فهرست:
فهرست
عنوان صفحه
چکیده
1
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
3
بیان مسأله
5
اهمیت و ضرورت انجام پژوهش
7
هدف کلی پژوهش
8
اهداف ویژه
8
سوالات پژوهش
9
فرضیه های پژوهش
9
تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی)
9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه
13
شکل گیری روانشناسی شناختی
14
مرور ادبیات و سوابق مربوطه
20
پژوهش های انجام شده در خارج از کشور
23
نتیجه گیری از پیشینه پژوهش
25
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
مقدمه
27
نوع و روش پژوهش
27
متغیرهای پژوهش
28
شیوه های اندازه گیری متغیرهای پژوهش
33
ابزارهای اندازه گیری
33
روش جمع آوری اطلاعات
34
اعتبار و پایایی ابزار
35
جامعه آماری
36
نمونه
36
حجم نمونه
37
روش نمونه گیری
37
روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
38
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
40
4-1. ویژگی های دانش آموزان نمونه آماری
41
4-2. مقایسه و تحلیل پیش آزمون اطلاعات دانش آموزان
44
4- 3. مقایسه و تحلیل پس آزمون اول (یادگیری) در درس تاریخ
46
فصل پنجم: یافته های پژوهش
مقدمه
53
خلاصه پژوهش
53
بحث و نتیجه گیری
54
پیشنهادات و راهکارها
58
پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش ( پیشنهادهای اجرایی)
58
پیشنهادهایی برای پژوهش های بعدی
59
محدودیت های پژوهش(خارج از اختیار پژوهشگر)
59
محدودیت های پژوهش(دراختیار پژوهشگر)
59
پیشنهاد برای پژوهش های آتی
60
پیشنهادهای اجرایی
60
منابع
61
منابع فارسی
61
منابع انگلیسی
66
پیوست اول: بانک سئوال های پیش آزمون و پس آزمون
67
سوال های درس تاریخ، علوم تجربی، زبان انگلیسی
67
پیوست دوم: طرح درس ها
81
منبع:
فهرست منابع
1.ابراهیمیقوام،صغری(1377).اثربخشی سه روش آموزشی راهبردهای یادگیری(آموزش دو جانبه)توضیح مستقیم،وچرخه افکار،بردرک مطلب، حل مسأله، دانش فراشناختی، خودپنداره تحصیلی، وسرعت یادگیری در دانش آموزان دختر دومراهنمایی معدل پایین تر 15شهر تهران.رسالهدکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علمه طباطبایی.
2. اسلاوین، رابرت. ایی (1391). روان شناسی تربیتی: نظریه و کاربست. (یحیی سید محمدی، مترجم)، تهران: انتشارات روان.
3. السون، میتو، اچ؛ هرگنهان، بی، آر (1390). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. (علی اکبر سیف، مترجم)، تهران: انتشارات دوران.
4.انصاری،مریم(1380). تأثیر راهبردهای شناختی بر پیشرفتتحصیلی و خود کنترلی دانش آموزان دختر در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان های منطقه 12 تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد دنشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
5.بازرگان،عباس(1390).ارزشیابی آموزشی.تهران: انتشارات سمت.
6. بست، جان (1390). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. (حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، مترجم)، تهران: انتشارات رشد.
7. بهنر،ج؛ وانک، م(1384).نگرش ها و تغییر آنها. ترجمه یعلی مهداد،چاپ اول، تهران: انتشارات جنگل(سال انتشار اثر به زبان اصلی1959).
8. جویس، بروس؛ ویل، مارشا؛ کالهون، امیلی (1390). الگوی تدریس. (محمد رضا بهرنگی، مترجم)، تهران: انتشارات کمال تربیت.
9. حافظ نیا، محمدرضا (1389). مقدمه ای بر روش تحقیق درعلوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
حسینی نسب، د؛ساکن آذری،م؛ تاج الدینی،پ (1382). بررسی شیوه های اسناد علّی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان و رابطهی آنها با هوش، خلاقیت، جنسیت ورشته تحصیلی .فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،27 و 28 ، 71- 443.
10.حقانی،مظفر(1386).بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی برکاهش اضطراب امتحان دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی شهرستان سّنقرDerry,S. ارشد،دانشکدهروانشناسیوعلومتربیتی،دانشگاهعلامهطباطباییقرشتههایعلومانسانیوعلومپایهدانشگاهتهران. پایاننامه
11. خوی نژاد، غلامرضا (1389). روشهای پژوهش در علوم تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
12. دلاور، علی (1392). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
13. دلاور، علی (1393). احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات رشد.
14. دلاور، علی (1390). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
15.دیره،عزت؛بنی جمال،شکوه السادات(1388).بررسی سهم عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری.فصلنامه مطالعات روانشناختی،5 (3).
16. زمانی، بی بی عشرت؛ لیاقتدار، محمد جواد (1381). بررسی نوآوریها و راهبردهای جدید تدریس در مقطع ابتدایی چهار کشور پیشرفته جهان. مجله پژوهش دانشگاه اصفهان، شماره 30.
17.رفوث،مری؛آن، لیل،لیندا؛ دوفابو،لئوناردو(1375). راهبردهای
18. سیف، علی اکبر (1387). روشهای پرورشی نوین (ویرایش ششم). تهران: نشر دوران.
