فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول - کلیات تحقیق 2
1-1 مقدمه 3
1-2 بیان مسئله 4
1-3 اهمیت وضرورت تحقیق 6
1-4 اهداف تحقیق 7
1- 5سئوالات تحقیق 8
1-6متغیرهای تحقیق 8 1-7فرضیه های تحقیق 9
1-7 فرضیه های تحقیق وش تحقیق 8
1-8 روش تحقیق 9
1-9جامعه وروش نمونه آماری 9
1-10قلمروتحقیق 9
1-11روش گردآوری اطلاعات 10
1-12چارچوب کلی تحقیق 10
فصل دوم - ادبیات،مبانی نظری وپیشینه تحقیق 11
2-1- مقدمه 12
2-2- مفهوم تقلب 12
2-2-1تقلب در مفهوم عام 12
2-2-2تعریف کلی و جامع تقلب 12
2-3انواع تقلب تحصیلی 13
2-4روشهای پیشگیری و کشف تقلب 13
2-4-1ساختار 14
2-4-2پیش بینی پذیری 14
2-5-تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی 14
2-6 علل موثر در شکل گیری تقلب و سرقت علمی در جامعه دانشگاهی 15
2-6-1عوامل فرهنگی 15
2-6-1-1ضعف ارزشهای اخلاقی 15
2-6-1-2راحت طلبی 15
2-6-1-3فقدان علاقه و انگیزه 16
2-6-1-4روابط به جای اصول و ضوابط 16
2-6-1- 5ضعف ایمان 16
2-6-2عوامل پژوهشی 16
2-6-2-1عدم تخصص کافی 16
2-6-2-2ناآگاهی از قوانین مربوطه 17
2-6-2-3ضعف نگارش 17
2-6-2-4ضعف ترجمه 17
2-6-3عوامل آموزشی 17
2-6-3-1آموزش محور بودن مدارس و دانشگاه ها 17 7
2-6-3-2کمیت بجای کیفیت 17
2-6-3-3 آموزش و اطلاع رسانی ناکافی 18
2-6-3-4اجباردرپژوهش 18 2-6-3-5 زمان 18
2-6-4 عوامل اجتماعی 18
2-6-4-1عدم کنترل و نظارت کافی 18 2-6-4-2 به روز نبودن قوانین 18
2-6-4-3 عدم تناسب نظام جرم و جزا 19
2-6-4-4- شکل گیری الگوهای غلط 19
2-6-5 عوامل اقتصادی 19
2-6-5-1کمبود بودجه و امکانات 19
2-6-5-2پیشرفت ابزار و تکنولوژی 19
2-7عوامل موثر بر ارتکاب تقلب و سرقت علمی 19
2-7-1 عوامل درونی 19
2-7-2 عوامل بیرونی 20
2-8مسائل مربوط به تقلب تحصیلی 21
2-9 انواع تقلب در آزمون 22
2-10دلایل تقلب 22
2-11چالش های ارزشیابی عملکرد تحصیلی 23
2-11-1 چالش های فنی 23
2-11-2 چالش های مهارتی 23
2 -11-3 چالش های اخلاقی 23
2-12بررسی عوامل تاثیر گذار بر تقلب تحصیلی 24
2-13 بررسی رابطه تقلب با جنسیت (دختر و پسر) 24
2-14 تقلب در میان دانشجویان حسابداری 25
2-15 تقلب از دیدگاه زیست شناسی و روان شناسی و جامعه شناختی 26
2-15-1 تبیین های زیست شناسی 26
2-15-2 تبیین های روان شناسی 27
2-15-3تبیین های جامعه شناختی 27
2-15-3-1 رویکرد کارکردی و ساختی 27
2-15-3-2نظریه آنومی 28
2-15-3-3 بی هنجاری تالکوت پارسونز 33
2-16مدل نظری پژوهش 34
بخش دوم 35
4- 1تحقیقات داخلی 36
4-2 تحقیقات خارجی 38
خلاصه 39
3-1مقدمه 41
3-2 روش تحقیق 41
3-3 جامعه آماری 42
3-4 حجم نمونه 42
3-5روش های نمونه گیری 42
3-6 اعتبار (روایی) 43
3- 7 قابلیت اعتماد (پایایی) 43
3-8 آماره های لازم جهت تجزیه و تحلیل داده ها 44
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها 45
3-9-1 پردازش داده ها 45
3-9-2 تجزیه و تحلیل داده ها 45
3 -10 تحلیل رگرسیون 45
3-10-1 ضریب همبستگی 46
