فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده..................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه......................................................................................................................................3
1-2- بیان مساله................................................................................................................................6
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش...........................................................................................9
1-4- اهداف تحقیق........................................................................................................................10
1-5- سؤالات تحقیق......................................................................................................................10
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه های پژوهش.......................................................................11
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1- الگو چیست؟.........................................................................................................................15
2-2- معرفی الگوهای تدریس.........................................................................................................15
2-3- الگوی تدریس جیگ ساو......................................................................................................16
2-3-1- مراحل طرح تدریس جیگ ساو................................................................................16
2-3-2- مراحل تدریس جیگ ساو.........................................................................................17
2-3-3- کاربرد الگو................................................................................................................21
2-4- پیشرفت تحصیلی ..................................................................................................................21
2-4-1- معیارهای پیشرفت تحصیلی .....................................................................................24
2-4-2- عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی.................................................................25
2-4-3- خانواده و پیشرفت تحصیلی......................................................................................29
2-4-4- ارزشها و انتظارات والیدن و پیشرفت تحصیلی..........................................................29
2-4-5- شرایط اجتماعی و اقتصادی و پیشرفت تحصیلی.....................................................30
2-4-6- سطح تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی............................................................30
2-4-7- مدرسه و پیشرفت تحصیلی.......................................................................................30
2-4-8- انتظارات معلم و پیشرفت تحصیلی............................................................................31
2-4-9- نمره و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی........................................................................31
2-5- مبانی نظری پژوهش...............................................................................................................32
2-6- محیط های یادگیری...............................................................................................................32
2-6-1- رویکرد رقابتی............................................................................................................32
2-6-2- رویکرد انفرادی.........................................................................................................32
2-6-3- رویکرد مشارکتی.......................................................................................................32
2-6-4- ویژگی های یادگیری مشارکتی..................................................................................33
2-6-5- دیدگاههای عمده در یادگیری مشارکتی.....................................................................34
2-6-6- روشهای یادگیری مشارکتی........................................................................................36
2-7- سازماندهی کلاس درس برای روش تدریس جیگ ساو........................................................42
2-7-1- نقش معلم در روش تدریس جیگ ساو.....................................................................46
2-7-2- اثرات کاربرد روش جیگ ساو...................................................................................48
2-7-3- محدودیت های کاربرد روش جیگ ساو...................................................................48
2-8- روش یادگیری در حد تسلط ................................................................................................51
2-8-1- مفهوم تسلط...............................................................................................................51
2-8-2- مراحل روش یادگیری در حد تسلط..........................................................................52
2-8-3- محاسن روش یادگیری در حد تسلط........................................................................53
2-8-4- محدودیتها..............................................................................................................53
2-8-5- یادگیری تا حد تسلط (انفرادی) ...............................................................................53
2-8-6- روش آموزش برای یادگیری......................................................................................55
2-8-7- مراحل آموزش برای یادگیری در حد تسلط..............................................................56 2-9- خانواده الگو های انفرادی .....................................................................................................60
2-9-1- روش های آموزش انفرادی........................................................................................61
2-9-2- آموزش انفرادی و ویژگی های آن..............................................................................62
2-9-3- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه اسکینر....................................................................64
2-9-4- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه بلوم........................................................................65
2-9-5- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه کلر..........................................................................66
2-10- روش تدریس یادگری در حد تسلط....................................................................................68
2-10-1- مراحل اجرای روش تدریس یادگیری در حد تسلط................................................69
2-11- سوابق پژوهشی...................................................................................................................70
2-11-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور.........................................................................70
2-11-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور.......................................................................72
2-12- جمع بندی............................................................................................................................74
فصل سوم:روش تحقیق
3-1- روش تحقیق...........................................................................................................................76
3-2- جامعه آماری .........................................................................................................................77
