسی موردی مدیران کاروانهای حج جمهوری اسلامی ایران" ، پایان نامه چاپ نشده مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه تهران.
اسمی،ک،(1385).بررسی تحلیل رابطه نوع ساختارو خلاقیت سازمانی مدارس متوسطه شهر شیراز پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد
امیدواری ، اعظم و ساجدی ، فضل الله . (1386) . کارکنان توانمند و سازمان های امروز ، ماهنامه تدبیر. سال هجدهم ، شماره 186.
آقایار، سیروس.(1382). توانمندسازی روشی نوین درمحیط رقابتی، ماهنامه تدبیر. شماره 135، تهران: گروه مدیریت.
آقایی،خسرو . (1389). بررسی رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران با مشارکت و خلاقیت معلمان در مدارس متوسطه شهرسمیرم ، پایان نامه چاپ نشده مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
بابایی ، علی اکبر و خلیلی عراقی ، مریم و یقین لو ، مهرانگیز . (1381) . تواناسازی کارکنان ، سرمایهگذاری بی جایگزین، ماهنامه تدبیر. شماره 129.
بیک زاده مرزبانی، ناصر و سوری، حسن. (1386) . رهبری سازمانی و توانمندسازی منابع انسانی در مدل راهبردی مدیریت دانش ، تهران : چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
پاک طینت، اقبال و فتحی زاده، علیرضا. (1387). توانمندسازی کارکنان، فصلنامه مدیریت. سال پنجم، شماره 11.
تسکری، محمود. (1387). برنامه های توانمندسازی رویکردی جدید در مدیریت منابع انسانی، فصلنامه نظارت و بازرسی. سال دوم، شماره 4.
تهرانی ,غلامرضا(1387). سنجش اثربخشی مدیریت دانش در توانمند سازی و توسعه پایدار منابع انسانی ( مطالعه موردی شرکت ایساکو ) چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی
جمشیدیان، عبدالرسول و همکاران. ( 1386) . مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان ، ماهنامه تدبیر. سال هجدهم، شماره 18 .
رابینز،استیفن پی،(1388).تئوری سازمان(ساختار ،طراحی و کاربردها)،سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد،تهران،صفار،چاپ پانزدهم
رحمان سرشت ،ح ، (1380). تئوری سازمان ومدیریت ازنوین گرایی تاپسا نوین گرایی،جلد اول و دوم، تهران.
رضائیان،ع،(1382).مبانی سازمان و مدیریت،تهران،سازمان مطالعه تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها چاپ یازدهم
سودمند، روزبه و نصرزاده گروی ، مهدی . (1386) . اجرای اثربخش مدیریت عملکرد از دیدگاه توجه به توانمندسازی کارکنان در سازمانها، تهران: سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
شاهقلیان، کیوان.(1389). بررسی نقش مولفه های موثر مدیریت دانش در اموزش1386، برگرفته شده از سایت sid در تاریخ 9/8/1389 شعبانی،ح،(1382).روش تدریس پیشرفته آموزش مهارتها و راهبردهای تفکر،تهران:انتشارات سمت،چاپ اول شفیع زاده، مریم. (1389). بررسی رابطه هوش سازمانی و مدیریت بحران در شرکت بیمه ایران همایش ملی هوش سازمانی، 29و 30 اذرماه 1389.
صالحیان، ع(1380) ،ساختار سازمانی_توسعه اقتصادی، مجله مدیریت،شماره79-80،سال82
صلواتی،عادل.(1389).مدل کاربست مدیریت دانش در سازمان های دولتی ایران.دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش ، مرکز همایش های بین المللی رازی تهران .
طالبیان ، احمدرضا و وفایی ، فاطمه . (1388) . الگوی جامع توانمندسازی منابع انسانی ، ماهنامه تدبیر. سال بیستم ، شماره 203 .
عابدی جعفری، حامد وهمکاران.(1389). سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش در سازمانها از طریق یک مدل بلوغ توسع یافته مدیریت دانش ، فصلنامه علوم مدیریت ایران. شماره 14
عباسی، زهره.(1389).مروری بر مدل های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان ها ، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش ، مرکز همایش ها یبین المللی رازی .
عبداللهی ، بیژن و نوه ابراهیم ، عبدالرحیم.(1386). توانمندسازی کارکنان : کلید طلایی مدیریت منابع انسانی ، تهران : نشر ویرایش .
