پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران)

word 781 KB 29791 119
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۷۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    گرایش : حسابداری

    چکیده:

       در ایران نقش بازارهای پولی (بانک­ها) در تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی به مراتب قوی تر و پررنگ تر از بازارهای سرمایه (بورس اوراق بهادار) می باشد بنابراین، با توجه به نقش برجسته بانک ها در اقتصاد کشور، ارزیابی عملکرد آنها می­تواند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار باشد.

        در قانون عملیات بانکی بدون ربا، تجهیز و تخصیص منابع پولی یک بخش از وظیفه اصلی سامانه بانکی اعلام شده است. بانک ها باید پیوسته خدمات جدیدی با توجه به نیاز متغیر جامعه ارائه دهند زیرا رشد و پیشرفت یک بانک در درجه اول بستگی به افزایش حجم منابع و در مراحل بعدی تخصیص آن منابع دارد. هدف این تحقیق ارزیابی و بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بر حسب اهمیت و اولویت در  شعب بانکی (مطالعه موردی بانک پارسیان ) میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع روش توصیفی تحلیلی است. به لحاظ ارتباط بین متغیرها، پژوهش حاضر از نوع همبستگی و زیرشاخه ی تحلیل رگرسیون می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 60 شعبه بانک پارسیان از
    164 شعبه­ی استان تهران که اطلاعات انها در دسترس بودند انتخاب و قلمرو زمانی آن نیز سال­های 1388 لغایت 1392 می باشد. داده های مورد نیاز این پژوهش از طریق صورت­های مالی شعب بانک پارسیان استان تهران و همچنین مراجعه به برخی شعب مذکور استخراج گردیده است. روش آماری به کار گرفته شده در این پژوهش رگرسیون چند متغیره برای فرضیات اصلی و رگرسیون تک متغیره برای آزمون فرضیات فرعی بوده است. داده های آماری این پژوهش طی 5 سال برای شعبه جمع آوری گردید و با استفاده از نرم افزار spss به آزمون فرضیات تحقیق پرداختیم مبنای ما در این پژوهش جهت تجهیز منابع ، سپرده های دریافتی از مشتریان و جهت تخصیص منابع تسهیلات پرداختی به مشتریان بوده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که عوامل نقدینگی شعبه، هزینه شعبه، تعداد پرسنل، درجه شعبه و همچنین کیفیت خدمات ارائه شده توسط شعبه بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی موثر هستند.

    در این پژوهش متغیر وابسته تجهیز و تخصیص منابع و متغیر های مستقل شامل: مدیریت نقدینگی، مدیریت هزینه، تنوع وکیفیت خدمات بانکی و تعداد مشتریان، عوامل و شرایط فیزیکی (درجه بندی شعب ) میابشد که سعی می­شود  به اهداف پژوهش که نوع رابطه بین متغیر ها میباشد دست پیدا کرد.

    واژگان کلیدی: بانک، مهارت کارکنان، تنوع وکیفیت خدمات، عوامل و شرایط فیزیکی، تعداد شعب ، سپرده، تسهیلات اعطایی، مدیریت نقدینگی، مدیریت هزینهمقدمه:

    "عنوان این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی  بانک پارسیان"  می ‌باشد.
    منظور از عوامل مؤثر، عواملی هستند که در افزایش مشتریان، جذب منابع مالی  و تخصیص آن مؤثر است و بکارگیری آنها باعث افزایش مشتریان بانک‌ها می‌شود.

    جذب و تخصیص منابع از اهداف کلیدی و اساسی و راهبردی بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری به شمار می­رود. و نقش ویژه ای در ارائه خدمات بانک ها ایفا می‌کند و شاخص مهمی در ارزیابی میزان موفقیت  بانک­ها محسوب می‌شود.

    امروزه در مقایسه با دو بخش دیگر اقتصاد (صنعت و کشاورزی )، سهم قابل توجهی از کل اقتصاد به بخش خدمات تعلق داشته و در بخش خدمات نیز بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری از نقش برجسته و ممتازی برخوردارند. هر فعالیتی که مستلزم کسب سرمایه و منابع مالی باشد، بی تردید به دخالت بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری نیازمند است. لذا با توج به مطالب گفته شده می­توان اهمیت پرداخت به این موضوع را به روشنی بیان کرد که بانک­ها با تجهیز منابع و در نهایت با تخصیص منابع می­توانند نقش مهمی در اقتصادداشته باشند. تجهیز و تخصیص منابع همواره از اصلی­ترین وظایف سیستم بانکی بوده است. بانک­ها وجوه مازاد را جمع آوری و با دادن وام به متقاضیان، وظیفه سنتی خود یعنی واسطه گری را میان سپرده گذاران و وام گیرندگان ایفا می نمایند. معمولا در فعالیت­های یک بانک جذب منابع مالی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا موفقیت در این زمینه میتواند عاملی برای موفقیت در سایر زمینه ها بخصوص تخصیص منابع باشد.

