فهرست:
عنوان صفحه
چکیده: ح
فصل 1. 1
کلیات(طرح تحقیق ) 1
1-1مقدمه : 2
1-2بیان مسأله: 5
1-3 اهداف پژوهش: 10
1-3-1 هدف کلی. 10
1-3-2 اهداف ویژه: 10
1-4 فرضیه پژوهش : 10
1-4-1 فرضیه اصلی. 10
1-4-2 فرضیه های فرعی : 10
1-5 ضرورت و اهمیت پژوهش : 11
1-6 تعاریف مفاهیم : 13
1-6-1 تعاریف نظری : 13
1-6-1-1هوش هیجانی: 13
1-6-1-2 استرس والد گری. 13
1-6-1-3معلولیت جسمی –حرکتی. 14
1-6-1-4آموزش هوش هیجانی. 14
1-6-2 تعاریف عملیاتی : 14
1-6-2-1هوش هیجانی. 14
1-6-2-2استرس والد گری. 14
1-6-2-3معلول جسمی –حرکتی. 14
1-6-2-4آموزش هوش هیجانی. 15
فصل 2. 16
مبانی نظری و پیشینه تحقیق. 16
2-1 هوش هیجانی : 17
2-1-1تاریخچه و دیدگاههای هوش هیجانی: 17
2-1-2 مقایسه هوش هیجانی و هوش شناختی: 19
2-1-3سنجش هوش هیجانی: 21
2-1-4 تعاریف هوش هیجانی: 21
2-1-5 مؤلفههای هوش هیجانی: 22
2-1-6 مبانی تئوری مدل هوش هیجانی بار آن: 25
2-1-7 هوش هیجانی در روانشناسی: 27
2-1-8 هوش هیجانی در اسلام: 28
2-1-9 اهمیت و فایده هوش هیجانی: 32
2-1-10 حیطههای کاربرد هوش هیجانی: 33
2-1-10 -1هوش هیجانی و ارتباطات: 33
2-1-10 -2هوش هیجانی و خانواده: 34
2-1-10 -3هوش هیجانی و سلامت: 35
2-1-10 -3-1 مدل هوش هیجانی بار آن در سلامت جسمی: 37
2-1-10 -3-2 مدل هوش هیجانی بار آن در سلامت روانی : 37
2-1-10 -5 هوش هوش هیجانی و آموزش: 39
2-2 استرس والدگری: 40
2-2-1تعریف مفهوم استرس والدگری: 42
2-2-2نظریه های استرس والدگری: 43
2-2-2-1 نظریه ی استرس والدین –کودک – روابط کودک و والدین : 43
2-2-2-2 نظریه ی تنش های روزمره : 45
2-2-3 کودک و نقش والدگری علل استرس: 47
2-2-4 ارزیابی استرس : 49
2-2-5 مکانیسم های سازگاری: 50
2-3 پیشینه تحقیقات : 53
فصل 3. 57
روششناسی تحقیق. 57
3-1:روش تحقیق. 58
3-3 جامعه آماری: 61
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری : 61
3-5 ملاحظات اخلاقی: 62
3-6 روش اجرای پژوهش: 62
3-7 ابزار جمع آوری اطلاعات: 62
3-7-1-1روش اجرا و نمره گذاری شاخص تنیدگی والدینی(PSI) : 63
3-8 روش های آماری در پژوهش: 63
فصل 4. 65
تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق. 65
4-2 بررسی نرمال بودن توزیع داده ها 70
4-3بررسی همگنی واریانس ها در دو گروه کنترل و آزمایش.. 71
4-4 فرضیه اول. 71
4-5 فرضیه دوم 72
4-6 فرضیه سوم 73
4-7 فرضیه چهارم 74
فصل 5. 76
نتیجه گیری و پیشنهادات.. 76
5-1 فرضیه ها: 77
5-1-1 فرضیه اول. 77
5-1-2 فرضیه دوم 79
5-1-3 فرضیه سوم 79
5-1-4فرضیه چهارم 80
5-2بحث و نتیجه گیری : 81
5-3محدودیت ها : 84
5-4پیشنهادها: 84
5-4-1پیشنهاد های نظری: 84
5-4-2پیشنهاد های بالینی: 84
ضمائم و منابع. 86
منابع : 87
منبع:
منابع :
استورا، ج.ب. ( 1377). "تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن". ترجمه: پریرخ دادستان، تهران : رشد.(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1995).
