فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسأله اساسی.. 3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 6
1-4- اهداف تحقیق.. 8
16........................................................................................ 1-4-1- اهداف اصلی تحقیق
1-4-2-اهداف فرعی تحقیق.. 8
1-5- سوالات تحقیق.. 9
1-5-2- سوالات فرعی تحقیق.. 9
1-6-فرضیات تحقیق.. 10
1-6-1- فرضیات اصلی تحقیق.. 10
1-6-2- فرضیات فرعی تحقیق.. 10
1-7- تعاریف متغیرها 11
1-7-1 تعاریف مفهومی متغیرها 11
1-7-2- تعاریف عملیاتی متغیرها 12
1-8- قلمرو تحقیق.. 13
1-9 متغیرهای تحقیق.. 13
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- بخش اول مبانی رفتار شهروندی.. 16
2-1- 1- رفتار شهروندی سازمانی.. 16
2-1- ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی.. 17
2-1-3- عناصر رفتار شهروندی.. 18
2-1-4- مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی.. 19
2-1-5- عوامل تاثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 22
2-1-6- پیامدها و نتایج رفتار شهروندی سازمانی.. 23
2-2- بخش دوم: مبانی نظری تسهیم دانش... 24
2-3- بخش سوم: مبانی نظری خلاقیت شغلی.. 34
2-3-3- تعریف خلاقیت... 36
2-3-4- ضرورت و اهمیت خلاقیت... 36
2-3-5- مدل های خلاقیت... 37
2-3-6- ویژگی های افراد خلاق.. 37
2-3-7- تاثیر خلاقیت فردی روی سازمان. 43
2-3-8- کارهای لازم برای ایجاد خلاقیت و نوآوری گروهی.. 44
2-3-9- اصول مدیریت برای نوآوری: 45
2-3-10- شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری: 45
2-3-11- روشهای افزایش خلاقیت... 46
2-3-12- مدیریت تقویت خلاقیت در سازمان: 47
2-4- بخش چهارم: پیشینه تجربی.. 47
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه. 58
3-2- روش انجام تحقیق.. 58
٣-3- فرآیند تحقیق.. 60
3-4- جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 61
3-5- ابزار جمع آوری داده ها 62
3-6-روش تحلیل آماری ..................................................................................................65
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1 توصیف دادهها 68
ب- بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سن.. 69
پ- بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تحصیلات... 70
ج- بررسی توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه کار. 72
4-1-2 توصیف کمی متغیرهای تحقیق.. 73
4-1-3 توصیف کیفی متغیرهای تحقیق.. 74
4-2 بررسی فرض نرمال. 77
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه: 92
5-1- نتیجه گیری.. 92
5-2- بحث: 93
۵-2-۱- فرضیه اصلی اول تحقیق: 93
۵-2-2- فرضیه اصلی دوم تحقیق: 94
۵-2-3- فرضیه فرعی اول تحقیق: 95
۵-2-4- فرضیه فرعی دوم تحقیق: 95
۵-2-5- فرضیه فرعی سوم تحقیق: 96
۵-2-6- فرضیه فرعی چهارم تحقیق: 96
۵-2-7- فرضیه فرعی پنجم تحقیق: 97
3-5- محدودیت های تحقیق.. 97
4-5- پیشنهادات تحقیق.. 98
1-4-5- پیشنهادات مبتنی بر نتایج تحقیق.. 98
2-4-5- پیشنهادها برای تحقیق در آینده 100
منابع انگلیسی: 105
پیوست ........................................................................................................................................118
فهرست بندی جداول
عنوان صفحه
جدول 3-1. محتوای پرسشنامه تسهیم دانش... 64
جدول 4-2 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سن.. 69
جدول 4-3 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تحصیلات... 70
جدول 4-5 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه کار. 72
جدول 4-6 مقادیر شاخصهای توصیف کمی متغیرهای تحقیق (181=n) 73
جدول 4-7 توزیع فراوانی تسهیم دانش... 74
جدول 4-8 توزیع فراوانی خلاقیت سازمانی.. 75
جدول 4-10 نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها 78
جدول 4-11 ضریب همبستگی بین تسهیم دانش و رفتار شهروندی.. 79
جدول 4-12 ضریب همبستگی بین خلاقیت سازمانی و رفتار شهروندی.. 81
جدول 4-13 ضریب همبستگی بین انتقال خبره و رفتار شهروندی.. 82
جدول 4-14ضریب همبستگی بین انتقال پنهان و رفتار شهروندی.. 84
جدول 4-15 ضریب همبستگی بین انتقال آشکار و رفتار شهروندی.. 85
جدول 4-16 ضریب همبستگی بین انتقال استراتژیک و رفتار شهروندی.. 87
جدول 4-17 ضریب همبستگی بین انتقال سریالی و رفتار شهروندی.. 88
جدول 4-18 خلاصه مدل. 90
جدول 4-19 تحلیل واریانس... 90
جدول 4-20 ضرایب... 90
فهرست بندی نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۳-۱. فرایند تحقیق.. 60
نمودار 4-1 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت... 68
نمودار 4-2 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سن.. 69
نمودار 4-4 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تاهل.. 71
نمودار 4-5 توزیع فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس سابقه کار. 72
نمودار 4-6 نمودار پراکندگی تسهیم دانش و رفتارشهروندی.. 80
نمودار 4-7 نمودار پراکندگی خلاقیت سازمانی و رفتارشهروندی.. 81
نمودار 4-8 نمودار پراکندگی انتقال خبره و رفتارشهروندی.. 83
نمودار4-9 نمودار پراکندگی انتقال پنهان و رفتار شهروندی.. 84
نمودار4-10 نمودار پراکندگی انتقال آشکار و رفتار شهروندی.. 86
نمودار4-11 نمودار پراکندگی انتقال استراتژیک و رفتار شهروندی.. 87
نمودار4-12نمودار پراکندگی انتقال سریالی و رفتار شهروندی.. 89
منبع:
منابع فارسی:
آذر، ع و مومنی، م.(1389). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، چاپ هفتم، تهران: سمت.
