فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
11 مقدمه............................................................................................................................................................ 2
12 بیان مساله...................................................................................................................................................... 5
13 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .................................................................................................................. 7
14 اهداف تحقیق .............................................................................................................................................. 8
141 هدف کلی ............................................................................................................................................... 8
142 اهداف جزئی .......................................................................................................................................... 8
15 سوالات تحقیق............................................................................................................................................. 8
16 فرضیههای تحقیق ........................................................................................................................................ 9
17 متغیرهای پژوهش........................................................................................................................................ 9
171 متغیرهای مستقل...................................................................................................................................... 9
172 متغیر وابسته.............................................................................................................................................. 9
18 تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها................................................................................................................ 10
181 تعریف نظری........................................................................................................................................... 10
182 تعاریف عملیاتی ..................................................................................................................................... 14
19 قلمرو تحقیق ............................................................................................................................................... 15
فصل دوم: ادبیات تحقیق
21 پیشدرآمد.................................................................................................................................................... 17
22 تعریف تابآوری....................................................................................................................................... 18
23 تاریخچه بررسی تابآوری......................................................................................................................... 26
24 ویژگیهای فرد تابآور ............................................................................................................................. 27
25 عوامل موثر بر ظرفیت تابآوری............................................................................................................... 29
26 عوامل حمایتی تابآوری .......................................................................................................................... 31
27 راهکارهای عملی برای افزایش تابآوری................................................................................................. 33
28 کودکان ناشنوا.............................................................................................................................................. 34
29 تاریخچه کیفیت زندگی.............................................................................................................................. 39
210 تعریف کیفیت زندگی............................................................................................................................. 39
211 ابعاد کیفیت زندگی................................................................................................................................... 45
212 ابزارهای اندازهگیری عمومی (Generic) در مقابل ابزار خاص (Specific) ......................................... 47
213 ابزارهای اندازهگیری یگانه در مقابل ابزارهای اندازهگیری چندگانه ...................................................... 48
214 ابزارهای با امتیاز خلاصه شده در مقابل ابزارهای اندازهگیری با امتیاز جدا برای هر بعد......................... 49
215 ابزارهای مدولار در مقابل ساده................................................................................................................. 49
216 استفاده از جانشین در مقابل پرسش از خود فرد........................................................................................ 49
217 بررسی کمی در مقابل بررسی کیفی.......................................................................................................... 50
218 ابزارهای وابسته به سلامتی (Health related) در مقایسه با ابزارهای کلی (Overall).......................... 51
219 کیفیت زندگی و ارتباط آن با تندرستی................................................................................................... 52
220 شاخص ترکیبی عینی و ذهنی مفهوم کیفیت زندگی............................................................................... 53
221 مدلهای تابآوری................................................................................................................................... 56
2211 مدل جبرانی .......................................................................................................................................... 57
2212 مدل عامل محافظتی ............................................................................................................................. 57
2213 مدل چالش ........................................................................................................................................... 58
222 نظریههای کیفیت زندگی.......................................................................................................................... 59
2221 نظریهپردازان بیهنجاری (آنومی) و کیفیت زندگی............................................................................ 59
2222 نظریههای بیسازمانی اجتماعی............................................................................................................. 59
2223 نظریههای مکتب تضاد......................................................................................................................... 61
2224 نظریه یادگیری اجتماعی...................................................................................................................... 62
223 امید به زندگی ........................................................................................................................................... 63
224 پیشینه تحقیق............................................................................................................................................. 63
فصل سوم: روش تحقیق
31 مقدمه............................................................................................................................................................ 92