استیو، هین. (1384). "هوش هیجانی برای همه". ترجمه: رویا کوچک انتظار و مژگان موسوی شوشتری، تهران: تجسم خلاق.
اصانلو ، زهرا؛ پور محمد رضای تجریشی ، معصومه ؛ گنجعلی وند ، ناهید؛ میر زمانی ، محمود و صالحی ، محمود. (1390). "تاثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر". فصلنامه ایرانی کودکان استثنائی، سال یازدهم، شماره 2، صص: 162-151.
امامی مقدم ، زهرا؛ داودی ، ملیحه؛ بهنام وشانی ، حمید رضا وامین یزدی ، سید امیر. (1392). "تاثیرآموزش مهارت های هوش هیجانی بر واکنش به استرس تحصیلی دختران دبیرستانی". فصلنامه مراقبت مبتنی بر شواهد، سال سوم، شمارهی 6، صص: 31-27.
آمدی تمیمی ، عبدالواحد بن محمد. (1360). "غررالحکم و دررالکلم" ، شرح جمال الدین خوانساری. تهران : دانشگاه تهران.
آنا ستازی، آن. (1387). "روان آزمایی". ترجمه: محمد نقی براهنی. تهران: تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1967).
برادبری، ت و گریوز، ج. (1384). "آزمون هوش هیجانی". ترجمه: مهدی گنجی. تهران: ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
حبیبی، زهره؛ خسروجاوید، مهناز و حسین خانزاده ، عباسعلی. (1393). "اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر راهبردهای مقابله با تنیدگی در افراد با آسیب بینایی". فصلنامه پرستاری و مامایی جامع نگر، دوره 24، شماره 1، صص: 29-21.
دادستان ، پریرخ؛ احمدی ازقندی ، علی و حسن آبادی ، حمید رضا. (1385). "تنیدگی والدینی و سلامت عمومی : پژوهشی درباره ی رابطه ی تنیدگی حاصل از والدگری و سلامت عمومی در مادران پرستار و خانه دار دارای کودکان خردسال". فصلنامه روانشناسی تحولی، دوره 7، شمارهی 2، صص: 184-171.
الدر، هری. (1382). "چگونه هوش خود را افزایش دهید؟". ترجمه: فرشاد نجفیپور. تهران: نسل نواندیش. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
دشتی ، محمد. (1383). "ترجمه ی نهج ابلاغه"(چاپ بیست و چهارم).قم :موسسه ی فرهنگی تحقیقاتی امیرالمومنین.
دلاور ، علی. ( 1380). "احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی(چاپ پنجم)". تهران: رشد.
رنجبر، محمد جواد؛ غلامی ، فائزه و نظری ، طوبی. (1392). "ارتباط بین سطح استرس والدگری مادر و اضطراب در کودکان دبستانی". ششمین همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان تبریز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز. صص: 27-26.
روشن بین ، مهدیه ؛ پور اعتماد ، حمید رضا و خوشابی ، کتایون. (1386). "تاثیرآموزش گروهی فرزند پروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان 10-4 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی /کمبود توجه". فصلنامه خانواده پژوهشی، جلد 10، شمارهی 3، صص: 572-556.
سانتراک ، ج. (1385). "زمینه روانشناسی( چاپ دوم)". ترجمه: مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات رسا.
سموعی، راحله. (1381). "ترجمه و هنجاریابی آزمون هوش هیجانی". تهران: انتشارات موسسه تحقیقاتی علوم رفتاریی سینا (روان تجهیز).
سیاروچی، ژ؛فورگاس ، ژ و مایر ، ج . (1384). "هوش عاطفی در زندگی روزمره (چاپ دوم)". ترجمه: اصغر نوری و حبیبالله نصیری. اصفهان: نشر نوشته.
شریفی در آمدی ، پرویز. (1387). "اثربخشی آموزش هوش عاطفی بر سلامت روان مادران کودکان عقب مانده ی ذهنی آموزش پذیر". فصلنامه خانواده پژوهی دانشگاه شهید بهشتی. دوره4، شماره 4، صص: 439-423.
