فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات پژوهش... 1
مقدمه 2
بیان مسئله 3
اهمیت و ضرورت پژوهش.. 4
1. اهمیت محیط زندگی در دوران کودکی: 4
2. توجه اسلام و قرآن به زیبایی : 4
3.توجه وتاکید بسیاری از فلاسفه و روانشناسان به زیبایی و درک زیبایی شناختی کودک: 5
4. تاثیر بسیار زیاد استفاده از رنگ و نور، فرم و هارمونی در زیبایی فضا 6
اهداف پژوهش.. 6
سوالهای پژوهش.. 7
تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم 8
تعاریف نظری. 8
تعاریف عملیاتی. 10
فصل دوم - ادبیات پژوهش... 11
بخش اول) پیشینه نظری. 12
زیبایی شناختی. 12
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه اسلام و قرآن. 12
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه روانشناسی. 14
فردریک فروبل. 14
مارگارت مک میلان. 14
مونته سوری. 15
آون. 16
مازلو. 16
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه فلسفه 17
کیفیات زیبایی شناسی. 18
افلاطون. 18
هگل. 20
جرولد لوینسون. 20
ارسطو. 21
برودی. 21
اریک نیوتن. 22
اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه معماری. 22
درک ارزش زیبایی. 22
عناصر زیبایی شناختی. 23
رنگ.. 24
انتخاب رنگ.. 25
مراحل انتخاب رنگ.. 25
تاثیر رنگ بر کودکان. 27
اهمیت رنگ.. 28
تاثیر رنگ بر عملکرد کودک.. 29
راز و رمز رنگ ها 29
تاثیر رنگ بر خلق و خوی کودک.. 30
ویژگی و تاثیرات رنگها از دیدگاه روانشناسی. 31
خاکستری: 31
آبی: 31
سبز: 32
قرمز: 32
زرد: 33
بنفش: 33
نارنجی: 34
سفید: 34
سیاه: 34
رنگهای درخشان. 37
رنگهای حرکت و جنبش.. 37
رنگهای ملایم. 37
رابطه رنگ و فرم 37
مربع: 37
مثلث: 38
دایره : 38
نور 39
تاثیر روانی نور بر کودکان. 40
تاثیر رنگ و نور و فرم بر فعالیتهای آموزشی. 41
اثر رنگ و نور در آموزش.. 42
فرم 43
انتخاب فرم 44
فرم ساختمان در رابطه با اقلیم 44
تاثیر فرم محیط بر کودکان. 45
طراحی فضا 45
فضای آموزشی. 46
مراکز پیش از دبستان. 47
کودکستان. 47
مهد کودک.. 48
جمع بندی منابع نظری. 49
بخش دوم)پیشینه پژوهشی. 51
تحقیقات انجام شده در داخل کشور 51
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 51
فصل سوم - روش شناسی پژوهش.... 54
روش پژوهش.. 55
جامعه آماری. 56
نمونه و روش نمونه گیری. 56
ابزاراندازه گیری یا روشهای عملی جمع آوری دادهها: 56
پرسشنامه: 56
روایی 56
پایایی. 57
روشهای آماری مورد استفاده 58
فصل چهارم - تجزیه و تحلیل داده ها 59
بررسی نظرات مدیران در رابطه با عنصر رنگ در طراحی فضای آموزشی : 61
بررسی نظرات مدیران در رابطه با عنصر نور در طراحی فضای آموزشی : 62
بررسی نظرات مدیران در رابطه با عنصر فرم در طراحی فضای آموزشی : 64
مقایسه عناصر مورد بررسی : 66
بررسی تطبیقی عناصر طبق نظر مدیران و چک لیست تهیه شده توسط محقق : 68
عنصر رنگ : 68
عنصر نور : 69
عنصر فرم : 70
مقایسه نظرات مدیران و چک لیست در 3 عنصر مورد بررسی : 71
فصل پنجم - نتیجه گیری.. 73
بحث و بررسی سوالهای پژوهش.. 75
سوال اول. 75
سوال دوم 75
سوال سوم 76
سوال چهارم 76
محدودیتهای تحقیق. 77
پیشنهادات کاربردی. 77
پیشنهادات مربوط به رنگ.. 77
پیشنهادات مربوط به نور 78
پیشنهادات مربوط به فرم 79
پیشنهادات پژوهشی. 82
منابع فارسی. 83
منابع لاتین.. 87
پیوست ها 89
پیوست 1 : پرسشنامه 90
پیوست 2: چک لیست 92
پیوست 3: دستورالعمل سازمان بهزیستی. 94
پیوست 4: فهرست مهدهای کودک.. 99
منبع:
منابع فارسی
آشتیانی،جلال الدین(1376)،هستی از فلسفه و عرفان، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
ابتهاج، هوشنگ(1374)، حافظ به سعی سایه، تهران: نشر کارنامه.
