فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1. مقدمه .........................................................................................................................................................2
1-2. بیان مسئله ..................................................................................................................................................5
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش ........................................................................................................................9
1-3-1. نظری ............................................................................................................................................9
1-3-2. کاربردی ........................................................................................................................................9
1-4. اهداف پژوهش ........................................................................................................................................10
1-4-1. اهداف کلی .................................................................................................................................10
1-4-2. اهداف جزئی ..............................................................................................................................10
1-5. سؤال های پژوهش ..................................................................................................................................10
1-6. تعریف های نظری و عملیاتی مفاهیم و اصطلاحات پژوهش ..................................................................11
1-6-1. تعریف مفهومی مفاهیم و اصطلاحات ........................................................................................11
1-6-2. تعریف عملیاتی مفاهیم و اصطلاحات ........................................................................................15
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش
بخش اول : فرهنگ ایثار و شهادت ...................................................................................................................17
2-1. مفهوم شناسی ایثار و شهادت ..................................................................................................................17
2-2. فرهنگ ایثار و شهادت در پرتو قرآن .......................................................................................................18
2-3. فرهنگ ایثار و شهادت از منظر ائمه اطهار (ع) ........................................................................................22
2-4. تولید کنندگان گفتمان فرهنگ ایثار و شهادت در جمهوری اسلامی ایران ...............................................27
2-4-1. فرهنگ ایثار و شهادت در کلام امام خمینی (ره) ................................................................................27
2-4-1-1. ایثار و شهادت، سعادت است ................................................................................................27
2-4-1-2. ایثار و شهادت به منزله عزت است ........................................................................................28
2-4-1-3. ایثار و شهادت، حیات جاودانی است ....................................................................................28
2-4-1-4. ایثار و شهادت، میراث اولیاء است .........................................................................................28
2-4-1-5. ایثار و شهادت، آزادی روح است ..........................................................................................29
2-4-1-6. ایثار و شهادت، عامل پیروزی است .......................................................................................29
2-4-1-7. ایثار و شهادت، سبب رهایی از زندان است ...........................................................................29
2-4-1-8 . شهدا از نگاه امام خمینی (ره) ...............................................................................................30
2-4-1-8-1. ناتوانی از درک مقام شهدا .................................................................................................30
2-4-1-8-2. شهدا در محضر خدا ..........................................................................................................30
2-4-1-8-3. شهدا مهمان خدا ................................................................................................................31
2-4-2. فرهنگ ایثار و شهادت در اندیشه مقام معظم رهبری (مد ظله) ..........................................................32
2-4-2-1. مفهوم ایثار .............................................................................................................................32
2-4-2-2. مفهوم شهادت ........................................................................................................................33
2-4-2-3. مفهوم فرهنگ ایثار و شهادت ................................................................................................34
2-4-2-4. آثار و پیامدهای فرهنگ ایثار و شهادت .................................................................................35
2-4-2-4-1. تقرب الهی .........................................................................................................................35
2-4-2-4-2. تقویت تلاش دسته جمعی..................................................................................................36
2-4-2-4-3. کسب رضای الهی .............................................................................................................36
2-4-2-4-4. حفظ و تقویت نظام اسلامی ..............................................................................................37
2-4-2-5. فرهنگ ایثار و شهادت و نقش تربیتی آن در اندیشه مقام معظم رهبری ................................38
2-4-2-5-1. خون شهدا عامل مؤثر در مقاومت نسل امروز ...................................................................38
2-4-2-5-2. شهدا عامل تدبیر و عبرت گیری برای نسل جوان .............................................................38
2-4-2-6. نقش دانشگاه شاهد در قبال فرهنگ ایثار و شهادت ..............................................................39
2-4-2-7. فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت بنیه علمی ...........................................................................39
2-4-3. فرهنگ ایثار و شهادت از نگاه استاد شهید مطهری .............................................................................40
2-4-3-1. شهادت، نوعی هجرت به سوی خدا ......................................................................................40
2-4-3-2. مفهوم شناسی شهادت ............................................................................................................41
2-4-3-3. جنبه های اجتماعی ایثار و شهادت ........................................................................................42
2-4-3-4. مقام شهید ...............................................................................................................................43
2-4-3-5. منطق شهید .............................................................................................................................43
2-4-3-6. تربت شهید ............................................................................................................................44
2-5. کارکردهای فرهنگ ایثار و شهادت ..........................................................................................................45
2-5-1. ارزش آفرینی ..............................................................................................................................45
2-5-2. حماسه سازی .............................................................................................................................45
2-5-3. کمال بخشی ................................................................................................................................47
2-5-4. بحران زدایی ...............................................................................................................................48
2-5-5. موج آفرینی و بصیرت بخشی .....................................................................................................50
2-5-6. عزت طلبی .................................................................................................................................51
2-5-7. انسانی بودن ................................................................................................................................52
2-5-8 . دین محوری ..............................................................................................................................53
2-5-9. اخلاص و ماندگاری ...................................................................................................................54
2-5-10. عدالت طلبی .............................................................................................................................56
2-5-11. گذشت و فداکاری ...................................................................................................................56
