فهرست:
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل یکم کلیات پژوهش... 2
1-1- مقدمه. 3
1-2-بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش.... 6
1-4- اهداف پژوهش : 8
1-4-1- هدف اصلی پژوهش : 8
1-4-2- اهداف فرعی پژوهش : 8
1-5- فرضیات پژوهش : 9
1-5-1- فرضیه اصلی پژوهش : 9
1-5-2- فرضیه های فرعی پژوهش : 9
1-6- قلمرو پژوهش.... 9
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی: 10
1-7-1- تعریف مفهومی: 10
1-7-1-1- روش: 10
1-7-1-2- روش تدریس: 10
1-7-1-3- روش تدریس فعال فناورانه: 10
1-7-1-4- یادگیری: 10
1-7-1-5- یادداری: 10
1-7-2- تعاریف عملیاتی: 11
1-7-2-1- روش تدریس فعال فناورانه: 11
1-7-2-2- یادگیری: 11
1-7-2-3- یادداری: 11
فصل دوم « ادبیات و پیشینه پژوهش » 12
2-1- مقدمه. 13
2-2- مبانی نظری.. 14
2-2-1- تعریف یادگیری.. 14
2-2-2 - ویژگی های تعریف یادگیری.. 14
2-2-3- نقش حافظه در یادگیری و یادداری.. 15
2-2-4- نظریه های یادگیری.. 16
2-2-4- 1- رفتارگرایی.. 16
2-2-4-2- شناخت گرایی.. 17
2-2-4- 3- ساختن گرایی.. 18
2-2-5- قوانین یادگیری.. 18
2-2-6- شرایط مؤثر در یادگیری.. 19
2-2-7- جایگاه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی شیمی.. 20
2-2-8- یادگیری الکترونیکی چیست؟. 22
2-2-9- برخی مصادیق یادگیری الکترونیکی.. 22
2-2-10- عوامل موثر در توسعه یادگیری الکترونیکی.. 23
2-2-11- ویژگی های محیط یادگیری الکترونیکی 23
2-2-12- انواع یادگیری الکترونیکی.. 25
2-2-13- یادگیری الکترونیکی با حضور فیزیکی و بدون ارتباط الکترونیکی 26
2-2-14- یادگیری های الکترونیکی با برحسب فناوری مورد استفاده 26
2-2-15- منابع آموزشی مورد استفاده برای یادگیری الکترونیکی.. 27
2-2-16- چند رسانه ای های آموزشی.. 27
2-2-17- عناصر سیستم های چند رسانه ای.. 28
2-2-17-1- متن.. 28
2-2-17-2- صوت 28
2-2-17-3- تصاویر گرافیکی 28
2-2-17-4- انیمیشن 29
2-2-17-5- ویدیو. 29
2-2-18- مزایای استفاده از چند رسانه ای ها در آموزش... 29
2-2-19- نظریه شناختی یادگیری چند رسانه ای.. 30
2-2-20- اصول طراحی مبتنی بر چند رسانه ای.. 31
2-2-21- تدریس چیست؟. 32
2-2-22- روش تدریس چیست؟. 33
2-2-23- الگوهای تدریس.... 33
2-2-23-1- الگوی تدریس چیست؟. 33
2-2-23-2- الگوهای مکانیستی و الگوهای ارگانیستی.. 34
2-2-23-3- انواع الگوهای تدریس.... 34
2-2-23-3- 1- خانواده الگوهای پردازش اطلاعات... 35
2-2-23-3- 2- خانواده الگوهای اجتماعی یادگیری.. 35
2-2-23-3- 3- خانواده الگوهای انفرادی.. 35
2-2-23-3- 4- خانواده الگوهای رفتاری.. 36
2-2-24- روش های فعال تدریس.... 36
2-2-25- روش تدریس کاوشگری. 37
2-2-26- مراحل روش تدریس کاوشگری.. 38
2-2-27- کاوشگری گروهی.. 38
2-2-28- تدریس به روش شبیه سازی 39
2-2-29- موارد استفاده از شبیه سازی . 40
2-2-30- دلایل استفاده از شبیه سازی 41
2-2-31- اهداف و مقاصد شبیه سازی.. 41
2-2-32- مزایای شبیه سازی 42
2-2-33- الگوهای مشارکتی 43
2-2-34- روش تدریس سخنرانی.. 44
2-2-35- ترکیب روش های تدریس.... 45
2-2-36- رسانه های رایج در آموزش ترکیبی. 45
2-2-37- مزایای یادگیری ترکیبی.. 46
2-2-38- یادگیری الکترونیکی ترکیبی در روش تدریس فعال فناورانه 47
2-2-39- روش تدریس فعال فناورانه. 48
2-2-40- نظریه ساختن گرا اساس یادگیری در روش تدریس فعال فناورانه. 50
