فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول.................................................................................................................................................1
طرح پژوهش...........................................................................................................................................1
مقدمه. ...................2
بیان مسئله. 3
اهمیت و ضرورت پژوهش.... 6
اهداف تحقیق.. 8
الف) هدف کلی.. 8
ب) اهداف جزیی.. 8
سؤالات تحقیق.. 9
الف) سؤال کلی.. 9
ب) سؤالات جزیی.. 9
متغیر های تحقیق.. 9
تعاریف نظری... 9
تعاریف عملیاتی.. 10
فصل دوم...............................................................................................................................................12
مبانی نظری و پیشینهی پژوهش...............................................................................................................12
مقدمه. 13
تعاریف و مفاهیم صلح... 14
تعیین چهارچوبی برای صلح 14
مفهوم صلح با توجه به معلومات بی واسطه. 14
مفهوم برنامهی درسی.. 16
طراحی برنامهی درسی.. 18
ماهیت برنامهی درسی صلح از نظر کانت.... 19
تعریف برنامهی درسی صلح... 20
پیشینهی آموزش صلح... 22
جایگاه آموزش صلح در جهان معاصر. 24
نقش آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ صلح... 25
نقش مدرسه در آموزش صلح... 27
آموزش صلح و دستاوردهای آن.. 28
اهمیت آموزش صلح... 29
اهداف آموزش صلح... 31
برنامههای آموزش صلح... 33
آموزش صلح در برنامههای درسی.. 36
آموزش صلح به عنوان یک اصل فراگیر. 37
الف) دورهی خلع سلاح اتمی: 39
ب) دورهی آموزش خلع سلاح: 40
ج) دورهی وابستگی متقابل جهانی و سیارهای... 40
اقدامات یونسکو در زمینه فرهنگ صلح در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی.. 40
برخی از اقدامات یونسکو در سطوح ملی و منطقهای... 41
یونسکو و فرهنگ صلح... 41
اهمیت آموزش و پرورش دوره ابتدایی.. 42
برنامه درسی دوره ابتدایی.. 43
اصول آموزش و پرورش ابتدایی.. 43
اهداف دوره ابتدایی (مصوب ششصدوچهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش). 44
تحقیقات پیشین.. 49
تحقیقات داخلی.. 49
تحقیقات خارجی.. 51
بحث و جمع بندی... 54
مدل نظری تحقیق.. 56
فصل سوم..............................................................................................................................................60
روش و مراحل اجرای پژوهش...............................................................................................................60
مقدمه. 61
روش تحقیق.. 61
جامعهی آماری... 62
نمونه و روش نمونه گیری... 62
ابزار گردآوری دادهها 62
روایی پرسشنامهها 63
پایایی پرسشنامهها 64
روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 65
فصل چهارم...........................................................................................................................................66
تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش............................................................................................................66
مقدمه. 67
اطلاعات جمعیتشناختی.. 68
بررسی سؤالات تحقیق.. 69
سؤال اول تحقیق: میزان توجه به مؤلفه آگاهی از صلح و روشهای حصول به آن در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟. 69
سؤال دوم تحقیق: میزان توجه به مؤلفه مشارکت، همکاری و تشریک مساعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟. 73
سؤال سوم تحقیق: میزان توجه به مؤلفهی مسئولیت پذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟. 77
سؤال چهارم تحقیق: میزان توجه به مؤلفهی حل مسالمت آمیز تعارضات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟. 80
سؤال پنجم تحقیق: میزان توجه به مؤلفهی احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟. 84
سؤال ششم تحقیق: میزان توجه به مؤلفهی احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان چقدر است؟. 87
سؤال هفتم تحقیق: دیدگاه های معلمان و کارشناسان در محور ویژگیهای آموزش صلح چه تشابه و تفاوتی با یکدیگر دارند؟ 91
فصل پنجم.............................................................................................................................................93
بحث و نتیجهگیری................................................................................................................................93
مقدمه. 94
نتایج پژوهش.... 95
خلاصهی توصیفی نتایج پژوهش.... 95
بررسی نتایج سؤالات پژوهش.... 95
پیشنهادها 103
پیشنهادهای کاربردی... 103
پیشنهادهای پژوهشی.. 104
محدودیتهای پژوهشی.. 105
محدودیتهای در اختیار. 105
محدودیت های خارج از اختیار. 105
بحث و جمع بندی نهایی.. 105
فهرست منابع.. 109
پیوستها 117
چکیدهلاتین.................................................................................................................120
فهرست جداول
جدول 3-1 : مؤلفه های پرسشنامه آموزش صلح.................................................................................... 63
جدول 3-2: ارزش عددی سؤالات ........................................................................................................63
جدول 3-2. نتایج مربوط به آزمون آلفای کرونباخ .................................................................64
جدول 4-1 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس جنسیت......................................................................68
جدول 4-2 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس مدرک تحصیلی......................................................... 68
جدول 4-3 : توزیع فراوانی پاسخگویان بر اساس سابقه خدمت .............................................................69
جدول 4-4 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال اول تحقیق از دیدگاه معلمان.............................................. .70
جدول 4-5 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال اول تحقیق از دیدگاه کارشناسان........................................ .71
جدول 4-6 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه آگاهی از صلح و روشهای حصول به آن، با در نظر گرفتن جنسیت آنها.......................................................................................................... 72
