فهرست:
فهرست مطالب:
عنوان صفحه فصل اول کلیات تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-1-مقدمه. 2
1-2-تشریح و بیان موضوع. 3
1-3-ضرورت و اهمیت تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-4- اهداف تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-5- سئوالات و فرضیه های تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-5-1-سئوالات تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-5-2- فرضیه های تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-6- جامعه و نمونه آماری پژوهش.... 6
1-7- قلمرو تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-7-1- قلمرو زمانی: Error! Bookmark not defined.
1-7-2- قلمرو مکانی: Error! Bookmark not defined.
1-8- تعاریف مفاهیم و واژگان عملیاتی: 7
1-9- ساختار تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پژوهش.... Error! Bookmark not defined.
2-1-مقدمه. Error! Bookmark not defined.
2-2- بخش اول: مبانی نظری.. 11
2-2-1- نیاز به حسابرسی.. 11
2-2-2-فرضیهی نمایندگی.. Error! Bookmark not defined.
2-2-3-فرضیهیعلامت دهی.. Error! Bookmark not defined.
2-2-4-فرضیه اعتباربخشی.. Error! Bookmark not defined.
2-2-5-کیفیت حسابرسی.. Error! Bookmark not defined.
2-2-6-چارچوب کیفیت حسابرسی.. 14
2-2-7-مباحث نظری و شواهد تجربی در باب کیفیت حسابرسی.. 17
2-2-8-تقاضا برای کیفیت حسابرسی.. 19
2-2-9-عرضه کیفیت حسابرسی.. 20
2-2-10محصولات کیفیت حسابرسی.. 21
2 -2-11- دیدگاههای مرتبط با الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس................. 27
2-2-11-1-دیدگاه موافقان الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس.... 27
2-2-11-2-دیدگاه مخالفان الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس.... 29
2-2-12-تجدید ارائه صورتهای مالی.. 32
2-2-12-1- تاریخچه تجدید ارائه صورتهای مالی.. 33
2-2-12-2- تعدیلات سنواتی.. 34
2-2-12-2-1تغییر در رویه حسابداری.. 35
2-2-12-2-2-اصلاح اشتباه 35
2-2-13-عوامل ایجاب کننده تجدید ارائه. 36
2-2-14-اهداف مدیریت از گزارشگری نادرست... 36
2-2-15-عوامل پیش بینی کننده تجدید ارائه صورتهای مالی.. 39
2-2-16-پیامدهای تجدید ارائه سود. 41
2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهشها 44
2-3-1- پژوهشهای خارجی.. 44
2-3-2- پژوهشهای داخلی.. 51
2-4- تبیین فرضیه های پژوهش.... 54
2-5- خلاصه فصل.. 59
فصل سوم روش تحقیق.. 60
3-1-مقدمه. 61
3-2-جامعه و نمونه آماری پژوهش.... 61
3-3-قلمرو تحقیق.. 61
3-3-1- قلمرو مکانی.. 61
3-3-2- قلمرو زمانی.. 62
3-4- ابزار گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها 62
3-5- روش شناسی پژوهش.... 62
3-6- روش آزمون فرضیه ها 63
3-6-1آزمون فرضیه اصلی: 63
3-6-2-آزمون فرضیه فرعی اول.. 68
3-6-3-آزمون فرضیه فرعی دوم. 68
3-6-4-آزمون فرضیه فرعی سوم. 69
3-7- فرضیات مدل رگرسیون خطی کلاسیک... 69
3-8-خلاصه فصل.. 70
فصل چهارم تجزیه و تحلیل نتایج آماری تحقیق.. 71
4-1 مقدمه. 72
4-2 آمار توصیفی.. 72
4-3 تحلیل ماهیت متغیرها و ویژگی های متغیرهای تحقیق.. 73
4-4 آنالیز کای دو : 74
4-5آزمون فرضیه های تحقیق.. 76
4-5-1 آزمون فرضیه اصلی.. 76
4-5-2 آزمون فرضیه فرعی اول.. 77
4-5-3 آزمون فرضیه فرعی دوم. 78
4-5-4 آزمون فرضیه فرعی سوم. 79
فصل پنجم تحلیل نتایج تحقیق و ارائه پیشنهادات... 88
5-1 مقدمه. 89
5-2 خلاصه تحقیق.. 89
5-3- پیشنهادات کاربردی.. 91
5-4-پیشنهادها برای تحقیقات آتی.. 91
منابع و مآخذ: 93
فهرست جدولها
عنوان صفحه
نمودار (2-1) چارچوب کیفیت حسابرسی.. Error! Bookmark not defined.
