فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل یکم: کلیات پژوهش.... 2
1-1: مقدمه. 3
1-2: بیان مسأله. 5
1-3: اهمیت و ضرورت پژوهش: 7
1-4: اهداف پژوهش: 8
1-4-1: هدف کلی: 8
1-4-2: اهداف فرعی: 8
1-5: سؤالهای پژوهش: 8
1-6: تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 8
1-6-1: تعاریف مفهومی: 8
1-6-2: تعاریف عملیاتی: 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش.... 10
2-1: مقدمه. 11
2-2: پیشینه و مفهوم مصورسازی اطلاعات... 11
2-3: طبقهبندی مصورسازی و ابعاد آن. 13
2-4: ارتباط مصورسازی اطلاعات با سواد دیداری.. 15
2-5: گرافیک.... 16
2-6: گرافیک رایانه ای.. 17
2-7: مصورسازی.. 18
2-8: ارتباط تصویری.. 18
2-9: ارزش بصری تصاویر. 19
2-10: چگونگی استقرار عناصر بصری.. 19
2-11: بهرهگیری از مصورسازی در فعالیتهای آموزشی.. 20
2-12: اصول و معیارهای تصویرگری (مصورسازی) 20
2-12-1: اصل سادگی... 20
2-12-2: اصل تأکید.. 21
2-12-3: اصل تعادل.. 21
2-12-4: رعایت اصل توازن بین زمینه و موضوع.. 21
2-12-5: اصل رابطه تصویر با معیارهای اندازه گیری... 21
2-12-6: رابطه تصویر با معیارهای کادربندی... 22
2-12-7: اصل فاصله ی مطلوب.... 22
2-12-8: اصل تأثیرات روانی خط ها. 22
2-12-9: اصل تأثیر روانی شکلها و رابطه ی آنها با تصویر آموزشی... 22
2-12-10: خواص روانی رنگها و رابطه ی آنها با تصویر. 23
2-12-11: پرهیز از تکراری بودن سبک تصویرسازی... 24
2-12-12: اصل تصویرگری مبتنی بر تحقیق و پژوهش..... 24
2-12-13: اصل استفاده به جا از تصویر. 24
2-12-14: اصل تطبیق با واقعیات.... 24
2-12-15: اصل برجسته سازی موضوع.. 25
2-12-16: رعایت تناسب بین سبک هنری و موضوع آموزشی... 25
2-12-17: اصل تفاوت در فرهنگ های منطقه ای... 25
2-12-18: اصل به روز بودن تصویر. 25
2-12-19: اصل توازن در تصویرگری جنسیت ها. 25
2-12-20: توجه به هویت ملی، اعتقادی و اسلامی... 26
2-12-21: تحریک حس کنجکاوی و علاقه به کشف..... 26
2-12-22: توجه به علایق کودکان به رنگها. 26
2-13: مدرسه هوشمند چیست؟. 26
2-14: هدف از ایجاد مدارس هوشمند چیست؟. 27
2-15: مأموریت و چشمانداز مدرسه هوشمند. 28
2-16: راهبردهای توسعه مدارس هوشمند. 28
2-17: ساختار تشکیلاتی مدرسه هوشمند. 29
2-19: مولفههای اصلی و ارکان هوشمندسازی مدارس... 30
2-21: تئوری ومبانی نظری.. 32
2-22: چرا مدرسه هوشمند طراحی کنیم؟. 34
2-23: منظور از مدارس ابتدایی هوشمند چیست؟. 35
2-23: مقایسه وجوه اشتراک و افتراق مصورسازی داده و اطلاعات... 36
2-24: طبقهبندی مصورسازی انواع دادهها 36
2-25: روشها و کاربردهای مصورسازی.. 40
2-26: پیشینه پژوهش.... 46
2-26-1: پیشینه داخلی... 46
2-26-2: پیشینه خارجی... 47
فصل سوم: روش شناسی پژوهش.... 49
3-1: مقدمه. 50
3-2: نوع و روش پژوهش.... 50
3-3: ابزار و روش اندازه گیری.. 50
3-4: روایی و پایایی ابزار. 51
3-5: جامعه آماری و حجم آن. 51
3-6: حجم نمونه نمونه و روش نمونهگیری.. 52
3-7: متغیر پژوهش.... 52
3-8: روش و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها: 52
خلاصه فصل: 52
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 53
4-1: مقدمه. 54
4-2: تحلیل سوالات پژوهش.... 54
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 59
5-1: مقدمه. 60
5-2: بحث و تفسیر یافته ها 60
5-3: پیشنهادات... 62
الف) پیشنهادهای کاربردی: 62
ب) پیشنهاد پژوهشی... 62
5-4: محدودیت ها 63
منابع: 64
ضمائم.. 68
چکیده انگلیسی.. II
منابع:
احدیان، محمد. (1384). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
افشار مهاجر، کامران. ( 1389). کاربرد گرافیک در کتابهای درسی دانشگاهی. عیار، شماره 22، بهار و تابستان، صص 48- 39.
