فهرست مطالب
عنوان
چکیده فارسی
تقدیم به
سپاسگذاری
فهرست مطالب
فهرست جداول
فصل اول:کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
1-2-بیان مسئله
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق
1-4-اهداف تحقیق
1-4-1-هدف کلی:
1-4-2-اهداف جزئی:
1-5- فرضیات تحقیق
6-1 تعاریف اصطلاحات و متغیرها
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1-مقدمه
2-2- تعریف مسئله و حل مسئله
2-3- توانایی و مهارت حل مسئله
2-4- روش حل مسئله
2-4-1- حل مسئله از طریق آزمایش و خطا
2-4-2- حل مسئله از طریق بینش و شناخت
2-4-3- حل مسئله با روش تحلیلی
2-4-4- حل مسئله با روش دیویی
2-5-راهبردهای حل مسئله
2-5-1- راهبرد رسم شکل
2-52- راهبرد الگوسازی
2-5-3- راهبرد حذف حالت های نامطلوب
2-5-4- راهبرد الگویابی
2-5-5- راهبرد حدس و آزمایش
2-5-6- راهبرد زیرمسئله
2-5-7- راهبرد حل مسئلۀ ساده تر
2-5-8- راهبرد روش های نمادین
2-6- تعریف و تعیین قلمرو حوزه علوم تجربی
2-7- فلسفه آموزش علوم تجربی
2-8- فلسفه وجودی درس زبان و ادبیات فارسی
2-9- اصول حاکم بر برنامۀ درسی زبان و ادبیات فارسی دورۀ متوسطۀ اول
2-10- ماهیت یادگیری
2-11- عوامل و شرایط مؤثر در یادگیری
2-12- فرصتها و تجارب یادگیری
2-13- اصول کلی انتخاب فرصت ها و فعالیت های یادگیری
2-14- کلاس های موضوعی
2-15- اهداف تشکیل کلاس های موضوعی
2-16- مزایای کلاس های موضوعی در مدارس
2-17- چگونگی تشکیل کلاس های موضوعی
2-18- تحقیقات انجام یافته در داخل کشور
2-19- تحقیقات انجام یافته در خارج از کشور
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه
3-2- روش تحقیق
3-3- جامعه آماری
3-4- نمونه آماری( حجم نمونه و روش نمونه گیری)
3-5- ابزارهای گردآوری داده ها و روایی و پایایی آن
3-6- چگونگی جمع آوری داده ها (روش اجرای کار)
3-7- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادها
4-1-مقدمه
4-2- یافته های توصیفی
4-3-یافته های استنباطی
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه
5-2-نتیجه گیری و بحث
5-3- محدودیت های پژوهش
5-4- پیشنهادات کاربردی
5-5- پیشنهادات پژوهشی
منابع فارسی
منابع انگلیسی
منابع اینترنتی
چکیده انگلیسی
پیوست (الف)
پیوست(ب)
منبع:
منابع فارسی
اکبری شلدرّه ای،فریدون و قاسم پور مقدم،حسین و علیزاده، فاطمه صغری،(1390)،روش های نوین یاددهی-یادگیری و کاربرد آن ها در آموزش،تهران: انتشارات فرتاب.
امیری، اکرم و نوروزی، داریوش(1391)، مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی دو روش ابداعانه حل مسئله و بارش مغزی بر میزان خلاقیت دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول ، شماره چهارم،صص120-85.
امینی، محمد و تمنایی فر، محمد رضا و امینی، سمیه(1388)، نظریه هوش چندگانه و دلالت های ..آن در طراحی تجارب و فرصت های یادگیری،نشریه اندیشه های نوین تربیتی،دوره 5، شماره 4،صص91-107.
آهنگی، اکرم و عابدین، علیرضا و فتح آبادی، جلیل(1388)، رابطه بین تیپ های شخصیتی با سبک های حل مسئله در کارکنان دانشگاه، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال سوم، شماره(12)4، صص61-40.
برائی، علی و مهرام، بهروز و کارشکی، حسین(1392)، جایگاه حل مسئله در تمرین های کتاب های درسی علوم ابتدایی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال دهم، دوره دوم، شماره 12(پیاپی39)، صص10-1.
