فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده .............................................................................................................................................................ض
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه................................................................................................................................................................. 2
1-1-بیان مساله تحقیق ......................................................................................................................................3
1-2-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ................................................................................................................4
1-3 -اهداف تحقیق............................................................................................................................................5
1-3-1-اهداف علمی..........................................................................................................................................5
1-3-2-اهداف کاربردی......................................................................................................................................6
1-4-سوالات تحقیق............................................................................................................................................6
1-5 -فرضیه های تحقیق.....................................................................................................................................6
1-6 -روش شناسی تحقیق..................................................................................................................................6
1-6-1-روش تحقیق...........................................................................................................................................6
1-6-2-متغیرهای تحقیق.................................................................................................................................... 7
1-6-3 -روش گردآوری داده ها و اطلاعات.................................................................................................... 7
1-6-4-قلمرو تحقیق...........................................................................................................................................7
1-6-5 -تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها............................................................................................8
1-7 -جامعه و نمونه آماری.................................................................................................................................8
1-8 -استفاده کنندگان از نتایج تحقیق.................................................................................................................8
1-9 -تعریف عملیاتی مفاهیم و واژه های کلیدی تحقیق....................................................................................8
1-10- مروری بر ادبیات و مبانی نظری............................................................................................................12
1-11-ساختار کلی تحقیق.................................................................................................................................13
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 –مقدمه.......................................................................................................................................................15
بخش اول: مبانی نظری تحقیق...........................................................................................................................15
2-2-اهداف گزارشگری مالی و مفاهیم بنیادی................................................................................................. 15
2-2-1-توجیه تقاضا برای حسابرسی................................................................................................................15
2-2-2-تاثیر حسابرسی بر ویژگی های کیفی اطلاعات................................................................................... 16
2-2-3-گسترش دامنه حسابرسی......................................................................................................................17
2-2-4-ویژگی های حسابرسی.........................................................................................................................17
2-3-کیفیت حسابرسی......................................................................................................................................19
2-3-1-تعریف کیفیت حسابرسی.................................................................................................................... 19
2-3-2-تفاوت بین کیفیت واقعی حسابرسی و برداشت از کیفیت حسابرسی...................................................20
2-4-اندازه موسسه حسابرسی...........................................................................................................................21
2-5-دوره تصدی حسابرسی.............................................................................................................................21
2-6-مدیریت سود.............................................................................................................................................22
2-6-1-تعاریف و مفاهیم مدیریت سود............................................................................................................22
2-6-2-رویکرد های مطالعه مدیریت سود........................................................................................................25
2-6-3-دیدگاه های مختلف مدیریت سود.......................................................................................................26
2-6-3-1-مدیریت سود کارا............................................................................................................................26
2-6-3-2-مدیریت سود فرصت طلبانه.............................................................................................................26
2-6-4-مدیریت سود واقعی و تعهدی..............................................................................................................26
2-6-5-مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد.....................................................................................27
2-6-6-اقلام تعهدی و اقلام نقدی سود...........................................................................................................28
2-6-7-اندازه شرکت........................................................................................................................................28
2-6-8-هدف ها و انگیزه های مدیریت سود...................................................................................................29
2-6-8-1-سایر انگیزه های موجود در متن قرارداد..........................................................................................31
2-6-8-2-انگیزه های سیاسی...........................................................................................................................32
2-6-8-3-انگیزه های مالیاتی...........................................................................................................................32
2-6-8-4-تغییر مدیر عامل ..............................................................................................................................32
2-6-8-5-عرضه سهام برای نخستین بار..........................................................................................................32
2-6-8-6-اطلاع رسانی به سرمایه گذاران........................................................................................................33
2-6-9-الگوهای مدیریت سود.........................................................................................................................33
2-6-9-1-آب از سر گذشتن(استقبال از زیان).................................................................................................33
2-6-9-2-به حداقل رساندن سود....................................................................................................................33
2-6-9-3-به حداکثر رساندن سود..................................................................................................................33
2-6-9-4-هموار سازی سود............................................................................................................................34
2-7-تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود....................................................................................................35
2-8-خصوصی سازی و عرضه اولیه سهام .......................................................................................................37
2-8-1-عرضه اوراق بهادار...............................................................................................................................37
2-8-2-مدیریت سود در زمان عرضه اولیه...................................................................................................... 37
2-8-3-بررسی های عرضه اولیه در بورس.......................................................................................................38
2-8-4-روش معمول عرضه اولیه در ایران و دنیا.............................................................................................38
2-8-5-عرضه های اولیه جذاب برای بازار سرمایه...........................................................................................38
2-8-6-مفاهیم مرتبط با عرضه اولیه سهام........................................................................................................38
بخش دوم-پیشینه تحقیق...................................................................................................................................39
2-9-تحقیقات انجام شده در داخل کشور.........................................................................................................39
2-10-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور..................................................................................................40
2-11-موارد افتراق و اشتراک تحقیق حاضر با تحقیقات داخلی و خارجی.......................................................41
-12-2خلاصه فصل...........................................................................................................................................42
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1-بخش اول:کلیات روش تحقیق..................................................................................................................44