درودی، فریبرز و سلیمانی نژاد، عادل (1388). ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات: آشنایی با مبانی نظری حوزه مصور سازی. مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 86
درودی، فریبرز. (1388). کاربرد فنون و روشهای مصورسازی اطلاعات و تأثیر سواد دیداری در فعالیتهای آموزشی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 30، سال 8، تابستان.
دلاور، علی (1390). احتمالات و آمار کاربردی. تهران: انتشارات رشد
شیوه نامه هوشمند سازی مدارس (مرداد ماه 1390)، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش
فلاحدار، حمیرا. (1386). نقش گرافیک محیطی در مراکز آموزشی. رشد آموزش هنر، دوره پنجم، شماره یک، پاییز.
کپس، ج. (1368). زبان تصویر. ترجمه: فیروز مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
ملک افضلی، ف. (1378). بررسی تحلیلی نقش گرافیک در نظام آموزش از راه دور. پایاننامه کارشناسی ارشد هنر ( چاپ نشده)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب.
مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور (1390). شیوه نامه هوشمند سازی مدارس. http://dl.eram.shirazu.ac.ir/root/Utility/eLearning/shivehnameh_hoshmandsazi-900508.pdf
جلالی، علی اکبر و همکاران (1388). نقشه راه مدارس هوشمند - راهنمای اجرایی. نشر اداره کل آموزش و پرورش تهران
Agutter, Jim; Bermudez, Julio (2005). "Information visualization design: The growing challenges of a data saturated world". AIA Report on university research. Retrieved Sep. 20, 2006, from: www.aia.org/Sit-eObjects/files/Agutter_color.pdf
Atkinson, R. C. & R. M. Shiffrin (1968). "Human Memory A proposed system and its control processes". In W. Spence & J. T. Spence (Eds), the Psychology of Learning and Motivation: Advances in Research and Theory, Vol 2, pp. 742-775, New York: Academic Press.
Bamford, Anne. (2003) the visual literacy white paper. Commissioned by Adobe Systems Pty Ltd, Australia, 7. Available:www.adobe.com/uk/education/pdf/adobe_visual _ literacy_paper.pdf [Accessed: 24, Dec. 2006]
Barry, M., & G. B. Runyan (1995). "A review of distance-learning studies in the U.S. military", The American Journal of Distance Education, 9(3), 37-56.
Buckley, A.R...(1997(The Application of Spatial Data Analysis and Visualization in the Development of Landscape [Ph.D. dissertation], United States – Oregon, Indicators to Assess Stream Conditions, Oregon State University, Department of Geography.
Burkhard, T. (2005). "Congressional Hearingv Accuse Textbook", The Chronicle of Higher.
Canas, J. (2009). "QFD-based technical textbook evaluation procedure a case study", Journal of Industrial Technology. 18(1): 2-8.
Card, S.K.; Mackinlay, J.D.; Shneiderman, B. (1999). Readings in information visualization: Using vision to think. San Francisco: Morgan Kaufmann Publishers, Inc.
Chen, Chaomei (1999). Information visualization and virtual environments. London: Springer-verlag.
Cousin, W. (1989). Perception in chess. Cognitive Psychology, 4, 55 – 81.
Cuban, L., Kirkpatrick, H. and Peck, C. 2001. High access and low use of technologies in high school classrooms: Explaining an apparent paradox. American Educational Research Journal, 38(4), 813-834.
Demaine, Jeff (1996). Information Visualization. Information Technology Services. National Library of Canada. Available: http://www.collectionscanada.ca/91//p1234--e.html [Accessed: 18, Jun. 2006]
Dooley, k. E., Linder, J. R., Dooley, L. M., Blackburn, R. & Y. Gazi, (2005). "Multimedia Design", In Dooley, k. E., Linder, J. R., L. Dooley M, Advanced Methods in Distance Education.: Applications and Practices for Educator, Administrator, and Learners, Hershey, PA: Information Science Publishing.
Glenberg, J. & Kruley, F. (1992). Competence in the workplace: How cognitive perfor-mance models and situated instruction can accelerate skill acquisition. In R. Glasser (Ed.), Advances in instructional psychology: Educational design and cognitive science, (Volume 5). Mahwah: NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Glenberg, J., & Langston, D. (1992). The transfer of scientific principles using concrete and idealized simulations. The Journal of the Learning Sciences, 14, 69 – 110.
Hegarty, M., Carpenter, P. A. & M. A. Just (1991). "Diagrams in the comprehension scientific text", In Barr, R., Kamil, M. L., Mosenthal, P. B., & P. D. Pearson (eds.), Handbook of Research, Vol. 2, New York: Longman.