32 روش تحقیق................................................................................................................................................. 92
33 جامعه آماری،نمونه و روش نمونهگیری...................................................................................................... 93
34 معرفی ابزار .................................................................................................................................................. 94
35 معرفی برنامه مداخله..................................................................................................................................... 96
36 پایایی و روایی پرسشنامه امید به زندگی و کیفیت زندگی........................................................................ 103
37 شیوه اجرای پژوهش.................................................................................................................................... 104
38 روش تجزیه و تحلیل دادهها....................................................................................................................... 105
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
41 مقدمه............................................................................................................................................................ 107
42 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق .............................................................................................. 107
421 توصیف وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان (گروه کنترل)................................................................. 108
422 توصیف وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان (گروه آزمایش)............................................................. 109
423 توصیف سن پاسخ دهندگان (گروه کنترل)........................................................................................... 110
424 توصیف سن پاسخ دهندگان (گروه آزمایش)....................................................................................... 111
43 تحلیل یافتهها............................................................................................................................................... 112
431 ضریب همبستگی بین متغیرهای وابسته................................................................................................... 112
432 بررسی رابطهی خطی بین متغیرهای وابسته ............................................................................................ 113
433 بررسی همگنی شیبهای رگرسیون........................................................................................................ 114
434 بررسی یکسانی ماتریس واریانس کواریانس........................................................................................ 115
435 بررسی یکسانی واریانسها ...................................................................................................................... 116
436 نتایج تحلیل کوواریانس ........................................................................................................................ 117
437 فرضیههای فرعی پژوهش........................................................................................................................ 121
فصل پنجم: خلاصه و نتیجهگیری
51 مقدمه............................................................................................................................................................ 124
52 نتایج آمار توصیفی ...................................................................................................................................... 124
53 بحث و نتیجهگیری...................................................................................................................................... 124
54 محدودیتهای پژوهش............................................................................................................................... 129
5 5 پیشنهادات.................................................................................................................................................... 129
56 پیشنهاد برای پژوهشهای آتی..................................................................................................................... 130
57 نوآوری های پژوهش .................................................................................................................................. 130
منابع........................................................................................................................................................................ 131
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1 : وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان............................................................................................... 108
جدول 4-2 : وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان............................................................................................... 109
جدول 4-3 : وضعیت سن پاسخ دهندگان.......................................................................................................... 110
جدول 4-4 : وضعیت سن پاسخ دهندگان.......................................................................................................... 111
جدول 4-5 ضریب همبستگی بین دو متغیر وابسته (کیفیت زندگی و امید به زندگی)...................................... 112
جدول 4-6 نتایج اثرات بین آزمودنی (تعامل گروه و پیش آزمون).................................................................. 114
جدول 4-7 آزمون باکس یرای بررسی همگنی ماترین کواریانس.................................................................. 115
جدول 4-8 آزمون لوین برای بررسی یکسانی واریانس ها................................................................................. 116
جدول 4-9 نتایج تحلیل کواریانس اثر تاب آوری بر کیفیت زندگی و امید زندگی ....................................... 117
جدول 4-10 میانگین های اولیه مربوط به پس آزمون متغیرهای کیفیت زندگی و امید به زندگی................... 118
جدول 4-11 میانگین های تعدیل شده مربوط به پس آزمون متغیرهای کیفیت زندگی و امید به زندگی....... 119
جدول 4-12 نتایج آزمون تعقسبی (مقایسه های جفتی) .................................................................................... 120
جدول 4-13 نتایج تحلیل کواریانس اثر تاب آوری بر کیفیت زندگی ........................................................... 121
جدول 4-14 نتایج تحلیل کواریانس اثر تاب آوری بر کیفیت زندگی ........................................................... 122
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1 : نمودار میله ای وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان....................................................................... 108
نمودار 4-2 : نمودار میله ای وضعیت تحصیلات پاسخ دهندگان....................................................................... 109
نمودار 4-3 : نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان................................................................................................. 110
نمودار 4-4 : نمودار میله ای سن پاسخ دهندگان................................................................................................. 111
نمودار 4-5 نمودار خطی بین متغیرهای وابسته در دو گروه آزمایش و کنترل 113
منبع:
منابع و مآخذ
منابع فارسی
آذر، عادل. مومنی، منصور(1378)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران: انتشارات سمت
ابراهیمی، امیر عباس (1388)، گذری بر تاریخچه آموزش ناشنوایان، فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 91.
احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه السادات (1388)، علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید:دانشگاه علامه طباطبایی.
بشارت، محمدعلی و دیگران (1385)، رابطه تابآوری و سختکوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روانی در ورزشکاران، فصلنامه روانشناسی معاصر، دوره سوم، شماره 2.
بیاتیانی، عبدالرضا و دیگران (1390)، ارتباط شبکه اجتماعی با کیفیت زندگی در والدین
دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، سال یازدهم، شماره 2.
بحری، سیده لیلا؛ دهقان مستشاری، ماریه؛ دهقان مستشاری، زبیده، (1393)، بررسی نقش
پیشبینیکنندگی تابآوری و حمایت اجتماعی در سلامت روانی والدین کودکان نابینا و ناشنوا، فصلنامه تعلیم و تربین اجتماعی، شماره پیاپی 123.
بدری، سیدعلی؛ رمضانزاده مسبوئی، مهدی؛ عسکری، علی؛ قرای معصوم، مجتبی؛ سلمانی، محمد، (1392)، نقش مدیریت محلی در ارتقای تابآوری مکانی در برابر بلایای طبیعی با تاکید بر سیلاب، فصلنامه علمی و پژوهشی، مدیریت بحران، شماره سوم.
جوادی، رحم خدا، پرو، درا (1387)، رابطه هوش هیجانی و تابآوری در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، فصلنامه اعتیاد پژوهشی.
جوادی، رحم خدا؛ آقابخشی، حبیب؛ عسکری، علی؛ بیان معمار، علی؛ عبدی زرین، سهراب (1390)، رابطه هوش هیجانی و تابآوری در دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، فصلنامه اعتیاد پژوهشی. رابطه کارکرد خانواده و تابآوری در برابر مصرف مواد در دانشآموزان پسر دبیرستانی مدارس پرخطر، فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، سال یازدهم، شماره 41.
جوکار، بهرام (1386)، «نقش واسطهای تابآوری در رابطه بین هوش هیجانی و هوش عمومی با رضایت از زندگی»، مجله روانشناسی معاصر، دوره دوم، شماره چهارم.
چلبی، مسعود، 1375، جامعهشناسی نظم، چاپ اول، تهران، نشر نی.
حافظنیا، محمدرضا( 1381)، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: انتشارات سمت.
حسینی، حاتم؛ (1384) مبانی جمعیتشناسی، همدان:انتشارات دانشگاه بوعلی سینا
حسینی م، احمدیه م، عباسی شوازی، م اسلامی فارسانی ش. بررسی مهارتهای مطالعه در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده بهداشت یزد، مجله گامهای توسعه در آموزش پزشکی. 1385: 5(2): 93-88..
خاکی، غلامرضا (1389)، روش تحقیق (با رویکردی به پایاننامهنویسی)، تهران: انتشارات فوژان.
خاکپور، مسعود؛ مهرآفرید، معصومه، (1391)، مقایسه اختلالات روانی و تابآوری زوجین دارای اولین فرزند عادی و استثنایی در شهر فاروج، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، سال چهارم، شماره 4.
دلاور، علی (1390).روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،تهران :انتشارات پیام نور
رضوانی، محمدرضا؛ شکیبا، علیرضا؛ منصوریان، حسین، ۱۳۸۷ ، ارزیابی کیفیت زندگی در نواحی روستایی، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال هشتم، شماره ۳۰ و ۳۱.
رضوانی، محمدرضا، منصوریان، حسین ۱۳۸۷، سنجش کیفیت زندگی: بررسی مفاهیم، شاخصها مدل ها و ارائه مدل پیشنهادی برای نواحی روستایی، فصلنامه روستا و توسعه، سال ۱۱ ، شماره ۳.