شریفی در آمدی، پرویز؛ مولوی ، حسین و رضوانی ، فاطمه. (1384). "تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان مادران کودکان فلج مغزی در شهر اصفهان". فصل نامه دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره 26، صص: 76-63.
شریفی درآمدی ، پرویز. (1386). "آموزش و پرورش عاطفی-اجتماعی و نقش هوش هیجانی". فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره 23، شمارهی 2، صص: 19-18.
شریفی درآمدی ، پرویز ؛ قاسمی داوری ، لیلا. (1392). "تاثیر مولفه های هوش هیجانی بر میزان استرس و تاب آوری مادران کودکان عقب مانده ذهنی". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
علم الهدایی، سیدحسن. (1385). "هوش هیجانی و زندگی خانوادگی". ارائه شده در سایت: www.Iranhealers.com
فاطمی، سیدمحسن. (1385). "هوش هیجانی". تهران: سارگل.
قمی ، شیخ عباس. (1416 ق). "سفینه البحار". تهران : اسوه.
کاکاوند ، علی. (1386). "بررسی رابطه منبع کنترل راتر با سلامت عمومی سربازان وظیفه". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران.
گلمن، د. (1380). "هوش هیجانی". ترجمه: نسرین پارسا. تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
گلمن،د. (1383). "هوش هیجانی در کار". ترجمه: بهمن ابراهیمی و محسن جوینده. تهران: بهین دانش. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1999).
گنجی ، حمزه. (1378). "روانشناسی عمومی". تهران: نشر دانا.
گیتونی، م و ایوبری، و. (1385). "هویت و هوش هیجانی". ترجمه: پریچهر بهکیش. تهران: انجمن اولیا و مربیان.
مجلسی، محمدباقر. (1403ق). "بحارالانوار( چاپ دوم)". بیروت: موسسه وفاء.
گلپرور ، محسن؛آقایی ، اصغر و خاکسار ، فخری. (1384). "رابطه هوش هیجانى و مؤلّفههاى آن با پیشرفتگرایى شغلى در بین کارگران کارخانجات و صنایع". مجله دانش و پژوهش در روانشناسى، شمارهی25 ، صص: 106-75.
محمدی ریشهری، محمد. (1378). "خردگرایی در قرآن و حدیث". ترجمه: مهدی مهریزی. قم: انتشارات دارالحدیث.
میردریکوندی، رحیم. (1380). "مقایسه هوش، هوش هیجانی و عقل از دیدگاه روانشناسی و منابع اسلامی وساخت مقیاس سنجش عقل". پایاننامه دکتری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
هالاهان ، د.پی؛ کافمن ، ج . ام. (1378). "کودکان استثنایی مقدمه ای بر آموزش های ویژه (چاپ پنجم)". ترجمه: مجتبی جوادیان. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
نوریان ،مهدی. (1382). "هوش هیجانی". فصلنامه اصلاح و تربیت، شمارهی 109، صص: 24-20.
نجفی، هادی. (1423ق). "موسوعه احادیث اهل بیت". بیروت: داراحیا التراثالعربی.
همرنگ یوسفی ، محمد تقی و نظم ده ، کاظم. (1388). "فرآیند جاری توانبخشی در ایران" .تهران: سازمان بهزیستی کشور.
یار محمدیان ، احمد؛ بنکدار هاشمی ، نازنین و عسگری ، کریم. (1390). "تاثیر آموزش هوش هیجانی و مهارت های زندگی بر سازگاری زناشویی زوج های جوان". فصل نامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، جلد 12، شمارهی 2، صص: 12-3.
Abadi, R. K., H. Pouretemad, et al. (2009). "A Comparative Study of Parental Stress in Mothers of Autistic and Non Autistic Children." Journal of Adolescent Health” 5(3): 387-399.
Abidin، R. (1995). Parenting stress index: Short form.. Lutz، FL: Psychological Assessment Resources: Inc.
Abidin، R. R. (1992). The determinants of parenting behavior. Journal of clinical child psychology، 21(4)، 407-412.
Aldwin، C. M. (2007). Stress، coping، and development: An integrative perspective: Guilford Press.
Alexander، M. J.، & Higgins، E. T. (1993). Emotional trade-offs of becoming a parent: how social roles influence self-discrepancy effects. Journal of Personality and Social Psychology، 65(6)، 1259.
