فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده……......................................................................................................................................................................آ
فهرست مطالب..........................................................................................................................................................................ب
فهرست جداول..........................................................................................................................................................................ج
فهرست نمودارها.......................................................................................................................................................................ح
فصل اول: کلیات پژوهش ................................................................................................................................................1
مقدمه.................................................................................................................................................................................2
بیان مساله..........................................................................................................................................................................4
اهمیت و ضرورت پژوهش.............................................................................................................................................12
اهداف پژوهش................................................................................................................................................................13
هدف کلی........................................................................................................................................................................13
اهداف اختصاصی.............................................................................................................................................................13
اهداف کاربردی................................................................................................................................................................13
سوال تحقیق.....................................................................................................................................................................14
فرضیه های تحقیق...........................................................................................................................................................14
تعاریف مفهومی متغیرها..................................................................................................................................................14
تعاریف عملیاتی متغیرها...................................................................................................................................................15
فصل دوم: گستره نظری و پیشینه پژوهش…….............................................................................................................16
مقدمه........................................................................................................................................................................17…
نارساخوانی.....................................................................................................................................................................17
شیوع نارساخوانی................................................................................................................................................................18
ویژگیها......................................................................................................................................................................19
سیر و پیشآگهی........................................................................................................................................................20
علائم بالینی نارساخوانی..............................................................................................................................................20
تشخیص افتراقی..........................................................................................................................................................21
جنسیت و نارساخوانی.................................................................................................................................................22
مشکلات هیجانی- رفتاری کودکان نارساخوان............................................................................................................23
دیدگاهها و سببشناسی نارساخوانی...........................................................................................................................25
طبقهبندی نارساخوانی...............................................................................................................................................31
مفهوم اسناد................................................................................................................................................................34
شکلگیری سبک اسناد...............................................................................................................................................34
نظریههای اسناد.........................................................................................................................................................36
درماندگی آموخته شده..............................................................................................................................................38
تلفیق نظریههای اسناد با درماندگی آموخته شده.......................................................................................................39
خوش بینی، نظریه ها، همبسته ها و عوامل سببساز...............................................................................................40
مولفه های خوش بینی از دیدگاه سلیگمن................................................................................................................43
بدبینی، نظریهها و عوامل سببساز...........................................................................................................................47
سبک اسناد و سلامتی................................................................................................................................................51
سبک اسناد در کودکان نارساخوان ........................................................................................................................... 55
روانشناسی مثبتنگر.................................................................................................................................................57
شیوههای تغییر سبک اسناد. و ایمن سازی روانی.....................................................................................................58
رویکرد شناختی – رفتاری.......................................................................................................................................60
آموزش ایمنسازی روانی........................................................................................................................................60
پیشینه پژوهش.........................................................................................................................................................61
پژوهشهای خارجی................................................................................................................................................61
پژوهشهای داخلی.................................................................................................................................................65
فصل سوم: روششناسی پژوهش...........................................................................................................................69
مقدمه......................................................................................................................................................................70
نوع مطالعه..............................................................................................................................................................70
جامعه آماری، نمونه آماری ، روش نمونهگیری………………......................................................................70
معیارهای ورود.......................................................................................................................................................71
معیارهای خروج.....................................................................................................................................................71
ابزارهای اندازهگیری...............................................................................................................................................72
پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ)..............................................................................................................73
متغیرهای پژوهش.................................................................................................................................................74
روش اجرا..............................................................................................................................................................75
محتوای برنامه مداخله ایمن سازی روانی…...................................................................................................................76
روش تجزیه و تحلیل داده ها...........................................................................................................................................80
ملاحظات اخلاقی.............................................................................................................................................................80
فصل چهارم: توصیف دادهها و تحلیلهای آماری.................................................................................................. 82
مقدمه.........................................................................................................................................................................83
توصیف دادهها.........................................................................................................................................................83
شاخص های توصیفی متغیر های پژوهش....................................................................................................................84
تحلیل دادهها در چهارچوب فرضیههای پژوهش.....................................................................................................92
تحلیل دادهها در چهارچوب سوال پژوهش.............................................................................................................99
یافته های جانبی......................................................................................................................................................99
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.............................................................................................................................103
مقدمه......................................................................................................................................................................104
بحث و تفسیر یافتهها..............................................................................................................................................104
نتیجه گیری.......................................................................................................................................................................108
محدودیتها...........................................................................................................................................................109
پیشنهادها................................................................................................................................................................109
منابع فارسی...........................................................................................................................................................110
منابع انگلیسی.........................................................................................................................................................113
پیوستها................................................................................................................................................................120
چکیده انگلیسی...................................................................................................................................................126
منبع:
منابع فارسی
احدیان، محمد و آقازاده، محرم. (1378). راهنمای کاربردی روش های نوین تدریس. تهران: انتشارات آئیژ.