سامانی، سیامک و جوکار، بهرام (1381)، بررسی میزان کارایی نمرات آزمون سراسری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان برخی رشته های تحصیلی دانشگاه شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز.
سامانی، سیامک، جوکار، بهرام، صحراگرد، نرگس (1386)، تاب آوری، سلامت روان و رضایت از زندگی.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران،سال سیزدهم، شماره 50.
سرایی، حسن؛ (1381).روشهای مقدماتی تحلیل جمعیت (با تاکید بر باروری و مرگومیر)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سرمد، مرتضی و دیگران، (1389). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگاه.
سید محمودی، سیدجواد، رحیمی، چنگیز، محمدیف نوراله (1390)، عوامل موثر بر تابآوری در افراد مواجه شده با ضربه روانی، پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، سال اول، شماره 1.
سلیمی، علی و داوری، محمد، (1380)، جامعهشناسی مجروی، قم، پژوهشکدهی حوزه و دانشگاه.
شولتز ، داون(1377). «نظریه های شخصیت» (ترجمه یحیی سید محمدی )تهران؛ نشر هما.
عزیزی ابرقوئی، محسن(۱۳۸۹).رابطه بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد.
عسکریان، سمیه؛ اصغری، محمدجواد؛ حسنزاده، محمدحسن، (1392)، تاثیر آموزش مهارتهای مقابله دینی بر تابآوری، انطباقپذیری و مدیریت فشار روانی همسران جانبازان، پایاننامه کارشناسی رشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد.
فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، «بهبود»، سال چهاردهم، شماره دوم، تابستان 1389.
کردمیرزا نیکوزاده، عزتاله (1388)، الگوی زیستی روانی معنوی در افراد وابسته به مواد و تدوین برنامه مداخله برای ارتقاء تابآوری مبتنی بر روایتشناسی شناختی و روانشناسی مثبتنگر، پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
لوکاس، دیوید و پاول، میر؛ (1384).درآمدی بر مطالعات جمعیتی، ترجمه حسین محمودیان، تهران:انتشارات دانشگاه تهران.
مهدی باسخا و دیگران (1390)، رتبه بندی شاخص کیفیت زندگی در استانهای کشور، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم شماره 37 .
مجیدیان، ف (1386)، بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی و سخت رویی با استرس شغلی مدیران مقطع متوسطه شهر سنندج.پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
مختاری، مرضیه؛ نظری، جواد، (1389)، جامعهشناسی کیفیت زندگی، تهران: نشرجامعهشناسان.
- مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، (1388)، سال یازدهم، شماره سی و نه.
- مجله علوم رفتاری، (1389)، دوره 4، شماره 4.
محسنی تبریزی، علیرضا، (1383)، وندالیسم، تهران: انتشارات آن.
نادری، عزت الله، سیف نراقی، مریم، (1383)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، تهران: انتشارات بدر.
نریمانی، محمد؛ آقا محمدیان، حمیدرضا؛ رجبی، سوران، (1386)، مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی مادران دارای کودکان عادی، فصلنامه علوم بهداشت روانی، سال نهم، شماره 34 و 33.
ویسی، مختار، عاطف وحید، محمد کاظم، رضایی، منصور (1379)، تأثیر استرس شغلی بر خشنودی و سلامت روان: اثر تعدیل کننده سرسختی و حمایت اجتماعی.فصلنامه اندیشه و رفتار،شماره 6.
همایوننیا، مرتضی؛ همایونی، علیرضا؛ شیخ، محمود؛ نظری، سعید، (1393)، ارتباط بین هوش هیجانی و تابآوری در بین کشتیگیران سبک برتر ایران، نشریه رشد و یادگیری مرکز، دوره 6، شماره 1.