نمودار (2-2) چارچوب و طبقات پژوهش کیفیت حسابرسی.. 18
جدول (2-1) مطالعات بررسی کننده همبستگی بین اجزای کیفیت حسابرسی.. 23
جدول 4-1- اطلاعات توصیفی متغیرها 73
جدول 4-2 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه اصلی اول (منبع نتایج تحقیقات محقق) 74
جدول 4-3آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی اول (منبع نتایج تحقیقات محقق) 75
جدول 4-4آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی دوم (منبع نتایج تحقیقات محقق) 75
جدول 4-5آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی سوم (منبع نتایج تحقیقات محقق) 75
جدول 4-6 آزمون فرضیه اصلی اول.. 76
جدول 4-7 آزمون فرضیه فرعی اول.. 77
جدول 4-8 آزمون فرضیه فرعی دوم. 78
جدول 4-9 آزمون فرضیه فرعی سوم. 79
جدول 4-10 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه اصلی اول بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی.. 80
جدول 4-11 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه اصلی اول بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 81
جدول 4-12 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی اول بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی.. 82
جدول 4-13 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی دوم بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی.. 82
جدول 4-14 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی سوم بر اساس فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 83
جدول 4-15 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی اول بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 84
جدول 4-16 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی دوم بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 84
جدول 4-17 آنالیز کای دو برای مدل فرضیه فرعی سوم بر اساس غیر فرصت طلبانه بودن تجدید ارایه صورتهای مالی 85
جدول 4-18 ضریب همبستگی پیرسون.. 86
منبع:
منابع و مآخذ:
منابع فارسی:
آقایی، محمد علی و ناظمی اردکانی، مهدی.(1391). " تخصص حسابرس در صنعت و مدیریت اقلام تعهدی اختیاری". فصلنامه دانش حسابرسی، شماره 46،ص ص 17-4
ابراهیمی کردلر، علی و سیدی، سید عزیز.(1387)." نقش حسابرسان مستقل در کاهش اقلام تعهدی اختیاری". بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 54، ص ص 14-3.
احمدپور، احمد، کاشانیپور، محمد و شجائی، محمد رضا (1389)؛ "بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی بر هزینه تأمین مالی از طریق بدهی (استقراض)"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 62، ص 32-17.
اعتمادی، حسین و عادل آذر و ناظمی اردکانی، مهدی.(1389)."بررسی نقش تخصص حسابرس در صنعت بر مدیریت واقعی سود و عملکرد عملیاتی آتی".مجله دانش حسابداری،سال اول،شماره 1،ص ص28-9
اعتمادی، حسین و ناظمی اردکانی، مهدی و محمدی، امیر.(1388). "بررسی نقش تخصص صنعت حسابرس بر مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" .نشریه پژوهش های حسابداری مالی ،شماره1،ص ص32-17.
ایزدی نیا، ناصر و رسائیان، امیر. (1389)." رابطه برخی از ابزارهای نظارتی راهبری شرکت و معیارهای اقتصادی و مالی ارزیابی عملکرد". مجله دانش حسابداری، شماره 1، ص ص 72-53
بادآور نهندی، یونس و خلیلزاده، محمد.(1391). "بررسی تاثیر دوره تصدی حسابرس بر ویژگیهای کیفی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" . فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 3، ص ص 15-10
بزرگ اصل،موسی و شایسته مند، حمیدرضا.(1389)."رابطه بین مدت تصدی حسابرس و مدیریت سود". فصلنامه بورس اوراق بهادار،سال چهارم،شماره13،ص ص 233-213.
بنی مهد، بهمن.(1390). " بررسی عوامل تاثیر گذار بر اطهار نظر مقبول حسابرس". فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره13، ص ص 83-59.
بولو، قاسم و مهام، کیهان و گودرزی، اسماعیل.(1389). "تغییر حسابرس مستقل و شفافیت اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". مجله دانش حسابداری، شماره1، ص ص 135-111.
پورحیدری، امید و افلاطونی، عباس.(1385). " بررسی انگیزه های هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" .مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره44، ص ص 70-55.
پورحیدری، امید و هوشمند زعفرانیه، رحمت الله.(1392)." تأثیر تعدیلات سنواتی بر هزینه حقوق صاحبان سهام عادی (نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران)". مجله پژوهش های حسابداری مالی،شماره17،ص ص 18-1.
جمالیانپور،مظفر و ثقفی، علی. (1391). "بررسی تاثیر پارازیت اطلاعاتی افشا شده در گزارش گری مالی بر ریسک و بازدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران". فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره67، ص ص 54-31
حساس یگانه، یحیی و ولیزاده اعظم.(1391). " بررسی تأثیر تخصص صنعت حسابرس بر گزارشگری مالی و واکنش بازار سرمایه". شماره19، ص ص 64-43.
حساس یگانه،یحیی و مقصودی، امید. ( 1389 ). "تاثیر آیین رفتار حرفه ای و تجربه بر کیفیت قضاوت حسابرسی ". ماهنامه حسابدار رسمی، دوره جدید، شماره 9 ، ص ص. 57-49 .
