فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه. 2
2-1 بیان مسئله. 3
3-1 اهمیت وضرورت پژوهش.... 6
4-1 اهداف پژوهش.... 7
1-4-1 هدف اصلی.. 7
2-4-1 اهداف فرعی.. 7
5-1 پرسشهای پژوهش.... 7
1-5-1 پرسش اصلی.. 7
2-5-1 پرسشهای فرعی.. 8
6-1 تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش.... 8
1-6-1 تعاریف نظری.. 8
2-6-1 تعاریف عملیاتی.. 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
1-2 مقدمه. 11
2-2 خواندن.. 11
3-2 عادتهای خواندن.. 15
1-3-2 مولفههای عادتهای خواندن.. 16
4-2 مدلهای خواندن.. 18
3-2 مطالعه. 20
4-2 عادتهای مطالعه. 22
5-2 مولفههای عادت به مطالعه. 23
6-2 روشهای مطالعه. 34
1-6-2 خواندن اجمالی.. 34
2-6-2 تندخوانی.. 35
3-6-2 عبارتخوانی.. 36
4-6-2 دقیقخوانی.. 37
5-6-2 خواندن تجسسی.. 38
6-6-2 خواندن انتقادی.. 39
7-6-2 خواندن برای درک زیبایی و جنبههای هنری مطلب... 40
7-2روشهای جدید مطالعه. 40
1-7-2 روش SQ3R... 41
2-7-2 روش SQ6R... 42
3-7-2 روش SQ4R... 43
4-7-2 روش SQ5R... 44
5-7-2 روش مردر (MURDER) 45
6-7-2 روش آموزش دوجانبه. 46
7-7-2 روش مطالعه مشارکتی.. 46
8-7-2 روش پرسیدن دوجانبه. 47
9-7-2 روش خواندن انتقادی.. 48
8-2 مهارتهای مطالعه. 48
1-8-2 ضرورت داشتن مهارت مطالعه. 49
9-2 آفات مطالعه. 50
10-2 انجمنهای خواندن و مطالعه. 53
11-2 پیشینه پژوهش.... 59
1-11-2 پیشینه پژوهش در ایران.. 59
2-11-2 پیشینه پژوهش درخارج از کشور 68
3-11-2 مروری بر استنتاج از پیشینهها 73
فصل سوم: روششناسی پژوهش
1-3 مقدمه. 75
2-3 نوع و روش پژوهش.... 75
4-3 جامعه و نمونه. 75
5-3 ابزار پژوهش.... 75
6-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها 77
7-3 روش اجرای پژوهش.... 77
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش
1-4 مقدمه. 81
2-4 یافتههای توصیفی.. 81
1-2-4 اطلاعات جمعیتشناختی پژوهش.... 81
2-2-4 پاسخ به پرسش اول پژوهش.... 82
3-2-4 پاسخ به پرسش دوم پژوهش.... 92
4-2-4 پاسخ به پرسش اصلی پژوهش.... 109
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری، پیشنهادها
1-5 مقدمه. 113
2-5 بحث و نتیجهگیری از یافتههای پژوهش.... 113
1-2-5 بحث و نتیجهگیری یافتههای پرسش اصلی پژوهش.... 113
2-2-5 بحث و نتیجهگیری یافتههای پرسش اول پژوهش.... 115
3-2-5 بحث و نتیجهگیری یافتههای پرسش دوم پژوهش.... 119
3-5 پیشنهادهای اجرایی پژوهش.... 120
4-5 پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده 121
فهرست منابع و مآخذ.. 121
منابع فارسی.. 121
منابع انگلیسی.. 128
پیوستها أ
منبع:
منابع فارسی
اباذری، زهرا و ریگی، طاهره(1391). عادتها و مهارتهای مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. مدیریت اطلاعات سلامت، (9)، ص 861- 848.
اشرفی ریزی، حسن (1388). آشنایی دانشجویان با شیوههای مطالعه (پژوهشی در متون). کلیات کتاب ماه: اطلاعات و ارتباطات و دانش شناسی،(11) 143.
افکانه، صغری و شکوری شالدهی، عباس (1389). بررسی راههای ترغیب دانشجویان به مطالعه کتابهای غیر درسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، (2)، صص 82-72.
امانی، غفور (1379). رابطه مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی با مطالعه در دوران بزرگسالی. اطلاع رسانی و کتابداری: تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، (34)، صص 15 – 46.
