فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده .............................................................................................................................................................. 1
فصل اول :کلیات 2
. مقدمه .............................................................................................................................................. 3
. بیان مسئله ...................................................................................................................................... 4
. ضرورت و اهمیت انجام تحقیق ...................................................................................................... 5
. اهداف تحقیق ...................................................................................................................................... 5
. سولات تحقیق ................................................................................................................................... 6
. مدل تحقیق ........................................................................................................................... .......... 7
1-6-1 . فرضیه های تحقیق ......................................................................................................................... 8
1-6-2 . روشهای تعیین متغیر مستقل.............................................................................................................. 8
. روش تعیین متغیر وابسته ................................................................................................................ 9
. متغیرهای کنترل ..................................................................................................................... .......... 9
1- 9 . قلمرو تحقیق .................................................................................................................................... 10
1- 10 .جامعه آماری(N) .................................................................................................................................. 10
. نمونه آماری(n) .............................................................................................................................. 10
. تعاریف عملیاتی.................................................................. . ............................................................ 12
. استفاده کنندگان از تحقیق.................................................................................................................. 13
.ساختار کلی تحقیق ..............................................................................................................................13
فصل دوم : مبانی نظری و پیشین 15
2-1 . مقدمه ............................................................................................................................................... .. 16
2-2 . مبانی نظری متغیر مستقل .................................................................................................................... 16
2-2-1 . مقدمه............................................... ............................................................................................ 16
2-2-2 . تئوری ساختار مالکیت............... ................................................................................................... 17
2-2-3 . تعاریف حاکمیت شرکتی..... ......................................................................................................... 18
2-2-4 . تئوری نمایندگی.................................................................................. .......................................... 20
2-2-5 . مالکیت نهادی.................................................................. ............................................................ 22
2-2-6 . ترکیب مالکیت و حاکمیت شرکتی ................................................................................................ 23
2-2-7 . ترکیب مالکیت و سهامداران عمده...... .......................................................................................... 24
2-2-7-1 . فرضیه نظارت کارآ...... .......................................................................................... ................. . 25
2-2-7 -2 . فرضیه همسویی استراتژیک...... .......................................................................................... 25 2-2-7 -3 . تأثیر سهامداران عمده مالی بر هزینه های نمایندگی............................................................. 26
2-2-8 . رابطه ساختار مالکیت با کارایی بازار سرمایه..................................................................................... 26
2-2-9 . رابطه ترکیب مالکیت با نقدشوندگی بازار......................................................................................... 27
2-2-10 . سهامداران نهادی و عمده به عنوان ناظر....................................................................................... 31
2-2-11 . تاثیر تمرکز مالکیت بر قیمت سهام................................................................................................ 32
2-2-12 . ساختار مالکیت و ارزش گذاری اقلام تعهدی اختیاری................................................................. 33
2-2-12-1 . تضاد منافع بین سهامداران ومدیریت......................................................................................... 34
2-2-12-2 . اعمال کنترل مطلق از سوی سهامداران عمده.......................................................................... 34
2-2-12-3. منحصر شدن اتخاذ تصمیمات از سوی مدیران..............................................................................34
2-2-12-4. تضییع شدن حقوق سهامداران........................................................................................................35
2-3 . مبانی نظری متغیر وابسته؛ مسئولیت اجتماعی............................................................................... 36
2-3-1 . مقدمه...................................................................... ...................................................................... 36
2-3-2 . تعریف مسئولیت اجتماعی.................................................................................................................. 37
2-3-3 . ابعاد مسئولیت اجتماعی. .................................................................................................................. 40
2-3-4 . ایجاد ارزش از طریق مسئولیت اجتماعی. ....................................................................................... 41
2-3-5 . تحلیل علمی برنامه های دارای دغدغه ی اجتماعی شرکت ها..................................................... 45
2-3-6. . برخی مفاهیم کلیدی مسؤولیت اجتماعی شرکت ها...................................................................... 46
2-3-7 . مسئولیت اجتماعی شرکت ها در ایران و موانع موجود ................................................................ 47
2-3-8 . رابطه توسعه ی منابع انسانی در سازمان و مسئولیت پذیری اجتماعی............................................... 52
2-3-9 . انواع مسئولیت پذیری سازمانها...............................................................................................................54
2-4 . پیشینه تحقیق .................................................................................................................................. 54
2-4-1 . مروری بر پژوهش های انجام شده در ایران....................................................................................... 54
2-4-2. سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته در خارج.....................................................................................56
فصل سوم : روش شناسی و روش انجام تحقیق 61
3-1 . مقدمه ................................................................................................................................................. 62
3-2 . طرح تحقیق ....................................................................................................................................... 62
3-3 . سوالات تحقیق................................................. ................................................................................. 62
3-4 . فرضیات تحقیق ............................................................................................................................... 62
3-5 . متغیرها........................... ..... ................................................. ............................................................. 63
3-5-1 . متغیر مستقل ................................................................................................................................. 63
