فهرست:
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول.. 2
کلیات پژوهش... 2
1-1مقدمه. 3
1-2بیان مسئله. 4
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 7
1-4 اهداف پژوهش... 9
1-4-1 هدف اصلی.. 9
1-4-2اهداف فرعی.. 9
1-5 فرضیه های پژوهش... 10
1-5-1 فرضیه اصلی.. 10
1-5-2فرضیه های فرعی.. 10
1-6 تعاریف متغیر ها 10
1-6-1 تعاریف مفهومی متغیر ها 10
1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 11
فصل دوم. 12
مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش... 12
2-1 شیوه های فرزند پروری.. 13
2-1-1 تعاریف شیوه های فرزند پروری.. 13
2-1-2 نظریه ها و دیدگاههایی درباره شیوه های فرزند پروری 14
2-1-2-1 نظریه بامریند. 14
2-1-2-2 الگوی شفر. 17
2-1-2-3 دیدگاه السون. 18
2-1-2-3 نظریه اریکسون. 20
2-1-2-4 الگوی زیگلمن.. 21
2-1-3 نگرش های فرزندپروری.. 24
2-1-4 مزایای سبک فرزند پروری اقتدارانه. 25
2-1-5 تاثیر شیوه های فرزندپروری مقتدارنه بر شایستگی فرزندان 27
2-1-6 طبقه اجتماعی و سبک فرزندپروری.. 28
2-1-7 فرهنگ و فرزندپروری.. 29
2-2 سبک های تفکر. 30
2-2-1 تعریف تفکر و سبک های تفکر. 30
2-2-2 انواع سبک های تفکر. 32
2-2-3 تفکر از دیدگاه جان دیویی.. 36
2-2-4 تفکر از دیدگاه گیلفورد. 37
2-2-5 مراحل تفکر منطقی در مواجهه با مشکلات.. 38
2-2-6 سبک های تفکر از دید استرنبرگ.. 39
2-2-7 رابطه هوش و تفکر. 40
2-2-8 عوامل بستر ساز تفکر. 42
2-3 سبک های حل مسئله. 43
2-3-1 تعاریف و مفاهیم سبک های حل مسئله. 43
2-3-2 دیدگاه نزو در رابطه با حل مسئله. 46
2-3-3 دیدگاه دزوریلا و گلدفرید در رابطه با حل مسئله. 47
2-3-4 دیدگاه بدل و لناکس در رابطه با حل مسئله. 47
2-3-5 فرآیند حل مسئله. 49
2-3-6 نظریه های حل مسئله. 53
2-4 پیشینه پژوهش های انجام گرفته. 56
2-4-1 پیشینه پژوهش های انجام گرفته در داخل کشور. 56
2-4-2 پیشینه پژوهش های انجام گرفته در خارج کشور. 57
فصل سوم. 59
روش پژوهش... 59
3-1 طرح پژوهش... 60
3-2 طبقه بندی متغیرها 60
3-3 جامعه آماری پژوهش... 60
3-4 نمونه آماری پژوهش و روش نمونه گیری.. 60
3-5 ابزار پژوهش... 61
3-5-1پرسش نامه شیوه های فرزند پروری.. 61
3-5-2 پرسش نامه سبک های تفکر. 61
3-5-3پرسش نامه سبک های حل مسئله. 62
3-6روش اجرا 62
3-7 روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها 63
فصل چهارم. 64
تجزیه و تحلیل داده ها 64
الف) یافته های توصیفی.. 65
4-1- فراوانی و درصد سبک های فرزندپروری والدین.. 65
4-2- میانگین و انحراف معیار نمره سبک های فرزندپروری 66
4-3- میانگین و انحراف معیار نمره سبک های تفکر. 66
4-4- میانگین و انحراف معیار نمره سبک های حل مسئله. 67
ب) یافته های استنباطی.. 67
4-5- ضریب همبستگی پیرسون بین سبک های تفکر و سبک های فرزندپروری 68
4-6- ضریب همبستگی پیرسون بین شیوه های حل مسئله و سبک های تفکر 69
4-7- ضریب همبستگی پیرسون بین شیوه های حل مسئله و سبک های فرزند پروری 70
فصل پنجم. 72
بحث و نتیجه گیری.. 72
5-1 تفسیر نتایج.. 73
5-2 نتیجه گیری کلی.. 78
5-3 محدودیت ها 78
5-4 پیشنهادات.. 78
5-4- 1 پیشنهادهای پژوهشی.. 78
5-4-2 پیشنهاد های کاربردی.. 79
منابع فارسی.. 80
منابع لاتین.. 86
منبع:
منابع فارسی
احدی،جمال؛ خویینی،زهرا؛ کریمی،علی اکبر؛ دلاور،سعید و زری باف، احمد.(1390).مقایسه انواع سبک های تفکر با میزان یادگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان دانشجویان دختر و پسر مدارس فنی حرفه ای شهرستان تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور تهران.
