فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1مقدمه. 12
1-2بیان مسئله. 14
1-3اهداف پژوهش : 17
1-4سوالات پژوهش... 18
1-5فرضیه های پژوهش : 19
1-6اهمیت و ضرورت پژوهش : 20
1-7تعریف نظری و عملی مفاهیم : 21
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1تعریف یادگیری.. 24
2-1-1تعریف سبک... 26
2-1-2تعریف سبک شناختی.. 27
2-1-3سبک های یادگیری از نظر کلب: 27
2-1-3-1سبک یادگیری واگرا 28
2-1-3-2سبک یادگیری جذب کننده 28
2-1-3-3سبک یادگیری همگرا 29
2-1-3-4سبک یادگیری انطباق یابنده 29
2-1-4-انواع سبکهای شناختی.. 30
2-1-4-1مقاومت در برابر انعطاف پذیری.. 30
2-1-4-2متعارف بودن در برابر فردیت... 30
2-1-4-3سبک های مفهوم سازی.. 30
2-1-4-4سبک های بخش بخش سازی.. 30
2-1-4-5واگرایی در مقابل همگرایی.. 31
2-1-4-6جذب کننده در برابر انطباق یابنده 31
2-1-4-7پردازش کننده کلامی در برابر دیداری.. 31
2-1-4-8سبک شناختی تکانشی در مقابل تاملی.. 31
2-1-4-9سبکهای پیچیدگی شناختی در برابر سادگی شناختی.. 32
2-1-4-10سبکهای شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه. 32
2-2تعریف اهمال کاری.. 34
2-2-1انواع اهمال کاران و مراتب آن. 36
2-2-2ویژگی های اهمال کار : 37
2-2-3آثار اهمال کاری : 37
2-2-4پیامدهای اهمال کاری : 38
2-2-5بررسی علل اساسی اهمال کاری.. 38
2-2-6آسیب های اهمال کاری مربوط به محیط.. 39
2-2-7درمان اهمال کاری.. 43
2-3تعریف رضامندی.. 45
2-4پیشینه داخلی و خارجی پژوهش... 47
فصل سوم: روش تحقیق
3-2.روش تحقیق.. 53
3-3.قلمرو تحقیق: 54
3-3-1.قلمرو زمانی : 54
3-3-2.قلمرو مکانی: 54
3-3-3.قلمرو موضوعی: 54
3-4. جامعه آماری و نمونه آماری و روش نمونه گیری: 54
3-5.روشهای جمع آوری داده ها: 55
3-6.روش تجزیه و تحلیل داده ها: 57
3-7. روایی و پایایی پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی.. 57
3-8.روایی و پایایی پرسشنامه سبک شناختی.. 59
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-2.بررسی مشخصات فردی دانش آموزان: 63
4-2-1. بررسی تحصیلات پدر افراد نمونه 63
جدول1-4:بررسی افراد گروه نمونه بر اساس تحصیلات پدر 63
نمودار4-1:نمودار دایره ای بررسی افراد نمونه بر اساس تحصیلات پدر : 63
4-2-2. بررسی تحصیلات مادر افراد نمونه 64
جدول4-2:بررسی افراد گروه نمونه بر اساس تحصیلات مادر: 64
نمودار4-2:نمودار دایره ای بررسی افراد نمونه بر اساس تحصیلات مادر : 64
4-2-3. بررسی وضعیت اقتصادی خانواده افراد نمونه: 65
جدول 4-3:بررسی افراد گروه نمونه بر اساس اقتصاد خانواده: 65
نمودار4-3:نمودار دایره ای بررسی افراد نمونه بر اساس اقتصادی خانواده : 65
جدول 4-4:آمار توصیفی متغیرهای پژوهش... 66
جدول 4-5:بررسی وضعیت نرمال بودن. 66
ب)بررسی فرضیه های پژوهش: 67
فرضیه اصلی پژوهش: 67
جدول 4-6 : جدول مقایسه ای بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده ونوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان. 67
فرضیه جزئی اول : 68
جدول4-7: جدول مقایسه ای بین سبک شناختی نوگریز و یا پذیرنده با تأخیر رضا مندی تحصیلی در دانش آموزان 68
فرضیه جزئی دوم: 69
جدول4-8:جدول مقایسه ای بین سبک شناختی نوگریز یا پذیرنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان 69
فرضیه جزئی سوم: 70
جدول4-9:جدول مقایسه ای بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با تأخیر رضامندی تحصیلی دانش آموزان. 70
فرضیه جزئی چهارم : 71
جدول 4-10- جدول مقایسه ای بین سبک شناختی نوگرا یا پژوهنده با اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان 71
فصل پنجم:بحث ونتیجه گیری
5-2-1- نتایج مشخصات فردی گروه نمونه: 75
5-2-3- نتایج بررسی فرضیه های پژوهش : 75
الف )بررسی فرضیه اصلی پژوهش: 75
ب)بررسی فرضیه های جزئی پژوهش : 76
5-4-محدودیت های پژوهش: 79
5-5- پیشنهادهای پژوهش: 81
پشنهادات مبتنی بر پژوهش: 81
پیشنهادات برای تحقیقات آتی: 82
منابع. 83
ضمائم: 88
پرسشنامه رضامندی تحصیلی.. 88
پرشسنامه اهمالکاری تحصیلی.. 90
پرسشنامه سبک شناختی.. 91
منبع:
منابع
اسدزاده ،حسن(1391) . سبکشناختی، هیجان تحصیلی و عملکرد درسی در دانشجویان؛فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی.