3-5-1-1.تمرکز مالکیت........................................................................................................................................63
3-5-1-2.نوع مالکیت............................................................................................................................................64
3-5-1-3. نسبت موظف هیات مدیره غیر موظف.................................................................................................64
3-5-1-4. نسبت تغییرات هیات مدیره...................................................................................................................64
3-5-1-5. نقش دو گانه هیات مدیره.....................................................................................................................64
3-5-2 . متغیرهای وابسته.... ..................................................................................................................... 64
3-5-2-1. مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها ......................................................................................................64
3-5-3 . متغیرهای کنترلی ....................................................................................................................................65
3-5-3-1. نسبت اهرمی .......................................................................................................................................65
3-5-3-2. تعداد سنوات تداوم فعالیت شرکتها ......................................................................................................65
3-5-3-3. میزان تحصیلات دانشگاهی کارکنان...................................................................................................65
3-5-3-4. نسبت بازده دارائیها...............................................................................................................................65
3-5-3-5. نوع اظهار نظر حسابرس مستقل..........................................................................................................66
3-6 . جامعه آماری ،چگونگی نمونه گیری ونمونه ها...................................................................................... 66
3-7 . قلمرو تحقیق ....................................................................................................................................... 67
3-8 . مراحل آزمون فرضیه ها.......................................................................................................................... 68
3-8-1 . برازش مدل رگرسیون...................................................................................................................... 68
3-8-2 . طرح آزمون آماری فرضیه ها........................................................................................................... 68
3-9 . خلاصه فصل سوم.................................................................................................................................. 70
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها 71
4-1 . مقدمه .................................................................................................................................................. 71
4-2 . آزمون های پیش شرط مناسب بودن مدل رگرسیون........................................................................... 72
4-2-1. آمارههای توصیفی.................................................................................................................................. 73
4-3 . بررسی همبستگی بین متغیرها.....................................................................................................................74
4-4 . آزمون معنادار بودن رگرسیون............................................................................................................... 76
4-5 .آزمون معنار بودن ضرایب ...........................................................................................................................78
فصل پنجم : نتایج تحقیق و پیشنهادات 100
5-1 . مقدمه .............................................................................................................................................. 101
5-2 . بیان نتایج.............................. ........................................................................................................... 101
5-2-1 . نتایج آزمون فرضیه اصلی ............................................................................................................ .. 101
5-2-2 . نتایج آزمون فرضیه فرعی اول....................................................................................................... 102
5-2-3 . نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم...................................................................................................... 103
5-2-4 . نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم.................................................................................................... 105
5-2-5 . نتایج آزمون فرضیه فرعی چهارم ............................................................................................... 106
5-2-6 . نتایج آزمون فرضیه فرعی پنجم................................................................................................. 106
5-3 . نتیجه گیری کلی..... ................................................................................................................... 107
5-4 . پیشنهادها...................... .............................................................................................................. 108
5-4-1. پیشنهادهای برخواسته از تحقیق ......................................................................................................108
5-4-2 . پیشنهاد آتی تحقیق.................................................................................................................... 108
5-5 . محدودیت های تحقیق .................. .. ...................................................................................... 109
منابع و ماخذ 110
چکیده انگلیسی 114
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1 دیدگاههای مسئولیت اجتماعی...................................................................................................39
جدول 2-2 اقدامات انجام شده توسط بازیگران در ارتباط با مسئولیت اجتماعی در سازمانها......................48
جدول 4-1 جدول خلاصه ای از آماره های توصیفی ....................................................................................73
جدول 4-2 جدول ضرایب همبستگی بین متغیرها را بیان می کند ........................................................... 75
جدول4-3 جدول خلاصه مدل رگرسیون چند گانه (تفسیرR2) ..........................................................76
جدول 4-4 جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری خطی مدل رگرسیون .................................................77
جدول4-5 جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه ....................... ........................ 79
جدول4 -6 جدول Rچند گانه مربوط به فرضیه اول .................................. ....................................... .80
جدول 4-7 جدول آنالیز واریانس( فرضیه اول) .......................................... ..................................... 81
جدول 4- 8 جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب(برای فرضیه اول) ............................. 82
جدول 4- 9 جدول مربوط به فرضیه دومR چند گانه ........................................................................ 83
جدول 4-10 جدول آنالیز واریانس فرضیه دوم .......................................................................................84
جدول 4-11 جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه دوم .....................................85
جدول 4-12 جدولRچندگانه مربوط به فرضیه سوم ...........................................................................85
جدول 4-13 جدول آنالیز واریانس فرضیه سوم ....................................................................................86
جدول 4-14 جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه سوم ...................................88
جدول 4- 15 جدول Rچند گانه مربوط به فرضیه چهارم ......................................................................88
جدول 4-16 جدول آنالیز واریانس فرضیه چهارم .............................................................................. 89
جدول 4-17 جدول نتایج حاصل از آزمون معناداری ضرایب برای فرضیه چهارم ................................90
منابع فارسی
آذر، عادل؛ مومنی، رحیم، (1387)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات دانشگاه پیام نور.