اسفندیاری، علی. (1388). بررسی و مقایسه شیوه های فرزند پروری مادران مبتلا به اختلالات رفتاری و مادران کودکان بهنجار و تأثیر آن بر اختلالات رفتاری فرزندان، پایان نامه کارشناسی ارشد، انیستیتو روان پزشکی ایران، فصلنامه علوم روانشناسی ، سال دوم، شماره 3، 26-19.
اسماعیل پورحسامی، فاطمه(1388). روابط والدین و فرزند و نقش آن درشکل گیری هویت، مجله تربیت، ماهنامه پرورشی وزارت آموزش وپرورش، انتشارات معاونت آموزشی، شماره 8 .
امامیپور، سوزان و سیف ، علی اکبر. ( 1382). بررسی تحولی سبک های تفکر در دانش آموزان و رابطه آن ها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ، فصلنامه نوآوری های آموزشی ، تهران .
آزادی، شهدخت. (1389). بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری والدین با کمرویی دختران شهرستان نورآباد سال تحصیلی 82-81 ، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهراء.
بخشی،احمد.(1387). رابطه باورهای خودکارآمدی و سبک های حل مسئله در دانشجویان ،مجله روانشناسی سال دهم،شماره 32، ص 35-56.
برهمند، اوشا(1389). بررسی رابطه بین مزاج، سبک فرزندپروری و مشکلات رفتاری میان کودکان پیش دبستانی درشهر تبریز، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی
پور فرج عمران ، مجید (1387). بررسی رابطه بین خلاقیت ، هوش هیجانی و سبک های تفکر . اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و مدیریت نوآوری در ایران .
پوراحمدی، رضا و مهرابی، مریم .(1388). بررسی اثر کوتاه مدت آموزش برنامه ی فرزندپروری مثبت بر تغییر شیوه های فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای ، فصلنامه خانواده پژوهی ، سال دوم، شماره 8، 23-16.
جهانشاهی، ناهید،ابراهیمی قوام،صغری.(1386). بررسی تطبیقی رابطه بین سبک تفکر با سن، جنسیت،رشته تحصیلی و میزان تحصیلات و شیوه های فرزند پروری والدین معلمان مقاطع سه گانه ابتدایی،راهنمایی، متوسطه، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی دوره ی چهارم، شماره 2،پاییز 86.
حسینی نسب، علیرضا. (1387). بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانش آموزان، مطالعات تربیتی و روان شناسی ، سال دوم، شماره 37 ، 7-2.
حسینیان،اکبر،پورشهریاری ،رضا و کلانتری، قاسم.(1387). سبک های فرزند پروری، چاپ دوم، تهران: نشر و پژوهش دادار.
حمیدی زاده،محمد رضا.(1382). بررسی رفتار وسازه سبک های حل مسئله نیروی انسانی دانش گرا .مجله مدیریت و توسعه.6و61،15_25.
رحمانی، فرناز . (1387). ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان مشکلات رفتاری دانش آموزان، مقاله پژوهشی، مهر
رضایی، محمد. (1389). بررسی رابطه بین شیوههای فرزند پروری مادران با بلوغ اجتماعی دانش آموزان مدارس راهنمائی منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 76-75، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
رضایی،خدادخواه.(1388). بررسی تحلیلی سبک های تفکر و عملکرد مدیران مدارس متوسطه . شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز.
رضوی، ع ؛ شیری ، ا . ع. (1384). بررسی تطبیقی رابطه بین سبک های تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان ، فصلنامه نوآوری های آموزشی شمارهی 12 ، تهران .
