فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1-مقدمه..........................................................................................................................................2
1-2-بیان مساله....................................................................................................................................3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق...........................................................................................................6
1-4- اهداف تحقیق ...........................................................................................................................7
1-5-فرضیه های تحقیق .....................................................................................................................8
1-6-تعریف واژه های کلیدی تحقیق..................................................................................................................................................8
1-7-تعاریف عملیاتی........................................................................................................................13
1-8-قلمرو تحقیق ............................................................................................................................14
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1-مقدمه .......................................................................................................................................16
2-2-هوش معنوی.............................................................................................................................18
2-2-1-تاریخچه هوش معنوی.........................................................................................................21
2-2-2-تعریف هوش.......................................................................................................................22
2-2-3-تعاریف هوش معنوی از دیدگاه های مختلف......................................................................23
2-3- معنویت....................................................................................................................................30
2-3-1-معنویت و مذهب.................................................................................................................32
2-3-2-همپوشی بین معنویت ومذهب.............................................................................................34
2-3-3-انواع معنویت........................................................................................................................35
2-3-4-اسلام و معنویت...................................................................................................................38
2-3-5ویژگی اصلی انسانهای معنوی................................................................................................41
2-3-6-ابعاد ارادی انسانهای معنوی.................................................................................................42
2-3-7-مدل هوش معنوی کینگ......................................................................................................47
2-4-خودکنترلی................................................................................................................................48
2-4-1-مراحل خودکنترلی برای رسیدن به منبع کنترل درونی..........................................................52
2-4-2-پنج مهارت افزایش خود کنترلی...........................................................................................54
2-4-3-خود کنترلی و مراقبه............................................................................................................57
2-4-4-واگیر دار بودن توانایی خود کنترلی......................................................................................57
2-4-5-نقش و ضرورت خود کنترلی...............................................................................................59
2-4-6-خود کنترلی در سازمان.........................................................................................................59
2-4-7-ماهیت و هدف خود کنترلی.................................................................................................60
2-4-8-مرز بین کنترل و خود کنترلی...............................................................................................62
2-4-9-عواقب نداشتن کنترل بر خود...............................................................................................63
2-4-10-ریشه کنترل بر خود............................................................................................................64
2-4-11-مدل خود کنترلی تانجی.....................................................................................................66
2-5ادبیات و پیشینه تحقیق...............................................................................................................67
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1-مقدمه .......................................................................................................................................77
3-2-روش تحقیق ............................................................................................................................78
3-3-جامعه آماری.............................................................................................................................78
3-4-تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری....................................................................................79
3-5-روش جمعآوری اطلاعات.......................................................................................................80
3-6-ابزار جمع آوری اطلاعات........................................................................................................81
3-6-1-پرسشنامه بررسی رابطه هوش معنوی و خود کنترلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بهشهر.................................................................................................................................................81
3-6-1-1-پرسشنامه هوش معنوی دانشجویان دانشگاه پیام نور بهشهر............................................81