حساس یگانه ،یحیی و آذین فر، کاوه. ( 1389 ). "رابطه بین کیفیت حسابرسی و اندازه موسسه حسابرسی". فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 61 ، ص ص. 98–85 .
حساس یگانه، یحیی و قنبریان، رضا.(1385). " کیفیت حسابرسی از دیدگاه نظری و تحقیقات تجربی". فصلنامه تحلیلی جامعه حسابداران رسمی ایران، شماره 8،38-1.
حساس یگانه ،یحیی و جعفری، علی. ( 1384 ). " عوامل موثر بر استقلال و شایستگی اعضای جامعه حسابدارران رسمی ایران در ارائه خدمات گواهی ". فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 10و11 ، ص ص. 126-103.
خدامیپور، احمد . شفیعی، حمیده.(1392)."پایداری شرکتها و اندازهگیری آنها". مجله حسابرس، شماره69، ص ص 5-1.
رحیمیان، نظام الدین؛ رضاپور، نرگس واخضری، حسین. (1390)؛" نقش مالکان نهادی در کیفیت حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، دانش حسابرسی ، شماره 45 ، ص 81-68.
سجادی، سید حسین و عربی، مهدی. (1389). "تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود". نشریه حسابداری رسمی،شماره 12،ص ص108-104.
علوی طبری،حسین و بدرافشان، آمنه. (1392). " کیفیت سود: شواهدی از نقش دوره تصدی حسابرس و تخصص در صنعت". فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 7، ص ص 10-8
قیطاسی، روحاله و استا، سهراب .(1390). " بررسی تأثیر دوره تصدی حسابرسی بر عدم اطمینان اطلاعاتی".پایانامه دانشگاه ایلام.
کاظمی، حسین.(1390)." تجدید ارائه صورتهای مالی : عوامل موثر و واکنش نسبت به آن ها" .فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری،شماره24،ص ص29-18.
کرمی، غلامرضا و بذرافشان، آمنه و محمدی، امیر.(1390)." بررسی رابطه بین دوره تصدی حسابرس و مدیریت سود". فصلنامه دانش حسابداری،سال دوم ،شماره 4، ص ص 82-65.
مجتهدزاده،ویدا و آقایی، پروین. ( 1383 ). "عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی مستقل از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان". فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 38 ، ص ص. 76-53 .
مجتهدزاده، ویدا و علوی طبری، حسین.(1376)." ضرورت اجرای حسابرسی" .مجله حسابدار،شماره126،ص ص 35-32.
مهام، کیهان و علی محمدی، علی محمد. (1391)." رابطه بین وضعیت پرداخت سود سهام و کیفیت سود". فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره34، ص ص 149-129
ناظمی اردکانی، مهدی.(1389)."تخصص حسابرس در صنعت معیاری برای اندازه گیری کیفیت حسابرسی". مجله حسابرس،شماره 49،ص ص144-140.
نمازی،محمد و بایزیدی، انور و جبارزاده، سعید .(1390). " بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" .مجله تحقیقات حسابداری،سال سوم،شماره 9 ،ص ص78-60.
نوروش، ایرج و حسینی، سید علی.(1388). " بررسی رابطه بین کیفیت افشاء و مدیریت سود". فسانامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 55، ص ص 134-117.
نونهال نهر،علی اکبر و علی نژاد، مهدی. (1392). " ارزیابی تاثیر کیفیت حسابرس بر مدیریت سود در شرکتهای تازه پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره7،ص ص 10-6
نیکبخت، محمدرضا و رفیعی، افسانه. ( 1391 ). "تدوین مدل عوامل موثر بر تجدید ارائه صورتهای مالی در ایران". مجله دانش حسابداری، شماره 9 ، ص ص. 206- 175 .
Anderson, K.L., and T.L. Yohn. 2002. The effect of 10-K restatements on firm value, information asymmetries, and investors’ reliance on earnings. Working paper. Georgetown University.
Balsam, S.,Krishnan, and J.S. Yang.2003. Auditor industry specialization and earnings quality: A Journal of Practice and Theory22(2) : 71-97.
Burks, J. J.)2011(.“Are Investors confused by Restatements after Sarbanes-Oxley?”.The Accounting Review,Vol. 86, pp. 507-539.
Burns, N. and Kedia, S. (2006). “The impact of performance-based compensation on misreporting”. Journal of Financial Economics,Vol. 79, pp. 35-67.
Byrnes, N. McNamee, M, D. Brady, I. Lavelle, and Palmeri, C. (2002). “Accounting in Crisis. Business Week.”. January,Vol. 28, pp. 44-48.