امرالهی بیوکی، مینو (1389). بررسی و مقایسه مهارت دقیق خوانی طبق الگوی بالدریج و تاثیر آن بر خواندن کتاب فارسی بخوانیم دانشآموزان پایه چهارم دبستان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
امینیان، امیرحسین (1373). بررسی شیوههای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شهید صدوقی یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
اسپالدینگ، چریل.ال (1377). دانش آموزان انگیزه دار. ترجمه محمدرضا نایینیان. علوم تربیتی: رشد معلم،(140)، صص 40- 43.
استیگر، رالف سی (1370). راههای تشویق به مطالعه. ترجمه پروانه سپرده. تهران: دبیرخانه هیات امنای کتابخانه های عمومی کشور.
اوتادی، حدیثه (1392). مهارت یادداشتبرداری: یادداشتبرداری، یکی از فنون مهم مطالعه. رشد آموزش متوسطه، (4)، صص 29 – 27.
ایزدی، مهشید (1383). بررسی اثربخشی روشهای آموزش دوجانبه و خواندن مشترک راهبردی برای درک خواندن و خودپنداره تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر تهران. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
بابانژاد، حسن (1375). بررسی و مقایسه شیوههای رایج مطالعه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر بابل. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
بادله، محمدتقی، و همکاران (1391). مهارتهای مطالعه در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، 9(1)، صص 34 – 40.
بحرانی، محمود(1378). بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و عادتهای مطالعه بر روی نمونه ای از دانش آموزان متوسطه شیراز. میان رشته ای: علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،(29)، صص 113- 126.
بخشی، افسر (1375). علل تشت در تمرکز حواس و طرق رفع آن. فقه و حقوق خانواده، (1)، صص 46- 48 .
بدیع چراغی، علی (1380). اثربخشی روش مطالعه مشارکتی و پرسیدن دوجانبه بر درک مطلب یادداری و انتقال یادگیری دانشآموزان پسر پایه دوم راهنمایی شهرستان علیآبادکتول. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
براتی، حسینعلی(1384). روانشناسی مطالعه. اصفهان: نشر پیام علوی.
به پژوه، احمد (1385). چگونه کتاب بخوانیم؟. علوم تربیتی، پیوند،(326)، صص 31 – 24.
بیابانگرد، اسماعیل (1372). چگونه مطالعه کنیم؟.علوم تربیتی، پیوند،(168)، صص 33 – 28.
پالسانی، ام. ان و شارما، سادهانا (بی تا ). پرسشنامه عادتهای مطالعه PSSHI . ترجمه ابوالفضل کرمی. تهران: مرکز نشر روان سنجی.
پورحسین ملایوسفی، شهرام (1384). بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و شیوههای مطالعه دانشآموزان سال سوم دبیرستان ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 1384 – 85. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
پورشانظری، علی اصغر (13869). مطالعه موفق در هشت گام. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ترشیزی، مرضیه، وارسته، سمانه، پوررضایی، زهرا و فصیحی، رقیه (1391). عادتهای مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علو م پزشکی، 12 (11)، صص 876-866.
جان بزرگی، مسعود، شقاقی، فرهاد (1389). مهارتهای مطالعه در دانشگاه. تهران: ارجمند، نسل فردا.
جوادی یگانه، محمدرضا؛ کاظمی، مریم (1390). نگرش دانشجویان به خواندن رمان جدی. نقد ادبی، 4 (13)، صص 23 – 47.
خاوری، خسرو (1383). بررسی راهکارهای افزایش مهارت خواندن. پژوهش زبانهای خارجی،(16)، صص97-110.
دشتبان، محمدرضا (1380). مقایسه اثربخشی روش دوجانبه و مطالعه فردی بر درک مطلب و یادداری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
دلجو، شریعت (1381). شیوههای یادگیری و مطالعه. تهران: موسسه فرهنگی تکوک زرین.
دیانی، محمدحسین؛ تقی پناهی، فاطمه (1387). بررسی عوامل موثر بر انگیزههای مطالعه در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی. اطلاع رسانی و کتابداری، (43)، صص 20 – 38.
ذوالفقاری، علیرضا (1384). چگونه مطالعه کنیم؟. علوم تربیتی، پیوند،(215)، صص 54 – 50.
رابرسکار، پیت (1350). عطش خواندن. نشریه علوم اجتماعی «پیام یونسکو»،(30)، صص 12- 6.