3-6-1-2-پرسشنامه خود کنترلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بهشهر..............................................82
3-6-3-مولفه های جمعیت شناختی.................................................................................................83
3-6-4-ابعاد پرسشنامه هوش معنوی دانشجویان دانشگاه پیام نور بهشهر........................................84
3-6-5-ابعاد پرسشنامه خود کنترلی دانشجویان دانشگاه پیام نور بهشهر..........................................84
3-6-6-روایی پرسشنامه...................................................................................................................85
3-6-6-1-اعتبار و روایی پرسشنامه هوش معنوی..........................................................................85
3-6-6-2-اعتبار و روایی پرسشنامه خودکنترلی..............................................................................85
3-6-7-پایایی آزمون.........................................................................................................................85
3-6-7-1-ضریب آلفای کرونباخ......................................................................................................86
3-6-8-روشهای تجزیه و تحلیلی...................................................................................................88
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه .......................................................................................................................................91
4-2-بررسی شاخص های جمعیت شناسی.......................................................................................91
4-3-شاخص جنسیت:......................................................................................................................92
4-4-شاخص تاهل...........................................................................................................................93
4-5-شاخص سن..............................................................................................................................94
4-6-آمار استنباطی ..........................................................................................................................95
4-7-یافته های مربوط به فرضیه اصلی تحقیق..................................................................................95
4-8-آزمون رگرسیون برای تحلیل فرضیه اصلی تحقیق ..................................................................96
4-9-یافته های مربوط به فرضیه اول فرعی تحقیق...........................................................................98
4-10-آزمون رگرسیون برای تحلیل فرضیه اول فرعی ....................................................................99
4-11-یافته های مربوط به فرضیه دوم فرعی تحقیق.....................................................................101
4-12- یافته های مربوط به فرضیه سوم فرعی تحقیق...................................................................103
4-13-آزمون رگرسیون برای تحلیل فرضیه سوم فرعی تحقیق......................................................104
4-14-یافته های مربوط به فرضیه چهارم فرعی تحقیق..................................................................106
4-15-آزمون رگرسیون برای تحلیل فرضیه جهارم فرعی...............................................................107
فصل پنجم
5-1-مقدمه .....................................................................................................................................111
5-2-نتایج آمار توصیفی..................................................................................................................111
5-3-تایج فرضیه اصلی تحقیق........................................................................................................112
5-4-نتایج فرضیه اول فرعی تحقیق................................................................................................114
5-5-نتایج فرضیه دوم فرعی تحقیق................................................................................................116
5-6-نتایج فرضیه سوم فرعی تحقیق...............................................................................................117
5-7-نتایج فرضیه چهارم فرعی تحقیق............................................................................................118
5-8-مقایسه نتایج این پژوهش با سایر تحقیقات............................................................................120
5-9-محدودیت های تحقیق...........................................................................................................121
5-10-پیشنهادها درراستای نتایج تحقیق.........................................................................................121
5-10-1-پیشنهادهای پژوهشی.......................................................................................................122
5-11-1-منابع فارسی.....................................................................................................................123
5-11-2-منابع لاتین.......................................................................................................................126
منبع:
آقاپیروز،علی( 1379 )؛خودکنترلی درمدیریت با نگرش به منابع اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهشکده حوزه و دانشگاه. صفحات 35-25
برجعلی،زهرا ( 1389 )؛بررسی رابطۀ بین مؤلفه های اصلی هوش معنوی و جهت گیری مذهبی با هویت شخصی دانشجویان دانشگاههای دولتی شهرتهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه الزهرا. صفحات 33-27
بهرامی خوندابی، فاطمه ( 1383 )؛ بررسی رابطۀ بین خودکنترلی وکیفیت زندگی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان، دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. صفحات 14-11
حسین چاری،مسعود، ملک، وحیدرضا، ذبیحی دان، سحر و کشتکاران،کتایون ( 1389 ). پیش بینی شادی براساس مؤلفه های هوش معنوی، خلاصه مقالات اولین همایش کشوری عوامل موثر بر سلامت اجتماعی، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران. صفحات 11-4.
رجائی،علیرضا ( 1388 ). "هوش معنوی: دیدگاهها وچالشها"،پژوهشنامه تربیتی، صفحات 92-90.
سالاری،فرامرزی،همایی، رضاوحسینی محمدسلطان ( 1388 ). بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی دانشجویان ، دوفصلنامه مطالعات اسلام و روانشناسی، سال سوم، شماره 5 صفحات 23-7
ساغروانی،سیما،غیور،سیدمرتضی ( 1388 ). معنویت، خودشکوفایی وهوش معنوی درمحیط کار، فصلنامه هنر، شماره 6، صفحات 31-21.
