فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل یکم. 2
مقدمه پژوهش... 2
1-1-مقدمه. 3
1-2-بیان مساله. 5
1-3- اهمیت وضرورت پژوهش... 8
1-4- اهداف پژوهش... 10
1-5- فرضیههای پژوهش... 11
1-6- تعریف متغیرها 11
فصل دوم. 14
مبانی نظری و پیشینه پژوهش... 14
2-1- مهارت های زندگی.. 15
2-1-5- مهارتهای اصلی زندگی.. 17
2-1-6- ده مهارت اصلی وپایهای مهارتهای زندگی.. 18
2-1-7- مبانی نظری مهارت های زندگی.. 20
2-1-7-1- نظریه یاد گیری اجتماعی.. 20
2-1-7-2- نظریه نمره اجتماعی.. 20
2-1-7-3- نظریه حل مسایل شناختی.. 21
2-1-7-4- نظریه هوش چند بعدی.. 21
2-1-7-5- نظریه خطر و جهندگی.. 22
2-1-7-6- نظریه ساخت گرایی روان شناسی.. 23
2-1-8- فواید وکاربردهای مهارت زندگی.. 23
2-1-9- اهداف مهارتهای زندگی.. 24
2-1-10-مهارت حل مسأله. 25
2-1-10-1- ویژگی های افراد توانمند در حل مسأله. 25
2-1-10-3- راه کارهای مهارت حل مساله: 26
2-1-11- مهارت تصمیم گیری.. 27
2-1-12- مهارت تفکر خلاق.. 30
2-1-13-مهارت تفکر نقادانه. 32
2-1-14- مهارت کنترل هیجان. 35
2-1-15- مهارت همدلی.. 36
2-1-16- مهارت مقابله با استرس... 37
2-1-17- مهارت خود آگاهی.. 39
2-1-18- مهارت برقراری ارتباط مؤثر. 41
2-1-19- مهارت جرأت ورزی: 42
2-2- سلامت.. 44
2-2-1 -الگوی سلامت.. 45
2-2-2- ابعاد سلامت.. 46
2-2-3- سلامت روان. 47
2-2-4- اصول سلامت روانی.. 50
2-2-5- سلامت روان از دیدگاههای مختلف... 52
2-2-6- سلامت روان از نظر مکاتب مختلف روانشناسی.. 53
2-2-7 - نظریه های مربوط به سلامت روان. 55
2-2-8- ایجاد سلامت روان. 59
2-2-9- پیشگیری.. 59
2-2-10- مدرکهای سلامت روان. 60
2-2-11- اهمیت مهارتهای زندگی در سلامت روان. 61
2-3- تیزهوش... 62
2-4- پیشینه پژوهش 66
فصل سوم : 74
روش پژوهش... 74
3-1- روش پژوهش... 75
3-2- معرفی متغیرها 75
3-3- جامعه آماری.. 75
3-4- نمونه وروش نمونه گیری.. 75
3-5- ابزار پژوهش... 75
3-6- روش اجرای پژوهش... 77
3-6-1- برنامه آموزش مهارتهای زندگی.. 77
3-8- روش تحلیل داده ها 80
فصل چهارم. 81
تجزیه و تحلیل داده ها 81
الف) یافته های توصیفی.. 82
ب) یافته های استنباطی.. 83
فصل پنجم. 90
بحث و نتیجه گیری.. 90
5-1-بحث و نتیجه گیری.. 91
5-3- محدودیتهای پژوهش.. 96
5-4-پیشنهادات.. 96
5-4-1- پیشنهادات کاربردی.. 96
5-4-2-پیشنهادات پژوهشی.....................................................................................................................97
منابع. 98
پیوستها 111
منبع:
منابع
فهرست منابع
الف ) – منابع فارسی
اتکینسون،رینا،اتکینسون،ریچارد.(1990). زمینه روانشناسی،براهانی،محمد نقی وهمکاران(1386)،انشارات رشد.
ادبی،راضیه.(1388).بررسی پایگاه هویت وسلامت روانی در اوایل واواسط نوجوانی،پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه علوم پزشکی وتوانبخشی.
