فهرست:
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
تقدیم
تشکر و قدردانی
چکیده
(1) فصل اول (کلیات).............................................................................................................................................................1
(1-1)مقدمه................................................................................................................................................................................................................2
(1-2)بیان مسأله........................................................................................................................................................................................................2
(1-3) اهمیت و ضرورت موضوع.............................................................................................................................................................................4
(1-4)اهداف پژوهش.................................................................................................................................................................................................5
(1-4-1) هدف کلی...................................................................................................................................................................................................5
(1-4-2) اهداف جزئی...............................................................................................................................................................................................5
(1-5) فرضیه های پژوهش.......................................................................................................................................................................................6
(1-5-1) فرضیه کلی.................................................................................................................................................................................................6
(1-5-2) فرضیه های جزئی....................................................................................................................................................................................6
مفاهیم تحقیق............................................................................................................................................................................................................6
مفاهیم نظری..............................................................................................................................................................................................................6
مفاهیم عملیاتی..........................................................................................................................................................................................................7
(2) فصل دوم ( ادبیات تحقیق) ...........................................................................................................................................8
(2-1)مبانی نظری اضطراب................................................................................................................................................................................9
(2-1-1) اضطراب.....................................................................................................................................................................................................9
(2-1-2) نظریه های اضطراب..............................................................................................................................................................................10
(2-1-3) نظریه روان تحلیل گری...........................................................................................................................................................10
(2-1-4) نظریه رفتار گرا..............................................................................................................................................................................10
(2-1-5) نظریه شناختی..............................................................................................................................................................................10
(2-1-6) نظریه انسان گرایی......................................................................................................................................................................11
(2-1-7) مراحل اضطراب............................................................................................................................................................................11
(2-2)مبانی نظری اضطراب امتحان....................................................................................................................................................12
(2-2-1) اضطراب امتحان...........................................................................................................................................................................12
(2-2-2) رابطه اضطراب ریاضی و اضطراب امتحان..............................................................................................................................13
(2-2-3) اضطراب ریاضی و اضطراب امتحان، سازه های جدا.............................................................................................................15
(2-2-4) ابعاد اضطراب امتحان.................................................................................................................................................................16
(2-2-5) اضطراب صفت و حالت.............................................................................................................................................................18
(2-3) مبانی نظری اضطراب ریاضی................................................................................................................................................20
(3-2-1) رفتارگرایی..................................................................................................................................................................................22
(3-2-2) نظریه کارآمدی پردازش.........................................................................................................................................................22
(3-2-3) نظریه بازداری...........................................................................................................................................................................22
(3-2-4) نظریه کنترل انگیزش..............................................................................................................................................................23
(2-4)مبانی نظری حل مسأله............................................................................................................................................................24
(2-4-1) دیدگاه تداعی گرایی................................................................................................................................................................25
(2-4-2) تئوری گشتالت دیگاه تجدید ساختار ادراکی.....................................................................................................................25
(2-4-3) رویکرد خبرپردازی یا پردازش اطلاعات...............................................................................................................................26
(2-4-4) طرح جورج پولیا پیرامون حل مسأله...................................................................................................................................28
(2-4-5) راهبردهای روش تدریس حل مسأله.....................................................................................................................................29
(2-4-6) مراحل اجرای الگوی حل مسأله جورج پولیا ......................................................................................................................30
(2-4-7) مهارت ها.......................................................................................................................................................................................32
(2-4-8) اشتباهات.......................................................................................................................................................................................33
(2-5)تحقیقات انجام شده در زمینه موضوع پژوهش...............................................................................................................34
(2-5-1) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور..................................................................................................................................34