3-2-مقدمه........................................................................................................................................................44
3-3-طرح مسئله تحقیق....................................................................................................................................44
3-4-تدوین فرضیه های تحقیق.........................................................................................................................44
3-5-روش آزمون فرضیه ها..............................................................................................................................45
3-6-جامعه و نمونه آماری ، قلمرو موضوعی ، مکانی و زمانی تحقیق.............................................................45
3-7-روش جمع آوری داده ها و اطلاعات.......................................................................................................47
3-8-متغیر های پژوهش....................................................................................................................................47
3-8-1-متغیر مستقل.........................................................................................................................................47
3-8-2-متغیر وابسته..........................................................................................................................................48
3-8-2-1-اندازه گیری مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی.......................................................................48
3-8-2-2-اندازه گیری مدیریت سود با استفاده از اقلام واقعی........................................................................49
3-8-3-متغیر کنترلی.........................................................................................................................................50
3-8-3-1-کیفیت حسابرسی.............................................................................................................................50
3-8-3-2-اندازه شرکت...................................................................................................................................50
3-8-3-3-نسبت ارزش بازار به ارزش دفتر(MB)..........................................................................................50
3-8-3-4-طول عمر LN(1+age)................................................................................................................51
3-8-3-5-نسبت اهرمی (Leverage)............................................................................................................51
3-8-3-6-بازده داراییها(ROA).......................................................................................................................51
3-8-3-7-رشد مخارج سرمایه ای (capex growth)..................................................................................51
3-9-مدل های تحلیلی تحقیق...........................................................................................................................51
3-10-آزمون فرضیه ها......................................................................................................................................53
3-11-بخش دوم:مدل داده های تلفیقی و روش های تخمین...........................................................................54
3-12-مقدمه......................................................................................................................................................54
3-12-1-مزایای استفاده از داده های تلفیقی.....................................................................................................54
3-13-انواع مدل های داده های تلفیقی.............................................................................................................55
3-13-1-مدل داده های تلفیقی ایستا................................................................................................................55
3-13-1-1-مدل ضرایب ثابت.........................................................................................................................56
3-13-1-2-مدل اثرات ثابت.............................................................................................................................56
3-13-1-3-مدل اثرات تصادفی........................................................................................................................56
3-14-تفاوت بین مفاهیم pooled و panel..................................................................................................57
3-14-1-آزمون چاو ........................................................................................................................................57
3-14-2 -آزمون هاسمن...................................................................................................................................58
3-15-مدل داده های تلفیقی پویا.......................................................................................................................58
3-16-تکنیک های تخمین سیستم معاملات......................................................................................................59
3-16-1-روش حداقل مربعات معمولی(OLS) .............................................................................................59
3-16-2-روش حداقل مربعات تعمیم یافته(GLS).........................................................................................59
3-17-مسایل مورد توجه در تخمین مدل..........................................................................................................60
3-17-1-نرمال بودن.........................................................................................................................................60
3-17-2-نا همسانی واریانس............................................................................................................................60
3-17-3-خود همبستگی...................................................................................................................................61
3-17-4-هم خطی ..........................................................................................................................................61
3-17-5 -آزمون مانایی.....................................................................................................................................61
3-18-خلاصه و نتیجه گیری.............................................................................................................................62
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
4-1-مقدمه........................................................................................................................................................64
4-2-آمار توصیفی داده ها.................................................................................................................................64
4-3-آمار استنباطی............................................................................................................................................66
4-3-1-آزمون مانایی متغیرها............................................................................................................................66
4-3-2-تعیین مدل مناسب برای تخمین مدل رگرسیون....................................................................................67
4-3-3-آزمون فروض کلاسیک رگرسیون .......................................................................................................68
4-3-2-1- آزمون نرمال بودن توزیع متغیر وابسته............................................................................................68
4-3-2-2-آزمون استقلال خطاها......................................................................................................................69
4-3-2-3-آزمون نرمال بودن توزیع خطاها......................................................................................................70
4-3-2-4-ناهمسانی واریانس ها......................................................................................................................70
4-3-2-5-آزمون هم خطی متغیرهای مستقل...................................................................................................71
4-4-نتایج آزمون فرضیه ها...............................................................................................................................72
4-4-1- فرضیه اول...........................................................................................................................................72
4-4-2-فرضیه دوم............................................................................................................................................73
4-5-خلاصه فصل.............................................................................................................................................76
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه........................................................................................................................................................79
5-2-خلاصه تحقیق...........................................................................................................................................79
5-3-فرضیات و نتایج آزمون ها........................................................................................................................81
5-4-بحث و نتیجه گیری..................................................................................................................................82
5-5-محدودیت های تحقیق..............................................................................................................................83
5-6-پیشنهاد های تحقیق...................................................................................................................................84
5-7-خلاصه فصل.............................................................................................................................................85
منابع فارسی.......................................................................................................................................................86
منابع لاتین..........................................................................................................................................................88
منبع:
فهرست منابع
الف) منابع فارسی
آقائی، محمد علی و کوچکی، حسن. (1374)." گمانهایی پیرامون نمایش سود"، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 14و15، صص 64-56.