ادیب،یوسف.(1385).بررسی میزان دستیابی نوجوانان ایرانی به مهارتهای زندگی.فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول1،شماره 4 .
احمدوند ، محمدعلی.(1388).بهداشت روانی.انتشارات :پیام نور.
استرنبرگ،رابرتجی،ریس،سالی(1994).تیزهوشیتعاریفومفاهیم، امیری مجد،مجتبی(1385).تهران:دانژه.
اسکندری، حسین.(1380) .مهارت های زندگی. تهران انتشارات سپند هنر.
اسکندری،محمد.(1380).بررسی اثر آموزش مهارتهایزندگی درتعامل با شیوههای فرزندپروری برعزت نفس دانش آموزان استان اردبیل.فصلنامه پیام مشاوره.جلد 3.
اژه ای،جواد.(1383).ویژگی های کودکان تیزهوش.نشر سمپاد.
اژه ای،جواد.(1383).ویژگی های شخصیتی تیزهوشان در پژوهش های روانشناختی ایران.نشر سمپاد.
افروز،غلام علی.(1393).خلاقیت لازمه بدست آوردن سرنخ علوم وفنون. فصلنامه مرکز ملی استعدادهای درخشان ودانش پژوهان جوان.سال هجدهم،شماره2.
امیریبرمکوهی،علی.(1388).آموزشمهارتهایزندگی برای کاهش افسردگی. مجلهروان شناسیتحولی.شماره 2.
ارونسون، الیورت.(1937). روانشناسی اجتماعی ، شکرشکن ، حسین.(1393).انتشارات رشد.
آبکنار،جلیل،عاشوری،سمیه،پورمحمدرضای تجریشی،محمد.(1391). بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر مهارت های شناختی، رفتاری، هیجانی و انگیزشی دانش آموزان با اختلال ریاضی . پژوهش درعلوم توانبخشی ،سال8 ،شماره6، بهمن واسفند.
آقاجانی،محمد.(1381).تأثیر آموزش مهارتهای زندگی برسلامت روان ومنبع کنترل نوجوانان.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی دانشگاه الزهرا.
باغبانی،حافظ.(1392). اثر بخشی آموزش برنامه مهارت های زندگی بر بهبود ارتباط و کنترل خشم کودکان آهسته گام. پایان نامه کارشناسی ارشد. منتشر نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
بافنده قراملکی،حسن.(1379).مقایسه سلامت عمومی نوجوانان ناشنوا.پایان نامه چاپ نشده،کارشناسی ارشدروان شناسی عمومی،تهران،دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی.
براندن، ناتانیل، (1374). روان شناسی کمال. ترجمه جمال هاشمی، تهران: قوس.
بیابانگرد،اسماعیل.(1387). روشهای پیشگیری از افت تحصیلی. تهران : انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
پاشا، غلامرضا و داد آوری، ماندانا(1386) اثر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی، عزت نفس و خودابرازی. فصل نامه مطالعات جوانان، شماره 10و11.
پورمقدس، علی(1384). روان شناسی سازگاری. موسسه انتشاراتی مشعل، اصفهان.
تقوی،سیدمحمدرضا.(1380).بررسی روایی واعتبار پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ). مجله روان شناسی،دوره 5،شماره4.
تیمیان، علیرضا(1386) مهارت های زندگی. تعاریف و مبانی نظری ، تهران: انتشارات رشد .
ثمری ،علی اکبر و لعلی فاز،احمد.( 1384). مطالعه اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس خانوادگی و پذیرش اجتماعی . فصلنامه اصول بهداشت روانی سال هفتم، بهار و تابستان، شماره 26-25.
جلالی، آریا.، آسایش، قنبری. (1391). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانش آموزان دختر اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی . دانشگاه علامه طباطبایی.
حاج امینی ، زهرا و همکاران. ( 1387 ) . بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر واکنش های هیجانی نوجوانان . مجله 263 - علمی علوم رفتاری ، دوره 2 ، شماره3 ، پائیز .
