فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه. 2
2-1-بیان مسئله. 5
3-1-اهمیت و ضرورت پژوهش.... 8
4-1-اهداف پژوهش.... 10
1-4-1-هدف کلی.. 10
2-4-1-اهداف جزئی.. 11
5-1-فرضیه های پژوهش.... 11
1-5-1-فرضیه اصلی.. 11
2-5-1-فرضیه های فرعی.. 11
6-1-تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم.. 11
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش
1-2-خلاقیت... 15
1-1-2-تعاریف خلاقیت... 15
2-1-2-عوامل مؤثر بر خلاقیت... 16
3-1-2-نظریه های روانشناختی خلاقیت... 16
نظریه تداعی گرایی و رفتارگرایی.. 16
نظریه شناخت گرایی.. 17
نظریه گشتالت... 18
رویکرد روانکاوی.. 18
رویکرد انسان گرایان. 19
رویکرد رشدی.. 19
رویکرد نوروپسیکولوژی.. 20
رویکرد مرحله ای و مؤلفه ای.. 20
رویکرد فرهنگ نگر. 21
رویکرد بوم شناسی.. 22
رویکرد تکاملی.. 22
رویکرد سیستم ها 23
رویکرد روان سنجی.. 24
2-2-خلاقیت شناختی.. 25
1-2-2-ابعاد خلاقیت شناختی.. 25
2-2-2-مراحل خلاقیت شناختی.. 26
3-2-خلاقیت هیجانی.. 28
1-3-2-مؤلفه های خلاقیت هیجانی.. 29
2-3-2-ویژگیهایی از افراد خلاق هیجانی.. 31
4-2-توانمندسازی روانشناختی.. 32
1-4-2-ابعاد توانمندسازی روانشناختی.. 32
2-4-2- ویژگی های افراد توانمند. 36
3-4-2-مدل شناختی توماس و ولتهوس درباره ی توانمند سازی روانشناختی.. 37
5-2- نتیجه گیری.. 40
6-2-پژوهش های انجام شده. 42
1-6-2-پژوهش های انجام شده داخلی.. 42
2-6-2-پژوهش های انجام شده خارجی.. 44
فصل سوم: روش پژوهش
1-3- طرح پژوهش.... 47
2-3- جامعه آماری.. 47
3-3- روش نمونه گیری و تعداد نمونه. 47
4-3- ابزارهای پژوهش.... 47
1-4-3- پرسشنامه خلاقیت شناختی.. 47
2-4-3- پرسشنامه خلاقیت هیجانی.. 49
5-3- ملاک ورود و خروج از پژوهش.... 50
6-3- روش پژوهش و شیوه ی اجرای آن. 50
1-6-3- ساختار جلسات... 51
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
1-4-یافته های توصیفی: 53
2-4-یافته های استنباطی پژوهش.... 57
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5-بحث و نتیجه گیری.. 64
2-5-محدودیت های پژوهش.... 69
3-5-پیشنهاد های پژوهش.... 69
1-3-5-پیشنهاد های پژوهشی.. 69
2-3-5-پیشنهاد های کاربردی.. 69
منابع فارسی.. 71
منابع لاتین...............................................................................................................................................74
ضمائم و پیوست ها
منبع:
منابع
منابع فارسی
*ابطحی، حسین و عباسی، سعید.(1386). توانمندسازی کارکنان.کرج: انتشارات مؤسسه پژوهش های آموزش مدیریت.
*البرزی، محبوبه.(1389). رابطه سبک های ارتباطی معلمان با خلاقیت شناختی دانش آموزان بر اساس باورهای شناختی و انگیزشی آنان. مجله روانشناسی معاصر.دوره 5،شماره2، صص46-33.
* ایران نژاد، مهدی و ساسان کهر، پرویز.(1379). سازمان مدیریت از تئوری تا عمل. تهران: مؤسسه بانکداری ایران.
* برات دستجردی، نگین.(1380).بررسی تأثیر الگوی تدریس بدیعه پردازی بر پیشرفت تحصیلی و خلاقیت دانش آموزان در درس تعلیمات اجتماعی مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه آموزش و پرورش اصفهان . پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تربیت معلم تهران.
* بدری گرگری، رحیم و فتحی آذر، اسکندر.(1385). مقایسه تأثیر یادگیری مبتنی بر حل مسئله گروهی و آموزش سنتی بر تفکر انتقادی دانشجو معلمان .
* جوکار، بهرام و البرزی، محبوبه.(1389). رابطه ویژگی های شخصیت با خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی. فصلنامه مطالعات روان شناختی،دوره 6 ، شماره 1،صص109-89.