3-3- نمونه آماری و شیوه نمونه گیری............................................................................................77
3-4- روش جمع آوری اطلاعات ..................................................................................................78
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.............................................................................................78
فصل چهارم: نتایج
4-1- مقدمه.....................................................................................................................................80
4-2- یافتههای استنباطی ................................................................................................................86
4-3- فرضیه اصلی اول..................................................................................................................86
4-4- فرضیه فرعی دوم...................................................................................................................89
4-5- فرضیه فرعی سوم..................................................................................................................91
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه......................................................................................................................................95
5-2- بحث و نتیجهگیری.................................................................................................................97
5-3- فرضیه اول ( روش تدریس جیگ ساو).................................................................................98
5-4- فرضیه دوم(یادگیری در حد تسلط).......................................................................................98
5-5- فرضیه سوم..........................................................................................................................100
5-6- محدویتهای پژوهش..........................................................................................................101
5-7- پیشنهادهای پژوهشی...........................................................................................................101
5-8- پیشنهادهای کاربردی............................................................................................................101
فهرست منابع
منابع فارسی....................................................................................................................................104
منابع غیرفارسی...............................................................................................................................106
پیوست ها
پیوست الف
چکیده انگلیسی .............................................................................................................................107
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده..................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه......................................................................................................................................3
1-2- بیان مساله................................................................................................................................6
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش...........................................................................................9
1-4- اهداف تحقیق........................................................................................................................10
1-5- سؤالات تحقیق......................................................................................................................10
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه های پژوهش.......................................................................11
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1- الگو چیست؟.........................................................................................................................15
2-2- معرفی الگوهای تدریس.........................................................................................................15
2-3- الگوی تدریس جیگ ساو......................................................................................................16
2-3-1- مراحل طرح تدریس جیگ ساو................................................................................16
2-3-2- مراحل تدریس جیگ ساو.........................................................................................17
2-3-3- کاربرد الگو................................................................................................................21
2-4- پیشرفت تحصیلی ..................................................................................................................21
2-4-1- معیارهای پیشرفت تحصیلی .....................................................................................24
2-4-2- عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی.................................................................25
2-4-3- خانواده و پیشرفت تحصیلی......................................................................................29
2-4-4- ارزشها و انتظارات والیدن و پیشرفت تحصیلی..........................................................29
2-4-5- شرایط اجتماعی و اقتصادی و پیشرفت تحصیلی.....................................................30
2-4-6- سطح تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی............................................................30
2-4-7- مدرسه و پیشرفت تحصیلی.......................................................................................30
2-4-8- انتظارات معلم و پیشرفت تحصیلی............................................................................31
2-4-9- نمره و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی........................................................................31
2-5- مبانی نظری پژوهش...............................................................................................................32
2-6- محیط های یادگیری...............................................................................................................32
2-6-1- رویکرد رقابتی............................................................................................................32
2-6-2- رویکرد انفرادی.........................................................................................................32
2-6-3- رویکرد مشارکتی.......................................................................................................32
2-6-4- ویژگی های یادگیری مشارکتی..................................................................................33
2-6-5- دیدگاههای عمده در یادگیری مشارکتی.....................................................................34
2-6-6- روشهای یادگیری مشارکتی........................................................................................36
2-7- سازماندهی کلاس درس برای روش تدریس جیگ ساو........................................................42
2-7-1- نقش معلم در روش تدریس جیگ ساو.....................................................................46
2-7-2- اثرات کاربرد روش جیگ ساو...................................................................................48
2-7-3- محدودیت های کاربرد روش جیگ ساو...................................................................48