    در بانکداری نوین مؤلفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز و تخصیص منابع پولی بانک‌ها و مؤسسات مالی تأثیر می‌گذارند. شناسایی و تعیین میزان تأثیر و نوع ارتباط این مؤلفه ها با موفقیت بانک‌ها در تجهیز منابع پولی مقوله‌ای مهم می باشد. امروزه شرایط و موقعیت‌های مؤسسات مالی و بانک‌ها با یکدیگر یکسان نیست و ممکن است مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تجهیز و تخصیص منابع پولی حتی برای هر یک از شعب یک گروه بانکی متفاوت باشد. مؤلفه­های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت نیروی انسانی شاغل در بانک‌ها، تنوع و کیفیت خدمات بانکی، رضایت مشتریان ازکارکنان و مطلوبیت محیط داخلی و محل استقرار شعب در بانکداری نوین ابزارهای مهمی هستند که برای جذب بهینه منابع پولی و تخصیص آنها استفاده می‌شود.

    مسئله:

    گرچه عواملی چون صنعتی شدن جوامع، گسترش و تحول در فعالیت­های اجتماعی و در نتیجه پدیدار شدن نیازهای جدید از عوامل مهم و اثرگذار  در ایجاد و گسترش نهادهای مالی بوده اند ولی توسعه و
    پیشرفت­های اقتصادی نیز یکی از مهمترین عوامل در گسترش و تحول این نهادها بشمار می روند. در واقع نهادهای مالی جهت تسهیل در پیشرفت های دیگر نهادهای اقتصادی شکل گرفته اند و لذا میتوان عنوان نمود وجود نهادها و بازارهای مالی پیشرفته همراه با بکارگیری روشهای نوین، با درجه توسعه یافتگی یک کشور ارتباط مستقیم دارد. در این شرایط جذب بیشتر منابع و تخصیص این منابع از موضوعاتی است که مورد توجه نهادهای مالی و اعتباری قرار داشته و دارد (رازانی، 1389)

    بانک ها به عنوان واسطه منابع پولی در کنار نهادهای سرمایه گذاری مانند بورس و بیمه از ارکان اصلی بازارهای مالی شمرده می شوند. آنها یکی از عوامل مهم سیاستهای پولی و مجریانی برای تصمیم های اقتصادی بانک مرکزی هستند. بانک ها با قبض و بسط اعتبارات بانکی و هدایت وجوه از بخشی به بخش دیگر، گذشته از کمک به تثبیت اقتصاد در سطح کلان، نقش مؤثری در تنظیم بخشهای اقتصادی نیز بر عهده دارند. به دلیل عدم توسعه لازم بازار سرمایه در اقتصاد ایران، بانکداری از اهمیت بیشتری برخوردار است و در عمل این بانک ها هستند که عهده دار تامین مالی بلند مدت می باشند.

    در این پژوهش تاثیر تعداد شعب، موقیعت جغرافیایی شعب، تنوع خدمات بانکی،مهارت کارکنان و رضایتمندی مشتریان  در جذب و تخصیص منابع بانکها از اهمیت خاصی برخوردار میباشد. واینکه بانکها با تعداد شعب بانکی معقول و با داشتن نیروی انسانی فعال با مهارت بالا و موقیعت جغرافی مناسب شعبه میتوانند با تعامل مناسب با مشتریان حقیقی و حقوقی در صدد کسب اهداف خود باشد.و باارائه خدماتی از قبیل ارائه تسهیلات مختلف ودریافت سپرده های  مختلف می توانند سودخود را نیز افزایش دهند.شاید مهمترین بخش شعب ارتباط کارمندان بامشتریان می باشد لذا تعامل آنها می تواند در جذب مشتری سودمند و مفید باشد.

    وقتی صحبت از تعداد شعب به عمل می آید بصورت ناخودآگاه تاثیر آن بر سسهم بازار وسودآوری نیز مطرح می شود ولذا ازدیاد تعداد شعب باعث برخورداری بانکها ازتعداد مشتریان زیاد وسهم بازار بیشتر ونهایتا سودآوری بیشتر خواهد شد.پس با یک دید کلی میتوان به این نتیجه رسید که هریک از متغیر های ذکر شده میتواند تاثیر گذاری خود را بر تجهیز منابع و تخصص آن داشته باشد.

     

     

    1-2-1 سوالات پژوهش:      

    1: عوامل موثر برتجهیز و تخصیص منابع کدامند؟                

    2: راهکارهای مناسب جهت افزایش منابع و تخصیص کدامند.

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش:

    گسترش بازارهای جهانی و افزایش رقابت در بازارهای خدمات مالی، سودآوری این صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به اینکه سودآوری یکی از کارکردهای مهم بانک به عنوان واسطه مالی می باشد و از آنجایی که یک بانک سودآور توان بیشتری برای مقابله با شوکهای منفی بازار را داراست. لذا توجه به شاخص سودآوری به عنوان یکی از شاخص های ارزیابی عملکرد در بانک ها و اهمیت نقش آن در تصمیمات مرتبط با نحوه تجهیز منابع، تامین مالی و همچنین چگونگی تخصیص منابع، ضروری است. بنابراین بانک ها بایستی با بررسی عوامل مرتبط با سودآوری شعب خود موجبات افزایش توان رقابت پذیری و سازگاری با تغییرات محیط کلان را فراهم آورند.