(2-5-2) اضطراب ریاضی علت ها و پیامدها........................................................................................................................................34
(2-5-3)جنسیت و اضطراب ریاضی........................................................................................................................................................35
(2-5-4)حل مسأله و اضطراب ریاضی....................................................................................................................................................37
(3) فصل سوم (روش اجرای تحقیق)......................................................................................................................38
(3-1) روش پژوهش..................................................................................................................................................................................40
(3-2) جامعه آماری...................................................................................................................................................................................40
(3-3) گروه نمونه و شیوه نمونه گیری..................................................................................................................................................40
(3-4) ابزار پژوهش...................................................................................................................................................................................41
(3-4-1) مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان.................................................................................................................................41
(3-5) شیوه اجرا........................................................................................................................................................................................42
(3-6) روش های آماری...........................................................................................................................................................................43
(4) فصل چهارم ( تجزیه و تحلیل )........................................................................................................................45
(4-1) مقدمه.................................................................................................................................................................................................45
(4-2) تجزیه و تحلیل داده های کمی.....................................................................................................................................................45
(4-2-1) بخش توصیفی.............................................................................................................................................................................45
(4-2-2) بخش استنباطی..........................................................................................................................................................................48
(5) فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری)...................................................................................................................58
(5-1)بحث و نتیجه گیری.........................................................................................................................................................................59
(5-1-1) فرضیه کلی...................................................................................................................................................................................59
(5-1-2) فرضیه فرعی اول ...........................................................................................................................................................................60
(5-1-3) فرضیه فرعی دوم............................................................................................................................................................................61
(5-1-4) فرضیه فرعی سوم .........................................................................................................................................................................63
(5-1-5) فرضیه فرعی چهارم .......................................................................................................................................................................64
(5-2) محدودیت های تحقیق.........................................................................................................................................................................66
(5-3) پیشنهادهای تحقیق.............................................................................................................................................................................66
(5-3-1) پیشنهادهای پژوهشی......................................................................................................................................................................66
(5-3-1) پیشنهادهای کاربردی......................................................................................................................................................................66
فهرست منابع......................................................................................................................................................................................................68
پیوست ها............................................................................................................................................................................................................72
منبع:
منابع فارسی:
اصغری نکاح، سید محسن (1378)، بررسی اثربخشی راهبردهای حل مسأله همراه با روش سنتی در مقایسه با روش سنتی به تنهایی؛ در افزایش توانایی حل مسأله ریاضی دانش آموزان سال دوم راهنمایی تحصیلی ناحیه چهار مشهد،رساله کارشناسی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
آقاجانی سیف الله. خرمایی، فرهاد.رجبی، سعید. رستم اوغلی خیاوی، زهرا (1391).ارتباط حرمت خود و خودکارامدی با اضطراب ریاضی دانش آموزان.مجله روانشناسی مدرسه.6.(1).7
آقازاده، محرم؛ واحدیان، محمد (1377) ، مبانی نظری و کاربردهای آموزشی نظریه فراشناخت، تهران، نشر نورپردازان
بال، ساموئل(1998). انگیزش در آموزش و پرورش.ترجمه علی اصغر مسدد،(1373).شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز
پولیا، جورج (1369). چگونه مسأله را حل کنیم.ترجمه آرام.تهران: کیهان
حسینی، محمدصادق(1383)، رابطه ی اضطراب ریاضی و سبک های یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی شهر شیراز با توجه به جنسیت و مقطع تحصیلی ، رساله کارشناسی کارشناسی ارشد، رساله کارشناسی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
دادستان، پریرخ(1380). شکل گیری اضطراب در جریان تحول و بررسی تجربی آن در دوره نوجوانی.مجله دانشکده ی ادبیات و علو م انسانی دانشگاه تهران. شماره 14
دزموند، برومز. کامباچ، گلنروی. جیمز، آگاتا. پتی آزموند (1386). آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی. ترجمه محمدرضا کرامتی. تهران : رشد
رابرت.ای ریس؛ مرلین.ن.سایدام؛ مری مونتگومری لیندکوئیست (1377) ، کمک به کودکان در یادگیری ریاضیات، ترجمه نوروزیان مسعود، تهران ، انتشارات مدرسه برهان
شکوهی، غلامحسین(1362). روش آموختن حساب و هندسه. تهران: چاپخانه ی پیروز
شیوندی چلیچه، کامران (1389).بررسی تأثیر عوامل سازنده ی پل های یادگیری آموزش ریاضی بر کاهش اضطراب ریاضی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ی پنجم ابتدایی مدارس آموزش و پرورش شهرستان فارسان در سال تحصیلی 1389-90. رساله کارشناسی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
عماری، حسن (1383).بررسی تأثیرآموزش و راهبردهای حل مسأله در پیشرفت ریاضیات و بهبود نگرش به درس ریاضیات در دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان طارم.رساله کارشناسی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
لشکربلوکی، غلامرضا (1392). دانش آموزان ایرانی در آیینه ی تمز2011.رشد تحصیلی .8.(18).13
موسوی، فاطمه (1390). تأثیر مداخلات آموزشی در درس ریاضی بر پیشرفت ریاضی، اضطراب ریاضی و نگرش به درس ریاضیات در دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی شهر قزوین.رساله کارشناسی کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه
طباطبایی
هاوسون،جفری. ویلسون، برایان(1368). ریاضیات در دهه ی 1990.ترجمه ی ناهید ملکی. تهران: مرکز
ترابی، سید سعید. محمدی فر، محمدعلی .خسروی، معصومه. نسرم، شایان . محمدجانی، هیوا (1392). بررسی نقش اضطراب ریاضی بر عملکرد در درس ریاضی و نقش جنسیت.مجله فناوری آموزش،6. (3)
منابع لاتین
Chiu, L.H., Henry, L.L. (1990) Development and Validation of the Mathematics AnxietyScale for children Measurement and Evaluation in Counseling and Development
Clute, P.S. (1984) Mathematics anxiety. Instructional method and achievement in survey course College mathematics journal for research in mathematics education.Voll5 NO1p50-58.
