فهرست:
فهرست مطالب
چکیده ...........................................................................................................................................................1
فصل یکم: مقدمه پژوهش
1-1- مقدمه....................................................................................................................................................3
1-2- بیان مساله.............................................................................................................................................4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.....................................................................................................................4
1-4- اهداف تحقیق.......................................................................................................................................5
1-5- فرضیه های تحقیق................................................................................................................................6
1-6-تعاریف مفهومی.....................................................................................................................................6
1-6-1- تعاریف مفهومی ............................................................................................................................ 6
1-6-2- تعاریف عملیاتی...............................................................................................................................7
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
1-2- مقدمه....................................................................................................................................................9
2-2- موسیقی................................................................................................................................................9
3-2- موسیقی نیاز انسان..............................................................................................................................10
4-2- استفاده از موسیقی..............................................................................................................................11
5-2-یادگیری مطالب از طریق موسیقی.......................................................................................................12
6-2- منافع موسیقی در یادگیری مطالب......................................................................................................13
7-2- چه سنی برای تربیت موسیقیایی مفید است؟.....................................................................................13
8-2-کودکان و موسیقی...............................................................................................................................14
9-2- ریشه ی تاریخی و تحولی موسیقی درمانی به چه زمانی برمی گردد؟...............................................16
10-2- موسیقی و پزشکی و روانپزشکی و روانشناسی................................................................................16
11-2-2- مکانیزم مغزی موسیقی................................................................................................................18
12-2-2- آرامش روانی با موسیقی طبیعت..................................................................................................21
1-3-2- اختلال یادگیری.............................................................................................................................21
2-3-2- تعاریف اختلال یادگیری................................................................................................................22
3-3-2- اختلالات یادگیری چگونه تشخیص داده می شود؟......................................................................24
4-3-2- ویژگی های ناتوانی های یادگیری.................................................................................................25
5-3-2- ناتوانی های خواندن و سایر ناتوانی هایی که اساس آن زبان است ............................................. 26
6-3-2- اختلالات یادگیری دیداری- حرکتی ............................................................................................26
7-3-2- انواع اختلالات یادگیری................................................................................................................27
اختلال ریاضی..........................................................................................................................................27
مشکلات دانش آموزان با ناتوانی در یادگیری ریاضی..............................................................................30
موسیقی و مهارت های مربوط به ریاضی.................................................................................................33
8-3-2- اختلال در خواندن .....................................................................................................................33
9-3-2- اختلال در نوشتن .........................................................................................................................36
10-3-2- شناخت اجتماعی .......................................................................................................................42
11-3-2- اضطراب اجتماعی ......................................................................................................................46
12-3-2- استفاده از موسیقی در آموزش.....................................................................................................47
13-3-2- کاربرد موسیقی در اختلالات یادگیری.........................................................................................48
14-3-2- چه کسانی دارای اختلالات یادگیری هستند؟..............................................................................49
15-3-2- چه عواملی باعث بروز اختلالات یادگیری می شود؟..................................................................49
4-2- پیشینه تجربی موضوع........................................................................................................................52
1-4-2- تحقیقات داخلی.............................................................................................................................52
2-4-2- تحقیقات خارجی...........................................................................................................................53
فصل سوم: روش پژوهش
1-3- روش اجرای تحقیق ..........................................................................................................................56
2-3- طرح تحقیق ......................................................................................................................................56
3-3- جامعه تحقیق ....................................................................................................................................58
4-3- حجم نمونه .......................................................................................................................................58
5-3- ابزار گردآوری داده ها .......................................................................................................................58
3- روایی و پایایی .......................................................................................................................................59
6-3- روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................... 60
فصل چهارم: یافته های پژوهش
جدول آمار توصیفی شماره 1 ......................................................................................................................62
جدول آمار توصیفی شماره 2.......................................................................................................................63
جدول آمار توصیفی شماره 3 ......................................................................................................................63
جدول آمار توصیفی شماره 4 ......................................................................................................................64
جدول آمار توصیفی شماره 5 ......................................................................................................................64
جدول آمار استنباطی شماره 1 .....................................................................................................................65
جدول آمار استنباطی شماره 2 .....................................................................................................................66
جدول آمار استنباطی شماره 3 .....................................................................................................................67
جدول آمار استنباطی شماره 4 .....................................................................................................................69
جدول آمار استنباطی شماره 5 .....................................................................................................................71
جدول آمار استنباطی شماره 6 .....................................................................................................................73
جدول آمار استنباطی شماره 7 .....................................................................................................................75
جدول آمار استنباطی شماره 8 .....................................................................................................................77
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
1-5- خلاصه تحقیق ...................................................................................................................................80
2-5- بحث و تفسیر نتایج ..........................................................................................................................81
3-5- محدودیت های تحقیق .....................................................................................................................85
4-5- پیشنهادها ..........................................................................................................................................85
منابع ........................................................................................................................................................... 87
منبع:
منابع:
.ابوالقاسمی،عباس و جوانشیری، لیلا. (1391). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکار در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روانشناسی مدرسه، 1(2)، 6-20.