* حسینی، افضل السادات.(1380). خلاقیت در مدیریت. مجله رهیافت. شماره26.
* حضوری، محمد جواد و خداداد حسینی، سید حمید.(1384). طراحی و تبیین مدلی برای نهادینه کردن نوآوری در بخش دولتی ایران. ماهنامه علمی پژوهشی دانشور. شماره11.
* خورشیدی و همکاران.(1384). شیوه های پرورش دانشجویان دانشگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران.تهران: اداره آموزش ناجا.
* رهنما،اکبر وعبدالملکی، جمال.(1388). بررسی رابطه ی هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد.اندیشه های نوین تربیتی،دوره 5،شماره 2.
* ساداتی، سمیه؛ احمد، به پژوه؛ افروز، غلامعلی؛ ملتفت، قوام.(1387). رابطه کمال گرایی با خلاقیت در دانش آموزان دبیرستانی مدارس استعداد درخشان. فصلنامه خانواده و پژوهش،دوره 4، شماره 20.
* سلیمانی، افشین.(1380). ساخت و هنجاریابی آزمون چندجنبه ای خلاقیت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامع طباطبایی.
* سلیمی،جمال؛ یوسفی، ناصر؛کریمی،محمد.(1391). مطالعه رابطه بین تحقق نیازهای اساسی روانی و خلاقیت در دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه تحصیلی.
* شفیع آبادی، عبدالله.(1385). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای، نظریه های انتخاب شغل. تهران: رشد.
* شفیع آبادی، عبدالله.(1388). نظریه پردازی انتخاب شغل بر اساس مکتب روانشناسی فردی. هشتمین سمینار انجمن مشاوره ایران،مشاوره شغلی و سازمانی. تهران: بعثت.
* صالحی،مسلم؛ قلتاش،عباس؛مرتضایی،حدیثه.(1392).رابطه خلاقیت و مشارکت با توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی(مطالعه موردی واحد مرودشت). فصلنامه علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی.سال چهارم،شماره 3،صص116-99.
* صالحی صدقیانی، جمشید و دهقان، نبی اله.(1389). بررسی ارتباط ابعاد توانمندسازی روان شناختی با خلاقیت کارکنان .فصل نامه مطالعات کمی در مدیریت. صص48-31.
* صبری، مصطفی؛ البرزی، محبوبه و بهرامی، محمود.(1392). رابطه ی الگوهای ارتباطی خانواده، هوش هیجانی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان دبیرستان.اندیشه های نوین تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه الزهرا.دوره9، شماره 2.
* عبداللهی، بیژن.(1384). توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی: دیدگاه ها و ابعاد. مجموعه مقالات سومین کنفرامس بین المللی مدیریت.تهران.
* عبداللهی، بیژن و نوه ابراهیم، عبدالرحیم.(1385). توانمندسازی کارکنان، کلید طلایی مدیریت منابع انسانی .تهران: نشر دوران.
*عزیزی، مریم.(1390). مقایسه خلاقیت هیجانی دانش آموزان با اختلال یادگیری و عادی مقطع ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش کودکان استثنایی.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.دانشگاه علامه طباطبایی.
* قاسم زاده، فاطمه.(1374). خلاقیت و شیوه های پرورش آن در سال های پیش از دبستان.خلاصه مقالات همایش علمی-کاربردی بهبود کیفیت آموزش عمومی اداره کل آموزش و پرورش تهران.
* کاظمی،حمید وشفقی،منصوره.(1390). بررسی رابطه خودکارآمدی با خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی در دانش آموزان.اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت.دانشگاه فردوسی مشهد.
* کرمی باغطیفونی، زهرا.(1391).تدریس مدل علی جهت تبیین سازه خلاقیت بر اساس متغیرهای مکنون هوش، سرعت پردازش اطلاعات و باز بودن نسبت به تجربه ها در دانشجویان شهر تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
* محمدی اطهری،زهره.(1389).شناسایی میزان تأثیر توانمندسازی کارکنان بر رضایت شغلی آنها.دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی.
* مرادی، مهسا.(1391).مقایسه تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی پنج مرحله ای بایبی و سنتی بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان سال سوم راهنمایی در درس علوم. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.
* مرزیه، افسانه؛ اژه ای، جواد،حجازی،الهه، قاضی طباطبایی.(1392).رابطه ی ابعاد سبک تدریس ادراک شده، انگیزش خودمختار و خلاقیت:ارائه مدل خلاقیت بر اساس نظریه خودتعیین گری.مجله روانشناسی معاصر0سال هفدهم.شماره 4، صص 364-350.