2-5-12. آزادی خواهی ...........................................................................................................................57
2-5-13. تقوا و پرهیزکاری .....................................................................................................................58
2-5-14. مقاومت و سخت کوشی ..........................................................................................................59
2-5-15. زمان شناسی .............................................................................................................................59
2-5-16. جامعیت ....................................................................................................................................60
2-6. جلوه های فرهنگ ایثار و شهادت در ایران .............................................................................................62
2-7. نقش فرهنگ ایثار و شهادت در تقویت امنیت ملی .................................................................................63
2-8 . الگوی برنامه درسی با رویکرد فرهنگ ایثار و شهادت ...........................................................................67
2-9. روش های تربیتی تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت در دانش آموزان ..........................................................74
2-9-1. ملموس سازی ............................................................................................................................75
2-9-2. تجربی سازی ..............................................................................................................................75
2-9-3. آموزش از زبان همسالان ............................................................................................................75
2-9-4. تصویرسازی ................................................................................................................................76
2-9-5. تطابق گفتار و کردار ...................................................................................................................76
2-9-6. آموزش گام به گام ......................................................................................................................76
2-9-7. خوشایندسازی ............................................................................................................................77
2-9-8 . بهره گیری از مثال و مصداق .....................................................................................................77
بخش دوم : آموزش متوسطه ............................................................................................................................78
2-10. جایگاه آموزش متوسطه در نظام تعلیم و تربیت ....................................................................................78
2-11. اهمیت دوره متوسطه .............................................................................................................................80
2-12. ابعاد روانشناختی آموزش متوسطه .........................................................................................................81
2-13. ابعاد جامعه شناختی آموزش متوسطه ....................................................................................................83
2-14. جایگاه نظام اعتقادی و ارزشی جامعه در تعیین اهداف..........................................................................84
2-15. اصول تعیین اهداف................................................................................................................................85
2-16. هدف در آموزش و پرورش ..................................................................................................................86
2-17. اهداف مصوب دوره متوسطه .................................................................................................................87
بخش سوم : پیشینه پژوهش ..............................................................................................................................94
2-18. پیشینه در داخل کشور ...........................................................................................................................94
2-19. پیشینه در خارج از ایران ......................................................................................................................109
2-20. جمع بندی ...........................................................................................................................................111
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1. روش پژوهش .......................................................................................................................................115
3-2. جامعه پژوهش .......................................................................................................................................115
3-3. روش نمونه گیری و حجم نمونه ..........................................................................................................116
3-4. ابزارهای گردآوری داده ها ....................................................................................................................117
3-5. روایی و پایایی .......................................................................................................................................119
3-5-1. روایی چارچوب مفهومی ..........................................................................................................119
3-5-2. پایایی چارچوب مفهومی ..........................................................................................................119
3-5-3. روایی پرسشنامه .......................................................................................................................120
3-5-4. پایایی پرسشنامه ........................................................................................................................120
3-6. مراحل انجام پژوهش .............................................................................................................................121
3-6-1. تحلیل اسنادی ...........................................................................................................................121
3-6-2. تحلیل محتوا .............................................................................................................................121
3-6-3. پیمایش......................................................................................................................................121
3-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................................................122
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1. بررسی سؤال اول پژوهش .....................................................................................................................125
4-2. بررسی سؤال دوم پژوهش .....................................................................................................................126
4-3. بررسی سؤال سوم پژوهش ....................................................................................................................132
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1. نتایج بررسی سؤال های پژوهش ...........................................................................................................162
5-1-1. نتایج بررسی سؤال اول پژوهش ...............................................................................................162
5-1-2. نتایج بررسی سؤال دوم پژوهش ...............................................................................................164
5-1-3. نتایج بررسی سؤال سوم پژوهش ..............................................................................................165
5-2. پیشنهادهای عملی جهت کاربست یافته های پژوهش ...........................................................................173
5-3. عناوین پیشنهادی برای پژوهش های آتی ..............................................................................................174
5-4. محدودیت های علمی پژوهش ..............................................................................................................175
فهرست منابع
الف) منابع فارسی ..................................................................................................................................176
ب) منابع انگلیسی ..................................................................................................................................187
پیوست
پیوست شماره 1 .....................................................................................................................................189
پیوست شماره 2 .....................................................................................................................................191
منبع:
الف) منابع فارسی
1. قرآن کریم
2. نهج البلاغه
3. احمدی، فریبا. (1386). «آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ». مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مازندران : دانشگاه مازندران، صص 42 13.