احدی، حسن(1391)، روانشناسی رشد: (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)، نویسندگان حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی، قم: نشر بخشایش.
احمدی، بابک(1380)،حقیقت و زیبایی، درسهای فلسفه هنر، تهران:نشر مرکز.
اعوانی، غلامرضا(1375)، حکمت و هنر معنوی، تهران: انتشارات گروس.
انگجی، لیلی(1380) نقش هنر در گسترش و حس زیبایی شناسی کودکان، فصلنامه شکوفه، شماره 20 تعلیم و تربیت.
آونز،زایس(1363)،زیبایی شناسی علمی و معقولههای هنری، ترجمه فریدون شایان، تهران:انتشارات بامداد.
بارشادت، نگین(1386)،در جستجوی فضای آموزشی بهینه، پایان نامه کارشناسی ارشد( مقطع پیش دبستان)،دانشگاه هنر و معماری.
بازرگان، سیمین(1389)، مقدمه ای بر برنامه ریزی چند بعدی؛ ماتریس زندگی، چاپ سوم، تهران: انتشارات مدرسه.
برهانی آهنگ، هادی(1381)، مطالعه رنگ و فرم در نقاشی از طبیعت، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
بیردزلی، جان(1392)، تاریخ و مسائل زیبایی شناختی، ترجمه حنایی کاشانی، تهران: هرمس.
پاول فاورتر، ج، دکوراسیون و روشنایی، ترجمه حمزه ای(1375)، تهران: گوتنبرگ.
پرتوی، مهدی(1352)،زیبایی شناسی نوین( ده مقاله)،تهران:چاپخانه رواج، انتشارات امیرکبیر.
پورعلی خان(1380)،رنگ درمانی و دنیای اسرار آمیز رنگ ها،تهران:هزاران.
تواکو، اومبر(1390)، تاریخ زیبایی: ( نظریههای زیبایی در فرهنگ غربی) ترجمه هما بینا، تهران: موسسه تالیف و ترجمه ونشر آثار هنری متن.
جعفری، محمد تقی(1377)،زیبایی وهنر از دیدگاه اسلام، تهران:انتشارات سهامی چاپخانه وزارت ارشاد اسلامی.
جمعه، حسین(1391)، بررسی زیبایی شناختی و سبک شناسی تقابل در قرآن، ترجمه سیدحسین سیدی، تهران: سخن.
حاجی زاده،مسعود(1385)، بررسی کمی و کیفی امکانات موجود در مهدهای کودک شهرستان کرمان و مطابقت آن با استاندارهای ایران و جهان، پایان نامه کارشناسی ارشد.
حسینی نیا، سپیده(1386)، تعامل نور و رنگ در فضاهای شهری، پایان نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
خواجوی راوری، احسان و همکاران(1392)، تاثیر انواع رنگ محیطی بر زمان واکنش ساده به محرک شنیداری، فصلنامه رشد و یادگیری حرکتی – ورزشی، شماره 13، ص27-40
دورنیس، دارنیس(1368)،مبادی سواد بصری، ترجمه: مسعود سپهر. تهران: انتشارات سروش.