آغاز. ع ؛ نگین تاجی. ف.(1391). اعتماددرون سازمانی: عامل کلیدی در جهت تسهیم واقعی دانش، فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال هفتم، شماره 28، ص67-86.
آقایی فشیانی، ف.(1387). بررسی و تجزیه و تحلیل اثرات فرهنگ سازمانی بر خلاقیت سازمانی در واحدهای صنعتی قم، مجتمع آموزش عالی قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت دولتی.
اسلامی. ح؛ سیار.ا (1386). رفتار شهروندی سازمانی، مجله تدبیر، شماره 187 ، ص 56-59.
احمدی، س.ع.ا و صالحی، ع.(1388). مدیریت دانش، مجله مدیریت دولتی، شماره 3و4، ص 1-160.
احمدی، ع.ا؛ ایرانیان، س.ج و پارسانژاد، م.(1390). رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/ سازمانی، سال دوم، شماره هشتم، ص 71-84.
برزین پور، ف و اسدی، آ.(1390). ارائه چارچوب مفهومی ترسیم نقشه دانش مبتنی بر استخراج عوامل کلیدی موفقیت، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی، ص 1-12.
پیرخالقی، علی،(1384)، مبانی و روش های پرورش خلاقیت، تهران: انتشارات هزاره ققنوس.
پیرویسیانی.گ.(1389). بررسی عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش، مطالعه موردی: سازمان مسکن و شهرسازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات.
تقوی، م و شفیع زاده، ح .(1388). اصول و مبانی مدیریت دانش، فصلنامه رشد فناوری، سال پنجم، شماره 18، ص 40-58.
جعفرزاده کرمانی. ز.(1387). زیرساخت های اشتراک دانش در آموزش عالی: بررسی گروه های آموزشی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشور، ص1-10.
جلیلیان، ح.ر؛ مرادی، م و کاکایی ماموایی، ح.(1389). رهبری تحول گرا و خلاقیت کارکنان، دو ماهنامه توسعه ی انسانی پلیس، سال هفتم، شماره ی 32، ص60-78.
حافظ نیا، ع.ر. (1389). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران : انتشارات سمت، ص 69-74.
حسینی، م.س و موسوی، ز.(1391). تعیین سهم نسبی مدیریت دانش بر سلامت سازمانی در اداره کل تربیت بدنی و هیأت های ورزشی شهر اصفهان، پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، سال دوم، شماره 3، ص 51-63.
حقیقت جو. ز؛ فتاح. ن.(1387). خلاقیت مدیران، سلامت سازمانی و بهره وری کارکنان دانشکده های علوم پزشکی کشور، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره ی چهارم، شماره اول، ص 143-151.
حقیقی. م. ع ؛ میرزاده. ل.( 1389).جایگاه عدالت در اسلا م و نقش ان در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی، مشکوه، شماره 108، ص 80-58.
خادم حسینی، لیلا،(1386)، رابطه بین خلاقیت مدیران آموزشی و استرس شغلی دبیران مقاطع متوسطه و راهنمایی شهرستان ارسنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
خاکی، م.(1386).
خانعلیزاده، ر؛ کردنائیچ، ا.ا؛ فانی، ع.ا و مشبکی، ا.(1389). رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی( مورد مطالعه: دانشگاه تربیت مدرس)، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3، ص 21-45.
خائف الهی، ا.ع و متقی، پ.(1386 ). ارائه الگوی فرایندی خلق دانش سازمانی: تبین نقش اعتماد در خلق دانش، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، دانشگاه تربیت مدرس، ص 20-31.