2-8- روش یادگیری در حد تسلط ................................................................................................51
2-8-1- مفهوم تسلط...............................................................................................................51
2-8-2- مراحل روش یادگیری در حد تسلط..........................................................................52
2-8-3- محاسن روش یادگیری در حد تسلط........................................................................53
2-8-4- محدودیتها..............................................................................................................53
2-8-5- یادگیری تا حد تسلط (انفرادی) ...............................................................................53
2-8-6- روش آموزش برای یادگیری......................................................................................55
2-8-7- مراحل آموزش برای یادگیری در حد تسلط..............................................................56 2-9- خانواده الگو های انفرادی .....................................................................................................60
2-9-1- روش های آموزش انفرادی........................................................................................61
2-9-2- آموزش انفرادی و ویژگی های آن..............................................................................62
2-9-3- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه اسکینر....................................................................64
2-9-4- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه بلوم........................................................................65
2-9-5- آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه کلر..........................................................................66
2-10- روش تدریس یادگری در حد تسلط....................................................................................68
2-10-1- مراحل اجرای روش تدریس یادگیری در حد تسلط................................................69
2-11- سوابق پژوهشی...................................................................................................................70
2-11-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور.........................................................................70
2-11-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور.......................................................................72
2-12- جمع بندی............................................................................................................................74
فصل سوم:روش تحقیق
3-1- روش تحقیق...........................................................................................................................76
3-2- جامعه آماری .........................................................................................................................77
3-3- نمونه آماری و شیوه نمونه گیری............................................................................................77
3-4- روش جمع آوری اطلاعات ..................................................................................................78
3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.............................................................................................78
فصل چهارم: نتایج
4-1- مقدمه.....................................................................................................................................80
4-2- یافتههای استنباطی ................................................................................................................86
4-3- فرضیه اصلی اول..................................................................................................................86
4-4- فرضیه فرعی دوم...................................................................................................................89
4-5- فرضیه فرعی سوم..................................................................................................................91
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه......................................................................................................................................95
5-2- بحث و نتیجهگیری.................................................................................................................97
5-3- فرضیه اول ( روش تدریس جیگ ساو).................................................................................98
5-4- فرضیه دوم(یادگیری در حد تسلط).......................................................................................98
5-5- فرضیه سوم..........................................................................................................................100
5-6- محدویتهای پژوهش..........................................................................................................101
5-7- پیشنهادهای پژوهشی...........................................................................................................101
5-8- پیشنهادهای کاربردی............................................................................................................101
فهرست منابع
منابع فارسی....................................................................................................................................104
منابع غیرفارسی...............................................................................................................................106
پیوست ها
پیوست الف
چکیده انگلیسی .............................................................................................................................107
منبع:
منابع فارسی
کتاب:
آلیس و والن. (1379). آشنایی با یادگیری از طریق همیاری. (ترجمه رستگار و ملکان). تهران: نی.
جویس، بروس؛ ویل، مارشا و کالهون، امیلی. (1384). الگوهای جدید تدریس 2004. (ترجمه محمدرضا بهرنگی). تهران: کمال تربیت.
سیف،علی اکبر،(1392).روانشناسی پرورشی نوین،نشر تهران دوران.صص 525-520
بهرنگی،محمدرضا،(1384).الگوهای تدریس 2004،نشر کمال تربیت،انتشارات تهران،بهار 1384،صص341-339.
مقاله و مجله:
بهرنگی، محمدرضا؛ اقایاری، طیبه. (1383). تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو در وضعیت سنتی تدریس دانش آموزان پایه پنجم. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 10، صص 41-24.
سیف، علی اکبر. (1379). روانشناسی تربیتی(ویراست نو). تهران: آگاه.
فقیهی، فاطمه. (1381). جمع بندی تحقیقات انجام شده پیرامون یادگیری مشارکتی. فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره هشتم، شماره3.
کرامتی، محمدرضا. (1382). نگاهی نو و متفاوت به یادگیری مشارکتی. مشهد: آیین تربیت.
کرامتی، محمدرضا. (1386). تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، شماره 10، صص55-39.
شعبانی،حسن،(1323).مهارت های آموزش وپرورش،روش ها و فنون تدریس.
نوروزی حجی محمد ، محسنی زاده سید مصطفی ، جعفری ثانی حسین ، ابراهیم زاده سعید . تاثیر تدریس با تلفیق دوالگوی اموزشی همیاری ویادگیری در حد تساط بر یادگیری مبعث علایم حیاتی : :تجربه ای از دانشجویان پرستاری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد .مجله ایرانی اموزش در علوم پزشکی . (1390).
شکاری کاشانی زهرا ، ابراهیم دماوندی مجید، کرمی گزافی علیرضا ، تاثیر روش یادگیری تاحد تسلط در نگرش ، عملکرد وانگیزش درونی دانش اموزان دختر دبرستانی در یاد گیری مفاهیم شیمی. (1389).
پایان نامه:
اکبری، پروین. (1378). بررسی اختلالات رفتاری و یادگیری پسران و دختران کلاس پنجم ناحیه 3 شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.