4. احمدی، مجید. (1387). «بررسی نقش دوره راهنمایی کشور در انتقال فرهنگ شهادت و ایثار و جهاد بر اساس تحلیل محتوای درسی فرهنگ اسلامی، فارسی و علوم اجتماعی». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 140- 89 .
5. اخوان مفرد، حمیدرضا. (1381). ایدئولوژی انقلاب ایران. تهران : پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
6. آرمند، محمد. (1387). « بررسی مفاهیم ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه ». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت، فرصت ها و چالش ها در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مازندران : دانشگاه مازندران.
7. اسکات، ویلیام. (1391). تئوری حسابداری مالی. ترجمه علی پارسائیان، تهران : ترمه.
8 . آشوری، داریوش. (1389). تعریف ها و مفهوم فرهنگ. تهران : آگه.
9. اعظمیان بیدگلی، مولود. (1389). « ارتقاء فرهنگ شهادت و ایثار در بین نسل جوان ». همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت، زنجان : دانشگاه زنجان.
10. آقابخشی، علی؛ افشاری راد، مینو. (1383). فرهنگ علوم سیاسی. تهران : نشر چاپار.
11. امام جمعه زاده، سید جواد؛ افتخاری، حبیب الله. (1387). « فرهنگ شهادت عامل هویت بخش در عصر جهانی شدن». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 223-203.
12. باقری، خسرو. (1376). نگاهی دوباره به تعلیم و تربیت اسلامی. تهران : انتشارات مدرسه.
13. باقری دولت آبادی، علی. (1389). «ابزارها و چگونگی تأثیرگذاری جنگ نرم بر تضعیف فرهنگ ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور. کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 56-40.
14. برزنونی، محمد علی. (1386). «دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت». خبرنامه آفتاب، شماره 418.
15. بکائی، حسین. (1381). کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 61.
16. بیرو، آلن. (1370). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه دکتر باقر ساروخانی، تهران : مؤسسه کیهان.
17. بهالگردی، بهاره؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ صحافیان، مهدی. (1387).«تأملی در میزان استفاده از ظرفیت درس زبان و ادبیات فارسی (دوره متوسطه) در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت، فرصت ها و چالش ها در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مازندران : دانشگاه مازندران، صص 269 249.
18. بهمنی، فرانک. (1389). «تبیین راه کارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 64-57.
19. پناهی، محمدحسین. (1385). « ارزش های جهاد و شهادت در شعارهای انقلاب اسلامی ». فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 29، صص 90 59.
20. پورفلاح، اکبر. (1381). بررسی و مقایسه تأثیرپذیری جامعه از فرهنگ شهادت با نمود عینی دراقشار اجتماعی: مطالعه موردی مدارس متوسطه استان گیلان. گیلان : اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران.
21. جان فشان، کامران؛ حسینی، مهین. (1389). «ماهیت و چیستی ایثار و شهادت و ارتباط آن با توسعه کشور». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 116- 106.
22. جعفری هرندی، رضا؛ یزدخواستی، علی. (1393). «تحلیل میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی». دو فصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی، دوره 9، شماره 18.