* نصر اصفهانی، علی.(1383). خود توانمندسازی پیش نیاز توانمندسازی دیگران. مجله مدیریت و توسعه شماره 22،صص 42-33.
* نلر،جورج ، اف.(1380).هنر و علم خلاقیت. ترجمه علی اصغر مسدد.شیراز: مرکز نشر دانشگاه شیراز.
* وتن، دیوید، ای و کمرون، اس.(1998). تواناسازی و تفویض اختیار. ترجمه بدرالدین اورعی یزدی.(1381).تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات آموزش و مدیریت.
* هاشمی، آرش.(1391). مقایسه تأثیر روش های تدریس اکتشافی، بحث گروهی و سخنرانی بر خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر دوره ی راهنمایی شهرستان ملایر در سال تحصیلی91-90.دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه هلامه طباطبایی.
* هاشمی،سهیلا.(1388).بررسی رابطه ی هوش هیجانی، خلاقیت هیجانی و خلاقیت در دانش آموزان هنر،ادبیات و علوم پایه.اندیشه های نوین تربیتی. دو.ره 5، شماره2.
* هویدا، رضا؛ سیادت، علی؛ آقا بابایی، راضیه و رحیمی، حمید.(1390). بررسی رابطه ی بین راهبردهای رفتار محور خودرهبری و خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران.پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت.دوره1، شماره 1،صص142-127.
References
* Akbari,R& Jowkar,B.(2014). Investigating effect of sport on cognitive and emotional creativity Reef Resorce assessment and Management Technical paper(PRAMT). Vol(40)4,221-227.
* Amabile,T, M.(1993). A model of creativity and innovation in organization. Research in organizational behavior.10,p: 123-167.
* Amabile,T,M.(1996). Creativity in contex,westview press,Boulder,co.
* Averill,J,R.(2002).Emotional creativity."Toward spiritualizing the passions".In C, R, Snyder& S, J, lopez (Eds). Handbook of positive- psychology. New York, Oxford university press. p:172-185.
* Averill,J,R.(2005).Emotion as mediators and as products of creative activity.in J, kaufman&J, Bear. Creativity across domains: faces of the muse,Mahwah,Nh: Erlbaum .p: 225-243.
*Averill,J,R.(1999).Individual difference in emotional creativity: structure and correlates.Journal of personality.67,p: 331-371.
*Averill,J,R&Thomas-Knowles,C.(1991).Emotional creativity.In T, Strongman (Ed), International review of studies on emotion. London:Wiley.1,p:269-299.
* Bandura,A.(1977).Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral psychological review.84,p: 191-215.
* Barron,F,X& Harrington,D.(1981).Creativity intelligence and personality. Annual review of psychology.vol32,p: 439-476.
* Bartunk,J,M& Spreitzer,G,M.(2006). The interdisciplinary career of popular construct used in management: empowerment the late 20th century. Journal of management Inquiry.vol 15(3),p: 255-273.
*Beghetto, R, A. (2010). Creativity in classroom. In J. C. Kaufman& R. J. Sternberg (Eds). The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge university press. P:447-467.
* Broun,R.(2007). Opportunity recognition as creative thinking vorgelegt von, ausbornheim.
*Build,j.(2006).the latent leave: An investigation of empowerment mechanism, job satisfaction and organizational commitment among technical college employee. Unpublished dissertation, Cappella university.
Conti, R., Collins, M., Picariello, M. L. (2001). The impact of competition on intrinsic motivation and creativity: considering gender, gender segregation role –orientation. Journal of personality and Individual Differences,vol(30),P:1273-1289.
* Craft,A& Jeffrey,B.(2008). Creativity and performativity in teaching and learning: Teensions,dillemas,constraints,accommodations and synthesis.British Educational Research Journal,34(5),p:577-584.
*Canger,J,A& Kanungo,R,N.(1998).The empowerment process: Integration theory and practice. Academy of managementreview,vol13,no3,p:471-482.
* Carlson,C;Clemmer,F;Jenning,CH,D& Page,L.(2007).Organization development 101: Lesson from star wars. The Journal of Individual Psychology.63(4),p:424-439.
*Colins,M,A&Amabile,T,M.(2009).Motivation and creativity. In R.J,Sterenberg (eds) , Handbook of creativity.New York: Cambridge university press.p: 297-313.