Ambikile، J. S.، & Outwater، A. (2012). Challenges of caring for children with mental disorders: Experiences and views of caregivers attending the outpatient clinic at Muhimbili National Hospital، Dar es Salaam-Tanzania. Child and adolescent psychiatry and mental health، 6(1)، 1-11.
Appelbaum، S. A. (1973). Psychological-mindedness: Word، concept and essence. The International Journal of Psychoanalysis.
Arango-Lasprilla، J. C.، Plaza، S. L. O.، Drew، A.، Romero، J. L. P.، Pizarro، J. A. A.، Francis، K.، et al. (2010). Family needs and psychosocial functioning of caregivers of individuals with spinal cord injury from Colombia، South America. Neuro Rehabilitation، 27(1)، 83-93.
Bar-On، R. (1997a). BarOn Emotional Quotient Inventory: A measure of emotional intelligence: Multi-health systems.
Bar-On، R. (1997b). The emotional intelligence inventory (EQ-I): Technical manual. Toronto، Canada: Multi-Health Systems.
Bar-On، R.، & Handley، R. (2003). The Bar-On EQ-360. Toronto، Canada: Multi-Health Systems.
Bar-On، R. E.، & Parker، J. D. (2000). The handbook of emotional intelligence: Theory، development، assessment، and application at home، school، and in the workplace: Jossey-Bass.
Bar-On، R. (2005). The impact of emotional intelligence on subjective well-being: research article: general. Perspectives in Education: Postmodern (Narrative) Career Counselling and Education: Special Issue 2، 23، p. 41-62.
Barnett، D. W.، Hall، J. D.، & Bramlett، R. K. (1990). Family factors in preschool assessment and intervention: A validity study of parenting stress and coping measures. Journal of School Psychology، 28(1)، 13-20.
Barnett، R. C.، Marshall، N. L.، & Singer، J. D. (1992). Job experiences over time، multiple roles، and women's mental health: a longitudinal study. Journal of Personality and Social Psychology، 62(4)، 634.
Bartlett، S. J.، Krishnan، J. A.، Riekert، K. A.، Butz، A. M.، Malveaux، F. J.، & Rand، C. S. (2004). Maternal depressive symptoms and adherence to therapy in inner-city children with asthma. Pediatrics، 113(2)، 229-237.
Beck، A. T. (1979). Cognitive therapy and the emotional disorders: Penguin.
Belsky، J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child development، 83-96.
Bendell، K. D.، Stone، W.، Field، T.، & Goldstein، S. (1989). Children's effects on parenting stress in a low income، minority population. Topics in Early Childhood Special Education، 8(4)، 58-71.
Boyatzis، R.، & Goleman، D. HayGroup (2001). The Emotional Competence Inventory (ECI).
Boyatzis، R. E. (2006). Using tipping points of emotional intelligence and cognitive competencies to predict financial performance of leaders. Psicothema، 18(Suplemento)، 124-131.
Brown، R. L.، & Turner، R. J. (2010). Physical disability and depression: clarifying racial/ethnic contrasts. Journal of aging and health، 22(7)، 977-1000.
Bugental، D. B.، & Johnston، C. (2000). Parental and child cognitions in the context of the family. Annual review of psychology، 51(1)، 315-344.
Coleman، P. K.، & Karraker، K. H. (2000). Parenting Self‐Efficacy Among Mothers of School‐Age Children: Conceptualization، Measurement، and Correlates*. Family Relations، 49(1)، 13-24.
Cohen.E.(1994).Desigining Group Work Teacher.College Press.Columbia.
Creasey، G.، & Reese، M. (1996). Mothers' and fathers' perceptions of parenting hassles: Associations with psychological symptoms، nonparenting hassles، and child behavior problems. Journal of Applied Developmental Psychology، 17(3)، 393-406.
Crnic، K. A.، & Greenberg، M. T. (1990). Minor parenting stresses with young children. Child development، 61(5)، 1628-1637.
Crnic، K. A.، Low، C.، & Bornstein، M. (2002). Everyday stresses and parenting. Handbook of parenting: Vol. 5. Practical issues in parenting، 243-267.
Danseco، E. R.، & Holden، E. W. (1998). Are there different types of homeless families? A typology of homeless families based on cluster analysis. Family Relations، 159-165.
Darwin، C. (1965). 1872. The expression of the emotions in man and animals: Chicago: University of Chicago Press (Original work published in 1872).