23. جمشیدیان، عبدالرسول؛ صادقیان، مهدی؛ مرادزاده، سمیرا؛ فروهر، محمد. (1387). «تحلیل محتوای کتب دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به متغیرهای فرهنگ ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 315-293.
24. جمشیدی، محمدحسین. (1380). «مفهوم عدالت در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)». مجله حضور، شماره 36.
25. جوادی آملی، عبدالله. (1388). حماسه و عرفان. قم : انتشارات اسراء.
26. چراغی، نسرین؛ اسلام پناه، مریم. (1389). «تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت در گسترش اخلاق و معنویت در جامعه». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 105-92.
27. حاجی ابوالحسنی، عبدالحسین. (1387). «مفهوم شناسی اسلامی ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 351-317.
28. حر عاملی، محمد بن حسین بن علی. (1409ق). وسائل الشیعه. تهران : انتشارات مکتب الاسلامیه.
29. حسن زاده، رمضان. (1382). «نقش و کارکرد نهادهای آموزشی در انتقال ارزش های اجتماعی- فرهنگی». فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 4، صص 64- 49.
30. حسینی، سید حمید. (1386).«مفهوم پردازی آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مازندران : دانشگاه مازندران.
31. خاکزاد، ملیحه. (1385). بررسی و تبیین عوامل مؤثر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانشجویان دانشگاه شاهد. پایان نامه کارشناسی، دانشگاه شاهد.
32. خمینی، روح الله. (1375). ایثار و شهادت در مکتب امام خمینی (ره). تهران : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
33. خوش قدم خو، صدرالله و همکاران. (1391). «تبیین پیامدهای جهانی شدن اقتصادی بر اهداف علمی و آموزشی مقطع متوسطه آموزش و پرورش ایران». فصلنامه علمی - پژوهشی اندیشه های نوین تربیتی، دوره 8، شماره 2.
34. خورشیدی، ر؛ قاسمی فلاورجانی، م. (1385). «بررسی صفات بارز شهدای دینی و ملی از نظر دانش آموزان مدارس راهنمایی شاهد و عادی شیراز ». مجموعه مقالات نخستین همایش علمى فرهنگ ایثار و شهادت، شیراز: دانشگاه شیراز، صص 162 146.
35. دائره المعارف تشیع. (1375). جلد2، تهران : نشر شهید سعید محبی.
36. دبیرخانه شورای هماهنگی و نظارت بر امر ترویج فرهنگ ایثار و شهادت. (1384). مجموعه مقالات و سخنرانی های هم اندیشی فرهنگ ایثار و شهادت. تهران: مؤسسه انتشاراتی نقش گستران بهار.
37. دژگیر، مریم. (1391). فرهنگ ایثار و شهادت در اندیشه و سیره حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد.
38. دهخدا، علی اکبر. (1376). لغت نامه. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، ج 3.
39. رازی، ابوالفتوح حسین بن علی. (1418ق). روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن. انتشارات بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی.
40. ربیع نتاج، سید علی اکبر. (1386). « آسیب ها و عوامل ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در اسلام ». مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مازندران: دانشگاه مازندران، صص 110 89 .
41. رجبعلی، اسلام. (1385). بررسی ابعاد عملی و نظری ترویج فرهنگ ایثار و نقش آن در پیشگیری از جرم. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده حقوق دانشگاه قم.
42. رستمی، زهرا؛ عرفانی، نصرالله. (1389). «راهکارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز همدان». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 184- 168.
43. رعنایی پور، مجید. (1385). « پاسداری از فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه آموزش و پرورش ». چکیده مقالات نخستین همایش علمى فرهنگ ایثار و شهادت، شیراز: دانشگاه شیراز، صص 29 28.
44. زاهدی، عبدالرضا؛ امرایی، ایوب؛ نظربیگی، مریم. (1389). «روش قرآن کریم در نهادینه سازی عفاف و حجاب». فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، شماره 49، سال سیزدهم، صص 106- 49.
45. سبحانی نژاد، مهدی؛ یوزباشی، علیرضا. (1387). « بررسی میزان توجه به مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در محتوای کتاب های درسی فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی دوره راهنمایی کشور ». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت، فرصت ها و چالش ها در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مازندران: دانشگاه مازندران.