    1-4 اهداف پزوهش:

    1-4-1 هدف کاربردی:

    جهت استفاده در تحقیق و توسعه بازار بانک پارسیان جهت دستیابی به تحقق اهداف در زمینه جذب و تخصیص منابع

    1-4- 2  اهداف اصلی:

    1:شناسایی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی           

    2:ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضیعت عملکرد شعب بانکی       

    1-4- 3 اهداف فرعی:

    1: بررسی وضیعت تجهیز و تخصیص منابع بانکی

    1-5 نوآوری تحقیق

    در تحقیقات مشابه بیشتر عوامل موثر بر جذب منابع بررسی شده است که در این تحقیق علاوه بر تجهیز ، تخصیص منابع بانکی نیز مورد بررسی قرار گرفته است .

    در تحقیقی که آقای رازانی انجام داده اند رفتار کارکنان و تعداد شعب را مهمترین عامل در جذب و تخصیص منابع عنوان کرده اند اما در تحقیق حاضر علاوه بر این دو متغیر عواملی تاثیر عواملی چون تعداد پرسنل ، موقعیت جغرافیایی شعب ، مدیریت نقدینگی ، مدیریت هزینه و کیفیت خدمات نیز بر تجهیز و تخصیص منابع اثبات گردید .

    1-6 فرضیات پژوهش

    1-6-1 فرضیات اصلی

    1-  بین مدیریت نقدینگی، مدیریت هزینه، درجه شعبه، تعداد پرسنل و کیفیت خدمات ارائه شده با تجهیز منابع رابطه ی معناداری وجود ندارد.

    2-  بین مدیریت نقدینگی، مدیریت هزینه، درجه شعبه، تعداد پرسنل و کیفیت خدمات ارائه شده با تخصیص منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    1-6-2 فرضیات فرعی:

     

    1- بین مدیریت نقدینگی با تجهیز منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    2-  بین مدیریت هزینه با تجهیز منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    3- بین درجه شعبه با تجهیز منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    4-  بین تعداد پرسنل با تجهیز منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    5- بین کیفیت خدمات ارائه شده با تجهیز منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    6- بین مدیریت نقدینگی با تخصیص منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    7-  بین مدیریت هزینه با تخصیص منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    8- بین درجه شعبه با تخصیص منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    9- بین تعداد پرسنل با تخصیص منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

    10- بین کیفیت خدمات ارائه شده با تخصیص منابع رابطه ی معناداری وجود دارد.

     

    1- 7 تعریف متغیر های تحقیق:

    متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده می شود. ویژگی­هایی را که پژوهشگر مشاهده یا اندازه گیری می کند متغیر نامیده می شود. به عبارت دیگر متغیربه ویژگی­هایی اطلاق می شود که می توان  دو یا چند ارزش عدد برای آن جایگزین نمود .

    1-7-1  متغیر وابسته

    متغیر مستقل به متغیری اطلاق می شود که از طریق آن متغیر وابسته تبیین یا پیش بینی می شود . به این متغیر، متغیر محرک یا درونداد گفته می شود  ومتغیری است که توسط پژوهشگر اندازه گیری دستکاری یا انتخاب می شود تا تأثیر یا رابطه آن با متغیر دیگر اندازه گیری شود. متغیر مستقل متغیر پیش فرض است به این معنی که این متغیر مقدمه و متغیر وابسته نتیجه آن است. که در این تحقیق متغیر مستقل وکاربردی نقدینگی موجود درشعبه ،تسهیلات اعطایی،حجم سپرده های دریافتی و هزینه های انجام شده می باشد.

    1-7-1-1 تجهیز منابع پولی

    بانکها می توانند به موجب ماده 3 از فصل دوم عملیات بانکی بدون ربا به منظور تجهیز منابع پولی تحت هر یک از عناوین ذ یل به قبول سپرده مبادرت نمایند

    سپرده های قرض الحسنه ) جاری و پس انداز (

    سپرده های سرمایه گذاری ) کوتاه مدت و بلند مدت (

    حسابهایی که تحت عناوین فوق افتتاح می گردند استرداد اصل آنها توسط با نکها تعهد و تضمین می گردد و برهمین اصل به محض تقاضای سپرده گذار وجه آن عندالمطالبه مسترد خواهد شد. در جهت جذب این منابع ، بانک ها می توانند تخفیفات یا معافیتها یی را در بعضی موارد ، مثل تخفیف یا معافیت کارمزد ، اعطاء تسهیلات و یا سا یر خدمات بانکی رااعمال نما ند.