.احدی،بتول؛ ستوده،محمدباقر و حبیبی،یعقوبی. (1391). مقایسه بهزسیتی روانشناسی و مکانیزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون لکنت. مجله روانشناسی مدرسه، 1(4)، 6-22.
احدی، حسن؛ کاکاوند، علی رضا (1387). اختلال یادگیری از نظر تا عمل. تهران: نشر ارسباران.
.استور.آ. (2001). موسیقی و ذهن، ترجمه غلامحسین معتمدی (1386). تهران: نشر مرکز.
.اشمیت پرز، ژاکلین. ترجمه علی زاده محمدی (1384). مقدمه ای بر موسیقی درمانی.
.اندروز، تد. ترجمه آدر عمرانی گرگری (1382). موسیقی درمانی برای همه. ناشر: نشر روان.
.ایمانی شوره دلی، زهرا (1391). آشنایی با موسیقی در مفاهیم روانشناسی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور پرند.
.بارابارا-دی- انگرسل. دکتر سام گلداستین. ترجمه پروانه صاحب جمعی (1381). اختلال توجه و ناتوانی های یادگیری، چاپ اول؛ چاپ علمی و فرهنگی کتیبه.
.برومز، دزموند و دیگران، ترجمه: محمد رضا کرامتی (1387).آموزش ریاضی به کودکان دبستانی، تهران: رشد.
.تبریزی، مصطفی (1380) درمان اختلالات خواندن، انتشارات گفتمان خلاق، چاپ آروین، چاپ اول.
.جنسن.ا (1386). چگونگی تاثیر موسیقی بر مغز. ترجمه آذر عمرانی گرگری. تهران:انتشارات ویرایش.
.حاجلو، نادر و رضایی شریف، علی (1390). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو، فصلنامه ناتوانی های یادگیری، 1 (1)، 43-24.
.خلف بیگی،م. بیان زاده،س. زاده محمدی،ع.شفارودی،ن. (1385). تاثیر فعالیت های موسیقیایی بر توجه و حافظه در اسکیزوفرنیا. مجله رفتار روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). دوره 12،46. 236-243.
.خسروی،علی اکبر (1390).آموزش موثر ریاضی به کودکان دارای ناتوانی یادگیری، تعلیم و تربیت استثنایی، 107(11)، 15-22.
.دلاور، علی (1374) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد: تهران.
.زاده محمدی، علی (1380). کاربردهای موسیقی درمانی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانش.
.زاده محمدی، علی (1388). مقدمه: تکنیک ها و کاربردها. تهران: نشر قطره.
.زاده محمدی، علی (1384). موسیقی درمانی در روانشناسی، روانپزشکی و پزشکی. تهران. انتشارات: دانش.
.زاده محمدی، علی؛ ملک خسروی، غفار؛ صدرالسادات، سیدجلال و بیرشک، بهروز (1385). بررسی تاثیر موسیقی درمانگری فعال بر کاهش اختلالات رفتاری و عاطفی کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، مجله روانشناسی 38/ سال دهم، شماره2.
.سادات پور، مریم و منصور، محمود (1382). بررسی اثر موسیقی غیر فعال و حرکات خودانگیخته در مهار کردن پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی خفیف، مجله روانشناسی 26، سال هفتم، شماره 2.
.ساطعی، عشرت (1382). تأثیر موسیقی بر روان آدمی. زنجان. انتشارات نیکان کتاب.
.سامع سیاهکلرودی، لاله (1388). تاثیر آموزش مهارت های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارسا خوان. تازه های علوم شناختی، سال:11. شماره: 2.
.سلیکووتیز، مارک. مترجمان:دکتر علی اصغر احمدی، مسعود براتیان (1381). اختلال در خواندن و سایر مشکلات یادگیری. چاپ اول، چاپ بهمن.
.سیف، علی اکبر (1384) روش های اندازه گیری و ارزشیابی آموزش، تهران: آگاه.
.شریعتمداری، علی (1390). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ 22.
.شفیعی، بیژن (1387). طراحی و ساخت غربالگری تشخیص اختلال در خواندن در پایه های اول تا پنجم دانش آموزان مقطع ابتدایی در اصفهان، شنوایی شناسی. دوره: 17. شماره:2.
.شهنی ییلاق، منیجه؛ کرمی، جهانگیر و شکرکن، حسین (1383). بررسی همه گیر شناسی ناتوانی یادگیری املا در دانش آموزان ابتدایی شهر اهواز و اثر درمان چندحسی در کاهش ناتوانی یادگیری املا در آنان، مجله علوم تربیتی و روانشناسی شهید چمران اهواز: 3 (9)، 144-129.