منابع لاتین
- BALTACIa, H. Ş., KARATAŞb, Z. (2013) Validity and Reliability of the Resilience Scale for Early Adolescents. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 131. 458 – 464
- Castles, Stephen (2006)."International Migration at the Beginning of the Twenty-First Century: Global Trends and Issues", International Social Science Journal, Vol52, Issue (165), 269–281. 3 .
- Costanza, R., 2007, Quality of Life: An Approach Integration Opportunities, Human Needs, and Subjective Well-Being, Ecological Economics, No. 61, 267-276.
- Evans, D. R. & Cope, W. E. (1989), Manual for The Quality of life Questionnaire, Multo-Health System, Inc.
- Furnham, A & Chamoro-Premuzic, T. Personality and intelligence as predictors of statistics examination grades. Personality and Individual Differences.2008; 37: 943-955.
- Garmezy, N. (1993). Risk and resilience. In D. C. Funder, R. D. Parke, C. Tomlinson-Keasey & K. Widaman (Eds.), Studying lives through time.
- Garmezy, N. (1991). Resiliency and vulnerability to adverse developmental outcomes associated with poverty. American Behavioral Scientist, 34, 416–430.
- Garmezy N, Masten A.A. particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology. 2006;42: 323-336.
- Handerson N, B. Resiliency: What we have learned. San Francisco: WestEd 2004; 32.
- http://www.patient.co.uk/health/Rubella-(German-Measles).htm
- Isakson. B. (2002). " Characteristics and enhancement of resiliency in young people" . Journal Pediatric clinics of North America, 45(2); pp:293-305. university of Wisconsin – stout.
- Inzlich M, Aronson J, Good C & McKay L. A particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology.2006:4(2); 323-336.
- Inzlicht M, Aronson J, Good C & McKay L. A particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology.2006; 42: 323-336.
- Jensen, A. R. The g factor. Westport, CT: Praeger.2007.
- Journal of Advanced Nursing. 1996; 24:588-590.
- Kumpfer KL. The concept of hardiness: A brief but critical commentary.
- Oken BS, et al.(2014) A systems approach to stress, stressors and resilience in humans. Behav Brain Res.
- Ortega, M., Saavedra, S. (2014) Resilience: physiological assembly and phychosocial factors. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 132. 447 – 453
- Öksüz, Y., Güven, E. (2014) The relationship between psychological resilience and procrastination levels of teacher candidates. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 116. 3189 – 3193
- Petrides K. V, Chamoro-Premuzic T, Frederickson N . Explaining individual differences in scholastic behavior and achievement. British Journal of Educational Psychology.2006; 75: 239-255.
- Rack – Yarrow and Sherman's (1990). " Hard growing: childern who survive" . In. R. E. Rolf mastson, D. Cochiti, K. H., Much treeing, S., Went daub (E ds). Risk and protective factors in developmental of pscyopathology. New York: cambridge university press, pp:97 - 119.
- SalehiFadardi J; Azad H ; Nemati A,The relationship between resilience, motivational structure, and substance use, Journal of Social and Behavioral Sciences 2010; 5.
- Shkerinia I. [The role of women to develop of Islamic Iran, with focus on employed women’s problems(Persian)]. Paper presented in national congress of the role of women in consistent development. Ministry of Education. Province of Yazd .2004; 47-8.
Sagone, E., De Caroli, M. E., (2013) Relationships Between Psychological Well-Being And Resilience In Middle And Late Adolescents. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 141. 881 – 887
- Trinidad, D. R., Unger, J. B., Chou, C., and Anderson – Johnson, C. (2004). " The protective association of emotional intelligence with. Psychosocial smoking risk factors for adolescents" . Journal of Personality and endive differences, 36. pp: 945-54.
- ted eschew, R. G., Park, C. L. and Calhoun, L. F. (2012). " Posttraumatic growth: positive changes in the aftermath of crisis" . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.Journal of Eureapon Psychoiatry . 72; pp:46-59.