دانایی فرد. ح؛ خائف الهی. ا؛ حسینی. س.(1390). تاملی بر ارتقاء تسهیم دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی ( مورد مطالعه: وزارتخانه مسکن و شهر سازی وزارتخانه راه و ترابری)، پژوهش های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره چهاردهم، ص 63-84.
رضائیان، ع.(1381). نقش مدیر عالی دانش در مدیریت دانش، فصلنامه پیام مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، دوره دوم، شماره 3 و4، ص 1-23.
زندی. م.(1389). تعیین رابطه بین تسهیم دانش و عملکرد کارکنان در شرکت گاز استان کردستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
سام بند. م؛ انگویی. ف.( 1389). عدالت سازمانی و رفتار شهروندی کارکنان، توسعه مدیریت، شماره 84 ، ص35-28.
سیدجوادین، س.ر؛ عابدی، ا؛ یزدانی، ح.ر و پورولی، ب.(1392). بررسی نقش میانجی اعتماد و تعهد سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستان ها، مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 1، ص 105-118.
سرداری پور، ع.؛ منتظری، م و یوسفی، ح.(1392). بررسی رابطه تسهیم دانش و یادگیری سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزا اسلامی واحد سیرجان.
شاهسواری. م.(1389).بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون و تسهیم دانش در بانک سپه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.
شیخ مونسی، فاطمه؛ شهسواری، محسن؛ جعفرزاده، عاطفه و خادملو، محمد،(1389)، مقایسه بهره هوشی و خلاقیت در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی و فرزندان آن ها با گروه کنترل، مجله علوم پزشکی مازندران، دوره بیستم، شماره 76، ص 55-60.
صادقی مال امیری، منصور و رئیسی، محبت،(1389)، ارائه مدل مفهومی برای سنجش خلاقیت، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره 30، ص98-112.
صلواتی، ع.(1383). مدلی برای مدیریت دانش در سازمان های دولتی جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری رشته مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
ضرغامی، حمیدرضا؛ جعفری، مصطفی و اخوان، پیمان،(1390)، بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری در سازمان های پژوهشی: مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال اول، شماره 4، ص 38-63.
طبرسا.غ؛ رامین مهر. ح.(1389). ارائه مدل رفتار شهروندی سازمانی، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، ص 03-117.
طبرسا، غ.ع و اورمزدی، ن.(1387). تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش مطالعه موری، شرکت نفت، مجله پیام مدیریت، شماره 26، ص 37-47.
طبرساف غ.ع و رامین مهر، ح.(1389). ارائه مدل رفتار شهروندی سازمانی، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، ص 103-117.
عبداللهی.ا.م؛ زرگرپور. ح؛ مدیری، ع.(1387). ساخت و پیشنهاد یک نظام مدیریت دانش در سازمانهای مهندسی مطالعه موردی: قرب نوح، اولین همایش ملی توسعه قابلیت ها و ظرفیت های مهندسی در شرکتهای ایرانی.
فاتح، ا؛ سبحانی، م.ص و محمدی، د. (1387). مدیریت دانش: رویکردی جامع (استراتژی، فنآوری، رفتار و تولید). تهران: پیام پویا، مجله پیام مدیریت، شماره 28، ص 135-148.
فتحی زاده. ع؛ پاک طینت. ا؛ شهبا. م.ج.( 1390). بررسی میزان خلاقیت ونوآوری در سه اداره دولتی آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان شهرستان سیرجان و ارائه یک مدل پیشنهادی جهت افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان ها، فصلنامه مدیریت، سال هشتم، ویژه نامه، 79-94.
قلتاش. ع؛ صالحی. م؛ جاودانی. م و سینا. ح.(1390). رابطه فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با مدیریت دانش اعضاء علمی دانشگاه آزاد اسلامی، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال هفتم، شماره اول، ص 70-75.
قلیچ لی، ب .(1388). مدیریت دانش: فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، ص 1-23.
کشاورزی، ع.(1386). موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمان ها. مدیریت دانش، مرکز همایش های بین المللی رازی، ص 13و12.
محمدی فاتح، ا.(1389). مدیریت دانش. چاپ سوم، انتشارات ترمه، ص 12-23.
محمدی فاتح، سبحانی، محمدصادق و محمدی، داریوش.(1385). مدیریت دانش، مجله پیام مدیریت، شماره 26، ص 37-47.
مستبصری.م؛ نجابی.ع،ر.(1387). فرسودگی شغلی عامل تعدیل کننده در سازمان، مجله مدیریت تحول، شماره 3، ص 34-62.
مصطفی نژاد،.ج؛ کریمی. س.ب؛ کریمی.ح؛ حسنی. م.(1390). بررسی رابطه خلاقیت و رفتار شهروندی سازمانی با کار آفرینی در بین معلمان دوره ابتدایی، اولین همایش ملی آموزش در ایران.