راهنمای برنامه و فعالیتهای آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی به انضمام اساس نامه و اصول و چارچوب برنامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش / گروه پیش دبستانی.(1388)، دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب درسی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی) ویراستار محمدکاظم بهینا، تهران:مدرسه.
رجبی موسی آباد، الهه(1389)،طراحی فضای آموزشی برای کودکان پیش از دبستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.
رضایی، منیره(1388)،تربیت زیبایی شناسی( با تاکید بر آراء برودی)،تهران:وزارت آموزش و پرورش، معاونت پژوهش، موسسه فرهنگی منادی تربیت.
رضوی،محمدحسین(1391)،بررسی ابعاد زیبایی شناختی در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی،مقاله
روانجو،احمد(1376)،زیبایی شناسی از دیدگاه حکمای اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
زبردستان، نجمه(1391)، ادراک حسی در طراحی فضای کودک، نشریه معماری و فرهنگ، شماره 46، ص 1-8.
سازمان بهزیستی کشور، آیین نامه تاسیس و انحلال انواع مهدهای کودک (1384)، معاونت امور اجتماعی.
سلیمانی، پریسا(1390)، فضای آموزشی مراکز پیش دبستانی(طراحی و چیدمان بر اساس دیدگاه ماریا مونته سوری)، فصلنامه رشد، آموزش و پرورش، شماره 13، زمستان 1390 ص39 تا 47.
سهیلی، بنفشه(1384)، صدای حجم(تاثیر هنر اسلامی و ترکیب نور و رنگ و صدا)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
سینگری، م و ل، نمایان(1382)، نقش رنگ در زندگی، دومین همایش سراسری علمی، پژوهشی علوم انسانی(هنر) تبریز: باشگاه پژوهشگران جوان شعبه شمال غرب کشور.
شاطریان، رضا(1389)، طراحی و معماری فضای آموزشی، چاپ سوم، تهران: انتشارات سیمای دانش.
شعرباف لیل آبادی،شیوا(1374)،معانی و مفاهیم سمبلیک رنگ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
شولتز،دوآن(1392) تاریخ روانشناسی نوین، تالیف دوآن پی شولتز، سیدنی الن شولتز، ترجمه علی اکبر سیف و دیگران. تهران: نشر دوران.
صمدی، علی(1387)، ماریا مونته سوری، تهران:دانژه.
ضمیران، محمد(1377)، جستارهای پدیدارشناسانه پیرامون هنر و زیبای،تهران: نشر کانون.
عبادی، زهرا(1386)، بررسی عوامل موثر در طراحی ست تجهیزات کتابخانه کودک در مهدکودک ها، پایان نامه کارشناسی ارشد.
عبدی زاده، هاله(1389)، تاثیر رنگ ها، دوماهنامه بسپار، پوشرنگ، شماره 92.
عطاران، محمد(1368)،آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران:انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فرهادی توسکی(1378)، بهرام،عناصر بصری در طراحی داخلی، پایان نامه کارشناسی رشته طراحی صحنه، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
فضائلی،آزاده(1386)، بازنمایی عشق و مهرورزی در ادبیات کودکان گروه سنی الف، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علامه طباطبایی.
قران کریم
کاشانی، محمدرضا(1384).رویایی برای احیای فضای آموزشی، انتشارات مدرسه نو.
کالینسون، وایانه،تجربه زیبایی شناختی، مترجم فریده فرنودفر، تهران: فرهنگستان هنر.
کرونر،والتر(1385)،معماری برای کودکان، ترجمه احمد خوشنویس والمیرا میر رحیمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات گنج هنر.
لوشر، ماکس(1392)، روانشناسی رنگ ها، ترجمه ویدا ابی زاده، تهران: درسا.
