فهرست:
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات... 2
1-مقدمه. 3
1-2- بیان مسئله. 6
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7
1-4- اهداف پژوهش.... 8
1-5- سؤالات تحقیق: 8
1-6- فرضیههای تحقیق: 9
1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش.... 9
فصل دوم: ادبیات پژوهش.... 11
2-1- سبک های شناختی.. 12
2-1- 1 - سبک های وابسته به زمینه و نابسته به زمینه: 13
2-1-2- سبک های تکانش و تاملی: 16
2-1-3 - سبک های یادگیری فلدر و سولمان. 16
1.فراگیرن فعال و فراگیران فکور. 16
2. فراگیران حس گرا و فراگیران شهودی.. 17
3. فراگیران بصری و فراگیران کلامی.. 17
4. فراگیران مرحله گرا و فراگیران کل گرا 17
2-1-4- سبک یادگیری فیس چر. 17
فراگیر گام به گام. 17
فراگیر شهودی.. 17
فراگیر یک حسی.. 18
فراگیر چند حسی.. 18
فراگیر تعاملی.. 18
فراگیر ساختار روشن.. 18
فراگیر انتخابی.. 19
2-1-5- سبکهای همگرا، واگرا، جذب کننده، و انطباق یابنده 19
تجربهی عینی.. 19
مشاهدهی تأملی.. 20
مفهومسازی انتزاعی.. 20
آزمایشگری فعال. 20
2-2- یادگیری خودتنظیمی.. 25
2-2-1- مولفه های خودتنظیمی.. 26
2-2-2- ویژگی های یادگیرنده خود تنظیم. 27
2-2-3- ریشه های خود تنظیمی و شکل گیری آن. 29
2-2-4- نظریه های خودتنظیمی.. 30
2-2-4-الف- نظریه های کنشگر. 31
2-2-4-ب- پدیدار شناسان و خودتنظیمی.. 31
2-2-4-ج- دیدگاههای پردازش اطلاعات درباره ی یادگیری خودتنظیم. 32
2-2-4-د- نظریه اراده گرایان. 33
2-2-4-و- تقسیم بندی مبتنی بر نظریه ویگوتسکی.. 33
2-2-4-ه نظریه شناختی- اجتماعی.. 34
2-3- پیشینه نظری دست برتری.. 37
2-4-پیشینه پژوهش.... 40
2-4-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 40
فصل سوم: روش اجرای پژوهش.... 49
مقدمه. 51
3-1- روش پژوهش.... 51
3-2- جامعه آماری.. 51
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 52
3-4- ابزارهای پژوهش... 52
3-6- شیوه ی اجرا و گردآوری داده ها: 57
3-7- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها: 57
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 58
مقدمه. 59
4-1- اطلاعات توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 59
4-2- شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی.. 63
4-3- فرضیههای پژوهش... 65
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 73
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 75
5-2- محدودیت های پژوهش... 77
5-3- پیشنهادها 77
منابع و مآخذ. 79
پیوست ها 85
چکیده انگلیسی.. 91
.
منبع:
منابع و مآخذ
- فهرست منابع فارسی
- الهی،طاهره.آزادفلاح،پرویز،رسول زاده ،طباطبائی،کاظم(1383).رابطه ی سبکهای یادگیری وابسته،نابسته به زمینه و پیشرفت در یادگیری زبان.مجله ی روان شناسی،جلد29 ،صص 37-22.
- امینی ، شهریار(1382). بررسی خودکارآمدی، خودتنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه دبیرستان رشته علوم تجربی شهرستان شهرکرد،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
- بیگی،انور،1388 . بررسی رابطه سبک های یادگیری شناختی کلب و ابزار وجود با خلاقیت پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
- تقوایی، ناصر(1382 ). مقایسه سبکهای یادگیری معلمان و دانش آموزان مراکزپیش دانشگاهی پسرانه رشته های علوم انسانی،علوم تجربی و ریاضی فیزیک شهرستان ورامین. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربت معلم.
