فهرست:
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل 1- 2
1-1مقدمه 3
1-2بیان مسئله 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق- 5
1-4 اهداف تحقیق- 6
1-5سوالات تحقیق- 7
1-6فرضیه های تحقیق- 7
1-7تعاریف و اصطلاحات- 8
1-7-1تعاریف مفهومی: 8
1-7-2تعاریف عملیاتی: 9
1-8 مدل مفهومی پژوهش-- 10
1-8-1متغیرهای مستقل تحقیق : 10
1-8-2 متغیرهای وابسته تحقیق : 10
فصل دوم 12
نظریه ها و پیشینه ی تحقیق- 12
2-1مقدمه 13
2-2معنی آموزش و تاریخچه آن : 14
2-3چه زمانی آموزش مناسب می باشد : 15
2-4آموزش کارکنان به چه معنی است : 16
2-5نتایج آموزش : 17
2-6نیاز به آموزش در سازمان : 18
2-7مسائل و مشکلات آموزش کارکنان : 20
2-8آموزش سرمایه گذاری در سرمایه انسانی : 22
2-9 اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه در سرمایه انسانی : 23
2-10سود دهی سرمایه انسانی در مقایسه با سرمایه فیزیکی- 25
2-11شکلهای دیگر سرمایه گذاری روی سرمایه انسانی : 27
2-12 آموزش کارکنان و اهمیت و مزایای آن : 27
2-13فسفه آموزش: سنتی، مدرن، پست مدرن- 32
2-13-1دوران سنتی ( عصر کشاورزی) 33
2-13-2دوران مدرن ( عصر صنعتی) 33
2-13-3دوران پست مدرن ( فرا صنعتی) 34
2-14مسئولیت مدیر توانمند در بهبود شرایط آموزشی- 34
2-15رابطه «آموزش» و «افزایش بهره وری» در سازمان ها 35
2-16توسعه منابع انسانی- 36
2-17 انواع فنون آموزش: 38
2-17-1گروه اول: روشهایی که منظور از آنها دادن اطلاعات است: 38
2-17-2 گروه دوم : روشهای شبیه سازی: 39
2-17-3گروه سوم: روشهای آموزش ضمن خدمت: 42
2-18مفهوم آموزش ضمن خدمت- 44
2-18-1 آموزش قبل از خدمت : 45
2-18-2 آموزش های بدو خدمت( توجیهی) : 46
2-18-3 آموزش های ضمن خدمت( بعد از ورود به خدمت) 46
2-19 آموزش ضمن خدمت کارکنان- 46
2-20 تاریخچه آموزش ضمن خدمت: 48
2-20-1در جهان- 48
2-20-2در ایران- 50
2-20-3سیمای آموزش ضمن خدمت بعد از انقلاب اسلامی- 51
2-21 اهداف آموزش ضمن خدمت : 52
2-21-1 هدف های اجتماعی : 53
2-22-2 هدفهای سازمانی : 53
2-23-3 هدف های کارکنان : 54
2-24دلایل و ضرورت آموزش ضمن خدمت- 54
2-24-1 پیشرفت تکنولوژی: 55
2-24-2 پیچیدگی سازمان: 55
2-24-3 روابط ا نسانی- 55
2-25اصول آموزش ضمن خدمت: 56
2-26تعریف نیازهای آموزشی کارکنان : 58
2-26-1منابع نیازهای آموزشی : 58
2-27دیدگاههای نوین در آموزش و توسعه منابع انسانی : 59
2-28یادگیری : 60
2-28-1تعریف یادگیری : 60
2-28-2تئوریها و نظریه های یادگیری : 60
2-28-3تئوریهای یادگیری اجتماعی : 61
2-28-3تئوری آسان سازی : 61
2-28-4اصول یادگیری : 62
2-29فرایند آموزش : 64
2-29-1 تعیین نیازهای آموزشی- 64
2-29-2 اهداف آموزش و توسعه منابع انسانی- 66
2-29-3 محتوای دوره ها 67
2-29-4 اصول و مبانی یادگیری ( منحنی یادگیری ) 67
2-29-5 اجرا و ارزشیابی- 68
2-30تعریف و تبین ارزشیابی : 69
2-31مفهوم ارزیابی آموزشی : 71