    1-7-1-2 تخصیص منابع پولی

    اعطای تسهیلات بخش مهمی از عملیات هر بانک را تشکیل می دهد واین قسمت از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت ز یادی می باشد و تحت عناو ین قرض الحسنه، مضاربه، مشار کت مدنی، مشار کت حقوقی، سرما یه گذاری مستقیم، مزارعه، مساقات، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، سلف ا سلم، خرید د ین و جعاله.

    1-7-2 متغیر مستقل

       متغیر وابسته متغیری است که مشاهده یا اندازه گیری می شود. تا تأثیر متغیر مستقل برآن معلوم و مشخص شود. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و او نمی تواند در آن تصرف یا دستکاری به عمل آورد. که در این تحقیق متغیر وابسته تجهیز و تخصیص منابع بانک پارسیان استان تهران می باشد .

     

     

    1-7-2-1 مدیریت نقدینگی

    مدیریت نقدینگی به معنای توانایی بانک برای ایفای تعهدات مالی خود در طول زمان است. مدیریت نقدینگی یکی از بزرگترین چالش هایی است که سیستم بانکداری با آن روبروست. دلیل اصلی این چالش آن است که بیشتر منابع بانک ها از محل سپرده های کوتاه مدت تامین مالی می شود. علاوه بر این، تسهیلات اعطایی بانک ها صرف سرمایه گذاری در دارایی هایی می شود و درجه نقدشوندگی نسبتا پایینی دارند. مدیریت نقدینگی نیز مانند دیگر مدیریتها، تقابلی بین ریسک و بازدهی است. زیرا نگهداری نقدینگی بیشتر در حسابهای موجود اسکناس و مسکوک، موجودی نزد بانک مرکزی، موجودی نزد سایر بانکها و ذخیره قانونی، باعث کاهش ریسک و همزمان فرصت های سرمایه گذاری را از بانک گرفته و بازدهی بانک را نیز کاهش خواهد داد. وظیفه اصلی بانک ایجاد توازن بین تعهدات مالی کوتاه مدت و سرمایه گذاری بلندمدت است. بدیهی است که ناکافی بودن مقدار نقدینگی، بانک را با خطر عدم توانایی در ایفای تعهدات روبرو می کند و در نتیجه، بانک را با خطر عدم توانایی در ایفای تعهدات روبرو می کند و در نتیجه بانک در معرض ورشکستگی قرار می گیرد. از سوی دیگر، نگهداری مقادیر فراوان نقدینگی هم نوع خاصی از تخصیص ناکارآمد منابع است که باعث کاهش نرخ سوددهی بانک به سپرده های مردم و در نتیجه، باعث از دست دادن بازار می شود (هادی احمدپور، آذر 87، ص 48 44).

     

    1-7-2-2 مدیریت هزینه

    هدف نهایی هر بنگاه اقتصادی عبارت است از افزایش ارزش برای سهامداران. به واقع در شرایط نوین کسب و کار موفقیت پایدار بنگاه در گرو ارزش آفرینی برای سهامداران است، زیرا صاحبان سرمایه آنجا سرمایه گذاری می کنند که بازده مورد انتظار را به دست می دهد. برای افزایش سودآوری و در نتیجه ارزش آفرینی برای سهامداران راه های مختلفی وجود دارد. گرچه ایجاد ساختار مناسب سرمایه و بهبود پرتفوی بنگاه رایج ترین اقدام برای افزایش ارزش آفرینی است اما منشا مهم دیگر سودرسانی عبارت است از اعمال مدیریت بر هزینه ها توسط واحدهای مختلف سازمان (فخاریان، ابوالقاسم، ص 43، ش 159). پیشرفت سریع و شگرف فناوری همراه با افزایش روز افزون رقابت در بازارهای جهان، مدیران واحدهای اقتصادی را ناگزیر از تولید محصولاتی با کیفیت بالا، ارائه خدمات مطلوب به مشتریان و در عین حال با کمترین بهای تمام شده کرده است (ابراهیم رییسی، شهریور 1383، ص 103).

    در تعریفی ساده واجمالی، «مدیریت هزینه عبارت است از مجموعه اقداماتی که مدیریت برای تامین رضایت مندی مشتریان همراه با کنترل و کاهش مستمر هزینه انجام می دهد» (ابوالقاسم فخاریان، شماره 159، ص 43). تاکید سیستم مدیریت هزینه بر فعالیت های بنگاه اقتصادی است. این تاکید برای دستیابی به هدف تولید محصولات و خدمات با کیفیت و با حداقل بهای تمام شده، حائز اهمیت بسیار است (رضاییان، علی، ص 12).