- حکیمی، خداپناهی، حیدری،نشریه علوم رفتاری،دوره 5،شماره 1 ،تهران: بهار1390
- دلاور،علی،1381،احتمالات و آمار کاربردی،تهران: رشد.
- رحمانی شمس،حسن (1379 ). مقایسه تیپهای شخصیتی و سبکهای یادگیری مرد و زن چهار رشته تحصیلی پزشکی،فنی–مهندسی ، هنر و علوم انسانی دانشگاه. پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی.
- سرمد ،بازرگان ، حجازی(1386). روش تحقیق در علوم رفتاری ، تهران: آگاه.
- سیف،علی اکبر(1382). روانشناسی پرورشی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش).تهران. آگاه.
- صالح میرحسینی وحیده ، علی پور احمد ، مقایسه هوش کلامی و عملی و خرده مقیاس های آن بین چپ دست ها و راست دست ها ، فصلنامه روان شناسی تربیتی ، شماره 21 ، 1390.
- طلایی ، خداکرم (1379). بررسی رابطه بین باورهای معرفت شناختی ، خودگردانی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه دبیرستانهای شهر تبریز ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
- عربزاده،مهدی، بررسی رابطه بین یادگیری خودگردان و جهت گیری هدف با سبک مدیریتی کلاس در معلمان ضمن خدمت دانشگاه شهید رجائی تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- علی پور احمد ، صادقی زهره ، محمدبیکی علی ، مردانی زهرا ، باقریان رضا، آیا شخصیت افراد چپ دست ، راست برتر و دوسوتوان متفاوت است، تحقیقات علوم رفتاری، ویژه نامه طب رفتاری ،دوره 10 ، شماره 7.
- علی پور احمد،کلانتریان شهلا، بررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی ، مجله روان شناسی مدرسه ،بهار1391.
- غلامی،یارمحمد(1382). بررسی ارتباط بین جهت گیری هدف با یادگیری خودگردان در دانش آموزان دختر و پسر سال سوم متوسط شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه تربیت معلم.
- غیبی معصومه،عارفی محبوبه،بررسی رابطه سبکهای یادگیری و خودکارآمدی دانشجویان گروه های تحصیلی،فصلنامه روان شناسی کاربردی،سال6 ، شماره 1 (21) ، بهار 1391 .
- قاسمی،علی،1390،بررسی نقش تاکیدات هدفی والدین در خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
-کارشکی حسین،محسنی،نیکچهره(1390، انگیزش در یادگیری و آموزش(نظریه ها و کاربردها)،تهران : آوای نور.
-کدیور،پروین(1386). روانشناسی یادگیری ،تهران: سمت.
- نصر،احمد رضا، 1384، روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- نیکدل ، فریبرز ، بررسی و مقایسه خودتنظیمی یادگیری و سازگاری (عاطفی ، اجتماعی و آموزشی) دردانش آموزان کاربر اینترنت و دانش آموزان غیرکاربر دبیرستان های پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی 1385-1384.
- یزدی،سیده منور،1388،بررسی و مقایسه شیوه های و سبکهای یادگیری دانشجویان دانشکده های مختلف دانشگاه الزهراء ، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی دانشگاه الزهراء،دوره 5،شماره 2.
- یوسفی ، نوریه ،1391، بررسی رابطه سبک های یادگیری و باورهای خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی ، نشریه پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی
- فهرست منابع انگلیسی
Reference
- Cardwell,M.(2003).Complete A-Z psychologyhand book (3rd ed.).london: Hodder and Slottghoton.
- Chularut,Pasana, and Debacker, teresak.(2003). The inflance of concept mapping on achievement, self – regulation and self – efficacy in student of English as a second language, contemporaty Educational psychology, 29.(248-263).