2-2-41- رابطه روش تدریس و یادگیری 52
2 -3- مرور پیشینه پژوهش.... 53
2-3-1-پژوهش های انجام شده در داخل کشور. 53
2-3-2-تحقیق های انجام شده در خارج از کشور. 54
فصل سوم « روش شناسی پژوهش ». 58
3-1- مقدمه. 59
3-2- روش پژوهش.... 60
3-3-جامعه آماری.. 61
3-4-تعیین حجم نمونه. 61
3-5-روش نمونه گیری.. 61
3-6-روش گردآوری داده ها 61
3-7-ابزار گردآوری داده ها 62
3-8-روایی و پایایی آزمون محقق ساخته. 62
3-8-1- روایی و اعتبار ابزار سنجش.... 62
3-8-2-پایایی و قابلیت اعتماد ابزار سنجش.... 63
3-9- مراحل اجرای پژوهش. 64
3-9-1- انجام مطالعه و جستجو برای تهیه وتدوین ادبیات پژوهش.... 64
3-9-2- تدوین طرح درس آموزش شیمی و آزمایشگاه 3 بر مبنای روش فعال فناورانه. 64
3-9-3- مواد آموزشی.. 64
3-9-4-انتخاب نمونه آماری.. 65
3-9-5- همسان سازی (همگن نمودن)گروه ها 65
3-9-6- اجرای تدریس.... 66
3-9-7- اجرای آزمون های مربوطه. 68
3-10- روش تجزیه وتحلیل داده ه 68
3-10-1- آمار توصیفی.. 68
3-10-2- آمار استنباطی.. 68
فصل چهارم « تجزیه و تحلیل داده ها » 69
4-1- مقدمه. 70
4-2- آمار توصیفی.. 70
4-2-1- توزیع فراوانی و درصد گروه های شرکت کننده در تحقیق.. 70
4-2-2- بررسی توزیع فراوانی و درصد نمره معدل دانش آموزان دوگروه کنترل و آزمایش در نیمسال اول سال تحصیلی 93/92 71
4-2-3- بررسی نمرات پیش آزمون. 72
4-2-4- بررسی توزیع فراوانی و درصد نمره دانش آموزان در آزمون های یادگیری و یادداری برحسب گروه 73
4-2-4-1- بررسی توزیع فراوانی و درصد نمرات حاصل از پس آزمون ( یادگیری ) 73
4-2-4-2- نمرات حاصل از آزمون پیگیری ( یادداری ) 73
4-3- یافته های استنباطی 74
4-3-1 فرضیه شماره 1: میان میزان یادگیری شیمی از طریق روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL ) و روش معمول (سخنرانی ) تفاوت معنی دار وجود دارد. 74
4-3-2- تحلیل کوواریانس به منظور کنترل اثر معدل و پیش آزمون بر نمرات یادگیری 76
4-3-3- فرضیه شماره 2: میان میزان یادداری شیمی از طریق روش تدریس فعال فناورانه ( TEAL ) و روش معمول (سخنرانی ) تفاوت معنی دار وجود دارد. 74
4-3-4- تحلیل کوواریانس به منظور کنترل اثر معدل و پیش آزمون بر نمرات یادداری 76
فصل پنجم « بحث و نتیجه گیری». 79
5-1- مقدمه. 80
5-2- خلاصه فصل های پنجگانه پژوهش.... 80
5-3- نتایج و دستاوردهای حاصل از پژوهش.... 83
5-4- فرضیه های تحقیق.. 83
5-4-1- فرضیه اول تحقیق: 83
5-4-2- فرضیه ی دوم تحقیق: 84
5-5- نتیجه کلی پژوهش.... 85
5-6- پیشنهادها و توصیه های کاربردی: 86
5-7- پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده 87
5-8- محدودیتهای پژوهش.... 88
5-8-1- محدودیت های خارج از اختیار پژوهشگر: 88
5-8-2- محدودیت های در اختیار پژوهشگر: 88
منابع 89
پیوست ها 98
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 خلاصه پیشینه پژوهش.... 56
جدول 3-1 جامعه آماری.. 60
جدول 3-2 جایگزینی نمونه ها در گروه ها 61
جدول 3-3 میزان پایایی در الفای کرونباخ.. 63
جدول 3-4 موضوع و هدف کلی درس جلسه های آموزشی.. 66
جدول 3-5 شرح آزمون های تحقیق.. 68
جدول4-1 توزیع فراوانی و درصد گروه های پاسخ دهندگان. 70
جدول4-2 توزیع فراوانی و درصد نمره معدل دانش آموزان در نیمسال اول سال تحصیلی 93/92 بر حسب گروه 71
جدول4-3 آنالیز نمرات پیش آزمون. 72