Cao, Y., L. Myers, A. and Omer, T. C. (2012). “Does Company Reputation Matter for Financial Reporting Quality? Evidence from Restatements”. Contemporary Accounting Research, Vol. 29, pp. 956-990.
Carcello, J. V., and Nagy, A. L. (2004). “Client size, auditor specialization and fraudulent financial reporting”. Managerial Auditing Journal, Vol. 19, pp. 651-668.
DeAngelo, L. (1981). “Auditor size and audit quality”. Journal of Accounting and Economics, Vol. 3, pp. 183-99.
Dechow, P. M., W. Ge , C. R. Larson, and Sloan, R. G. (2011). “Predicting Material Accounting Misstatements”. Contemporary Accounting Research, Vol. 28, pp. 17-82.
Dye, R. (1993). “Auditing standards, legal liability, and auditor wealth”. Journal of Political Economy, Vol. 101, pp. 887-914.
Geiger M.A. and Raghunandan K, (2002). “ Auditor tenure and audit reporting failures”, Auditing: A jornal of Practice & Theory, Vol.21,Issue 1, pp. 67-78.
Hillegeist, S. A. (1999). “Financial Reporting and Auditing Under Alternative Damage Appointment Rules”. The Accounting Review, Vol. 74, pp. 347-369.
Hogan, C. E., and D. C. Jeter. 1999. Industry specialization by auditors. Auditing: A Journal of Practice and Theory 18(1):1-17.
Hoyle, J., 1978. Mandatory auditor rotation: the arguments and an alternative, Journal of Accountancy 145, 69-78.
Hribar, P. Kravet,T. and Wilson, R. (2010). “A New Measure of Accounting Quality Working paper. University of Iowa and University of Texas at Dallas”.
Johnstone, K. M. and Bedard, J.C. (2001). “Engagement Planning, Bid Pricing, and Client Response in the Market for Initial Attest Engagements”. The Accounting Review,Vol. 76, pp. 199-220.
Johnstone, K. M. and Bedard, J.C. (2003). “Risk Management in Client Acceptance Decisions”. The Accounting Review,Vol. 78, pp. 1003-1025.
Kend M.(2008). Client industry audit expertise: towards a better understanding, Pacific Accounting Review, Vol20,pp.49-62.
Kinney, W. R, Z-V. Palmrose, and . Scholz, S. (2004). “Auditor independence, nonaudit services, and restatements Was the U.S. government right?”. Journal of Accounting Research,Vol. 42, pp. 561–588.
Krishnan, G. V. 2003a. Does big 6 auditor industry expertise constrain earnings management? Accounting Horizons 17(supplement): 1-16.
Krishnan, G. V. 2003b. Audit quality and the pricing of discretionary accruals. Auditing:A Journal of Practice and Theory 22(1): 109-126.
Krishnan, G. V. 2005. The association between big 6 auditor industry expertise and the asymmetric timeliness of earnings. Journal of Accounting, Auditing and Finance 20(3): 209-228.
Lennox, C. and Pittman, J, A. (2010). “Big Five Audits and Accounting Fraud. Contemporary”. Accounting Research,Vol. 27, pp. 209-247.
Lobo, G. and. Zhao, Y. (2012). “Relation between Audit Effort and Financial Report Misstatements” . The Accounting Review, In-Press.
Matsumura, E. M. and Tucker, R. (1992). “Fraud Detection: A Theoretical Foundation”. The Accounting Review,Vol. 67, pp. 753-782.
Moore, Debra L. (2007), Forecasting earnings management: Evidence from GAO
restatement data, Doctoral Dissertation, Touro University International.
Palmrose, Z-V.and Richardson, V.J. and Scholz, S. (2004). “Determinants of market reactions to restatement announcements”. Journal of Accounting and Economics,Vol 37, pp. 59-89.
Pierre K.St and Anderson J.A.(1984).”An Analysis of the Factors Associated With Lawsuits Against Public Accountants”. The Accounting Review
,Vol.59.Issue 2 , pp. 242-264.
Romanus, R, N. and Maher, J,J .and Fleming, D, M. (2008). “ Auditor Industry Specialization and Accounting Restatements”. The Accounting Review,Vol. , pp. 389-413.
Shibano, T. (1990). Vol. 7(20), pp. 1956-1965, 28 May, 2013 “Assessing Audit Risk from Errors and Irregularities”. Journal of Accounting Research, Vol 28, pp. 110-140.
Shockley, R.,1981. Perceptions of auditors independence: an empirical analysis, The Accounting Review 56, 785-800.
Stice, J., 1991. Using financial and market information to identify pre-engagement factors associated with lawsuits against auditors, The Accounting Review 66, 516-533.
Wilson, W.M(2008) , "An empirical Analysis of the Decline in the information content of earning following Restatements", the Accounting Review.
Walker, P.L.(2001). “Mandatory auditor rotation: Arguments and current evidence.” Accounting Enquiries, Vol. 10, No. 2.