2-32 دلایل ارزشیابی آموزش-- 73
2-33 اصول ارزشیابی و کاربرد آن در برنامه های آموزشی : 73
2-34چگونگی اجرای ارزشیابی : 75
2-35مراحل ارزشیابی آموزشی : 76
2-35-1تعیین و توصیف هدفها : 77
2-36ارزیابی برنامه های کار آموزی : 80
2-37دلایل اصلی ارزیابی آموزشهای ضمن خدمت از دیدگاه « کرک پاتریک ) 81
2-38روش کرک پاتریک در ارزیابی اثر بخشی آموزشی : 82
2-39مدلهای گوناگون از مراحل و فرایندهای آموزش-- 84
2-39-1مدلهای ساده وخطی- 84
2-39-2- مدل T. D. L. B 85
2-39-3 مدل پارکر 87
2-39-4- مدل مبتنی بر تحول پذیر بودن سازمان- 88
2-39-5 مدل رویکرد سیستمی به آموزش-- 89
2-40پیشینه پژوهش-- 91
فصل سوم 93
روش تحقیق- 93
3-1مقدمه 94
3-2روش تحقیق- 94
3-3روش گردآوری اطلاعات- 94
3-4ابزار گردآوری اطلاعات- 94
3-4-1پایایی پرسشنامه 95
3-4-2روایی پرسشنامه 96
3-5جامعه ی آماری: 97
3-6روش نمونه گری و حجم نمونه 97
3-7روش تجزیه و تحلیل اطلاعات- 98
فصل 4- 99
تجزیه و تحلیل داده ها 99
4-1مقدمه 100
4-2 آمار توصیفی- 100
4-2-1 وضعیت پاسخگویان به تفکیک جنسیت- 100
4-2-2 وضعیت پاسخگویان به تفکیک تحصیلات- 102
4-2-3 وضعیت پاسخگویان به تفکیک سن- 103
4-2-4 وضعیت پاسخگویان به تفکیک سابقه کاری- 104
4-3آمار استنباطی- 105
4-3-1 تحلیل فرضیه 1- 106
4-3-2تحلیل فرضیه 2- 108
4-3-3 تحلیل فرضیه 3- 110
4-3-4 تحلیل فرضیه 4- 112
4-3-6 تحلیل فرضیه 5- 114
4-3-6 تحلیل فرضیه 6- 116
4-5 رتبه بندی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش کارکنان- 118
فصل پنجم- 119
نتایج و پیشنهادات- 119
5-1 مقدمه 120
5-2 نتایج- 120
5-3 پیشنهادات مبتنی بر فرضیات تحقیق- 122
5-3-1نیاز سنجی: 122
5-3-2 محتوای آموزشی- 122
5-3-3مدرس-- 122
5-3-4روش-- 123
5-3-5 شرایط اجرا 123
5-3-6 ارزشیابی- 124
5-4پیشنهادات برای تحقیقات آینده 124
منابع- 125
منابع فارسی- 126
منابع انگلیسی- 130
پیوست- 133
پرسشنامه 134
Abstract 138
منبع:
منابع فارسی
- ابراهیمی، علی (1377). برنامه ریزی درسی در راهبردهای نوین، تهران، فکر نو.
- ابطحی، سید حسین (1375). آموزش و بهسازی نیروی انسانی، تهران، موسسه مطالعه و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
- ابطحی، حسین؛ پیدایی، میرشجیل (1382). شیوه های نوین ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی در سازمان ها، تهران، انتشارات مدیریت و توسعه.
- ابطحی، سید حسین (1377). مدیریت منابع انسانی و فنون امور استخدامی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
- ابیلی، خدایار(1376).ارزشیابی طرح ها و برنامه های آموزشی برای توسعه، تهران ، مؤسسه بین المللی روشهای آموزشی بزرگسالان.
- احمدی، سعید (1380). بررسی میزان اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت در ایجاد مهارتهای تدریس دبیران مقطع راهنمایی شیراز از نظر مدیران، دبیران و دانش آموزان.