آیین نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار، مصوب 17/05/84 شورای بورس ماده2،صص4-1.
ابراهیمی کردلر،علی. حسن آذر داریانی،الهام. (پاییز 85) بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،دانشگاه تهران:بررسی های حسابداری و حسابرسی ،شماره 45،صص 3-23.
.ابراهیمی کردلر، علی و سیدی، سیدعزیز (1387). "نقش حسابرسان مستقل درکاهش اقلام تعهدی اختیاری". بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 15، شماره 54، زمستان 1387صص 16-3.
ایرج نوروش، سحر سپاسی، محمد رضا نیکبخت(1384)، بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم، شماره 2
جعفر وند آذر،صابر. (10/06/86).سازوکارهای عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار.ماهنامه بورس،شماره 63-64.
حق بین،زینب. بررسی انواع ناهنجاری های مربوط به عرضه عمومی اولیه سهام در بورس اوراق بهادار تهران،دانشگاه اقتصاد و علوم اجتماعی الزهرا،پایان نامه کارشناسی ارشد .1387
حساس یگانه یحیی، خالقی بایگی احمد. فاصله انتظاراتی بین حسابرسان واستفاده کنندگان از نقش اعتباردهی حسابرسان مستقل. فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی 1383.شماره 35. صص44-29.
حدادی،محمد حسن، منصوری،علی، فلاحی،خدیجه،تابستان (1391)، "بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی"،دهمین همایش ملی حسابداری ایران،1391
دادفر،مهسا. (10/06/86). معرفی دو روش برای عرضه عمومی اولیه اوراق بهادار. ماهنامه بورس ،شماره 63-64.
سجادی،سید حسین،عربی،مهدی.(1386)،تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود،مجله حسابدار رسمی،صص104-108
طالب نیا،قدرت الله. محمد زاده سالطه،حیدر.(بهار وتابستان 84).تاثیر خصوصی سازی شرکت های دولتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر بازده سهام آن ها.تحقیقات مالی،صص 115-97.
کریمی پتانلار،سعید. (1383). "پژوهش نامه علوم انسانی و اجتماعی "شماره 13،صص 105-128.
مجموعه مقالات و گزارشات. (72). جلد اول، اداره مطالعات و بررسی های سازمان برای اوراق بهادار تهران. ص 43.
محمدزادگان اکبر. بررسی رابطه بین قابلیت اتکای اقلام تعهدی با پایداری سود و قیمت سهام در شرک تهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانشگاه بین المللی امام ایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری؛ 1385 :« ره » خمینی
مومنی ،منصور. فعال قیومی،علی. (1386).تحلیل های آماری با استفاده از spss کتاب نو.
مهرجو،حامد. (دی 83). بررسی عملکرد قیمت گذاری سهام در اولین عرضه سهام شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه ارشد. دانشگاه شیراز.
ب) منابع لاتین
Armstrong, C. S., Foster, G., & Taylor, D. (2009). Earnings Management Around Initial Public Offerings: A Re-Examination. SSRN eLibrary.
Ball, R., & Shivakumar, L. (2008). Earnings quality at initial public offerings. Journal of Accounting and Economics, 45, 324-349.
Balsam, S., Krishnan, J., & Yang, J. S. (2003). Auditor Industry Specialization and Earnings Quality. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 22, 71-97.
Barton, J., & Simko, P. J. (2002). The Balance Sheet as an Earnings Management Constraint. The Accounting Review, 77, 1-27.
Bartov, Ferdinand and Judy. (2000). "Discretionary-Accruals Models and Audit Qualifications", Journal of Accounting and Economic, Vol 30, No 3, pp: 421-452
Basioudis, I. G., & Francis, J. R. (2007). Big 4 audit fee premiums for national and office level industry leadership in the United Kingdom. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 26, 143-166.