سهرابی، فرامرز ( 1387 ). مبانی هوش معنوی، فصلنامه سلامت روان، سال اول، شماره 1 ، صفحات 18-1
سیمیاریان،کوثر(1388).تأثیرآموزش خودکنترلی برسهل انگاری وخود تنظیمی تحصیلی نوجوانان دختر شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.صفحات 45-38
عزتی،ژولیا(1390).رابطۀ هوش معنوی با افسردگی وتأثیرمقابلۀ درمانگری بر هوش معنوی وافسردگی وراهبردهای مقابل های،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نورمرکزتهران.صفحات 24-18
غباری بناب، باقر، سلیمی، محمد،سلیمانی، لیلا ونوری، ثنا ( 1386 ). "هوش معنوی"، فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال .125- سوم،شماره 10 ،صفحه 147.
مطهری،مرتضی ( 1386 )؛انسان در قرآن،تهران،صدرا،چ بیست وششم. صفحات 116-107
مطهری،مرتضی ( 1387 )؛کلام،عرفان،حکمت عملی،جلد 2،تهران،صدرا. صفحات80-78
معلمی،صدیقه(1388)،بررسی رابطۀ ساده و چندگانۀ سلامت روان، هوش معنوی و افکارناکارامد دردانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه سیستان وبلوچستان. صفحات 43-35
نهج البلاغه.ترجمه محمد مهدی فولادوند( 1378)؛قم،مؤسسه تحقیقات ونشرمعارف اهل البیت (ع).صفحات 62-55
نوجوانان دختر شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
منابع لاتین :
Barrick, Murry R.; Laura Parks & Michael K. Mount (2005). “Self- Monitoring as Amoderator of the Relationships between Personality Traits and Performance”, Personality Psychology, Vol.58, P.745-765.
Blakely, Gerald L. (2003). “Are Chameleons Good Citizens? A Logitudinal Study of the Relationship between Slef-Monitoring and Organizational Citizenship”, Journal of Business and Psychology, Vol.18, No.2.
Bolger,R.Somech,A.(2004).Influnce of teacher empowerment on teachers organizationalcommitment, professional commitment and OCB in schools, Journal of teaching andteach education, 20, P.277-289.
Castro & Armario and Ruiz (2004). the influence of employee OCB customer loyalty,Journal of Service Industry Management, 15(1), P.27-53.
Cavanogh,G.F.(1999).spirituality for managers : context and critique, Journal oforganization change Management, 12( 3), P.186-199.
Cook, S. & Macaulay, S. (2005). Change management excellence, London and Sterling,Denis, L. M, Marsha, JB, Linda, M, L. (2006). Spiritual development of nursingstudent, Journal of nursing education, 45(9), P. 363-370.
Dipaola,M.Tarter,C, Hoy,W.K.(2005).Measuring OCB in schools. Journal of schoolDipaola,M.F. Hoy,W,K.(2005).organizational citizenship of faculty and achievement ofhigh school students. The High School Journal, 88, P.35-44.
Emmons, R.A. (1999). “Sprituality and Intelligence: Problems and Prospects”, The Internatinal Journal for Sychology of Religoin, P.640-675.
Gar dner, H. (1999). “Intelligence reframes: multiple intelligence for 21st century”.NewYork: Basic Books. P.151-172
Kjeldal, Sue-Ellen (2003). “Self-Monitoring and Consumer Behavior”, The Qualitative Report, Vol.8, Number 3, P.353-376.
King, D.B. (2007). “The Spritual Inteligence Project: Trent University”, Canada: www. Dbking/spiritual intelligence. P.64-67
king, D, B. (2008). Rethinking clams of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. Master of science dissertation, Trent university, Canada, Ontario.
Kumru, Asiye & Ross A. Thompson (2003). “Ego Identity Status and Monitoring Behavior in Adolescents”, Journal of Adolescent Research in Personality, 38, P.75-83.
Noble, K.D. (2000). “Spiritual Intelligence: A New Frame ofMind”, Advanced Development Journal. P.74-77
Tangney CC, Evans DA, Bienias JL, Clare Morris M. . (2004). “ Healthy eating index of black and white older adults”. Nutrition Research. P.108-117.
16) Zohar, D. & G. Drake (2000). “ON The Whole”, People Management, P.550.
Zohar, D. & I. Marshall (2000). SQ: Spiritual Intelligence, the Ultimate Intelligence, London, Bloomsbrg. P.341-345