3-10-2 ضریب همبستگی اسپر من 47
خلاصه 47
فصل چهارم 48
4-1 مقدمه 49
4-2- یافته های توصیفی 50
4-2-1- جنس 50
4-2-2 وضعیت تاهل 51
4-2-3سن 52
4-2- 4تفکیک نمونه برحسب متغییر تقلب 53
-42-5تفکیک نمونه بر حسب متغییر عدم کنترل و نظارت 56
4-2-6 تفکیک نمونه بر حسب متغییر فقدان انگیزه و علاقه 57
4-2-7 تفکیک نمونه برحسب متغییر شکل گیری 58
4-2-8 تفکیک نمونه بر حسب متغییر راحت طلبی 59
4-2-9 تفکیک نمونه بر حسب متغییر ضعف اسلامی و ارزشهای اخلاقی 60
4-2-10 تفکیک نمونه بر حسب سایر عوامل تقلب 62
4-3 یافته های استنباطی 63
4-3-1فرضیه اول 63
4-3-2 فرضیه دوم 64
4-3-3 فرضیه سوم 64
4-3-4 فرضیه چهارم 65
4-3-5 فرضیه پنجم 66
4-3-6 فرضیه ششم 67
خلاصه فصل 67
فصل پنجم 69
5-1مقدمه 70
5-2 یافته های پژوهشی 70
5-2-1 یافته های توصیفی 70
5-2-2 یافته های استنباطی 71
5-3 نتایج حاصل از همبستگی اسپرمن 73
5-4 بحث و نتیجه گیری 73
5-5 پیشنهادات ناشی از تحقیق 74
5-6 پیشنهادات برای تحقیق آتی 74
5-7 محدودیت های تحقیق 74
خلاصه 75
منابع و مآخذ 76
الف)منابع فارسی 76
ب )منابع انگلیسی 76
پیوست یک 79
چکیده 82
منبع:
منابع و ماخذ:
الف ) منابع فارسی:
-اجاقی،ر ضوان و کیوان آرا چشمه سهرابی، مظفرو پایی، (1390) احمد تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی براساس یک تحقیق کیفی
احمدی، حبیب (1384) جامعهشناسی انحرافات. تهران: سمت.
- ادریس عصمت(1377)، بررسی تأثیرتهدید تنبیه خفیف وشدید برنگرش نسبت به تقلب واقدام به آن دردانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اهواز . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ، چاپ نشده .
- آشتاین، آلن راین،ای بایو، محمد پوریانسب، امیر (1384)، ساختار جامع برای کمک به تحلیل و کشف و پیگیری تقلب ، حسابدار رسمی، شماره هفتم، سال سوم.
پویافر، محمدرضا (1390) آنومی و کجروی در جامعه در حال گذار ؛ مطالعه یک مسئله در شهر سمنان، فصلنامه نظم و امنیت اجتماعی، سال چهارم، شماره دوم.
تنهایی، حسین ابوالحسن و عباسی اسفجیر، علی اصغر (1387) بررسی تأثیر اشتغال در فعالیتهای روزمره بزهکارانه، فصلنامه تخصصی جامعهشناسی دانشگاه آزاد آشتیان، سال سوم، شماره سوم.
توسلی، غلامعباس و فولادیان، احمد، (1389) ساخت اقتصادی اجتماعی حاشیهنشینی و انحرافات اجتماعی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال چهارم ، شماره یازدهم.
- دواس، دی.ای (1383)، «پیمایش در تحقیقات اجتماعی»، ترجمه، هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
دیلینی، تیم (1387)، «نظریه های کلاسیک جامعه شناسی»، ترجمه: بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی، چاپ چهاردهم.
رحیمی، محمد و ادریسی، افسانه (1389) بررسی عوامل مؤثر بر سرقت ، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، سال چهارم، شماره سوم.
- راموس ام بولو، قاسم (1382)، مسئولیت حساب رسان برای کشف تقلب، فصلنامه حسابرس، شماره 20.