راینر، کیت، پلاتسک، الکساندر (1383). مدلهای خواندن. ترجمه علی مزینانی. فصلنامه کتابف (58)، صص 219 – 201.
رستمیپور، علی (1379). راهنمای اجرای فعالیت پژوهشی: آئین مطالعه و پژوهش (1): ویژه دوره متوسطه. تهران: وزارت آموزش و پرورش، معاونت پرورشی، موسسه فرهنگی منادی تربیت.
رضایی، اکبر؛ قدم پور، عزت الله؛ پاشاشریفی، حسن (1387). الگویی برای ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه و پژوهش: بررسی اثربخشی آن در دانشآموزان دوره راهنمایی. علوم تربیتی: نوآوریهای آموزشی، (25)، صص 151- 186.
سه گانه های انگیزش(1389). روانشناسی: بهداشت روان و جامعه،(20)، ص 4
سیف، علی اکبر (1389). روشهای یادگیری و مطالعه. ویراست 2. تهران: دوران.
___________ (1379). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شریفی، پروانه، رحمتی، عباس (1392). تاثیر آموزش مهارتهای یادداشتبرداری بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. گامهای توسعه در آموزش پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 10 (1)،صص 27 – 35.
شعبانی، احمد، نادری، فاطمه (1388). فرایند تکوین مطالعه و خواندن در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی. کلیات کتاب ماه «اطلاعات و ارتباطات و دانش شناسی»، صص 69 – 66.
شعبانی، احمد، شفیعپور مطلق، محمدرضا (1382). بررسی مقایسه میزان آگاهی دانشجویان از شیوههای مطالعه. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (54)، ص 36-44.
شقاقی، فرهاد (1382). تاثیر آموزش مهارتها و راهبردهای یادگیری و مطالعه در یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور و ثبات این تاثیر یادگیری پس از گذشت یک نیم سال. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
شیکرانز، جودیس ... ] ودیگران [(1381). گامهای نخستین خواندن. ترجمه احمد بهپژوه و محمدجعفر کندی. تهران: سازمان انجمن اولیا و مربیان ایران.
صافی، قاسم (1379). تاثیر کتابخانههای عمومی در گسترش فرهنگ مطالعه. اطلاعرسانی و کتابداری: تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی،(34)، صص 14 – 5.
صیفوری، ویدا (1391). سنجش مهارت و عادتهای مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 18 (1)، صص 100-89.
عبدخدایی، محمدسعید؛ غفاری، ابوالفضل (1388). بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارتهای مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی آنها. مطالعات تربیتی روانشناسی، 11 (2)، صص 211 – 226.
طالبی، اکبر (1389). مقایسه اثربخشی آموزش و مهارتهای مطالعه بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان درونگرا و برونگرا ورودی سال 87 – 88 تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
طوسی، بهرام (1373).مهارتهای مطالعه. مشهد: ترانه.
قریشی، زهره (1383). بررسی نظر دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد درباره خواندن به قصد یادگیری، خواندن به قصد لذت، خواندن به قصد تصمیم گیری و دو اصل معقول اندیشی و کمترین کوشش. اطلاع رسانی و کتابداری، (28)، صص 30- 47.
قزل ایاغ، ثریا (1386). ادبیات کودک و نوجوانان و ترویج خواندن. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
فتاحی، رحمت الله (1392). مطالعه و انگیزه های آن از دیدگاه پیرس باتلر در کتاب «جنبه های نظری علم کتابداری». کلیات کتاب ماه، 17 (3)، صص 26-28.
فریدونی، مالک، چراغیان، بهمن(1388).عادت های مطالعه و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان. گام های توسعه در آموزش پزشکی . مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 6 (1 )، صص 21-28.
کاشانی، نعیمه (1355). بررسی عوامل ایجاد تمایل برای مطالعه در کودکان ایرانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
کاکیا، لیدا (1389). خوب شنیدن عاملی اساسی جهت رسیدن به یک مدرسه کارآمد (راهکارهای عملی ویژه مربیان). پژوهشی، آموزشی، اطلاع رسانی: مدارس کارآمد،(9)، صص 124 – 126.
کامکار، علی (1376). مقایسه شیوههای مطالعه و یادگیری در دو گروه از دانشجویان قوی و ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
کوشان، محسن و حیدری، عباس (1385). بررسی عادتهای مطالعه در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی سبزوار. علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 13 (4)، صص 189-185.
کوکلان، هوشنگ(1357). انگیزش. علوم تربیتی: آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت).47 (8)، ص 472-479.