* Dalgleist& power.(1999).Handbook of cognition and emotion.journal wiley sons ltd.
* Deci,E,l & Ryan,R,M.(2012).Motivation, Personality and development within embedded social contexts: An overview of self-determination theory in R,M,Ryan(Ed),Oxford handbook of human motivation.Oxford Uk: oxford university press. p:85-107.
* Deci,E,L& Ryan,R,M.(2012).self -determination theory . In P.A.M van Lange,A.K.Kruglanski & E.T.Higgins(Eds).Handbook of theories of social psychology:vol,1.thousand oaks,CA:Sage.p:416-437.
*Deci,E,L & Ryan,R,M.(2000).The ''What'' and ''Why'' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior.Psychology inquiry,11,p:227-286.
* Do,Young choi. kun,Chang lee. Seong,Wook chae.(2012).The effect of individual psychological characteristics on creativity revelation:Emphasis with psychological empowerment and intrinsic motivation.Brain Informatics.Lecture notes in computer science volume 7670,p:130-139.
* Dickerson,F,B.(1998).Strategies that foster empowerment,cognitive and behavioral practice. 5(2),255-275.
* Folley,B,S& Park,S.(2005).Verbal creativity and schizotypal personality in relation to prefrontal hemispherie laterality: A behavioral and near-infrared optical imaging study: schizophrenia research.vol(2,3)80,271-282.
* Fuchs,G.J;Kumar,V,K;Porter,J.(2007).Emotional creativity alexithymia and styles of creativity.Creativity research Journal,vo 1,19,nos.2-3,p:233-245.
*Ghadiri,N,F. Abdi,B.(2010).Factor structure of Emotional creativity inventory(Ecl-Averill,1999) among Iranian undergraduate student in Tehran university.
* Ghaffari,k; Sarmadi,M;Safari,N& Shahsavari,m.(2013). The impact of emotional intelligence and creativity among the university students.Journal of basic and applied scientific research.vol3(1),792-794.
*Ghobani,M;Kazemi,H;Motahari,S.(2012).Investigation relation between metacognitive states and emotional and cognitive creativity in students.1st conference of findings of cognitive sciences in breading.Mashhad university.
*Ghorbani,Maryam; Kazemi,H;Shafaghi,Mansoreh;Massah,Hajar.(2012).An Assessment of relation between self efficacy and cognitive/emotive creativity.Global Journal of guidance& Counselling.Vol02.p:8-13.
* Guilford,J,P.(1950). Creativity,American psychology.Vol(5),p: 444-454.
*Hennessy,B,A.(2010).The creativity- Motivation connection. In J.C.Kaufman & R.J.Sternberg(Eds),The Cambridge handbook of creativity.New york: Cambridge university press.p:342-366.
*Hennessy,B,A.(2003).The social psychology of creativity. Scandinavian Journal of Educational Psychology,47,p:253-271.
*Holt,N,J.(2004).Controllable addnessgo? Creativity altered states of consciousness and ego-strengh.University of Northampton,Uk.
*Ivcevic,Z.Brecket,M,A.Mayer,J,D.(2007).Emotional intelligence and Emotinal creativity.Journal of personality.75:2.Blackwell publishing.
*Kaufman,J,C.(2009).creativity 101.Springer publishing company.
*Kaufman,J,C.Pluker,J,A.Baer,J.(2008).Essentials of creativity assessment. Hoboken, NJ : Viley.
*Kaufman,J,C.Sterenberg,R,J.(2010).The Cambridge handbook of creativity.New york:Cambridge university press.
*Kazbelt,A;Begehetto,R,A;Runco,m,A.(2010).Theories of creativity.In J,C,Kaufman& Sternberg(Eds),The Cambridge handbook of creativity New York: Cambridge university press.p:20-47.
*Littleton,k.Miell,D.(2004).Collaborative creativity: Contemporary perspective:free Association books.p:1-8.
* Li,Yun Sun. Zhen,Zhang.Jin,Qi.Zhen,Xiong Chen.(2012).Empowerment and creativity: A cross-level investigation.The Leadership Quarterly.Volume 23,Issue1.P:55-63.
*Lizarraga,M,L;Baquedano,M,T;Closas,A.H.(2014).An explanatory model regarding the relationships between psychological traits and creativity.Anales de psicologia.Vol 30.1,p:355-363.
* Lopez, SH, J.(2009). The encyclopedia of positive psychology. Vol(1). Wiley- Black wellpublishing Ltd.