جدول4-4 نمرات حاصل از پس آزمون (یادگیری) 73
جدول4-5 نمرات حاصل از آزمون پی گیری (یادداری) 74
جدول4-6 میانگین و انحراف معیار تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون یادگیری در گروه های آزمودنی.. 75
جدول4-7 نتایج آزمون t مستقل در مقایسه تفاوت میزان یادگیری دانش آموزان 75
جدول4-8 نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون یادگیری دو گروه با کنترل پیش آزمون و معدل نیمسال اول. 76
جدول4-9 میانگین و انحراف معیار تفاضل نمرات پیش آزمون و آزمون پی گیری (یادداری) در گروه های آزمودنی.. 77
جدول4-10 نتایج آزمون t مستقل در مقایسه تفاوت میزان یادداری دانش آموزان 77
جدول4-11 نتایج تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون یادداری دو گروه با کنترل پیش آزمون و معدل نیمسال اول. 78
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 4-1 توزیع فراوانی و درصد گروه های پاسخ دهنده 71
نمودار 4-1 توزیع فراوانی نمرات معدل نیمسال اول دانش آموزان بر حسب گروه 72
منبع:
منابع
منابع فارسی
آزمون، جواد؛ حسنلو، محمد باقر.(1391)، معلمان تربیت بدنی و الگوهای تدریس. مجله آموزش تربیت بدنی، دوره سیزدهم، شماره 2 صص 25-23.
آقازاده، محرم. (1390). روش های نوین تدریس. تهران: نشر آییژ ، چاپ چهارم.
آقازاده، محرم. (1385). راهنمای روش های نوین تدریس(بر پایه پژوهش های مغز محور، ساختن گرایی، یادگیری از طریق همیاری، فرا شناخت و ...). تهران: نشر آییژ
ابراهیم زاده، عیسی و همکاران. (1389)، انواع یادگیری الکترونیکی و شکل های مختلف تعامل در آن، مجله مدیا، سال اول، شماره 1صص 22-11.
استوار، نگار؛ غلام آزاد، سهیلا؛ مصرآبادی، جواد.(1391)، تاثیر گذارى آموزش به روشِ تقسیم بندى دانش آموزان به گروه هاى پیشرفت(STAD) بر شاخص هاى شناختى، فراشناختى و عاطفى، در یادگیرى درس ریاضى فصلنامه نوآورى هاى آموزشى. سال یازدهم، شماره 41 صص50-29.
امیرخانی، اصغر.( 1392). شبیه سازی رایانه آموزشی و یادگیری. تهران: گهواره کتابیران.
بابایی، محمود. (1389). مقدمه ای بر یادگیری الکترونیکی. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران: چاپار.
بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره؛ حجازی، الهه. (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
بدرخانی، نسرین.(1388). بررسی دیدگاه دبیران شهر شیراز در مورد تاثیر روش های نوین تدریس بر کیفیت فرایند تدریس در سال تحصیلی 88-1387. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز.
بدریان، عابد؛ هنرپرور، بهاره؛ ناصری آذر، اکبر(1389)، طراحی و اعتبار بخشی الگوی آموزشی زمینه – محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 36،سال نهم، صص 125-101.
پریشانی، ندا؛ میر شاه جعفری، سید ابراهیم؛ عابدی، احمد (1390)، تأثیر آموزش فعال فناورانه (TEAL) در درس زیست شناسی بر انگیره ی تحصیلی دانش آموزان . مجله ی مطالعات آموزش و یادگیری دوره سوم شماره اول صص 16-1.
پریشانی، ندا. (1389). تأثیر آموزش فعال فناورانه (TEAL) در درس زیست شناسی بر انگیره ی تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی. دانشگاه اصفهان.
جعفری لاهیجانی، زینب. (1389). بررسی تاثیر کتاب های الکترونیکی و چاپی بر میزان یادگیری و یادداری درس زبان انگلیسی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبایی.