- اسلومن، مارتین (2003). استراتژی آموزش حرفهای، ترجمه محمد ضیائی بیگدلی، تهران، نشر سارگل
- الوانی، سید مهدی؛ قاسمی، سیداحمدرضا (1381). مدیریت و مسؤولیت های اجتماعی سازمان. تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- اندیشمند، ویدا (1376). بررسی میزان رابطه بین آموزش ضمن خدمت و کارایی کارکنان اداره بهزیستی شهرستان کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
- اورنگی، عبدالمجید؛ قلتاش، عباس؛ شهامت، نادر، و یوسلیانی، غلامعلی (1390). بررسی تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر عملکرد حرفهای معلمان شهر شیراز، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره 5.
- آراسته خو، مریم (1383). انواع و کارکرد تعاونی ها. تهران، انتشارات پیام نور.
- آقایار، سیروس (1386). توانا سازی کارکنان و توانمند سازی کارکنان، اصفهان، انتشارات سپاهان.
- آل آقا، فریده (1372). تحلیلی بر پارهای از موانع اثربخشی در سازمانها، فصلنامه علمی پژوهشی آموزشی بزرگسالان و توسعه، سال دوم، شماره 4، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول.
- بازرگان، عباس(1362). ارزیابی آموزشی و کاربرد آن در سواد آموزی تابعی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی
- بازرگان، عباس(1381). ارزشیابی آموزشی، تهران، انتشارات سمت.
- بانی راد، نادر (1383). بررسی تأثیر دورههای کوتاه مدت آموزشی بر کارایی کارکنان از دیدگاه مدیران شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی، نهمین کنفرانس شبکههای توزیع نیروی برق، 9 و 10 اردیبهشت 1383، دانشگاه زنجان.
- بزاز جزایری، سید احمد (1384). بررسی و ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده در شرکت ملی فولاد ایران، سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت 29 دی ماه 1384.
- بزازجزایری، سید احمد (1373). آموزش کارکنان به عنوان ضرورتی شناخته شده در سازمانهای اداری و صنعتی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- بهشتی، ناهید (1382). بررسی میزان اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت (کوتاه مدت شغلی) سازمان مدیریت و برنامه ریزی مدیریت آموزش و پژوهش استان تهران.
- پاکدل، رحمت اله(1383). مدیریت و راهبری آموزش در سازمانها ( نگرشی سیستمی – استراتژیک). تهران، مؤسسه معین اداره.
- پورصادق، ناصر(1387). مدیریت استراتژیک منابع انسانی با تأکید بر توسعه منابع انسانی، تهران، انتشارات آبیژ.
- ترک زاده، جعفر(1379). نیازسنجی آموزشی در سازمان ها، تهران، شرکت سهامی انتشار.
- توکلی، ثامنه (1388). ضرورت ارزشیابی دوره های آموزشی ضمن خدمت در کتابخانه ها: رویکردی اثربخش در مدیریت منابع انسانی، نشریه الکترونیکی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مراکز اسناد آستان قدس رضوی.
- جعفرزاده، مسعود (1387). تعاون را بهتر بشناسیم، تهران، انتشارات پایگان.
- جنت، مرتضی؛ عباسیان، عبدالحسین(1389). اثربخشی آموزش، تهران، انتشارات آبگین.
- چایچی، پریچهر(1381). شیوه های آموزش ضمن خدمت معلمان، تهران ، انتشارات مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی.
- حاتمی، حسین (1389). ارزیابی و سنجش اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت دفتر مطالعات نیروی انسانی در ارتقای عملکرد مدیران، هیئت علمی و کارکنان واحدهای دانشگاهی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره 3.
- حاجی کریمی، عباسعلی؛ رنگریز، حسن (1379). مدیریت منابع انسانی، تهران، انتشارات بینا.
- حسن زاده بارانی کرد، سودابه؛ خراسانی، اباصلت (1386). راهبردها و استراتژی های نیاز سنجی آموزش، تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
- حسنی، حسن (1383). حقوق تعاون: شرکت های تعاونی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
- حسینی، سید محمد حسین (1387). بررسی راههای ارتقاء اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت در عملکرد شغلی پرسنل شهرداری شهر شیراز، شهرداری شیراز: معاونت برنامه ریزی گروه مطالعات و پژوهش.
- خراسانی، اباصلت(1380). جایگاه آموزش در استانداردهای بین المللی iso، نشریه روش، شماره 66.