زارع ، حسین ؛ آخوندی ، نیلا و اعراب شیبانی ، خدیجه ( 1390 ). رابطهی سبک های تفکر با خلاقیت دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور ، اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت ، تهران.
زارعان، معین و بخشی پور رودسری،حسین.(1386).بررسی رابطه سبک های فرزند پروری با سبک های حل مسئله در دانش آموزان مقطع متوسطه،مجله روانشناسی ،شماره 34.
زارعان،مصطفی،اسدالله پور،امین و بخشی رودسری،عباس.(1386). رابطه هوش هیجانی و سبک های حل مسئله با سلامت عمومی. مجله روانپزشکی بالینی ایران.13و2،166_172..
سروقد،اکرم، رضایی،عبدالله و معصومی،احمد.(1389).پیش بینی خلاقیت از سبک های تفکر در دانشجویان ،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور تهران.
سروقد،سیروس ودیانت،عارفه سادات.(1388).مقایسه سبک های یادگیری و شیوه های حل مسئله دانشجویان دختر و پسر گرایش های علوم انسانی ،علوم پایه و فنی مهندسی .فصل نامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی .2و4،77_92.
سلطانی امرآبادی ، مرضیه (1381). بررسی رابطه بین خلاقیت وسبک های تفکر و شیوه های مقابله با استرس در دانش آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد . فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور تهران .
سلگی، زهرا (1390). بررسی رابطه بین سبک های تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت .
شریفی درآمدی ،پرویز.(1384).تاثیر آموزش سبک حل مسئله به میزان عزت نفس دانش آموزان دارای مشکلات رفتاری .فصل نامه ی نوآوری های آموزشی.14و4،38_62.
شکری ، امید؛ کدیور ، پروین؛ فرزاد ، ولی الله و دانشورپور ، زهره .( 1387). رابطه ی سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان . فصلنامه تازه های علوم شناختی ، شمارهی 30، تهران .
صادق خانی، اسدالله. (1391). مقایسه شیوه های فرزندپروری مادران دانش آموز پسر 7 تا 9 سال دوره ی ابتدایی با اختلال یادگیری، فصلنامه افراد استثنایی ، سال سوم ، شماره 6 ، 23-12.
صدری، سید جلال . (1392). مقایسه شیوههای فرزندپروری و کارکرد خانواده در خانوادههای بدسرپرست دارای اختلالات رفتاری و عادی، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره 7، شماره 2.
فرضی ، مرجان. (1391).مقایسه شیوههای فرزند پروری مادران کودکان دارای اختلال های افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و عملی با مادران کودکان عادی، مقاله پژوهشی در حیطه کودکان استثنائی، شماره 4و3.
فطین حور، شهاب. (1391).بررسی رابطه اختلالات رفتاری با شیوههای فرزندپروری مادران در بین دانش آموزان پسرکلاسهای چهارم و پنجم ابتدائی شهر اردبیل در سال تحصیلی 75-74،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی،دانشگاه تربیت معلم.
قلتاش ،عباس ،صالحی ،مسلم و خادم کشاورز ،مریم.(1388). بررسی سبک های حل مسئله وترس از ابراز وجود در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری.فصل نامه روانشناسان ایرانی.3و1،44-68.
لیل آبادی، لیدا .(1392).بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و شیوههای فرزندپروری مادران عادی و مبتلا به اختلال سلوکی در مدارس ابتدائی، فصلنامه رهیافتی نو در روانشناسی، سال دوم، شماره 3. 26-15.
محرابی، شهربان . (1389). مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزندپروری والدین در دبیرستان های شهرستان جیرفت ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه .
محمدی ،نورالله و حاجی علیزاده ،کبری.(1387).بررسی سبک های حل مسئله و ترس از ابراز وجود در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری .فصل نامه روانشناسان ایرانی .3و3،42_50
محمدی،فریده.(1377).بررسی شیوه حل مسئله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه فردوسی مشهد.
محمدی،محمد و حاجی علیزاده،عرفان.(1387).بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی ،مسند مهارگذاری با موفقیت تحصیلی ،مجله روانشناسی شماره 31 ،ص 44-47.