جویس، بروس؛ ویل، مارشا. (1996). الگوهای جدید تدریس. ترجمه محمدرضا بهرنگی. (1378). تهران: انتشارات کمال تربیت.
حسن بیگی، علی.(1382)، بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوم متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
حقانی، فریبا و معصومی رسول(1389)، مروری بر نظریه های یادگیری و کاربرد آ نها در آموزش پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی (ویژه نامه توسعه آموزش)، دوره 10 شماره 5 صص1197-1188.
خاکی، غلامرضا. (1383). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.
خالدی، شهناز و همکاران (1390)، «ﺗﺄﺛﯿﺮروش ﺗﺪرﯾﺲ ﺳﺨﻨﺮاﻧﯽ و ﺳﻪ روش ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﭘﺎﯾﺪار داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری در درس اﺻﻮل و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﭘﺮﺳﺘﺎری»، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ دﻧﺎ- دوره 5- ﺷﻤﺎره 3 و4(ﺷﻤﺎره ﭘﯽ در ﭘﯽ 19و20)، صص 11-1.
دلاور، علی. (۱۳91). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
ذوفن، شهناز. (1385). کاربرد فناوری های جدید در آموزش. تهران: انتشارات سمت.
رضوی، عباس. (1383). چندرسانه ای ها و آموزش مفاهیم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی تکنولوژی آموزشی. دانشگاه علامه طباطبائی
رضوی، سید عباس. (1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز؛ دانشگاه شهید چمران.
رئیس دانا، فرخ لقا (1381). فناوری آموزشی زمینه ای برای یادگیری متعهدانه. ارایه شده در همایش مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش.
زارعی زوارکی، اسماعیل(1387). سنجش و ارزشیابی یادگیری الکترونیکی. فصلنامه آموزش عالی. دوره جدید، سال اول، شماره سوم.(1387). صص 88-73.
زارعی زوارکی، اسماعیل؛ غریبی، فرزانه. (1391)،تاثیر آموزش چند رسانه ای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان دختر کم توان ذهنی پایه چهارم شهر اراک. فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، شماره 5 ، سال 2 صص 19-2.
زارعی زوارکی، اسماعیل. (1388). راهنمای عملی یادگیری و تدریس تلفیقی. تهران: علوم و فنون.
رنجگری، علیرضا.(1377)، شبیهسازی ابزاری نیرومند برای تصمیمگیری. مجله روشن، شماره47، ص29.
سعید پور، مرضیه؛ طبسی، سیده زکیه. (1389)، آموزش ترکیبی؛ رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی»، مجله افق توسعه آموزش پزشکی، دوره 4 شماره 1 صص 63-55.
سلیمانپور، جواد. (1384). مهارت های تدریس نوین. تهران: نشر احسن.
سیف ، علی اکبر. (1370). روانشناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه
سیف ، علی اکبر. (1384). روانشناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه.
شریفی،اصغر؛ محمد داودی، امیر حسین؛ اسلامیه، فاطمه. (1391)، رابطه میزان استفاده از فن آوری های اطلاعات و ارتباطات با عملکرد دبیران در فرآیند یاددهی و یادگیری. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، شماره چهارم، صص167 -145.
ﺷﻌﺒﺎﻧﯽ، حسن.(1384). ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی آﻣﻮزشی و پرورشی(روﺷﻬﺎ و ﻓﻨﻮن ﺗﺪرﯾﺲ). تهران: اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﻤﺖ، ﭼﺎپ نوزدهم.
شعبانی، حسن(1388). مهارت های آموزشی؛ روش ها و فنون تدریس. تهران: انتشارات سمت، چاپ سوم.
ﺻﻔﻮی،امان االله. (1387). ﮐﻠﯿﺎت روش ﻫﺎ و ﻓﻨﻮن ﺗﺪرﯾﺲ. تهران: اﻧﺘﺸﺎرات ﻣﻌﺎﺻﺮ، ﭼﺎپ ﺳﯿﺰدﻫﻢ.
عبداله زاده، علی اکبر. (1392)، مقایسه کارایی دوره یادگیری ترکیبی با دوره های یادگیری الکترونیکی و حضوری در درس ریاضی در میان دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان شهرستان اردبیل. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، دوره 9، شماره 2، صص 84-65.