حداد، فرید(1387). بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر مؤلفه های سازگاری و سلامت عمومی بر دختران ساکن مراکز بهزیستی. پایان نامه کارشناسی ارشد، منتشر نشده دانشگاه تبریز.
حدادی، کوهسار، (1388). رابطه مولفه های هوش هیجانی با سلامت روان شناختی و موفقیت تحصیلی، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه ریزی درسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسکان (اصفهان).
حق شناس، حسن، چمنی، امیررضا، فیروز آبادی، علی،(1385). مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دبیرستان های تیز هوشان ودبییرستان های عادی، اصول بهداشت روانی، بهار و تابستان.
- حقیقی ، جمال،بشلیده،کیومرث،موسوی،سید محمد،مهرابی زاده هنرمند،مهناز.(1385). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و غزت نفس دانش آموزان دختر سال اول متوسطه، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم، سال سیزدهم.
حسینی زاده، امیدعلی(1390). ارایه درسی برای ارتقای سلامت سازمانی در آموزشکده های سمای دانشکاه آزاد اسلامی، پایان نامه دکتری تخصصی مدیریت آموزشی.
حسینی، سیدابوالقاسم، (1378)، مفاهیم و اهداف بهداشت روانی. فصل نامه علمی- پژوهشی اصول بهداشت روانی، سال اول، شماره 1 بهار.
خانزاده،عباسعلی،حسین،رشیدی،نورالدین،یگانه،طیبه،زارعیمنش،قاسم،قنبری،نیکزاد(1391).تأثیرآموزش مهارتهای زندگی برمیزان اضطراب وپرخاشگری دانشجویان،مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،دوره دوازدهم.
خدا بخش، محمدرضا،منصوری،پروین، 1389. تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، شماره 13.
خدابخش کولانی،آناهیتا.(1387). مشاوره با سالمندان.انتشارات جنگل جاودانه.
خدا رحیمی،سیامک، (1373). روان شناسی سالمندی، آستان قدس رضوی.
خلعتبری، جواد، عزیززاده حقیقی، فرشته، (1390). تاثیر آموزش مهارت های زندگی و راهبرد های مقابله با فشار روانی بر سلامت روان دانشجویان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، سال دوازدهم. شماره 2 تابستان .
خراتی، صابر(1385) .ضرورت فراگیری مهارت های زندگی برای کودکان و نوجوانان. روز نامه ی شاپرک شماره 1016.
خوشایی،کتایون وهمکاران (1386).بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاههای شهر تهران. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی همدان،دوره 15 ،شماره 3،پاییز .
جلیلیان، خدابخش، (1392) رابطه منع کنترل با انگیزه پیشرفت و سلامت عمومی در دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. منتشر نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
دادستان، پریرخ، (1392) روان شناسی مرض تحولی. ج(1) تهران : سمت چاپ چهاردهم.
دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان کل کشور(1386) .راهنمای آموزش مهارت های زندگی، تهران، انتشارات آبی.
دولتیاری، قادر، (1392) اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر استرس و راهبرد های مقابله ای در سربازان وظیفه .پایان نامه کارشناسی ارشد. منتشر نشده دانشکاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
دلیری، زهرا(1383) مهارت های زندگی را بیاموزیم. نشر پیوند اسفند ماه.
دهستانی، منصور(1392) مهارت های زندگی .چاپ سوم نشر میم.
رضایی، موسی، (1387). خانواده و نگرش نو به تعلیم و تربیت فرزندان. انتشارات دانش پرور.
رحیمیان بوگر، محمدی فر ، محمدعلی، نجفی، محمود، دهشیری، غلامرضا(1392)، تاثیر مهارت های زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان. دو فصل نامه علمی- پزوهشی، دانشگاه شاهد، سال بیستم دوره جدید شماره 8 بهار و تابستان.
رسولی، آراس.(1385). بررسی رابطه بین سلامت روانی، رضایت مندی از زندگی زناشویی و عملکرد تحقیقی از بین دانشجویان. فصل نامه پژوهش های تربیتی، سال دوم، شماره9 ، زمستان 85..