.فریار، اکبر؛ رخشان، فریدون (1379). ناتوانی های یادگیری. انتشارات مبنا.
.فلاح، طاهره، سهرابی، فرامرز و زاده محمدی، علی (1390). مقایسه اثربخشی موسیقی درمانی با تصور هدایت شده و راهبرد های شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش آموزان، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال سوم، شماره 4.
.کاپلان، هارولد؛ سادوک، بنجامین و گرب، جان (2002) خلاصه ی روان پزشکی، ترجمه ی نصرت اله پور افکاری (1382)، تهران: شهر آب.
.کریمی، لیلا السادات، زارع، حسین و هادیان فرد، حبیب (1390). بررسی تاثیر موسیقی درمانی بر توجه انتخابی کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، سال یازدهم. شماره 1، 44-33.
.کیهانی، م و شریعت پناهی، م. (1387). بررسی تاثیر موسیقی بر عملکرد تمرکز و توجه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی. دوره 18،2، 101-106.
.کارل، ه، دلاکتو. ترجمه فاطمه سرحدی زاده (1388). شیوه ای نو در درمان کودکان مبتلا به اختلال خواندن. تهران: انتشارات: اطلس.
.کالاگر، کرک؛ و آناستازیو (1993). ترجمه خدابخش حیدری (1387). کودکان مبتلا به اختلال یادگیری. اصفهان: نوشته.
.کرک، ساموئل. چالفانت، جیمز. ترجمه سیمین رونقی و همکاران (1377). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیلی. تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
.کمپل، دان (1380). اعجاز موسیقی، ترجمه بهزاد، منیژه، تهران: نشر محمد.
.لطفی، محمد رضا (1377). کتاب سال شیدا مجموعه مقالات موسیقی، تهران: شرکت فرهنگی-هنری شیدا.
.ماپار، مریم و گل شکوه، فرزانه (1388). تاثیر موسیقی درمانی بر علائم مثبت بیماران اسکیزوفرنی مرکز شفا دزفول، مجله یافته های نو در روانشناسی.
.مرادی، منصور (1389). موسیقی درمانی در ترکمن صحرا (پرخوانی)، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 48.
.مقدم، کاوه و استکی، مهناز (1389). موسیقی و اختلال یادگیری ریاضی، نشریه تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 107/ 48-38.
.ملایری،س. جعفری،ز. و عشایری،ح. 1384. اختصاص یافتگی مغز برای درک موسیقی. فصلنامه تازه های علوم اعصاب. دوره 11،689-695.
.میربها،ه. کاویانی،ح. و پورناصح،م. (1382). آثار آموزش موسیقی بر توانایی های هوشی خردسالان. تازه های علوم شناختی. سال5. 4، 47-54.
.نادری،عزت اله؛ سیف نراقی، مریم (1382). اختلالات یادگیری. تهران: انتشارات امیر کبیر.
.ناعمی، علی محمد (1382). روانشناسی آموزش خواندن. چاپ چهارم. انتشارات آستان قدس رضوی.
.نریمانی، محمد؛ پوراسمعلی، اصغر؛ عندلیب کواریم، مرتضی و آقاجانی، سیف اله (1391). مقایسه عملکرد استروپ در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی، مجله ناتوانی های یادگیری، دوره 2، شماره 1/ 158-138.
.نعمتیان، مسعود (1378). جایگاه، کارکرد و روش های موسیقی درمانی. فصلنامه موسیقی ماهور. شماره 4.
.والاس،ج. جیمز،مک لافین.(1373) ناتوانی های یادگیری. مترجم: منشی طوسی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
.ولف،پاتریشیا (2001 ).مغز و فرایند یادگیری، انطباق روشهای یاد دهی _ یادگیری و عملکرد مغز انسان، ترجمۀ ابوالقاسمی داود (1383 )، تهران انتشارات مدرسه.
.Fiske,Susan T.and Taylor,Shelley E.,Social cognition,McGraw-Hill,New York,1991,p.3. berkowitz,Leonard,A Survey of Social Psychology,HRW,New York,1986,p.17
Goodman,Lenn E.,Ibn Bajjah,in:Oliver Leaman and Seyyed Hossein Nasr(eds),History of Islamic Philosophy,vol.1Routledge,London,1995,pp. 300-662
-Shams Inati and Elsayed Omran,Literature,in: Oliver Leaman and Seyyed Hossein Naser(eds.), History of Islamic Philosophy,vol.2,/Routledge, London,1995,p.886
Sary Nuseibeh,Epistemology,in:Oliver Leaman and Seyyed Hossein Nasr(eds.),History of Islamic Philosophy,vol.2,Routledge,London,1995,p. 836
"Webmd. Mental Health: Social Anxiety Disorder". Webmd.com. Retrieved 2010-14-40.
Richard G. Heimberg, Guilford Press. Social Phobia: Diagnosis, Assessmeent, and Treatment. 2007, Pp 29-30