Deater-Deckard، K. (2008). Parenting stress: Yale University Press.
Deater‐Deckard، K. (1998). Parenting stress and child adjustment: Some old hypotheses and new questions. Clinical Psychology: Science and Practice، 5(3)، 314-332.
Dunn، S. (2005). How is your EQ? [On-Line]. Available: http:/www.nonstoppenlish.com/reading articles/now your EQ asp.
Essex، M. J.، Klein، M. H.، Cho، E.، & Kalin، N. H. (2002). Maternal stress beginning in infancy may sensitize children to later stress exposure: effects on cortisol and behavior. Biological psychiatry، 52(8)، 776-784.
Eyberg، S. M.، Boggs، S. R.، & Rodriguez، C. M. (1993). Relationships between maternal parenting stress and child disruptive behavior. Child & Family Behavior Therapy، 14(4)، 1-9.
Fletcher، I.، Leadbetter، P.، Curran، A.، & O'Sullivan، H. (2009). A pilot study assessing emotional intelligence training and communication skills with 3rd year medical students. Patient education and counseling، 76(3)، 376-379.
Frey، K. S.، Greenberg، M. T.، & Fewell، R. R. (1989). Stress and coping among parents of handicapped children: A multidimensional approach. American Journal on Mental Retardation.
Frodi، A. M.، & Lamb، M. E. (1980). Infants at risk for child abuse. Infant Mental Health Journal، 1(4)، 240-247.
Gallucci، M.، Ongaro، F.، Meggiolaro، S.، Antuono، P.، Gustafson، D.، Forloni، G.، et al. (2011). Factors related to disability: Evidence from the “Treviso Longeva (TRELONG) Study”. Archives of gerontology and geriatrics، 52(3)، 309-316.
Goldberg، S.، Janus، M.، Washington، J.، Simmons، R. J.، MacLusky، I.، & Fowler، R. S. (1997). Prediction of preschool behavioral problems in healthy and pediatric samples. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics، 18(5)، 304-313.
Goldstein، D. (1995). Stress as a scientific idea-A homeostatic theory of stress and distress. Homeostasis in Health and Disease، 36(4)، 177-215.
Goleman، D. (1998). Working with emotional intelligence: Random House LLC.
Goodarzi، M.، Ahamadian، H.، Pourmaveddat، K.، & Amani، M. (2014). Efficiency of training emotional intelligence on reducing Alexithymia syndrome in third grade male high school students. International Letters of Social and Humanistic Sciences(01)، 7-13.
Guyard، A.، Michelsen، S. I.، Arnaud، C.، Lyons، A.، Cans، C.، & Fauconnier، J. (2012). Measuring the concept of impact of childhood disability on parents: Validation of a multidimensional measurement in a cerebral palsy population. Research in developmental disabilities، 33(5)، 1594-1604.
Hamidi، M.، Kalantarkousheh، S. M.،& Mohammadi، A. (2013).A Comparison of the burden among Iranian families of children with mental, physical, and hard –of-hearing disabilities .International Journal of Current life Sciences ، 3(10)، 126-131.
Heck, K. E., & Makuc, D. M. (2000). Parental employment and health insurance coverage among school-aged children with special health care needs. American Journal of Public Health, 90(12), 1856.
Hobfoll، S. E. (2004). Stress، culture، and community: The psychology and philosophy of stress: Springer.
Honeycutt, A. A., Grosse, S. D., Dunlap, L. J., Schendel, D. E., Chen, H., Brann, E., et al. (2003). Economic costs of mental retardation, cerebral palsy, hearing loss, and vision impairment.
Hung، J. W.، Wu، Y. H.، Chiang، Y. C.، Wu، W. C.، & Yeh، C. H. (2010). Mental health of parents having children with physical disabilities. Chang Gung Med J، 33(1)، 82-91.
Jarvis، P. A.، & Creasey، G. L. (1991). Parental stress، coping، and attachment in families with an 18-month-old infant. Infant behavior and development، 14(4)، 383-395.
Jordan، P. J.، Ashkanasy، N. M.، & Hartel، C. E. (2002). Emotional intelligence as a moderator of emotional and behavioral reactions to job insecurity. Academy of Management Review، 27(3)، 361-372.