19. سیف، علی اکبر (1390). روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
20. سیف، علی اکبر (1390). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران: نشر دوران.
21. سیف، علی اکبر (1389). روشهای ساختن ابزرهای اندازه گیری متغیرهای پژوهشی در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر دوران.
22. سیف، علی اکبر (1389). نظریه های سازندگی و کاربردی آموزشی آن. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 65.
23.سیف، علی اکبر؛ مصرآبادی، جواد(1382).اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن،یادداری و درک متون مختلف.فصلنامه تعلیم و تربیت،سال نوزدهم،شماره 74.
24. شعبانی، زهرا؛ تقی پور ظهیر، علی (1385). تأثیر روشهای تدریس در افزایش توانایی های شناختی، عاطفی و رفتاری دانش آموزان. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 51، 55- 84.
25. شعبانی، حسن (1390). مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدریس (جلد 1). تهران: انتشارات سمت.
26.شعاری نژاد،علی اکبر(1378).یادداشت هایی درباره نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش چاپ اول،تهران: نشرنی
27.شقاقی،فرهاد(1382).تأثیر آموزش مهارت ها و راهبردهای یادگیری و مطالعهدر یادگیری دانشجویان دانشگاه پیام نور و ثبات اینن تأثیر یادگیری پس از گذشت یک سال .رساله دکتری،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
28.صفاری،فاطمه(1392).اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانش آموزان پسر سال سومراهنمایی شهرستان قدس. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی،دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی الزهراء (س)، دوره ی نهم، شماره 2.
29. طیبی، سیدجمال الدین؛ ملکی، محمد رضا؛ دلگشا، بهرام (1390). تدوین پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و مقاله علمی (ویرایش دوم). تهران: انتشارات فردوس.
30.عباباف،زهرا(1387).مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی،رشته تحصیلی و جنسیت و ارایه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی.فصلنامه نوآوری آموزشی،7(25)، 150-119.
31.عباباف،زهرا(1376).مقایسه استراتژی های (راهبردهای)یادگیری دانش آموزان قوی و ضعیف دوره دبیرستانی مناطق 2، 4، 11 شهر تهران در سال تحصیلی 75-74. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
32.فرخی،نوعلی،(1389).اثربخشی آموز مهارت های شناختی و فراشناختی بردرک مطلب دانش آموزان پسر دوم راهنمایی منطقه 11 آموزش و پرورش تهران.فصلنامه روان شناسی پرورش دانشگاه علامه طباطبایی تهران.سال ششم،شماره 18.
33. فردانش، هاشم (1388). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
34. کدیور، پروین (1389). روانشناسی یادگیری. تهران: انتشارات سمت.
35. کدیور، پروین (1387). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
36. گلاور، جان. ای؛ برونینگ، راجر.اچ (1385). روانشناسی تربیتی: اصول و کاربرد آن. (علینقی خرازی، مترجم)، تهران: نشر دانشگاهی.
37.گیج،نیت.ل؛ برلاینر،دیوید.سی(1374).روانشناسی تربیتی (ترجمه خوی نژاد،لطف آبادی و همکاران).مشهد : پاژ، موسسه انتشارات حکیم فردوسی.
38.متولی،سید محمد(1376).بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برخواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان اول دبیرستان های دختارنه شهرستان فردوس. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی.
39.محمدی،آریا؛ سیف نراقی،مریم؛دلاور،علی؛ سعدی پور، اسماعیل (1391).تأثیرآموزش راهبردهای شناختی –فراشناختی برعملکرد حل مسأله و رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی. فصلنامه روان شناسی افراد استثنایی، سال دوم، شماره ی 8، 59- 43.
40. ملکی، بهرام(1384).تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی برافزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف.تازه های علوم شناختی.سال هفتم(3) ، 42- 50 .
41. نادری، عزت الله؛ سیف نراقی، مریم (1391). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی (ویرایش پنجم). تهران: نشر ارسباران.
42. نوروزی، داریوش؛ رضوی، سید عباس (1390). مبانی طراحی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
43.یوسفی،زهره(1380).مقایسه راهبردهای مطالعه ویادگیری دانشجویان موفق و ناموفق رشته های علوم انسانی وعلوم پایه دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی .
References:
1. Anderson, J.R (1995 a). learning andmemory: An interyrated approach. New York: Wiley
2. Biehler, R.F. , & Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching (7 th ed). USA: Houghton Mifflin.
3- Derry, S. & Murphy, D. (1986), Designing Systems that trun learning aloility: from theory to practice. Review of Educational research 56 (1): 1-36
4- Eggen , p. , & kauchak, D. (2001). Educational psychology: windowson on classroom (5th ed).upper Saddle River,
Ny: Merrill,prentice- Hall.
5. Gardener , R. (1990). When children andadults do not use learning strategies: Toward a toward a theoryof settings Review of Educational Research, 60 , 517-530.
6. Good, T.L.,& Brophy, j.(1995). Contemporary educational psychology (5th ed). UAS: Longman.
7- Slavin, R.E. (2006). Educational psychology:
Theory and practice (Sth ed). New yorn: pearson.
8. Snowman, J. (1984). Learning tactics and strategies. ING. Phye & Andre (Eds), Cognitive instructional psychology. New York: Academic press.
9. Weinstein, C. E&Hume , L.M. (1998). Study strategies for life Long Learning. Washington D.C.: American psychology Association.