فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه ......................................................................................................................................................................8
بیان مسأله ..............................................................................................................................................................11
هدف پژوهش...........................................................................................................................................................15
فرضیههای پژوهش.................................................................................................................................................15
ضرورت و اهمیت پژوهش.....................................................................................................................................15
تعریف واژهها و اصطلاحات .................................................................................................................................18
تعاریف مفهومی ....................................................................................................................................18
تعاریف عملیاتی .....................................................................................................................................19
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه .....................................................................................................................................................................21
بررسی پیشینه مطالعاتی......................................................................................................................................12
تحقیقات انجام شده در داخل کشور...............................................................................................21
تحقیقات انجام شده درخارج کشور...............................................................................................23
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه .................................................................................................................................................................29
طرح پژوهش .......................................................................................................................................................30
جامعه آماری .......................................................................................................................................................30
حجم نمونه و روش نمونهگیری .......................................................................................................................30
ابزارها و مقیاسهای پژوهش ...........................................................................................................................31
پرسشنامه بیان حالت- صفت خشم اسپیلبرگر(STAXI-2) ......................................................31
پایایی پرسشنامه ................................................................................................................................32
روایی پرسشنامه .................................................................................................................................33
مقیاس صمیمیت اجتماعی میلر (MSI) .......................................................................................................33
پایایی پرسشنامه...................................................................................................................................33
روایی پرسشنامه....................................................................................................................................33
پرسشنامه تفکر قطعی نگر................................................................................................................................34
روایی پرسشنامه....................................................................................................................................35
پایایی پرسشنامه ................................................................................................................................35
فرایند اجرای تحقیق ..........................................................................................................................................36
روش تجزیه و تحلیل دادهها .............................................................................................................................36
جلسه های آموزشی.............................................................................................................................................37
فصل چهارم: یافته های تحقیق
مقدمه........................................................................................................................................................................38
یافته های توصیفی و تحلیلی..................................................................................................................................40
مقایسه میانگین خشم افراد در دو گروه کنترل و آزمایش....................................................................40
مقایسه میانگین صمیمیت اجتماعی در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون....................................41
مقایسه میانگین تفکر قطعی نگر افراد در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون.................................42
مقایسه میانگین صمیمیت اجتماعی افراد در دو گروه کنترل و آزمایش(مرحله پیش آزمون)......43
مقایسه میانگین تفکر قطعی نگر افراد در دو گروه کنترل و آزمایش(مرحله پیش آزمون).............44
مقایسه میانگین صمیمیت اجتماعی افراد در دو گروه کنترل و آزمایش(مرحله پس آزمون).........45
مقایسه میانگین تفکر قطعی نگر افراد در دو گروه کنترل و آزمایش(مرحله پس آزمون)..................46
مقایسه میانگین صمیمیت اجتماعی در دو گروه کنترل(مرحله پیش آزمون) و آزمایش (مرحله پس آزمون)..............................................................................................................................................................................47
مقایسه میانگین تفکر قطعی نگر در دو گروه کنترل(مرحله پیش آزمون) و آزمایش (مرحله پس آزمون)...............................................................................................................................................................................48
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه .............................................................................................................................................................................50
بحث و تفسیر نتایج .......................................................................................................................................................50
محدودیتها .....................................................................................................................................................................55
پیشنهادهای پژوهش .....................................................................................................................................................55
پیشنهادهای کاربردی ...................................................................................................................................55
پیشنهادهایی برای پژوهشهای بعدی ......................................................................................................56
فهرست منابع ...............................................................................................................................................................57
منابع فارسی .............................................................................................................................................................57
منابع لاتین ...............................................................................................................................................................58
پیوست ها .......................................................................................................................................................................65
منبع:
منابع فارسی
ابوالمعالی، خدیجه؛ موسی زاده، زهره(1391). پرخاشگری، ماهیت، علت و پیشگیری. تهران: انتشارات ارجمند(نسل فردا).
ابوالمعالی، خدیجه (1389). نظریه های جرم شناسی و بزه کاری، با تأکید بر شناخت اجتماعی. تهران: انتشارات ارجمند(نسل فردا).
ابوئی مهریزی، م؛ طهماسیان، ک؛ و خوش کنش، ا.(1389). تأثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خودنظم دهی خشم و تعارضات والد- نوجوان در دختران. فصلنامه خانواده پژوهی، سال6، شماره 23،404-393.
آذریان، زهرا (1386). بررسی آموزش کنترل خشم به شیوه شناختی- رفتاری بر خشونت زناشویی زوجین شهرستان شهرکرد. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، گروه مشاوره دانشگاه اصفهران.
پاتریک، ریلی؛ مایکل، شاپ شایر(2013).مدیریت خشم بر اساس رویکرد شناختی- رفتاری. (ترجمه: فرزاد نصیری، 1392). تهران: انتشارات ارجمند.
پورجوزی، بهنام. (1373). بررسی رابطه خصومت و خشم و شدت انسداد عروق کرونر قلب. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس، علوم انسانی، گروه روان شناسی.