اصلانی ،جلیل.، علیزاده، حمید،، قوام آبادی ، صغری.، فرخی، نورعلی. (1391). اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی –آموزشی برسبک تبیین بدبینانه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری. (2)،24-6
امیدوار، احمد. (1385). روشهای تغییر رفتار، رفتار درمانی و شناخت- درمانی. مشهد: انتشارات فرا انگیزش
باعزت، فرشته. (1387). تعیین عوامل اختلال های هیجانی مؤثر بر نارساخوانی دانش آموزان مقطع ابتدایی . مجله ی پژوهش درحیطه ی کودکان استثنایی،(4) 8 ،.30-35
براهنی، محمد تقی.، اصغرزاده، امین.، صفیه رضوی، عزت السادات.، شمالی، راضیه.، خمیری، طاهره. (1376). هنجاریابی آزمون بندر گشتالت در گروه کودکان 5 تا 11 ساله تهران، انستیتو روانپزشکی تهران.
دادستان، پریرخ . ( 1389 ) . اختلال های زبان، روش های تشخیص وبازپروری .روانشناسی مرضی تحولی . .3 تهران؛ انتشارات سمت.
درویزه، زهرا، خسروی، زهره.، جاهدی.، سهیلا. . ( 1377 ) تاثیر بازآموزی اسناد و راهبرد های شناختی یادگیری در پیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه پنجم لبتدایی شهر شیراز، نشریه علوم انسان (1)،.35-45
رجبی، غلامرضا. .( 1387) هنجاریابی آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان دردانش آموزان شهر اهواز. روانشناسی معاصر، ( (1.23-32 .
رحمانی، جهانبخش.، عابدی، محمدرضا. (1382). هنجاریابی آزمون هوشی ریون رنگی کودکان 5 تا 10 سال در استان اصفهان.شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان . جلد 5. صص: 50-45.
سادوک، بنیامین .، سادوک، ویرجینیا: خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روانپزشکی بالینی (ترجمه پورافکاری)(1386)، تهران: انتشارات شهر آب.
سپهوند، تورج .، گیلانی، بیژن.، زمانی، رضا. (1385). رابطه سبک های اسنادی با رخدادهای استرس زای زندگی و سلامت عمومی. پژوهش های روان شناختی، 9(3و4): 46-33.
سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.، حجازی، الهه. (1383). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه
سلیگمن، مارتین. (1383). کودک خوش بین: برنامه ای آزموده شده برای ایمن ساختن همواره کودکان در برابر افسردگی. داورپناه، فروزنده. تهران: انتشارات رشد.
سیف، علی اکبر. (1388). تغییر رفتار و رفتاردرمانی نظریه ها و روش ها. تهران: نشر دوران.
سیف نراقی، مریم .، نادری، عزت الله. (1388). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: نشر ارسباران.
شکری، امید. (1388). آزمون الگوی اثرات برنامه مداخله ای بازآموزی اسنادی بر تنیدگی تحصیلی ادراک شد، تجارب هیجانی مثبت و منفی، افسردگی و خوش بینی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. گزارش نهایی طرح پژوهشی، تهران.
شکوهی یکتا، محسن.، پرند، اکرم. (1385). ناتوانی های یادگیری. تهران: موسسه انتشاراتی تیمورزاده. نشر طیب.
شعبانی، حسن. (1382). روش ها و فنون تدریس. تهران: انتشارات سمت.