- Gallagher, L.S & Janet, R. (2009). Nursing student perceptions of learning style,s in online learning.Volume 32, Issue 1-2,April-June 2009.
- Greenberg, A.(2009). a Analysis of preferred learning styles, as they affect adult learners in the synchronous online environment.May 2, 2009.
- Harrington, A. (2009). The brain and the behavioral sciences. In The Cambidg History of Scince. 6.504-523.
- Hiser,E., & Kobayachi, J.(2003). Hemisphere lateralization differences. A cross – cultural study of Japanese and American students in Japan. Journal of Asian Pacfic. 13(2). 197-229.
- Kalpana , v., & Mirdula, K. (2009).Styles learning and thinking. Journal of the Indian Academy of Applied psychology.33,(1)111-118.
- Klinger,B.G.(2003). The relationship between learing styles of adult learners enrolled in online courses at pace university and success and satisfaction with onlionlearning.doctoral dissertation. Walden university,New York, 2003.
- Lamberski,R.(2002).Kolb learing style inventory. Available at http://www.coe.iup.edu/rjl/instruction/cmI/self interpretation/Kolb.htm.
- LUCK, SUET Chink.Apr (1998). The relationship between cognitive style and accdemicachivments. British Journal of educational technology.
- Lynch, Rhchard&Dembo, Myron(2004). The relationship between self-regulation and online learning in a blended learning context, internation Review of Research in open and distance learning, August, 2004.
- Paris,Scott&Winogaradpeter. (2003) the role of self – regulation learning in contextual teaching : principal and practice for teacher preparation , office of educational research and improvement, Washington Dc.
- Rice,P.F.(1998).Human development (3re ed.). New Jersey : prentice Hall.
- Zimmerman ,B.J.& Martinez-Popns.M.. (1986). Development of a structed interview for assessing students use of self – regulated learning strategies. American Educatonal Research Journal,23,614-628.(2009).
- Zimmerman ,B.J.& Martinez-Popns.M.. (1988).Construct validation of strategy model of student self - regulated learning.
-Annett, M. (1985). Left, right: Hand and brain. London: Erlbaum.
-Bailey,L.M&Mckeever, W .F .(2004). A large-scale of handedness and pregnancy/birth risk events : Implications for genetic theories of handedness. Journal of laterality,9(2),175-188.
-Bakan,P.(1971). Handedness and birth order. Journal of Nature,229,195
-Benbow, C. P. (1986).Physiological correlates of extreme intellectual precocity.Neuropsychologia,24, 719-725.
-Bishop, D.V .M. (1984). Using non-preferred hand skill to identify pathological left-handedness in an unselected population. Developmental Medicine and Child Neurology, 26, 214-226.
-Boekaaerts.M(2002) bringing about change in classroom: strengths and weaknesses of the self-regulated learning approach , learning and instruction,N,12,589-604.
-cano-Garcia,F.,&Hughhes ,E.H.(2000). Learning and thinking style.educational Psychology, vol.20,No.4,pp.413-430.
-Cardwelll, M. (2003). Complete A-Z psychologyhand book (3rded.). London: Hodder and Slottghoton.
-Chapman LJ, Chapman Jp .the measurement of handedness. Brain Cogn. 1987; 6:175-83
Journal of Educational Psychology,80,284-290.
-Leblance,Gess&Bearision,David (2004). Teaching and learing as a bi-directional activity : investigation dyadic interaction between child teachers and cild learners, Cognitive development.
-Levin, Daniel M. et al.(2004).How does a teacher scuffold in student self-regulated learning during a collaborative seince inquiry investigation in Genscope, paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Assocation, sendiego, (April),12-16.
-Rice,P . F . (1998). Human development (3rded.). New Jersey : Prentice Hall.
-Sggleton, J. P., Kentridge, R.W., & Good, J. M. M. (1994). Handedness and musical ability: A study of professional orchestral player, composers, and choir members. Psychology of music,22,148-156.