احمدوند، ژیلا، (1385)، بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد ،دانشگاه الزهراء (س).
اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 42.
برادران شرکاء، حمیدرضا، (1378)، نقش دولت در جهان در حال تحول، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
بزرگی، فرزاد، (1383)، اهداف فردی سازمانی و اجتماعی، ماهنامه تدبیر، شماره 144.
جلالی، فرهاد، (1387)، حاکمیت شرکتی و حرفه حسابداری، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران (مجله حسابداری)، شماره 196 .
چاوش باشی، فرزانه، (1387)، درآمدی بر مسئولیت اجتماعی سازمان، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی 1، مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
چاوش باشی، فرزانه، (1387)، درآمدی بر مسئولیت اجتماعی سازمان، ماهنامه علمی-پژوهشی، انجمن مدیریت ایران.
چاوش باشی، فرزانه، (1387)، مسئولیت اجتماعی سازمان و اخلاق مدیران، پژوهشنامه مسئولیت اجتماعی 2، مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
حاجی کریمی، عباسعلی، (1383)، توسعه منابع انسانی و نقش آن در ارتقای مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانها، فرهنگ، ارزش ها و اخلاقیات، مجله پیام مدیریت، شماره 9-10، زمستان 1382 و بهار 1383.
حساس یگانه ، یحیی، (1384)، فلسفۀ حسابرسی، انتشارات علمی و فرهنگی ، تهران .
حساس یگانه، یحیی؛ پوریانسب، امیر، (1384)، نقش سرمایه گذاران نهادی در حاکمیت شرکتهای سهامی، ماهنامه حسابدار، شماره های 164 و 165 ،
11- شباهنگ، رضا، (1387)، مدیریت مالی (جلد اول)، انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.
12- شباهنگ، رضا، (1387)، تئوری حسابداری (جلد اول) ، انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی .
13- فروغی، داریوش، (1387)، میرشمس شهشهانی، مرتضی، پورحسین، سمیه، (1387)، نگرش مدیران درباره افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی: شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (1386)، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 52.
14- گروه کارشناسان ایران، (1386)، مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) با رویکرد مدل EFQM، انتشارات کیفیت و مدیریت با همکاری نشر مرندیز.
14- گودرزی، (1387)، حسابداری ساختگی و تاثیر حاکمیت شرکتی، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران (مجله حسابداری)، شماره 196.
16- نمازی، محمد؛ کرمانی، احسان، (1387)، تاثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 15 شماره 53.
17- خواجوی،شکرالله؛ بایزدی،انور؛ جبارزاده کنگرلویی،سعید ،(1390)،بررسی رابطه بین مدیریت سود ومسئولیت پذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ،مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز دوره 3،شماره 1.
18- نوروش، ایرج، (1384)، بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره2.
19- نوروش، ایرج؛ ابراهیمی کردار علی، (1384)، بررسی و تعیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعاتی، نشر نی.
ب) منابع لاتین
20- Aishah، Sheikh Abu Bakar ، Rashid Ameer(2011)
University Selangor, Malaysia
21- Adams،Brean،A.Kenneth،carow،perry،Tod,2009،" Earnings management and initial puplic offerings : The case of the depository industry " ، journal of Banking & finance، 33، 2363- 2372
22- Aditya.,Birla(2002).Center for Community Initiative and Rural Development (ABCCIRD),Indian.
23- Ballarpur Industries and CSR(2002).Corporate Social Responsibility in Indianwhat& why?
24- Demsetz Harold, Villalonga Belen. Ownership Structure and Corporate Performance. Journal of Corporate Finance 2001; 7: 209-233.
25- European Commission, Corporate Social Responsibility a business contribution to sustainable development, Employment & social affairs, July 2002.
26- European Commission, Corporate Social Responsibility a business contribution to sustainable development, Employment & social affairs, July 2002.
27- Han, Ki C. & David Suk,2006,"The Effect of Ownership Structure on Firm Performance: Additional Evidence", Review of Financial