46. سبحانی نژاد، مهدی؛ محمودی، مهدی. (1387). « تبیین راهکارهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین کودکان». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت، فرصت ها و چالش ها در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مازندران: دانشگاه مازندران، صص 377 365.
47. سبحانی نژاد، مهدی؛ جعفری هرندی، رضا. (1386). «بررسی و تحلیل میزان توجه به مفاهیم دفاع مقدس در کتاب های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی». دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشور رفتار، شماره 27.
48. سعیدمنش، نصرت الله؛ الهی، فروزان. (1389). «آثار و پیامدهای فرهنگی ایثار و شهادت در مقابل تهاجم فرهنگی». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 198- 185.
49. سعیدی رضوانی، محمود؛ عرب زوزنی، احمد. (1385). « فرهنگ شهادت در کتابهای درسی دوره راهنمایی تحصیلی ». مجموعه مقالات نخستین همایش علمى فرهنگ ایثار و شهادت، شیراز : دانشگاه شیراز، صص 339 328.
50. سلیمانی، اکرم. (1383). مقایسه دیدگاه جوانان آشنا با فرهنگ ایثار و شهادت با بقیه جوانان نسبت به توانائی های خود. تهران : دانشگاه تهران.
51. سمائی، علی منصور. (1387). «ایثار و شهادت طلبی و نقش آن در امنیت ملی». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 420 – 401.
52. سواری، کریم. (1388). «بررسی عوامل تأثیرگذار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه». مجموعه مقالات ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه.
53. شاعری، محمدحسین. (1381). جامعه شناسی شهادت طلبی و انگیزه های شهیدان. تهران: نشر شاهد.
54. شاهین، آزاده؛ چشمه سهرابی، مظفر. (1387). «بررسی نقش برنامه های شبکه های سراسری سیما در حفظ و تقویت فرهنگ ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 454 – 421.
55. شاه نوروزی، مهدی. (1387). «سهم بودجه فرهنگی کشور در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان : دانشگاه اصفهان، صص 480 – 455.
56. شریعتی، علی. (1374). حسین وارث آدم. تهران : نشر قلم.
57. شریف زاده، حکیمه سادات؛ یوسفی، حمیده. (1387). « بررسی شیوه ها و الگوهای تربیتی فرهنگ ایثار و شهادت ». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت، فرصت ها و چالش ها در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مازندران: دانشگاه مازندران، صص 233 213.
58. شریفی، رضا. (1382). بررسی و شناسایی موانع رشد و توسعه ارزش های منبعث از فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و ارائه راه های مقابله اصولی با آنها. معاونت پژوهش و تبلیغات بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
59. شورای عالی آموزش و پرورش. (1379). اهداف دوره متوسطه. مصوب ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش.
60. شهرکی پور، حسن. (1392). « بررسی محتوای کتب درسی دوره راهنمایی تحصیلی در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت ». پژوهش در برنامه ریزی درسی، شماره 10، صص 108 97.
61. شهرویی، شهروز. (1385). شهید و شهادت از دیدگاه شهید مطهری. قم : انتشارات نجابت.
62. صالحی حسینی، مرتضی. (1371). « جو آموزشی و پیشرفت تحصیلی ». فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا، شماره 9 و 10، صص 129 116.
63. صالحی عمران، ابراهیم؛ اکبرپور زنگلانی، محمدباقر. (1386). « بررسی میزان تحقّق هدف اجتماعی ایثارگری در آموزش و پرورش دوره متوسّطه (مطالعه موردی: دانش آموزان و دبیران متوسطه نظری) ». مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مازندران: دانشگاه مازندران، صص 281 249.
64. صافی، احمد. (1385). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه. تهران: سمت.
65. صمیمی، حمیدعلی. (1386). « مردم، فرهنگ ایثار و شهادت و آسیب شناسی آن ». مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مازندران: دانشگاه مازندران، صص 151 129.
66. عابدی، امیر. (1385). بررسی تأثیر انتظار بر فرهنگ ایثار وشهادت بین جوانان. تهران : دانشگاه تربیت معلم.
67. عباسپور، نورعلی. (1383). بررسی روش های مختلف ترویج فرهنگ ایثار وشهادت و زنده نگهداشتن یاد وخاطره شهدا و ایثارگران از سوی دستگاه های مختلف. معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران.