ترکان، هاجر (1385). بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه تحلیل تبادلی بر رضایت زناشویی زوج های شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
خدایاری فرد، محمد؛ چشمه نوشی، میترا؛ رحیمی نژاد، عباس؛ و فراهانی، حجت اله (1390). اثربخشی آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی. مجله روان شناسی، 367.
دانشورپور،زهره؛ تاجیک اسمعیلی،عزیزاله؛ شهرآرای،مهرناز؛ فرزاد،ولی اله؛ و شکری، امید(1386).تفاوت های جنسیتی در جمعیت اجتماعی: نقش سبک های هویت. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران(4)13،404-393.
دانشورپور، زهره(1385).بررسی روابط بین سبک های هویت و صمیمیت اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های متوسطه شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تربیت معلم.
زارعی، م. (1385). تأثیر آموزش فنون مشاوره شناختی- رفتاری بر عملکرد خانواده. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
ساراسون، ایروین جی؛ ساراسون، باربارا (1999). روان شناسی مرضی. جلد (2). (ترجمه بهمن نجاریان و همکاران، 1378). تهران: نشر رشد.
شعاری نژاد، علی اکبر(1371). درآمدی بر روانشناسی انسان. تهران: انتشارات آزاده، چاپ دوم، جلد اول.
شکوهی یکتا، م؛ به پژوه، ا؛ غباری بناب، ب؛ زمانی، ن؛ و پرند، ا.(1387).تاثیر آموزش مهارت های مدیریت خشم بر کنترل خشم مادران دانش آموزان کم توان ذهنی و دیر آموز. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال6، شماره 4،-358369.
شکوهی یکتا، م؛ پرند، ا؛ شهائیان، ا؛ و اکبری زردخانه، س.(1390). تأثیر آموزش روش تربیتی مبتنی بر حل مسأله بر روش فرزندپروری و رفتارهای خشمگینانه والدین. روش ها و مدل های روان شناختی، سال2، شماره6، 56-45.
شکیبایی، ف؛ تهرانی دوست، م؛ شهریور، ز؛ و آثاری، ش.(1383).گروه درمانی مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری در نوجوانان مؤسسه ای. مجله تازه های علوم شناختی، سال 6، شماره 1 و 2، 59-66.
صادقی، احمد؛ احمدی، سید احمد؛ و عابدی، محمدرضا(1381). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهار خشم به شیوه عقلانی- عاطفی- رفتاری بر کاهش پرخاشگری. مجله روان شناسی 21، سال6، شماره1.
کاپلان، ه؛ سادوک، ب (1995). خلاصه روانپزشکی، علوم رفتاری روانپزشکی. (ترجمه: نصراله پورافکاری،جلد سوم، 1374). تهران: انتشارات شهر آب.
کاظمی، ز؛ نشاط دوست، ح؛ کجباف، م؛ عابدی، ا؛ آقامحمدی، س و صادقی، س (1391). اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختران فراری. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، سال10، شماره3، 162-139.
کتیبایی، ژیلا؛ گنجوی، لیلی؛ حسن بیکی، زینب؛ قنبری، سعید؛ و سادات سید موسوی، پریسا (1390). اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر اصلاح تصویر بدنی منفی و افزایش حرمت نفس در دختران نوجوان. مجله روان شناسی56، سال چهاردهم،شماره4، 369-357.
لی هی ، رابرت(2011). تکنیک های شناخت درمانی. (ترجمه: حسن حمیدپور و زهرا اندوز، 1390). تهران: انتشارات ارجمند.
نوابی نژاد، ش و ملک، ا. (1389).اثربخشی آموزش مقابله با تفکر قطعی نگر بر بهبود روابط زناشویی زنان. اندیشه و رفتار، دوره چهارم، شماره16.
نویدی، ا. (1387). تاثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارتهای سازگاری پسران دوره متوسطه شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره4،403-394.
نویدی، ا.(1385). آزمودن تاثیر آموزش مدیریت خشم بر مهارت های خودنظم دهی خشم، سازگاری و سلامت عمومی پسران دوره متوسطه شهر تهران. پایان نامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
وفایی ، مریم ، رابطه سبک های هویت و دینداری . تهران: مجله ی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ، سال پانزدهم ، ( 1388 ) شماره ی 4 .
هاوتون، کرک، سالکوس یکس، و کلارک، (1989). رفتاردرمانی شناختی: راهنمای کاربردی در درمان اختلال های روانی. (ترجمه: حبیب ا.. قاسم زاده، جلد پنجم، 1385). تهران: انتشارات ارجمند.
یونسی، س. ج. و بهرامی، ف. (1388). پیش بینی رضایت زناشویی و تفکر قطعی نگر در زوجین. فصلنامه روان شناختی ایران، شماره 19، 249-241.
یونسی، س. ج. عسگری، ع. و بهرامی. ف. (1387)و تهیه و استاندارد سازی مقیاس تفکر قطعی نگر. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
یونسی، س. ج. (1383). نقش معناشناختی حوادث در کاهش آسیب های روانی: روش جدید و بنیادین در شناخت درمانی. مجله حوزه و دانشگاه. ویژه نامه سلامت روانی،41،29-8.