محمودی ،علی و واحدی ،حسین.(1386).بررسی ارتباط ویژگی های شخصیتی و سبک های حل مسئله در زندانیان مجرم. دوماهنامه ی علمی پژوهشی شاهد.16و34،61-69.
مهرافروز، حجت الله. (1390). بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوههای فرزندپروری مادر (اقتدار، منطقی، استبدادی، آزادگذاری)، مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
ناطقیان، سارا ( 1387) پبینی خلاقیت از سبک های تفکر در دانشجویان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان 10-
هیبتی،علیرضا.(1381). بررسی تطبیقی رابطه بین سبک های فرزند پروری و رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان.تازه های علوم شناختی،سال 8،شماره 2، 44-52.
هیبتی،علیرضا.(1381). بررسی تطبیقی رابطه بین سبک های فرزند پروری و رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان.تازه های علوم شناختی،سال 8،شماره 2، 44-52.
یوسفی، آیت الله. (1389). رابطه شیوههای فرزند پروری با مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان ابتدائی شهر اسفراین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
منابع لاتین
Anagold A, Costello E, Erkanli A.(2013). Comorbidity. J Child Psychol Psychiatry; 40: 57-97
Barbara M, Richard R, Julie M, Robert G, Haward M. (2014).Conduct disorder and oppositional defiant disorder in national sample: Developmental epidemiology. J Child Psychol Psychiatry; 45: 609-21
Baumrind, D. (2002). Parenting styles and adolescent development. In J. Brooks-Gunn, R.M.Lerner, & A. C.2:1-26.
Bedell,J.r.&Lennoxe,s.s.(2012).Hand book for Communication and Problem_solving Skills Treaning.Pubication series of the department of pasychiatry
Bradly SJ.(2013). Affect regulation and the development of psychology. New York: Guildford;: 361-91.
Burt SA, Krueger RF.(2011). Parent-child conflict and the co-morbidity among childhood externalizing disorder. J Gen Psychiatry; 60: 505-13.
Burt, K. G. (2005). Analyzing of the factors involved in technological problem- solving in a college technology education classroom. North Carolina State University.
Burton, J.(2003). thinking styles and Accessing information on the World wide web, bangor, university college of North wales , Avaialable.
Cassidy ,K & Long B. (1996). Gifts Differing: Understanding Personality type. Palo Alto: Davis-Black Publishing.
Cassidy,T.&Long,G.(2009).problem solving style ,stress and psychological illness:Development of a multifactorial.British Journal of clinical psychology.35,256_277.
Costin J, Lichte C, Smith AH, Vance A, Luk E.(2012). Parent group treatments for children with oppositional defiant disorder. AeJAMH; 3: 12-23
Dias, L. (2005). Thinking styles and academic achievement among Hong Kong students. Educational research Gornal, 13(1), 4-62.
Diaz, Y. (2005). Association between parenting and child behavior problems among Latino mothers and children. Unpublished Master Thesis, University of Maryland, Maryland. Disabilities. The Internet Journal of Mental Health, 1(2), 48-61.
Durizalla,I.T.&Sheedy,F.C.(2011).The relation between social problem _solving ability and subsequent level of academic competence in college students, Journal of personality and social psychology .Vol,19.563_587.
Dzurilla ,I,T.& change .F.(2009).The relation between social problem solving and coping . Cognitive therapy and Research.Vol ,19.563_587.
Dzurilla,I,T.&Goldfried,M. R .(2008).Problem_solving and behavior modification .Journal of abnormal psychology .Vol,78,107_270.
Dzurilla,T.J&Nezue ,A.M.(2007).Social Problem Solving in Adults.In :P.C.KendalyEditor.Advances in cognitive.Behavioral research and therapy (Vol, 1,P.P.207_274),New York Acodemic.
Gardunio,e.L.H.(2009).The influence of cooperative problem solving on Gender difference in achoivement ,self –efficacy ,and attiude toward mathematic in gifedstudents.Gifted Child Quarterly,45.250-268.
Glasgow, K (2009). Parenting style, adolescent`s attributions and educational outcomes in nine heterogeneous high schools. Journal of Child Development. Vol.68 (3), 507-529.