جدول 4-7 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه آگاهی از صلح و روشهای حصول به آن، با در نظر گرفتن تحصیلات آنها...................................................................................................... 73
جدول 4-8 : مقایسهی دیدگاه معلمان در مورد مؤلفه آگاهی از صلح و روشهای حصول به آن، با در نظر گرفتن سابقهی آنها............................................................................................................................... 73
جدول 4-9 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال دوم تحقیق از دیدگاه معلمان ...............................................74
جدول 4-10 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال دوم تحقیق از دیدگاه کارشناسان...................................... 74
جدول 4-11 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه مشارکت، همکاری و تشریک مساعی، با در نظر گرفتن جنسیت آنها................................................................................................................. 75
جدول 4-12 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه مشارکت، همکاری و تشریک مساعی، با در نظر گرفتن تحصیلات آنها............................................................................................................ 76
جدول 4-13 : مقایسهی دیدگاه معلمان در مورد مؤلفه مشارکت، همکاری و تشریک مساعی، با در نظر گرفتن سابقهی آنها............................................................................................................................... 76
جدول 4-14 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال سوم تحقیق از دیدگاه معلمان............................................ 77
جدول 4-15 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال سوم تحقیق از دیدگاه کارشناسان...................................... 78
جدول 4-16 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه مسئولیتپذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی، با در نظر گرفتن جنسیت آنها..................................................................................................78
جدول 4-17 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه مسئولیتپذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی، با در نظر گرفتن تحصیلات آنها .............................................................................................79
جدول 4-18 : مقایسهی دیدگاه معلمان در مورد مؤلفه مسئولیتپذیری برای اعمال شخصی و اجتماعی، با در نظر گرفتن سابقهی آنها.....................................................................................................................80
جدول 4-19 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال چهارم تحقیق از دیدگاه معلمان......................................... 81
جدول 4-20 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال چهارم تحقیق از دیدگاه کارشناسان................................... 81
جدول 4-21 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه حل مسالمت آمیز تعارضات، با در نظر گرفتن جنسیت آنها............................................................................................................................... 82
جدول 4-22 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه حل مسالمت آمیز تعارضات، با در نظر گرفتن تحصیلات آنها.......................................................................................................................... .83
جدول 4-23 : مقایسهی دیدگاه معلمان در مورد مؤلفه حل مسالمت آمیز تعارضات، با در نظر گرفتن سابقهی آنها.......................................................................................................................................... 83
جدول 4-24 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال پنجم تحقیق از دیدگاه معلمان........................................... 84
جدول 4-25 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال پنجم تحقیق از دیدگاه کارشناسان..................................... 85
جدول 4-26 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات، با در نظر گرفتن جنسیت آنها .....................................................................................85
جدول 4-27 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات، با در نظر گرفتن تحصیلات آنها.................................................................................. 86
جدول 4-28 : مقایسهی دیدگاه معلمان در مورد مؤلفه احترام قائل شدن به تمامی اشکال زندگی و حیات، با در نظر گرفتن سابقهی آنها .................................................................................................................87
جدول 4-29 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال ششم تحقیق از دیدگاه معلمان........................................... 87
جدول 4-30 : نتایج توصیفی مربوط به سؤال ششم تحقیق از دیدگاه کارشناسان..................................... 88
جدول 4-31 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف، با در نظر گرفتن جنسیت آنها ..................................................................................................89
جدول 4-32 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در مورد مؤلفه احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف، با در نظر گرفتن تحصیلات آنها............................................................................................... 90
جدول 4-33 : مقایسهی دیدگاه معلمان در مورد مؤلفه احساس همدردی با دیگران در سطوح مختلف، با در نظر گرفتن سابقهی آنها......................................................................................................................... 90
جدول 4-34 : مقایسهی دیدگاه معلمان و کارشناسان در هر یک از مؤلفههای آموزش صلح در سطوح مختلف در برنامه درسی دوره ابتدایی.................................................................................................... 91
فهرست اشکال
شکل 2-1: مدل نظری تحقیق (مؤلفههای آموزش صلح).........................................................................59
شکل 5-1: الگوی برنامهی درسی آموزش برای صلح (ملکی و فیروز کمیشانی، 2014)........................107
منبع:
فهرست منابع
اسلامی، رحیم (1383). فیلسوفان جنگ و صلح. مشهد: آستان قدس رضوی.