ساعتچی، محمود، (1383) . روان شناسی در کار سازمان مدیریت .تهران: انتشارات رشد، چاپ پنجم.
سازمان بهداشت جهانی(2001). برنامه آموزش مهارت های زندگی، ترجمه نوری قاسم آبادی، ربابه، محمد خانی، پروانه، (1377)، تهران : واحد بهداشت و روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد سازمان بهداشت جهانی.
سرمد،زهره،بازرگان،عباس،حجازی،الهه.(1391).روشهای نحقیق در علوم رفتاری.نشر آگه.
سلطانیان، نعمت. (1381) .وضعیت سلامت معلمان شهر کرمانشاه. پژوهش شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه.
سیف،علی اکبر. (1390).روانشناسی پرورشی.انتشارات دوران.
سیف،علی اکبر. (1390).روشهای اندازه گیری و ارزشیابی آموزش.تهران:نشر دوران.
شاملو، سعید.(1392) بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.چاپ بیست و چهارم.
شاویسی زاده، سعید.(1391) .اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان فرزندان شاهد و ایثار گران، پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
شعاری نژاد، علی اکبر. (1388). نقش فعالیت های فوق برنامه در تربیت نوجوانان. تهران: موسسه اطلاعات.
شفیع آبادی ، عبدالله ، ناصری ، غلامرضا. ( 1392 ). نظریه های مشاوره و روان درمانی ، تهران : مرکز نشر.
شفیع آبادی ، عبدالله.(1388).راهنمایی ومشاوره شغلی وحرفه ای.چاپ هشتم،تهران:انتشارات رشد.
شعبانی،حسن.(1392).مهارتهای آموزشی.تهران:انتشارات سمت.
شکوهی،یکتا،قهقایی.(1379).بررسی نحوه مقابله با فشار روانی در بین دانش آموزان تیز هوش وعادی دبیرستانهای شهر کرج.فصلنامه استعدادهای درخشان،سال نهم،شماره1.
شهیدی، شهریار، و حمدیه، مصطفی.(1381). اصول و مبانی بهداشت روانی. تهران: سمت.
سعادتمند،سعید.(1390). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی ومشاوره گروهی به شیوه REPTآلبرت آلیس بر خود پنداره، انگیزه پیشرفت وسلامت روان دانش آموزان پسر نا موفق مقطع متوسطه روانسر.پایان نامه کارشناسی ارشد،منشر نشده.دانشکده ادبیات وعلوم انسانی گروه علوم تربیتی. دانشگاه ارومیه.
سهرابی، رقیه، محمدی اکبر، ارفعی اصغر.(1390). اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر سبک های مقابله ای نوجوانان دختر. زن و مطالعات خانواده، سال چهارم شماره سیزدهم پائیز.
طارمیان ، فرهاد و همکاران.(1387) . اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانش آموزان دوره راهنمایی ، مجله علمی ، پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، دوره16 ، شماره 65 ، زمستان.
طارمیان ، فرهاد .( 1378 ). سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان ، چاپ اول، تهران: انتشارات تربیت.
علی مدد ، زهرا.(1392) .بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان نوجوانان. شورای تحقیقات اداره کل آموزش وپرورش استان ایلام.
فتحی آشتیانی،علی,دادستانی،محبوبه.(1391).آزمونهای روان شناختی: ارزشیابی شخصیت وسلامت روانی.چاپ نهم،تهران: انتشارات بعثت.
فراهانی، محمدنقی، کرمی نوری، رضا. (1385). روان شناسی سال سوم ادبیات و علوم انسانی. شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران، تهران، چاپ ششم.
قاسم زاده، فاطمه.(1383). راهنمای آموزش مهارت های زندگی برای جوانان و زنان. جلد1، نشر نهضت سواد آموزی.- کاپلان وسادوک.(2007).خلاصه روانپزشکی،فرزین رضاعی.(1391).انتشارات ارجمند.