امام جمعه، محمد رضا و سعیدی رضوانی، محمود ( 1383 ) پژوهش حین عمل، رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت معلمان . فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 1، ص 35
اندیشمند، ویدا ( 1376 ) بررسی میزان رابطه بین آموزش های ضمن خدمت و کارایی کارکنان اد اره بهزیستی شهرستان کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
توسلی، محمود و آهنچیان محمد رضا ( 1381 )"ا قتصاد آموزش و پ رورش"تهران : انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).
چایچی، پریچهر ( 1381 ) شیوه های آموزش ضمن خدمت، تهران : مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی.
خصالی، طاهره ( 1385 ). چگونگی برنامه ریزی آموزشی کارکنان در سازمان ها. فصلنامه مدیریت فردا. سال چهارم. شماره 15 و 16
سقایی، محمد علی ( 1377 ) بررسی تفاوت سطح دانش فنی و تخصصی کارکنان دوره دیده و دوره ندیده سازمان کشاورزی استان کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
طبیبی، جمال الدین، ملکی، محمدرضا، دلگشایی، بهرام،(1390)، تدوین پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و مقاله، تهران، دیبا، چاپ دوم .
علوی، سید بابک ( 1379 ) اصول برنامه ریزی آموزش کارکنان در سازمانها. تهران: جزوه آموزشی وزارت نیرو.
مالک، شهاب ( 1375 ) بررسی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارکنان سازمان کشاورزی اس تان آذربایجان غربی از دید شرکت کنندگان در این دوره ها. پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش کشاورزی میاندوآب.
محمدی، تیمور (1385) ، مفهموم و ضرورت نیازسنجی آموزشی، نشریه آموزش نو ، سال پنجم ، شماره 57و58
معاونت توسعه مدیریت و منابع، دفتر مدیریت منابع انسانی ( 1385 ). دستورالعمل اجرایی آموزش و بهسازی منابع انسانی موضوع فصل پنجم آیین نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیئت علمی دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی.... وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
نوه ابراهیم، عبدالرحیم، عیدی، اکبر: اعتبارسنجی: 8- راهبردی برای خلق دانشگاههای یادگیرنده، تهران، اولین همایش ملی مدیریت و رهبری سازمانی، 1385
منابع انگلیسی
Aguinis, H & Kraiger, K, (2009). Benefits of Training and Development for Individuals and Teams, Organizations, and Society, Annual Review of Psychology, 60, 451-474.
-Basarab, D., & Root, D. K. (1992). The training evaluation process: A practical approach to evaluation, Springer, 13 (2).
-Bedingham, K. (1997). Proving the effectiveness of training, Industrial and Commercial Training, 29 (3).
-Brinkerhoof, R. (2006). Increasing impact of training investment, , Industrial and Commercial Training, 38 (6).
Buckley, R & Caple, J, (2007). The theory and practice of training, 5th edition, London: Kogan-.
Byars, L.I & Rue, L.W. (2008). Human Resource Management: 9 th Edition. New York: Mc GrawHill
-Clother, P. (2004). Train the trainer, Institute of Museum and Library Services, California.
Craft, Anna (1997) National policy guidelines for staff development. National Association of State Universities and Land-Grant Colleges. Extension Committee on Organization and Policy. Subcommittee on Personnel Training and Development.Fort Valley, Ga. Cooperative Extension, Fort Valley State College.
-Davis, J. & Werther, A. (1996). Human Resource and Personal Management, Sage Co., NY.
-Dick, W., & Johnson, B (2007).Evaluation in Instructional Design: The Impact of Kirkpatrick’s Four Level Model. In R. A. Reiser, Trend and Issues in Instructional Design. New Jersey: Parson
Faggian, A & McCann, P, (2009). Human capital, graduate migration and innovation in British regions, Cambridge Journal of Economics, 33(2), 317- 333.
Good, Jennifer (2003) Involving Stakeholders in Determining Professional Development Center Attendonce Policies. The International Journal of Educational Management, Vol. 12, pp. 14-18
-Kirkpatrick, D. (2005). Transferring Learning to Behavior; San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
-Kirkpatrick, D. (2006). Evaluating Training Programs: the Four Levels; San Francisco: Berrett- Koehler Publishers.
-Kirkpatrick, D. (2007). Implementing the Four Levels. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers
-Kreitner, R. & Kinicki, A. (1998). Organizational Behavior, Arizona University, U.S.A.