ایوبی، زهرا. (1377). مقایسه یادگیری مشارکتی و سنتی بر پیشرفت تحصیلی و حرمت خود دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه منطقه 10 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، مرکز آموزش مدیریت دولتی خراسان
بذرگری، صغری. (1382). بررسی میزان تاثیر روش آموزش تبادلی راهبردهای درک وفهم خواندن بهبود درک مطلب دانش آموزان ضعیف پایه پنجم ابتدایی شهر ارسنجان. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تهران.
رحمتی،عبدالمجید (1392)،بررسی تاثیر روش تدریس یادگیری در حد تسلط بز پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی مراکز آموزش کودکان استثنائی شهر شیراز ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شیراز.
شعبانی، حسن. (1380). تاثیر روش حل مسئله به صورت کار گروهی بر روی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در شهر تهران. رساله دکتری، چاپ نشده، دانشگاه تربیت مدرس.
قدرتی، معصومه. (1380). مقایسه تاثیر یادگیری مشارکتی با یادگیری انفرادی در میزان یادسپاری، درک و فهم، تجزیه و تحلیل، قضاوت اطلاعات علمی درس علوم تجربی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر قم. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی.
قلتاش، عباس. (1383). بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر کره ای 83-1382. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم تهران.
قهرمانی، بهپور. (1387). بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی با تاکید بر روش جیگ ساو بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر پایه دوم کوه سبز در سال تحصیلی 87-1386. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
میرزاخانی، محمد. (1384).بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر عزت نفس، مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهرستان ماهنشان در درس روان شناسی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم تهران.
-شکاری کاشانی، زهرا. (1388). بررسی تاثیر روش تسلط آموزی بر میزان یادگیری شیمی دانش آموزان ضعیف پایه دوم دبیرستان و مقایسه آن با روش متداول آموزشی در شهرستان کرج. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش شیمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران.
مرادی، سیما. (1392). بررسی اثر بخشی روش تدریس درحد تسلط بر پیشرفت تحصیلی، خودپنداره و انگیزش پیشرفت دانش آموزان پایه ششم شهر بندرعباس. پایان نامه کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه هرمزگان
منابع غیرفارسی:
Aronson, E.(2000). Jigsaw classroom: Overview of the
technique.Soial Psyhology network. Sage pub company.
Cooper. (2002). Georgeanne. Teaching effectiveness Program. The benefits of collaborative learning. University of oregan.
Farrell, M. (1999). Key issues for primary schools, Routldge.
Hung, L. (2001)."Tidbits on the teaching of mathematics in girls Schools". Chinese Education and socity, Vol. 34. Issue 1.
Jacobs.(2002). G-man etal. The teachers sour cebook for cooperative Learning. California: corwin press.
Johnson, D. Roger Johnson. And Mary Beth stanne(2000). Cooperative learning methods: A metaanalysis. University of Minnesota.
kagan,S.(1998). Cooperativw learning. University of California
Miles, M. (2007); innovation in education; New york: teachers' College press
Onwuebuzie, A. (2002)."Relationship between peer orientation and achievement cooperative learning based research". Jounal of Educational Research, 94.
Tobias، R(1999)، personal،social and health educational citizenship in primary school. www. ofsted. gov. uk.
Whicher, K.M. , Nunnery,J.A(1997)."Cooertive learning in the classroom" . The Journal of Educational Research, Vol. 91. No.1.
Block, J.H. & R.B. Burns.(1976)Mastery learning. In: L.S. Shulman (ed.). Review of research in education, vol 4, pp 3-49.
Bruner, J.S. (1966).Toward a Theory of Instruction. Cambridge, Mass:Harvard University Press.
Soled,S.W. (1986).Group instructional methods which are as effective as one-to-one tutoring in the improvement of both higher as well as lower mental process achievement.Doctoral diss university of Chicago
Marzano,Rj.Rs.Brandt,Cs.Hughers,Bf.Jones.Bz.Oressersen.S.C.Rankin & c.Suhor. (1988).Dimensions of Thinking A Framework For Curriculum and InStruction.Alexandia.Va:Association For Super vision and curriculum development.