Ketelaar، M.، Volman، M.، Gorter، J.، & Vermeer، A. (2008). Stress in parents of children with cerebral palsy: what sources of stress are we talking about? Child: care، health and development، 34(6)، 825-829.
King، G; King، S; Rosenbaum، P; Goffin، R. . (1999)Family-centered caregiving and well-being of parents of children with disabilities: linking process with outcome Journal of Pediatric Psychology، 24 )1(
Kirk، S.، Gallagher، J.، Coleman، M. R.، & Anastasiow، N. J. (2011). Educating exceptional children: Cengage Learning.
Kohn، P. M. (1996). On coping adaptively with daily hassles.
Krivoy، E.، Weyl Ben-Arush، M.، & Bar-On، R. (2000). Comparing the emotional intelligence of adolescent cancer survivors with a matched sample from the normative population. Medical & Pediatric Oncology، 35(3)، 382.
Lam، L. W.، & Mackenzie، A. E. (2002). Coping with a child with Down syndrome: The experiences of mothers in Hong Kong. Qualitative Health Research، 12(2)، 223-237.
Lazarus، R. S. (2006). Stress and emotion: A new synthesis: Springer Publishing Company.
Leinonen، J. A.، Solantaus، T. S.، & Punamäki، R. L. (2003). Parental mental health and children's adjustment: the quality of marital interaction and parenting as mediating factors. Journal of child psychology and psychiatry، 44(2)، 227-241.
Lepore، S. J. (1997). Social—Environmental Influences on the Chronic Stress Process Coping with chronic stress (pp. 133-160): Springer.
Lepore، S. J.، & Evans، G. W. (1996). Coping with multiple stressors in the environment.
Lucas-Carrasco، R.، Eser، E.، Hao، Y.، McPherson، K. M.، Green، A.، & Kullmann، L. (2011). The Quality of Care and Support (QOCS) for people with disability scale: development and psychometric properties. Research in developmental disabilities، 32(3)، 1212-1225.
Mash, E. J. and Johnston ,C. (1983). "Parental perceptions of child behavior problems, parenting self-esteem, and mothers' reported stress in younger and older hyperactive and normal children." Journal of consulting and clinical psychology 51(1): 86.
Mayer، J. (1997). What is emotional intelligence: In P. Salovey، & D. Sluyter (Eds.). Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3-31): New York: Basic Books.
Mayer، J. D.، & Salovey، P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings. Applied and preventive psychology، 4(3)، 197-208.
Mayer، J. D.، Salovey، P.، Caruso، D. R.، & Sitarenios، G. (2003). Measuring emotional intelligence with the MSCEIT V2. 0. Emotion، 3(1)، 97.
Mayer، J. D.، Salovey، P.، & Caruso، D. R. (2004). TARGET ARTICLES:" Emotional Intelligence: Theory، Findings، and Implications". Psychological inquiry، 15(3)، 197-215.
McKenna، J. (2007). Emotional intelligence training in adjustment to physical disability and illness. International Journal of Therapy and Rehabilitation، 14(12)، 551-556.
McNamara، S. (2003). Stress Management Programme For Secondary School Students: A Practical Resource for Schools: Routledge.
Miller، A. C.، Gordon، R. M.، Daniele، R. J.، & Diller، L. (1992). Stress، appraisal، and coping in mothers of disabled and nondisabled children. Journal of Pediatric Psychology، 17(5)، 587-605.
Mitchell، D. B.، & Hauser-Cram، P. (2008). The well-being of mothers of adolescents with developmental disabilities in relation to medical care utilization and satisfaction with health care. Research in developmental disabilities، 29(2)، 97-112.
Nomenclature، A. P. A. C. o. (1965). Diagnostic and statistical manual: mental disorders: with special supplement on plans for revision.
Parkes، J.، Caravale، B.، Marcelli، M.، Franco، F.، & Colver، A. (2011). Parenting stress and children with cerebral palsy: a European cross‐sectional survey. Developmental Medicine & Child Neurology، 53(9)، 815-821.
Perrez، M.، & Reicherts، M. (1992). Stress، coping and health: A situation-behavior approach theory، methods، applications: Seattle; Toronto: Hogrefe & Huber Publishers.
Pilusa، N. E. (2006). The impact of mental retardation on family functioning. University of Pretoria.