یونسی، س. ج. (1381). استیگا و ناباروری، مهارت های سازگاری. فصلنامه پزشکی باروری و ناباروری،3(12)، 86-73.
منابع لاتین
Abolghasemi, Sh., Akbari, B., Mansurian, J., Abolghasemi, A. (2013). The effectiveness of aggression management on skill of self- regulation and impulsiveness in mothers having boys in pointer section schools of babol. International Journal of Agriculture and Crop Sciences. ISSN 2227-670X ©2013 IJACO Journal. Available online at www.ijagcs.com.
Acton, R. G. ,& During, S.(2000). "Preliminary results of aggression management training for aggressive parent". Journal of Interpersonal Violence, 7, 410-417.
American Psychological Association (2004).
Berzonsky, M. D., & kuk, L. (2005). Identity style, psychological maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences, 39, 235-247.
Cobb, B., Sample, P. L., Alwell, & Johns, N. R. (2006). Cognitive behavioral intervention, Dropout, and youth with disabilities: A Systematic review. Remedial and Special Education, 27, 259-271.
Davis, W., & Lysaker, L. (2005). Cognitive behavioral therapy and functional and meta cognitive outcomes in schizophrenia: A single case study. Cognitive and Behavioral practice, VOL.12, NO.3, PP 468-478.
Del Khmvsh ,[Aggression in children of the orphanage].Ma Thesis in psychology. Tehran: Tehran Faculty of Psychology and Educational science. 1994.Persian
Erikson, E.H.(1975).Life history and the historical moment. New York. Norton.
Freiden, J. (2005). GAME: A clinical intervention to reduce adolescent violence in school. Htt://wwwlip.umi.com/dissertations/fullcit/ 3199466.
Graham , F.[Cognitive behavior therapy for children and families].Tehran :Social Welfare and Rehabilitation Sciences University Publication ,2002.p.526-278.Persian
Kolko, D. J., & Swenson, C. C. (2002). Assessing and treating physically abused children and their families: A cognitive-behavioral approach. Londen: Sage.
Miler, R. S. & Lefcourt, H. M. (1982). The assessment of social intimacy. Journal of personality Assessment, 46, 514-518.
Mitrani, A. T. (2010). Outcome of anger management training program in a sample of, undergraduate students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 339-344. Available online at: www. Sciencedirect.com
Morral, T. M., Elliott, j. D., & Murphy, C. M. (2003). Cognitive Behavioral and supportive group treatments for partner-violent men. Behavior Therapy, 34, 1. 77.
Nicolet, I. A. (2004). The second step violence prevention program: Effectiveness of a brief social skills curriculum with elementary- age children. Available on: http://wwwlip.umi.com/dissertations/fullcit/ 3138507.
Raskin, P.M (2001). The relationship between identity and intimacy in early adulthood. The Journal Genetic Psychology, 147, 167-181.
Rose, A. J., & Rudolph, K. D. (2006). A rewiew of sex differences in peer relationship processes: Potential trade-offs for the emotional and behavioral development of girls and boys. Psychological Bulltein, 132, 98-131.
Sadock, B. J. & Sadock, V. A. (2005). Kaplan and Sadocks comprehensive textbook of psychiatry. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
Schmitz, Mark J. (2005). An outcome study to determine the clinical effectiveness of an anger management program in an adult, rural Minnesota sample. http://wwwlip.umi.com/dissertations/fullcit/3187642.
Spielberg, CD. (1999). STAXI-2 State- Trait Anger Expression Inventory- 2. Professional manual. PAR
Statistical center of Islamic republic of iran. Tehran: [Iran statistical year book], 2002. Persian
Sommers-Flanagan, J., & Sommers-Flanagan, R. (2004). Counseling and psychotherapy: Theories in context and practice. New Jersey: John Willy.
Taylor, J.L. & Novaco , R. W. (2005). anger treatment for people with developmental disabilities: A theory, evidence manual based approach. John wiley & sons , Ltd.
Taylor, G. J., Navaco, R. W., Gilmer B. (2005). Cognitive-behavioral treatment of anger intensity among offenders with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in intellectual disabilities, 15, 151-165.
Nelson-Jones,R. (2004). Cognitive-Humanistic-Therapy,Buddhism,Christianity and being fully human. London:SAGE Publication L td.
Hollin, Clive. R. & Bloxsom, Claire, A. J. Treatments for angry Agression. In Gannon, Theresa. A. , Ward, Tony. ,Beech, Anthony. R. & fisher, Down. (Eds.). (2007). Aggressive Offenders Cognition. Chichester: John Willy & Sons, Ltd.
Gaia, A. C. (2002). Understanding emotional intimacy: A reviw of conceptualization, assessment and the role of gender. International Social Science Reviw, 77, 151-170.
Warner, R. (2000). The environment of schizophrenia. Londen & Philadelphia: Brunner-Routledge