Hetzler, Elizabeth; Turner, Alan (2004)." Analysis experiences using Information visualization". IEEE Computer Graphics and Applications. Retrieved Sep. 20, 2006, from: www. infoviz.pnl.gov/pdf /anal-ysis-experiences-information.pdf
Keim, Daniel A. (2002). “Information visualization and visual data mining". IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 7(1). Retrieved Sep. 20, 2006, from: www.ailab.si/blaz/ predavanja/ozp/gradivo/2002-Keim-Visualization%20in%20DM-IEEE%20Trans% 20Vis.pdf
Kozma, R. B. (1991). "Learning with Media", Rev. Educ, Res, and 61(2):179-211.
Lee, J., Buss, D., And. Lohr, L. (2002). Creating Graphics for Learning and Performance, Lessons in Visual Literacy, Upper Saddle River, N. d. Pearson Education, lnc.
Levin, J. R., Anglin, G. J., and R. N. Carney, (1987), "On empirically validating functions of picture in prose", In Willows, D. M., and Houghton, H. A. (eds), The Psychology of Illustration, Vol.1, Springer-Verlag, New York, pp. 51-85.
Massaris, P.M (1995). Visual literacy and visual culture. Paper presented at the Image and visual literacy: Selected Readings from the annual conference for the international visual literacy association, 26th, Tempe, Arizona, 1216- October.Moody, James. McFarland, Daniel. Bender-deMoll, Skye (2005). Dynamic Network Visualization1. AJS, 110 (4): 1206–1241.
Mayer, R., (2003). The promise of multimedia learning: Using the same instructional design methods across different media. Retrieved January 5, 2005, from http://www.unisanet.
McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man, London: Routledge & Kegan Paul.
Munzner, Tamara (2002)." Information visualization". IEEE Computer Graphics and Applications, 22(1): 2-3.
Pavio, A. (1990). Mental representations: A dual coding approach, (2nd Ed.), New York: Oxford University Press.
Polanco, Xaviier; Zartl, Angelika (1999). "Information visualization: State of the art report". EICSTES Project-IST. Retrieved Feb. 12, 2006, from: http://eicstes.inist.fr/public/D1.4_Visualization_WP9.pdf
Putz, Werner (2005). "The hierarchical visualization system: A general framework for visualizing Informa-tion hierarchies using the example of information pyramids". Master’s Thesis. Austria: Graz University of Technology, Institute for Information Systems and Computer Media (IICM).
Perkins, D.N. 1995. Smart schools: Better thinking and learning for every child. New York: The Free Press
Sedig, Kamran. Rowhani, Sonja. Morey, Jim. Liang, Hai-Ning (2003). Application of information visualization techniques to the design of a mathematical mindtool: a usability study Information Visualization. Houndmills, 2(3) : 142-159, Available: http://proquest.umi.com/ [Accessed: 30, May. 2005]
Shneiderman, B. (1998). Designing the user interface: Strategies for effective human-computer interaction. (3rd Ed.). Menlo Park, CA: Addison Wesley. Jury, David, (2006). What is Typography? Rotovision. Koestler, A. (1964). The Act of Creation, New York: Macmillan.
Stokes, B. (2001).Effects of knowledge and display design on compre-hension of complex graphics. Learning and Instruction, 20, 155 – 166.
Vaage, Carol (2006). Visual literacy [Online representation] Available: www3.telus.net/public/cvaage/ images/Visual 20 Literacy.pdf [Accessed: 24, Dec. 2006]
Vekiri, I. (2002). What is the value of graphical displays in learning? Educational Psychology Review, 14 (3), 261 – 312.
Vekiri, I.(2002). "What is the value of graphical displays in learning", Educational Psychology Review, 14(3): pp261-313.
Walter, Martin. Stuart, Liz. Borisyuk, Roman (2004).The representation of neural data using visualization. Information Visualization. Houndmills, 3 (4): 245 – 256.
Walter, Martin. Stuart, Liz. Borisyuk, Roman (2004).The representation of neural data using visualization. Information Visualization. Houndmills, 3 (4): 245 – 256.
Yenawine, Philip (1997). Thoughts on Visual Literacy. originally published in Handbook of Research on Teaching Literacy through the Communicative and Visual Arts. Ed. James Flood, Shirley Brice Heath, and Diane Lapp. (1997). Macmillan Library Reference. Available: http://www.vue.org/download/Thoughts Visual Literacy.pdf [Accessed: 31, Dec. 2006]24, Dec. 2006]
Zinkham, Helena (2004) Visual Literacy Exercise (Library of Congress). Available:www.loc.gov/rr/print/tp/VisualLiteracyExercise.pdf [Accessed: National Science Foundation (NSF)