*Ma, H,H.(2009). The effect size variables associatd with creativity: A meta –Analysis. Creativity research Journal. 21(1), p:31-420
* Martindale,C.(2007). Creativity, primordial cognition and personality. Personality and individual differences.vol(43),p: 1777-1785.
*Roskos, Ewoldsen, B. (1993). Discovering emergent properties of image. In imagery creativity and discovery: A cognitive perspective B, Roskos ewoldsen; M, J, Intons-Peterson and R, E, Anderson (ED). Amsterdam: Elsevier science publication.
* Runco,M,A.(2004).Creativity. Annual review of psychology.55, p:675-687.
*Runco, M, A. (2010). Creativity: theories and themes: Research, development and practice . California state fullerton. Academic press in important of Elseviv.
* Runco and Albert.(2006).Theory of creativity. McGrahill press.
* Samarghani motlagh,Vali& Hassani,Mohammad.(2013).Organizational formality and its relationship with empowerment,Innovation and creativity of the employes of education organization:A case study.Life science Journal.10(7s).p:43-49.
* Schmidt, John, J.(2007). What relly matters is school counselor empowerment: A response to Hipolito- Delgado and lee. Professional school counseling.10(4).p:344-351.
*Snyder,C,R.Lopez,sh,J.(2002).Handbook of Positive psychology.Oxford University press.
* Sport on cognitive and emotional creativity. Reef Resources Assessment and Management Technical paper(PRAMT),vol 40,p:1607-7393.
* Spreitzer, G. (2008).Taking stock: A review of more than twenty years of research on empowerment at the work. In I,Barling & C,L,Cooper(Eds). The stage handbook of organizational behavior.vol(1),p:54-72.
*Spreitzer,G,M& Donson,D.(2005).Musing on the past and future of employee empowerment. In the handbook of organizational development. Edited by Tom Cummings. Thousand okas.
* spreitzer,G,M.(1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimension, measurement& validiation academic of management Journal.38(5).p:1442-1465.
*Srivasta,s;Childers,M,E;Beak,J,H;Strong,C,M;Hill,S,J;Warsett,K,S;Wang,P,W;Akiskal,H,S;Akiskal,K,K;Ketter,T,A.(2010).Toward interaction of affective and cognitive contributors to creativity in bipolar disorder: A controlled study: Journal of affective Disorder.125,p:27-34.
* Sterenberg,R,J.Kaufman,S,B,(2011).The Cambridge handbook of intelligence. Cambridge university press.
* Sterenberg,R,J.(2004).International handbook of intelligevce. Cambridge university press.
* Sterenberg,R,J.(2006).The nature of creativity. Creativity research journal.18 (1).p:87-98.
*Sterenberg,R,J.(2003).The psychology of human though. Cambridge university press.
* Sweeny,T.(1991).Adlerian counseling: A practitioner approach(4ed). Philadelphia: Accelerated development.
* Tae-jun, ch.(2008).An integrative model of empowerment and individual performance under conditions of organizational individualism and collectivism in public sector organizations. Unpublished doctoral dissertation.state university of newyork.
* Thomas,K.(2000).Instrinsic motivation at work: Building energy and commitment.Berret-Koehler publishers,INC.
* Thomas,K. (2009b). For the intrinsic reward that drive employee engagement. Ivey business Journal. Feature Article.
* Thomas,K. (2009a) ).Instrinsic motivation at work: what really drives employee engagement.Stan fracisco-Berrett- koheler publishers,INC.
* Thomas,k.( 2009b.( Technical brief for the work engagement profile: content,reliability and validity.ccp-Inc.
*Thomas,K,W&Velthouse,B,A.(1990).Cognitive elements of empowerment.An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of management review,15(4),p:666-681.
*Tymon.(1998).An empiricial investigation of a cognitive model of empowerment. Unpublished doctoral dissertation. Philadelphia. PA:Temple university.
* Velthouse,Betty,A.(1990).Creativity and empowerment: a complementary relationship. Review of Business. Volume:v12Source Issue:n2.
*Wang,C,L;Ahmad,P,K.(2003).Emotion: The missing pan of systems methodologies. kybemetes,London: 32(9,10),p:1282-1269.
*Weisberg,R,W.(2006).creativity understanding innovation in problem solving science, innovation and the arts. John wiley& sons,Inc.
* Yildrimi,A.(2010). Creativity in early childhood education program. Procedia socil and behavior science.vol(9),p:1565-1575.
* Zittoun,T.(2007).the role of symbolic resources in human lives in jean valsinger and Alberto Rosa(eds) combridge Handbook of socio-cultural psychology.Cambridge university press. P:243-36.