کاظمی حقیقی،ناصر.(1376). روانشناسی کودکان تیز هوش وروشهای آموزش ویژه.ناشر:کانون فرهنگی انتشارات سایه سیما.
کاکابرایی،کیوان،ارجمند نیا،علی اکبر،افروز،غلام علی.(1389).رابطه سبکهای مقابلهای وحمایت اجتماعی ادراک شده با مقیاسهای بهزیستی در بین والدین کودکان استثنایی وعادی شهر کرمانشاه.فصلنامه افراد استثنایی،سال دوم،شماره7.
کارلسون، نایل آر.(2001).مبانی روانشناسی فیزیولوژیک.پژهان، مهرداد.(1390).چاپ نهم .انتشارات ارکان دانش.
کاکی، آتوسا، (1392). پیش بینی انتظار از ازدواج بر مبنای سلامت عمومی و سبک های پردازش اطلاعات در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد. منتشر نشده. دانشکاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
کاکی، آتوسا،(1386) بررسی رابطه بین عزت نفس و سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر. پایان نامه کارشناسی. منتشر نشده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
کاویانی،حسین(1386). نظریه های زیستی شخصیت. تهران: انتشارات مهر کاویان، چاپ دوم.
کچوئیان، حسین، (1390) .رویکرد های مختلف در مورد ارتباط فرهنگ ها. تهران: انزلی.
کریم زاده ،اسماعیل.(1388).راهنمای آموزش و آداب مهارتهای زندگی.تهران: یادمان هنر اندیشه.
کریمی، یوسف، (1392)، روان شناسی شخصیت. چاپ هیجدهم. تهران: نشر ویرایش.
کریستین، آنتونی، جی،(1996). روان شناسی سلامت. فتحی آشتیانی ،علی، تهران: بعثت.
کلینیکه، ال، کریس. (1988). مهارت های زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی، چاپ پنجم (1389)، تهران: رساله تخصصی.
گاطع زاده، عبدالامیر.(1390). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر. فصل نامه علمی- پژوهشی زن و فرهنگ. سال سوم شماره نهم پائیز.
گالاگر،جیمز،(1997). آموزش کودکان تیز هوش .ترجمه مهدی زاده،مجید،صافی،احمد(1387).نشر: مؤسسه چاپ وانتشارات آستان قدس رضوی.
گلگداز، وجیهه ا...(1379). اثر بخشی ابراز وجود بر خود کار آمدی گروهی از نوجوانان و جوانان مقیم شبانه روزی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بهزیستی و توانبخشی.
گلزاری، محمود.(1386). بررسی میزان آگاهی دانشجویان شاهد دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی شهر تهران از مهارت های زندگی. تهران: معاونت پزوهشی بنیاد شهید و امور ایثار گران.
گنجی، حمزه. (1392). بهداشت روان. تهران: ارسباران چاپ پانزدهم.
لاکانی،مژگان.(1384) .جزوه مهارت های زندگی. تهران، سازمان جمعیت جوانان هلال احمر.
مایر،ریچارد.(1986).روانشناسی تربیتی.فراهانی،محمدنقی(1376).تهران:مرکز فرهنگی انتشارات جهاد دانشگاهی تربیت معلم.
محمد خانی، شهرام و همکاران( 1377). مهارت های زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول متوسطه، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره1 .
محمد خانی، شهرام و همکاران(1385). راهنمای علمی برگزاری کارگاه های آموزش مهارت زندگی. نشر دانژه.
محمد خانی، شهرام(1389). آموزش مهارتهای زندگی ویژه دانش آموزان، به سفارش وزارت آموزش وپرورش . چاپ هفتم.نشر طلوع.
مردانی،مرجان،حیدزی،هایده.(1389).بررسی تأثیر ابراز وجود بر میزان افسردگی بعد از زایمان.مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران.سال هشتم،شماره 4.
میلانی فر، بهروز. (1389). سلامت روانی. تهران: قومس. چاپ یازدهم.