68. عرفانی، نصرالله. (1389). «آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز همدان». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور، کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 302 - 289.
69. عشقی مطلق، معصومه. (1380). عوامل مؤثر بر ترویج فرهنگ شهادت. پایان نامه کارشناسی. دانشگاه فردوسی مشهد.
70. علی اکبری، راضیه. (1389). « ایثار و شهادت و جهانی شدن ». مجموعه مقالات ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، قم: دانشگاه قم، صص 211 169.
71. عنایت، حمید. (1381). اندیشه سیاسی در اسلام معاصر. ترجمه خرمشاهی، بهاءالدین، تهران : انتشارات خوارزمی.
72. غزالی طوسی، ابوحامد امام محمد. (1374). میزان العمل. ترجمه علی اکبر کسمائی، تهران : انتشارات سروش.
73. غفاری هشجین، زاهد؛ افضلیان سلامی، موسی. (1390). گفتمان ایثار و شهادت در انقلاب اسلامی. تهران: انتشارات دانشگاه شاهد.
74. غیاثوند، احمد؛ دهکران، پریسا. (1388). «بررسی نگرش جوانان نسبت به عملکرد ایثارگران». فصلنامه مطالعات علمی، سال دهم، شماره 1، صص 47 – 31.
75. فرمهینی فراهانی، محسن. (1390). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران : شباهنگ.
76. فرمهینی فراهانی، محسن. (1384). برنامه ریزی آموزشی و درسی ویژه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد علوم تربیتی. تهران : جهاد دانشگاهی.
77. فرهادیان، رضا. (1382). مبانی تعلیم و تربیت در قرآن و احادیث. قم : انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
78. فرهنگ آکسفورد. (1377). جلد2، تهران : انتشارات امیر کبیر.
79. فلاح صفوی، محمد؛ محرمخانی، ناصر. (1385). بررسی عوامل و موانع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه از منظر شهروندان قزوینی. قزوین: معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران.
80 . فهیمی، محمد صادق. (1387). « فرهنگ ایثار و شهادت و شاخص های آن ». مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان: دانشگاه اصفهان، صص 571 539.
81 . فیض کاشانی، ملامحسن. (1417ق). المحجه البیضاء. تصحیح و تعلیق : علی اکبر غفاری، ج 8 ، دفتر انتشارات اسلامی.
82 . قدرتی، زهرا. (1385). «راه های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان جوانان». خبرنامه ایثار و شهادت، اول مهر.
83 . قهرمانی، محمد؛ عاشقی، حسن؛ مهدیون، روح الله. (1388). «جهانی شدن، فرهنگ و برنامه ریزی آموزشی». ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال چهارم، شماره 33 و 34.
84 . کلبعلی، ایراندخت. (1384). محتوای کتاب های تعلیمات دینی، اجتماعی و ادبیات فارسی در رابطه با آَشناسازی دانش آموزان با ارزش های اسلامی و ایرانی. تهران: گزارش پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی.
85 . کلینی، یعقوب. (1375). اصول کافی. ج2، تهران : انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
86 . کمالی کارسالاری، نعمت الله. (1386). تحلیل محتوای مؤلفههای هویت ملی در کتب دورهی آموزشی راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران.
87 . مجتبوی، سیدجلال الدین. (1377). علم اخلاق اسلامی. ج3، انتشارات حکمت، چاپ : چهارم.
88 . مجلسی، محمد باقر. (1412ق). بحارالانوار. تهران : انتشارات مکتب الاسلامیه.
89 . مجموعه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای طی سال های 1366 تا 1389. (1389). نرم افزار حدیث ولایت. تهران : مؤسسه پژوهشی - فرهنگی انقلاب اسلامی.
90. محدثی، جواد. (1385). فرهنگ عاشورا. قم: نشر معروف.
91. محمد رضایی نوده، علی اکبر و همکاران. (1386). «شناسایی عوامل ترویج فرهنگ ایثار و شهادت (مطالعه موردی : استان گلستان)». مجموعه مقالات همایش آسیب شناسی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، مازندران: دانشگاه مازندران، صص322 281.