سیف، علی اکبر ( 1380). مقایسه سبکها ی یادگیری (وابسته به زمینه و نابسته به زمینه ) دانش آموزان و دانشجویان گروه ها ی علوم انسا نی و ریاضی مدارس و دانشگاه های شهر تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت،4، 80-59.
نامیان ،سارا؛ حسینچاری ،مسعود(1390). تبیین اهمال کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هسته کنترل.
نصرآبادی، حسنعلی بختیار؛ موسوی، ستاره ، کاوه فارسان، ذبیح الله (1391). نقش نگرش تفکر انتقادی و سبک های شناختی یادگیری در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/ تیر1391.
سلیمان نژاد، اکبر ؛ حسینی نسب، سیدداوود (1391). تاثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبکهای شناختی دانش آموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی. مجله ی مطالعات آموزش و یادگیری دوره چهارم، شماره دوم، پاییز و زمستان 1391. پیاپی 2/63.
ادراکی، میترا؛ رامبد، معصومه ؛ عبدلی، روح اله (1390). ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/ بهار1390.
آمدى، ناصح الدین ابوالفتح عبدالواحد بن محمد. غررالحکم و درر الکلم ، ترجمه و تحقیق سید هاشم رسولى محلاتى. قم. دفتر نشر فرهنگ اسلامى. 1380. چ3.
عمادالدین ابی جعفر محمد ابن ابی القاسم، الطبری، بشاره المصطفی لشیعه المرتضی، قم: مؤسسه النشرالاسلامی، 1420، ص 342، ح 36.
آلیس آلبرت و ویلیام جیمزنال، روانشناسى اهمالکارى، ترجمه محمدعلى فرجاد، تهران، مؤسسه امید، 1385ص 19.
نهج البلاغه، کلمات قصار، ترجمه سید جعفر شهیدى، انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، 1380، چ 18، ش 175، ص 392.
بلس،ادوانس/ روش جدید گام به گام درکاهش تاخیرها.روانشناسی تنبلی.ترجمه مهدی قراچه داغی .1374.انتشارات یاسمن.
اردبیلی،مرتضی.1376.عوامل موفقیت در تحصیل برای دانش آموزان دوره های راهنمایی ودبیرستانی.نشرمدرسه.
جعفری،علی .1381.روشهای موفقیت تحصیلی.نشراجتماع.
گنجی ،حمزه.1374.روانشناسی عمومی.نشر دانا.
حسینی، ف. و خیر، م. ( 1388 ). پیشبینی تعلل ورزی رفتاری و تصمیمگیری با توجه به باورهای فراشناختی در دانشجویان . مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران
Ayduk, O., Mendoza-Denton, R., Mischel, W., Downey, G., Peake, P. K., and Rodriguez, M. (2000). Regulating the interpersonal self: Strategic self-regulation for coping with rejectionsensitivity. J. Pers. Soc. Psychol. 79(5): 776–792.
Ayduk, O., Rodrı´guez, M. L., Mischel, W., Shoda, Y., & Wright, J. (2007). Verbal intelligence and self-regulatory competencies: Joint predictors of boys’ aggression. Journal of Research in Personality, 14(2), 374– 388.
Bembenutty, H. (2009). Academic delay of gratification, self-regulation of learning,gender differences, and expectancy-value. Personality and IndividualDifferences, 46, 347-352.
Bembenutty, H. (2007). Self-regulation of learning and academic delay ofgratification: Gender and ethnic differences among college students. Journal ofAdvanced Academics, 18(4), 586–616.
Bembenutty, H. (2010). Academic delay of gratification, self-efficacy, and timemanagement among academically unprepared college students.Psychological Reports, 104,613-623.
Bembenutty, H., &Karabenick, S. A. (2003). Academic delay ofgratification, future goals, and self-regulated learning. Paperpresented at theAnnual Meeting of the American EducationalResearch Association,Chicago, IL, and April 21–25.