اریردون، بتی (1380). شکیبایی سرآغاز صلح. (ترجمه علی اکبر مرعشی، حسین موسویان). جزوه.تهران: مرکز منابع تربیت معلم. یونسکو.
بازرگان، زهرا (1385). تغییر و نوآوری در یک مدرسه از طریق مشارکت فعال اولیا، معلمان و دانشآموزان. پیوند نشریه ماهانه آموزشی، تربیتی.(326)
بیتهام دیوید، کویل بوین (1384). دموکراسی چیست؟ ترجمه¬ی شهرام نقش تبریزی، تهران: ققنوس.
تافلر، الوین؛ تافلر، هایدی (1380). جنگ و ضدجنگ: بقا در آستانهی قرن بیست و یکم. ترجمهی شهیندخت خوارزمی، تهران: آسونه.
تقیپور ظهیر، علی (1376). برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: آگاه.
دیاموند، رابرت ام (1385). برنامه ریزی درسی و تدوین طرح درس در آموزش عالی. ترجمهی کورش فتحی واجارگاه. کورش چاپ.
ذکاوتی، علی (1381). تحلیل و نقد دلالتهای تربیتی در اندیشه های صلح کمنیس، کانت، التونگ. رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
ذکاوتی قراگزلو، علی (1381). آموزش صلح. تهران. انتشارات نوروزهنر.
ذکاوتی قراگزلو، علی (1385). تلاش در نظریهپردازی برای احیای نقش تربیت. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت.( 22و21 ).86-98.
سیلور، جی. گالن؛ ویلیام، الکساندر ؛ و لوئیس، آرتورجی (1376). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. ترجمهی غلامرضا خوینژاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
شریعتمداری، علی (1386). چند مبحث اساسی در برنامهریزی درسی. تهران: سمت.
صافی، احمد (1380). سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران. تهران: سمت.
صافی، احمد (1380). آموزش و پرورش ابتدایی،راهنمایی و متوسطه. تهران: سمت.
عباسی، علی اکبر (1391). نقش مساعی جمیله در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بینالمللی با تأکید بر جایگاه ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
فتحی واجارگاه، کوروش (1382). بررسی ویژگیهای شهروند خوب و میزان انطباق برنامه ملی درسی مدارس با این ویژگیها از دیدگاه دبیران مدارس راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
فتحیواجارگاه، کوروش (1382). بررسی جایگاه صلح و جنگ در کتب درسی دوره ابتدایی کشور. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران.
فرجسته، هدایت الله (1376). جامعهشناسی و مفاهیم کلیدی صلح. تهران: آوای نور.
قادری؛ محسنپور؛ نقیبزاده (1387). تبیین برنامهدرسی صلحمحور در فلسفه کانت. فصلنامه تعلیم و تربیت. نشریه پژوهشکده تعلیم و تربیت.(4).54-68.
کانت، ایمانوئل (1380). دین در محدودهی عقل تنها. ترجمهی منوچهر صانعی درهبیدی تهران: نقش و نگار.
کانت، ایمانوئل (1378). درسهای فلسفهی اخلاق. ترجمهی منوچهر صانعی درهبیدی، تهران: نقشنگار.
کانت، ایمانوئل (1371). تعلیم و تربیت صلح(اندیشههایی درباره آموزش و پرورش صلح). ترجمه فرخجسته، شکوه. تهران: چاپ چهارم.