Becker, C. L., Defond, M. L., Jiambalvo, J., & Subramanyam, K. R. (1998). The Effect of Audit Quality on Earnings Management. Contemporary Accounting Research, 15, 1-24.
Brau, J. C., & Fawcett, S. E. (2006). Initial Public Offerings: An Analysis of Theory and Practice. The Journal of Finance, 61, 399-436.
Chang, S.-C., Chung, T.-Y., & Lin, W.-C. (2010). Underwriter reputation, earnings management and the long-run performance of initial public offerings. Accounting & Finance, 50, 53-78.
Chen. (2005). "The Audit Opinion of Earnings Management in Listed Companies of China", Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol.1, No.7: pp 67-81
Chi, W., Lisic, L. L., & Pevzner, M. (2011). Is Enhanced Audit Quality Associated with Greater Real Earnings Management? Accounting Horizons, 25, 315-335.
Cohen, D. A., Dey, A., & Lys, T. Z. (2008). Real and Accrual-Based Earnings Management in the Pre- and Post-Sarbanes-Oxley Periods. The Accounting Review, 83, 757-787.
13.Cohen, D. A., & Zarowin, P. (2010). Accrual-based and real earnings management activities around seasoned equity offerings. Journal of Accounting and Economics, 50, 2-19.
14.Core,J.E.,Guay,w.,&larcher,D.F.(2008).the power of the pen and executive compensation.journal of financial economics,88,1-25.
DeAngelo. (1981). "Auditor size and audit quality". Journal of Accounting and Economics, vol 3(3), 183-189.
Dechow, P. M., Sloan, R. G., & Sweeney, A. P. (1995). Detecting Earnings Management. The Accounting Review, 70, 193-225.
DeFond, M. L., & Jiambalvo, J. (1994). Debt covenant violation and manipulation of accruals. Journal of Accounting and Economics, 17, 145-176.
18.eckbo.B.Espen.(2007).initial under pricing of IPOs.hand book of corporate finance ,north-holland.
Elder, R., & Zhou, J. (2002). Audit Firm Size, Industry Specialization and Earnings Management by Initial Public Offering Firms. SSRN eLibrar
20.emerson faria umea university of business and economics master thesis 2007 under pricing of brazilian intial public offerings.
Fan, Q. (2007). Earnings Management and Ownership Retention for Initial Public Offering Firms: Theory and Evidence. The Accounting Review, 82, 27-64.
22.Ferguson, A. and D. Stokes. 2002. Brand name audit pricing, industry specialization and leadership premiums post Big 8 and Big 6 mergers. Contemporary Accounting Research (Spring): 77-110.
Francis, J. R., Maydew, E. L., & Sparks, H. C. (1999). The Role of Big 6 Auditors in the Credible Reporting of Accruals. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 18, 17-34.
Friedlan, J. M. (1994). Accounting Choices of Issuers of Initial Public Offerings. Contemporary Accounting Research, 11, 1-31.
Gore, Pope and Singh. (2001). "Non-Audit Services, Auditor Independence and Earnings Management", Working Paper
26.Gunny,K.A.(2010).the relatiol between earnings management using real activities manipulation and future performance: evidence from meeting earnings benchmarks.contemporary accounting research,27,855-888.
27.jain,B.I.and o.kini,1994,the post issue operating performance of IPO firms , journal of finance ,49,1699-1726
Janin and Piot. (2005). "Audit Quality and Earnings Management in France", Working Paper
Johl, Jubb and Houghton. (2003). "Audit Quality: Earnings Management in the Context of the 1997 Asian Crisis.
Johl, Jubb and Houghton. (2007) "Earnings management and the audit opinion: evidence from Malaysia", Managerial Auditing Journal, Vol 22, No 7, pp. 688-715
Jones, J. J. (1991). Earnings Management During Import Relief Investigations. Journal of Accounting Research, 29, 193-228.
Kothari, S. P., Leone, A. J., & Wasley, C. E. (2005). Performance matched discretionary accrual measures. Journal of Accounting and Economics, 39, 163-197.
Noronha,carlos,yun,zeng and G.vinten(2008). "earnings management in china:an exploratory stady".managerial auditing Journal, 23,no.4,pp.367-385
riteer , J.R.,1991,the long –run performance of initial public offerings , journal of finance ,46,3-27.
Roosenboom, P., van der Goot, T., & Mertens, G. (2003). Earnings management and initial public offerings: Evidence from the Netherlands. The International Journal of Accounting, 38, 243-266.
36.singer,Z.,&fedyk,T.(2011).IPO valuation and accounting choices. Ssrn elibrary.
37.yetman,M.H.(2001).accounting-based value metrics and the intormational under pricing of initial public offerings,review of financial studies,5,709-742.