میکائیلی منیع،فرزانه،احمدی خویی،شاهپور،زارع،حسین(1390).بررسی مقایسه ای اثربخشی آموزش سه مهارت زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان سال اول.مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران،دوره 21 شماره5.
مقدم ، مرضیه و همکاران (1387). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر میزان آگاهی و نگرش دانشجویان جدید الورود درباره مهارتهای زندگی و ارتقاء توانمندی های مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ، دوره پنجم : شماره اول .
مقدم، بدری.(1388).کاربرد روانشناسی در آموزشگاه،انتشارات سروش.
معافی،محمود،رون،سیدامیر.(1393).یافته های پژوهش نیاز سنجی برنامه درسی اختصاصی مدارس استعدادهای درخشان.فصلنامه مرکز ملی استعدادهای درخشان ودانش پژوهان جوان.سال هجدهم،شماره2.
موتابی فرشته،محمدخانی شهرام،نوری ربابه.(1389). آموزش مهارتهای زندگی ویژه دانش آموزان؛به سفارش وزارت آموزش وپرورش . چاپ هفتم.نشر طلوع.
موکیلی، آالکس ودانترز روبرت.(1994). انگیزش وهیجان.گنجی،حمزه،پیکانی،علی.(1384).نشر ساوالان.
مهدی زاده، منصور.(1382). نقش آموزش مهارت های زندگی بر دانش و نگرش نسبت به مواد مخدر، عزت نفس دآنش آموزان پسر راهنمایی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده دانشگاه آزاد تهران.
میرزمانی ، آرزو.، دولتشاهی، عسگری. (1391). بررسی سودمندی آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی.
نعمتی سوگلی تپه فاطمه، باباپورخیرالدین جلیل، محمودعلیلو مجید، بیرامی منصور، هاشمی نصرت آباد تورج.(1388). ، تاثیر آموزش گروهی مهارتهای زندگی در کاهش نشانه های اضطراب و افسردگی پس از پیوند عروق کرونر ، مجله علمی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران ، سال پانزدهم ، شماره 1 ، بهار.
نویدی، احد.(1385). آزمودن تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خود نظم دهی خشم، سازگاری و سلامت عمومی پسران دوره متوسطه شهر تهران . رسا له دکتری روان شناسی، تهران، دانشکد ه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نوری ربابه.(1389). آموزش مهارتهای زندگی ویژه دانش آموزان، به سفارش وزارت آموزش وپرورش . چاپ هفتم.نشر طلوع.
نوری، ربابه.(1389). مهارت های تفکر نقادانه و خلاق، معاونت پژوهشی و تربیت بدنی ، دفتر مشاوره تربیتی.
نوربالا،احمدعلی،باقری یزدی،عباس،محمد کاظم.(1387).اعتباریابی پرسشنامه 28 سئوالی سلامت عمومی به عنوان ابزار غربالگری اختلالات روانپزشکی در شهر تهران. مجله پزشکی حکیم،دوره 11،شماره 4.ص 53-47.
نیک پرور، ریحانه.( 1391) .مهارت های زندگی، چاپ سوم، تهران: انتشارات مبتکران.
وردی، مینا.(1383). بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر ابراز وجود، عزت نفس و مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر سال اول متوسطه ی آموزش و پرورش ناحیه ی یک اهواز. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان.
ولیزاده، علیرضا.(1391) .بررسی رابطه هوش هیجانی با سلامت روان مجرمان زندانی شهر کرج. پایان نامه کارشناسی ارشد. منتشر نشده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
هومن،حیدرعلی،گنجی،کامران،امیدی فر،احمد.(1392).فراتحلیل مطالعات اثربخش آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان.مجله روان شناسی تحولی سال دهم، شماره37.
یاری،س.(1385).تأثیر آموزش مهارتهای زندگی برسلامت روان ومنبع کنترل در نوجوانان. پایان نامه ارشدمنتشر نشده.رشته روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن.
یادآوری، ماندانا.(1383). تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی، عزت نفس و خودابرازی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
منابع لاتین :
Bob, L. Roisin, D. (2010).Using podcasts to support communication skills development: A case study for content format preferences among postgraduate research students Computers & Education, Volume 54, Issue 4, May.