بروس، جویس و مارشا ویل و امیلی کاهلون(1385)،الگوهای تدریس2004، ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران ، انتشارات کمال تربیت، چاپ دوم.
بهزادپور، سمانه و مطهری، زهرا سادات و گودرزی، پگاه(1392)، رابطه ی بین حل مسأله و تابآوری با میزان رفتارهای پرخطر در بین دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین،مجله روانشناسی
مدرسه، دوره 2، شماره 4،صص42-25.
پارسا، محمد(1385) روان شناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها، تهران:انتشارات مهارت.
تایلر، رالف (1385)، اصول اساسی برنامه ریزی آموزشی و درسی، ترجمه علی تقی پورظهیر،تهران: انتشارات آگه، چاپ پنجم.
تایلر، رالف (1384)، اصول اساسی برنامه ریزی آموزشی و درسی، ترجمه علی تقی پور ظهیر، تهران: انتشارات آگه، چاپ چهارم.
تقی پور ظهیر، علی(1371)، مقدمه ای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی، تهران: انتشارات آگاه، چاپ سوم.
جی.پی. میلر،(1943)،نظریه های برنامه درسی،ترجمه محمود مهرمحمدی، (1387)،تهران: انتشارات سمت.
چراغ چشم، عباس(1386)، بررسی تأثیر شیوه های تدریس مبتنی بر تکنیک های خلاقیت در.آموزش و یادگیری دانش آموزان، دو فصلنامه تربیت اسلامی، سال سوم، شماره5،صص36-7.
روزنامه جام جم(1389)، مهارت حل مساله را بیاموزید، http://www1.jamejamonline.ir/
سرمد زهره و بازرگان،عباس و حجازی، الهه،(1389)،روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه. سلسبیلی، نادر(1389)، طراحی فرصت های یادگیری در تلفیقی فرآیندمدار از دیدگاههای برنامه درسی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 105،صص91-63.
سیدفاطمی، نعیمه و مشیر آبادی، زینب و بریم نژاد، لیلی و حقانی، حمید(1392)، بررسی همبستگی درک از توانایی حل مسأله با مهارت قاطعیت در دانشجویان پرستاری، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران(حیات)، دوره 19، شماره 3، صص81-70.
سیفی گندمانی، محمد یاسین و شقاقی، فرهاد و کلانتری میبدی، سارا(1390)، اثربخشی برنامه آموزش فلسفه به دانش آموزان دختر بر عزت نفس و توانایی حل مسئله آن ها، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال پنجم، شماره(18)2، صص83-66.
شعبانی، حسن(1384)، مهارت های آموزشی و پرورشی(روشها و فنون تدریس)، تهران: انتشارات سمت، چاپ نوزدهم.
شمسی خانی، سهیلا و فرمهینی فراهانی، مولود وشمسی خانی، سیمین و سبحانی، مرضیه(1393)، بررسی تأثیر آموزش مهارت حل مسأله بر میزان افسردگی دانشجویان پرستاری،نشریه روان پرستاری، دوره 2، شماره 1،صص71-63
صادقپور،ناهیده(1390)، بررسی رابطه توانایی حل مسئله علمی با مهارت های زندگی(تفکر خلاق، حل مسئله و تصمیم گیری) دانشجویان دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
صفوی، امان اله(1385)، کلیات روش ها و فنون تدریس، تهران: انتشارات معاصر، چاپ دوازدهم.
فتاح حبیبی، حمید(1383)، مقایسه سطوح عملکرد آموزش به شیوه کلاس موضوعی با سبک آموزشی رایج مدارس راهنمایی شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
فتحی آذر ، اسکندر.(1382). روشها و فنون تدریس، تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز.
غلام نیا،نادر(1385)، رابطه بین انگیزش و یادگیری در دانش آموزان ، روزنامه اطلاعات، شماره23695 به تاریخ 15/5/1385، ص 10.
لطف عطا،آیناز(1387)، تاثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیط های آموزشی (ابتدایی) در شهر ارومیه، مجله مدیریت شهری، شماره 21،صص90-73.