شوالتز، دوان؛ سیدنی (1385). روانشناسی شخصیت . ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ویرایش.
علایی خرایم، رقیه.، نریمانی، محمود.، علایی خرایم، سارا. (1391). مقایسه باورهای خودکارآمدی وانگیزه ی پیشرفت درمیان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوتنی های یادگیری،1(3)،104-85.
کدیور،پروین. (1387). سبک های تبیینی درماندگی آموخته شده و تاثیر انتظار معلم در کلاس های طبقه بندی شده. وزارت آموزش و پرورش. دفتر تحقیقات.
گلستانی بخت، طاهره. (1386). ارائه الگوی بهزیستی ذهنی و شادمانی در جمعیت شهر تهران. پایان نامه دکتری. تهران دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
لطیفی، زهره.، امیری، شعله.، ملک پور، مختار.، مولوی، حسین. (1388). اثر بخشی آموزش حل مسئله ی شناختی – اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی، تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تازه های علوم شناختی، 11(3)، 84 – 70.
نریمانی، محمد.، رفیق ایرانی، سودابه.، ابوالقاسمی، عباس. (1388). مقایسه اثر بخشی روش های ایمن سازی روانی مایکنبام و مهارت های مطالعه و ترکیبی از هر دو روش در افزایش خودکارآمدی دانش آموزان دختر. مجله اندیشه های نوین تربیتی. دوره5. شماره 3. صص 124-111.
نصفت.، مرتضی . نظری، مجتبی. (1380). آزمون تشخیصی اختلال خواندن. گزارش نهایی طرح پژوهشی، تهران.
نیک نشان، شکوفه.، نوری، ابوالقاسم.، احمدی، سید احمد. (1388). تاثیر آموزش سبک اسناد بر بهبود سلامت عمومی گروهی از دانش آموزان ناتوانی یادگیری. مجله مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، 1(2): 130-117.
واضحی آشتیانی، علی. (1382). بررسی تاثیر بازآموزی اسنادی بر سبک اسنادی، عملکرد و پشتکار در درس ریاضیات دانش آموزان. فصلنامه ی اندیشه و رفتار، 9 (3): 87.
یعقوبی، ابوالقاسم. (1383). تاثیر آموزش راهبرد های فرا شناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان پسر پایه چهارم و پنجم ابتدایی شهر همدان. رساله دکتری. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
یوسفی، بهرام.، شیخ، محمود. (1381). بررسی و مقایسه اثر سه برنامه ی هدف چینی، بازآموزی اسنادی و ترکیبی بر میزان عزت نفس احساس خود سودمندی سبک اسنادی و انگیزه توفیق گرایی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر کرمانشاه. حرکت، 13: 43-31.
منابع انگلیسی
Abela, J.R.Z. (2010). The hopelessness theory of depression: a test of the diathesis-stress and causal mediation components in third and seventh grade children. J Abnorm Child Psychol; 29:241–54.
Adams, M. J.(2008). Beginning to Read Thinking and Learning about PrintCambridge, MA: MIT press.
Baillieux, H,(2010). Developmental dyslexia and widespread activation across the cerebellar hemispheres. Brain Lang.108(2):122-32.
Baker, G. A., Hargis, E., Mo – song hish, M., Mounfield, H., Arzimanoglou, A., Glauser, T.,Pellock, J., Lund, S (2008). Perceved impact of epilepsy in teenager and young adult: An international survey. Epilepsy & Behaviour,12, 395-401.
Banks, R. (2006). Psychotherapeutic interventions for people with learningdisabilities. The journal of psychiatry. Elsevier Ltd 5, 10.
Beasley M, Thompson T, & Davidson J. (2003). Resilience in response to life stress: the effects of coping style and cognitive hardiness. Personality and Individual Differences, 34, 77–95.
Benn, E.K.T., Hesdorffer, D.C., Levy, S., Testan, F.M., Dimorio, F.J., Bery, A (2010). Parental report of behavioral and cognitive diagnosis in childhood onset epilepsy: A case – sibling – controlled analysis. Epilepsy & Behaviour, 18, 276 – 279.