-Lingham, T. et al., (2006). An evaluation system for training programs, Career Development International, 11(4).
-Lippin T. M. (2001). Empowerment Base Health and Safety Training & Development, Alexandria: 5)7(و P. 54
Longenecker, Clinton, and Laurences Fink (2005) Management Training: Benefits and Lost Opportunities, Journal of industrial and Commercial Training.Vol 37.No 1, pp.25-30.
McCabe, T. S & Garavan, T. N, (2008). A study of the drivers of commitment amongst nurses: The salience of training, development and career issues, Journal of European Industrial Training, 32 (7), 528-568.
-McCoy, M. & Hargie, O. D. W. (2001). Evaluating evaluation: Implications for assessing quality, International Journal of Health Care Quality Assurance, 14(7).
-Morris, L. (1996). Training: Empowerment and Change Training & Development Alexandria , 5(7), p. 51
-Mulder, M. (2001). Customer satisfaction with training programmers, Journal of European Industrial Training, 25(6).
-Neo, R. A. (2002). Employee Training and Development, McGraw-Hill, NY.
-Nicholas, F. (2000). Evaluating training – there is no cookbook approach. Available at http://home.att.net/Nickolos/evaluate.htm
-Philips, J. J. (2003). Return on investment in training and performance improvement, Elsevier, U.S.A.
Phillips, P. & Phillips, J. (2001). Symposium on the Evaluation of Training: Editorial. International Journal of Training and Development, 5(4), 240-247.
-Rae, L. (2002). Assessing the value of your training: the evaluation process form, Gower Publishing, NY.
Richard, P. et al. (2009). Measuring Organizational Performance: Towards Methodological Best Practice. Journal of Management, 35(3), 718-804.
Sadler-Smith, E. (2006). Learning and Development for Managers. Oxford: Blackwell Publishing.
Sahinidis, E& Bouris, J, (2008). Employee perceived training effectiveness relationship to employee attitudes, Journal of European Industrial Training, 32 (1), 63-76.
Salas, E. et al. (2004). 25 years of team effectiveness in organizations: Research themes and emerging needs. In C. Cooper & I. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology (Vol. 19, pp. 47-91). Chichester: John Wiley & Sons.
-Schmalenbach, M. (2006). Sharing the best management practice available, Wales Management Council, Training Evaluation Part 2, Asp.
Schmidt, S. W, (2007). The relationship between satisfaction with workplace training and overall job satisfaction, Human Resource Development Quarterly, 18 (4), 481-498.
-Scholar, R. S. (1995). Managing Human Resources, Min, its. Paul: West Publishing.
-Short, P.M. and Rinehart, J.S. (1992). School participant. Empowerment sealed: Assessment of level within the school environment. Educational and Psychological measurement. P 959
Smith & Wolford (1997) National policy guidelines for staff development. National Association of State Universities and Land-Grant Colleges. Extension Committee on Organization and Policy. Subcommittee on Personnel Training and Development.Fort Valley, Ga. Cooperative Extension, Fort Valley State College
Swanson, R. A& Holton, E. F, (2009). Foundations of Human Resources Development, 2nd edition, San Francisco: Berret-Koehler Publisher. Wang, Y, & Zhi, X, (2009). An Evaluation System for the Online Training Programs in Meteorology and Hydrology, International Education Studies, 2 (4), 45-48
Tokalak I, Emiroglu R, Karakayali H, Bilgin N, Haberal M (2005) The Importance of Continuing Education for Transplant Coordination Staff. Prog Transplant. 15(2):106-11.Başkent University Hospitals, Ankara, Turkey.
Warr, P. et al. (1970). Evaluation of management training. London: Gower Press.
Watkins, R et al. (1998). Kirkpatrick plus: Evaluation and continuous improvement with a community focus. Educational Technology, Research & Development, 46(4), 90-95.
Wei-Tao Tai (2004) Effects of Training Framing, General Self-Efficacy and Training Motivation on Trainees’ Training Effectiveness. Personnel Review. Vol. 35 No .1. 2006 PP.51-65.
Wilson, J. et al (2007). Group Learning. Academy of Management Review, 32(4), 1041-1059.
Wright, P. et al. (2005). The relationship between HR practices and firm performance: Examining causal order. Personnel Psychology, 58, 409-446.