گلاور، جان ای، برونینگ، راجراچ (1375). روانشناسی تربیتی. ترجمه علینقی خرازی. تهران: نشر دانشگاهی.
ماردن، ا. س (1336). کتابها را چگونه مطالعه کنیم؟. ترجمه محمدعلی خلیلی. علوم تربیتی، آموزش وپرورش (تعلیم و تربیت)، 29 (2)، صص 40 – 35.
محسنی کبیر، طاها (1377). روش ترویج و ایجاد عادت به مطالعه در کودکان ، نوجوانان، دانشجویان و خانواده. اطلاعرسانی و کتابداری: تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی،(28 و 29)، صص 144- 137.
مرتضوی، حشمت الله(1380). مقایسه و بررسی شیوه ها و استراتژی های مطالعه و یادگیری دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پیشرفت تحصیلی پایین در مقطع متوسطه استان کهگلیویه و بویر احمد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران .
____________(1383). روانشناسی تمرکز (با تاکید بر روشهای صحیح مطالعه و یادگیری). تهران: روانسنجی.
معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی. تهران: سپهر.
مکیزاده، فاطمه (1383). بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه یزد از روشهای مطالعه. کتابداری، 38 (42)، صص 163 – 185.
میرحسنی، علی اکبر (1381). خواندن. ادبیات و زبانها. رشد آموزش زبان، ( 66)، صص 10 – 4.
نادری، فاطمه، شعبانی، احمد، عابدی، محمدرضا(1389). مطالعه درعصر دیجیتال: از اندیشه های کنتون اوهارا تا زایمینگ لیو. تهران: چاپار.
ناعمی، محمدعلی (1377). روانشناسی آموزش خواندن. مشهد: شرکت بهنشر.
نساجی زواره، اسماعیل (1388). موانع و آفات مطالعه. علوم تربیتی،(355- 354)، صص 73- 70.
نوریان، عباسعلی، موسوی نسب، نورالدین، فهری، آرزو و محمد زاده، اکبر (1385). مهارتها و عادتهای مطالعه دانشجویان پزشکی زنجان. آموزش در علوم پزشکی، 6 (1)، 107-101.
نیکخو، رامین (1388)، دیدگاه: درست خواندن و لذت از مطالعه. اطلاع رسانی و کتابداری: کلیات کتاب ماه،(143)، ص 20.
ورزگر، مینو (1358). خواندن و تفکر. نشریه میان رشتهای دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران،(99 و 100)، ص 265 – 256.
یعقوبی، ابوالقاسم (1383). تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان. پایان نامه دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
یغمایی، جواد، خندان، محمد(1383). کودک و مطالعه. تهران : کتابدار.
یوسفی، زهرا (1379). مقایسه راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان موفق و ناموفق رشتههای علوم پایه و علوم انسانی دانشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
منابع انگلیسی
Abdul Karim, N.S., Hassan, A. (2007). Reading habits and attitude in the digital age. The Electronic Library, 25 (3), 285-298.
http://wiki.answers.com/Q/What_are_study_habits
Akanda, A. K. M., Hoq, K. M. G., & Hasan, N. (2013). Reading Habit of Students in Social Sciences and Arts: A Case Study of Rajshahi University. Chinese Librarianship, (35). URL: www.iclc.us/cliej/cl35AHH.pdf
Anderson, R.C., Hiebert, E.H., Scott, J.A. and Wilkinson, I.A.G. (1985). Becoming a nation of readers, Department of Education,TheNationalInstituteofEducation.Washington,DC.from:[http://www.eric.ed.gov.opac.acc.msmc.edu/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED253865&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED253865]
Banou, C., Kostagiolas, P. A., & Olenoglou, A. M. (2008). The reading behavioural patterns of the Ionian University graduate students: reading policy of the Greek academic libraries. Library Management, 29(6/7), 489-503.
Book house from: http://ketabak.org/tarvij/node/367
Booktrust from: http://www.booktrust.org.uk/about-us/
Champley , J.L. (2005). An analysis of reading materials and strategies used by older adults. Unpublished Ph.D. Dissertation, Wichita State University, College of Education, USA. Retrieved March 1, 2013.
Clark, C., Rumbold, K. (2006). Reading for pleasure: a research overview. Retrieved February 24, 2013.