Bloom, B. S. (1982). Human characteristics and school learning. New York: McGraw-Hill.
British Dyslexia Association (2006). What is Dyslexia? Retrieved December 16, 2006, from http://www.bdadyslexia.org.uk/whatisdyslexia.html#difficulties
Casanova M, F,(2006). Reduced brain size and gyrification in the brain of dyslexia patients. J Child Neurol.;19(4):275-81.
Chang, E. C. (1998). Dispositional optimism and primary and secondary appraisal of a stressor: controlling for confounding influences and relations to coping and psychological and physical adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 1109–1120
Coville, P. F. (1991). The effects of a teacher attribution training programon the locus-of-control, achievement, persistence, and helpless behaviors ofstudents in a remedial reading classroom. EdD Dissertation, BostonCollege.
Dehghani, M .(2007). Compare of the effectiveness of attributional and instructio cognitive metacognition-attributional strategies on text understanding of dyslexic girl students. Dissertation in Allame Tabatabaee University. (Persian).
Deckro, G. R, Ballinger, K. M., Hoyt, M., et al. (2002). The evaluation of a mind/body intervention to reduce psychological distress and perceived stress in college students. J0urnal of American College Health, 50, 281–287.
Donahue, M. (2010). learning disabled children attributions for success and failure. Learning Disability Quarterly, 3, 3-9.
Douglas J. Hacker,l & Bol,l & Bahbahani.k(2008). Explaining calibration accuracy in classroom contexts: the effects of incentives, reflection, and explanatory styleMetacognition Learning 3:101–121DOI 10.1007/s11409-008-9021-5.
Dunn, P. B., & Shapiro, S. K. (2000). Gender differences in the achievement goal orientation of ADHD children. Cognitive therapy and Research, 23, 327-344.
Dunn, P. B (2010). Gender differences in the achievement goal orientation of ADHD children. Cognitive therapy and Research, 23, 327-344.
Dziegielewski, S. F., Roest-Marti, S., & Turnage, B. (2004). Addressing stress with social work students: a controlled evaluation. Journal of Social Work Education, 40, 105–119.
Fredrickson B. L., & Levenson, R. W. (1998). Positive emotions speed recovery from the cardiovascular sequel of negative emotions. Cognition and Emotion. 12, 191–220.
Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in psychotherapy, 37, 97-105.
Flory, S. (2009). Identifying, Assessing and Helping Dyspraxic Children. Dyslexia, 6 , 202 –2.
Fulk, B. M., Brigham, F. J., & Lohman, D. A. (1998). Motivation and self-regulation: A comparison of students with learning and behavior problems. Remedial and SpecialEducation, 19, 300–309.
Fulk, B. M. (2011). Motivation and self-regulation: A comparison of students with learning and behavior problems. Remedial and SpecialEducation, 19, 300–309.
Goetz, T., Frenzel, A. C., Hall, N. C., & Pekran, R. (2008). Antecedents of academic emotions: Testing the internal/external frame of reference model for academic enjoyment. Contemporary Educational Psychology, 33, 9-33.
Goetz, T., Frenzel, A., Pekrun, R., & Hall, N. (2008). Emotional intelligence in the context of learning and achievement. In R. Schulze & R. D. Roberts (Eds.), Emotional intelligence: An international handbook (pp. 233–253). Cambridge, MA: Hogrefe & Huber.
Goetz, T., Frenzel, A., Pekrun, R., & Hall, N. (2008). Emotional intelligence in the context of learning and achievement. In R. Schulze & R. D. Roberts (Eds.), Emotional intelligence: An international handbook (pp. 233–253). Cambridge, MA: Hogrefe & Huber.
Guffin, H., Flensner, G., Land blom, A.M (2011). Living with epilepsy accompan. Living with epilepsy accompanied by difficulties: Young adult experiences. Epilepsy & Behaviour, 22, 750 – 758.
Hirsch, Karen Wolford, Steven M. LaLonde,Lisa Brunk, and Amanda Parker Morris,(2009). DepartDOI 10.1027/0227-5910.30.1.48 Crisis .