کمیسیون ملی یونسکو (1378). اعلامیه و برنامه عمل فرهنگ صلح. تهران: یونسکو.
کمیسیون ملی یونسکو (1378). فرهنگ صلح و یونسکو. تهران: یونسکو.
کوی، لوتان (1378). آموزش و پرورش: فرهنگها و جوامع. ترجمهی محمد یمنیدوزی سرخابی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
متیندفتری، احمد (1345). سازمان ملل متحد و نقش آن درحفظ صلح جهان. تهران: سازمان کتابهای جیبی.
ملکی، حسن (1378). برنامهریزی درسی راهنمای عمل، تهران: انتشارات مدرسه.
میرزابیگی، علی (1380). برنامهریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی، تهران: پسطرون.
نقیبزاده، میرعبدالحسین (1364). فلسفهی کانت بیداری از خواب دگماتیسم. تهران: آگاه.
هاشمی، سید احمد؛ عباسی، ابوالفضل (1391). بررسی وضعیت آموزش صلح در مدارس شهرستان لامرد؛ مجموعه مقالات اولین همایش ملی آموزش و امنیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد.
Barenz, z. (1988). Rethinking intergroup encounters: rescuing praxis from theory, activity from journal of peace Research,14(1), 75-86 .
Bayer, F.M,and Stanley, D. J. (2003). Personal and security journal of philosophy of Education. 37(3), 525-533.
Bluestein, Aaron(2005).Fundamental concepts of peace Education .The Journal of Renaissance of Humanism .http://web.ebscohost.com
Bollnow,O.F.(1966).Crisis and new beginning: Security and peace az task of education. Heidelberg.
Carsson, Tand Levin, W. (1992). Dimensions of peace Education. Edmonton , AB: University of Alberta.
Chadha, N. K. (1990). Creativity, Intelligence and scholastic achievement. Indian educational review.
Corson, T. (1998).Education of peace in Belgium. The peas.Educator, 1(4), 1-2.
Clarke-Habibi, S. (2005). Transforming Worldviews The Case of Education for Peace in Bosnia and Herzegovina. Journal of Transformative Education, 3 (1), 33-56.
Dal, R. (1982). Dreamers appear to be practical realists: peace education as a grand narration. In R. J. Burns & R. Aspeslagh (eds), There decades of peace education around the Education (pp.39-45).Charlottesville: Information Age Publishing education, and peace/co-existence from identity and culture. Journal of peace Education.
Danesh, H. B. (2009). Education for peace: The pedagogy of civilization. In Z. Beckerman & C. McGlynn (Eds.), Addressing ethnic conflict through peace education: International perspectives. New York: Palgrave Macmillan.
Danesh, H. B. (2008). The education for peace integrated curriculum: Concepts, contents, effi cacy. Journal of Peace Education.
Dauglas, Allen. (2007). Mahatma Gandhi on violence and peace. philosophy east & west,57(3),290-300.
Dewine,Y. (1998). Education for a peaceful world. Journal of American Psychologist, 48 (3).
Fedriko, D.J. (1976). personal practical knowledge .A study of teachers classroom image. curriculum Inquiry,15,361-385.
Frez, L. (1970). Global citizenship education. In M. Bajaj (ed.), Encyclopaedia of peace Education(pp.109-114). Charlottesville: Information age publishing.
Gultong, M. (1976). Education and peace. Trans. H. Lance. (1978) Michael Howard: An interview. Peace security.2(Z),10-11.
Habermars, J. (1996). Twenty five years of peace research Journal of peace Research. 22.
Harris, I. M. (2008). Peace education theory. Journal of Peace Education, 1(1), 5-20.
Harir, D. (1998). unity based peace education. In M. Bajaj(Ed), Encyclopaedia of peace Education (pp.147-156). Charlotteville : Information Age publishing.
Harris, Ian M. (2007). Peace education in a Violent culture. Harvard education review, 77(3), 3510.
Harris, Ian and Synott, John. (2007) 'Peace Education for a New Century' Social Alternatives 21(1):3-6
Hendrickson, J. A. (1999). An interpretive study of the meaning of peace education, Unpublished Ph. D. Dissertation, Arizona State University.
Henderakson, R & volf, S. (1973).A Model for peace education: Montesori life.(1).11.
Hicks, D. (1982). Studing peace: The educational rationale.(S. Martins Occasinal paper No.4). Lancaster, England :Center for peace studies.