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    چکیده 1

    فصل اول. 2

     کلیات پژوهش.... 2

    1-1 مقدمه. ............................................3

    1- 2 بیان مسأله. 5

    1-2-1 سوالات پژوهش.... 6

    1- 3 اهمیت و ضرورت پژوهش.... 6

    1- 4 اهداف پژوهش.... 6

    4-1 هدف کاربردی.. 6

    1-4-2 اهداف اصلی.. 6

    1-4- 3 اهداف فرعی.. 6

    1-5 نوآوری تحقیق .................................................................................................................................................................... 6

    1- 6 فرضیات پژوهش.... 7

    1-6-1فرضیات اصلی.................................................................................................................................................................7

    1-6- 2فرضیات فرعی................................................................................................................................................................7

    1- 7 تعریف  متغییر های تحقیق.. 7

    1-7-1متغییر های وابسته............................................................................................................................................................8

    1-7-1-1 تجهیز منابع پولی.................................................. ....................................................................................................8

    1-7-1-2تخصیص منابع پولی...................................................................................................................................................8

    1-7-2متغییر مستقل....................................................................................................................................................................8

    1-7-2-1مدیریت نقدینگی............................................................................. ..........................................................................9

    1-7-2-2مدیریت هزینه..................................................................................... .. ....................................................................9

    1-7-2-3درجه بندی شعب.....................................................................................................................................................10

    1-7-2-4تنوع و کیفیت خدمات..............................................................................................................................................10

    3-7-2-5تعدادپرسنل...............................................................................................................................................................10

    1-7-3 مدل مفهومی تحقیق...............................................................................................................................11

    1-8روش تحقیق..........................................................................................................................................11

    1- 9 جامعه آماری.. 12

    1- 10 تعریف واژه ها، مفاهیم و اصطلاحات... 12

    خلاصه فصل اول. 13

    فصل دوم. 14

    مبانی نظری پژوهش.... 14

    2-1 مقدمه. 15

    2- 2 تاریخچه بانکداری در ایران. 15

    2-2-1 تاریخچه بانک ها 15

    2-2-2پیدایش بانکداری.. 16

    2-2-2-1 بانکهای ایرانی با سرمایه ایرانی.. 16

    2-2-2-2 محل و سرمایه اولیه. 17

    2-2-2-3 موسسه رهنی ایران. 17

    2-3 قوانین بانکداری.. 17

    2- 4 تجهیز منابع پولی در نظام بانکی.. 18

    2-4-1حساب قرض الحسنه جاری.. 18

    2- 4-2 حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز. 18

    2-4-3 سپرده سرمایه گذاری مدت دار. 19

    2-4-3-1 ویژگی ها و نحوه ی بکارگیری حساب سرمایه گذاری.. 19

    2-5 تخصیص منابع پولی در نظام بانکی.. 20

    2-5-1 قرض الحسنه. 20

    2-5-2 مضاربه. 21

    2-5-3 جعاله. 22

    2-5-4 مشارکت مدنی.. 23

    2-6 تاریخچه تشکیل بانک پارسیان 26

    2-7 شرکتهای وابسته به بانک پارسیان. 26

    2-7-1 شرکت تجارت الکترونیک پارسیان. 27

    2-7-1-1 مهمترین اهداف و ماموریت های شرکت تجارت الکترونیک پارسیان. 27

    2-7-2 شرکت لیزینگ پارسیان. 27

    2-7-3 شرکت بیمه پارسیان. 28

    2-7-3-1 اهداف شرکت بیمه پارسیان. 29

    2- 8 مولفه های تاثیرگذار بر تجهیز و تخصیص منابع در بانکداری نوین.. 29

    2-8-1 مهارتهای نیروی انسانی.. 29

    2-8-2 تنوع و کیفیت خدمات بانکی.. 30

    2-8-3 عوامل و شرایط فیزیکی.. 31

    2-8-3-1 محل استقرار شعب بانک... 31

    2-8-3-2 طراحی و زیبایی فضای داخلی و خارجی شعبه. 31

    2-8-3-3 امکانات فیزیکی شعب بانک... 31

    2-8-4 تعداد شعب... 31

    2-8-5 مدیریت نقدینگی 32

    2-8-6 سپرده های بانکی.. 32

    2-8-7 مدیریت هزینه. 33

    2-8-8  تسهیلات اعطایی.. 33

    2-9 پیشینه ی تحقیق.. 34

    خلاصه فصل دوم. 36

    فصل سوم. 37

    روش تحقیق.. 37

    3-1 مقدمه. 38

    3-2 نوع و روش شناسی تحقیق 38

    3-3 قلمرو تحقیق ....................................................................................................................................................................40

    3-3-1 قلمرو موضوعی............................................................................................................................................................40

    3-3-2 قلمرو مکانی.................................................................................................................................................................41

    3-3-3 قلمرو زمانی.................................................................................................................................................................41

    3-4 دوره زمانی تحقیق.. 41

    3-5 جامعه آماری 41

    3-6 نمونه آماری.. 41

    3-7 روش نمونه گیری.. 42

    3-8 اطلاعات مورد نیاز و نحوه جمع آوری اطلاعات 42

    3-9 فرضیات تحقیق.. 42

    3-9-1 فرضیات اصلی.. 42

    3-9-2 فرضیات فرعی.. 42

    3-11 مراحل عمومی مربوط به آزمون آماری.. 43

    3-11-1 مرحله اول: تعریف فرضیه های آماری H0 , H1. 43

    3-11-2 مرحله دوم: تعیین توزیع نمونه گیری آماره و نوع آماره آزمون. 43

    3-11-3 مرحله سوم: تعیین سطح زیر منحنی H0 وH1 ومحاسبه مقدار بحرانی  44

    3-11-4 مرحله چهرم: تصمیم گیری 44

    3-12 آزمونهای حساسیت و تشخیص مدل رگرسیون.............................................................................................................45