لوینسون،جرولد(1387)، زیبایی شناسی فلسفی و تاریخ زیبایی شناسی جدید، پل گایر و جرولد لوینسون، ترجمه فریبرز مجید، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
لیندون، جین(1389)، سازماندهی فضاهای فیزیکی: برای کودکان از تولد تا سه سالگی، طراحی اتاق و تجهیزات، با همکاری جین لیندون و آن لنگستون؛ مترجمان زهره دهقانی، فرخنده مفیدی، تهران: جوانه رشد.
محققی، زهره(1366)،معماری داخلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
محمودی،کوروش و شکیبامنش،امیر(1384)، اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری شهرسازی، تهران: انتشارات هله.
محمودی، محمد مهدی(1390)،طراحی فضای آموزشی با رویکرد انعطاف پذیری، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مفاتیح الجنان
مفیدی، فرخنده(1372)،آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی( رشته علوم تربیتی)، تهران: پیام نور.
مفیدی، فرخنده(1383)،آموزش پیش دبستانی و دبستانی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
مفیدی، فرخنده(1383)، برنامه آموزش وپرورش پیش از دبستان، انتشارات سمت.
مفیدی، فرخنده(1386)، مدیریت مراکز پیش دبستانی، چاپ ششم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
مکوند، شیده(1390)، عناصر طراحی داخلی، تهران:زیتون سبز.
نایبی، بتول(1386)، تاثیر نور فضاهای داخلی بر کیفیت زندگی و رفتارهای اخلاقی انسان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 4،ص 65.
نظارت، حسین(1382) بررسی فضا رنگ فرم در طبیعت استان سمنان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
نیوتن،اریک(1965)،معنی زیبایی،ترجمه پرویز مرزبان، تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب،1343.
ولان، براید(1378)، همنشینی رنگ ها2، راهنمای خلاقیت در ترکیب رنگ ها، ترجمه و تنظیم فریال دهشتی، شاهرخ ناصرپورپیراد، تهران:نشرکارنگ.
هارتلی بروئر، الیزابت(1390)، ایجاد انگیزه در کودکان، ترجمه احمد ناهیدی، تهران:جوانه رشد.
هگل، گئورک، ویلهم فردریش(1391)،زیبایی شناسی، ترجمه ستاره معصومی، تهران: نشر آرشام.
یزدانی،مجتبی(1382)،حقیقت زیبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.
منابع لاتین
Broudy,h.s.(1973) the aesthetic dimension of education in p.f doyle(ed) educational judgments. London : rutledge & kegan paul.
Broudy,h.s.(1972) en cherishing: an essay on aesthetic education university of illinios press.
B.k. Hawest,et al. (2012). Effects of four workplace lighting technologies on perception, cognition. International journal of industrial Ergonomics,no 42,122-128
Del almo, M.R(1999) design for fun, play grouns._
Feisne. Anderson, color. London,lournceking publishing.2001._
kopacz, Jeanne,(2003), color in three – dimensional design , megraw – hill.
Lucente,roberta,(2010)'design for children, International conference on 'designing for children ' with focus ' play + learn' university of calabria' venne :IDC , IIT bomby.
M.L. Hidayetoglu et al.(2012). The effects of color and light on indoor wayfindig and the evaluation. Journal of Environmental psychology, no 32,50-58
R.Daggett, W.(2008).color in an optimum learning Environment. Retrieved from international center for leadership in Education web site.
Branz-ltd, c.(2007). Designing quality learning space: lighting. Retrieved from
Santella,m.e.(2009). how color impact moods,feeling,and behaviors. Product usage and demographics studio.
Rey, justin.(2012). Colour kindergarten. Retrieved from Palatre & Leclere
soledad , l ,(1998) childrent s room.
www. Media knowall.com/ representation. Html
www. Colour pcychology. about.com
www. My docamonts/ myebooks/ color bychology/ cray colorsy mbolism.
http://www.minedu.govt.nz.
http://fa.wikipedia.org