Winters, F., Azevedo, R., & Levin, D. (2004). How do high school students regulate their learning when using a computer-based environment to collaboratively engage in inquiry? Presented at the annual conference of the American Educational Research Association, San Diego, CA (April 12-16, 2004).
Bembenutty, H., &Karabenick, S. A. (1998). Academic delayofgratification.Learning and Individual Differences, 10(4), 329-346.Bembenutty, H. (2008). Academic delay of gratification and expectancyvalue. Personality and Individual Differences, 44(1), 193–202.
Bembenutty, H. (1999). Sustaining motivation and academic goals: The roleof academicdelay of gratification. Learning and Individual Differences, 11(3), 233–257.
Bembenutty, H. (2011). Homework completion: The role of self-efficacy, delay ofgratification, and self-Regulatory processes.The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 6(1), 1-20.
Bembenutty, H., & Chen, P. P. (2005). Self-efficacy and delay of gratification .Academic Exchange Quarterly, 9, 78–86.
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modelling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Duncan, T., &McKeachie, W. (2005). The making of the motivated strategies forlearning questionnaire. Educational Psychologist, 40(2), 117–128.
King,R. B., & Du, H. (2011).All Good Things Come to Those Who Wait: Validating the Chinese Versionof the Academic Delay of Gratification Scale (ADOGS).The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 7, 64-79
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, (133), 65-94.
Spada, M.; Hiou, K. & Nikčević, A.V. (2006). Metacognitions, Emotions, and Procrastination. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Uarterly, 20(3), 319-323.
Dececco, J. p., & Crawford, W. R. (2006), The psychology of learning and instruction (2nd Ed.), Englewood Cliffs, NJ: Prentice – Hell;
Gyeong JA, Myung SY(. 2008). Critical thinking and learning styles of nursing students at the Baccalaureate nursing program in Korea. Contemp Nurse; 29(1): 100-9.
Smith ES(2010). The relationship between learning style and cognitive style. Journal of Personalityand Individual Differences; 77: 434-445.
Witkin HA, Donald R, Philip K, Oltman DK(2003). Psychological differentiation : Current status. Journal of Personality and Social Psychology; 37(7):1127-1145.
Yao, M. (2009). An Exploration of Multidimensional Perfectionism, Academic Self- efficacy, Procrastination Frequency, and Asian American Cultural Values. Graduate Program in Psychology. The Ohio State University.
Solomon,L.J.,&Rothbhum,E.D.(1984).Acade mic procrastination: frequency and cognitive- behavioral correlates. Journal of counseling psychology , 31, 503-209.
Burka, J. B., & Yuen, L. M. (2007). Procrastination: Why you do it, what to do about it. Reading , MA: Addison-Wesley.
Steel, P. (2007). The Nature of Procrastination: A Meta-Analitytic and Theorical Review of Quintessential Self- Regulatin failure. Psychological Bulleetin, 133, 65-94.
Hussain, I. ,Sultan,S. (2010). Analysis of Procrastination among university students.Procedia Social and Behavioral Sciences.5.pp.1987-1904.
Vahedi, S. Canonical correlation analysis of procrastination, learning strategies and statistics anxiety among Iranian female college students. Social and Behavioral Sciences 30 , 2011, pp.1620 – 1624.
Calvo,M.G. (2008).Test anxiety and comprehension efficiency. Psychology in The School, 20,77-86.
Karemera, David etal. (٢٠٠٣); “The Effects of Academic Environment and Background Characteristics on Student Satisfaction and Performance”; College Student Journal, Jun, ٣٧, ٢, Proquest Education Journals, pg. ٢٩٨.
Zimmerman, Mark (٢٠٠٣); Encyclopedia; Available at: http:// www.selfknowledge .com
Chang, Hye Rhan (2005). Find more like this user satisfaction survey of Ask- A-Question Service at the Internet Public Library. Library internet Reference Services Quarterly.10 (2), 61- 73.
Cullen, Rowena (2001). Perspectives on user satisfaction survey. Library Trend. 49 (4), 662- 686.
Malin J, Bray J, Dougherty T, Skiner K. Factors affecting the performance and satisfaction of men and women attending college. Research in Higher Education2009; 13: 15-129.
Bembenutty, H. (2011). Homework completion: The role of self-efficacy, delay ofgratification, and self-Regulatory processes.The International.
Mischel, W. (2008). From good intentions to willpower. In Gollwitzer, P. M., and Bargh, J. A. (eds.), The Psychology of Action: Linking Cognitions and Motivation to Behavior, Guilford,New York, pp. 197– 218.
Letcher, D. (2010). “Determinants of undergraduate business student satisfaction”. Research vvvin Higher Education Journal.
Woolfolk, A. E. (2004), Educational Psychology, (9th Ed.), Pearson, International Edition.