عدلی، فریبا.(1389).سختی انتقال دانش از صاحبان دانش ، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش ، مرکز همایش های بین المللی رازی تهران .
عزیزی، علی.(1386).هوش سازمانی و رابطه ان با توسعه مدیریت دانش سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، پایان نامه چاپ نشده مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور شیراز.
عزیزی، نادیا.(1389).فراموشی سازمانی رویکردی نوین در مدیریت دانش ، فصلنامه علمی پژوهشی. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران .
عقلمند ، سیامک و اکبری ، فیض الله . (1384) . توانمندسازی یک استراتژی مدیریتی برای نیل به توسعه پایدار، تهران: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
عین ابادی،درویش.(1389) بکار گیری هوش سازمانی در زنجیره تامین ، همایش ملی هوش سازمانی ، 29و 30 اذرماه 1389.
فلاح آزاد، ش(1383) ،پارادیم کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینانه در عصر فنآوری و اطلاعات(ICT) ،مجله کارآفرین، اردیبهشت وخرداد ماه 83
محمدی ، محمد . (1380) . ارزیابی راههای توانمندسازی کارکنان دانشگاه بیرجند ، پایان نامه چاپ نشده مقطع کارشناسی ارشدرشته مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس تهران .
محمدی ، محمد . (1380) . توانمندسازی نیروی انسانی ، فصلنامه مطالعات مدیریت. شماره 31 و 32.
ناظم، فتاح.(1389). مدیریت دانش در مناطق مختلف دانشگاه ازاد اسلامی،فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال پنجم ، شماره دوم.
نیاز اذری، کیومرث وهمکاران .(1386). عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاههای ازاد استان مازندران، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 14، صفحه 69-61.
نیازآذری،ک،(1389).نظریه های سازمان و مدیریت در هزاره سوم،چاپ اول
وتن ، دیوید . ای و کمرون ، کیم . اس . (1986) . تواناسازی و تفویض اختیار ، بدرالدین ، اورعی یزدانی. ( 1381)، کرج : مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
هاشمی ، حامد.(1389). بررسی تاثیر هوش سازمانی بر مدیریت دانش در سازمان های دانش محور، همایش ملی هوش سازمانی .29و 30 اذرماه 1389
میر شاهی ،افسانه (1391) رابطه ساختار سازمانی و مدیریت دانش با یادگیری مشارکتی در بین اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اموزش دانشگاه ازاد مرودشت.
سید عامر، میر حسین. (1387) بررسی عوامل سازمانی( ساختار سازمانی و تکنولوژی) بر مدیریت دانش فصلنامه علوم انسانی دارای رتبه علمی - پژوهشی (علوم انسانی) سال پنجم، شماره 3
نفری ،ندا (1389) بررسی میزان تأثیر ساختارسازمانی (ابعاد ساختاری) برتوانمندسازی فصلنامه مدیریت توسعه دوره 23
ذبیحی ،محمد رضا وهمکاران (1392) رابطه بین ساختار سازمانی و توانمند سازی فصلنامه مدیریت پرستاری سال دوم، دوره دوم، شماره اول،
کهن سال ،هاجر(1389) بررسی پایایی و روایی هوش سازمانی و. رابطه ی آن با تعهد سازمانی کارکنان شرکت مخابرات شیراز.پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت.
منابع انگلیسی
Chia ,u .(2003).The relatation ship between empowerment and employess attitude
Estep ,T.(1999).A study of The Relationships Between Transformation Leadrships and specified Demographic Factors As Enables of Teacher Empowerment In Rural Pensylvania school Districts in Appalachia in Termedia unit 8.www.findarticle.com .
Harley ,B. (1995) .The myth of empowerment :Work organization Hierachy & Employee Autonomy in Contem Poravy Australian Work Places , The University of Melbourne , Australia .
karl, A., ( 2002), organizational Intelligence Profile available, www. Albrecht karl . com.
karl, A., ( 2003) ,. the power of minds at work: organizational in action , New Yorc, Amazon .
Sung-Choon- Kang.(2005). "Intellectual Capital Architectures and Bilatoral Learning:A Framework for Human Resour Manangment", Center for Advanced Human Resource Studies Cornell university of New York.
Whetten , D . & Camerron , K.S.(1998). Developing management skills. Newyoourk:Addison-Wesley,Wheelan.