Heath, N. L., & Ross, S. (2000). Prevalence and expression of depressive symptomatology in students with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 23, 24–36.
Hirokawa, K., Yagi, A., & Miyata, Y. (2002a). An examination of the effects of stress management training for Japanese college students of social work. International Journal of Stress Management, 9 (2), 113-123.
Hirokawa, K., Yagi, A., & Miyata, Y. (2002b). Effects of stress coping strategies on psychological and physiological responses during speeches in Japanese and English. Social Behavior and Personality, 30(2), 203-212.
Hirsch, Karen Wolford, Steven M. LaLonde,Lisa Brunk, and Amanda Parker MorrisDepartDOI 10.1027/0227-5910.30.1.48 Crisis 2009.
Irina Macsingaa, Ioana Nemetib(2012). The relation between explanatory style, locus of control and self esteem in a sample of university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 33 (2012).
James. W. (2009). Self – Perception of ability,expectations and locus of control in elementary learning disabled children. Paperpresented at the annual meeting of the American educational research association.Sanfrancisco, California.
Kaslow, N.J. & Nolen-Hoeksema, S. (1991). Children's Attributional Style Questionnaire-Revised., Emory University Atlanta,GA.Unpublished manuscript.
Kenneth R, P(2008) ,The angular gyrus in developmental dyslexia: Task-specific differences in functional connectivity within posterior cortex. Psychol Sci.;11(1):51-6.
Kibby, MY,(2009). A quantitative magnetic resonance imaging analysis of the cerebellar deficite hypothesis of dyslexia. J Child Neurol. 2009;23(4):368-80.
Kang, Y. S., Choi, S. Y., & Ryu, E. (2009). The effectiveness of a stress coping program based on mindfulness meditation on the stress, anxiety, and depression experienced by nursing students in Korea. Nurse Education Today, 29, 538–543.
Keikelame, M. J., Swartz, L. (2013). Lost opportunities to improve health litracy: observation a chornic illness clinic providing care for paitients with ld in Cape Town South Africa. Epilepsy & Behaviour, 26, 41-86.
Keogh, E., Bond, F. W., & Flaxman, P. E. (2006). Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: Outcomes and mediators of change. Behavior Research and Therapy, 44, 339-357.
Kobasa S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: an inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1–11.
Konda, K., Ablah, E. Z., Liow, K (2009). Health behavior and conditions of persons with ld: A birariate analysis of 2002 Bffss data., 16, 120 – 127.
Larisch, A., Schweickhardt, A., Wirsching, M. and Fritzsche, K. (2004).Psychosocialinterventions for somatizing patients by the generalpractitioner. Journal of Psychosomatic Research, 57 (6), 507-514.
Layden, M. A. (1982). The effect of attributional style change on self esteem depression, American Psychological Association.
Lee. E. J. (2007). A cognitive vulnerability model of depression for people with ld A longitudinal study. Doctor dissertation, University of Wisconsin.
Lerkkanen M, K.(2006). .Developmental dynamics of phonemic awareness and reading performance.
Loughin, J. (2006). College and ld. Journal of Clinical Psychiatry, 38 (3), 295-300.
Lyon G,R.(2008). Defining dyslexia, comorbidity; teacher‘s knowledge of language and reading. Annals Dyslexia
53:1-14.
Macsingaa,I, Nemeti, L(2012). The relation between explanatory style, locus of control and self-esteem in a sample of university students. Procedia - Social and Behavioral Sciences 33 (2012) 25 – 29
Magyar-Moe, J. (2009). Therapists guided to positive psychological interventions. New York, Elsevier.
Mann, M., Hosman C. M. H., Schaalma, H. P., & de Vries, N. (2004). Self-esteem in a broad-spectrum approach for mental health promotion. Health Education Research, 19, 357–372.
Miranda, A., Villaescusa, M. I., Vidal-Abarca, E(2000). Is attribution retrairing necessary? Use of self regulation procedures for enhancing the reading comprehension strategies of children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30(5), 503-512.
Misra, R., Crist, M., & Burant, C. J. (2003). Relationships among life stress, social support, academic stressors, and reactions to stressors of international students in the United States. International Journal of Stress management, 10 (2), 137-157.