Clark, C., & Foster, A. (2005). Children's and Young People's Reading Habits and Preferences: The Who, What, Why, Where and When. National Literacy Trust. London. National Literacy Trust from : http://www.literacytrust.org.uk/
Derossis AM, Da RD, Schwartz A, Hauge LS, Bordage G) 2004(. Study habits of surgery residents and performance on American Board of Surgery In-Training examinations. 188(3): 230-6.
Erdamar, G. K., & Demirel, H. (2009). The library use habits of student teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2233-2240.
Frequencefrom:http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%B3
fundalectura from: http://www.fundalectura.org/
Gallik, J. D. (1999). Do they read for pleasure? Recreational reading habits of college students. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 480-488.
Gaona, J. C. G., & González, E. R. V. (2011). Relationship between reading habits, university library and academic performance in a sample of psychology students. Revista de la ducaciónsuperior,40(157):55-73.
Husaini, A., & Emran, Z. A. (2013). Knowledge, attitude and practice of reading habit among female medical students, Taibah University. Journal of Taibah University Medical Sciences, 8(3), 192-198.
IRA from: http://www.reading.org/general/AboutIRA.aspx
Lezen from: http://www.lezen.nl/
Lone, F. A. (2011). Reading Habits of Rural and Urban College Studentsinthe21stCentury.Paper586.http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/586
Ögeyik, M. C., &Akyay, E. (2009). Investigating reading habits and preferences of student teachers at foreign language departments. The International Journal of Language Society and Culture, 28, 72-78.
Ogunrombi, S. A., & Adio, G. (1995). Factors affecting the reading habits of secondary school students. Library Review, 44(4), 50-57.
OSU from : http://www.osuchildrenslibraryfund.ca/about-oclf/
Mohamed,Mohini,…[at].(2012).ReadingbehaviorsofstudentsinKolejDatiSeriEndon(KDSE).InternationalJournalofEducationalManagement. Vol 26. No 4. PP 381- 390.
Nonis, S. A., & Hudson, G. I. (2010). Performance of college students: Impact of study time and study habits. Journal of Education for Business, 85(4), 229-238.
Noor, N. M. (2011). Reading Habits And Preferences Of Efl Post Graduates: A Case Study. Indonesian Journal of Applied Linguistics (IJAL), 1(1), 1-9.
Nneji L. Study habits of Nigerian university students, in Quality Conversations. Proceedings of the 25th HERDSA Annual Conference; 2002 Jul 7-10; Perth, Western Australia; 2002. p. 490.
PSSH from: [ http://www.cedu.niu.edu/~smith/ASRA.pdf ]
READ from: http://www.read.org.za/index.php?id=113
Reading(2013).InWikipedia.Retrievedfrom:[http://en.wikipedia.org/Reading]
Readingplacefrom:http://readingandreaders.com/1392/04/%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%D9%90%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86/
SevenStories from: http://www.sevenstories.org.uk/about
Shen. L. (2006). Computer Technology and College Students’ Reading Habits. Chia-nan annual bulletin, 32, pp. 559-572.
Soliman,Mona M (2009).The Reading Habits of Medical Students at Medical College King Saud University. Journal of Taibah University Medical Sciences. 4 (2). Pp 115 – 122. From: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1658361209701003
Stiftung Lesen from: http://www.stiftunglesen.de/index.php
StichtingLezenfrom:http://www.stichtinglezen.be/content.aspx?l=001&index=true
Subashini, Annamalai, Muniandy,Balakrishnan (2013). Reading Habit and Attitude among Malaysian Polytechnic Students. InternationalOnlineJournalofEducationalSciences.5(1).Pp3241.from:http://www.iojes.net/userfiles/article/iojes_946.pdf
Talbot, Christine (2003). Studying at a distance: a guide for students. Philadelphia: Christine Talbot.
Thanuskodi, S. (2011). Reading Habits among Library and Information Science Students of Annamalai University: A Survey. International Journal Education Science, 3(2), 79-83.
TheSwedishInstituteforChildren'sBooksfrom:http://www.sbi.kb.se
Uusen, Anne, Müürsepp, Mare (2012).Gender differences in reading habits among boys and girls of basic. school in Estonia. Procedia - Social and Behavioral Sciences (69), pp 1795 – 1804. .from: http://www.sciencedirect.com/
Yamashita, J. (2004). Reading attitudes in L1 and L2, and their influence on L2 extensive reading. Reading in a foreign language, 16(1), pp 1-19.
Zintz,Miles V, Maggart,Zelda R (1992). The Reading Process: the Teacher and Learner. USA: Brown & Benchmark