عطاران، محمد. (1387). جهانی شدن فن آوری اطلاعات(IT) و تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسه فرهنگی و پژوهشی آفتاب مهر با همکاری انتشارات آیتا.
عمادی، محمد. (1378). اصول ساخت نرم افزارهای چند رسانه ای. تهران: موسسه فرهنگی هنری دیباگران.
عوض زاده، ایرج. (1384). تحلیل و ارزشیابی محتوای چند رسانه ای های آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی براساس اصول طراحی چند رسانه ای مایر. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه علامه طباطبایی.
فردانش، هاشم. (1387). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی.(چاپ پنجم). تهران: سمت.
قورچیان نادر قلی.(1374). جزئیات روش های تدریس: چهارچوبی جامع برای تدریس حرفه- ای. تهران: انتشارات فراشناختی.
صفاریان، سعید؛ فلاح، وحید؛ میرحسینی، سیدحمزه.(1389)، مقایسه تأثیر آموزش به کمک نرم افزارهای آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره 2 صص36-21.
ظریف صنایعی، ناهید. (1390)، بررسی و مقایسه مکاتب یادگیری در طراحی دروس الکترونیکی. مجله مدیا، شماره ششم ، صص 60-51.
کدیور، پروین.( 1387 ). روانشناسی تربیتی. تهران :انتشارات سمت.
کرمی گزافی، علیرضا؛ عابدینی، رحمن؛ ملک زاده، فاطمه.(1389)، بررسی تاثیر تدریس کاوشگری با استفاده از معلمان آموزش دیده بر یادگیری دانش آموزان سال سوم راهنمایی ناحیه 2 کرج. چهاردهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و چهارمین کنفرانس فیزیک وآزمایشگاه.
کریمی، عبدالعظیم.(1383)، آموزش مانع خلاقیت. فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره 2 شماره 3 ص 60.
کی نژاد، حسن.( 1387 ). سیستم های چند رسانه ای به عنوان ابزار تکنولوژی آموزشی، دومین همایش بررسی و تحلیل آموزش های کاربردی، صص 10 و 11 .
گانیه، رابرت میلز. شرایط یادگیری و نظریه آموزشی. جعفر نجفی زند(1373). تهران: انتشارات رشد، چاپ اول.
گل افروز شهری، هادی؛ خاقانی زاده، مرتضی(1388)، آشنایی با روش تدریس سخنرانی. مجله راهبرد های آموزشی، دوره 2، شماره 4 صص 161-166.
گلزار ادبی، رامین.(1385). شبیه سازی در تصمیمگیریهای مدیریتی، مجله تدبیر، سال چهاردهم، شماره 177 ص 21.
لاکدشتی، ابوالفضلی؛ یوسفی، رضا؛ خطیری، خدیجه.(1390)، تاثیر نرم افزار های شبیه ساز آموزشی بر یادگیری و یاد سپاری دانشجویان و مقایسه آن با روش سنتی تدریس. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی سال اول ، شماره 3 ، صص21-5.
ﻣﺎﯾﺮ، رﯾﭽﺎردای. (2001). ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﭼﻨﺪرﺳﺎﻧﻪای. ﻣﺘﺮﺟﻢ: ﻣﻮﺳﻮی، ﻣﻬﺴﺎ. (1384). ﺗﻬﺮان: اﻧﺘﺸﺎرات ﻣﻮﺳﺴﻪ ﻣﺎﻟﯽ و آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی.
مجدفر، مرتضی. ( 1375 ). طرح درس نرم افزاری مناسب در تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات چاپار فرزانگان.
محمودی، فیروز؛ فتحی آذر، اسکندر؛ اسفندیاری، رجب.(1388). بررسی رابطه میزان مشارکت فعال دانش آموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه مطالعات تربیتی و روان شناسی،دوره 10شماره3 صص82-65.
معتمدی تلاوکی، عبداللهی حسینی و لطفی.(1390)، تاثیر روش های فعال تدریس مبتنی بر رویکرد ساختارگرایی بر بهبود عملکرد درس فیزیک دانش آموزان سال اول متوسطه. دوازدهمین کنفرانس آموزش فیزیک و آزمایشگاه ، 14 تا 16 شهریور 1390 دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
موسی رمضانی، سونیا.(1390)، شبیه سازی آموزشی. مجله رشد تکنولوژی آموزشی، دوره بیست و ششم صص 42-38 .
مهر محمدی، محمود. (1386). نظریه های برنامه درسی. تهران: انتشارات سمت.