92. محمدی، فتاح؛ صفرزاده، مهدی. (1389). « استراتژی (راهکارهای) ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ». مجموعه مقالات همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت، زنجان: دانشگاه زنجان.
93. محمودی، ایوب. (1387). «بررسی نقش تربیتی فرهنگ شهادت طلبی».مجموعه مقالات همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اصفهان: دانشگاه اصفهان، صص 710 681.
94. مرزوقی، رحمت الله؛ فولادچنگ، محبوبه.(1390). « ارزیابی برنامه درسی دوره ابتدایی از منظر فرهنگ ایثار و شهادت ». مجموعه مقالات اولین نشست علمی بررسی جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در نظام تعلیم و تربیت کشور، شیراز: دانشگاه شیراز، صص 35 15.
95. مصدقی، مجتبی. (1373). « نقش محیط و همسالان در تربیت کودکان ». مجله رشد معلم، شماره 105، صص 41 36.
96. مصطفوی، حسن. (1371). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. ج3، مؤسسه الطباعه و النشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
97. معدنی، سعید. (1378). مقدمه ای بر مفهوم فرهنگ شهادت و شیوه های ترویج آن. معاونت پژوهش و تبلیغات بنیاد شهید انقلاب اسلامی.
98. مطهری، مرتضی. (1378). قیام و انقلاب مهدی (عج) به ضمیمه شهید. قم : انتشارات صدرا.
99. ملکی، حسن. (1389). مبانی برنامه ریزی درسی آموزش متوسطه. تهران : انتشارات سمت.
100. منصوری بککی، سیروس؛ چهارباشلو، حسین. (1387). «تحلیل محتوای برنامه درسی دوره راهنمایی و میزان توجه آن به ایثار و جهاد و شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت، فرصت ها و چالش ها در حوزه های فرهنگ، اقتصاد و سیاست، مازندران : دانشگاه مازندران.
101. موسی پور، نعمت الله. (1391). «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به کمک برنامه درسی در دوره ابتدایی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره 3، صص 126-103.
102. مهرمحمدی، محمود. (1383). آموزش عمومی هنر. تهران : انتشارات مدرسه.
103. نادری زاده، غلامرضا؛ یوسفی، علیرضا؛ فروغی، احمدعلی. (1390). « الگوی آموزشی تقویت فرهنگ ایثار و شهادت در برنامه درسی مدارس ». همایش ملی ایثار و شهادت: فرصت ها و چالش ها در حوزه فرهنگ، همدان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
104. نوری طبرسی، میرزا حسین. (1428ق). مستدرک الوسائل. بیروت : مؤسسه آل البیت لأحیاء التراث.
105. وزارت آموزش و پرورش، امور اجرایی نظام جدید آموزش متوسطه. (1373). کلیات نظام جدید آموزش متوسطه. تهران : آموزش و پرورش.
106. هاونگی، حسین. (1389). «بررسی میزان برخورداری کتاب های درسی دوره راهنمایی تحصیلی، از مؤلفه ها و مفاهیم مربوط به فرهنگ شهادت». مجموعه مقالات همایش ملی ایثار و شهادت و توسعه کشور. کرمانشاه : دانشگاه رازی، صص 401 - 394.
ب) منابع انگلیسی
1. Al-Khabti, Ali S. (2005) Arab and Muslim Image in the Public Education Textbooks of Israel (Summary of Study), Educational Research, Ministry of Education, King - dom of Saudi Arabia, http://www.islamonline.net/English/artculture.
2. Berelson, B. (1982) Content Analysis in Communication Research, Glencoe, Ill., the Free Press.
3. Borofsky، Robert. (1998). Cultural Possibilities in UNESCO world culture report، pp. 64-75.
4. Eisner, G.W.E. (1994). The educational imagination. U.S.A. McMillan College Publishing Company.
5. Klein. M.F (1981) A Conceptual Framework for Curriculum Decision Making.In the Politics of Curriculum Decision Making M.F. Klein(ED).
6. Short, E, C, (2002) Curriculum Development and Organization. Encyclopedia of Educational Research.
7. Wenzeler, B. M. (2003). The Presentation of the Holocaust in German and English School history textbooks- A comparative study, Edge Hill College of Higher Education, Ormskirk, England.
8. Williams، Raymond. (1976). Key word، A Vocabulary of culture and society، London: Fontana.