Chang, E. C, Watkins, A., & Banks, K. H, (2004).How adaptive and maladaptiveperfectionism relate topositive and negative psychological functioning: Testing astressmediation model in black and white female collegestudents. Journal of Counseling Psychology, 51, 93-102
Driscoll, Mark j.resarch with rach: elemntay school Mathematics. St.louis: CEMRL, Inc, (1980)
Fennema E. and Sherman J., FennameSherman Mathematics attitude scalesinstrument designed the measure attitudetoward the learning of mathematics by femaleand male: jsas catalog of
selected document inpsychology, 1978, pp.6-31
Fiore, G.N (2001) mathematics abused student: Are we prepared to teach them? Mathematics Teacher, 32, 403-406
Hembree, G. (1990). The nature effects and relief of mathematics anxiety. Journal for research in Mathematics education.21 (1) p.33-34
Hanosky, T.D.(2000) Test Anxiety : What is and how to cope whith it? Student counseling service Development, university of Ilberto
Ho, Z.H. (2000) the Affective and cognitive Dimensions of Math Anxiety: Across National study, Journal of Research Mathematics Educational
Kazelskis, R. & Others (2000)Mathematics Anxiety and Test Anxiety: separate constracts? Journal of Experimental Education
Lazarous, S.M. (1974). Mathophobia: some personal speculations. The National Elementary
Principal. 53(2), 16-22
Newstead, K. (1998) aspects of childrens mathematics Anxiety Educational studies on Mathematics
Norwood, K,S.(1994) Anxiety measurement : Construct Validity and Test Performance, measurement and evaluation in conseling and Development
Rabalis.A. (1998). Identification of math anxiety subtypes (Doctral Dissertation) Virginia niversity.Available Online at:htt://www.as.wvu.edu/psyc/danstu.htm
Richardson, F.C. &Woolfolk, R.L. (1990) Mathematics anxiety. Sarason(Ed) test anxiety:
Sepie, A.C., Keeling, B. (1978) the Relationship Between types of Anxiety and under Achievement in Mathematics, Journal of Educational Research
Sarason, I.G&stoops R (1987).test anxiety and passage of time. Journal of Counsling and clini
Psychology, 46, .102-109
Sedek.G, kofta, M.and tyszka, T (1993).Effect of uncontroll ability on subsequent decision
Making: testing the cognitive exhaustion hypothesis. Journal of personal and social
Psychology Vol.65 No.6.p1270-1281.
Spielberger, C.D&vagg P.R. (1995).Test anxeiety: theory, assessment and treatment.PP.3-
14. Washangton, DC: Taylor&Francis.
Trujillo, K& Hadfield, O.D. (2000).Trujillo, K &, O.D. (2000). Tracting the roots of mathematics anxiety through in depth interview with preservice elementary teachers.college student
Williams, L.E. (1994). Anxiety and Measurement: construct Validity and test Performance, Measurement and Education inconseling and DevelopmentTheoryresearch and application, pp271-288
journal.vol33 (2) p219-232.
Wiliams, W.V. (1988).Answers to questions about math anxiety-Science and mathematics.88 (2)9 104.
Zettle, R.D Raines, J. (2000).The relationship of trait and test anxiety with mathematics anxiety.college student Journal,vol.34 No.2,p246,13p,5 charts.
Zuho,H,Senturk,D,Lam,A.G,Zimer,J.Hong,S&okamoto.(2000).The affective and cognitive demention of math anxiety across national study Journal for Research in Mathemics Education.Vol.31,No.3,362-376.