Misra, R., McKean, M., West, S., & Tony, R. (2000). Academic Stress of College Students: Comparison of Student and Faculty Perceptions. College Student Journal, 34(2), 236-246 .
Mui chan, S. (2011). Early adolescent depressive mood: Direct and indirect effects of attributional style and coping. Child Psychiatry Hum Dev.
McCormick, M. (2010). Dyslexia and Developmental verbal Dyspraxia in Dyslexia, 6, 202-214.
Nicolson, R. I., Fawcett, A. J., & Dean, P. (2010). Dyslexia, development and the cerebellum. Trends Neurosci,24, 515-516.
Nelson AG.(2007). The psychology of reading. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall
, v, (2005). Phonological Abilities Test. London, Psychological Corporation.
Nicki, G. (1996). Learned Helplessness and Attribution for Success and Failure in LD Students. National Center for Learning Disabilities.
Olivier, M. A. J., & Steenkamp, D. S. (2004). Attention-dificit/hyperactivity disorder: Underlying deficit in achievement motivation. International Journal for theAdvancement of Counselling, 26, 47-63.
Pearl, R. (2010). LD children attributions for success and failure: A replication with a labeled LD sample. Learning Disability Quarterly, 5, 173-176.
Pearl, R., Bryan, T., & Donahue, M. (1980). learning disabled children attributions for success and failure. Learning Disability Quarterly, 3, 3-9.
Peer, L. (2008). What is dyslexia ? British Dyslexia Association Handbook, 1999,.61.
Hagtvet, B.E( 2010). Phonological and Linguistic – Cognitive Precursors of Reading Abilities. Dyslexia. 3, 3.
Pekrun, R., Goetz, T.(2008). Academic emotions in student’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105.
Pekrun, R., Goetz, T.(2008). Academic emotions in student’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-105.
Pengilly J. W., & Dowd, E. T. (2000). Hardiness and social support as moderators of stress. Journal Clinical Psychology, 56, 813–820.cognition in student with and without learning disabilities. Journal ofLearning Disabilities, 27, 360-370.
Penolazzi B,(2009). Delta EEG activity as a marker of dysfunctional linguistic processing in developmental dyslexia. Psychophysiology. 2009;45(6):1025- 33.
Peterson, C. (2002). Pessimistic explanatory style moderate the effect of stress on physical illness. Personality and Individual Differences, 32, 567-573.
Peterson, I. (2007). Learned helplessness: A theory for theage of personal control. New York: Oxford University Press.
Peterson, I., Maier, S. F., Seligman, M. E. P. (2001). Learned helplessness: A theory for the age of personal control. New York: Oxford University Press.
Pintrich, P. R., Anderman, E. M., & Klobucar, C. (1994). Intraindividual differences in motivation and
Reid, G (2003). Dyslexia: Apractitioners hand book , wiley . Rudolph, K. D.; (2009). "Developmental And Social-Contextual Origins Of Depressive Control-Related Beliefs And Behavior." Cognitive Therapy And Research, 25:447–475.
Rose, S. (2010). Theoretical approaches to psychological trauma: Implications for research and practice. Counselling and Psychotherapy Research, 2(1), 61-72
Ramus, F. (2006). Neurobiology of dyslexia: A reinterpretation of the data. Trends in Neurosciences, 27,720-726 Snowling, M. J (2007). Dyslexia (2 nd Education) Blackwell publishers . Oxford. Uk.
Riddick, B., Sterling, C., Farmer, M., & Morgan, S. (1999). Self-esteem and anxiety in the educational histories of adult dyslexic students. Dyslexia, 5, 227–248.
Schwarzer, R., & Knoll, N. (2007). Functional roles of social support within the stress and coping process: A theoretical and empirical overview. International Journal of Psychology, 42 (4), 243–252.
Rosendal, M., Fink, P., Bro, F. and Olesen, F. (2005). Somatization, heartsink patients, o functional somatic symptoms? Towards a clinical useful classification in primary health care. Scand J Prim Health Care, 23 (1), 3-10.
Seligman, M. E. P., Walker, E. F., Ronenhan, D. L. (2001). Abnormal psychology (4 th ed). New York: Notton & company.