Piškur، B.، Beurskens، A. J.، Jongmans، M. J.، Ketelaar، M.، Norton، M.، Frings، C. A.، et al. (2012). Parents’ actions، challenges، and needs while enabling participation of children with a physical disability: a scoping review. BMC pediatrics، 12(1)، 177.
Pousada، M.، Guillamón، N.، Hernández-Encuentra، E.، Muñoz، E.، Redolar، D.، Boixadós، M.، et al. (2013). Impact of Caring for a Child with Cerebral Palsy on the Quality of Life of Parents: A Systematic Review of the Literature. Journal of Developmental and Physical Disabilities، 1-33.
Raina، P.، O'Donnell، M.، Rosenbaum، P.، Brehaut، J.، Walter، S. D.، Russell، D.، et al. (2005). The health and well-being of caregivers of children with cerebral palsy. Pediatrics، 115(6)، e626-e636.
Rajabi، M.، Arjmandnia، A. A.، & Nojani، M. I. (2012). The Relationship Between Mother's Marital Satisfaction and the Behavioural Problems of Children with Down Syndrome and Comparing them to that of Normal Children. Procedia-Social and Behavioral Sciences، 46، 2584-2589.
Rudolph، M.، Rosanowski، F.، Eysholdt، U.، & Kummer، P. (2003). Anxiety and depression in mothers of speech impaired children. International journal of pediatric otorhinolaryngology، 67(12)، 1337.
Ruiz-Aranda، D.، Castillo، R.، Salguero، J. M.، Cabello، R.، Fernández-Berrocal، P.، & Balluerka، N. (2012). Short-and midterm effects of emotional intelligence training on adolescent mental health. Journal of Adolescent Health، 51(5)، 462-467.
Rutter، M. (1987). Psychosocial resilience and protective mechanisms. American journal of orthopsychiatry، 57(3)، 316.
Sawyer، M. G.، Bittman، M.، La Greca، A. M.، Crettenden، A. D.، Borojevic، N.، Raghavendra، P.، et al. (2011). Time demands of caring for children with cerebral palsy: what are the implications for maternal mental health? Developmental Medicine & Child Neurology، 53(4)، 338-343.
Seltzer، M. M.، Greenberg، J. S.، Floyd، F. J.، Pettee، Y.، & Hong، J. (2001). Life course impacts of parenting a child with a disability. Journal Information، 106(3).
Spielberger، C. (2004). Encyclopedia of Applied Psychology، Three-Volume Set: Academic Press.
Singer، G.، Irvin، L.، Irvine، B.، Hawkins، N.، Hegreness، J.، & Jackson، R. (1993). Helping families adapt positively to disability: Overcoming demoralization through community supports. Families، disability، and empowerment: Active coping skills and strategies for family interventions، 67-83.
Slaski، M.، & Cartwright، S. (2003). Emotional intelligence training and its implications for stress، health and performance. Stress and health، 19(4)، 233-239.
Sommer، K.، Whitman، T. L.، Borkowski، J. G.، Schellenbach، C.، Maxwell، S.، & Keogh، D. (1993). Cognitive readiness and adolescent parenting. Developmental Psychology، 29(2)، 389.
Steele, R., & Davies, B. (2006). Impact on parents when a child has a progressive, life-threatening illness.International journal of palliative nursing, 12(12), 576- 585.
Tekinarslan، I. C.، & Sucuoglu، B. (2007). Effectiveness of Cognitive Process Approached Social Skills Training Program for People with Mental Retardation. International Journal of Special Education، 22(2)، 7-18.
Thorndike، E. L. (1920). Intelligence and its uses. Harper's magazine.
Watson، S. M.، & Keith، K. D. (2002). Comparing the quality of life of school-age children with and without disabilities. Journal Information، 40(4(
Webster-Stratton، C. (1990). Stress: A potential disruptor of parent perceptions and family interactions. Journal of clinical child psychology، 19(4)، 302-312.
Wechsler، D. (1943). Non-intellective factors in general intelligence. The Journal of Abnormal and Social Psychology، 38(1)، 101.
Wheaton، B. (1997). The nature of chronic stress Coping with chronic stress (pp. 43-73): Springer.
Zeskind، P. S.، Sale، J.، Maio، M. L.، Huntington، L.، & Weiseman، J. R. (1985). Adult perceptions of pain and hunger cries: A synchrony of arousal. Child development، 549-554.