    3-12-1 آزمون خطی بودن رابطه بین متغیر وابسته ومتغی.رهای مستقل مدل.........................................................................45

    3-12-2 آزمون نرمال بودن متغیر وابسته..................................................................................................................................45

    3-12-3 آزمون هم خطی متغیرهای مستقل (خودهمبستگی متغیرهای مستقل ) .....................................................................46

    3-12-3-1  رفع مشکل هم خطی بین متغیرهای مستقل.........................................................................................................47

    3-12-4 آزمون نرمال بودن توزیع خطاها (نرمال بودن مانده ها ) ..........................................................................................47

    3-12-4-1 واریانس ناهمسانی................................................................................................................................................47

    3-12-4-2  آزمون دوربین _ واتسون......................................................................................................................................48

    3-13 مدل تحقیق.....................................................................................................................................................................49

    3-14 روشهای آماری...............................................................................................................................................................49

    3-15 مدل رگرسیون................................................................................................................................................................50

    3-16 همبستگی........................................................................................................................................................................50

    3-16-1 ضریب همبستگی.......................................................................................................................................................51

    3-17 مراحل بررسی فرضیات آماری.......................................................................................................................................51

    3-17-1 بررسی ضریب همبستگی بین متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته و مطالعه  معنی دار ضرایب ............................51

    3-17-2 بررسی نوع و شدت روابط بر اساس نمودارهای پراکنش.........................................................................................51

    3-17-3 بررسی فرضیات زیربنایی..........................................................................................................................................52

    خلاصه فصل سوم....................................................................................................................................................................53

    فصل چهارم.............................................................................................................................................................................55

    تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................................................................................55

    4-1 مقدمه................................................................................................................................................................................56

    4-2 یافته های توصیفی ...........................................................................................................................................................56

    4-3 همبستگی .........................................................................................................................................................................58

    4-3-1 ضریب همبستگی پیرسون............................................................................................................................................58

    4-3-2 ضریب همبستگی اسپیرمن...........................................................................................................................................58

    4-3-3 مفهوم معنی داری در همبستگی...................................................................................................................................58

    4-4 آزمون فرضیه ها...............................................................................................................................................................60

    4-4-1 آزمون فرضیه اصلی اول..............................................................................................................................................60

    4-4-1-1 آزمون هم خطی فرضیه اصلی اول..........................................................................................................................61

    4-4-1-2 آزمون نرمال بودن خطاهای فرضیه اصلی اول.........................................................................................................61

    4-4-2 آزمون فرضیه اصلی دوم..............................................................................................................................................64

    4-4-2-1 آزمون نرمال بودن خطاهای فرضیه اصلی دوم........................................................................................................64

    4-4-3 آزمون فرضیه فرعی اول...............................................................................................................................................67

    4-4-4 آزمون فرضیه فرعی دوم..............................................................................................................................................68

    4-4-5 آزمون فرضیه فرعی سوم.............................................................................................................................................68

    4-4-6 آزمون فرضیه فرعی چهارم..........................................................................................................................................69

    4-4-7 آزمون فرضیه فرعی پنجم............................................................................................................................................70

    4-4-8 آزمون فرضیه فرعی ششم............................................................................................................................................70

    4-4-9 آزمون فرضیه فرعی هفتم.............................................................................................................................................71

    4-4-10 آزمون فرضیه فرعی هشتم..........................................................................................................................................72

    4-4-11 آزمون فرضیه فرعی نهم.............................................................................................................................................72

    4-4-12 آزمون فرضیه فرعی دهم............................................................................................................................................73

    خلاصه فصل چهارم..................................................................................................................................................................74

    فصل پنجم................................................................................................................................................................................76

    نتیجه گیری و پیشنهادات..........................................................................................................................................................76

    5-1 مقدمه................................................................................................................................................................................77

    5-2 بررسی فرضیات پژوهش..................................................................................................................................................78

    5-3پیشنهادات بر اساس یافته های پژوهش.............................................................................................................................83

    5-4 پیشنهادات برای تحقیقات اتی...........................................................................................................................................84

    5-5 محدودیت پژوهش...........................................................................................................................................................85

    6-5 مقایسه نتایج با پیشیسنه تحقیق و مطالعات و تئوری ها....................................................................................................86

    منابع..........................................................................................................................................................................................87

    فارسی.......................................................................................................................................................................................87

    لاتین.........................................................................................................................................................................................90

    چکیده انگلیسی........................................................................................................................................................................91

     پیوست ها...............................................................................................................................................................................92

     

     

    منبع:

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی

    پالیزدار ، ر .1392 بررسی رابطه بین شایستگی های ارتباطی روسای شعب بانک تجارت و عملکرد تجهیز و تخصیص منابع و وصول مطالبات

    رجایی،م.1380. بررسی اجمالی تجهیز و تخصیص منابع پولی در دو نظام بانکی ربوی و غیر ربوی در ایران

    فقیهی ، م.ح .1389 شناسایی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع در عملیات بانکی ،تهران.انتشارات روابط عمومی بانک سینا

    1)رازانی،ب.1389.بررسی و معرفی روش های جدید و موثر جذب منابع مالی و تخصیص منابع در شعب بانک تجارت استان لرستان.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم پایه،دانشگاه آزاد واحد خوراسگان

    2)رمضانی،ع.1385.بررسی عوامل موثر بر تجهیز منابع بانک سپه استان گلستان.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه مازندران

    3)تحویلداری ،م.1386.تحلیل عوامل موثر بر جذب مشتری،مجله بانک و اقتصاد،شماره90،ص44

    4)ابراهیمی،عبدالحمید و همکاران ،1376.مدیریت بازاریابی،انتشارات سمت،تهران چاپ دوم.ص223.

    5)یزدانی دهنوی،محسن.1384.مولفه های موثر بر موفقیت بانک ها و موسسات مالی در تجهیز منابع پولی.مجله مدیر ساز، شماره17

    6 ) خضرا ، ن 1385 . بررسی عوامل موثر بر تجهیز منابع مالی کشور ، روزنامه رسمی شماره 351 ، ص 6

    7 ) مقصودی ، ر 1387 بررسی عوامل موثر بر تجهیز منابع در پست بانک0.عونی ،لیلا شناسایی عوامل موثر بر میزان سود دهی بانک دولتی (مطالعه موردی در بانک رفاه )سایت بانک رفاه 1388

    8 ) عونی ، لیلا شناسایی عوامل موثر بر میزان سود دهی بانک دولتی (مطالعه موردی در بانک رفاه )سایت بانک رفاه 1388

    9 ) پور غلامی دانچاهی ، غلامحسین ، بررسی عوامل موثر بر نظام جذب منابع مالی در بانک سپه و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهینه کردن آن ،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان سال 1388

    10 ) هدایتی ،سید علی اصغر و همکاران ، عملیات بانکداری داخلی 2 – انتشارات موسسه مای و بانکداری ایران 1385

    11) شادکام ،حامد ،مجموعه مقالات نوزدهمین همایش بانکداری اسلامی ،انتشارات موسسه بانکداری اسلامی 1388

    12 ) فرجی ، یوسف – پول وارز بانکداری – انتشارات چاپ و نشر بازرگانی – چاپ ششم 84

    13 ) حسینی ،سیده فائزه – بررسی آثار تغییرات نرخ سود سپرد ها و تسهیلات بانکی در میزان سودآوری بانک صادرات ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات  سال 1387

    14 ) رستمی،فریبا بررسی تاثیر گذاری  عوامل موثر بر سودآوری شعب بانکی (مطالعه موردی در بانک کشاورزی ) سایت بانک کشاورزی 1390

    15 ) جمشیدی ،سعید – بانکداری اسلامی نشر نی 1379

    16 ) احمد پور، هادی نااطمینانی و استراتژی بهینه در مدیریت نقدینگی بانک ها ، بانک و اقتصاد آذر 1389 ش 95

    17) رئیسی، ابراهیم. مدیریت هزینه. ماهنامه علمی آموزشی تدبیر. شماره 136، شهریور ماه 1383

    18 ) هدایتی، سید علی اصغر ، نگرشی بر ابعاد مسائل اساسی نظام بانکداری بدون ربا در تجربه جمهوری اسلامی ایران ، فصلنامه روند، زمستان 1372، ص 33

    19 ) ونوس ، داور شناسایی عوامل موثر بر گرایش مشتریان بانک به استفاده از سیستم های خود پرداز بانکی ، فصلنامه روند ، دوره 17 ، شماره 5 ، زمستان1385

    20 ) روستا، احمد ، ( 1380)، مدیریت بازاریابی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سمت.

    21 ) چاوشی ، رسول ، عوامل داخلی موثر بر سودآوری شعب بانک در بانک پارسیان ، پایان نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر  سال 1392

    22) مغویی نژاد ، ح (1387) بررسی عوامل موثر بر افزایش میزان شپرده گذاری مشتریان در شعب بانک تجارت شهرستان رفسنجان(پایان نامه) کارشناسی ارشد ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

     

     

    منابع انگلیسی

    1 ) Yong-Chin Lio , Jung-Hua Hung.(2006)” Services and the long-term profitability in aiwan’s banks”, Global Finance Journal, Vol .17,lssue 2, December 2006,pp 177-191.

    2 ) Abhiman Das, Subhash C. Ray, Ashok Nag.(2009).”Labor-use efficiency in indian banking: A branch –level analysis”, Omega, Vol.37 , lssue 2, April 2009 , pp 411-425.