- رفیعپور، فرامرز (1385)، «تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران: انتشار، چاپ چهاردهم.
رفیعپور، فرامرز (1387)، «کندوکاوها و پنداشتها»، تهران: نشر شرکت سهامی انتشار، چاپ هفدهم
ساروخانی، باقر (1384)، «روشهای تحقیق در علوم اجتماعی»، تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- سپهری نیا امیر (1376)، تأثیرعزت نفس بر نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن در دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی شهرستان شوش. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز .
سلیمی، علی و داوری، محمد (1386) جامعهشناسی کجروی، ج یکم. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ سوم.
-سید حسینی داورانی سید وحید (1383) ، نگرش دانشجویان پزشکی سال اول تا ششم نسبت به انواع خلاف دانشگاهی تقلب و سنجش فراوانی آن به روش غیر مستقیم . پایان نامه دکتری پزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز ،چاپ نشده .
شجاعی زند، علیرضا (1380)، «دین، جامعه و عرفیشدن: جستارهایی در جامعهشناسی دین»، تهران: نشر مرکز.
شجاعی زند، علیرضا (1384)، «مدلی برای سنجش دینداری در ایران»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 1. 34- 66.
شیولسون، ریچارد (1374)، «استدلال آماری در علوم رفتاری»، ترجمه: علیرضاکیامنش، جلد دوم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
کرایب، یان (1384) نظریههای اجتماعی کلاسیک، ترجمه: شهناز مسمی پرست. تهران: نشر آگه، چاپ دوم.
کلانتری، خلیل (1387)، «پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی اقتصادی»، تهران: فرهنگ صبا.
-مرادی ولی اله ، سعیدی جم مسعود (1380) ، بررسی علل گرایش دانشجویان به تقلب در امتحانات دانشجویان علوم پزشکی همدان در سال 1375 طب و تزکیه ، شماره 40
محسنی، منوچهر (1390) جامعهشناسی انحرافات اجتماعی. تهران: طهوری، چاپ دوم.
مساواتی آذر، مجید (1383) آسیبشناسی اجتماعی ایران. تهران: انتشارات فروزش، چاپ دوم.
معیدفر، سعید (1379) جامعهشناسی مسایل اجتماعی معاصر در ایران. تهران: سرزمین ما.
ممتاز، فریده (1381) انحرافات اجتماعی. تهران: شرکت سهامی انتشار.
-نخعی، نوری ، سیدحسینی سیدوحید . بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد تقلب امتحانی و فراوانی نسبی آن . گامهای .64-57 ،توسعه درآموزش پزشکی
-نعامی عبدالزهرا (1372) ، بررسی تأثیر تهدید به تنبیه خفیف و شدید بر نگرش نسبت به تقلب و اقدام به آن در دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ،چاپ نشده.
- نخعی نوذر ، نیک پور هادی (1384) ، بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد فریبکاری پژوهشی در تدوین پایان نامه و فراوانی نسبی 17-10 ، آن. گامهای توسعه در آموزش پزشکی .
- نیک پور هادی (1382) ، تعیین نگرش دانشجویان سال آخر پزشکی نسبت به انواع تقلب در مراحل تدوین پایان نامه و سنجش فراوانی آن به روش غیرمستقیم. پایان نامه دکتری پزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز.
ب)منابع انگلیسی:
-Schmelkin LP, Gilbert K, Spencer KJ, Pincus HS, Silva R (2008). A multidimensional scaling of college students’ Perceptions of academic dishonesty. The Journal of Higher Education 79(5): 587-607.
- Niiya Y, Ballantyne R, North MS, Crocker J (2008). Gender, contingencies of self-worth, and achievement goals as predictors of academic cheating in a
controlled laboratory setting. Basic and Applied Social Psychology 30: 76–83.
- Ercegovac Z, Richardson JV (2004). Academic dishonesty, plagiarism included, in the digital age: A literature review. College & Research Libraries 65(4): 301-318.
- Park C (2003). In other (People’s) words: plagiarism by university students—literature and lessons. Assessment & Evaluation in Higher Education 28(5): 471-488.
-Supon V (2008). Teachers: Recognize Important Steps to Reduce Cheating, Journal of Instructional Psychology 35(4): 376-379.