Hin, S & Kovajas , j. (1987).Hope throught action, paper presented at National. Peace and security. 2(2), 10-11.
Jakbok,G.D(1976). Studying peace :The educational rationale.(S. Martin s occasional paper No.4).Lancaster, England: center for peace studies.
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2008). Essential components of peace education. Theory into Practice, 44(4), 280-292.
Johnson,Richard lo, ed.(2006).Gandhi s experiments with truth: essential writings by and about mahatma gandhi. Lanham, md: Lexington books.
Kevin Kester. 2012. Developing peace education programs: Beyond ethnocentrism and violence. Peace Prints, 1(1), 37-64.
Kester, K. (2013). Education for Peace: Content, Form, and Structure: Mobolizing Youth for Civic Engagement. The Paulinian Compass, 2(3).
Kieran, J. (2005), International Education: The Concept, and its Relationship to Intercultural Education, Journal of Research in International Education, 4, p. 313.
Launert, V. (2003). Education for peace: Concepts, Contexts, and Challenges. In: Peace Education in pluralistic Societies( pp.57-74). Westport, CT: Praeger.
Lovegrove, Helen. (2004).Educators crucial role for peace .The Journal of sangsaeng. No.10.p. 48-51.
Maleki, Hasan & Firouz Komishani, Fatemeh. (2014). Explain the Scope and Components of Pace-Oriented Curriculum in Order to Provide a Conceptual of peace Education in Schools. International Journal of Economy, Management and Social Sciences, vol(3),N(1), pp.600-603.
Martin, L. (1987). paulo Freire and peace education. In M. Bajaj (Ed), Encyclopaedia of peace.
Mc Farland , S. (1999). A Model for peace education: Montesori life.11 (1).
Matsuura, Koichiro. (2012) Foreword'. In: J.S.Page Peace Education: Exploring Ethical and Philosophical Foundations. Charlotte: Information Age Publishing. p.xix.
Montessori,M.(1972). Education and peace. Trans. H. lane (1978). chicage : Henry Regnery.
Nicholus,T,R. (1963). peace education in social studies. In A. sears & I.
Nugent, M. (2014). Deepening Dialogue in Silent Spaces: Ireland’s pedagogy of peace (Doctoral dissertation, National University of Ireland Maynooth).
Wright ( Eds ), Trends and Issues in Canadian social studies (pp.208-227). Vancouver: pacific Educational.
Page, James S. (2011). Peace Education: Exploring Ethical and Philosophical Foundations. Chapter 1. Charlotte: Information Age Publishing. ISBN 978-1-59311-889-1.
Peterson, Andrew & Knowles, Catherine. (2009). Active Citizenship: A preliminary study into student teacher understanding, Journal of educational Research, Vol 51, No 1.
Rashed, L .(2005). Towards Global understanding: The Transformative Role of peace Education. Current Issues in comparative Education, 4(2),16-25.
Reardon, B. (1982). Response: Needs in peace education development identified by Glass. In D. Sloan (Ed.), Teachers College Record, 84(1), 237-239.
Salomon, G. (2007). The Nature of Peace Education: Not All Programs Are Created Equal in 68.G. Salomon and B. Nevo (eds.) Peace education: The concept, principles and practices in the world. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
sunds, S. (1993). Education for peace and international understanding paper from OMEP International seminar, Mosscow, Rassia.
Sydiaha, J. (1987). Spirti of coyote women. In W. Needham (Ed.). Women and Peace. Halifax, NS: Voice of Women.
Tenkin,L. (2004). How can we teach peace when we are so outraged? A call for critical peace. Compare, 34(2), 161-175.
Tobias, R. (1997). the boundaries of education for active citizenship: institutional and community. Context, SECUTER AOTEARO, New Zealand.
volman,K. (1985). Do we still have universal values? paper presented at the Global Ethic Foundation, Tubingen, Germany.
UNICEF. (2011). Peace and Tolerance Curriculum , New York: UNICEF.
Yunpark,Ji. (2004). Human Rights: Motivator and tool for Social change. The Journal of sangsaeng . No.11.p.45-48.
Yussuf, Mohammed. (2009). Poetry Book, Peace Education Programme, Dadaab (Kenya): UNHCR.
Zhan, Yu. (2013). Impact of International Foundations on the Internationalization of Chinese Research Universities: A Case Study of Peking University and the Nippon Foundation Group, Columbia University.