    3 ) Fadzlan sufian and muzafar shah habibulah,2009-Bank specific and macroeconomik determinants of bankprofitability : Empirical evidence from the china banjing sector.international research journal of finance and economics

    4 ) Ramlall,Indrananri(2011)bank-specific Industry-specific and macro economic de terminants of profit ability in tawanese Banking system:under panel Data Estimation, International Pesearch  Jounal of finance and Economics , Iss 1450-2887 Issue 34 (2011)   

    5 ) Molyneux, P, Thornton, J., 2011. Determinants of  European Bank Mobilization and Allocation : A Note. Journal of Banking and Finance 16 (6),1173–1178.

     

    6 ) Badi, Baltagi, Econometric Analysis of Panel Data, John Wiley & Sons, ThirdEditionWestSussex,England,2012,pp.252-255        

    7 ) Venus D, Saffarian M. 2003. Practical methods of banking service marketing for Iranian banks, Third edition, Tehran, Negah e Danesh publisher.

     

     

     

     

    A Survey over the Effective Factors on the Mobilization and Allocation of Funds in the Parsian Bank (Case Study: Tehran Province)

     

    Abstract:

    Role of financial markets (banks) in financing various economy sectors is far stronger and bolder than capital markets (stock exchange), so based on prominent role of banks in country’s economy, assessment of their performance can be so important .

    This supply and demand trade-off would in return further add to investment and proportionally to fund allocation. To this end, this research strives for evaluating the effective factors on mobilization and allocation of fund based on the significance and priority of bank branches (in this case, the Parsian Bank). The modus-operandi of this strand of research is descriptive and inferential. To evaluate the go-togetherness of the variables correlation and regression formulae were tapped. More specifically, the multivariate regression was used for analyzing the main hypotheses and the univariate regression was opted for the secondary hypos. The survey’s population comprises 164 branches of Tehran’s Parsian Bank among which some 60 ones were sampled out in a 5-year time span (since 2010 till 2014). The data were elicited from fiscal invoices of Tehran branches of the Parsian Bank. The data were then imported into the SPSS software as input for further analyses. The dependent variables in this study is mobilization and allocation of fund and the independent ones are just enlisted as liquidity management, expense management, variety and quality of banking services, quantity of customers, environmental conditions, and number of branches. The results finally prodded to this fact that the dependent variables are highly impacted by the independent ones.

     

    Keywords : Bank, Employees’ skill, Variety and quality of services, Environmental conditions, Number of conditions, Allocated funds, Liquidity management, and Expense management 


موضوع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), نمونه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), جستجوی پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), فایل Word پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر تجهیز و تخصیص منابع بانکی بانک پارسیان (مطالعه موردی در استان تهران)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : از آنجا که عوامل متعددی وجود دارند که در موفقیت موسسات مالی و خدماتی از جمله بانکها نقش تعیین کننده ای دارند و جذب منابع ، سپرده ها و مشتریان از اصلی ترین و مهمترین مسئله هایی است که یک نظام بانکی با آن مواجه می باشد ، لذا هدف از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر جذب مشتریان شعب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تجهیز منابع بر حسب اهمیت و اولویت در شعب بانک رفاه(شهر اصفهان) بوده است. بدین منظور عوامل مؤثر به پنج دسته کلی شامل: عوامل خدماتی، عوامل مالی، عوامل و شرایط فیزیکی، عوامل ارتباطی و انسانی و عوامل وابستگی سازمانی تقسیم شده اند .تحقیق از نوع کاربردی و روش آن ...

                       گروه مديريت پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد M.A.” شهريور 1391 چکيده بانک ها يکي ازنهادها

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان نامه تحصیلی جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A.) رشته :مدیریت دولتی گرایش: مدیریت نیروی انسانی چکیده تحقیق: هدف از تحقیق حاضر بررسی سبک تصمیم گیری مدیران و تجزیه وتحلیل رویکرد مالی بانکهای تجاری در سال مالی ١٣92 بوده است. به این منظور96 نفر از مدیران میانی 6 بانک تجاری شامل بانکهای ملت، ملی ایران، صادرات ایران، سپه، تجارت و رفاه کارگران بطور تمام شمار مورد بررسی و تجزیه ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی موضوع: بررسی رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت به صورت یک مطالعه مطالعه موردی درمدیریت شعب بانک ملت استان سمنان بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر بانک ملت استان سمنان بوده است. نمونه آماری تحقیق حاضر در مدیریت شعب ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده: امروزه اجرای اتوماسیون اداری مزایای بسیاری را برای سازمان ها از جمله مشتریان شان فراهم نموده است. سرعت، دقت، ایمنی و ... از این مزایای اند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اتوماسیون اداری بر رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A. » گرایش"بازرگانی داخلی " چکیده پایان نامه )شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده: این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک مهر و به منظور تعیین میزان اهمیت هریک از عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک بر اساس الگوی معرفی شدهp’s 7، توسط بوم و بیتر، تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی ...

ثبت سفارش