Hanson ,K.M.,Mintz,L.B.(2014).psychological lealth and problem solving .self apprasical on order odults. Jurnal of counseling ,Psychology.44,433-442.
Hers, E& Gone .H. (2012). The influence of cooperative problem solving on Gender differences in achievement, self-efficacy, and attitudes toward mathematics in gifted students. Gifted Child Quarterly, 45, 250-268.
Hoga ,D. (2012). Social Problem _Solving deficts dependency and depetssive symptom Cognitive Therapy and Resarch .Vol,19,147_158.
Holstein T.(2014). Rigidity in parent-child interaction early childhood. J Abnorm Child Psychol; 32(4): 595-607.
Ivanoff,A.Smyth,I,N.Grochowski,S.Long,I,S.&Kelin,E.k.(2009).Problem_Solving and suicidality among prison imates,Another look at state Versus traite.Jurnal of personality and Social Psychology.Vol,6,970-973.
Kagan J, Conger JH, Mussen PH.(2013). [Child development and personality]. Tehran: Mad. 3:325-350.
Kant,G.L.Dzurilla,T.J.Maydeu-Olivavs,A.(2010). Social problem _solving as a mediator of stress _related depression and anxiety in middle_ aged and elderly community residents .Cognitive Therapy and Research.Vol,27,73_96.
keras , Kelly (2012). From Sternberg, a new take on what makes kidsTufts – worthy.Tufts Daily, November.
Largo_Wight,E.(2014).Gender differences in problem solving abilities:Implication for health promotion.Department of Health Education &Behavior,University of Florida.,F .L .Groom 5,Stadium aroad,Gainesville,E.L ,326,392_0583.
lobart, Y. S. & Chann. L. (2014). The Relationship among creative, critical Thinking and Thinking Style in Taiwan ltinght School Students. Journal of instructional Psychology
Lumbe, J. (2013). thinking styles and Accessing information on the World wide web, Bangor, university college of North Wales , Available.
Mash EJ, Barkley RA. Child psychopathology.(2012). 1st ed. New York: Guildford;: 108-48.
Petersen, K. (2010), The encyclopedia on adolescence New York: Garland Publishing. International Congress on Culture and Religious Thought; 3: 746-758.
Reinhold, Zig_Zag.(2008). Problem Solving Madel .http://www .personalitypathways.com/article /problem solve.html.
Sanders MR. (2012).Triple p-positive parenting program: A population approach to promoting competent parenting. AeJAMH; 2(3): 1-17.
Sternberg, R. J(2002). Mental self Government: A Theory of Intellectual styles and their development, human development, 31, 197 – 224. 21-
Sternberg, R. J.(2005). Mental self Government: A Theory of Intellectual styles and their development, human development
Sternberg, R.J. 8 Grigorenko, E.L.(2002): Teaching for successful intelligence. Arlington Heights, I.L: skylight.
Sternberg, R.J.(2003). A three facet model of creativity in R.J.Sternberg(ED).The nature ofCreativity Cambridge: Cambridge University Press.
Sternberg,r.j.(2009). Thinking styles. network. comb ridge university press.
Sternberg. R. Wagner, R. K (2005) Thinking styles Inventory. Yale University Unpublished test.
Tullet, A.D.(2011).the thinking style of the managers of multiple projects:Imiplications for problem solving when managing change .International Jurnal of Project Management .14(5):281_287.
Vertly, E. and Eyvinson, A.(1987). The stress process, self-efficacy expectations, and psychological health. perssonalihy and Individual Differences, 37, 1033-1043.
Vilder , C & watt. M. (2002). Applying psychological type and "gifts differing" to organizational change. Journal of Organizational Change Management 15 (5): 502-511.
Zhang ,l. (2014( Revisiting the predictive power of thinking styles for Academic performance . The Journal of psychology Interdisciplinary and Applied . 132 , 4 July 2004
Zhang, L. F. (2001). Relationship between thinking styles inventory and process Question. Personality and individual. Differences.21.840-850.
Zhang. Li – Fang. (2012). Thinking Styles and big Five Personality traits revisited Journal Elsevier Personality and individual difference 40.
Zhang. Li – Fang. (2013). Thinking Styles and modes of Thinking: implications for education and research Journal of Psychol 2002 May 136