مهرمحمدی، محمود؛ عابدی لطفعلی.(1389). الگوهای یادگیری: ابزارهایی برای تدریس (ویرایش اول). تهران: انتشارات سمت.
مهرمحمدی، محمود؛ عابدی لطفعلی.(1380)، ماهیت تدریس وابعاد زیبا شناختی آن. مجله مدرس، دوره 5 شماره 3 صص 43- 57.
نصرت، فاطمه؛ یوسفی، علیرضا؛ لیاقتدار، محمد جواد. (1389).تأثیر آموزش فعال فناورانه فیزیک بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه. برنامه ریزی درسی - دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 25 صص 64 – 53.
نوروزی، داریوش؛ رضوی، عباس.(1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
نوروزی، معصومه؛ زندی، فرامک؛ موسی مدنی، فرامرز.( 1387). رتبه بندی روش های کاربرد فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری مدارس. فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال هفتم، شماره 26 صص 33-9.
وکیلیان، منوچهر.(1385). روشها و فنون تدریس. تهران: دانشگاه پیام نور.
همدانی، زهره؛ حقانی، فریبا؛ لیاقت دار، محمد جواد. (1390)، مقایسه تاثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیقی سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی درس زمین شناسی. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال هشتم، دوره 2 ، شماره 30، صص10-3.
هنرپرور، بهاره؛ بدریان، عابد. (1387). طراحی و اعتباربخشی الگوی اثربخش یاددهی- یادگیری شیمی مبتنی بر ICT در دوره متوسطه، گزارش طرح پژوهشی. موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآور یهای آموزشی، تهران.
- Adeyemi, B. A. (2012). Effects of computer assisted instruction (CAI) on students’ achievement in social studies in Osun state, Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences, 3(2), 269-277.
- Barak، M. (2007)، Transition from traditional to ICT-enhanced learning environments in undergraduate chemistry courses، Computers & Education 48 (30–43).
- Belcher, J.W. (2001).Studio Physics at MIT. In MIT PhysicsAnnual, 58-64.
- Belcher, J. W. (2003). Improving student understanding with TEAL. MIT faculty news letter, No2: 1, 8-10
- Barak، M.، & Dori، Y. J. (2005). Enhancing undergraduate students_ chemistry understanding through project-based learning in an IT environment. Science Education، 89(1)، 117–139
- Bennett، J.، Gräsel، C.، Parchmann، I.، & Waddington، D. (2005). Contextbased and conventional approaches to teaching chemistry: Comparing teachers’ views. International Journal of Science ---Education، 27، 1521–1547.
- Dori, Y. D., & Belcher, J. B. (2005). How does Technology-Enabled Active Learning affect undergraduate students’ understanding of electromagnetism concepts? The Journal of the Learning Sciences, 14(2), 243–279.
- Dourmashkin, P. (2008). Rrdesign of mechanics and Electromagnetism at MIT. Courseredesign Work shop. October. MIT USA.
- Duvarci, Dilek (2010). Activity-based chemistry teaching: A case of “elements and compounds”. Procedia Social and Behavioral Sciences 2 (2010) 2506–2509.
- Gil, E. (1991). The Hunting Power of Play. New York: Guilford Press.
- Koo, R. & Harlin, R. P. (2001). Learning in nontraditional environments: An international perspective.Childhood Education, 77(6), 38-40.
- Nwagbo, ch. (2006). Effects of two teaching methods on the achievement and attitude to biology of students of different levels of scientific literacy, International Journal of Educational Research, 45, 210, 229.
- Pelones, M.T. & Revuelta, S. (2007). Computer-Aided Cooperative Learning Approach InMath: Its Effect On The Academic Performance And Change In Math Perception Of FourthYear Students. In R. Carlsen et al (Eds.), Proceedings of Society for Information Technolo & Teacher Education International Conference2007 (pp. 3306-3312). Chesapeake, VA: AACE.
- S. Cai et al.(2013) . A case study of Augmented Reality simulation system application in a chemistry courseComputers in Human Behavior 37 (2014) 31 – 40.
- Swain, N. K., Anderson, J. A., Korrapati, R. B. (2008). Role of simulation software in enhancing student learning in computer organization and microcontroller courses. Proceedings of the 2008 IAJC-IGME International Conference. Retrieved from http://www.ijme.us/cd_08/PDF/135%20ENT%20207.pdf
- Jordi Vallverdú. What are Simulations? An Epistemological Approach Procedia Technology 13 (2014) 6 – 15.