Bo,W,Xiaoming Li, Bonita, S,Xiaoyi ,F.(2010). The influence of social stigma and discrhminatoty experience on psychological distress and quality of life among rural – to- urban migrants in china Social Science & Medicine, In Press, Corrected Proof, A vailable online 27 March.
Conrad, A, Thomas, W. Lindner, E, Leif Moen, Kjetil Sunde. (2 -Botvin. G.J.Kantor.L.W ( 2009 ), per renting alcohol and Tobaccos.
Darden.C.A:Gunter. E.J (2007), Life skills development scale adolescence from.Journal health counseling.
Ginter.E.J (2008 ), David K.Brooks contribution to the developmentally based life skill approach. Journal of mental health counseling.
Klingman. A (2009 ), Psychological education : studying adolescents interests from their own perspective. Journal Adolescence.
Kaplan, A.E., Matson, J.L., & Esveldt-Dawson, K. (1992). The relationships of role-play assessment of children‘s social skills to multiple measures of social competence. Behavior Research and Therapy, 22, 129-140.
Martin, I. Jones, D. (2009). Exploring the life skills needs of British adolescent athletesPsychology of Sport and Exercise, Volume 10, Issue 1, January .
Monal ghorabaei, MD; etal, (2008): Evolution of the Effectiveness of life skills training for Iranian working women. Iranian Journal of psychiatry and behavioral sciences ( IJPBS ), Volume2 , Number2, Autumn and winter.
Miller.M: Namm .G .D (2008), assign group miccussions to improve social problem solving and learning. Journal of Education.
Mcmahon,C.A,Gibson,F.L,& Saunders, D.(2007). Psychosocial adjustment during pregnancy for older couples conceiving through assisted reproductive technology. Human Reproduction, 22(4),1168-1174.
Moradi M.)2002) Usefulness of teaching life skills (interpersonal communication, problem solving, anger control,assertiveness) to female students in Tehran in improving their mental health status. [Thesis]. Tehran: Allameh Tabatabaei University
Nastasia.B ( 2009 ) , A model for mental health programming in school communities : introduction to the mini-series’. Journal of school psychology review .
Popenhagen MP(1998), Qualley RM. Adolescent suicide: detection, intervention, and prevention. Professional School Counseling.
Quatman. T: Watson.C.M(2009) , Gender differences in adolescent self-esteem:
Ramesht, M., Farshad, C. (2009) Study of life skills training in prevention of drug abuse in students. Third seminar of students' mental health.Tamis-LeMonda (Eds.), Child psychology: A handbook of contemporary issues (pp.
Reddon JR, Pope GA, Dorais S, Pullan MD.)1996) Improvement in psychosocial adjustment for psychiatric patients after a 16-week life skills education program. J Clin Psychol
Reed MK(1994). Social skills training to reduce depression in adolescents. Adolescence.
Schogiel . D.R (2010 ), Empowerment education for individuals with serious mental illness. Journal social nursing mental health services.
Steger, M.F, Manna, J.r, Michels.P, & Cooper, T.C. (2009).meaning in life, anxiety, depression, and general health among smoking cessation patients. Journal of psychology Research, 67 .
Turner, N.E, Macdonald J, somerset, M.(2008).life skills,Mathematic all reasoning and critical thinking :Acurricul for prevention of problem gambling,journal of Gam bling studies new York.
Victoria, W., Karina, W, Rainer, K. S. (2009).The life skills program IPSY: Positive influences on school bonding and prevention of substance misuse.Journal of Adolescence, Volume 32, Issue 6, December
Weist.M.D.(2010),T0ward a public mental health promotion and intervention south. Journal of school health.
Zollinger ,T.W., Saywell, R.M .Jr. Muegge, C.M., Wooldridge, J.S., Cummings, S.F., & Caine ,V.A,(2006). Impact of the life skills training curriculum on middle school students tobacco use in Marion County, Indiana, 1997-2000. Journal of School Health, 73(9).