Seligman.M.E.P.( 2005). positive psychology: an introduction.am psychol.
Sideridis, G. D. (2006). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-today experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. Department of psychology. University of Crete.
Sideridis, G. D. (2007). Why are student with LD depressed? Journal of Learning Disabilities. Hammill Institute on disabilities.
Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction of students with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229.
Snyder, C. R, Lopez, S. J.(2008). Positive Psychology: The Scientific and Practical Explorations of Human Strengths. Thousand Oaks.
Soderstrom, M., Dolbier, C. L., Leiferman, J. A., & Steinhardt. M. A. (2000). The relationship of hardiness, coping strategies, and perceived stress to symptoms of illness. Journal of Behavioral
Steinhardt, M. A., & Dolbier, C. L. (2008). Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. Journal of American College Health, 56 (4),445-453.
Struthers, C. W. (1995). Styles of attributions and coping and therapeuticinoculation against motivational deficits. Ph. D. Dissertation, TheUniversity of Manitoba, Canada.
Shaywitz BA,(2010). Disruption of posterior brain systems for reading in children with developmental dyslexia. Biol Psychiat.;52(2):101-10.
Syzdek, M. R., Addis, M. (2010). Adherence to mascaline norms and attributional processes predict depressive symptoms in recently unemployed men. Cogn ther res, 34, 533-543.
Syzdek, M. R., Addis, M. (2010). Adherence to mascaline norms and attributional processes predict depressive symptoms in recently unemployed men. Cogn ther res, 34, 533-543.
Syzdek, M. R., Addis, M. (2010). Adherence to mascaline norms and attributional processes predict depressive symptoms in recently unemployed men. Cogn ther res, 34, 533-543.
Shapiro, S. L, Schwartz, G. E., Bonner, G. (1998). Effects of mindfulness based stress reduction on medical and premedical students. Journal of Behavioral Medicine. 21, 581–599.
Tarnowski, K. J., & Nay, S. M. (1989). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity: A subgroup analysis. Journal of Learning Disabilities, 22(6), 381-383.
Temple E.(2010). Brain mechanisms in normal and dyslexic readers. Curr Opin in Neurobiol. 2010;12(2):178-83.
Tunmer, W.E. (2011). A Developmental Model of Dyslexia.London. Educational Psychology Publishing.
Valas, H. (2011). Learned helplessness and psychological adjustment: Effects of learning disabilities and low achievement. Scandinavian Journal of Educational Research, 45,101–114.
Vazques, E., Jimenez, F., Saura, F., Avia, M. D. (2001). The important of importance: A longitudinal confirmation of the attributional stress model of deperession measuring the importance of attribution on the impact of the stressor, personality and individual differences, 37, 205-214.
Wheaton, B. (1985). Models for the stress-buffering functions of coping resources. Journal of Health and Social Behavior, 26 (4), 352-364.
Wilks, S. E. (2008). Resilience amid academic stress: The moderating impact of social support among social work students. Advances in Social Work, 9, 106-125.
Wilks, S. E., Spivey, C. A. (2009).Resilience in Undergraduate Social Work Students: Social Support and Adjustment to Academic Stress. Social Work Education: The International Journal, 14, 1470-1227.
Wise, B, w (2008). Training phonological awareness with and without explicit aften tion to attention. Journal of Experimental ChildPsychology, 72, 271-304.
Yu, G., & Lee, D. J. (2008). A model of quality of college life (QCL) of students in Korea. Social Indicators Research, 87 (2), 269-286.
Zealand. A. (2004). Relationships among achievement, perceptions of control, selfregulation,and self-determination of students with and without the classification of learning disabilities.
Zigler, J .C., U. (2011). Reading acquisition, Developmental Dyslexia and Skill Reading across Language: A Psycholonguistic Grain Size Theory. Psychological Bulletin. American Psychological Association. 131, 1, 3-29.
Zoeller, C., Mahoney, G. and Weiner., B. (1983). Effects of attributiontraining on the assembly task performance of mentally retarded adults. Am JMent Defic, 88 (1), 109-121.