مقیمی. س م.(1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل، فرهنگ مدیریت، شماره 11، ص19-48.
مقیمی. س.م.(1385). بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سازمان های دولتی، فرهنگ مدیریت، شماره چهارم، شماره سیزدهم، ص 171-192.
مقیمی، س. م و رمضان، م.(1390). پژوهشنامه مدیریت، جلد دوم، انتشارات بهار، تهران.
ملکی نیا، ع و بجانی، ح.(1388). مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده، ماهنامه تدبیر، سال بیستم، شماره 203، ص41-63. ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت
منوریان، ع؛ عسگری، ن و آشنا، م.(1386). ابعاد ساختاری و محتوایی سازمان های دانش محور، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، دانشگاه اصفهان، ص 1-3.
ناظم،ع.(1390).ارایهالگویساختاریسرمایهفکریبراساسیادگیریسازمانیدردانشگاهشهید بهشتی، مجله مدیریت دولتی، شماره 4، ص 121-134.
نصر اصفهانی، ح و همکاران .(1387). بررسی ضرورت ها و چالش های استقرار مدیریت دانش در شرکت ملی گاز ایران، تهران، ص 24و25.
نعمتی. م.ع؛ جمشیدی. ل.(1386). بررسی رابطه و تاثیر فرآیند تسهیم دانش و تجربه بر توسعه سرمایه اجتماعی در میان اعضای واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی، مرکز همایش های بین المللی رازی.
نیسی. ع؛ نمکی.ا.(1389). بررسی رابطه ی نشر دانش(تسهیم دانش) و سطوح یادگیری سازمانی بین کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ی ششم، سال 22-17، شماره 3و4، ص 171-192.
یعقوبی. ن.م؛ مقدمی. م؛ کیخا. ع.(1389). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتارشهروندی سازمانی کارکنان، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 4، 65-96.
منابع انگلیسی:
-Adler P.S, Chen C.X.(2011).Combining creativity and control: Understanding individual motivation in large-scale collaborative creativity ,Accounting, Organizations and Society: 36( 2); 63-85.
-Chae S, Seo Y, Lee K.C.(2013).Effects of task complexity on individual creativity through knowledge interaction: A comparison of temporary and permanent teams Computers in Human Behavior, In Press, Corrected Proof.
-Castro C.B & Armario E.M & Ruiz D.M,(2004), The Influence of Employee Organizational Citizenship Behavior on Customer Loyalty , International Journal of Service Industry Management , 15(1): p1 .
García-Morales V.J, Jiménez-Barrionuevo M.M, Gutiérrez-Gutiérrez L.(2012).Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation Original Research Article Journal of Business Research, Volume 65, Issue 7, Pages 1040-1050.
-Hon A.H.(2011).Enhancing employee creativity in the Chinese context: The mediating role of employee self-concordance , International Journal of Hospitality Management: 30( 2); 375-384.
-Lee D.J, Ahn J.H.(2007). Reward systems for intra-organizational knowledge sharing. European Journal of Operational Research. 180, 938–956.
Matthews J, Shulman A.D.(2006). Questioning Knowledge Transfer and Learning Processes Across R& D Project Teams.
Nonaka I , Takeuchi H. (1995).The Knowledge Creating Co. New York, Oxford University Press, pp. 112-136.
Shao Z, Feng Y, Liu L.(2012).The mediating effect of organizational culture and knowledge sharing on transformational leadership and Enterprise Resource Planning systems success: An empirical study in –
China. Original Research Article, Computers in Human Behavior, Volume 28, Issue 6, P 2400-2413.
-Organ D.W, Podsakoff P.M & MacKenzie S. B, (2005), Organizational Citizenship Behaviors: Its Nature, Antecedents, and Consequences: Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
-Organ D.W & Konovsky M, (1989), Cognitive Versus Affective Determinants of Organizational Citizenship Behavior, Journal of Applied Psychology, 74, 157-164
-Organ D.W,(1990), Organizational Citizenship Behavior : The Good Soldier Syndrome , Lexington Book, Lexington, MA.- Organ D. W,(1997),Organizational Citizenship Behavior: It’s Construct Clean-Up Time, Human Performance, 10: 85-97
-Podsakoff P.M, MacKenzie S.B, Moorman R. H & Fetter R, (1990), Transformational Leader Behaviors and Their Effects on Followers’ Trust in Leader Satisfaction, and Organizational Citizenship Behavior, Leadership Quarterly, 1(2), 107-142
-Yan Y, Davison R.M.(2013). Employee creativity formation: The roles of knowledge seeking, knowledge contributing and flow experience in Web 2.0 virtual communities,Computers in Human Behavior: 29( 5); 1923-1932