گروه ادبیات فارسی دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری(1392)، کتاب معلّم(راهنماى تدریس) ادبیات فارسی هفتم، تهران: انتشارات ادارۀ کلّ نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، چاپ اول.
گروه علوم تجربی دفتر تألیف کتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری(1392)، کتاب معلّم(راهنماى تدریس) علوم تجربی هفتم، تهران: انتشارات ادارۀ کلّ نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی، چاپ اول.
مهر محمدی، محمود(1381)، برنامۀ درسی (نظرگاه ها، رویکردها، چشم اندازها)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
میر شفیعیان، اشرف السادات(1388)، تبیین پرورش توانایی حل مسئله از طریق آموزش فلسفه به کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
نوری، سوده و فیاض، ایراندخت و سیف، اکبر(1392)، تأثیر ذهنیت فلسفی بر توانایی حل مسائل ریاضی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر همدان به تفکیک جنسیت،تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، شماره اول،صص139-121.
وزارت آموزش و پرورش(1391)، هوشمند سازی مدارس راهبرد تحولی وزرات آموزش وپرورش در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات،وب سایت وزارت آموزش و پرورش،www.medu.ir.
وزارت آموزش و پرورش(1390)، شیوه نامه طرح: کلاس های موضوعی،وب سایت وزارت آموزش و پرورش،www.medu.ir.
منابع انگلیسی
Chinaveh, Mahbobeh(2013). The effectiveness of problem-solving on coping Skills and Psychological Adjustment, Procedia - Social and Behavioral Sciences 84, 4 – 9.
Johari Surif, Nor Hasniza Ibrahim, Mahani Mokhtar(2012). Conceptual and Procedural Knowledge in Problem Solving ,Procedia - Social and Behavioral Sciences, 56 ,PP: 416 – 425.
MaryAnn, D. & Rajni Shankar-Brown (2011). A Programmatic Approach to Teaming and Thematic Instruction, Journal North Carolina Middle school Association, University of North Carolina Wilmington.
Philipp Sonnleitner, Ulrich Keller, Romain Martin, Martin Brunner(2013). Students' complex problem-solving abilities: Their structure and relations to reasoning ability and educational success, Intelligence Volume 41, Issue 5,289-305.
Ranjdoost, S.(2011). Studying the Utilization of Constructivism Theory and Problem solving Method in the Development of Guidance School Science Text Books. Research in Curriculum Planning, 8(30): 11-27(Persian).
Sagir, S. U. (2011), Research on problem solving skills of teacher candidate, E-Journal of New World Science Academy, 6, PP:2482-2494.
Troyer, Jules A. & Tost, Jeremy R. & Yoshimura, Mika & LaFontaine,Sarah D. & Autumn & R. Mabie(2012), Teaching Students How to Meditate Can Improve Level of Consciousness and Problem Solving Ability, International Conference on Education and Educational Psychology, 69, PP:153 – 161.
Türkay Nuri Toka*, Şükran Tokb, Sevda Doğan Dolapçıoğluc.(2014). The Perception Levels of The Novice Teachers’ Problem-Solving Skills, Procedia - Social and Behavioral Sciences ,116 , PP:415 – 420
Lau, Ying.(2014). Factors affecting the social problem-solving ability of baccalaureate nursing students, Nurse Education Today, Volume 34, Issue 1,121–126.
Uslua, Mustafa & Çagla, Girgina(2010). The effects of residential conditions on the problem solving skils of university students, Procedia Social and Behavioral Sciences,2 , PP:3031–3035.
Yasemin Sağlam & Senol Dost. (2014), Preservice science and mathematics teachers' beliefs about mathematical problem solving, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116 ,PP: 303 – 306.
Yelkin, D.C. & Çağla, G. & Ülkü, T.(2014). Analysis of the Relationship between the Resiliency Level and Problem Solving Skills of University Students, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114 ,PP: 673 – 680.
منابع اینترنتی
http://www.SID.ir/
http://www.magiran.com/
http://www.ensani.ir/
http://www.noormags.com
http://daneshnameh.roshd.ir
http//portal1.teg-eaedu.ir
http://fa.wikipedia.org